Vastgoed
De basis
Het bereiken van beleidsdoelen van vastgoed, het efficiënt en effectief inzetten van het vastgoed, doelmatig en rechtmatig beheer, en het beheersen van risico’s kennen een belangrijke randvoorwaarde: inzicht in de vastgoedportefeuille. Voor het verkrijgen van inzicht zijn drie elementen van belang: registratie, contractmanagement en begroten van investerings- en onderhoudskosten.
Vastgoedregistratie
Het gemeentelijk vastgoed moet adequaat geregistreerd zijn. Uitgangspunten voor een goede registratie zijn:
• Actueel
• Compleet (bevat alle relevante data en contractstukken)
• Toegankelijk (digitaal)
• Centraal (afdelingsniveau)
De bovengenoemde uitgangspunten zijn verwerkt in de vastgoedregistratie (objectdossier). Periodiek wordt van al het vastgoed (gebouwen en (sport)terreinen) een inventarisatie uitgevoerd en wordt deze waar nodig herijkt. Zo wordt bijvoorbeeld eens in de 5 jaar het vastgoed opnieuw geïnspecteerd en wordt het MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP) herijkt. In 2024 is daarom ook het MJOP samen met het D(duurzaam)MJOP opnieuw vastgesteld. Alle relevante data (voor zover beschikbaar) worden hiermee inzichtelijk gemaakt en geregistreerd. Daarnaast zijn ook alle huurovereenkomsten en gebruikscontracten per vastgoedobject opgenomen in de vastgoedregistratie.
Contractmanagement
Met betrekking tot het gemeentelijk vastgoed gaat de gemeente juridische en financiële verplichtingen aan. Voorbeelden hiervan zijn: huurovereenkomsten voor het gebruik van het gemeentelijk vastgoed, notariële aktes inzake de verkoop van vastgoed of recht van opstal en opdrachtverstrekkingen aan aannemers voor het uitvoeren van onderhouden, aanbestedingen en leveringsovereenkomsten voor nutsvoorzieningen.
Relevante gegevens uit de huur- en gebruiksovereenkomsten, zoals vergoeding, indexatie, looptijd en opzeggingstermijn, worden centraal geregistreerd. Door het volledig en centraal registreren van alle contractuele (verhuur)verplichtingen die betrekking hebben op het vastgoed verkleinen we (juridische en financiële) risico’s en vergroten we de kans op optimalisatie. Voor een verdere professionalisering en optimalisering van het vastgoedbeheer is in 2024 een vastgoedbeheersysteem aangeschaft.
Projecten
Het binnendak van het stadhuis is volledig gerenoveerd en voorzien van nieuwe dakbedekking, glas en dikkere isolatie. Daarnaast is de glasgevel bij het stadhuis en Fulcotheater vanwege de veiligheid hersteld. De dakbedekking van de bioscoopzaal was aan vervanging toe en diversen rookgasafvoeren zijn gelijk meegenomen in de vervanging.
Het pand van het stadhuis aan de Overtoom komt uit 1999. De draaideur bij de entree was na 25 jaar aan vervanging toe en is voorzien van de nieuwste gemakken en biedt nu een optimaal gebruikt voor bezoekers. Ook hier is gedacht aan energiebesparende maatregelen en brandveiligheid.
.jpg)
Overtoom 1, nieuwe draaideur (Tourniquet)
Het historisch stadhuis aan de Utrechtsestraat 79 verdiende in 2024 de nodige aandacht. Aan het dak, de goten en de gevel zijn grootonderhoudwerkzaamheden uitgevoerd. Zoals het herstellen van het dak, gootreparaties en het herstellen van de klokkentoren. Het voegwerk van de kopgevel is in zijn geheel vernieuwd en er is groot onderhoud uitgevoerd aan het buitenschilderwerk van de goten, ramen, deuren en kozijnen, ook aan de binnenzijde.
Bij parkeergarage Overtoom zijn de speedgates (doorrijhekken) vernieuwd, omdat deze volgens de grootonderhoudplanning op de nominatie stonden om vervangen te worden. Deze hekken zijn voorzien van de nieuwste technieken. De in- en uitritten worden het eerste kwartaal 2025 gerenoveerd waarbij de buitenzijdes van de garage weer een frisse uitstraling krijgen.
.jpg)
Overtoom parkeergarage, vervangen toegangshekken (speedgates)
Groot onderhoud
Het MeerJarenOnderhoudsPlan Vastgoed (MJOP 2019-2038) is gebruikt als uitgangspunt voor de uitvoering van het onderhoud in 2024. In het jaar 2024 zijn er op basis van het MJOP de werkzaamheden uitgevoerd.
Dagelijks onderhoud
Naast bovenstaande werkzaamheden verhelpen wij dagelijks klachten/storingen en meldingen.
Overige werkzaamheden
Naast de werkzaamheden voor groot- en dagelijks onderhoud zijn ook reguliere onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd, zoals jaarlijkse keuringen van onze gereedschappen (denk hierbij aan ladders, elektrische gereedschappen, persoonlijke beschermingsmiddelen), maar ook de onderhoudsbeurten voor de luchtbehandeling, cv-installaties en elektronische installaties, liftonderhoud, uitvoering van verplichte keuringen en dagelijkse storingen die voor kunnen komen.

Binnenschopperstraat 39, vervangen ramen en glas, uitvoeren buitenschilderwerk
