Bestuur en Organisatie - Programma 1

Bestuur en Organisatie

Terug naar navigatie - Bestuur en Organisatie

Dit programma gaat over de relatie tussen de inwoners van de gemeente en het gemeentebestuur en de manier waarop het gemeentebestuur daaraan vorm en inhoud geeft. Het besturen van de gemeente is in handen van de raad, het college en de burgemeester. Inwoners kiezen de raad direct. Daardoor vormt de raad een vertegenwoordiging van die inwoners. De  griffie ondersteunt de (leden van de) raad en raadscommissies.

De raad stelt de kaders voor het beleid vast. Het college en (soms) de burgemeester voeren het beleid uit. De raad controleert vervolgens of en in welke mate de gemaakte afspraken zijn nagekomen. De burgemeester heeft ook eigen (wettelijke) taken. Dat beleid bepaalt de burgemeester zelf. De raad mag de burgemeester daar vragen over stellen. De ambtelijke organisatie ondersteunt en adviseert het gemeentebestuur (raad, college en burgemeester).

Dit programma heeft een relatie met de volgende thema’s:

  •      Bestuur en organisatie
  •      Financiën
  •      Informatieveiligheid
  •      Dienstverlening, communicatie, participatie
  •      Regionale samenwerking

Thema Bestuur en organisatie

Terug naar navigatie - Omschrijving Thema

IJsselstein werkt als zelfstandige en zelfbewuste gemeente samen met andere gemeenten als dit nadrukkelijk meetbare voordelen oplevert. Onze eigenheid en het behoud van onze prachtige voorzieningen tegen een (relatief) gelijkblijvende belastingdruk staan voorop. 

IJsselstein heeft sinds 2019 een slagvaardige, ambtelijke organisatie opgebouwd en daarmee de basis op orde gebracht. In 2024 hebben we de organisatie verder uitgebouwd en verstevigd. Dit hebben we gedaan door het optimaliseren van onze processen en het op orde brengen van de ambtelijke formatie. Daarnaast hebben we onze missie, visie en kernwaarden vastgesteld. Onze kernwaarden zijn: vakmanschap, pragmatisch en samenspel. Deze waarden hanteren we bij alles wat we doen.

Voor de ambtelijke organisatie is het fundament voor het werk een goede relatie met en samenspel tussen de gemeentelijke organisatie, het gemeentebestuur (raad, college, burgemeester), de inwoners, de ondernemers en de organisaties in de gemeente. 

De ambtelijke organisatie heeft daarnaast te maken met steeds meer taken. De rijksoverheid wijst de gemeente taken toe, vaak met onvoldoende financiële middelen. Ook moet de gemeente een bijdrage leveren aan landelijke opgaven zoals de energietransitie, de woningbouwopgave, de opvang van vluchtelingen en de uitvoering van de Omgevingswet. Dit maakt de werklast/werkdruk van de medewerkers een permanent aandachtspunt. We willen goed blijven inspelen op de extra taken en opgaven. En we willen die accuraat en snel oppakken en uitvoeren. Tegelijk willen we een goed werkgever zijn. Daarom hebben we geïnvesteerd in de ambtelijke organisatie. We vinden het belangrijk dat de medewerkers met plezier in de GIJS-organisatie werken en hun werk met voldoende middelen kunnen doen.

Thema Financiën

Terug naar navigatie - Omschrijving Thema

Gedurende het jaar volgen we onze uitgaven en inkomsten strak zodat we kunnen bijsturen waar nodig. We geven niet meer geld uit dan we binnenkrijgen. We rapporteren hierover in de kwartaalrapportages. De Programmabegroting 2025 is voor 2025 sluitend. Dat betekent dat de vaste inkomsten voldoende zijn om de vaste uitgaven te betalen. Daarom heeft onze toezichthouder ons weer in de laagste vorm van toezicht geplaatst. 

Vanaf 2026 krijgen we minder geld van het Rijk. Dit wordt ook wel het ‘ravijnjaar’ genoemd. Hierdoor waren de jaren 2026 en verder bij de Programmabegroting 2025 nog niet sluitend. Om dit sluitend te krijgen hebben we in 2024 alle mogelijkheden om te besparen of om extra inkomsten binnen te krijgen, in beeld gebracht. Op basis hiervan heeft het college eind 2024 voorstellen aan de gemeenteraad voorgelegd. De raad heeft hier begin 2025 over besloten. Hierdoor zijn onze inkomsten en uitgaven ook vanaf 2026 in balans. De financiële positie van gemeenten wordt uitdagender, maar IJsselstein is goed voorbereid. 

Thema Informatieveiligheid

Terug naar navigatie - Omschrijving Thema

De gemeente beheert veel data van inwoners en medewerkers. Het is van groot belang dat privacygevoelige gegevens goed worden beschermd en dat de gemeente voldoet aan het beveiligingsniveau van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).  Daarbij moeten wij als organisatie permanent alert zijn op cybercriminaliteit. 

Thema Dienstverlening, communicatie en participatie

Terug naar navigatie - Omschrijving Thema

Wij stellen onze inwoners, ondernemers en organisaties voorop en werken daarom continu aan de verbetering van onze dienstverlening. Daarbij blijft de menselijke maat leidend. “Ja, tenzij …” is bij contacten met de IJsselsteiners onze standaard reactie. 

Bewoners kennen hun buurt of wijk het beste. Zij weten wat er leeft. Ondernemers kijken altijd vooruit om elke kans op verbetering aan te pakken. Organisaties zijn door hun gebundelde krachten sterk. En maatschappelijke organisaties spelen een verbindende rol in onze gemeenschap. Wij geloven in de kracht en de creativiteit van de samenleving en het eigen initiatief. 

Wij willen dat inwoners, ondernemers en organisaties binnen duidelijke spelregels meepraten en meebeslissen op initiatieven die hen raken en initiatieven die zij zelf ontplooien. We werken samen aan oplossingen met een breed draagvlak door taken los te laten en door een sterke en betrouwbare partner te zijn. Deze houding kenmerkt onze herijkte, participatieve werkwijze en de manier waarop we onder de Omgevingswet werken.

Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)

Terug naar navigatie - Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)

Thema Regionale samenwerking

Terug naar navigatie - Omschrijving Thema

Onze gemeente werkt veel samen met andere overheden en partners in de regio. We participeren in gemeenschappelijke regelingen als we denken dat het gezamenlijk uitvoeren van taken effectiever of efficiënter is dan het zelf doen. Voorbeelden hiervan zijn: afvalinzameling, werk en inkomen, of het innen van belastingen. In de paragraaf Verbonden partijen geven we een overzicht van de gemeenschappelijke regelingen en wat zij voor IJsselstein doen. Ook werken we in regionale samenwerkingsverbanden als dit helpt om gezamenlijke opgaven vorm te geven. Een goed voorbeeld hiervan is de U10 netwerkorganisatie, waar we binnen de Regio Utrecht samenwerken op onderwerpen als mobiliteit, economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening of natuur en klimaat. 

Wat heeft het gekost? (Bestuur en Organisatie)

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2024 primitief Begroting 2024 na Wijziging Rekening 2024 Verschil Begr.Rek. 2024
Lasten 2.751.229 2.790.727 3.884.755 -1.094.028
Baten 616.230 616.230 929.345 -313.115
Saldo voor mutaties reserves 2.134.999 2.174.497 2.955.411 -780.914
Onttrekkingen 8.188 39.188 39.188 0
Stortingen 0 0 0 0
Saldo mutatie reserves -8.188 -39.188 -39.188 0

Toelichting op de belangrijkste verschillen t.o.v. begroting 2024

Terug naar navigatie - Toelichting op de belangrijkste verschillen t.o.v. begroting 2024
Onderwerp Verschil lasten Verschil baten Toelichting
Programma 1. Bestuur en organisatie
Controle kosten accountant -56.000 Op de budgetten voor de controlekosten van de accountant is € 56.000 overschreden. Deze overschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door een toename in het aantal controles op specifieke uitkeringen en indexatie.
Rekenkamer 12.700 Bij de budgetten van de rekenkamercommissie is € 12.731 minder uitgegeven dan begroot. Wij willen u voorstellen om dit bedrag als uitgestelde prestatie mee te nemen naar 2025 voor onderzoeken in 2025.
Identiteitsbewijzen 2024 -129.000 210.000 Door de piek in verlopen identiteitsbewijzen, zien we in 2024 meer uitgaven en meer inkomsten dan verwacht.
Wachtgelden en pensioenen wethouders -915.000 156.000 Het vermogen wat nodig is op 31 december 2024 is voor de pensioenen van oud wethouders hoger dan op 31 december 2023. Daarom hebben we € 915.000 moeten storten in de voorziening APPA. Dit komt vooral doordat de rekenrente is gedaald. Door deze lagere rente stijgt het bedrag dat nodig is voor de pensioenen. Ook is er een stijging van het pensioen door indexatie. Daarnaast hebben wethouders in 2024 extra pensioen opgebouwd als zij actief waren of recht hadden op wachtgeld. Dit zorgt ook voor een hoger pensioenbedrag. Voor de dekking van deze pensioenen van oud wethouders hebben we een Algemene Pensioen- en uitkeringswet Politieke Ambbtsdragers (APPA) belegginsfonds. Dit jaar heeft het fonds een positief rendement van € 156.000.
-1.044.000 366.000

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Huidige investeringen
Prog. Omschrijving Totaal krediet Realisatie oude jaren Realisatie 2024 Realisatie totaal Restant Planning jaar gereed Status JR2024 (doorschuiven of afsluiten)
Geen Investeringen in programma 1 in 2024

Prestatie-indicatoren (Bestuur en Organisatie)

Verbonden partijen (Bestuur en Organisatie)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen (bestuur en organisatie)

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar de paragraaf Verbonden partijen.

  • Inkoopbureau Midden Nederland (IBMN)
  • Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
  • Vitens

Kaderstellende documenten (Bestuur en Organisatie)

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten (bestuur en organisatie)
  • Inrichtingsplan IJsselstein 2019
  • Rapport Toekomstperspectief IJsselstein 2040
  • Gemeentebeleidsmonitor 2021
  • Verordening participatie en inspraak gemeente IJsselstein 2024
  • Verordening inwonerinitiatief gemeente IJsselstein 2024
  • Samenwerken in IJsselstein, de IJsselsteinse participatieaanpak 2024
  • Visie op dienstverlening 2022
  • Verordening financieel beheer, beleid en organisatie gemeente IJsselstein 2023
  • Nota waardering en afschrijving gemeente IJsselstein 2023
  • Nota reserves en voorzieningen gemeente IJsselstein 2023
  • Treasury statuut gemeente IJsselstein 2023