Onderwijs, sport en cultuur - Programma 4

Onderwijs

Een goede start

Terug naar navigatie - Een goede start

Goed onderwijs is belangrijk om te kunnen functioneren in de maatschappij. Niet alleen in toekomstig werk, maar ook in het lezen en schrijven van brieven of boodschappen doen in de supermarkt. Iedere inwoner van IJsselstein, jong of al wat ouder, verdient dan ook een goede start. Dit doen we als gemeente samen met onze opvang-, onderwijs- en maatschappelijke partners.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Toekomstbestendige en duurzame onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Toekomstbestendige en duurzame onderwijshuisvesting

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

In het kader van het IHP(Integraal Huisvestings Plan) is de gemeente samen met de schoolbesturen van het primair onderwijs  in gesprek over diverse onderwerpen als vitale scholen, verzorgingsgebied, samenwerking  in plaats van concurrentie,  thuisnabij en meer inclusief onderwijs. Op basis van dit gesprek worden uitgangspunten geformuleerd die meegenomen worden in het nieuwe IHP.

Sport

Vitale inwoners

Terug naar navigatie - Vitale inwoners

Een divers sportaanbod en een beweegvriendelijke omgeving zijn essentieel om ervoor te zorgen dat iedereen, ongeacht leeftijd of achtergrond, toegang heeft tot activiteiten die hen helpen om actief te blijven. Dit zorgt niet alleen voor fysieke voordelen, maar ook voor sociale voordelen, zoals het bevorderen van verbindingen tussen mensen en gemeenschappen.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Duurzame sportinfrastructuur

Terug naar navigatie - Duurzame sportinfrastructuur

Stand van zaken (indicator en toelichting)

O

Stand van zaken (toelichting)

KPI :  65 kinderen maken wekelijks gebruik van aanbod in diverse wijken van IJsselstein

Toelichting:
Het doel om 65 kinderen wekelijks te laten deelnemen aan sport- beweegactiviteiten in de wijk, is in Q1 niet behaald door de buurtsportcoaches. Door de sluiting van Studio 10 hebben zij hun activiteiten in de wijk tijdelijk stopgezet. Half april zullen de wekelijkse activiteiten op het Cruyff Court weer van start gaan. 

Inclusief sporten en bewegen

Terug naar navigatie - Inclusief sporten en bewegen

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

KPI: 50 inwoners maken wekelijks gebruik van divers beweegaanbod.
Toelichting: In Q1 van 2025 hebben 60 inwoners gebruik gemaakt van inclusief sport- en beweegaanbod gegeven door de buurtsportcoaches, per activiteit minimaal 10 deelnemers.

KPI:  In samenwerking met de kinderfysiotherapeut is er een pilot waarbij 15 kinderen deelnemen aan buiten sport en spel.

Toelichting: In Q1 hebben gemiddeld 15 kinderen deelgenomen aan het wekelijkse sport- en spelaanbod inclusief buitenspelen in speeltuin Kloosterplantsoen, in samenwerking met kinderfysiotherapie en buurtsportcoaches.  Pilot is succesvol.

Vaardig bewegen

Terug naar navigatie - Vaardig bewegen

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

KPI: De Nijntjemethodiek aanbieden aan twee scholen (groep 1 en 2).
Toelichting: Vier scholen in IJsselstein nemen deel aan Nijntjemethodiek voor het verbeteren van motorische vaardigheden, groep 1 en 2.

KPI: Wekelijks Peutergym aanbod voor min. 20 peuters. 
In Q1 hebben gemiddeld 20 peuters wekelijks deelgenomen aan peutergym wat bijdraagt aan verbeteren van motorische vaardigheden voor deze doelgroep.

Vitale sportaanbieders & Positieve sportcultuur

Terug naar navigatie - Vitale sportaanbieders & Positieve sportcultuur

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

KPI: 80% van de sportverenigingen in IJsselstein hebben een vertrouwenscontactpersoon binnen hun organisatie aangesteld.  

Toelichting:
In 2025 hebben 90% van de sportverenigingen een vertrouwenscontactpersoon binnen hun organisatie aangesteld. 

Cultuur

Behouden, verrijken en ontplooien

Terug naar navigatie - Behouden, verrijken en ontplooien

Onder de paraplu van Kunst en Cultuur bieden instellingen en kunstenaars aan inwoners talrijke mogelijkheden om zich te uiten, geïnspireerd te raken, talenten te ontwikkelen, zich te vermaken en om elkaar te ontmoeten. Daarmee is de culturele sector van grote waarde voor onze gemeente, de promotie van de stad en het welbevinden van onze inwoners. 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Beheer en behoud cultuurhistorisch erfgoed

Terug naar navigatie - Beheer en behoud cultuurhistorisch erfgoed

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

We voldoen aan de wettelijke verplichting tot het beschermen en behouden van het gemeentelijk Erfgoed. Hiervoor hebben we de Erfgoedverordening vast gesteld en wordt erfgoed meegenomen in de diverse beleidsvisies zoals de visie op de Binnenstad, visie Toerisme en Recreatie, de visie op het Kromme IJsselgebied, het Omgevingsplan Binnenstad en een Archeologische waardenkaart. Daarmee is het beschermen en behouden van het gemeentelijk erfgoed geborgd.

Het oppakken van "laaghangend fruit"  zoals het samen met het cluster Duurzaamheid onderzoeken of ook voor de gemeentelijke pandeigenaren subsidie kan worden verstrekt voor het verduurzamen van de woningen, vindt plaats in Q1/Q2 2025. Dit draagt bij aan het behouden en versterken van het monumentale erfgoed zonder dat hiervoor sec beleid voor is opgesteld.

Daarmee wordt voor nu gekozen voor een praktische uitvoerbare bijdrage voor het behouden van gemeentelijk erfgoed zonder dat hiervoor beleid is opgesteld. De vraag of er sec Erfgoedbeleid moet worden opgesteld - en met welk doen- wordt verder uitgezocht in 2025.

Brede en laagdrempelige bibliotheek

Terug naar navigatie - Brede en laagdrempelige bibliotheek

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

Op dit moment hebben we een volwaardige bibliotheek met een toegankelijke fysieke boekencollectie, een vestiging met ruime professioneel bemenste openingstijden en uiteenlopende activiteiten om leesbevordering en -plezier te stimuleren. Daarmee voldoen we ruim aan de zorgplicht voor bibliotheken.

Een sterke, creatieve cultuursector

Terug naar navigatie - Een sterke, creatieve cultuursector

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

KPI: in 2025 organiseert de gemeente zelf minimaal 2 cultuurcafés.  Het 1e cultuurcafé staat gepland voor april. De voorbereidingen zijn in volle gang.  Het 2e cultuurcafé staat gepland voor het najaar. 

KPI; De gemeente vergroot de zichtbaarheid van kunst en cultuur via CultiTijd, kunstzinnig talent in beeld en de campagne #watgajijdoen?  De voorbereidingen voor de nieuwe CultiTijd (september) en de campagne zijn opgestart.

Ook de evaluatie van het uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur 2022- 2025 is opgestart.  De uitvoering staat gepland voor het voorjaar.  De planning is dat de evaluatie in het najaar is afgerond.

Iedereen die wil, kan meedoen

Terug naar navigatie - Iedereen die wil, kan meedoen

Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Stand van zaken (toelichting)

KPI: de gemeente evalueert de wandelroute langs kunst in de openbare ruimte in de stad en brengt deze onder de aandacht. Deze wordt meegenomen in de evaluatie van het uitvoeringsprogramma kunst en cultuur als geheel. 

KPI: de cultuurmonitor onder inwoners van IJsselstein wordt uitgezet om cultuurparticipatie te meten.  Uit de cultuurmonitor 2024/2025 blijkt dat 60% van de inwoners minimaal een keer per maand, of vaker, een culturele instelling als de bibliotheek, theater, bioscoop of museum bezoekt.  Dat is iets meer dan bij de 0-meting in de  cultuurmonitor van 2022/2023. Uit de cultuurmonitor blijkt verder dat inwoners trots zijn op IJsselstein als culturele stad (70%) en tevreden zijn over het culturele aanbod (65%). Dit is meer dan bij de cultuurmonitor van 2022/2023.

De gemeente stimuleert inclusiviteit bij vrijwilligersorganisaties en verenigingen op cultureel gebied door het betrekken van andere doelgroepen als deelnemer, vrijwilliger of toeschouwer als subsidievoorwaarde in de subsidieverlening op te nemen.