Lokale heffingen

Lokale heffingen

Terug naar navigatie - Lokale heffingen

Deze paragraaf geeft een beeld van de ontwikkeling van de gemeentelijke belastingen. Hierna volgt een samenvatting van de ontwikkeling van de lokale belastingdruk. In de onderdelen daarna volgt per belastingsoort een toelichting op hoe deze berekend wordt en wat de uitgangspunten hiervoor zijn.

Hierna lichten we de ontwikkelingen toe in de volgende belastingsoorten:
- Onroerendezaakbelastingen (ozb);
- Afvalstoffenheffing;
- Rioolheffingen;
- Marktgelden;
- Begraafrechten;
- Leges.
Tot slot gaan we in op het kwijtscheldingsbeleid en de onbenutte belastingcapaciteit.

Ontwikkeling lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Ontwikkeling lokale lastendruk

Het kengetal belastingcapaciteit, dat op grond van het gewijzigde BBV dient te worden berekend, geeft aan hoe de lasten van de voornaamste lokale belastingen zich ontwikkelen ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De lasten in het jaar worden afgezet tegen de gemiddelde landelijke lasten van het voorgaande jaar. Als een gemeente het landelijk gemiddelde volgt, dan is in dit kengetal de prijsontwikkeling zichtbaar.
In 2024 zijn de totale lasten van de gemeente IJsselstein  gestegen ten opzichte van het landelijk gemiddelde. 

Ontwikkeling lokale lasten
Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) presenteert jaarlijks een Atlas lokale lasten. Over het jaar 2024 staat de gemeente IJsselstein in deze atlas op positie 302 van de 345 (eigenaar/bewoner meerpersoonshuishouden) gemeenten. In 2023 was dit positie 299 van de 352. Hiermee is onze positie verslechterd. COELO sorteert de gemeenten van lage naar hoge woonlasten.

Ontwikkelingen lokale belastingdruk 2023 2024 Verschil t.o.v. 2023
Bedragen in euro's in € in %
OZB Woningen (Op basis van gemiddelde WOZ woningen €393.000) 252,43 262,51 10,08 4,0%
Afvalstoffenheffing (meerpersoonshuishouden) 447,72 501,09 53,37 11,9%
Rioolheffing (meerpersoonshuishouden) 298,70 333,56 34,86 11,7%
Totaal 998,85 1.097,16 98,31 9,8%
Gemiddelde alle gemeenten voorgaande jaar 944,00 994,00 50,00 5,3%
Kengetal belastingcapaciteit (BBV) 105,8% 110,4%

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

Onroerendezaakbelasting (OZB)

De grondslag voor de aanslagen onroerendezaakbelastingen is de vastgestelde waarde (WOZ-waarde) van de onroerende zaak. 

Lokale heffingen - Bij het bepalen van de tarieven die in december 2023 in de belastingverordening zijn opgenomen, wordt gerekend met de meest recente verwachting van de waarde ontwikkeling. 

Onroerendezaakbelasting Rekening Begroting Realisatie Saldo
2023 2024 2024 2024
OZB baten woningen 3.999.471 4.141.717 4.112.079 -29.638
OZB baten niet-woningen 1.428.560 1.389.210 1.449.985 60.775
Totaal opbrengst 5.428.032 5.530.927 5.562.064 31.137

Lokale heffingen - Tarieven onroerendezaakbelasting

Onroerendezaakbelasting Belastingjaar
2023 2024
Gebruikers, niet woningen 0,1520 0,1416
Eigenaren, woningen 0,0684 0,0668
Eigenaren, niet woningen 0,1895 0,1892

Parkeerbelasting

De gemeente heft parkeerbelasting in het door de raad aangewezen gebied in en rond het centrum van IJsselstein. Hieronder volgt een overzicht van de gerealiseerde baten.

 

Parkeerexploitatie Rekening Begroting Realisatie Saldo
2023 2024 2024 2024
Straatparkeren 838.225 928.158 938.782 10.624
Garageparkeren 216.970 211.502 223.025 11.523
Totaal opbrengst 1.055.195 1.139.660 1.161.807 22.147

Heffingen en rechten

Terug naar navigatie - Heffingen en rechten

Heffingen en rechten mogen niet meer dan kostendekkend zijn.  In dit hoofdstuk zetten we de kostendekkendheid per product uiteen.

Afvalstoffenheffing
De bewoner van een woning waar huisvuil wordt opgehaald, betaalt afvalstoffenheffing.  De hoogte van deze heffing hangt af van de grootte van het huishouden. In 2024 zien we een stijging van de uitgaven. Dit komt onder andere door veranderingen aan oude plekken waar afvalcontainers stonden, zoals al genoemd in de Q3 rapportage. Ook moeten er aanpassingen worden gedaan aan de werf, omdat dit wettelijk verplicht is.

Lokale heffingen - Tarieven afvalstoffenheffing 2024

Afvalstoffenheffing Belastingjaar Verschil t.o.v. 2023
Bedragen in euro’s 2023 2024 in € in %
Eenpersoonstarief 232,61 260,34 27,73 11,9%
Meerpersoonstarief 447,72 501,09 53,37 11,9%

In de jaarrekening is een actuele berekening van de kostendekkendheid van de tarieven opgenomen. Voor de afvalstoffenheffing is deze als volgt:

 

Afvalstoffenheffing Rekening Begroting Rekening Saldo
2023 2024 2024 2024
Kosten taakveld 5.196.172 4.987.656 5.303.588 -315.932
Inkomsten taakveld (excl heffingen) 0 0 - 0
Netto kosten product 5.196.172 4.987.656 5.303.588 -315.932
Toe te rekenen kosten: 0 0
Overhead 12.121 5.782 23.506 -17.724
Btw 1.028.874 1.006.510 1.069.464 -62.954
Uitgaven taakveld 6.237.167 5.999.948 6.396.558 -396.610
Opbrengst heffing inclusief vrijval egalisatiereserve 5.398.557 5.999.948 6.384.490 384.542
Dekkingspercentage 87% 100% 99,8%

Toelichting:

Het kostendekkingspercentage voor afval bedraagt afgerond 100%. Omdat er geen dekkingstekort of -overschot is, vindt er geen verrekening plaats met de reserve.

Rioolheffing
De gebruiker van een eigendom dat direct of indirect is aangesloten op het gemeentelijke rioolstelsel betaalt rioolheffing. Deze werd in 2024 in rekening gebracht door de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR). De tarieven 2024 zijn op basis van het gemeentelijk rioolplan (GRP) vastgesteld. 

Lokale heffingen - Tarieven rioolheffing 2024

 

 

Rioolheffing woningen Belastingjaar Verschil t.o.v. 2023
Bedragen in euro's 2023 2024 in € in %
Eenpersoonshuishouden 142,04 158,62 16,58 11,7%
Meerpersoonshuishouden 298,70 333,56 34,86 11,7%

Onderstaand is een actuele berekening van de kostendekkendheid van de tarieven opgenomen. Voor de rioolheffing is deze als volgt:

 

Rioolheffing Rekening Begroting Rekening Saldo
2023 2024 2024 2024
Kosten taakveld 3.434.515 3.362.914 3.274.945 87.969
Inkomsten taakveld (excl heffingen) 0 0 - 0
Netto kosten product 3.434.515 3.362.914 3.274.945 87.969
Toe te rekenen kosten: 0 0 - 0
Overhead 129.028 165.563 154.139 11.424
Btw 669.077 643.343 620.055 23.288
Uitgaven taakveld 4.232.620 4.171.820 4.049.139 122.681
Opbrengst heffing inclusief bijdrage egalisatiereserve 4.247.341 4.171.821 4.363.244 191.423
Dekkingspercentage 100% 100% 107,76%

Toelichting: 
Het kostendekkingspercentage voor riolering bedraagt op basis van de baten en lasten 107,76% en is gebaseerd op het GRP. Het dekkingsoverschot van € 314.105 is toegevoegd aan de egalisatiereserve rioolheffing. 

Marktgelden
Marktgelden worden geheven voor het huren van een kraam op de wekelijkse marktdag op vrijdag.

Martkgelden Rekening Begroting Realisatie Saldo
2023 2024 2024 2024
Kosten taakveld 64.211 48.304 66.380 -18.076
Netto kosten product 64.211 48.304 66.380 -18.076
Toe te rekenen kosten: 0 0 - 0
Overhead 19.166 15.424 19.403 -3.979
Btw 10.770 3.430 7.265 -3.836
Uitgaven taakveld 94.147 67.158 93.049 -25.891
Opbrengst heffingen 39.246 43.180 42.332 848
Dekkingspercentage 42% 64% 45%

Toelichting: 
Door onder andere  incidentele kosten voor het verhelpen van de storingen aan de elektra is er meer uitgegeven dan begroot.

Begraafrechten
Begraafrechten worden geheven voor het verlenen van vergunningen voor delven, bijzettingen en onderhoud van graven.

 

Begraafrechten Rekening Begroting Realisatie Saldo
2023 2024 2024 2024
Kosten taakveld 291.663 204.873 244.449 39.576
Netto kosten product 291.663 204.873 244.449 39.576
Toe te rekenen kosten: - - -
Overhead 94.308 98.186 97.707 -480
Btw 29.573 4.763 17.539 12.776
Uitgaven taakveld 415.544 307.823 359.695 51.872
Opbrengst heffingen 262.213 250.234 253.488 3.254
Dekkingspercentage 63% 81% 70%

Leges

Terug naar navigatie - Leges

Leges worden geheven voor specifieke, door de gemeente verstrekte individuele diensten. Voorbeelden hiervan zijn: het verstrekken van paspoorten, voltrekken van huwelijken en afgeven van bouwvergunningen.

Lokale heffingen - Kostendekkendheid leges burgerzaken en APV 2024

 

 

Leges burgerzaken en APV Rekening Begroting Realisatie Saldo
2023 2024 2024 2024
Kosten taakveld 585.065 688.282 854.859 -166.577
Netto kosten product 585.065 688.282 854.859 -166.577
Toe te rekenen kosten: 0 0 - 0
Overhead 150.132 212.985 182.080 30.905
Btw 22.933 68.717 27.265 41.452
Uitgaven taakveld 758.129 969.984 1.064.204 -94.219
Opbrengst heffingen 530.261 604.810 866.470 -261.660
Dekkingspercentage 70% 62% 81%

Het aantal reisdocumenten dat we dit jaar hebben verstrekt, is hoger dan begroot door de wetswijziging van geldigheidsduur reisdocumenten. Hierdoor ontstaat elke 10 jaar een piekmoment. Dit werkt door in 2024 waardoor de inkomsten en uitgaven hoger zijn dan begroot.

Lokale heffingen - Kostendekkendheid leges omgevingsvergunningen 2024

 

Leges Omgevingsvergunning Rekening Begroting Realisatie Saldo
2023 2024 2024 2024
Kosten taakveld 1.125.013 1.246.921 1.467.878 -220.957
Netto kosten product 1.125.013 1.246.921 1.467.878 -220.957
Toe te rekenen kosten: 0 0 - -
Overhead 168.389 260.589 202.269 58.320
Btw 148.956 147.763 203.962 -56.199
Uitgaven taakveld 1.442.359 1.655.273 1.874.110 -218.837
Opbrengst heffingen 364.852 1.006.381 677.135 316.526
Dekkingspercentage 25% 61% 36%

Het dekkingspercentage was begroot op 61% en de realisatie is 36%. Dit komt omdat de legesinkomsten jaarlijks fluctueren. Grote projecten zoals de Randdijk en de Einsteinlaan waren voor 2024 voorzien. Naar verwachting worden deze in 2025 vergund. Dit verklaart het lagere dekkingspercentage voor 2024.

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

Als een belastingplichtige niet in staat is een belastingaanslag geheel of gedeeltelijk te betalen, kan op verzoek gehele of gedeeltelijke kwijtschelding worden verleend. De rijksoverheid bepaalt de normen voor het behandelen van kwijtscheldingsverzoeken. Aan de hand van deze normen wordt beoordeeld of een belastingplichtige in aanmerking komt voor kwijtschelding. Kwijtschelding kan worden verleend voorde volgende gemeentelijke belastingsoorten: Onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing en de rioolheffingen.

De kwijtscheldingen maken deel uit van het minimabeleid, dat onderdeel is van programma Inkomen, jeugd en Wmo. Kwijtscheldingen worden meegenomen bij het bepalen van de heffingen, omdat daar het uitgangspunt van volledige kostendekkendheid geldt. Bij de onroerendezaakbelastingen spelen de lasten geen directe rol bij het bepalen van de tarieven.

De gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR) voert het kwijtscheldingsbeleid voor de gemeente uit. BSR maakt voor het gebruik van de automatische kwijtscheldingen gebruik van het Inlichtingenbureau van de VNG. Dit bureau geeft een advies of een huishouden in aanmerking komt voor kwijtschelding. Is het advies positief dan ontvangt dit huishouden automatisch kwijtschelding. De huishoudens die niet voor automatische kwijtschelding in aanmerking komen, kunnen nog een afzonderlijk verzoek hiertoe indienen bij BSR.

Onbenutte belastingcapaciteit OZB

Terug naar navigatie - Onbenutte belastingcapaciteit OZB

De onbenutte belastingcapaciteit bestaat uit de extra middelen die gegenereerd kunnen worden door de tarieven van de gemeentelijke heffingen te verhogen tot het wettelijk toegestane maximum. De onbenutte belastingcapaciteit kan worden berekend door gebruik te maken van de normen voor het zogeheten artikel 12 beleid. Een gemeente met een artikel 12 status is een Nederlandse gemeente die onder financiële curatele is gesteld door het Rijk vanwege een structureel slechte financiële situatie. Deze gemeenten moeten hun tarieven verhogen tot een ‘redelijk peil eigen heffingen’, willen zij in aanmerking kunnen komen voor rijkssteun. 

Lokale heffingen - Onbenutte belastingcapaciteit onroerendezaakbelasting 2024 Onbenutte belastingcapaciteit.

 

Onbenutte belastingcapaciteit
Omschrijving 2024
WOZ-waarden (in €) per 1-1-2023 6.612.000.000
Maximale OZB-opbrengst (Norm art.12: 0,1614% van de WOZ-waarde) 10.671.768
Af: geraamde OZB-opbrengst 2024 5.530.927
Onbenutte belastingcapaciteit 5.140.841