Prognose belangrijkste afwijking ( - = nadeel, + = voordeel) |
Onderwerp |
Uitgaven |
Inkomsten |
Toelichting |
Programma 3 Wonen en Ruimte |
Onderhoud bermen, half verharde paden, markeringen en dagelijks wegonderhoud |
-400.000 |
- |
In 2023 zijn de weginspecties uitgevoerd en daarop is de begroting gebasseerd. In de tussentijd zien we dat een aantal wegen eerder onderhoud behoeven, dan in de weginspectie vanuit is gegaan, om de wegen veilig en begaanbaar te houden.
Zo is het onderhoud noodzakelijk bij de rotonde Hooglandplein, rotonde Biezenplein, kruispunt Beneluxweg/linnaeusweg. In de nog vast te stellen IBOR wordt rekening gehouden met de intensivering van het onderhoud aan wegen. |
Toiletgebouw podium |
-21.257 |
- |
Het toiletgebouw op het Podium is opgeheven. Het voldeed niet meer aan de eisen en is aangepast naar een opslagruimte en technische ruimte voor installaties. |
Onderhoud St.Nicolaasbasiliek |
-42.176 |
42.176 |
Het uurwerk van de St.Nicolaasbasiliek is vervangen. Deze kosten zijn gereserveerd in de onderhoudsreserve gebouwen en zullen daaruit worden onttrokken. |
Onderhoud oude stadhuis/ raadshuis |
-300.000 |
300.000 |
Bij het oude stadhuis/raadshuis is geconstateerd dat er extra en intensief onderhoud plaats dient te vinden aan de gevel, het dak en het buitenschilderwerk. Deze kosten zijn gereserveerd in de onderhoudsreserve gebouwen en zullen daaruit worden onttrokken. |
Energiebesparende maatregelen gemeentevastgoed |
-79.000 |
- |
Vanuit de Rijksoverheid zijn wij verplicht om energiebesparende maatregelen (vooral ledverlichting en isolatie leidingen en muren) te nemen in onze panden. Dit is een landelijke wetgeving die wij moeten uitvoeren en nog niet waren opgenomen in het huidige MJOP. Bij het opstellen van het nieuwe MJOP zullen wij deze kosten voor de komende jaren meenemen. |
Onderhoud Stadhuis |
-193.000 |
193.000 |
Er dient onvoorzien onderhoud te worden gepleegd aan het binnendak van de centrale hal. Deze kosten worden onttrokken aan de onderhoudsreserve gebouwen. |
Afgebrande brug in 2023 |
-97.480 |
- |
Zoals in de Q3 rapportage uit 2023 al gemeld was de brug over de Hollandse IJssel in brand gestoken. Deze brug is daarna na de jaarwisseling in het jaar 2024 daadwerkelijk vervangen. Hierdoor drukken de kosten op het jaar 2024. |
Programma 5 Inkomen, jeugd en Wmo |
Jeugdzorg |
-800.000 |
- |
De hervormingsagenda Jeugd gaat ons helpen om de kosten van de jeugdzorg beter te beheersen. In 2023 zijn de eerste grote veranderingen doorgevoerd met de nieuwe inkoop Jeugdhulp. In 2024 blijven we investeren waardoor er een overschrijding is, maar deze overschrijding is lager dan in 2023. We verwachten dat de effecten van de Hervormingsagenda Jeugd vanaf 2025 substantieel door gaan werken. |
Werk en Inkomen |
-100.000 |
- |
Het beroep op de bijzondere bijstand neemt toe. Dit komt onder andere door de huisvesting van statushouders. De verwachting is dat dit gedurende 2024 op onze begroting blijft drukken. |
Wmo |
300.000 |
- |
De kosten voor de Wmo zijn de afgelopen periode waar mogelijk beperkt. We verwachten dat deze ontwikkeling in 2024 doorzet en we niet het volledige budget in zullen hoeven te zetten. Hier staat tegenover dat de vraag naar huishoudelijke hulp naar verwachting stijgt. Daarnaast is de proviciale bijdrage voor het Wmo-vervoer weggevallen. Deze bijdrage bedroeg voor de afbouw ca. € 100.000 per jaar. Dit nadeel vangen we op binnen het totale Wmo budget. |
Opvang Oekraïners |
Pm |
Pm |
Voor de opvang van ontheemde Oekraïners ontvangen we een rijksvergoeding. Deze vergoeding lag tot nu toe hoger dan de kosten. We verwachten hier dit jaar, afhankelijk van de ontwikkelingen, weer een positief saldo over te houden. |
Brede SPUK |
-86.000 |
- |
Gedurende 2023 is de Brede SPUK ingevoerd. Dit is een specifieke bijdrage voor preventief gezondheidsbeleid. Omdat de SPUK relatief laat is verstrekt is het niet gelukt alle maatregelen hiervoor in 2023 af te ronden en drukt een deel van de kosten op het budget van 2024. We gaan deze kosten waar mogelijk onder de nieuwe SPUK-middelen onderbrengen. Hiermee verwachten we de overschrijding van € 86.000 gedurende het jaar terug te brengen. |
Programma 6 Overhead |
Licentie kosten oude zaaksysteem |
-38.000 |
11.400 |
Om de uitfasering van het oude zaaksysteem op een juiste manier af te ronden is de licentie verlengt t/m augustus 2024. Het contract loopt dan ook af en de verwachting is dat de uitfasering dan is afgerond. 30% van deze kosten worden doorberekend aan de gemeente Montfoort. |
Telefoon- en datakosten |
65.000 |
- |
Door de samenwerking met de gemeente Gouda op telefoniegebied is er structureel € 65.000 minder nodig voor telefoon- en datakosten. |
Programma 7 Algemene dekkingsmiddelen |
Rente Treasury |
84.000 |
300.000 |
De verwachting is dat er geen kasgeldlening nodig is, dus ook geen rente kosten. Daarnaast verwachten wij in 2024 over onze liquide middelen een hogere rentevergoeding dan was begroot. Dit blijven we per kwartaal strak monitoren. |
|
-1.707.913 |
846.576 |
|
|
|
|
|
Saldo begroting 2024 |
Prognose saldo |
Afwijking prognose ten opzichte van begroting |
-339.489 |
-1.200.826 |
-861.337 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|