Sitemap

  1. Blz. 1 Q1 Rapportage 2024
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Voorwoord en leeswijzer
        1. Blz. 4 Voorwoord/Inleiding
          1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Leeswijzer beleidsmatige indicatoren
          1. Blz. 7 Algemeen
      2. Blz. 8 Financieel beeld
        1. Blz. 9 Financiële samenvatting
          1. Blz. 10 Financiële samenvatting
          2. Blz. 11 Financiële afwijkingen
      3. Blz. 12 Bestuur en Organisatie - Programma 1
        1. Blz. 13 Speerpunten 2024 Bestuur en Organisatie
          1. Blz. 14 Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)
            1. Blz. 15 Efficiënter werken
              1. Blz. 16 Uitvoeren LEAN-trajecten
            2. Blz. 17 Het gebruik van één normenkader en daarmee het versterken van de informatieveiligheid binnen de gemeente.
              1. Blz. 18 Uitvoering geven aan de verbeteracties komende uit het jaarlijkse actieplan.
            3. Blz. 19 Meer inkomsten genereren
              1. Blz. 20 Onderzoeken mogelijke extra inkomstenbronnen
            4. Blz. 21 Meer tevreden inwoners, ondernemers en organisaties over klantcontact en dienstverlening.
              1. Blz. 22 Uitvoeren meting (periodiek) klanttevredenheidsonderzoek.
            5. Blz. 23 Eenvoudiger melden van opmerkingen/klachten openbare ruimte.
              1. Blz. 24 Implementatie webapplicatie en monitoren meldingen openbare ruimte.
            6. Blz. 25 Uitbreiden dienstverlening burgerzakenproducten.
              1. Blz. 26 Contracteren partij voor thuisbezorging van waardedocumenten.
            7. Blz. 27 Ervaring opdoen met de herijkte participatieve werkwijze
              1. Blz. 28 Stapsgewijs invoeren van de werkwijze met duidelijke startnotities en spelregels en hanteren van de Handreiking Omgevingsdialoog voor Initiatiefnemers in het kader van de Omgevingswet.
      4. Blz. 29 Veiligheid Openbare Orde - Programma 2
        1. Blz. 30 Speerpunten 2024 Openbare Orde en Veiligheid
          1. Blz. 31 Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)
            1. Blz. 32 We introduceren het ‘Ouderweet project’ waarbij ouders worden geconfronteerd met het overlast gevende gedrag van hun kind
              1. Blz. 33 Verkenning implementatie ‘Ouder weet project’ in de groepsaanpak.
            2. Blz. 34 Samen met onze partners voorlichting geven aan inwoners over digitale criminaliteit (cybercriminaliteit).
              1. Blz. 35 We stimuleren en jagen beschikbare interventies ter ondersteuning van inwoners aan. We leren van beproefde interventies uit andere regio’s.
      5. Blz. 36 Wonen en ruimte - Programma 3
        1. Blz. 37 Speerpunten 2024 Wonen en Ruimte
          1. Blz. 38 Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)
            1. Blz. 39 Inzicht geven in processen voor ruimtelijke projecten
              1. Blz. 40 Heldere, eenduidige processtappen voor ruimtelijke projecten definiëren en communiceren.
            2. Blz. 41 Woningbouw mogelijk maken, faciliteren en realiseren: Paardenveld Noord
              1. Blz. 42 Uitvoering geven aan in 2023 vastgestelde ontwikkelingsplan.
            3. Blz. 43 Woningbouw mogelijk maken, faciliteren en realiseren: Lagebiezen
              1. Blz. 44 start planologische procedure, concept grondexploitatie, start uitgifte.
            4. Blz. 45 Woningbouw mogelijk maken, faciliteren en realiseren: Europakwartier
              1. Blz. 46 Participatie doorlopen en planologische procedure starten.
            5. Blz. 47 Woningbouw mogelijk maken, faciliteren en realiseren: Kromme IJsselpark
              1. Blz. 48 Nader onderzoek en opstellen randvoorwaarden (Nota van uitgangspunten).
            6. Blz. 49 Woningbouw mogelijk maken, faciliteren en realiseren: Parallelweg
              1. Blz. 50 Meewerken aan planologische procedure.
            7. Blz. 51 Initiatieven derden woningbouw faciliteren: overige locaties
              1. Blz. 52 Inspelen op initiatieven en bevorderen woningbouw op basis van de mogelijkheden die de Nota grondbeleid biedt.
            8. Blz. 53 Experimenteren met woonvormen
              1. Blz. 54 Opstellen inventarisatie wat kansrijke initiatieven zijn, waaronder woningsplitsing en woningdelen.
            9. Blz. 55 Verbeteren verkeersveiligheid en bereikbaarheid binnenstad.
              1. Blz. 56 Uitvoeringsagenda binnenstad waaronder verkeersveiligheid en bereikbaarheid uitvoeren.
            10. Blz. 57 Snellere OV-verbindingen in en met de regio
              1. Blz. 58 Meewerken aan opstellen Uitvoeringsagenda van de OV netwerkvisie voor de Lopikerwaard en HOV Zuidlob.
            11. Blz. 59 Snellere fietsverbindingen in en met de regio
              1. Blz. 60 Uitvoering snellere fietsverbinding via Nedereindse Plas.
            12. Blz. 61 Aanpakken knelpunten verkeersveiligheidsanalyse
              1. Blz. 62 Uitvoering geven aan de verkeersveiligheidsanalyse. Dit gaat om de Nederlandlaan, gedeelte Noord IJsseldijk tot aan komgrens en de Touwlaan.
            13. Blz. 63 Reduceren CO2-uitstoot
              1. Blz. 64 Maken uitvoeringsprogramma klimaatakkoord. Inzetten op minder autokilometers door bedrijvenaanpak GoedopWeg.
            14. Blz. 65 Versterken regie openbare ruimte.
              1. Blz. 66 Opstellen en uitvoeren Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR), waaronder het maai-, bomen- en snoeibeleid.
            15. Blz. 67 Verbeter de binnenstad 2.0
              1. Blz. 68 Uitvoering geven aan projecten die voortvloeien uit Toekomstbeeld Binnenstad (verbeter de binnenstad 2.0).
            16. Blz. 69 Klimaatbestendig IJsselstein
              1. Blz. 70 Uitvoering geven aan visie klimaatadaptatie.
            17. Blz. 71 Werken met de Omgevingswet
              1. Blz. 72 Nieuwe werkwijzen onder Omgevingswet toepassen en verbeteren.
              2. Blz. 73 Werken aan wijziging Omgevingsplan.
            18. Blz. 74 Economische visie
              1. Blz. 75 Vaststellen economische visie, uitvoering visie middels uitvoeringsagenda.
            19. Blz. 76 Stimuleren opwek energie door zonnepanelen op daken van bedrijven.
              1. Blz. 77 Plan van aanpak opstellen en uitwerken.
            20. Blz. 78 Strategie voor uitwerken transitievisie Warmte Uitwerken transitievisie Warmte
              1. Blz. 79 Opstellen strategie, gericht op vertaling transitievisie Warmte op wijkniveau en generieke maatregelen.
            21. Blz. 80 Actualiseren woonvisie
              1. Blz. 81 Voorbereiden bijstellen van beleid op basis van nieuw onderzoek en recent vastgestelde (bovenlokale) beleidskaders.
            22. Blz. 82 Prestatieafspraken Wonen en Zorg
              1. Blz. 83 Maken van afspraken met de woningcorporatie en zorgpartijen over de beschikbaarheid en het realiseren van voldoende woonruimte.
            23. Blz. 84 Actualiseren Huisvestingsverordening
              1. Blz. 85 Doorvertaling wetswijzigingen en lokale beleidskeuzes ten aanzien van woonruimteverdeling.
            24. Blz. 86 Soortenmanagementplan
              1. Blz. 87 Opstellen soortenmanagementplan.
            25. Blz. 88 Aanpak Energiebesparing
              1. Blz. 89 Programma met maatregelen gericht op energiebesparing en energiearmoede.
      6. Blz. 90 Onderwijs, sport en cultuur - Programma 4
        1. Blz. 91 Speerpunten 2024 Onderwijs, sport en cultuur
          1. Blz. 92 Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)
            1. Blz. 93 Bloeiend cultureel leven
              1. Blz. 94 Samen met cultuurmakers en – instellingen gefaseerd invulling geven aan het uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur 2021-2025. Organiseren cultuurplatform.
              2. Blz. 95 Continueren van het CultuurCafe, een netwerkplatform voor cultuurmakers en beleidsmakers.
              3. Blz. 96 Continueren van de campagne CultiTijd om de zichtbaarheid van het cultureel aanbod te vergroten.
            2. Blz. 97 Beheer/behoud cultuurhistorisch erfgoed
              1. Blz. 98 Opstellen van Beleid voor het IJsselsteinse Erfgoed. Hiervoor wordt in 2024 een Projectplan gemaakt waarbij gefaseerd wordt aangegeven wat wordt opgeleverd in 2024 en verder om het Erfgoed van IJsselstein:
              2. Blz. 99 in beeld te krijgen (Cultuurhistorische Waardenkaart);
              3. Blz. 100 uitgangspunten te formulieren wat we als IJsselstein zelf belangrijk vinden (Programma) en hoe we hier uitvoering aan kunnen geven (o.a. Erfgoedbeleid)
            3. Blz. 101 Brede, laagdrempelige Bibliotheek
              1. Blz. 102 Behouden van een laagdrempelig toegankelijke bibliotheek met een breed aanbod.
              2. Blz. 103 Continueren van het informatiepunt digitale overheid (IDO).
              3. Blz. 104 Voorbereiden op de gemeentelijke zorgplicht (2025) om een volwaardige bibliotheekfunctie te borgen.
            4. Blz. 105 Onderwijsachterstandenbeleid
              1. Blz. 106 Beleidsplan OAB opstellen. Dit samen met partners onderwijs, bibliotheek en kinderopvang voorbereiden.
            5. Blz. 107 Aanbesteding/aanpassing verordening leerlingenvervoer en beleidsregels leerlingenvervoer
              1. Blz. 108 Op basis van de aanbesteding leerlingenvervoer de verordening leerlingenvervoer en beleidsregels leerlingenvervoer aanpassen.
            6. Blz. 109 Aanpassing verordening voorzieningen huisvesting onderwijs
              1. Blz. 110 Aanpassing verordening voorzieningen huisvesting onderwijs. Dit samen met partners onderwijs.
      7. Blz. 111 Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5
        1. Blz. 112 Speerpunten Inkomen, jeugd en Wmo
          1. Blz. 113 Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)
            1. Blz. 114 Meer inzet op preventie en ondersteuning via algemene voorliggende voorzieningen
              1. Blz. 115 Uitvoeren van het lokaal preventieakkoord.
              2. Blz. 116 Versterken opvoedkundig klimaat vanuit gedachtegoed van de pedagogische civil society door versterken en vergroten samenwerking lokale partijen, bieden van hulp en ondersteuning aan inwoners door goede informatievoorziening en/of preventieve activite
              3. Blz. 117 Versterken eigen kracht, door regie zoveel mogelijk bij inwoners te laten.
              4. Blz. 118 Vroegtijdige signalering van (lichte) problematiek en dit bespreekbaar maken. Gemeente, aanbieders en lokale partners gebruiken de meldcode en verwijsindex
              5. Blz. 119 Gemeente, aanbieders en lokale partners gebruiken de meldcode en verwijsindex.
            2. Blz. 120 Zorgen dat mantelzorgers in staat zijn hun waardevolle en onmisbare werk te kunnen blijven doen.
              1. Blz. 121 Via het sociaal team en eerste- en tweede lijnsvoorzieningen de mogelijkheden van mantelzorg ondersteuning actief onder de aandacht brengen, met speciale aandacht voor respijtzorg en jonge mantelzorgers.
            3. Blz. 122 Bestrijding van armoede- en schuldenproblematiek.
              1. Blz. 123 Start uitvoeren armoedebeleidsplan 2024.
              2. Blz. 124 Consequenties herziening armoedebeleid monitoren en zo nodig bijstellen.
            4. Blz. 125 Passend woningaanbod en zorg voor mensen met een kwetsbaarheid.
              1. Blz. 126 Volgen Uitvoeringsagenda Woonzorgvisie en samenwerkingsafspraken met woningcorporatie, zorgpartijen en andere partners, domein overstijgend en in afstemming met de regio.
            5. Blz. 127 Invulling geven aan de decentralisatie van Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang.
              1. Blz. 128 Uitvoering van het Regioplan Beschermd Wonen 2023-2024, het Uitvoeringsplan en het lokaal Uitvoeringsplan.
            6. Blz. 129 Kostenbeheersing en verantwoord begroten van jeugdzorg en Wmo uitvoering.
              1. Blz. 130 Zicht en inzicht op inzet middelen jeugd en Wmo. Verantwoord en realistisch begroten van de kosten op basis van verbeterd inzicht.
            7. Blz. 131 Statushouders integreren snel en goed.
              1. Blz. 132 Begeleiden van statushouders naar werk(plekken), scholing of participatie. We maken afspraken met partners en aanbieders voor ondersteuning en begeleiding hierbij.
              2. Blz. 133 Verdubbeling taakstelling vooral consequenties vooruitvoering.
            8. Blz. 134 Opvang asielzoekers/ontheemden gevolgen oorlog Oekraïne.
              1. Blz. 135 Uitvoering geven aan de taak opvang asielzoekers/ontheemden.
              2. Blz. 136 Actief ontwikkelingen van spreidingswet volgen en waar nodig anticiperen op de uitwerking.
            9. Blz. 137 Met elke IJsselsteiner die een bijstandsuitkering heeft wordt een persoonlijk plan opgesteld gericht op werk.
              1. Blz. 138 Doorontwikkeling integrale aanpak lokaal werkteam samen met sociaal team.
              2. Blz. 139 Uitvoering geven aan breed offensief gericht op mensen met een arbeidsbeperking naar arbeid.
              3. Blz. 140 Intensiveren samenwerking onderwijs en bedrijfsleven.
            10. Blz. 141 Verbreden wijkbewust werken.
              1. Blz. 142 opstellen beleidsplan wijkbewust werken
              2. Blz. 143 opstellen uitvoeringsplan op basis van geformuleerde indicatoren.
            11. Blz. 144 Integraal Zorgakkoord (IZA) en Gezond en actief leven Akkoord (GALA).
              1. Blz. 145 Uitwerking plan van aanpak Integraal Zorg Akkoord.
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap