Wonen en ruimte - Programma 3

Wonen en Ruimte

Terug naar navigatie - Omschrijving programma Wonen en ruimte

Het programma Wonen en Ruimte gaat over wonen en de ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente IJsselstein; op het zo goed mogelijk voorzien in de woningbehoefte van (toekomstige) inwoners. Bij de verschillende thema's is aangegeven welke stappen hiervoor zijn gezet.

Dit programma heeft een relatie met de volgende thema’s uit de begroting 2024:

  •      Wonen
  •      Mobiliteit
  •      Verkeersveiligheid
  •      Duurzaamheid
  •      Leefomgeving/openbare ruimte
  •      Economie, recreatie en toerisme

Thema Wonen

Terug naar navigatie - Omschrijving

IJsselstein is een fijne stad om in te wonen. Mooie, groene woonwijken die als een schil om onze historische binnenstad liggen. Een stad met alle moderne voorzieningen die we ons kunnen wensen; een stad die bruist van de activiteiten en een stad waar de sociale samenhang groot is. IJsselstein is een stad voor alle IJsselsteiners. 

Aan inwoners die aan onze stad hebben gebouwd en in de seniorenfase zijn beland, willen wij een plek bieden waar zij zich thuis blijven voelen en zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven functioneren. Jong volwassenen die opgegroeid zijn in IJsselstein en graag een volgende stap in hun leven willen zetten willen wij de gelegenheid bieden om in IJsselstein op zichzelf te gaan wonen.

Bouwen doen we om in de woonbehoefte te voorzien en om onze stad vitaal te houden. Winkels, scholen, sportparken, verenigingen, openbaar vervoer hebben alleen bestaansrecht als er genoeg mensen zijn die er gebruik van maken. Het inwoneraantal is van groot belang voor de toekomst van onze mooie stad IJsselstein.

In verschillende woningbouwprojecten zijn belangrijke stappen gezet. Via het woningbouwprogramma sturen wij op voldoende woningen in de diverse woningcategorieën. Hiermee werken we aan de doelstellingen uit de Woonvisie. Meer informatie over de diverse projecten vindt u in de paragraaf Projecten.

Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)

Terug naar navigatie - Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)

Thema Mobiliteit

Terug naar navigatie - Omschrijving

IJsselstein wil groeien met 2.500 woningen. Bedrijventerreinen hebben behoefte aan meer ruimte en de aanleg van bedrijventerrein De Kroon wordt realiteit. De regio rondom Utrecht stad groeit met de bouw van woningen en de verwachting is een enorme toename van arbeidsplaatsen. Hoe verhoudt dit zich tot de mobiliteit in IJsselstein? Hoe vermijden we files om de stad in en uit te kunnen rijden? Hoe voorkomen we geluidsoverlast en de uitstoot van fijnstof? Hoe stimuleren we elektrisch autorijden? Hoe vergroten we de verkeersveiligheid en hoe houden we onze historische binnenstad aantrekkelijk? 

Het mobiliteitsplan ‘IJsselstein, gezond op weg naar 2030’ geeft antwoorden op deze vragen. Wij willen onder andere uitvoering geven aan de rode draad uit dit mobiliteitsplan: een omslag in het gedrag van de reiziger. Door het stimuleren en faciliteren van goede alternatieven kunnen inwoners ook kiezen voor een deelauto, de fiets en/of vaker gebruik maken van het openbaar vervoer. Daarbij is een aandachtspunt dat IJsselsteiners in elke levensfase zo zelfstandig mogelijk kunnen reizen. Bij de ontwikkeling van woningbouwlocaties zien we dat de ruimtevraag van parkeren een steeds grotere invloed heeft op de haalbaarheid van het gehele plan. 

In 2024 hebben we gewerkt aan het verbeteren van de mobiliteit door bijvoorbeeld het realiseren van het IJsselsteinse deel van de doorfietsroute naar Utrecht. Daarnaast werken we aan de bereikbaarheid van de binnenstad en OV-verbindingen met de regio. 

Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)

Terug naar navigatie - Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)

Thema Verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Omschrijving

Te voet, op de fiets, met het openbaar vervoer of in de auto: iedereen neemt deel aan het verkeer. Je leert de verkeersregels aan de hand van je ouders, je fietsexamen voor het verkeersdiploma op de basisschool en eventueel later het theorie-examen als je lest voor je rijbewijs. Toch is hiermee de veiligheid in het verkeer niet vanzelfsprekend. Onveilige situaties kunnen ontstaan door bijvoorbeeld veel verkeersdeelnemers waardoor het erg druk kan zijn. Voorrangssituaties moeten duidelijk zijn en kruisingen overzichtelijk. Elk ongeluk is er één teveel. Wij hebben, zeker in de omgeving van scholen en sportaccommodaties, gezocht naar veilige oplossingen en concrete verbeteringen aangebracht.

Thema Duurzaamheid

Terug naar navigatie - Omschrijving

Nederland heeft het Klimaatakkoord van Parijs in 2015 mede ondertekend. Dit betekent dat we met elkaar de schouders er onder moeten zetten om de doelstellingen te realiseren. De afgelopen jaren is er met inwoners, ondernemers en belangenverenigingen veel gesproken. Samen zijn beleidsstukken, zoals de Regionale Energie Strategie en de Transitievisie Warmte, opgesteld die de basis vormen voor de toekomst. Duurzaamheid is niet van vandaag of morgen. Samen moeten we de koers vasthouden, een werkagenda opstellen, structurele budgetten vaststellen en grote en belangrijke vervolgstappen zetten om in te zetten op energiebesparing. Want wat je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken. We kiezen voor duurzame energie om IJsselstein groen en ecologisch sterk te houden. 

Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)

Terug naar navigatie - Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)

Thema Leefomgeving/Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Omschrijving

IJsselsteiners wonen en leven met veel plezier in onze stad. Veel inwoners voelen zich betrokken bij de buurt waarin zij wonen. Zij waarderen vooral het groene karakter van de woonwijken. Om hiervan te kunnen genieten is het belangrijk dat de openbare ruimte op orde (schoon, heel en veilig) is. We versterken het groene karakter van IJsselstein. 
In 2024 hebben we hiervoor het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR) vastgesteld. Hiermee zorgen we ervoor dat we de openbare ruimte op peil en toekomstbestendig houden. De betrokkenheid van inwoners bij het opstellen van dit plan is groot geweest. Daarnaast hebben we in 2024 gewerkt aan het levendig en leefbaar houden van de binnenstad.

Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)

Terug naar navigatie - Dit willen we bereiken (speerpunt in 2024)

Thema Economie, recreatie en toerisma

Terug naar navigatie - Omschrijving

Ondernemers vervullen een belangrijke economische functie in onze stad. Zij zorgen voor werkgelegenheid, houden onze stad vitaal en zijn een belangrijke gesprekspartner voor het realiseren van maatschappelijke doelen. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en de positie van kwetsbare groepen in relatie tot de arbeidsmarkt. Voor ons is het dan ook vanzelfsprekend ondernemers zoveel mogelijk te steunen. Dit doen we door ruimte te bieden en overbodige regulering te schrappen. We hebben in 2024 intensief samengewerkt en de Economische Visie vastgesteld. Hiermee hebben een gezamenlijk beeld en gezamenlijke doelen vastgesteld voor de economische ontwikkeling van IJsselstein. 

Daarbij willen we ook dat IJsselstein  een aantrekkelijke stad is om je vrije tijd door te brengen. De monumentale binnenstad is een trekpleister voor inwoners en toeristen die geïnteresseerd zijn in geschiedenis. Recreatie en Toerisme zijn belangrijk voor de leefbaarheid. Het genereert inkomsten en werkgelegenheid. Dit draagt bij aan de toekomstbestendigheid van onze voorzieningen.  Recreatie en toerisme hebben daarom een plek in de Economische Visie en we hebben in 2024 ook stappen gezet om te komen tot een visie op recreatie en toerisme. 

Prestatie-indicatoren (Wonen en ruimte)

BBV Indicatoren deel 1

Terug naar navigatie - BBV Indicatoren deel 1
Verplichte beleidsindicator IJsselstein Gemiddelde van gemeenten met grootte tussen 25.000 en 50.000 inwoners Eenheid Tijdvak data
Functiemenging 50,5 50,6 % 2023
Vestigingen (van bedrijven) 170,8 174,2 Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar 2023
Nieuw gebouwde woningen 2,7 8,3 Aantal per 1.000 woningen 2024
Demografische druk 72,0% 79,5% % 2024

 

BBV Indicatoren deel 2

Terug naar navigatie - BBV Indicatoren deel 2
Verplichte beleidsindicator IJsselstein

Gemiddelde van gemeenten met klasse B (30 t/m 49% hoogbouw)

Eenheid Tijdvak data
Omvang huishoudelijk restafval

166

142

Kg/inwoner 2023

 

BBV Indicatoren deel 3

Terug naar navigatie - BBV Indicatoren deel 3
Verplichte beleidsindicator IJsselstein Gemiddelde van gemeenten met grootte tussen 25.000 en 50.000 inwoners Eenheid Tijdvak data
Hernieuwbare elektriciteit 20,7 56 % 2024

 

BBV Indicatoren deel 4

Terug naar navigatie - BBV Indicatoren deel 4
Verplichte beleidsindicator IJsselstein Gemiddelde van gemeenten in de provincie Utrecht Eenheid Tijdvak data
Gemiddelde WOZ-waarde woningen 424 451 x € 1.000  2024
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden 748 984 euro 2024
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden 1.164  1.093 euro 2024

 

Overige indicatoren en kengetallen deel 1

Terug naar navigatie - Overige indicatoren en kengetallen deel 1
Onderwerp Gewenst resultaat coalitieperiode Doel 2024 Gerealiseerd in 2024
Woningbouwopgave: aantal woningen in de planning (aantal waarover een besluit over aantallen is genomen door college dan wel raad) 1000 250 ca 720

 

Overige indicatoren en kengetallen deel 2

Terug naar navigatie - Overige indicatoren en kengetallen deel 2
Onderwerp Gewenst resultaat coalitieperiode Doel 2024 Gerealiseerd in 2024

Duurzaamheid: Percentage benut potentieel voor zonnepanelen

40% 32%

26,5% (2024)

Toelichting: Op basis van dakvorm, hellingshoek, oriëntatie van dakdelen en schaduwwerking door bijvoorbeeld gebouwen of bomen, zijn er in IJsselstein 13.130 gebouwen geschikt voor zonnepanelen. Dit resulteert in een potentie van 89.927 MWh (0,096 TWh). 26,5% van deze potentie is reeds benut. Voor de maximale potentie is echter geen rekening gehouden met factoren als dakconstructie en aansluitbaarheid. Het realistisch potentieel voor zonnepanelen op gebouwen ligt dan ook lager. Van de gerealiseerde zonnepanelen op gebouwen telt een deel mee voor de bijdrage aan de RES.

Wat heeft het gekost? (Ruimte en wonen)

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2024 primitief Begroting 2024 na Wijziging Rekening 2024 Verschil Begr.Rek. 2024
Lasten 24.732.530 42.278.548 42.130.863 147.685
Baten 15.144.781 25.783.528 25.682.716 100.812
Saldo voor mutaties reserves 9.587.749 16.495.020 16.448.147 46.873
Onttrekkingen 345.939 6.141.006 7.899.431 -1.758.425
Stortingen 844.050 1.154.149 2.197.590 -1.043.441
Saldo mutatie reserves 498.111 -4.986.857 -5.701.841 714.984

Toelichting op de belangrijkste verschillen t.a.v. de begroting 2024

Terug naar navigatie - Toelichting op de belangrijkste verschillen t.a.v. de begroting 2024
Onderwerp Verschil lasten Verschil baten Toelichting
Programma 3. Wonen en ruimte
Personeelslasten 47.000 In de paragraaf Bedrijfsvoering vindt u een centrale toelichting op de totale personeelslasten.
Toegerekende personeelslasten -168.000 Deze personeelslasten zijn door diverse budgetten binnen dit programma gedekt.
Kapitaallasten 187.000 Binnen programma 3 zijn minder kapitaallasten doorbelast. Dit komt omdat er minder investeringen zijn afgesloten in 2023.
Energielasten 51.000 Omdat er minder energie is verbruikt is er een voordeel op de energielasten ontstaan.
Projecten -394.000 133.000 Zie voor een overzicht en toelichting van de projecten de paragraaf Projecten.
Afgebrande brug in 2023 -103.000 Zoals in de Q3 rapportage uit 2023 en vorige kwartaalrapportages in 2024 al gemeld, was de brug over de Hollandse IJssel in 2023 in brand gestoken. Deze brug is na de jaarwisseling in het jaar 2024 vervangen. Hierdoor drukken de niet begrote kosten op het jaar 2024.
Civiele kunstwerken 89.000 Door de omvang van het werk kan in 2024 niet al het werk worden ondergebracht. Daarom is er € 88.514 minder uitgegeven dan begroot. Wij willen u voorstellen om dit bedrag over te hevelen naar 2025.
Rente projectfinanciering 191.000 -191.000 Omdat er geen projectfinanciering was in 2024 is er ook geen projectrente doorberekend. Dit laat een voordeel zien bij de laten maar ook een nadeel bij de baten.
Isolatiegelden 488.000 -488.000 Voor het nationaal isolatieprogramma is subsidie ontvangen die over meerdere jaren kan worden ingezet. Een externe partij voert voor ons in regio verband de werkzaamheden uit. Niet alle subsidie is in 2024 uitgegeven. Het restant van de subsidie blijft beschikbaar voor de komende jaren.
Energiearmoede 27.000 -27.000 Voor het bestrijden van energiearmoede een subsidie ontvangen die tot eind 2027 inzetbaar is. Niet alle subsidie is in 2024 uitgegeven. Het restant van de subsidie blijft beschikbaar voor de komende jaren.
Mobiliteit 117.000 In de Q3 rapportage heeft uw raad besloten om een groot deel van het voorbereidingsbudget voor de Overtoom te storten in de reserve uitgestelde prestatie.. Er zijn in Q4 2024 geen kosten meer gemaakt en daarom willen wij voorstellen om het overige deel van het budget van € 20.000 ook als UP mee te nemen naar 2025. Daarnaast is er budget over gebleven op onder andere het onderhoud van camera's. We zijn in 2024 gestart met de visie binnenstad. Dit uitvoering/werkzaamheden lopen door in 2025. Hierdoor zijn er in 2024 minder kosten gemaakt dan begroot. Het restant (€ 71.141) budget willen wij graag meenemen naar 2025 via een uitgestelde prestatie.
Bedrijveninvesteringszone (BIZ) -87.000 70.000 Onze jaarlijkse bijdrage (subsidie) aan de BIZ is hoger dan begroot. Daar tegenover staat ook een hogere inkomst vanuit de BIZ. Iedere 5 jaar vindt er een afrekening plaats op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten van de BIZ en de subsidie van de gemeente.
Speelplaatsen 74.000 Na de inspectieronde van november zijn er onderhoudswerkzaamheden in de markt gezet. Omdat er op dat moment geen aannemer beschikbaar was, zijn de werkzaamheden doorgeschoven naar het eerste kwartaal 2025. Hierdoor is er € 74.000 minder uitgegeven aan dagelijks onderhoud.
Podiumweg 2 -22.000 Begin 2024 is in de commissievergadering gemeld dat het toiletgebouw mikpunt was van vandalisme. Daarom hebben wij het toiletgebouw aan het Podium aangepakt. Deze kosten waren niet voorzien.
Riolering 408.000 188.000 In 2024 is een nieuw Water en RioleringsPlan (WRP) in de raad vastgesteld. Hierdoor hebben we werkzaamheden moeten herprioriteren en zijn er lopende het jaar inspecties geweest wwarvan de werkzaamheden pas in 2025 worden uitgevoerd. Daardoor is in 2024 circa € 207.000 minder uitgegeven aan rioolwerkzaamheden. Daarnaast zijn er weinig aanvragen geweest voor de subsidie voor klimaatadaptieve maatregelen. Ook hebben wij meer inkomsten ontvangen door extra opgelegde aanslagen uit onder andere voorgaande jaren.
Egalisatie voorziening rioolheffing -1.054.000 Volgens huidige BBV richtlijnen mogen wij geen egalisatiereserve rioolheffing hanteren maar moet dit een egalisatievoorziening zijn. Daarom hebben wij de reserve laten vrij vallen (zie onderdeel reserves) en is dit bedrag weer gestort in de voorziening.
Afval -205.000 Het tekort op de afvalbudgget is ontstaan door o.a. het aanpassen van oude afvalopstellocaties, zoals gemeld in de Q3 rapportage, verplichte wettelijke aanpassingen van de werf en niet begroot dagelijks onderhoud aan de installaties van de werf.
RMN 313.000 De werkelijke kosten voor de RMN vallen lager uit. Dit komt vooral omdat minder GFT, grof afval en PMD is opgehaald en verwerkt dan vooraf verwacht. Verder zijn de kosten voor de gladheidsbestrijding € 44.000 lager uitgevallen door een relatief zachte winter aan het begin van 2024. Daarnaast dienden er minder kolken gereinigd te worden waardoor ook daar een besparing was van € 30.000.
Kosten voor leegstandsbeheer en onderhoud -37.000 Er zijn binnen programma 3 een 4-tal ontwikkellocaties waarvoor wij leegstandsbeheer hebben ingeschakeld. Op deze locaties  hebben wij kosten gemaakt voor o.a. belastingen, water en door minimaal onderhoud uit te voeren. Omdat het ontwikkellocaties zijn, zijn de kosten van in totaal € 37.000 niet begroot.
Binnen- en buitenstedelijke bouwprojecten 161.000 Voor het aanjagen van woningbouwprojecten was in 2024 circa € 900.000 beschikbaar. Hiervan is ruim € 750.000 uitgegeven. Omdat de woningbouwprojecten in 2024 voldoende financiering hadden blijft er € 161.000 over.
Onderhoud wegen 39.000 Partijen die een vergunning aanvragen voor het aanpassen van kabels en leidingen in de gemeentelijke grond moeten een vergoeding betalen voor de herstelwerkzaamheden die wij uitvoeren aan bijvoorbeeld asfalt of klinkers. Omdat er meer kabelwerkzaamheden waren dit jaar, hebben wij € 39.000 meer ontvangen dan begroot.
Omgevingsvergunningen -288.000 In de Q3 rapportage hadden wij een tekort verwacht op de leges van € 250.000. Deze is uiteindelijk uitgekomen op € 288.000. Grote projecten zoals de Randdijk en de Einsteinlaan worden in 2025 vergund. De verwachting is dat deze legesinkomsten in 2025 worden ontvangen.
Beheer gronden 40.000 Eind 2024 heeft er een incidentele grondverkoop plaats gevonden. Daarnaast zijn in 2024 kavels opnieuw uitgegeven. De inkomsten hiervoor waren hoger dan begroot.
Nagekomen kosten Grex Binnenstad -47.000 250.000 De voorziening nagekomen kosten GREX Binnenstad is opgeheven en hiervoor in de plaats is een reserve gekomen. De gemaakte kosten zijn uit de reserve onttrokken. (zie onderdeel reserve)
Overige financiële afwijkingen 51.000 134.000 Binnen het programma zijn diverse overige verschillen die te klein zijn om apart toe te lichten.
Reserves -1.043.000 1.758.000 Voor de toelichting verwijzen wij u naar de jaarrekening, hoofdstuk Toelichting passiva.
-956.000 1.618.000

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Huidige investeringen
Prog. Omschrijving Totaal krediet Realisatie oude jaren Realisatie 2024 Realisatie totaal Restant Planning jaar gereed Status JR2024 (doorschuiven of afsluiten)
Progr. 3 2 Camera's in het openbaar gebied (2024) 36.000 - - - 36.000 2026 Doorschuiven
Progr. 3 Aanbr doorl verharding op park.pltsen (2024-2029) 50.000 - 39.056 39.056 10.944 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Actieplan Verkeerveiligh. (2023) 248.374 19.040 25.437 44.477 203.897 2027 Doorschuiven
Progr. 3 Armaturen Binnenstad (2024) 174.000 - 9.320 9.320 164.680 Doorschuiven
Progr. 3 Armaturen Walkade (2024) 19.550 - - - 19.550 Doorschuiven
Progr. 3 Beschoeiing 2024 222.285 - 181.541 181.541 40.744 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Betonnen brug bij Doelenstraat BM-059 * 211.500 - - - 211.500 2026 Doorschuiven
Progr. 3 Betonnen Looie brug BM-066 * 130.500 - - - 130.500 2026 Doorschuiven
Progr. 3 Bewegwijzering "Groenvliet en Ijsseloever" (2024) 10.000 - - - 10.000 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Borden 2024 13.290 - 8.918 8.918 4.372 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Doorfietsroute U-N-IJ* (2021) 812.148 2.663 85.935 88.598 723.550 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Elementen 2024 189.255 - 158.702 158.702 30.553 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Gekanaliseerde Hollandse IJssel (2021) 767.622 366.522 - 366.522 401.100 2027 Doorschuiven
Progr. 3 Gemeentewerf 60 (MJOP 2024) 25.000 - - - 25.000 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Gemeentewerf 80 (MJOP 2024) 11.721 - - - 11.721 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Groen 2024 100.000 - 69.849 69.849 30.151 2025 Doorschuiven
Progr. 3 GROEN Dacia Dokker dienstauto Piket (2030) 15.600 - - - 15.600 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Herinrichting Weg Noord IJsseldijk (2024) 400.000 - - - 400.000 Doorschuiven
Progr. 3 Inrichten 30km zones woonw, 5 str (2024) was 2025 250.000 - - - 250.000 2027 Doorschuiven
Progr. 3 Isselwaarde - Parkeerinstallatie (2024) 51.660 - - - 51.660 Doorschuiven
Progr. 3 Isselwaarde - Speedgate (2025) 8.615 - - - 8.615 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Kademuur bij brug Doelenstraat BM-059 * 120.000 - - - 120.000 2026 Doorschuiven
Progr. 3 KeerwandenTuinensingel KW-089 (2022) 384.700 - - - 384.700 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Maatregelen aanpak wateroverlast (2024) 200.000 - - - 200.000 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Masten Binnenstad (2024) 521.000 - 9.820 9.820 511.180 Doorschuiven
Progr. 3 Masten Walkade (2024) 58.000 - - - 58.000 Doorschuiven
Progr. 3 Overtoom - Parkeerinstallatie (2023) 61.356 - - - 61.356 2025 Doorschuiven
Progr. 3 OVL Armatuur 2024 10.000 - 9.319 9.319 681 Afsluiten
Progr. 3 OVL mast 2024 50.000 - 51.138 51.138 -1.138 Afsluiten
Progr. 3 Parkeergarage Overtoom 60 (MJOP 2024) 117.263 - 12.846 12.846 104.417 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Parkeergarage Overtoom 90 (MJOP 2024) 241.685 - 17.947 17.947 223.738 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Snellere fietsverb. regio (route Ned.Plas) (2024) 450.000 - - - 450.000 Doorschuiven
Progr. 3 Snellere fietsverb.regio(Fietsstr Eiteren2eF(2023) 200.000 - - - 200.000 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Snellere fietsverb.regio(IJsselbos Ned.Plas)(2024) 550.000 - - - 550.000 Doorschuiven
Progr. 3 Straatmeubilair 2024 83.660 - - - 83.660 Doorschuiven
Progr. 3 Verharde bestrating parkeerplaatsen clubgeb. HCIJ 15.000 - - - 15.000 Doorschuiven
Progr. 3 Verkeersveiligheid Touwlaan (2023) 151.627 -48.950 200.577 151.626 0 Afsluiten
Progr. 3 Verv boiler warm water was- en kleedlokalen(2021) 16.000 - - - 16.000 2026 Doorschuiven
Progr. 3 Vervangen betonnen damwand 2024 53.925 - - - 53.925 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Vervangen houten brug 2024 813.750 - - - 813.750 2026 Doorschuiven
Progr. 3 Vervangen sanitair was- en kleedlokalen VVIJ 13.500 - - - 13.500 2026 Doorschuiven
Progr. 3 Vervangingen speellocaties 2024 50.000 - 13.178 13.178 36.822 2025 Doorschuiven
Progr. 3 verwijd 'zinl verhardingen'en aanbr.groen(2024-28) 50.000 - - - 50.000 2025 Doorschuiven
Progr. 3 Voorbereidingskrediet Hitteschild (project 49) 84.599 75.775 - 75.775 8.824 2025 Doorschuiven
Progr. 3 VRI 7 Basiliekpad-Baronieweg * 167.475 139.831 - 139.831 27.644 Doorschuiven
Progr. 3 Waaggebouw 90 (MJOP2024) 52.250 - - - 52.250 2025 Doorschuiven

Uitgestelde prestaties

Terug naar navigatie - Uitgestelde prestaties
Uitgestelde prestaties Bedrag
Landelijk gebied 6.102
Wortelopdruk 18.922
Civiele kunstwerken 88.513
Onderzoek park- en recreatiefunctie kasteelterrein 10.000
Woonvisie 13.400
Binnenstad 71.141
Fietsvrije Benschopperstraat en Utrechtseweg 10.454
Overtoom 20.000
Totaal 238.532

Verbonden partijen (Wonen en ruimte)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen (Wonen en ruimte)

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar de paragraaf Verbonden partijen.

•    Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
•    Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
•    Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)
•    Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)

Kaderstellende documenten (Wonen en ruimte)

Terug naar navigatie - Kaderstellenden documenten (Wonen en ruimte)
  • Woonvisie 2030
  • Beeldkwaliteitsplan 2012
  • Beleidsplan Duurzaamheid Gemeente IJsselstein 2016
  • Mobiliteitsplan IJsselstein, gezond op weg naar 2030
  • Regionale Energiestrategie 1.0
  • Plan van aanpak Energietransitie 2020
  • Transitievisie Warmte
  • Veiligheids- en Leefbaarheidsmonitor 2021
  • Economische Visie
  • Nota Speelruimtebeleid
  • Woningbouwopgave 2020
  • Nota grondbeleid 2022
  • Parkeerbeleid 2006
  • Omgevingsvisie IJsselstein 2021
  • Utrechtse verkeersveiligheidsopgave
  • Regionale fietsvisie 2.0 U10
  • OV netwerkperspectief
  • Gemeentelijk rioleringsplan 2019-2023
  • Beheerplan Baggeren 2015-2024
  • Oever beheerplan 2020 – 2030
  • Beheerplan VRI 2020 – 2024
  • Beheerplan wegen 2020 – 2024
  • Beheerplan wortelopdruk 2021 - 2025
  • Beheerplan openbare verlichting 2020 – 2024
  • Beheerplan kunstwerken 2015 - 2024
  • Parkeerbeleid 2006
  • Integrale Visie Openbare Ruimte 2021 – 2031
  • Groenstructuurplan 2009
  • Woonzorgvisie IJsselstein 2024-2034