Lokale heffingen

Omschrijving paragraaf lokale heffingen

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Omschrijving paragraaf lokale heffingen

In deze paragraaf geven we een beeld van de ontwikkeling van de gemeentelijke belastingen. Hierna volgt een samenvatting van de ontwikkeling van de lokale belastingdruk. In de onderdelen daarna wordt per belastingsoort toegelicht hoe deze berekend wordt en wat de uitgangspunten hiervoor zijn.
Dit is gedaan door enerzijds de ontwikkeling in beeld te brengen tussen de begroting 2026 en de begroting 2025, maar ook door deze te vergelijken met de ontwikkeling van het landelijk gemiddelde. 

Daarna worden de ontwikkelingen in de volgende belastingsoorten toegelicht:

  • Onroerendezaakbelastingen (OZB)
  • Afvalstoffenheffing;
  • Rioolheffingen;
  • Marktgelden;
  • Begraafrechten;
  • Leges.

Tot slot gaan we in op het kwijtscheldingsbeleid en de onbenutte belastingcapaciteit.

Ontwikkeling lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Ontwikkeling lokale lastendruk

Het kengetal belastingcapaciteit, dat op grond van het gewijzigde BBV wordt berekend, geeft aan hoe de lasten van de voornaamste lokale belastingen zich ontwikkelen ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De lasten in het jaar worden afgezet tegen de gemiddelde landelijke lasten van het voorgaande jaar. 

Ontwikkelingen lokale belastingdruk 2025 2026 Verschil t.o.v. 2025
Bedragen in euro's 0 0 in € in %
OZB Woningen (Op basis van gemiddelde WOZ woningen) 293,12 301,15 8,03 2,7%
Afvalstoffenheffing (meerpersoonshuishouden) 539,75 572,14 32,39 6,0%
Rioolheffing (meerpersoonshuishouden) 275,59 276,99 1,40 0,5%
Totaal 1.108,46 1.150,28 41,82 3,8%
Gemiddelde alle gemeenten voorgaande jaar 944,00 995,00 51,00 5,4%
Kengetal belastingcapaciteit (BBV) 117,4% 115,6% 0 4,7%

Belastingen

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Belastingen

Toelichting

Onroerendezaakbelasting (OZB)

De grondslag voor de aanslagen onroerendezaakbelastingen is de vastgestelde waarde (WOZ-waarde) van de onroerende zaak.

Voor 2026 stellen we voor om de opbrengsten van de onroerendezaakbelastingen met het algemene prijsinflatiepercentage van 2,74% te verhogen. Voor de onroerendezaakbelastingen zelf betekent dit nog niet dat de tarieven met 2,74% zullen worden verhoogd. Dit is afhankelijk van de waardeontwikkelingen van de woningen en bedrijfsgebouwen.

Excel-tabel

Toelichting

Bij het bepalen van de tarieven die in december 2026 in de belastingverordening worden opgenomen, wordt gerekend met de meest recente waardeontwikkeling. Uitgangspunt daarbij is dat de totale baten voor OZB toenemen met 2,74% prijsinflatie. Onderstaande tariefinschatting is gemaakt aan de hand van de op dit moment beschikbare data.

 

Excel-tabel

Onroerendezaakbelasting Belastingjaar Verschil t.o.v. 2025
2025 2026 in € in %
OZB baten woningen 4.236.976,00 4.350.069 113.093 2,7%
OZB baten niet-woningen 1.421.162,00 1.460.102 38.940 2,7%
Totaal opbrengst 5.658.138 5.810.171 152.033 2,7%

Toelichting

Excel-tabel

Onroerendezaakbelasting* Belastingjaar
2024 2025 2026
Gebruikers, niet woningen 0,1416 0,1393 NTB
Eigenaren, woningen 0,0668 0,0640 NTB
Eigenaren, niet woningen 0,1892 0,1931 NTB
*De tarieven voor 2026 kunnen pas berekend worden nadat de Waarderingskamer de waardestijging heeft gepubliceerd eind 2025.

Toelichting

Parkeerbelasting

Parkeerbelasting wordt geheven in het door het college aangewezen gebied in en rond het centrum van de gemeente. De tarieven van de parkeerbelasting worden in december 2025 bepaald. 

Excel-tabel

Parkeerbelasting Tijdvak Belastingjaar
2025 2026
Vergunning parkeren
1e bewonersvergunning per jaar 0,00 0,00
2e bewonersvergunning per jaar 149,90 154,05
Zakelijke parkeervergunning per jaar 219,15 225,15
Parkeervergunning Mantelzorg per jaar 0,00 0,00
Parkeervergunning Hulpverleners per jaar 63,55 65,30
Parkeervergunning Marktkooplieden per jaar 63,55 65,30
per dag 10,35 10,65
per week 31,00 31,85
per maand 92,80 95,35
per kwartaal 231,95 238,35
per jaar 695,35 714,40
Woonwerkparkeervergunning per jaar 63,55 65,30
Deelauto-vergunning per jaar 217,00 222,95
Bezoekersparkeren bewoners per uur 0,65 0,70
Bezoekersparkeren hulpverl. Instanties per uur 0,65 0,70
Straatparkeren per uur 3,90 4,05
Terreinparkeren Podium per uur 3,90 4,05
Toelichting
De reguliere indexatie voor 2026 is 2,74%. Alle tarieven worden afgerond op € 0,05 behalve bij het garage- en het straatparkeren. Deze worden afgerond op € 0,10 omdat dit de kleinste contante betaaleenheden zijn.

Toelichting

De baten zijn geactualiseerd op basis van de laatste aantallen. 

Excel-tabel

Parkeerbelasting Begroting Verschil t.o.v. 2025
Bedragen in euro's 2025 2026 in € in %
Geraamde baten Straatparkeren 951.262 978.838 27.576 2,9%
Geraamde baten Garageparkeren 216.366 222.294 5.928 2,7%
Totaal geraamde baten straat- en terreinparkeren 1.167.628 1.201.132 33.504 2,9%

Heffingen en rechten

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Heffingen en rechten

Heffingen en rechten mogen conform de BBV richtlijnen (Wijzigingsbesluit BBV 5 maart 2016) niet meer dan kostendekkend zijn. 

Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing wordt geheven van de bewoner van een eigendom, waarbij huishoudelijke afvalstoffen worden opgehaald. Er is sprake van een tariefdifferentiatie naar gezinsverhouding. Voor 2026 zien we een stijging van het tarief en de baten. Dit komt hoofdzakelijk door stijging van de kosten voor loon- en prijsindexatie bij de afvalstoffendienst (RMN).

Afvalstoffenheffing Belastingjaar Verschil t.o.v. 2025
2025 2026 in € in %
Totaal geraamde baten 6.498.422 6.866.193 367.771 5,7%
Afvalstoffenheffing Belastingjaar Verschil t.o.v. 2025
Bedragen in euro’s 2025 2026 in € in %
Eenpersoonstarief 280,42 297,25 16,83 6,0%
Meerpersoonstarief 539,75 572,14 32,39 6,0%

De berekening van de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing is als volgt:

Afvalstoffenheffing Begroting Begroting
2025 2026
Kosten taakveld 5.675.976 5.977.495
Inkomsten taakveld (excl heffingen) -306.354 -314.000
Netto kosten product 5.369.622 5.663.495
Toe te rekenen kosten: 0 0
Overhead 5.081 4.688
Btw 1.123.719 1.198.010
Uitgaven taakveld 6.498.422 6.866.193
Opbrengst heffing inclusief vrijval egalisatiereserve 6.498.422 6.866.193
Dekkingspercentage 100% 100%

Rioolheffing
In 2025 is het vernieuwde Water en RioleringsPlan (WRP) door de raad vastgesteld en verwerkt in de begroting.  In 2026 stijgen de totale inkomsten rioolheffing nauwelijks. De stijging komt voornamelijk door indexatie van de budgetten.  

Voor het heffen van de rioolheffing hanteren wij 2 systematieken. Voor woningen is uitgegaan van een standaard tarief. Sinds 2025 is er geen verschil meer in één- en meerpersoons huishoudens. Omdat we geen onderscheid zien in onderhoudskosten bij het gebruik tussen één- en meerpersoons huishoudens, gaan we uit van 1 tarief voor alle huishoudens. 

Voor niet-woningen is een tarief gebaseerd op waterverbruik. Dit gebeurd net zoals de voorgaande jaren op basis van een staffel.
Alle tarieven worden periodiek herrekend op basis van het Water en RioleringsPlan.  

Rioolheffing Belastingjaar Verschil t.o.v. 2025
2025 2026 in € in %
Totaal geraamde baten 4.165.266 4.236.591 71.324,65 1,7%
Onttrekking egalisatiereserve riolering 0 - - -
Totaal 4.165.266 4.236.591 71.324,65 1,7%
Rioolheffing woningen Belastingjaar Verschil t.o.v. 2025
Bedragen in euro's 2025 2026 in € in %
Tarief 275,59 276,99 1,40 0,5%
Staffel rioolheffing niet-woningen Belastingjaar Verschil t.o.v. 2025
Bedragen in euro's 2025 2026 in € in %
Vast Variabel Vast Variabel Vast Variabel Vast Variabel
0m3 - 500m3 93,27 65,35 93,74 65,68 0,47 0,33 0,5% 0,5%
501m3 - 750m3 746,76 65,35 750,55 65,68 3,79 0,33 0,5% 0,5%
751m3 - 3000m3 1.073,51 65,35 1.078,95 65,68 5,45 0,33 0,5% 0,5%
3001m3 - 6000m3 4.014,22 130,70 4.034,60 131,36 20,37 0,66 0,5% 0,5%
6001m3 - 12000m3 7.935,18 130,70 7.975,46 131,36 40,28 0,66 0,5% 0,5%
12001m3 - 24000m3 15.777,10 130,70 15.857,17 131,36 80,08 0,66 0,5% 0,5%
> 24000m3 31.460,93 130,70 31.620,61 131,36 159,68 0,66 0,5% 0,5%
Het variabele bedrag in de heffingssystematiek geldt voor iedere 50m3 boven de ondergrens van de staffel.

De berekening van de kostendekkendheid van de rioolheffing is als volgt:

Rioolheffing Begroting
2025 2026
Kosten taakveld 3.316.204 3.401.016
Netto kosten product 3.316.204 3.401.016
Toe te rekenen kosten: - -
Overhead 261.490 217.540
Btw 587.572 618.035
Uitgaven taakveld 4.165.266 4.236.591
- -
Opbrengst heffingen incl ontrekking reserve 4.165.266 4.236.591
Dekkingspercentage 100% 100%

Marktgelden

Marktgelden worden geheven voor het huren van een kraam op de weekmarkt. De tarieven worden verhoogd met  2,74% indexatie voor 2026.

Geraamde baten marktgelden

Marktgelden Belastingjaar Verschil t.o.v. 2025
2025 2026 in € in %
Totaal geraamde baten 44.173 45.383 1.210 2,74%

Tarief marktgelden vaste standplaats

Marktgelden Belastingjaar Verschil t.o.v. 2025
Bedragen in euro's 2025 2026 in € in %
Vaste standplaats per dag per strekkende meter
Met licht en pinautomaat 3,56 3,66 0,10 2,74%
Met licht, pinautomaat, kassa en weegschaal 3,87 3,98 0,11 2,74%
Met licht, pinautomaat plus koeling en/of bakapparatuur 4,50 4,62 0,12 2,74%

De berekening van de kostendekkendheid van de marktgelden is als volgt:

Marktgelden Begroting
2025 2026
Kosten taakveld 56.075,12 60.746
Netto kosten product 56.075 60.746
Toe te rekenen kosten: - -
Overhead 14.154,35 14.031
Btw 4.818,45 4.951
Uitgaven taakveld 75.048 79.727
- -
Opbrengst heffingen 44.173 45.383
Dekkingspercentage 59% 57%

Begraafrechten
Begraafrechten worden geheven voor  alle werkzaamheden die samenhangen met het begraven. De tarieven worden verhoogd met  2,74% indexatie voor 2026.

Begraafrechten Belastingjaar Verschil t.o.v. 2025
2025 2026 in € in %
Totaal geraamde baten 255.989,00 263.003 7.014 2,74%
Begraafrechten Belastingjaar Verschil t.o.v. 2025
Bedragen in euro's 2025 2026 in € in %
Eigen graf 20 jaar 3.061,50 3.145,38 83,88 2,74%
Keldergraf 20 jaar 6.122,82 6.290,59 167,77 2,74%
Urngraf 20 jaar 1.534,97 1.577,03 42,06 2,74%
Kindergraf 20 jaar 1.609,17 1.653,26 44,09 2,74%
Begraafrecht 1.467,77 1.507,98 40,22 2,74%
Bijzetten asbus en urn 734,11 754,22 20,11 2,74%
Onderhoud per jaar 212,97 218,81 5,84 2,74%

Begraafrechten worden geheven voor het verlenen van vergunningen voor delven, bijzettingen en onderhoud van graven.

Begraafrechten Begroting
2025 2026
Kosten taakveld 206.930,00 224.818
Netto kosten product 204.873 224.818
Toe te rekenen kosten: - -
Overhead 80.913,19 95.806
Btw 7.252,14 15.363
Uitgaven taakveld 295.095,33 335.988
- -
Opbrengst heffingen 255.989,00 263.003
Dekkingspercentage 87% 78%

Leges

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Leges

Leges worden geheven voor specifieke door de gemeente verstrekte individuele diensten. Voorbeelden hiervan zijn: het verstrekken van paspoorten, voltrekken van huwelijken en afgeven van vergunningen en ontheffingen. Er zijn meer dan honderd verschillende diensten en tarieven. Ook ten aanzien van de legestarieven wordt voorgesteld om deze met het 2,74% prijsinflatiecorrectie te verhogen. Individuele legestarieven kunnen met meer of minder dan 2,74% stijgen. Voorbeelden hiervan zijn de wettelijke vastgestelde tarieven en/of rijksleges, zoals paspoorten en rijbewijzen. De tarieven worden in december voorafgaand aan het begrotingsjaar vastgesteld. 

Leges Begroting Verschil t.o.v. 2025
Bedragen in euro's 2025 2026 in € in %
Geraamde baten Secretarieleges KCC 411.998 423.287 11.289 2,74%
Geraamde baten Leges omgevingsvergunningen 987.437 1.092.493 105.056 10,6%
Geraamde baten Leges APV 26.745 27.478 733 2,74%
Totaal geraamde baten leges 1.426.180 1.543.258 117.078 8%

De berekening van de kostendekkendheid van de leges burgerzaken is als volgt:

Leges burgerzaken en APV Begroting
2025 2026
Kosten taakveld 627.503 673.082
Netto kosten product 627.503 673.082
Toe te rekenen kosten: - -
Overhead 199.872 207.527
Btw 50.939 52.810
Uitgaven taakveld 878.313 933.419
- -
Opbrengst heffingen 494.953 518.789
Dekkingspercentage 56% 56%

Toelichting
In 2026 zien we een toename van de lasten door indexatie van uitvoeringsbudgetten en loonkosten. 

De berekening van de kostendekkendheid van de leges omgevingsvergunningen is als volgt:

Leges omgevingsvergunningen Begroting
2025 2026
Kosten taakveld 1.106.286 1.405.989
Netto kosten product 1.106.286 1.405.989
Toe te rekenen kosten: - -
Overhead 155.569 130.333
Btw 146.029 222.253
Uitgaven taakveld 1.407.884 1.758.574
- -
Opbrengst heffingen 1.014.182 1.119.971
Dekkingspercentage 72% 64%

In 2026 zien wij een stijging in de kosten van het taakveld,  die  voornamelijk komt door een stijging van uitgaven aan OdrU. Zie programma 3 Wonen en Ruimte voor de toelichting

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Kwijtscheldingsbeleid

Als een inwoner door financiële omstandigheden de gemeentelijke belastingen niet kan betalen, is het mogelijk om gehele of gedeeltelijke kwijtschelding te krijgen. Een inwoner van IJsselstein kan kwijtschelding krijgen voor onroerendezaakbelasting, afvalstoffenheffing en rioolheffingen. Of iemand in aanmerking komt voor kwijtschelding wordt altijd individueel bepaald door te kijken naar het inkomen en vermogen van het huishouden.  Als het inkomen niet hoger is dan het wettelijk sociaal minimum en het vermogen beperkt is,  is er misschien kwijtschelding mogelijk. In de Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen, die in 2023 is vastgesteld, is het bedrag aan vrij te laten vermogen verhoogd. Inwoners komen daardoor eerder in aanmerking voor kwijtschelding.

Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen is onderdeel van het minimabeleid (programma 5: Inkomen, jeugd en Wmo).

Het kwijtscheldingsbeleid wordt uitgevoerd door de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR). Zij maken voor automatische kwijtscheldingen gebruik van het Inlichtingenbureau van de VNG. Dit bureau geeft een advies of een huishouden in aanmerking komt voor kwijtschelding. Is het advies positief dan ontvangt dit huishouden automatisch kwijtschelding. De huishoudens die niet voor automatische kwijtschelding in aanmerking komen, kunnen nog een afzonderlijk verzoek hiertoe indienen bij BSR.

Onbenutte belastingcapaciteit OZB

Terug naar navigatie - Lokale heffingen - Onbenutte belastingcapaciteit OZB

De onbenutte belastingcapaciteit bestaat uit de extra middelen die gegenereerd kunnen worden door de tarieven van de gemeentelijke heffingen te verhogen tot het wettelijk toegestane maximum. De onbenutte belastingcapaciteit kan worden berekend door de maximaal toegestane belastingbaten/-tarieven te vergelijken met de belastingbaten/-tarieven in de gemeente. 

Onbenutte belastingcapaciteit
Omschrijving 2026
WOZ-waarden (in €, raming 2025) 7.594.924.000
Maximale OZB-opbrengst (Norm art.12: 0,1648% van de WOZ-waarde) 12.516.435
Af: geraamde OZB-opbrengst 2026 5.813.171
Onbenutte belastingcapaciteit 6.703.264