Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5

Inburgering en integratie

Spreidingswet

Terug naar navigatie - omschrijving

Op 1 februari 2024 is de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen, beter bekend als de Spreidingswet, ingegaan. Deze wet moet ervoor zorgen dat er voldoende opvangplekken komen en een evenwichtiger verdeling van asielzoekers over Nederland. Het nieuwe kabinet wil de Spreidingswet intrekken. Of, hoe en wanneer dat gebeurt, is op dit moment onduidelijk.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Voldoen aan de gemeentelijke taak ‘mogelijk maken asielopvangvoorzieningen’

Terug naar navigatie - Voldoen aan de gemeentelijke taak ‘mogelijk maken asielopvangvoorzieningen’

Stand van zaken (indicator en toelichting)

O

Stand van zaken (toelichting)

Om aan de gemeentelijke taak ‘mogelijk maken asielopvangvoorzieningen’ te voldoen zijn er de nodige vooronderzoeken gedaan naar mogelijke locaties en overleggen gepleegd met betrokken partners. Deze inspanningen hebben tot op heden nog niet geleid tot een concreet voorstel aan de Raad. 

Statushouders integreren snel en goed

Terug naar navigatie - Omschrijving

Zodra asielzoekers een verblijfsvergunning krijgen worden ze statushouders. Ze worden dan gekoppeld aan een gemeente en de gemeente moet zorgen voor passende huisvesting. Door het tekort aan woningen is dit momenteel een grote uitdaging. Gemeenten hebben ook een belangrijke taak in het begeleiden van nieuwkomers, zoals statushouders,  die inburgeringsplichtig zijn. Hoe beter de begeleiding en de voorzieningen, hoe sneller de statushouders mee kunnen doen in de samenleving en kunnen werken.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Een goed en structureel aanbod waardoor statushouders snel deelnemen aan werk, scholing of participatie.

Terug naar navigatie - Een goed en structureel aanbod waardoor statushouders snel deelnemen aan werk, scholing of participatie.

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

Statushouders worden bij de inburgering begeleid in het vinden van werk, scholing en participatie. Voor deze begeleiding zijn structurele afspraken gemaakt met partnerorganisaties in IJsselstein.  

Passende huisvesting voor statushouders

Terug naar navigatie - Passende huisvesting voor statushouders

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

We liggen op koers om de taakstelling ook in de eerste helft van 2025 te halen. Na jaren van achterstand hebben we in 2024 een grote inhaalslag weten te maken waardoor we weer voldoen aan onze wettelijke verplichting in de huisvesting van statushouders. Hierdoor is de gemeente van trede 2 weer op trede 1 van de interventieladder terechtgekomen, dit is de laagste interventieladder van de provinciale toezichthouder. 

Opvang ontheemden Oekraïne

Terug naar navigatie - omschrijving

Na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne heeft de Europese Unie de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) in werking gesteld. Hiermee hebben vluchtelingen uit Oekraïne in alle EU-lidstaten tijdelijk recht op opvang, medische zorg, werk en onderwijs. Deze richtlijn is in ieder geval tot en met 4 maart 2026 van kracht. Ook in IJsselstein vangen we Oekraïners op die onder deze richtlijn vallen. 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Volksgezondheid/Gezondheidszorg

Preventie, eigen verantwoordelijkheid en een gezonde leefomgeving

Terug naar navigatie - Preventie, eigen verantwoordelijkheid en een gezonde leefomgeving

De centrale opgave op het gebied van gezondheid voor de gemeente IJsselstein omvat het bevorderen van een gezonde leefstijl door preventie en vroegtijdige signalering van gezondheidsrisico's. Hierbij ligt de nadruk op eigen verantwoordelijkheid en normalisering van tegenslagen. 


Daarnaast richt de gemeente zich op het creëren van een gezonde leefomgeving die beweging en sociale interactie stimuleert. Er is ook een focus op mentale gezondheid, met aandacht voor stress, eenzaamheid en dementie. 


Tot slot is er inzet op de ondersteuning en zelfredzaamheid van alle inwoners, van jong tot oud, om een vitaal leven te kunnen leiden. In een integraal plan van aanpak inclusief uitvoeringsprogramma zijn de ambities, doelen en acties beschreven op het gebied van het Gezond en actief leven akkoord (GALA) en het integraal zorgakkoord (IZA). Hierin bouwen we voort op wat er al is en goed werkt en is er ruimte voor nieuwe activiteiten en aanpakken. We werken samen binnen de gemeente en met regionale en lokale partners.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Mentale gezondheid

Terug naar navigatie - Mentale gezondheid

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

KPI: Deelname van minimaal 300 jongeren aan stressverminderende activiteiten zoals JoinUs en IJsselsteinse jacht.
KPI: Vermindering van eenzaamheid met 5 % gemeten via de eenzaamheidsmonitor vanuit het RIVM. 
KPI: Minimaal 50 professionals en vrijwilligers hebben de Mental Health First Aid training gevolgd in 2025. 

De IJsselsteinse Jacht vindt plaats in Q2.

Op dit moment zijn er geen recente cijfers eschikbaar over eenzaamheid gemeten via de eenzaamheidsmonitor. Uit het Inwonerspanel IJsselstein is gebleken dat een klein gedeelte (2%) van de inwoners zich altijd of vaak eenzaam voelt. De ruime meerderheid (70%) nooit. 

Stimuleren gezonde leefstijl

Terug naar navigatie - Stimuleren gezonde leefstijl

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

KPI: Minimaal 90% van de basisscholen in IJsselstein neemt deel aan het Jongeren Op Gezond Gewicht-programma (JOGG) en de Gezonde School-aanpak.  
KPI: De gemeente organiseert ten minste één gemeentelijke buitenspeeldag in 2025. 

Het JOGG programma is geïntegreerd in het werk van de buurtsportcoaches. De scholen zijn bekend met de Gezonde  School-aanpak en de gezonde school-adviseur. 

In speeltuin Kloosterplantsoen is er iedere vrijdag een samenspeelmiddag voor kinderen, ook kinderen met een (fysieke) beperking.

Vitaal ouder worden

Terug naar navigatie - Vitaal ouder worden

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

KPI: Minimaal 80% van de 75-plussers die zich met een hulpvraag melden, ervaart eigen regie bij het ontvangen van hulp of ondersteuning van de gemeente. Dit wordt door het Sociaal Team uitgevraagd en geregistreerd. 
KPI: Het platform “NL voor elkaar” is operationeel in 2025 en heeft minimaal 200 geregistreerde unieke gebruikers. 
KPI: Minimaal 200 senioren hebben deelgenomen aan het Digivitaler programma in 2025. 

Op dit moment is er geen actuele informatie beschikbaar ten aanzien van de bovenstaande KPI's. Wel kunnen we melden dat uitvoering wordt gegeven aan de ketenaanpak Valpreventie inclusief voor- en na traject. 

Werken aan een vitale stad

Terug naar navigatie - Werken aan een vitale stad

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

Voor de zomer wordt er in de openbare ruimte een Calisthenics Park geplaatst met allerlei moderne toestellen voor krachttraining, mobiliteit en lichaamsgewichtsoefeningen

Inkomen

Bestaanszekerheid

Terug naar navigatie - Bestaanszekerheid

Als aanvulling op landelijk beleid en landelijke regelingen ondersteunen we inwoners die moeten rondkomen van een laag inkomen waar en zolang nodig met financiële of persoonlijk hulp- en dienstverlening.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Alle inwoners met een bijstandsuitkering zijn in beeld

Terug naar navigatie - Alle inwoners met een bijstandsuitkering zijn in beeld

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

KPI: 90% van onze inwoners (met een bijstandsuitkering) heeft een actueel plan van aanpak.

Eind Q1 2025 heeft 75% van de inwoners een actueel plan van aanpak. Ook van de inwoners die het verst van de arbeidsmarkt afstaan is grotendeels bekend wat hun situatie is. Of zij de juiste zorg/ondersteuning krijgen en of zij op de langere termijn de stap naar werk of participatie kunnen maken. 

Door WIL is een Ontwikkelagenda opgesteld ten behoeve van de doorontwikkeling van de dienstverlening in balans met de opdracht en de financiën. Deze ontwikkelagenda is ter zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. En wordt op onderdelen verder uitgewerkt in businesscases voor de WIL begroting 2026 en verder. 

Per februari 2025 is de regionale ketenregisseur/kwartiermaker Sociale Infrastructuur Lekstroom Werkt gestart. Het uitgangspunt is dat de keten wordt vormgegeven vanuit de bedoeling, het perspectief van de inwoner. En de inwoner zo snel en regulier mogelijk duurzaam aan het werk. Tot de zomer wordt gewerkt aan onder andere visie op ontwikkeling inwoner, visie op werkgevers, basiswerkprocessen en monitoring en sturing.

Verminderen armoede en geldzorgen verminderen

Terug naar navigatie - Verminderen armoede en geldzorgen verminderen

Stand van zaken (indicator en toelichting)

O

Stand van zaken (toelichting)

Er wordt gewerkt aan de acties in de uitvoeringsagenda van het beleidsplan armoede, schulden en minimabeleid. We zijn later dan gepland gestart met het inrichten van de armoedemonitor en een minima-effectrapportage.  De eerste resultaten hiervan verwachten we na de zomer. 

Wat betreft de vroegsignalering (uitvoering door WIL) loopt de doorontwikkeling zoals gepland. De gemeenten zijn hier nauw bij betrokken.

De acties op energiebesparing voor de groep inwoners met een laag inkomen lopen goed zo kan onder andere gebruik gemaakt worden van energiecoaches. Ook woningbezitters met een laag inkomen kunnen gebruik maken van energiebesparende maatregelen. 

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Betere aansluiting tussen de velden in het Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Betere aansluiting tussen de velden in het Sociaal Domein

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

Momenteel werken we aan een integrale nieuwe koers (sociale visie) voor het Sociaal Domein. Dit doen wij in een co-creatie met Zorg4IJsselstein. We betrekken belanghebbenden, adviesraad sociaal domein, collega's en inwoners om te komen tot gedragen, integrale pijlers voor IJsselstein. Door (te werken aan) een nieuwe koers wordt de aansluiting tussen de velden binnen het Sociaal Domein verbeterd. Begin 2026 wordt de nieuwe koers (sociale visie) voorgelegd aan de raad.

Eigen kracht, mogelijkheden en ondersteuning

Terug naar navigatie - Eigen kracht, mogelijkheden en ondersteuning

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

Het Sociaal Team kijkt bij iedere aanvraag (Jeugd en Wmo) naar de eigen kracht van de inwoner en hoe deze met informele hulp versterkt kan worden. Alle voorliggende voorzieningen voor het Sociaal Domein zijn in kaart gebracht. Voor jeugd is er een waaier ontwikkeld, voor Wmo wordt deze dit jaar gemaakt. Momenteel werken we aan de uitvoering van de doordecentralisatie Beschermd Wonen U16 en de uitvoering Plan van Aanpak Dakloosheid U16. Deze werkzaamheden dragen bij aan het versterken van de eigen kracht.

Passend woningaanbod en zorg voor mensen met een kwetsbaarheid

Terug naar navigatie - Passend woningaanbod en zorg voor mensen met een kwetsbaarheid

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

De uitvoeringsagenda Wonen en Zorg is, gedragen door de organisatie, vastgesteld met korte en lange termijndoelen. Dit jaar monitoren we de doelen op uitvoerbaarheid. Daarnaast stellen we gezamenlijk doelen vast voor 2026. 
Het is nu nog onbekend of de meldingen Meldpunt Bezorgd in 2025 worden gestabiliseerd, daar is eind van het jaar meer duidelijkheid over. Diverse onderwerpen zijn opgepakt (w.o. Welzijn op Recept, onderzoek Lekstroom naar dakloosheid, deelname Onder de Pannen).

Passende zorg voor onze inwoners

Terug naar navigatie - Passende zorg voor onze inwoners

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

Momenteel werken we door aan de website van Zorg4IJsselstein. Hier staan alle (voorliggende) voorzieningen en ondersteuning binnen het Sociaal Domein in categorieën. Eerst wordt verwezen naar het voorliggend veld en daarna volgt informatie over ondersteuning vanuit de gemeente. De inwoner heeft hierdoor zelf inzichtelijk welke ondersteuning er wordt aangeboden.

Verbeteren preventie door vroegsignalering en outreachend werken

Terug naar navigatie - Verbeteren preventie door vroegsignalering en outreachend werken

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

De Wijk-GGZ’er is gestart en is de verbindende schakel tussen zorg en veiligheid. Dit jaar voeren we Meldpunt Bezorgd uit in eigen beheer en de verwachting is dat we hierdoor meer preventief kunnen werken doordat we sneller bij casussen zijn die extra aandacht vergen. Het Outreachteam is medio 2024 gestart en is een vast onderdeel van het team Sociaal Domein. Vanaf Q2 van 2025 maakt ook de Wijk-GGZ’er onderdeel uit van het Outreachteam.

Welzijn

Verbreden Wijkbewust Werken

Terug naar navigatie - Verbreden Wijkbewust Werken

Bewoners kennen hun buurt of wijk het beste. Zij weten wat er leeft. Wij geloven in de kracht en de creativiteit van de samenleving en het eigen initiatief. De gemeente wil dat inwoners meebeslissen op initiatieven die hen raken en initiatieven die zij zelf ontplooien. We werken aan verbinding tussen mensen en dragen zo bij aan een sterke betekenisvolle sociale basis. 

 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Sociale structuren behouden

Terug naar navigatie - Sociale structuren behouden

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

KPI: Het aantal activiteiten in de buurthuizen stijgt ten opzichte van 2024 en de inwoners weten de buurthuizen beter te bereiken. 

Toelichting: Buurthuis Studio 10 is momenteel gesloten ivm schade tijdens de Nieuwjaarsnacht.  Activiteiten zijn zoveel mogelijk tijdelijk opgevangen in andere buurthuizen.  Daarnaast is de Poortdijk als extra locatie  toegevoegd om de activiteiten uit Studio 10 op te vangen. Stichting Pulse verhuist op dit moment naar de Poortdijk en maakt de ruimte gereed. Het welzijnswerk en activiteiten zullen worden voortgezet op deze locatie. Stichting Pulse pleegt de komende tijd extra inzet op dat de inwoner deze locatie en de activiteiten ook goed weet te bereiken. 

KPI: De voortgang en naleving van de resultaatafspraken met de welzijnsorganisatie worden halfjaarlijks gerapporteerd. 

Toelichting:

Loopt. Wij verwachten weer een rapportage in april. 

Sociale structuren versterken

Terug naar navigatie - Sociale structuren versterken

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

KPI: Het aantal georganiseerde wijkspreekuren, wijkschouwen, en informatieavonden door de gemeente stijgt met 20% binnen een jaar. De betrokken wijkbewoners en sleutelfiguren zijn in 2025 in kaart gebracht.

Toelichting: Het wijkspreekuur IJsselveld-Oost loopt helaas niet er wordt weinig gebruik gemaakt van het wijkspreekuur. Schouwen en informatieavonden worden waar nodig gepland. In kaart brengen staat later in het jaar gepland. 

KPI: Er vindt tweemaal per jaar een bestuurlijk en viermaal per jaar een ambtelijk vooroverleg met onze externe partners plaats. Minimaal vier gezamenlijke projecten of initiatieven rondom het thema leefbaarheid worden in 2025 opgepakt. 

Toelichting: Het leefbaarheisoverleg is opgestart en  heeft een plek gekregen in de net opgestelde prestatieafspraken met Cazas Wonen. Wordt verder uitgewerkt. Het project leefbaarheid IJsselveld-Oost loopt door. 

KPI: Het aantal ingediende aanvragen voor de incidentele subsidie (initiatievenbudget) en Samen IJsselstein stijgt met 25% binnen een jaar na de start van de extra promotie-inspanningen.

Toelichting: Loopt, aanvragen komen binnen en worden afgehandeld. Extra promotie-inspanningen worden nog gepleegd gedurende het jaar. 

Jeugd

Minder zorg, meer aandacht.

Terug naar navigatie - Minder zorg, meer aandacht.

Strubbelingen bij opvoeden en opgroeien horen bij het normale leven. Deze worden zoveel mogelijk thuis, op school of in de wijk opgepakt. Lukt dat niet, dan is inzet van professionele hulp mogelijk. 

 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Financiële beheersbaarheid jeugdbudgetten

Terug naar navigatie - Financiële beheersbaarheid jeugdbudgetten

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

De stijging van de kosten is eruit. Met name in de voorspelde categorieën zien we een structurele daling in beschikkingen. Hoewel we, zoals aangegeven, pas vanaf tweede helft 2025 de eerste resultaten van Project Jeugd hadden verwacht, zien we op sommige onderdelen al positieve ontwikkelingen in de kosten. Echter, we zien op andere onderdelen zorgelijke kostenontwikkelingen. We blijven daarom onderzoeken waar onze sturingsmogelijkheden liggen en zullen u twee keer per jaar informeren over de voortgang en resultaten van Project Jeugd. 

Jongeren van 0 tot 23 jaar de beste start en kansen bieden.

Terug naar navigatie - Jongeren van 0 tot 23 jaar de beste start en kansen bieden.

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

Op jeugd zijn wij constant bezig kinderen de beste start te bieden. Dit doen wij door te investeren op vier domeinen: actief en gezond, gerespecteerd en erbij horen, verantwoordelijk en ontplooiing, en veilig en gekoesterd.  

Actief en gezond: De kans te geven om deel te nemen aan sport, spel en ontspanning, thuis, op school en in de samenleving. Kinderen kunnen bijvoorbeeld, ook in Q1 2025, terecht bij de POH-jeugd voor laagdrempelige ondersteuning, en we bieden Join Us groepen aan.

Gerespecteerd en erbij horen: gehoord voelen, geaccepteerd worden als deel van de gemeenschap en hulp krijgen bij ongelijke kansen. Hierbij hebben wij, ook in Q1 2025, geïnvesteerd in gelijke kansen op het gebied van minima. Zo kunnen minima-gezinnen terecht bij Stichting Leergeld. Ook hebben wij in Q1 2025 gesprekken gevoerd rondom een participatietraject op het Cals College IJsselstein rondom de plaatsing van een JOP. Zij kunnen de tafel en bankjes maken voor in de JOP. 

Verantwoordelijk en ontplooiing: een actieve en verantwoordelijke rol nemen, en kansen en ondersteuning krijgen voor talentontwikkeling. Wij werken nauw samen met scholen, om zo kinderen tot hun recht te laten komen. Dit doen wij bijvoorbeeld door een preventieve aanpak op thuiszitters. Hierbij worden jongeren die beginnen te verzuimen eerder gesproken door een jeugdteammedewerker en zodoende eerder de achterliggende problematiek voor het beginnende verzuim gesignaleerd. In Q1 2025 zijn wij met deze preventieve gesprekken begonnen op een tweede middelbare school. Op een eerste gezicht lijkt de aanpak effectief: bij de eerste school is er vrijwel geen nieuw verzuim gemeld. Echter, de officiële evaluatie moet nog komen (tijdspad Q2 2025). Verder hebben de voorliggende voorzieningen veel aandacht voor de talenten van kinderen. 

Veilig en gekoesterd: een kind voelt zich veilig op school, thuis en in de samenleving. Alle professionals zijn op de hoogte van de meldcode. De professionals in de uitvoering geven signalen rondom trends door, waar op tijd op wordt geacteerd. Zo werken wij preventief aan veiligheid: het spreekuur rondom relatie- en scheiding is gestart en de GGDrU heeft een plan geschreven rondom de aanpak van middelgebruik onder jongeren.