Deze paragraaf geeft een beeld van de ontwikkeling van de gemeentelijke belastingen. Hierna volgt een samenvatting van de ontwikkeling van de lokale belastingdruk. In de onderdelen daarna volgt per belastingsoort een toelichting op hoe deze berekend wordt en wat de uitgangspunten hiervoor zijn.
Hierna lichten we de ontwikkelingen toe in de volgende belastingsoorten:
- Onroerendezaakbelastingen (ozb);
- Afvalstoffenheffing;
- Rioolheffingen;
- Marktgelden;
- Begraafrechten;
- Leges.
Tot slot gaan we in op het kwijtscheldingsbeleid en de onbenutte belastingcapaciteit.
Lokale heffingen
Ontwikkeling lokale lastendruk
Terug naar navigatie - Ontwikkeling lokale lastendrukHet kengetal belastingcapaciteit, dat op grond van het gewijzigde BBV dient te worden berekend, geeft aan hoe de lasten van de voornaamste lokale belastingen zich ontwikkelen ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De lasten in het jaar worden afgezet tegen de gemiddelde landelijke lasten van het voorgaande jaar. Als een gemeente het landelijk gemiddelde volgt, dan is in dit kengetal de prijsontwikkeling zichtbaar.
In 2024 zijn de totale lasten van de gemeente IJsselstein gestegen ten opzichte van het landelijk gemiddelde.
Ontwikkeling lokale lasten
Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) presenteert jaarlijks een Atlas lokale lasten. Over het jaar 2024 staat de gemeente IJsselstein in deze atlas op positie 302 van de 345 (eigenaar/bewoner meerpersoonshuishouden) gemeenten. In 2023 was dit positie 299 van de 352. Hiermee is onze positie verslechterd. COELO sorteert de gemeenten van lage naar hoge woonlasten.
Ontwikkelingen lokale belastingdruk | 2023 | 2024 | Verschil t.o.v. 2023 | |
---|---|---|---|---|
Bedragen in euro's | in € | in % | ||
OZB Woningen (Op basis van gemiddelde WOZ woningen €393.000) | 252,43 | 262,51 | 10,08 | 4,0% |
Afvalstoffenheffing (meerpersoonshuishouden) | 447,72 | 501,09 | 53,37 | 11,9% |
Rioolheffing (meerpersoonshuishouden) | 298,70 | 333,56 | 34,86 | 11,7% |
Totaal | 998,85 | 1.097,16 | 98,31 | 9,8% |
Gemiddelde alle gemeenten voorgaande jaar | 944,00 | 994,00 | 50,00 | 5,3% |
Kengetal belastingcapaciteit (BBV) | 105,8% | 110,4% |
Belastingen
Terug naar navigatie - BelastingenOnroerendezaakbelasting (OZB)
De grondslag voor de aanslagen onroerendezaakbelastingen is de vastgestelde waarde (WOZ-waarde) van de onroerende zaak.
Lokale heffingen - Bij het bepalen van de tarieven die in december 2023 in de belastingverordening zijn opgenomen, wordt gerekend met de meest recente verwachting van de waarde ontwikkeling.
Onroerendezaakbelasting | Rekening | Begroting | Realisatie | Saldo |
---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
OZB baten woningen | 3.999.471 | 4.141.717 | 4.112.079 | -29.638 |
OZB baten niet-woningen | 1.428.560 | 1.389.210 | 1.449.985 | 60.775 |
Totaal opbrengst | 5.428.032 | 5.530.927 | 5.562.064 | 31.137 |
Lokale heffingen - Tarieven onroerendezaakbelasting
Onroerendezaakbelasting | Belastingjaar | |
---|---|---|
2023 | 2024 | |
Gebruikers, niet woningen | 0,1520 | 0,1416 |
Eigenaren, woningen | 0,0684 | 0,0668 |
Eigenaren, niet woningen | 0,1895 | 0,1892 |
Parkeerbelasting
De gemeente heft parkeerbelasting in het door de raad aangewezen gebied in en rond het centrum van IJsselstein. Hieronder volgt een overzicht van de gerealiseerde baten.
Parkeerexploitatie | Rekening | Begroting | Realisatie | Saldo |
---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
Straatparkeren | 838.225 | 928.158 | 938.782 | 10.624 |
Garageparkeren | 216.970 | 211.502 | 223.025 | 11.523 |
Totaal opbrengst | 1.055.195 | 1.139.660 | 1.161.807 | 22.147 |
Heffingen en rechten
Terug naar navigatie - Heffingen en rechtenHeffingen en rechten mogen niet meer dan kostendekkend zijn. In dit hoofdstuk zetten we de kostendekkendheid per product uiteen.
Afvalstoffenheffing
De bewoner van een woning waar huisvuil wordt opgehaald, betaalt afvalstoffenheffing. De hoogte van deze heffing hangt af van de grootte van het huishouden. In 2024 zien we een stijging van de uitgaven. Dit komt onder andere door veranderingen aan oude plekken waar afvalcontainers stonden, zoals al genoemd in de Q3 rapportage. Ook moeten er aanpassingen worden gedaan aan de werf, omdat dit wettelijk verplicht is.
Lokale heffingen - Tarieven afvalstoffenheffing 2024
Afvalstoffenheffing | Belastingjaar | Verschil t.o.v. 2023 | ||
---|---|---|---|---|
Bedragen in euro’s | 2023 | 2024 | in € | in % |
Eenpersoonstarief | 232,61 | 260,34 | 27,73 | 11,9% |
Meerpersoonstarief | 447,72 | 501,09 | 53,37 | 11,9% |
In de jaarrekening is een actuele berekening van de kostendekkendheid van de tarieven opgenomen. Voor de afvalstoffenheffing is deze als volgt:
Afvalstoffenheffing | Rekening | Begroting | Rekening | Saldo |
---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
Kosten taakveld | 5.196.172 | 4.987.656 | 5.303.588 | -315.932 |
Inkomsten taakveld (excl heffingen) | 0 | 0 | - | 0 |
Netto kosten product | 5.196.172 | 4.987.656 | 5.303.588 | -315.932 |
Toe te rekenen kosten: | 0 | 0 | ||
Overhead | 12.121 | 5.782 | 23.506 | -17.724 |
Btw | 1.028.874 | 1.006.510 | 1.069.464 | -62.954 |
Uitgaven taakveld | 6.237.167 | 5.999.948 | 6.396.558 | -396.610 |
Opbrengst heffing inclusief vrijval egalisatiereserve | 5.398.557 | 5.999.948 | 6.384.490 | 384.542 |
Dekkingspercentage | 87% | 100% | 99,8% |
Toelichting:
Het kostendekkingspercentage voor afval bedraagt afgerond 100%. Omdat er geen dekkingstekort of -overschot is, vindt er geen verrekening plaats met de reserve.
Rioolheffing
De gebruiker van een eigendom dat direct of indirect is aangesloten op het gemeentelijke rioolstelsel betaalt rioolheffing. Deze werd in 2024 in rekening gebracht door de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR). De tarieven 2024 zijn op basis van het gemeentelijk rioolplan (GRP) vastgesteld.
Lokale heffingen - Tarieven rioolheffing 2024
Rioolheffing woningen | Belastingjaar | Verschil t.o.v. 2023 | ||
---|---|---|---|---|
Bedragen in euro's | 2023 | 2024 | in € | in % |
Eenpersoonshuishouden | 142,04 | 158,62 | 16,58 | 11,7% |
Meerpersoonshuishouden | 298,70 | 333,56 | 34,86 | 11,7% |
Onderstaand is een actuele berekening van de kostendekkendheid van de tarieven opgenomen. Voor de rioolheffing is deze als volgt:
Rioolheffing | Rekening | Begroting | Rekening | Saldo | ||
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |||
Kosten taakveld | 3.434.515 | 3.362.914 | 3.274.945 | 87.969 | ||
Inkomsten taakveld (excl heffingen) | 0 | 0 | - | 0 | ||
Netto kosten product | 3.434.515 | 3.362.914 | 3.274.945 | 87.969 | ||
Toe te rekenen kosten: | 0 | 0 | - | 0 | ||
Overhead | 129.028 | 165.563 | 154.139 | 11.424 | ||
Btw | 669.077 | 643.343 | 620.055 | 23.288 | ||
Uitgaven taakveld | 4.232.620 | 4.171.820 | 4.049.139 | 122.681 | ||
Opbrengst heffing inclusief bijdrage egalisatiereserve | 4.247.341 | 4.171.821 | 4.363.244 | 191.423 | ||
Dekkingspercentage | 100% | 100% | 107,76% |
Toelichting:
Het kostendekkingspercentage voor riolering bedraagt op basis van de baten en lasten 107,76% en is gebaseerd op het GRP. Het dekkingsoverschot van € 314.105 is toegevoegd aan de egalisatiereserve rioolheffing.
Marktgelden
Marktgelden worden geheven voor het huren van een kraam op de wekelijkse marktdag op vrijdag.
Martkgelden | Rekening | Begroting | Realisatie | Saldo | |
---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2024 | 2024 | ||
Kosten taakveld | 64.211 | 48.304 | 66.380 | -18.076 | |
Netto kosten product | 64.211 | 48.304 | 66.380 | -18.076 | |
Toe te rekenen kosten: | 0 | 0 | - | 0 | |
Overhead | 19.166 | 15.424 | 19.403 | -3.979 | |
Btw | 10.770 | 3.430 | 7.265 | -3.836 | |
Uitgaven taakveld | 94.147 | 67.158 | 93.049 | -25.891 | |
Opbrengst heffingen | 39.246 | 43.180 | 42.332 | 848 | |
Dekkingspercentage | 42% | 64% | 45% | ||
Toelichting:
Door onder andere incidentele kosten voor het verhelpen van de storingen aan de elektra is er meer uitgegeven dan begroot.
Begraafrechten
Begraafrechten worden geheven voor het verlenen van vergunningen voor delven, bijzettingen en onderhoud van graven.
Begraafrechten | Rekening | Begroting | Realisatie | Saldo |
---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
Kosten taakveld | 291.663 | 204.873 | 244.449 | 39.576 |
Netto kosten product | 291.663 | 204.873 | 244.449 | 39.576 |
Toe te rekenen kosten: | - | - | - | |
Overhead | 94.308 | 98.186 | 97.707 | -480 |
Btw | 29.573 | 4.763 | 17.539 | 12.776 |
Uitgaven taakveld | 415.544 | 307.823 | 359.695 | 51.872 |
Opbrengst heffingen | 262.213 | 250.234 | 253.488 | 3.254 |
Dekkingspercentage | 63% | 81% | 70% |
Leges
Terug naar navigatie - LegesLeges worden geheven voor specifieke, door de gemeente verstrekte individuele diensten. Voorbeelden hiervan zijn: het verstrekken van paspoorten, voltrekken van huwelijken en afgeven van bouwvergunningen.
Lokale heffingen - Kostendekkendheid leges burgerzaken en APV 2024
Leges burgerzaken en APV | Rekening | Begroting | Realisatie | Saldo |
---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
Kosten taakveld | 585.065 | 688.282 | 854.859 | -166.577 |
Netto kosten product | 585.065 | 688.282 | 854.859 | -166.577 |
Toe te rekenen kosten: | 0 | 0 | - | 0 |
Overhead | 150.132 | 212.985 | 182.080 | 30.905 |
Btw | 22.933 | 68.717 | 27.265 | 41.452 |
Uitgaven taakveld | 758.129 | 969.984 | 1.064.204 | -94.219 |
Opbrengst heffingen | 530.261 | 604.810 | 866.470 | -261.660 |
Dekkingspercentage | 70% | 62% | 81% |
Het aantal reisdocumenten dat we dit jaar hebben verstrekt, is hoger dan begroot door de wetswijziging van geldigheidsduur reisdocumenten. Hierdoor ontstaat elke 10 jaar een piekmoment. Dit werkt door in 2024 waardoor de inkomsten en uitgaven hoger zijn dan begroot.
Lokale heffingen - Kostendekkendheid leges omgevingsvergunningen 2024
Leges Omgevingsvergunning | Rekening | Begroting | Realisatie | Saldo |
---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
Kosten taakveld | 1.125.013 | 1.246.921 | 1.467.878 | -220.957 |
Netto kosten product | 1.125.013 | 1.246.921 | 1.467.878 | -220.957 |
Toe te rekenen kosten: | 0 | 0 | - | - |
Overhead | 168.389 | 260.589 | 202.269 | 58.320 |
Btw | 148.956 | 147.763 | 203.962 | -56.199 |
Uitgaven taakveld | 1.442.359 | 1.655.273 | 1.874.110 | -218.837 |
Opbrengst heffingen | 364.852 | 1.006.381 | 677.135 | 316.526 |
Dekkingspercentage | 25% | 61% | 36% |
Het dekkingspercentage was begroot op 61% en de realisatie is 36%. Dit komt omdat de legesinkomsten jaarlijks fluctueren. Grote projecten zoals de Randdijk en de Einsteinlaan waren voor 2024 voorzien. Naar verwachting worden deze in 2025 vergund. Dit verklaart het lagere dekkingspercentage voor 2024.
Kwijtscheldingsbeleid
Terug naar navigatie - KwijtscheldingsbeleidAls een belastingplichtige niet in staat is een belastingaanslag geheel of gedeeltelijk te betalen, kan op verzoek gehele of gedeeltelijke kwijtschelding worden verleend. De rijksoverheid bepaalt de normen voor het behandelen van kwijtscheldingsverzoeken. Aan de hand van deze normen wordt beoordeeld of een belastingplichtige in aanmerking komt voor kwijtschelding. Kwijtschelding kan worden verleend voorde volgende gemeentelijke belastingsoorten: Onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing en de rioolheffingen.
De kwijtscheldingen maken deel uit van het minimabeleid, dat onderdeel is van programma Inkomen, jeugd en Wmo. Kwijtscheldingen worden meegenomen bij het bepalen van de heffingen, omdat daar het uitgangspunt van volledige kostendekkendheid geldt. Bij de onroerendezaakbelastingen spelen de lasten geen directe rol bij het bepalen van de tarieven.
De gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR) voert het kwijtscheldingsbeleid voor de gemeente uit. BSR maakt voor het gebruik van de automatische kwijtscheldingen gebruik van het Inlichtingenbureau van de VNG. Dit bureau geeft een advies of een huishouden in aanmerking komt voor kwijtschelding. Is het advies positief dan ontvangt dit huishouden automatisch kwijtschelding. De huishoudens die niet voor automatische kwijtschelding in aanmerking komen, kunnen nog een afzonderlijk verzoek hiertoe indienen bij BSR.
Onbenutte belastingcapaciteit OZB
Terug naar navigatie - Onbenutte belastingcapaciteit OZBDe onbenutte belastingcapaciteit bestaat uit de extra middelen die gegenereerd kunnen worden door de tarieven van de gemeentelijke heffingen te verhogen tot het wettelijk toegestane maximum. De onbenutte belastingcapaciteit kan worden berekend door gebruik te maken van de normen voor het zogeheten artikel 12 beleid. Een gemeente met een artikel 12 status is een Nederlandse gemeente die onder financiële curatele is gesteld door het Rijk vanwege een structureel slechte financiële situatie. Deze gemeenten moeten hun tarieven verhogen tot een ‘redelijk peil eigen heffingen’, willen zij in aanmerking kunnen komen voor rijkssteun.
Lokale heffingen - Onbenutte belastingcapaciteit onroerendezaakbelasting 2024 Onbenutte belastingcapaciteit.
Onbenutte belastingcapaciteit | |
---|---|
Omschrijving | 2024 |
WOZ-waarden (in €) per 1-1-2023 | 6.612.000.000 |
Maximale OZB-opbrengst (Norm art.12: 0,1614% van de WOZ-waarde) | 10.671.768 |
Af: geraamde OZB-opbrengst 2024 | 5.530.927 |
Onbenutte belastingcapaciteit | 5.140.841 |