Bedrijfsvoering

Deze paragraaf geeft een overzicht van een aantal onderdelen van onze bedrijfsvoering en de belangrijkste thema’s daarbinnen. 

Visie op bedrijfsvoering

Inrichting ambtelijke organisatie

Inrichting ambtelijke organisatie

Terug naar navigatie - Inrichting ambtelijke organisatie - Inrichting ambtelijke organisatie

De structuur van de organisatie is eenvoudig en eenduidig. De organisatie bestaat uit 8 teams. 
Het managementteam wordt gevormd door de algemeen directeur en de teamleiders. De teamleider is integraal eindverantwoordelijk voor de producten en resultaten van het team. De algemeen directeur is de eindverantwoordelijke van de ambtelijke organisatie. 
De organisatie kent de volgende teams: 

Team

Formatie 2026

 Concern 7,64
 Advies 15,59
 Interne ondersteuning 25,31
 Klant 18,66
 Civiel en Vastgoed 50,59
 Ruimte en Projecten 27,54
 Samenleving 26,99
 Sociaal domein 36,31
Totaal 208,63

 

Communicatie

Creëren van begrip

Terug naar navigatie - Communicatie - Creëren van begrip

We werken aan verbinding, samenwerking en begrip tussen de gemeente, haar inwoners en andere belanghebbenden. Dat doen we met duidelijke en open communicatie. We dragen bij aan de uitvoering van de opgaves en uitdagingen waar organisatie en college voor staan.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Communicatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Praten met de samenleving

Terug naar navigatie - Communicatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Praten met de samenleving

KPI: Alle nieuwe medewerkers zijn getraind in het schrijven van begrijpelijke taal (B1).

KPI: De website heeft (digi)toegankelijkheidsniveau B.

Rust bewaren bij crises

Terug naar navigatie - Communicatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Rust bewaren bij crises

KPI: Alle communicatieadviseurs hebben de basistraining crisiscommunicatie gevolgd en zijn hierdoor inzetbaar bij een crisis.

Control

Rechtmatig en doelmatig

Terug naar navigatie - Control - Rechtmatig en doelmatig

We zijn ons bewust van de risico’s die wij als gemeente lopen. Onze interne beheersing beperkt deze risico’s, zodat we ‘in control’ zijn. Dit betekent dat we onze activiteiten uitvoeren binnen geldende regels (rechtmatig) en bijdragen aan onze opgaves (doelmatig). 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Control - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Actueel en volledig inzicht in risico’s en mate waarin deze beheerst worden

Terug naar navigatie - Control - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Actueel en volledig inzicht in risico’s en mate waarin deze beheerst worden

KPI: De weerstandsfactor (weerstandsvermogen ten opzichte van totaal aan risico’s) is minimaal 1,5.

KPI: Restrisico’s in de integrale risicoanalyse zijn gekwalificeerd als laag of middel.

Grip op doelmatigheid van eigen bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Control - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Grip op doelmatigheid van eigen bedrijfsvoering

KPI: Alle processen van bedrijfsvoering in het managementdashboard hebben de status groen (in orde) of oranje (aandachtspunt voldoende onderhanden).

Voldoen aan wet- en regelgeving (rechtmatigheid)

Terug naar navigatie - Control - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Voldoen aan wet- en regelgeving (rechtmatigheid)

KPI: Rechtmatigheidsfouten en onduidelijkheden niet hoger dan 2% van de totale lasten (exclusief toevoegingen aan reserves). 

Financiën

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Financiën - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Actueel inzicht financiële situatie

Terug naar navigatie - Financiën - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Actueel inzicht financiële situatie

KPI: De afwijking tussen resultaatprognose van de Q3 rapportage en het jaarrekeningresultaat is maximaal 1% van de totaal begrote lasten.

Solide financiële administratie

Terug naar navigatie - Financiën - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Solide financiële administratie

KPI: De maximale getrouwheidsfout in het accountantsoordeel van de jaarstukken is maximaal 2% van de totaal begrote lasten exclusief mutaties reserves.

Human Resources

De mens centraal

Terug naar navigatie - Human Resources - De mens centraal

De medewerker is het belangrijkste kapitaal van onze organisatie. We zetten de medewerkers centraal, zodat zij hun talent en capaciteit zo optimaal mogelijk kunnen inzetten. Daarbij is een veilige werkomgeving van belang. 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Human Resources - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Creëren van een uitdagende werkomgeving

Terug naar navigatie - Human Resources - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Creëren van een uitdagende werkomgeving

KPI: Het beschikbare opleidingsbudget wordt voor 95% benut.

Organiseren van een warm en goed welkom

Terug naar navigatie - Human Resources - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Organiseren van een warm en goed welkom

KPI: Alle startende medewerkers doorlopen het introductieprogramma in de eerste drie maanden.

Informatie

Grip op informatie

Terug naar navigatie - Informatie - Grip op informatie

We brengen de informatiehuishouding op orde door te werken aan de (wettelijke) opgaven. Op langere termijn werken we aan meer openheid en transparantie van informatie.  Zodat we op een bewuste veilige manier werken en gebruik maken van de informatie.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Informatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Regie op de informatiestromen binnen en buiten de gemeente

Terug naar navigatie - Informatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Regie op de informatiestromen binnen en buiten de gemeente

Juridische zaken

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Juridische zaken - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Juridische kwaliteitszorg: de gemeente handelt rechtmatig

Terug naar navigatie - Juridische zaken - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Juridische kwaliteitszorg: de gemeente handelt rechtmatig

KPI: Het intern juridisch kwaliteitsonderzoek dat we minimaal 1 keer per jaar uitvoeren geeft geen onrechtmatigheden als uitkomst.

KPI: 80% van de nieuwe medewerkers volgt de interne juridische training.

Juridische producten: goed van kwaliteit en op tijd

Terug naar navigatie - Juridische zaken - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Juridische producten: goed van kwaliteit en op tijd

KPI: 95% van de bezwaarschriften handelen we binnen de wettelijk vastgelegde termijnen af.