Prognose belangrijkste afwijking ( - = nadeel, + = voordeel) |
Onderwerp |
Uitgaven |
Inkomsten |
Toelichting |
Programma 1 Bestuur en Organisatie |
Identiteitsbewijzen 2024 |
-61.000 |
100.000 |
Door de piek in verlopen identiteitsbewijzen, zien we in 2024 meer uitgaven en meer inkomsten dan verwacht. |
Overige afwijkingen |
10.000 |
- |
|
Programma 2 Openbare orde en veiligheid |
Overige afwijkingen |
11.000 |
- |
|
Programma 3 Wonen en Ruimte |
Inkomsten verkoop gebouw |
-504.000 |
1.379.000 |
Door de verkoop van het pand aan de Abbink Spainkstraat ontvangen wij niet begrote inkomsten. Hier tegenover staat ook nog een boekwaarde voor het pand op onze balans. Deze dienen wij af te boeken. Het saldo komt ten bate van de algemene middelen. |
Energiebesparende maatregelen gemeentevastgoed |
-170.000 |
- |
Vanuit de Rijksoverheid zijn wij verplicht om energiebesparende maatregelen (vooral ledverlichting en isolatie leidingen en muren) te nemen in onze panden. Dit is een landelijke wetgeving die wij moeten uitvoeren en nog niet waren opgenomen in het huidige MJOP. Bij het opstellen van het nieuwe Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) zullen wij deze kosten voor de komende jaren meenemen. |
Afgebrande brug in 2023 |
-97.000 |
- |
Zoals in de Q3 rapportage uit 2023 en vorige kwartaalrapportages in 2024 al gemeld, was de brug over de Hollandse IJssel in 2023 in brand gestoken. Deze brug is na de jaarwisseling in het jaar 2024 vervangen. Hierdoor drukken de kosten op het jaar 2024. |
Binnen- en buitenstedelijke bouwprojecten |
180.000 |
- |
Voor de binnen- en buitenstedelijke bouwprojecten is budget opgenomen om de verschillende projecten te voeden. Op dit moment is een inschatting gemaakt van de nog te maken kosten voor de lopende projecten. We verwachten dit jaar ruim € 750.000 uit te geven waarmee eind van het jaar naar verwachting € 180.000 resteert. |
Beheerkosten applicatie meldingen/klachten openbare ruimte |
27.000 |
- |
In 2024 wordt minder uitgegeven dan begroot aan licenties voor de beheerkosten voor de inwonersapplicatie meldingen/klachten openbare ruimte. Omdat bleek dat het mogelijk is om via een bestaande applicatie een webformulier te maken om meldingen te registreren, was aanschaf van de applicatie niet nodig. |
Omgevingsvergunningen |
- |
-250.000 |
De legesinkomsten voor omgevingsvergunningen zijn in 2024 te hoog begroot ten opzichte van de te realiseren legesinkomsten. Daarnaast zullen de grote projecten naar verwachting in 2025 vergund worden. Verwachting is dat deze legesinkomsten in 2025 worden ontvangen. Dit verklaart het tekort voor 2024. |
Afval, opstelplaatsen |
-92.000 |
- |
Naar aanleiding van het VANG traject (nieuw afvalstoffenbeleid ut 2019) en het plaatsen van de ondergrondse containers zijn alle oude bovengrondse containers verwijderd. Het gaat om 81 locaties en deze zijn begin 2024 verwijderd. Het gevolg hiervan is dat er nu 81 gevaarlijke locaties zijn ontstaan. Deze locaties zorgen voor overlast en verloedering van de buitenruimte. Daarbij zijn het uitnodigende plekken om alsnog afval neer te zetten. Dit hebben we dan ook gemerkt in het aantal meldingen van dumpingen in het afgelopen jaar. Ook komt de veiligheid in het geding. Het is al meermaals voorgekomen dat gedumpt afval in de brand wordt gestoken. Ook kunnen bewoners vallen over bestrating die er eigenlijk niet hoort te liggen (bijvoorbeeld een varkensrug).
Om dit op te lossen moeten deze locaties worden omgevormd. Een locatie wordt een parkeerplek indien nodig en wordt vergroend als dat kan. Er wordt ook gekeken naar de al lopende ontwikkelingen. Zo worden er 9 locaties meegenomen in het project van het ontwikkelen van de Nederlandlaan. De kosten hiervoor zitten dan ook in dat project verwerkt.
Er blijven in totaal 56 locaties over. Het omvormen hiervan kost circa € 110.000. Waarvan € 18.000 kan worden opgevangen binnen de bestaande budgetten. |
Dagelijks onderhoud speelplaatsen |
50.000 |
- |
Zoals nu blijkt blijft er circa € 50.000 over op het dagelijks onderhoud speelplaatsen vanwege minder onderhoud dan voorzien. |
Anterieure overeenkomst |
- |
13.000 |
Voor anterieure overeenkomsten krijgen wij in 2024 € 12.500 meer binnen die niet zijn begroot. |
Inkomsten huur |
- |
-106.000 |
Voor de huurinkomsten van alle gebouwen verwachten wij een tekort. Dit komt o.a. door leegstand in het WOC en een lagere bezettingsgraad van o.a. sporthal De Oever. |
Herstel gevel stadhuis |
-160.000 |
- |
Zoals aan uw raad gemeld via een raadsinformatiebrief zijn er problemen met de gevel geconstateerd. Deze moesten uit veiligheidsoogpunt direct worden opgelost. Op dit moment is de verwachting dat de totale kosten circa € 160.000 bedragen. |
Leegstandsbeheer |
-80.000 |
- |
Er zijn meerdere locaties die leegstaan en in deze locaties zit leegstandsbeheer. De kosten hiervoor zijn niet begroot. |
Programma 4 Onderwijs, sport en cultuur |
Leerlingenvervoer |
-300.000 |
- |
De gezamenlijke aanbesteding voor leerlingenvervoer heeft vertraging opgelopen. Binnen het huidige contract leerlingenvervoer is geen mogelijkheid meer tot verlenging. Om de continuïteit van leerlingenvervoer en jeugdhulpvervoer te waarborgen is er op korte termijn een overbruggingsovereenkomst afgesloten. Voor de overbruggingsperiode in 2024 zullen de kosten aanzienlijk hoger uitvallen dan begroot. Dit komt doordat de vervoerder op korte termijn investeringen moet doen en hiervoor extra kosten moet maken. De vervoerder heeft een gunstige onderhandelingspositie en kan deze kosten daarom bij de deelnemende gemeenten in rekening brengen. De geschatte overschrijding voor 2024 is € 300.000,-. |
Onderhoud en aanschaf sportmaterialen |
29.000 |
- |
Op de aanschaf van sportmaterialen voor de sporthallen wordt een voordeel verwacht van € 29.000. |
VVE bijdragen scholen |
-87.000 |
- |
Wij dragen bij aan de VVE onderhoudskosten voor huisvesting van het basisonderwijs. Er is gebleken dat wij voor locaties de laatste jaren niet (genoeg) hebben bijgedragen. Daarom vindt er nu een inhaalslag plaats. |
Kunst en cultuur |
-174.000 |
- |
De exploitatiegarantie, afgegeven aan het Fulcotheater, liep af in juli 2024. De exploitatiegarantie is gegeven op het resultaat waarbij de eindafrekening van € 230.000 pas in 2024 verwerkt wordt. Verwacht wordt dat dit deels opgevangen gaat worden binnen kunst en cultuur. |
Overige afwijkingen |
17.000 |
- |
|
Programma 5 Inkomen, jeugd en Wmo |
Jeugdzorg |
-220.000 |
- |
Er is een overschrijding in de kosten van jeugdzorg. Door een aanpassing in de verstrekkingen (zie plan van aanpak Financiële beheersing jeugdzorg) zou hierop bijgestuurd kunnen worden. De laatste prognose wijkt positief af ten opzichte van Q2. Dit komt voornamelijk door een afname in de kosten van zware zorg. Bij de jaarrekening moet blijken of deze ontwikkeling doorzet. |
Werk en Inkomen |
-370.000 |
- |
Het beroep op de bijzondere bijstand neemt toe. Dit komt onder andere door de huisvesting van statushouders. Daarnaast zijn de bedrijfsvoeringkosten van Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) aanzienlijk gestegen ten opzichte van de begroting. Ook vallen de uitkeringskosten naar verwachting beperkt hoger uit dan de hiervoor ontvangen (BUIG) bijdrage. Een deel van deze stijging is opgevangen middels de stelpost loon- prijs indexatie. |
Wmo |
190.000 |
- |
De kosten voor de Wmo zijn de afgelopen periode waar mogelijk beperkt. We verwachten dat deze ontwikkeling in 2024 doorzet en we niet het volledige budget in zullen hoeven te zetten. Hier staat tegenover dat de vraag naar huishoudelijke hulp naar verwachting stijgt. Daarnaast is de provinciale bijdrage voor het Wmo-vervoer weggevallen. Deze bijdrage bedroeg voor de afbouw ca. € 100.000 per jaar. Dit nadeel vangen we op binnen het totale Wmo budget. |
Opvang Oekraïners |
- |
440.000 |
Voor de opvang van ontheemde Oekraïners ontvangen we een rijksvergoeding. Deze vergoeding lag tot nu toe hoger dan de kosten. We verwachten hier dit jaar, afhankelijk van de ontwikkelingen, weer een positief saldo over te houden. |
Minderheden |
250.000 |
- |
Voor de Wet inburgering is een Specifieke uitkering (SPUK) ontvangen. Een deel van deze uitgaven zijn al begroot. Gezien een gelijkenis in de uitvoering kan een deel van het begrootte budget ondergebracht worden onder de SPUK. Hiermee verwachten wij een voordeel te behalen. Dit betreft deels een structureel voordeel dat we verwerkt hebben in de begroting 2025. |
Brede SPUK |
-30.000 |
- |
Gedurende 2023 is de Brede SPUK ingevoerd. Dit is een specifieke bijdrage voor preventief gezondheidsbeleid. Omdat de SPUK relatief laat is verstrekt, is het niet gelukt alle maatregelen hiervoor in 2023 af te ronden en drukt een deel van de kosten op het budget van 2024. We brengen deze kosten waar mogelijk onder de nieuwe SPUK-middelen onder. |
Overige afwijkingen |
91.000 |
- |
|
Programma 6 Overhead |
Licentie kosten oude zaaksysteem |
-49.000 |
17.000 |
Om de uitfasering van het oude zaaksysteem op een juiste manier af te ronden is de licentie verlengt t/m november 2024. Het contract loopt dan ook af en de verwachting is dat de uitfasering dan is afgerond. 30% van deze kosten worden doorberekend aan de gemeente Montfoort. |
Telefoon- en datakosten |
65.000 |
- |
Door de samenwerking met de gemeente Gouda op telefoniegebied is er structureel € 65.000 minder nodig voor telefoon- en datakosten. |
Bijdrage ICT Gouda |
45.000 |
- |
De bijdrage aan de gemeente Gouda i.v.m. het beheren van de ICT infrastructuur valt lager uit. Dit komt door 2 aspecten. Deels omdat we door schaalvoordeel per jaar iets minder kosten maken. En deels om het aantal ‘gebruikers/licenties’ stijgt maar deze stijging worden pas in de kosten meegeteld n.a.v. de herijking van gebruikersaantallen en licenties die elk tweede kwartaal van het jaar. Daarom is de verwachting dat de vergoeding voor de 2e helft van 2025 en de eerste helft van 2026 hoger zijn waardoor het nu genoemde voorbeeld minder zal worden(op basis van de huidige omstandigheden). |
Personeelsuitkeringen |
- |
80.000 |
De personeelsuitkeringen van het UWV zijn aanzienlijk voor 2024. Naast de begrote inkomsten van € 75.000 verwachten we nog een extra € 80.000 te ontvangen. |
Inkoopbureau Midden Nederland (IBMN) |
75.000 |
- |
In 2024 heeft IBMN minder budget nodig. Het absoluut aantal projecten loopt in lijn met vorig jaar, maar vorig jaar zijn meer Europese aanbestedingen geweest. In 2024 is meer onderhands aanbesteed. |
Juridische adviezen Bestuur |
31.000 |
- |
Voor 2024 worden er geen kosten meer verwacht voor externe juridische adviezen voor het bestuur. Hierdoor verwachten we een voordeel van € 31.000. |
Overige afwijkingen |
41.000 |
10.000 |
|
Programma 7 Algemene dekkingsmiddelen |
Rente Treasury |
84.000 |
416.000 |
De verwachting is dat er geen kasgeldlening nodig is, dus ook geen rente kosten. Daarnaast verwachten wij in 2024 over onze liquide middelen een hogere rentevergoeding dan was begroot. Dit blijven we per kwartaal strak monitoren. |
Stelpost algemeen |
200.000 |
- |
In de begroting is een stelpost opgenomen voor het wegvallen van te ontvangen rente op langlopende geldleningen bij vervroegde aflossing. Er wordt niet verwacht dat er in 2024 vervroegd wordt afgelost. |
Stelpost loon/prijscompensatie |
655.000 |
- |
Het restant van de stelpost loon/prijscompensatie kan vrijvallen voor 2024. |
Stelpost voortgang coalitie |
200.000 |
- |
In 2024 zijn er geen extra kosten gemaakt die voortvloeien uit onderzoeken die zijn gedaan vanuit het coalitieakkoord. |
Programma overstijgende afwijkingen |
Effect Septembercirculaire 2024 |
- |
212.000 |
Dit is het effect van de Septembercirculaire 2024. Hierover bent u afzonderlijk geïnformeerd in een RIB. |
|
-143.000 |
2.311.000 |
|
|
|
|
|
Saldo begroting 2024 |
Prognose saldo |
Afwijking prognose ten opzichte van begroting |
-916.415 |
1.251.585 |
2.168.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|