Deze paragraaf geeft een overzicht van een aantal onderdelen van onze bedrijfsvoering en de belangrijkste thema’s daarbinnen.
Bedrijfsvoering
Visie op bedrijfsvoering
Ondersteunen en ontzorgen
Terug naar navigatie - Visie op bedrijfsvoering - Ondersteunen en ontzorgenWij ondersteunen collega’s, college en raad bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid en projecten. Daarmee dragen we bij aan de ontwikkeling van IJsselstein. Wij werken voor onze inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen en andere partners.
Inrichting ambtelijke organisatie
Inrichting ambtelijke organisatie
Terug naar navigatie - Inrichting ambtelijke organisatie - Inrichting ambtelijke organisatieDe structuur van de organisatie is eenvoudig en eenduidig. De organisatie bestaat uit 8 teams.
Het managementteam wordt gevormd door de algemeen directeur en de teamleiders. De teamleider is integraal eindverantwoordelijk voor de producten en resultaten van het team. De algemeen directeur is de eindverantwoordelijke van de ambtelijke organisatie.
De organisatie kent de volgende teams:
|
Team |
Formatie 2026 |
| Concern | 7,64 |
| Advies | 15,59 |
| Interne ondersteuning | 25,31 |
| Klant | 18,66 |
| Civiel en Vastgoed | 50,59 |
| Ruimte en Projecten | 27,54 |
| Samenleving | 26,99 |
| Sociaal domein | 36,31 |
| Totaal | 208,63 |
Communicatie
Creëren van begrip
Terug naar navigatie - Communicatie - Creëren van begripWe werken aan verbinding, samenwerking en begrip tussen de gemeente, haar inwoners en andere belanghebbenden. Dat doen we met duidelijke en open communicatie. We dragen bij aan de uitvoering van de opgaves en uitdagingen waar organisatie en college voor staan.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Terug naar navigatie - Communicatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?Luisteren naar de samenleving
Praten met de samenleving
KPI: Alle nieuwe medewerkers zijn getraind in het schrijven van begrijpelijke taal (B1).
KPI: De website heeft (digi)toegankelijkheidsniveau B.
Rust bewaren bij crises
KPI: Alle communicatieadviseurs hebben de basistraining crisiscommunicatie gevolgd en zijn hierdoor inzetbaar bij een crisis.
Zelfbewust communiceren
Control
Rechtmatig en doelmatig
Terug naar navigatie - Control - Rechtmatig en doelmatigWe zijn ons bewust van de risico’s die wij als gemeente lopen. Onze interne beheersing beperkt deze risico’s, zodat we ‘in control’ zijn. Dit betekent dat we onze activiteiten uitvoeren binnen geldende regels (rechtmatig) en bijdragen aan onze opgaves (doelmatig).
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Terug naar navigatie - Control - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?Actueel en volledig inzicht in risico’s en mate waarin deze beheerst worden
KPI: De weerstandsfactor (weerstandsvermogen ten opzichte van totaal aan risico’s) is minimaal 1,5.
KPI: Restrisico’s in de integrale risicoanalyse zijn gekwalificeerd als laag of middel.
Grip op doelmatigheid van eigen bedrijfsvoering
KPI: Alle processen van bedrijfsvoering in het managementdashboard hebben de status groen (in orde) of oranje (aandachtspunt voldoende onderhanden).
Voldoen aan wet- en regelgeving (rechtmatigheid)
KPI: Rechtmatigheidsfouten en onduidelijkheden niet hoger dan 2% van de totale lasten (exclusief toevoegingen aan reserves).
Financiën
Financieel duurzaam en verantwoord
Terug naar navigatie - Financiën - Financieel duurzaam en verantwoordWe verantwoorden ons over wat we doen en voeren solide financieel beleid, ook voor de lange termijn. Op deze manier kunnen we ook in de toekomst blijven werken aan onze opgaven.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Terug naar navigatie - Financiën - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?Actueel inzicht financiële situatie
KPI: De afwijking tussen resultaatprognose van de Q3 rapportage en het jaarrekeningresultaat is maximaal 1% van de totaal begrote lasten.
Financieel toekomstbestendige gemeente
KPI: Onze weerstandsfactor is minimaal 1,5%.
KPI: We staan onder het minimale (repressieve) toezicht van de provincie.
Solide financiële administratie
KPI: De maximale getrouwheidsfout in het accountantsoordeel van de jaarstukken is maximaal 2% van de totaal begrote lasten exclusief mutaties reserves.
Human Resources
De mens centraal
Terug naar navigatie - Human Resources - De mens centraalDe medewerker is het belangrijkste kapitaal van onze organisatie. We zetten de medewerkers centraal, zodat zij hun talent en capaciteit zo optimaal mogelijk kunnen inzetten. Daarbij is een veilige werkomgeving van belang.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Terug naar navigatie - Human Resources - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?Creëren van een uitdagende werkomgeving
KPI: Het beschikbare opleidingsbudget wordt voor 95% benut.
Organiseren van een warm en goed welkom
KPI: Alle startende medewerkers doorlopen het introductieprogramma in de eerste drie maanden.
Selecteren van de beste mensen voor de juiste functies
Informatie
Grip op informatie
Terug naar navigatie - Informatie - Grip op informatieWe brengen de informatiehuishouding op orde door te werken aan de (wettelijke) opgaven. Op langere termijn werken we aan meer openheid en transparantie van informatie. Zodat we op een bewuste veilige manier werken en gebruik maken van de informatie.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Terug naar navigatie - Informatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?Duurzaam, ordenen, bewaren en veilig gebruik van informatie
KPI: De jaarlijkse verantwoording van het archief- en informatiebeheer aan het RHC en Provincie geeft de score voldoende.
Regie op de informatiestromen binnen en buiten de gemeente
Toegankelijk en openbaar maken van informatie
Voldoen aan wet- en regelgeving en bewustwording informatieveiligheid.
KPI: De jaarlijkse ENSIA audit heeft als score minimaal een voldoende.
Juridische zaken
Rechtsstatelijkheid en betrouwbaarheid
Terug naar navigatie - Juridische zaken - Rechtsstatelijkheid en betrouwbaarheidAls gemeente respecteren we de beginselen van de rechtsstaat en handelen we daarnaar.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Terug naar navigatie - Juridische zaken - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?Juridische kwaliteitszorg: de gemeente handelt rechtmatig
KPI: Het intern juridisch kwaliteitsonderzoek dat we minimaal 1 keer per jaar uitvoeren geeft geen onrechtmatigheden als uitkomst.
KPI: 80% van de nieuwe medewerkers volgt de interne juridische training.
Juridische producten: goed van kwaliteit en op tijd
KPI: 95% van de bezwaarschriften handelen we binnen de wettelijk vastgelegde termijnen af.