Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5

Inburgering en integratie

Spreidingswet

Spreidingswet

Terug naar navigatie - Spreidingswet - Spreidingswet

Op 1 februari 2024 is de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen, beter bekend als de Spreidingswet, ingegaan. Deze wet moet ervoor zorgen dat er voldoende opvangplekken komen en een evenwichtiger verdeling van asielzoekers over Nederland. Het nieuwe kabinet wil de Spreidingswet intrekken. Of, hoe en wanneer dat gebeurt, is op dit moment onduidelijk.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Spreidingswet - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Voldoen aan de gemeentelijke taak ‘mogelijk maken asielopvangvoorzieningen’

Terug naar navigatie - Spreidingswet - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Voldoen aan de gemeentelijke taak ‘mogelijk maken asielopvangvoorzieningen’

Stand van zaken (indicator en toelichting)

O

Stand van zaken (toelichting)

De deadline vanuit de wet ‘mogelijk maken asielopvangvoorzieningen’ (spreidingswet) om voor 1 juli 2025 een opvangvoorziening in IJsselstein te realiseren wordt niet gehaald. Om aan deze gemeentelijke taak te voldoen zijn er de nodige vooronderzoeken gedaan naar mogelijke locaties en overleggen gepleegd met betrokken partners. Deze inspanningen hebben tot op heden nog niet geleid tot een concreet voorstel aan de Raad. 

Statushouders integreren snel en goed

Statushouders intergreren snel en goed

Terug naar navigatie - Statushouders integreren snel en goed - Statushouders intergreren snel en goed

Zodra asielzoekers een verblijfsvergunning krijgen worden ze statushouders. Ze worden dan gekoppeld aan een gemeente en de gemeente moet zorgen voor passende huisvesting. Door het tekort aan woningen is dit momenteel een grote uitdaging. Gemeenten hebben ook een belangrijke taak in het begeleiden van nieuwkomers, zoals statushouders,  die inburgeringsplichtig zijn. Hoe beter de begeleiding en de voorzieningen, hoe sneller de statushouders mee kunnen doen in de samenleving en kunnen werken.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Statushouders integreren snel en goed - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Een goed en structureel aanbod waardoor statushouders snel deelnemen aan werk, scholing of participatie.

Terug naar navigatie - Statushouders integreren snel en goed - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Een goed en structureel aanbod waardoor statushouders snel deelnemen aan werk, scholing of participatie.

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

Statushouders worden bij de inburgering begeleid in het vinden van werk, scholing en participatie. Voor deze begeleiding zijn structurele afspraken gemaakt met partnerorganisaties in IJsselstein.  

Passende huisvesting voor statushouders

Terug naar navigatie - Statushouders integreren snel en goed - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Passende huisvesting voor statushouders

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

We liggen op koers om de taakstelling in de eerste helft van 2025 te halen. Na jaren van achterstand voldoen we sinds 1 januari 2025 we aan onze wettelijke verplichting in de huisvesting van statushouders. Als gemeente staan we hierdoor op trede 1 van de interventieladder, dit is de laagste interventieladder van de provinciale toezichthouder. 

Opvang ontheemden Oekraïne

Opvang ontheemden Oekraïne

Terug naar navigatie - Opvang ontheemden Oekraïne - Opvang ontheemden Oekraïne

Na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne heeft de Europese Unie de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) in werking gesteld. Hiermee hebben vluchtelingen uit Oekraïne in alle EU-lidstaten tijdelijk recht op opvang, medische zorg, werk en onderwijs. Deze richtlijn is in ieder geval tot en met 4 maart 2026 van kracht. Ook in IJsselstein vangen we Oekraïners op die onder deze richtlijn vallen. 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Opvang ontheemden Oekraïne - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Realiseren van opvang en het bieden van perspectief op deelname aan de maatschappij door middel van werk, dagbesteding etc.

Terug naar navigatie - Opvang ontheemden Oekraïne - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Realiseren van opvang en het bieden van perspectief op deelname aan de maatschappij door middel van werk, dagbesteding etc.

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

De opvanglocatie aan de Baden Powellweg 3 alsmede de maatschappelijke begeleiding aan Oekraïense ontheemden loopt ook in 2025 door.

Volksgezondheid/Gezondheidszorg

Preventie, eigen verantwoordelijkheid en een gezonde leefomgeving

Terug naar navigatie - Volksgezondheid/Gezondheidszorg - Preventie, eigen verantwoordelijkheid en een gezonde leefomgeving

De centrale opgave op het gebied van gezondheid voor de gemeente IJsselstein omvat het bevorderen van een gezonde leefstijl door preventie en vroegtijdige signalering van gezondheidsrisico's. Hierbij ligt de nadruk op eigen verantwoordelijkheid en normalisering van tegenslagen. 


Daarnaast richt de gemeente zich op het creëren van een gezonde leefomgeving die beweging en sociale interactie stimuleert. Er is ook een focus op mentale gezondheid, met aandacht voor stress, eenzaamheid en dementie. 


Tot slot is er inzet op de ondersteuning en zelfredzaamheid van alle inwoners, van jong tot oud, om een vitaal leven te kunnen leiden. In een integraal plan van aanpak inclusief uitvoeringsprogramma zijn de ambities, doelen en acties beschreven op het gebied van het Gezond en actief leven akkoord (GALA) en het integraal zorgakkoord (IZA). Hierin bouwen we voort op wat er al is en goed werkt en is er ruimte voor nieuwe activiteiten en aanpakken. We werken samen binnen de gemeente en met regionale en lokale partners.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Volksgezondheid/Gezondheidszorg - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Mentale gezondheid

Terug naar navigatie - Volksgezondheid/Gezondheidszorg - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Mentale gezondheid

Stand van zaken (indicator en toelichting)

O

Stand van zaken (toelichting)

KPI: Deelname van minimaal 300 jongeren aan stressverminderende activiteiten zoals JoinUs en IJsselsteinse jacht.

De IJsselsteinse Jacht vindt begin juli plaats. Hieraan kunnen 200 jongeren meedoen.  Check bij Marieke: aantal aanmeldingen en activiteiten van join us + deelname daaraan.

KPI: Vermindering van eenzaamheid met 5 % gemeten via de eenzaamheidsmonitor vanuit het RIVM.

Op dit moment zijn er vanuit de eenzaamheidsmonitor geen recente cijfers beschikbaar. Uit het Inwonerspanel IJsselstein is gebleken dat een klein gedeelte (2%) van de inwoners zich altijd of vaak eenzaam voelt. De ruime meerderheid (70%) nooit. 

KPI: Minimaal 50 professionals en vrijwilligers hebben de Mental Health First Aid training gevolgd in 2025. 

In  2025 zullen er geen trainingen Mental Health First Aid worden gegeven.  In 2026 pakken we dit weer op. De verwachting is dat (per training) ongeveer 10 - 15 professionals en vrijwilligers zullen deelnemen. 

Stimuleren gezonde leefstijl

Terug naar navigatie - Volksgezondheid/Gezondheidszorg - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Stimuleren gezonde leefstijl

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

KPI: Minimaal 90% van de basisscholen in IJsselstein neemt deel aan het Jongeren Op Gezond Gewicht-programma (JOGG) en de Gezonde School-aanpak.  

Het JOGG programma is geïntegreerd in het werk van de buurtsportcoaches. De scholen zijn bekend met de Gezonde  School-aanpak en de gezonde school-adviseur.  

In KPI: De gemeente organiseert ten minste één gemeentelijke buitenspeeldag in 2025. 

In de speeltuin van het Kloosterplantsoen is iedere vrijdag een samenspeelmiddag voor kinderen, ook kinderen met een (fysieke) beperking.

Vitaal ouder worden

Terug naar navigatie - Volksgezondheid/Gezondheidszorg - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Vitaal ouder worden

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

KPI: Minimaal 80% van de 75-plussers die zich met een hulpvraag melden, ervaart eigen regie bij het ontvangen van hulp of ondersteuning van de gemeente. Dit wordt door het team Sociaal Domein uitgevraagd en geregistreerd. 
KPI: Het platform “NL voor elkaar” is operationeel in 2025 en heeft minimaal 200 geregistreerde unieke gebruikers. 

KPI: Minimaal 200 senioren hebben deelgenomen aan het Digivitaler programma in 2025. 

Op dit moment is er geen actuele informatie beschikbaar ten aanzien van de bovenstaande KPI's. 

Wel kunnen we melden dat uitvoering wordt gegeven aan de ketenaanpak Valpreventie inclusief voor- en na traject. 

Inkomen

Bestaanszekerheid

Terug naar navigatie - Inkomen - Bestaanszekerheid

Als aanvulling op landelijk beleid en landelijke regelingen ondersteunen we inwoners die moeten rondkomen van een laag inkomen waar en zolang nodig met financiële of persoonlijk hulp- en dienstverlening.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Inkomen - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Alle inwoners met een bijstandsuitkering zijn in beeld

Terug naar navigatie - Inkomen - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Alle inwoners met een bijstandsuitkering zijn in beeld

Stand van zaken (indicator en toelichting)

O

Stand van zaken (toelichting)

KPI: 90% van onze inwoners (met een bijstandsuitkering) heeft een actueel plan van aanpak.

Eind Q1 2025 heeft 75% van de inwoners een actueel plan van aanpak. Dit is lager dan onze doelstelling. Met het LWT zetten we in op een inhaalslag zodat inwoners waar mogelijk en nodig de juiste ondersteuning en begeleiding krijgen bijvoorbeeld in de groepsgerichte aanpak.  

Door WIL is een Ontwikkelagenda opgesteld ten behoeve van de doorontwikkeling van de dienstverlening in balans met de opdracht en de financiën.  Een aantal actielijnen richten zich op werk en participatie zoals verbrede inzet op parttime werken en verbrede inzet op economische participatie. De uitvoering hiervan vergt afstemming met het traject Sociale Infrastructuur Lekstroom Werkt (SILW). 

Het doel van SILW is  een meer gerichte, geharmoniseerde en samenhangende uitvoering van de Participatiewet zodat inwoners en werkgevers in de Lekstroom  beter en effectiever worden ondersteund en inwoners naar vermogen kunnen participeren in de samenleving. De raden worden periodiek geïnformeerd over de voortgang via raadsbrieven en raadsinformatieavonden.

Verminderen armoede en geldzorgen verminderen

Terug naar navigatie - Inkomen - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Verminderen armoede en geldzorgen verminderen

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

In Q2 is gewerkt aan een inkomenseffectrapportage minima, als onderdeel van de uitvoeringsagenda van het beleidsplan armoede, schulden en minimambeleid. De resultaten van de inkomenseffectrapportage worden aansluitend aan Q2 met de raad gedeeld.

Daarnaast wordt momenteel gewerkt aan de inrichting van een rapportage monitor o.b.v. actuele data (stand eind 2024) om in de toekomst beter te kunnen rapporteren en sturen op onze regelingen en het gebruik daarvan. We verwachten de raad in Q4 te kunnen informeren over de monitor.

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Betere aansluiting tussen de velden in het Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Betere aansluiting tussen de velden in het Sociaal Domein

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

Momenteel werken we aan een integrale nieuwe Sociale Visie IJsselstein.  Dit doen wij in een co-creatie met Zorg4IJsselstein. We betrekken belanghebbenden, adviesraad sociaal domein, collega's en inwoners om te komen tot gedragen, integrale pijlers voor IJsselstein. Door (te werken aan) een nieuwe visie, het centraal stellen van de inwoners, wordt de aansluiting tussen de velden binnen het Sociaal Domein verbeterd. Begin 2026 wordt de Sociale Visie IJsselstein voorgelegd aan de raad. 
Naast de ontwikkeling tot een nieuwe Sociale Visie is er ook aandacht voor de aansluiting tussen beleidsmedewerkers en uitvoering. Dit gaat tot op heden steeds beter, beleid wordt in goed overleg met de uitvoering ontwikkeld en  de uitvoering geeft heldere input om gedragen beleid te creëren. 

Eigen kracht, mogelijkheden en ondersteuning

Terug naar navigatie - Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Eigen kracht, mogelijkheden en ondersteuning

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

Team Sociaal Domein (voorheen Sociaal Team) kijkt bij iedere aanvraag (Jeugd en Wmo) naar de eigen kracht van de inwoner en hoe deze met informele hulp versterkt kan worden. Mocht er geen mogelijkheid zijn vanuit eigen kracht, wordt eventueel professionele ondersteuning ingezet. 
Alle voorliggende voorzieningen voor het Sociaal Domein zijn in kaart gebracht. Voor Jeugd is er een waaier ontwikkeld, voor Wmo wordt deze dit jaar gemaakt.
Momenteel werken we aan het uitvoeringsprogramma MOBW 2025-2026 waar Dakloosheid een onderdeel van is geworden. Het uitvoeringsprogramma heet Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Dakloosheid Lekstroom. Hierin staat welke inzet al is gestart, een voorbeeld is e-health. Een online ondersteuning die voor zowel Jeugd als Wmo wordt ingezet.

Passend woningaanbod en zorg voor mensen met een kwetsbaarheid

Terug naar navigatie - Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Passend woningaanbod en zorg voor mensen met een kwetsbaarheid

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

De uitvoeringsagenda Wonen en Zorg is, gedragen door de organisatie, vastgesteld met korte en lange termijndoelen. Dit jaar monitoren we de doelen op uitvoerbaarheid. Daarnaast stellen we gezamenlijk doelen vast voor 2026. 
Het is nu nog onbekend of de meldingen Meldpunt Bezorgd in 2025 worden gestabiliseerd, daar is eind van het jaar meer duidelijkheid over. Diverse onderwerpen zijn opgepakt (w.o. Welzijn op Recept, onderzoek Lekstroom naar dakloosheid, deelname Onder de Pannen).

Passende zorg voor onze inwoners

Terug naar navigatie - Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Passende zorg voor onze inwoners

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

Momenteel werken we door aan de website van Zorg4IJsselstein. Hier staan alle (voorliggende) voorzieningen en ondersteuning binnen het Sociaal Domein in categorieën. Eerst wordt verwezen naar het voorliggend veld en daarna volgt informatie over ondersteuning vanuit de gemeente. De inwoner heeft hierdoor zelf inzichtelijk welke ondersteuning er wordt aangeboden.

Verbeteren preventie door vroegsignalering en outreachend werken

Terug naar navigatie - Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Verbeteren preventie door vroegsignalering en outreachend werken

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

De Wijk-GGZ’er is gestart en is de verbindende schakel tussen zorg en veiligheid. Dit jaar voeren we Meldpunt Bezorgd uit in eigen beheer en de verwachting is dat we hierdoor meer preventief kunnen werken doordat we sneller bij casussen zijn die extra aandacht vergen. Het Outreachteam is medio 2024 gestart en is een vast onderdeel van het team Sociaal Domein. Vanaf Q2 van 2025 maakt ook de Wijk-GGZ’er onderdeel uit van het Outreachteam.

Welzijn

Verbreden Wijkbewust Werken

Terug naar navigatie - Welzijn - Verbreden Wijkbewust Werken

Bewoners kennen hun buurt of wijk het beste. Zij weten wat er leeft. Wij geloven in de kracht en de creativiteit van de samenleving en het eigen initiatief. De gemeente wil dat inwoners meebeslissen op initiatieven die hen raken en initiatieven die zij zelf ontplooien. We werken aan verbinding tussen mensen en dragen zo bij aan een sterke betekenisvolle sociale basis. 

 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Welzijn - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Sociale structuren behouden

Terug naar navigatie - Welzijn - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Sociale structuren behouden

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

KPI: Het aantal activiteiten in de buurthuizen stijgt ten opzichte van 2024 en de inwoners weten de buurthuizen beter te bereiken. 

Toelichting: Buurthuis Studio 10 is momenteel gesloten ivm schade tijdens de Nieuwjaarsnacht. De activiteiten die in Studio 10 werden georganiseerd vinden nu doorgang op Poortdijk 34. Hier kunnen bewoners van IJsselveld-Oost op loopafstand terecht. Stichting Pulse pleegt extra inzet op dat de inwoner deze locatie en de activiteiten goed weet te bereiken, onder andere door een vast inloopmoment. De activiteitenagenda van alle andere buurthuizen en onmoetingsruimte in IJsselstein is momenteel goed gevuld. 

KPI: De voortgang en naleving van de resultaatafspraken met de welzijnsorganisatie worden halfjaarlijks gerapporteerd. 

Toelichting:

Loopt. Wij hebben in april een uitgebreide inhoudelijke rapportage ontvangen. 

Sociale structuren versterken

Terug naar navigatie - Welzijn - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Sociale structuren versterken

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

KPI: Het aantal georganiseerde wijkspreekuren, wijkschouwen, en informatieavonden door de gemeente stijgt met 20% binnen een jaar. De betrokken wijkbewoners en sleutelfiguren zijn in 2025 in kaart gebracht.

Toelichting: Het wijkspreekuur IJsselveld-Oost is in  februari opgeheven, wegens te weinig opkomst. Schouwen en informatieavonden worden waar nodig gepland. In kaart brengen staat later in het jaar gepland. 

KPI: Er vindt tweemaal per jaar een bestuurlijk en viermaal per jaar een ambtelijk vooroverleg met onze externe partners plaats. Minimaal vier gezamenlijke projecten of initiatieven rondom het thema leefbaarheid worden in 2025 opgepakt. 

Toelichting: Het leefbaarheidsoverleg is opgestart en  heeft een plek gekregen in de prestatieafspraken met Cazas Wonen. Zowel ambtelijk als bestuurlijk heeft overleg plaatsgevonden, in verschillende projecten wordt de samenwerking met partners opgezocht. 

KPI: Het aantal ingediende aanvragen voor de incidentele subsidie (initiatievenbudget) en Samen IJsselstein stijgt met 25% binnen een jaar na de start van de extra promotie-inspanningen.

Toelichting: Loopt, aanvragen komen binnen en worden afgehandeld. Wij blijven het bewoners-initiatevenbudget onder de aandacht brengen, zowel bij bewoners als intern in de organisatie. Het ziet ernaar uit dat het budget dit jaar geheel wordt benut. 

Jeugd

Minder zorg, meer aandacht.

Terug naar navigatie - Jeugd - Minder zorg, meer aandacht.

Strubbelingen bij opvoeden en opgroeien horen bij het normale leven. Deze worden zoveel mogelijk thuis, op school of in de wijk opgepakt. Lukt dat niet, dan is inzet van professionele hulp mogelijk. 

 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Jeugd - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Financiële beheersbaarheid jeugdbudgetten

Terug naar navigatie - Jeugd - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Financiële beheersbaarheid jeugdbudgetten

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

Met name in de voorspelde categorieën zien we een structurele daling in beschikkingen. Hoewel we, zoals aangegeven, pas vanaf tweede helft 2025 de eerste resultaten van Project Jeugd hadden verwacht, zien we op sommige onderdelen al positieve ontwikkelingen in de kosten. Echter, we zien op andere onderdelen zorgelijke kostenontwikkelingen. We blijven daarom onderzoeken waar onze sturingsmogelijkheden liggen en zullen u twee keer per jaar informeren over de voortgang en resultaten van Project Jeugd. 

Jongeren van 0 tot 23 jaar de beste start en kansen bieden.

Terug naar navigatie - Jeugd - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Jongeren van 0 tot 23 jaar de beste start en kansen bieden.

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

Op jeugd zijn wij constant bezig kinderen de beste start te bieden. Dit doen wij door te investeren op vier domeinen: actief en gezond, gerespecteerd en erbij horen, verantwoordelijk en ontplooiing, en veilig en gekoesterd.  

Actief en gezond: De kans te geven om deel te nemen aan sport, spel en ontspanning, thuis, op school en in de samenleving. We springen constant in op opkomende initiatieven. Zo organiseren we 4 juli wederom de IJsselsteinse Jacht, waar sporten een centraal onderdeel is, net als dat het zorgt voor ontspanning. Ook is de GGDrU gestart met het ontwikkelen voor een aanpak, onder andere gericht op vapen onder jongeren. 

Gerespecteerd en erbij horen: gehoord voelen, geaccepteerd worden als deel van de gemeenschap en hulp krijgen bij ongelijke kansen. De huidige minimavoorzieningen lopen. Zo bieden wij een stabiele basis om hulp te krijgen bij ongelijke kansen. Daarnaast zijn wij in gesprek met een school om invulling te geven aan een projectweek, waar jongeren hun idee kunnen pitchen  aan de gemeente. 

Verantwoordelijk en ontplooiing: een actieve en verantwoordelijke rol nemen, en kansen en ondersteuning krijgen voor talentontwikkeling. Wij werken nauw samen met scholen, om zo kinderen tot hun recht te laten komen. Dit doen wij bijvoorbeeld door een preventieve aanpak op thuiszitters. De aanpak lijkt effectief: bij de eerste school is er geen geen kinderen aangemeld bij voor te veel verzuimen. Verder hebben de voorliggende voorzieningen veel aandacht voor de talenten van kinderen. Ook gaan we per 1 juli beginnen met online jongerenwerk. Zij investeren onder andere online in de talenten van jongeren. Dit doen zij bijvoorbeeld door een activiteit te organiseren rondom een talent van een jongere, naar behoefte van jongeren die zij ook zelf actief organiseren. 

Veilig en gekoesterd: een kind voelt zich veilig op school, thuis en in de samenleving. Alle professionals zijn op de hoogte van de meldcode. De professionals in de uitvoering geven signalen rondom trends door, waar op tijd op wordt geacteerd. Zo werken wij preventief aan veiligheid: het spreekuur rondom relatie- en scheiding is gestart. Ook houdt het online jongerenwerk online trends in de gaten en geeft deze signalen door aan de juiste partijen (jongerenwerk van Pulse, handhaving of politie).