Financieel samenvatting

Financiële samenvatting

Terug naar navigatie - Financieel samenvatting - Financiële samenvatting

Toelichting

Onderstaand zetten we het financieel beeld uiteen. Het beeld geeft een prognose van de financiële afwijkingen op de begroting, zoals we ze voor eind van dit jaar voorzien. We geven dit op programmaniveau weer en lichten vervolgens de belangrijkste afzonderlijke afwijkingen toe. De prognose is opgesteld op basis van de gemaakte kosten in het tweede kwartaal van dit jaar. Ook onze inzichten in de nog te maken kosten en komende ontwikkelingen zijn verwerkt. Zowel positieve als negatieve afwijkingen zijn in het financieel beeld opgenomen.

Excel-tabel

(Bedragen x 1.000) Uitgaven Inkomsten Saldo
Programma Uitgaven begroot Uitgaven werkelijk Verplichting Eindejaar verwachting uitgaven Inkomsten begroot Inkomsten werkelijk Eindejaar verwachting inkomsten Begroot saldo Eindejaar verwachting saldo Afwijking in euro Afwijking in %
1 Bestuur en Organisatie 2.746 1.329 226 2.826 502 310 502 2.244 2.324 -80 -4%
2 Openbare orde en veiligheid 4.043 1.484 1.292 4.043 - 6 - 4.043 4.043 - 0%
3 Wonen en Ruimte 27.840 9.373 5.723 27.496 17.281 13.353 17.131 10.560 10.366 194 2%
4 Onderwijs, sport en cultuur 10.688 4.707 1.596 10.468 3.510 1.933 3.920 7.178 6.548 630 9%
5 Inkomen, jeugd en Wmo 46.140 29.003 10.558 47.490 11.110 6.535 11.913 35.030 35.577 -547 -2%
6 Overhead 11.529 3.283 792 11.649 702 248 702 10.827 10.947 -120 -1%
7 Algemene dekkingsmiddelen 1.214 270 266 865 71.471 71.131 71.688 -70.257 -70.824 567 1%
8 Onvoorzien 34 - - 34 - - - 34 34 - 0%
9 VPB - 7 - - - - - - - - 0%
0 Programma overstijgende afwijkingen - - - -223 - - -130 - -93 93 -%
Totalen 104.235 49.455 20.453 104.648 104.576 93.517 105.726 341 1.077 737

Financiële Afwijkingen Programma 1 Bestuur en Organisatie

Terug naar navigatie - Financieel samenvatting - Financiële Afwijkingen Programma 1 Bestuur en Organisatie

 

Prognose belangrijkste afwijking ( - = nadeel, + = voordeel)
Programma 1 Bestuur en Organisatie
Onderwerp Uitgaven Inkomsten Toelichting
Bestuur en organisatie -80.000   Vanwege het afscheid van de burgemeester zijn er extra kosten gemaakt. Ook bij de introductie van de nieuwe burgemeester worden extra kosten verwacht. Voor de aanstelling van de nieuwe burgemeester worden kosten gemaakt voor o.a. begeleiding van het wervingstraject en het opstellen van een profielschets. De exacte kosten hiervan zijn nog niet bekend. Deze zullen bij een latere kwartaalrapportage inzichtelijk zijn.

 

Financiële afwijkingen Programma 3 Wonen en Ruimte

Terug naar navigatie - Financieel samenvatting - Financiële afwijkingen Programma 3 Wonen en Ruimte
Prognose belangrijkste afwijking ( - = nadeel, + = voordeel)
Programma 3 Wonen en Ruimte
Onderwerp Uitgaven Inkomsten Toelichting
Riolering 40.000 -40.000 Op basis van werkzaamheden in de eerste helft van het jaar worden er minder uitgaven verwacht voor het dagelijks onderhoud aan de riolering. De uitgaven op dagelijks onderhoud zijn ook afhankelijk van storingen.  Daarom is het niet exact in te schatten hoe de ontwikkeling van dit budget gaat. Vooralsnog voorzien we een overschot. Deze minder gemaakte kosten vloeien bij de jaarstukken terug naar de voorziening riolering.

 

Prognose belangrijkste afwijking ( - = nadeel, + = voordeel)
Programma 3 Wonen en Ruimte 
Onderwerp Uitgaven Inkomsten Toelichting
Wonen 186. 000   Voor het aanjagen van woningbouwprojecten is in 2025 circa € 900.000 beschikbaar. Hiervan wordt naar verwachting ruim € 700.000 uitgegeven. Omdat de prognose is dat (het aanjagen van) woningbouwprojecten in 2025 voldoende financiering hebben blijft er € 186.000 over.
Mobiliteit 105. 000   Voor de exploitatie van de parkeergarages en het dagelijks onderhoud aan de parkeergarages wordt een voordeel verwacht ten opzichte van de begrote bedragen. Dit komt voornamelijk omdat er minder (dagelijks) onderhoud is voorzien in 2025.
Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Ruimtelijke Ordening -90.000 -170.000

Inkomsten vergunningen
Het geprognosticeerde bedrag voor inkomsten 2025 vanuit vergunningen is aangepast doordat initiatiefnemer van locatie Randdijk zijn planning voor het aanvragen omgevingsvergunning van 2025 naar Q1 2026 heeft verschoven. Hiermee worden inkomsten uitgesteld en zullen in 2026 ontvangen worden. 

Odru
Daarnaast verwachten we een tekort op de budgetten van de ODRU doordat extra uren nodig zijn voor behandeling milieuklachten en meldingen omgevingsloket.

 Openbare ruimte  103.000  60.000 Mobiliteit

Bij mobiliteit wordt een voordeel op de budgetten verwacht van circa € 100.000. Dit komt o.a. door incidentele budgetten ten behoeve van de doorfietsroute Nedereindse plas. Er wordt verwacht dat deze budgetten dit jaar niet worden uitgegeven maar pas volgend jaar. 

Camera's
Er blijft onderhoudsbudget voor (verkeers)veiligheidscamera's over. Dit omdat de camera's waarschijnlijk later dit jaar worden geplaatst.

Inkomsten gronden
Daarnaast wordt door extra grondverkopen meer ontvangen dan begroot. Ook worden er extra inkomsten ontvangen omdat in 2024  kavels opnieuw zijn uitgegeven voor een hogere prijs.

 

Financiële afwijkingen Programma 4 Onderwijs, sport en cultuur

Terug naar navigatie - Financieel samenvatting - Financiële afwijkingen Programma 4 Onderwijs, sport en cultuur

    

Prognose belangrijkste afwijking ( - = nadeel, + = voordeel)
Programma 4 Onderwijs, sport en cultuur  
Onderwerp Uitgaven Inkomsten Toelichting
 BTW sport   130.000  410.000  De afrekening van de specifieke uitkering (SPUK) Stimulering sport is positief uitgevallen. Daarnaast hebben we een voorschot ontvangen van € 332.593. Deze fluctueert jaarlijks en wordt eind van het jaar afgerekend naar werkelijke kosten. Hierdoor kan dit bedrag veranderen.  Deze SPUK compenseert gemeenten voor het wegvallen van de btw compensatie voor sportaccommodaties. We verwachten het bedrag niet in te hoeven zetten. Hierdoor resteert een voordeel. Vanaf 2026 is dit budget ingezet ter dekking van het financieel ravijn.
  Onderwijs  20.000  

Onderwijs (uitgaven 140.000):
Voor het onderwijs achterstand beleid (OAB) zijn middelen ontvangen in het kader van het besluit specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (SPUK). Dit is naast het reguliere budget voor OAB dat in de begroting opgenomen. Een deel van de activiteiten/uitgaven voor OAB zijn ten laste gegaan van de SPUK. Hierdoor verwachten we een positief saldo te behalen op het reguliere budget.

Integraal huisvestingsplan onderwijs (uitgaven -40.000): 

Het Integraal huisvestingsplan onderwijs wordt een wettelijke verplichting. We laten dit opstellen door een externe partij. Dit brengt extra kosten met zich mee. We verwachten hiermee de begroting te overschrijden.

Leerlingenvervoer (Uitgaven -80.000):

In 2025 is overgestapt naar een nieuwe vervoersaanbieder. Op basis van de eerste prognose lijken de kosten voor het leerlingenvervoer iets hoger uit te vallen dan begroot. Deze prognose is gebaseerd op een beperkt aantal ritten. Naarmate er meer ritten gereden zijn verfijnt de prognose.

Kunst en cultuur  70.000    We verwachten niet het hele budget in te kunnen zetten in 2025. Wel zijn er op dit moment plannen in ontwikkeling die in 2025 een start krijgen en in 2026 voortgezet worden. We stellen daarom voor het restant van het budget als uitgestelde prestatie mee te nemen naar 2026.

   

Financiële afwijkingen Programma 5 Inkomen, jeugd en Wmo

Terug naar navigatie - Financieel samenvatting - Financiële afwijkingen Programma 5 Inkomen, jeugd en Wmo
Prognose belangrijkste afwijking ( - = nadeel, + = voordeel)
Programma 5 Inkomen, jeugd en Wmo 
Onderwerp Uitgaven Inkomsten Toelichting
 Jeugdzorg  -600.000   In december 2024 is het plan voor de financiële beheersmaatregelen uitvoering Jeugdwet vastgesteld. Wij verwachten hiermee het de tekort op termijn terug te brengen. In de tweede helft van 2025 verwachten wij de eerste resultaten. 
De eerste inzage in de resultaten is het feit dat de kosten voor reguliere behandeling dalen, voor specialistische behandeling stijgen de kosten. Dit is voor een deel te verklaren door enkele intensieve (dure) trajecten en een deel zijn hogere contractuele tarieven. We zien echter wel een daling in het aantal indicaties, dit is in lijn met Project Jeugd (financiële beheersmaatregelen Jeugdwet). Echter zijn de indicaties die afgegeven worden duurder en in lijn met hogere contractuele tarieven. 

       

Prognose belangrijkste afwijking ( - = nadeel, + = voordeel)
Programma 5 Inkomen, jeugd en Wmo 
Onderwerp Uitgaven Inkomsten Toelichting
Werk en Inkomen  -760.000    Op basis van de eerste begrotingswijziging WIL verwachten we de begroting met € 415.000 te overschrijden. In de nader voorlopige buig uitkering zijn de buig inkomsten verlaagd met € 300.000 doordat het macro budget voor BUIG is verlaagd. Daarnaast zien we teruglopende inkomsten vanuit de WSW-medewerkers. De tussentijdse rapportage WIL 2025, waar inzicht wordt gegeven in de realisatie januari tot en met mei en een prognose wordt gemaakt voor de rest van 2025, is op dit moment nog niet beschikbaar. 
Inburgering, integratie en opvang 100.000   Voor de wet inburgering zijn SPUK-middelen ontvangen. Een deel van taken/werkzaamheden waarvoor deze middelen bedoeld zijn,  zijn ook regulier begroot.  De uitgaven die we hebben gedaan brengen we ten laste van de SPUK. Daardoor is  op het regulier begrootte budget sprake van een positief saldo. 
Opvang ontheemden Oekraïne  -300.000   803.000  Voor de opvang van ontheemde Oekraïners ontvangen we een rijksvergoeding. Deze vergoeding lag tot nu toe hoger dan de kosten. Voor dit jaar verwachten we hierop , afhankelijk van de ontwikkelingen, weer een positief saldo over te houden.

 

Prognose belangrijkste afwijking ( - = nadeel, + = voordeel)
Programma 5 Inkomen, jeugd en Wmo 
Onderwerp Uitgaven Inkomsten Toelichting
 Wmo  210.000     De kosten voor de Wmo zijn de afgelopen periode waar mogelijk beperkt er is geen sterke stijging t.o.v. Q1 te zien. In vergelijking met 2024 daalt het aantal indicaties. De kosten voor verblijf dalen sterk, dat is terug te zien in de cijfers.

Financiële afwijkingen Programma 6 Overhead

Terug naar navigatie - Financieel samenvatting - Financiële afwijkingen Programma 6 Overhead
Prognose belangrijkste afwijking ( - = nadeel, + = voordeel)
 Programma 6 Overhead 
Onderwerp Uitgaven Inkomsten Toelichting
Overhead   


-120.000  

Wet openbare overheid:
In verband met twee zeer omvangrijke Woo-verzoeken is er gebruik gemaakt van externe ondersteuning bij de toepassing van de anonimiseringstool om de afhandeling van de verzoeken te bespoedigen voor een bedrag van € 10.000.

Afdrachten BTW:
Ieder jaar wordt er een onderzoek uitgevoerd of de juiste btw is afgedragen en is toegepast. Uit het onderzoek  over 2023 is € 110.000 te weinig aan btw afgedragen. 

 

Financiële afwijkingen Programma 7 Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Financieel samenvatting - Financiële afwijkingen Programma 7 Algemene dekkingsmiddelen
Prognose belangrijkste afwijking ( - = nadeel, + = voordeel)
Programma 7 Algemene dekkingsmiddelen 
Onderwerp Uitgaven Inkomsten Toelichting
Treasury 75.000 137.000 De verwachting is dat er geen kasgeldlening nodig is, omdat we voldoende liquide middelen hebben. Dus geen rente kosten van € 75.000. Daarnaast verwachten wij in 2025 over onze liquide middelen een hogere rentevergoeding dan was begroot van € 137.000. Dit blijven we per kwartaal strak monitoren.
Algemene dekkingsmiddelen 274.703   80.000

Algemene baten en lasten:
In de begroting is een stelpost opgenomen voor het wegvallen van te ontvangen rente op langlopende geldleningen bij vervroegde aflossing, voor een bedrag van € 274.703. Er wordt niet verwacht dat in 2024 vervroegd wordt afgelost. Vanaf 2026 is dit budget ingezet ter dekking van het financieel ravijn.

Gemeentelijke belastingen:
Eind 2024 zijn de niet-woningen opnieuw getaxeerd. De waarde stijging van deze taxaties zijn niet meegenomen in de tariefsberekening voor 2025. Hierdoor verwachten we een meer opbrengst van € 80.000. 

 

Financiële afwijkingen Programma-overschrijdend

Terug naar navigatie - Financieel samenvatting - Financiële afwijkingen Programma-overschrijdend
Prognose belangrijkste afwijking ( - = nadeel, + = voordeel)
Programma-overschrijdend
Onderwerp Uitgaven Inkomsten Toelichting
Gebouwen 153.000 -130.000

Gemeentelijk vastgoed
Bij het gemeentelijk vastgoed verwachten wij een voordeel op de lasten. Dit komt voornamelijk omdat op dit moment onderzocht wordt welke actie(s) er plaats moeten vinden bij de woonwagens.  Er wordt onderzocht welke actie(s) wij gaan ondernemen met de sanitaire voorzieningen. Renovatie / sloop/ etc.. Daarom worden in 2025 geen kosten verwacht.  Daarnaast wordt er bij de sporthallen minder dagelijks onderhoud verwacht dan begroot.

Brandveiligheid
Na inspectie door de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) moeten wij de huidige schuifpuien bij de ingang van het stadskantoor/ Fulco theater vervangen voor brandwerende schuifpuien.
Het betreft ook deels het aanpassen van de constructie boven en langs de schuifpuien. Wanneer wij deze aanpassing niet doorvoeren zijn het stadskantoor en het Fulco theater volgens de brandvoorschriften niet brandveilig en kan het voorkomen dat beide panden gesloten moeten worden. De kosten hiervoor zijn geraamd op € 55.000, deze kosten waren niet voorzien.

Huurinkomsten
Wij verwachten ook minder huurinkomsten. Dit komt voornamelijk door leegstand in het WOC-gebouw, door het vertrek van een huurder uit het stadhuis. Verder is de huur van het Fulcotheater verlaagd naar commerciële tarieven. 

Energie 70.000  

Op basis van de voorschotnota's prognosticeren wij een voordeel op de totale energiekosten van o.a. het gemeentelijk vastgoed, openbare verlichting, etc..