-
Blz. 1
Q2 Rapportage 2024
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Voorwoord en leeswijzer
-
Blz. 4
Voorwoord/Inleiding
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Leeswijzer beleidsmatige indicatoren
-
Blz. 7
Algemeen
-
Blz. 8
Financieel beeld
-
Blz. 9
Financiële samenvatting
-
Blz. 10
Financiële samenvatting
-
Blz. 11
Financiële afwijkingen
-
Blz. 12
Bestuur en Organisatie - Programma 1
-
Blz. 13
Speerpunten 2024 Bestuur en Organisatie
-
Blz. 14
Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)
-
Blz. 15
Efficiënter werken
-
Blz. 16
Uitvoeren LEAN-trajecten
-
Blz. 17
Het gebruik van één normenkader en daarmee het versterken van de informatieveiligheid binnen de gemeente.
-
Blz. 18
Uitvoering geven aan de verbeteracties komende uit het jaarlijkse actieplan.
-
Blz. 19
Meer inkomsten genereren
-
Blz. 20
Onderzoeken mogelijke extra inkomstenbronnen
-
Blz. 21
Meer tevreden inwoners, ondernemers en organisaties over klantcontact en dienstverlening.
-
Blz. 22
Uitvoeren meting (periodiek) klanttevredenheidsonderzoek.
-
Blz. 23
Eenvoudiger melden van opmerkingen/klachten openbare ruimte.
-
Blz. 24
Implementatie webapplicatie en monitoren meldingen openbare ruimte.
-
Blz. 25
Uitbreiden dienstverlening burgerzakenproducten.
-
Blz. 26
Contracteren partij voor thuisbezorging van waardedocumenten.
-
Blz. 27
Ervaring opdoen met de herijkte participatieve werkwijze
-
Blz. 28
Stapsgewijs invoeren van de werkwijze met duidelijke startnotities en spelregels en hanteren van de Handreiking Omgevingsdialoog voor Initiatiefnemers in het kader van de Omgevingswet.
-
Blz. 29
Veiligheid Openbare Orde - Programma 2
-
Blz. 30
Speerpunten 2024 Openbare Orde en Veiligheid
-
Blz. 31
Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)
-
Blz. 32
We introduceren het ‘Ouderweet project’ waarbij ouders worden geconfronteerd met het overlast gevende gedrag van hun kind
-
Blz. 33
Verkenning implementatie ‘Ouder weet project’ in de groepsaanpak.
-
Blz. 34
Samen met onze partners voorlichting geven aan inwoners over digitale criminaliteit (cybercriminaliteit).
-
Blz. 35
We stimuleren en jagen beschikbare interventies ter ondersteuning van inwoners aan. We leren van beproefde interventies uit andere regio’s.
-
Blz. 36
Wonen en ruimte - Programma 3
-
Blz. 37
Speerpunten 2024 Wonen en Ruimte
-
Blz. 38
Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)
-
Blz. 39
Inzicht geven in processen voor ruimtelijke projecten
-
Blz. 40
Heldere, eenduidige processtappen voor ruimtelijke projecten definiëren en communiceren.
-
Blz. 41
Woningbouw mogelijk maken, faciliteren en realiseren: Paardenveld Noord
-
Blz. 42
Uitvoering geven aan in 2023 vastgestelde ontwikkelingsplan.
-
Blz. 43
Woningbouw mogelijk maken, faciliteren en realiseren: Lagebiezen
-
Blz. 44
start planologische procedure, concept grondexploitatie, start uitgifte.
-
Blz. 45
Woningbouw mogelijk maken, faciliteren en realiseren: Europakwartier
-
Blz. 46
Participatie doorlopen en planologische procedure starten.
-
Blz. 47
Woningbouw mogelijk maken, faciliteren en realiseren: Kromme IJsselpark
-
Blz. 48
Nader onderzoek en opstellen randvoorwaarden (Nota van uitgangspunten).
-
Blz. 49
Woningbouw mogelijk maken, faciliteren en realiseren: Parallelweg
-
Blz. 50
Meewerken aan planologische procedure.
-
Blz. 51
Initiatieven derden woningbouw faciliteren: overige locaties
-
Blz. 52
Inspelen op initiatieven en bevorderen woningbouw op basis van de mogelijkheden die de Nota grondbeleid biedt.
-
Blz. 53
Experimenteren met woonvormen
-
Blz. 54
Opstellen inventarisatie wat kansrijke initiatieven zijn, waaronder woningsplitsing en woningdelen.
-
Blz. 55
Verbeteren verkeersveiligheid en bereikbaarheid binnenstad.
-
Blz. 56
Uitvoeringsagenda binnenstad waaronder verkeersveiligheid en bereikbaarheid uitvoeren.
-
Blz. 57
Snellere OV-verbindingen in en met de regio
-
Blz. 58
Meewerken aan opstellen Uitvoeringsagenda van de OV netwerkvisie voor de Lopikerwaard en HOV Zuidlob.
-
Blz. 59
Snellere fietsverbindingen in en met de regio
-
Blz. 60
Uitvoering snellere fietsverbinding via Nedereindse Plas.
-
Blz. 61
Aanpakken knelpunten verkeersveiligheidsanalyse
-
Blz. 62
Uitvoering geven aan de verkeersveiligheidsanalyse. Dit gaat om de Nederlandlaan, gedeelte Noord IJsseldijk tot aan komgrens en de Touwlaan.
-
Blz. 63
Reduceren CO2-uitstoot
-
Blz. 64
Maken uitvoeringsprogramma klimaatakkoord. Inzetten op minder autokilometers door bedrijvenaanpak GoedopWeg.
-
Blz. 65
Versterken regie openbare ruimte.
-
Blz. 66
Opstellen en uitvoeren Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR), waaronder het maai-, bomen- en snoeibeleid.
-
Blz. 67
Verbeter de binnenstad 2.0
-
Blz. 68
Uitvoering geven aan projecten die voortvloeien uit Toekomstbeeld Binnenstad (verbeter de binnenstad 2.0).
-
Blz. 69
Klimaatbestendig IJsselstein
-
Blz. 70
Uitvoering geven aan visie klimaatadaptatie.
-
Blz. 71
Werken met de Omgevingswet
-
Blz. 72
Nieuwe werkwijzen onder Omgevingswet toepassen en verbeteren.
-
Blz. 73
Werken aan wijziging Omgevingsplan.
-
Blz. 74
Economische visie
-
Blz. 75
Vaststellen economische visie, uitvoering visie middels uitvoeringsagenda.
-
Blz. 76
Stimuleren opwek energie door zonnepanelen op daken van bedrijven.
-
Blz. 77
Plan van aanpak opstellen en uitwerken.
-
Blz. 78
Strategie voor uitwerken transitievisie Warmte Uitwerken transitievisie Warmte
-
Blz. 79
Opstellen strategie, gericht op vertaling transitievisie Warmte op wijkniveau en generieke maatregelen.
-
Blz. 80
Actualiseren woonvisie
-
Blz. 81
Voorbereiden bijstellen van beleid op basis van nieuw onderzoek en recent vastgestelde (bovenlokale) beleidskaders.
-
Blz. 82
Prestatieafspraken Wonen en Zorg
-
Blz. 83
Maken van afspraken met de woningcorporatie en zorgpartijen over de beschikbaarheid en het realiseren van voldoende woonruimte.
-
Blz. 84
Actualiseren Huisvestingsverordening
-
Blz. 85
Doorvertaling wetswijzigingen en lokale beleidskeuzes ten aanzien van woonruimteverdeling.
-
Blz. 86
Soortenmanagementplan
-
Blz. 87
Opstellen soortenmanagementplan.
-
Blz. 88
Aanpak Energiebesparing
-
Blz. 89
Programma met maatregelen gericht op energiebesparing en energiearmoede.
-
Blz. 90
Onderwijs, sport en cultuur - Programma 4
-
Blz. 91
Speerpunten 2024 Onderwijs, sport en cultuur
-
Blz. 92
Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)
-
Blz. 93
Bloeiend cultureel leven
-
Blz. 94
Continueren van de campagne CultiTijd om de zichtbaarheid van het cultureel aanbod te vergroten.
-
Blz. 95
Continueren van het CultuurCafe, een netwerkplatform voor cultuurmakers en beleidsmakers.
-
Blz. 96
Samen met cultuurmakers en – instellingen gefaseerd invulling geven aan het uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur 2021-2025. Organiseren cultuurplatform.
-
Blz. 97
Beheer/behoud cultuurhistorisch erfgoed
-
Blz. 98
in beeld te krijgen (Cultuurhistorische Waardenkaart);
-
Blz. 99
Opstellen van Beleid voor het IJsselsteinse Erfgoed. Hiervoor wordt in 2024 een Projectplan gemaakt waarbij gefaseerd wordt aangegeven wat wordt opgeleverd in 2024 en verder om het Erfgoed van IJsselstein:
-
Blz. 100
uitgangspunten te formulieren wat we als IJsselstein zelf belangrijk vinden (Programma) en hoe we hier uitvoering aan kunnen geven (o.a. Erfgoedbeleid)
-
Blz. 101
Brede, laagdrempelige Bibliotheek
-
Blz. 102
Behouden van een laagdrempelig toegankelijke bibliotheek met een breed aanbod.
-
Blz. 103
Continueren van het informatiepunt digitale overheid (IDO).
-
Blz. 104
Voorbereiden op de gemeentelijke zorgplicht (2025) om een volwaardige bibliotheekfunctie te borgen.
-
Blz. 105
Onderwijsachterstandenbeleid
-
Blz. 106
Beleidsplan OAB opstellen. Dit samen met partners onderwijs, bibliotheek en kinderopvang voorbereiden.
-
Blz. 107
Aanbesteding/aanpassing verordening leerlingenvervoer en beleidsregels leerlingenvervoer
-
Blz. 108
Op basis van de aanbesteding leerlingenvervoer de verordening leerlingenvervoer en beleidsregels leerlingenvervoer aanpassen.
-
Blz. 109
Aanpassing verordening voorzieningen huisvesting onderwijs
-
Blz. 110
Aanpassing verordening voorzieningen huisvesting onderwijs. Dit samen met partners onderwijs.
-
Blz. 111
Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5
-
Blz. 112
Speerpunten Inkomen, jeugd en Wmo
-
Blz. 113
Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)
-
Blz. 114
Meer inzet op preventie en ondersteuning via algemene voorliggende voorzieningen
-
Blz. 115
Gemeente, aanbieders en lokale partners gebruiken de meldcode en verwijsindex.
-
Blz. 116
Uitvoeren van het lokaal preventieakkoord.
-
Blz. 117
Versterken eigen kracht, door regie zoveel mogelijk bij inwoners te laten.
-
Blz. 118
Versterken opvoedkundig klimaat vanuit gedachtegoed van de pedagogische civil society door versterken en vergroten samenwerking lokale partijen, bieden van hulp en ondersteuning aan inwoners door goede informatievoorziening en/of preventieve activite
-
Blz. 119
Vroegtijdige signalering van (lichte) problematiek en dit bespreekbaar maken. Gemeente, aanbieders en lokale partners gebruiken de meldcode en verwijsindex
-
Blz. 120
Zorgen dat mantelzorgers in staat zijn hun waardevolle en onmisbare werk te kunnen blijven doen.
-
Blz. 121
Via het sociaal team en eerste- en tweede lijnsvoorzieningen de mogelijkheden van mantelzorg ondersteuning actief onder de aandacht brengen, met speciale aandacht voor respijtzorg en jonge mantelzorgers.
-
Blz. 122
Bestrijding van armoede- en schuldenproblematiek.
-
Blz. 123
Consequenties herziening armoedebeleid monitoren en zo nodig bijstellen.
-
Blz. 124
Start uitvoeren armoedebeleidsplan 2024.
-
Blz. 125
Passend woningaanbod en zorg voor mensen met een kwetsbaarheid.
-
Blz. 126
Volgen Uitvoeringsagenda Woonzorgvisie en samenwerkingsafspraken met woningcorporatie, zorgpartijen en andere partners, domein overstijgend en in afstemming met de regio.
-
Blz. 127
Invulling geven aan de decentralisatie van Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang.
-
Blz. 128
Uitvoering van het Regioplan Beschermd Wonen 2023-2024, het Uitvoeringsplan en het lokaal Uitvoeringsplan.
-
Blz. 129
Kostenbeheersing en verantwoord begroten van jeugdzorg en Wmo uitvoering.
-
Blz. 130
Zicht en inzicht op inzet middelen jeugd en Wmo. Verantwoord en realistisch begroten van de kosten op basis van verbeterd inzicht.
-
Blz. 131
Statushouders integreren snel en goed.
-
Blz. 132
Begeleiden van statushouders naar werk(plekken), scholing of participatie. We maken afspraken met partners en aanbieders voor ondersteuning en begeleiding hierbij.
-
Blz. 133
Verdubbeling taakstelling vooral consequenties vooruitvoering.
-
Blz. 134
Opvang asielzoekers/ontheemden gevolgen oorlog Oekraïne.
-
Blz. 135
Actief ontwikkelingen van spreidingswet volgen en waar nodig anticiperen op de uitwerking.
-
Blz. 136
Uitvoering geven aan de taak opvang asielzoekers/ontheemden.
-
Blz. 137
Met elke IJsselsteiner die een bijstandsuitkering heeft wordt een persoonlijk plan opgesteld gericht op werk.
-
Blz. 138
Doorontwikkeling integrale aanpak lokaal werkteam samen met sociaal team.
-
Blz. 139
Intensiveren samenwerking onderwijs en bedrijfsleven.
-
Blz. 140
Uitvoering geven aan breed offensief gericht op mensen met een arbeidsbeperking naar arbeid.
-
Blz. 141
Verbreden wijkbewust werken.
-
Blz. 142
opstellen beleidsplan wijkbewust werken
-
Blz. 143
opstellen uitvoeringsplan op basis van geformuleerde indicatoren.
-
Blz. 144
Integraal Zorgakkoord (IZA) en Gezond en actief leven Akkoord (GALA).
-
Blz. 145
Uitwerking plan van aanpak Integraal Zorg Akkoord.
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap