Openbaarheidsparagraaf

Inleiding openbaarheidsparagraaf

Terug naar navigatie - Inleiding openbaarheidsparagraaf

De transparante overheid, de faciliterende overheid en de toegankelijke overheid vormen de drie pijlers van de Nederlandse invulling van Open Overheid. De Wet open overheid (Woo) is integraal met de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv), de Wet elektronisch publiceren (Wep), de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who), het BDTO (digitale toegankelijkheid) en de modernisering van de Archiefwet het fundament.

Op 1 mei 2022 trad de Wet Open Overheid in werking. Deze wet is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Doel van deze wet is het transparanter maken van overheidshandelen. Dat vereist het versneld actief en passief openbaar maken van overheidsinformatie. Deze wet moet er ook voor zorgen dat betrouwbare en volledige informatie voor iedereen op eenvoudige wijze beter vindbaar, uitwisselbaar, te ontsluiten en goed te archiveren is. Hiervoor is er door het Rijk gewerkt aan een verwijsindex en een zoekfunctie om openbaar te maken informatie centraal te ontsluiten. Deze Woo-verwijsindex is per 19 juni 2023 beschikbaar gekomen. Leveranciers van publicatieplatformen zijn vervolgens gestart met het realiseren van koppelvlakken, zodat vanaf hun publicatieplatform geautomatiseerd de Woo-index wordt gevuld.

Actief openbaar maken

Terug naar navigatie - Actief openbaar maken

Verplichte informatiecategorieën

Er zijn 11 verplichte informatiecategorieën voor gemeenten geformuleerd (Wet- en regelgeving, Organisatiegegevens, Raadsstukken, Bestuursstukken, Stukken van adviescolleges, Convenanten, Jaarplannen en -verslagen, Wob/Woo-verzoeken, Onderzoeken,  Beschikkingen en Klachten). Het gebruik hiervan treedt gefaseerd in werking omdat organisaties tijd nodig hebben de openbaarmaking van de verschillende categorieën voor te bereiden en in te richten. Wij volgen deze ontwikkelingen en ervaringen van andere gemeenten.

Waar staat de gemeente IJsselstein nu?

  1. Koersplan/Plan van aanpak 2024-2025
    In 2024 zijn er diverse stappen gezet voor de implementatie van de Woo binnen de organisatie. Er is een nieuwe projectleider geworven die een inventarisatietraject voor de implementatie van de Woo heeft uitgevoerd. Op basis van deze inventarisatie is er een nieuw koersplan opgesteld en vervolgens een plan van aanpak voor 2024 en 2025.
  2. Register van overheidsorganisaties, de Woo-index en de ROO
    Om documenten vanuit de Woo vindbaar te maken vanuit één centrale plek, is de landelijke Woo-index ontwikkeld. In de Woo-index worden de linkjes geplaatst naar de verplichte informatiecategorieën die ergens op het publicatieplatform van de gemeente staan gepubliceerd.
    Om mis-informatie te voorkomen, kan de Woo-index uitsluitend gevuld worden door een formeel benoemde Redacteur Open Overheid (ROO). Gemeente IJsselstein heeft in de zomer van 2024 haar ROO aangesteld.
  3. Eerste informatiecategorieën Woo vanaf 1 november 2024 verplicht
    Per 1 november 2024 werden de eerste 5 informatiecategorieën van de Wet open overheid verplicht openbaar gemaakt door de ROO. Voor gemeente IJsselstein betreft dit informatie over de organisatie, de werkwijze (waaronder de taken en bevoegdheden) en de bereikbaarheid van het bestuursorgaan en haar organisatieonderdelen. Wij voldoen aan deze informatiecategorieën. 
  4. Overige al gepubliceerde categorieën:
    Besluitenlijsten van het college
    Vergaderstukken van de raad en raadscommissies
    Officiële publicaties
    Ruimtelijke plannen
    Financiële stukken
    Onderzoeken van de rekenkamer
  5. Anonimiseringtool
    Voordat informatie openbaar kan worden gemaakt, moet deze informatie vaak nog geanonimiseerd worden, op basis van specifieke juridische grondslagen. In 2024 is hiervoor een aanbestedingstraject gestart. Eind december 2024 is de nieuwe applicatie in gebruik genomen. In 2025 wordt het gebruik van deze applicatie organisatiebreed verder geïmplementeerd.
  6. Woo-verzoeken proces
    Voor Woo-verzoeken is een speciaal Woo-proces ingericht. Hierbij worden de verschillende rollen en taken van de verschillende functionarissen die een rol hebben in dit proces vorm gegeven. In concept ligt dit proces gereed. De implementatie vindt plaats in 2025.