Prognose belangrijkste afwijking ( - = nadeel, + = voordeel) |
Onderwerp |
Uitgaven |
Inkomsten |
Toelichting |
Programma 3 Wonen en Ruimte |
Toiletgebouw podium |
-21.257 |
- |
Het toiletgebouw op het Podium is opgeheven. Het voldeed niet meer aan de eisen en is aangepast naar een opslagruimte en technische ruimte voor installaties. |
Onderhoud St.Nicolaasbasiliek |
-42.176 |
42.176 |
Het uurwerk van de St.Nicolaasbasiliek is vervangen. Deze kosten zijn gereserveerd in de onderhoudsreserve gebouwen en zullen daaruit worden onttrokken. |
Onderhoud oude stadhuis/ raadshuis |
-300.000 |
300.000 |
Bij het oude stadhuis/raadshuis is geconstateerd dat er extra en intensief onderhoud plaats dient te vinden aan de gevel, het dak en het buitenschilderwerk. Deze kosten zijn gereserveerd in de onderhoudsreserve gebouwen en zullen daaruit worden onttrokken. |
Energiebesparende maatregelen gemeentevastgoed |
-79.000 |
- |
Vanuit de Rijksoverheid zijn wij verplicht om energiebesparende maatregelen (vooral ledverlichting en isolatie leidingen en muren) te nemen in onze panden. Dit is een landelijke wetgeving die wij moeten uitvoeren en nog niet waren opgenomen in het huidige MJOP. Bij het opstellen van het nieuwe MJOP zullen wij deze kosten voor de komende jaren meenemen. |
Onderhoud Stadhuis |
-193.000 |
193.000 |
Er dient onvoorzien onderhoud te worden gepleegd aan het binnendak van de centrale hal. Deze kosten worden onttrokken aan de onderhoudsreserve gebouwen. |
Afgebrande brug in 2023 |
-97.480 |
- |
Zoals in de Q3 rapportage uit 2023 al gemeld was de brug over de Hollandse IJssel in brand gestoken. Deze brug is daarna na de jaarwisseling in het jaar 2024 daadwerkelijk vervangen. Hierdoor drukken de kosten op het jaar 2024. |
CDOKE subsidie (klimaat) |
-200.000 |
200.000 |
We hebben in 2024 CDOKE subsidie ontvangen, hier tegenover staan ook uitgaven. Het blijkt dat de uitgaven in 2024 200K hoger liggen dan de subsidie bijdrage 2024. Dit was voorzien en om dit tekort te dekken willen wij hier het restant subsidie uit 2023 voor inzetten. |
Visie en Uitvoeringsagenda Duurzaamheid en Energie |
-71.000 |
71.000 |
Voor de uitvoering van de visie en uitvoeringsagenda duurzaamheid en energie maken wij kosten. Deze kosten dekken wij uit de reserve klimaatmiddelen. |
Bijdrage bovenwijkse voorzieningen |
-25.000 |
25.000 |
Er is een bijdrage ontvangen voor bovenwijkse voorzieningen. Deze storten wij door naar de betreffende reserve t.b.v. bovenwijkse voorzieningen |
Binnen- en buitenstedelijke bouwprojecten |
200.000 |
- |
Voor de binnen- en buitenstedelijke bouwprojecten is budget opgenomen om de verschillende projecten te voeden. Op dit moment is een inschatting gemaakt van de nog te maken kosten voor de lopende projecten. We verwachten dit jaar ruim € 700.000 uit te geven waarmee eind van het jaar naar verwachting € 200.000 resteert. |
Beheerkosten applicatie meldingen/klachten openbare ruimte |
27.000 |
- |
In 2024 wordt minder uitgegeven dan begroot aan licenties voor de beheerkosten voor de inwonersapplicatie meldingen/klachten openbare ruimte. Omdat bleek dat het mogelijk is om via een bestaande applicatie een webformulier te maken om meldingen te registreren, was aanschaf van de applicatie niet nodig. |
Omgevingsvergunningen |
- |
-200.000 |
De totalen aanvragen omgevingsvergunningen blijven achter en op dit moment worden nog veel aanvragen uit 2023 verwerkt. Er zijn eind 2023 nog veel aanvragen ingediend voordat de omgevingswet in werking trad. Deze aanvragen uit 2023 worden in 2024 nog getoetst maar hebben betrekking op de legesverordening uit 2023 waardoor de inkomsten relatief achter blijven. Aanvragen uit 2024 worden getoetst aan de nieuwe omgevingswet en in rekening gebracht volgens de legesverordening 2024. Waarbij wij in de legesverordering 2024 de kostendekkendheid hebben vergroot. |
OdrU |
Pm |
- |
Er wordt een tekort verwacht op de budgetten voor de OdrU i.v.m. het beschikbare aantal uren uit het DVO. Dit heeft te maken met o.a. meer informatie- en vergunningaanvragen. Op dit moment is nog niet aan te geven hoe hoog dit tekort zal zijn. Wij zijn nog in gesprek met de OdrU om opties te bespreken om het tekort te beperken. |
Leegstandsbeheer |
-80.000 |
- |
Er zijn meerdere locaties die leegstaan en in deze locaties zit leegstandsbeheer. De kosten hiervoor waren niet begroot. |
|
|
|
|
Programma 4 Onderwijs, sport en cultuur |
Leerlingenvervoer |
Pm |
- |
De gezamenlijke aanbesteding voor leerlingenvervoer heeft vertraging opgelopen. Binnen het huidige contract leerlingenvervoer is geen mogelijkheid meer tot verlenging. Om de continuïteit van leerlingenvervoer en jeugdhulpvervoer te waarborgen is er op korte termijn een overbruggingsovereenkomst afgesloten. Voor de overbruggingsperiode in 2024 zullen de kosten aanzienlijk hoger uitvallen dan begroot. Dit komt doordat de vervoerder op korte termijn investeringen moet doen en hiervoor extra kosten moet maken. De vervoerder heeft een gunstige onderhandelingspositie en kan deze kosten daarom bij de deelnemende gemeenten in rekening brengen. De exacte overschrijding kunnen wij nog niet delen omdat er nog sprake is van onzekerheden en de onderhandeling met de vervoerder nog loopt, maar de verwachting is dat de meerkosten aanzienlijk worden. |
Onderhoud en aanschaf sportmaterialen |
29.000 |
- |
Op de aanschaf van sportmaterialen voor de sporthallen wordt een voordeel verwacht van € 29.000. |
VVE bijdragen scholen |
-87.000 |
- |
Wij dragen bij aan de VVE onderhoudskosten voor huisvesting van het basisonderwijs. Er is gebleken dat wij voor locaties de laatste jaren niet (genoeg) hebben bijgedragen. Daarom vindt er nu een inhaalslag plaats. |
Gebouwen |
- |
-56.000 |
Vanwege leegstand in het WOC en een lagere bezettingsgraad van o.a. sporthal De Oever verwachten wij minder huurinkomsten binnen te krijgen. |
Programma 5 Inkomen, jeugd en Wmo |
Jeugdzorg |
-800.000 |
- |
Er is een overschrijding in de kosten van jeugdzorg. Door een aanpassing in de verstrekkingen (zie plan van aanpak Financieële beheersing jeugdzorg) zou hierop bijgestuurd kunnen worden. |
Werk en Inkomen |
-200.000 |
- |
Het beroep op de bijzondere bijstand neemt toe. Dit komt onder andere door de huisvesting van statushouders. Dit heeft ook zijn effect op de organisatie van de WIL en als gevolg daarvan ook voor de kosten voor deelnemende gemeenten. De verwachting is dat dit gedurende 2024 op onze begroting blijft drukken. |
Wmo |
300.000 |
- |
De kosten voor de Wmo zijn de afgelopen periode waar mogelijk beperkt. We verwachten dat deze ontwikkeling in 2024 doorzet en we niet het volledige budget in zullen hoeven te zetten. Hier staat tegenover dat de vraag naar huishoudelijke hulp naar verwachting stijgt. Daarnaast is de proviciale bijdrage voor het Wmo-vervoer weggevallen. Deze bijdrage bedroeg voor de afbouw ca. € 100.000 per jaar. Dit nadeel vangen we op binnen het totale Wmo budget. |
Opvang Oekraïners |
- |
Pm |
Voor de opvang van ontheemde Oekraïners ontvangen we een rijksvergoeding. Deze vergoeding lag tot nu toe hoger dan de kosten. We verwachten hier dit jaar, afhankelijk van de ontwikkelingen, weer een positief saldo over te houden. |
Maatregelen energiecrisis |
50.000 |
- |
In 2023 en 2024 hebben we maatregelen genomen om de impact van de energie- en koopkrachtcrisis voor onze inwoners te beperken. Verwacht wordt dat het ruim beschikbaar gestelde budget niet volledig besteed gaat worden. Dit komt voornamelijk doordat het budget voor ondernemersteun niet volledig ingezet hoeft te worden. De kosten die benodigd zijn per ondernemer vallen lager uit dan de middelen die hiervoor zijn ontvangen. |
Minderheden |
250.000 |
- |
Voor de wet inburgering zijn SPUK-middelen ontvangen. Een deel van deze uitgaven zijn al begroot. Gezien een gelijkenis in de uitvoering kan een deel van het begrootte budget ondergebracht worden onder de SPUK. Hiermee verwachten wij een voordeel te behalen. Dit betreft een structureel voordeel dat we meenemen in de begroting 2025. |
Brede SPUK |
-65.000 |
- |
Gedurende 2023 is de Brede SPUK ingevoerd. Dit is een specifieke bijdrage voor preventief gezondheidsbeleid. Omdat de SPUK relatief laat is verstrekt is het niet gelukt alle maatregelen hiervoor in 2023 af te ronden en drukt een deel van de kosten op het budget van 2024. We brengen deze kosten waar mogelijk onder de nieuwe SPUK-middelen onder. Hiermee verwachten we de overschrijding van € 65.000 gedurende het jaar verder terug te brengen. |
Programma 6 Overhead |
Licentie kosten oude zaaksysteem |
-38.000 |
11.400 |
Om de uitfasering van het oude zaaksysteem op een juiste manier af te ronden is de licentie verlengt t/m augustus 2024. Het contract loopt dan ook af en de verwachting is dat de uitfasering dan is afgerond. 30% van deze kosten worden doorberekend aan de gemeente Montfoort. |
Telefoon- en datakosten |
65.000 |
- |
Door de samenwerking met de gemeente Gouda op telefoniegebied is er structureel € 65.000 minder nodig voor telefoon- en datakosten. |
Gevel stadskantoor / Fulco |
-100.000 |
- |
Zoals aan uw raad gemeld via een RIB zijn er problemen met de gevel geconstateerd. Deze moeten uit veiligheidsoogpunt direct worden opgelost. We komen hiervoor bij uw raad terug met een dekkingsvoorstel. |
Gebouwen |
- |
-50.000 |
Door o.a. leegstand wordt een tekort verwacht op de inkomsten van de huren van gebouwen in programma 6. |
Programma 7 Algemene dekkingsmiddelen |
Rente Treasury |
84.000 |
300.000 |
De verwachting is dat er geen kasgeldlening nodig is, dus ook geen rente kosten. Daarnaast verwachten wij in 2024 over onze liquide middelen een hogere rentevergoeding dan was begroot. Dit blijven we per kwartaal strak monitoren. |
|
-1.393.913 |
836.576 |
|
|
|
|
|
Saldo begroting 2024 |
Prognose saldo |
Afwijking prognose ten opzichte van begroting |
-339.767 |
-897.104 |
-557.337 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|