Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5

Inburgering en integratie

Spreidingswet

Spreidingswet

Terug naar navigatie - Spreidingswet - Spreidingswet

Op 1 februari 2024 is de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen, beter bekend als de Spreidingswet, ingegaan. Deze wet moet ervoor zorgen dat er voldoende opvangplekken komen en een evenwichtiger verdeling van asielzoekers over Nederland. De wens van het, inmiddels demissionaire kabinet, is om de Spreidingswet in te trekken. Of, hoe en wanneer dat gebeurt, is op dit moment onduidelijk.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Spreidingswet - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Statushouders integreren snel en goed

Statushouders integreren snel en goed

Terug naar navigatie - Statushouders integreren snel en goed - Statushouders integreren snel en goed

Zodra asielzoekers een verblijfsvergunning krijgen worden ze statushouders. Ze worden dan gekoppeld aan een gemeente en de gemeente moet zorgen voor passende huisvesting. Door het tekort aan woningen is dit momenteel een grote uitdaging. Gemeenten hebben ook een belangrijke taak in het begeleiden van nieuwkomers zoals statushouders, die inburgeringsplichtig zijn. Hoe beter de begeleiding en de voorzieningen, hoe sneller de statushouders mee kunnen doen in de samenleving en kunnen werken.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Statushouders integreren snel en goed - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Een goed en structureel aanbod waardoor statushouders snel deelnemen aan werk, scholing of participatie.

Terug naar navigatie - Statushouders integreren snel en goed - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Een goed en structureel aanbod waardoor statushouders snel deelnemen aan werk, scholing of participatie.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Passende huisvesting voor statushouders

Terug naar navigatie - Statushouders integreren snel en goed - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Passende huisvesting voor statushouders

KPI: We halen onze taakstelling ten aanzien van de huisvesting van statushouders.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Opvang ontheemden Oekraïne

Opvang ontheemden Oekraïne

Terug naar navigatie - Opvang ontheemden Oekraïne - Opvang ontheemden Oekraïne

Na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne heeft de Europese Unie de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) in werking gesteld. Hiermee hebben vluchtelingen uit Oekraïne in alle EU-lidstaten tijdelijk recht op opvang, medische zorg, werk en onderwijs. Deze richtlijn is in ieder geval tot en met 4 maart 2026 van kracht. Ook in IJsselstein vangen we Oekraïners op die onder deze richtlijn vallen. 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Opvang ontheemden Oekraïne - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Realiseren van opvang en het bieden van perspectief op deelname aan de maatschappij door middel van werk, dagbesteding etc.

Terug naar navigatie - Opvang ontheemden Oekraïne - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Realiseren van opvang en het bieden van perspectief op deelname aan de maatschappij door middel van werk, dagbesteding etc.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Volksgezondheid/Gezondheidszorg

Preventie, eigen verantwoordelijkheid en een gezonde leefomgeving

Terug naar navigatie - Volksgezondheid/Gezondheidszorg - Preventie, eigen verantwoordelijkheid en een gezonde leefomgeving

De centrale opgave op het gebied van gezondheid voor de gemeente IJsselstein omvat het bevorderen van een gezonde leefstijl door preventie en vroegtijdige signalering van gezondheidsrisico's. Hierbij ligt de nadruk op eigen verantwoordelijkheid en normalisering van tegenslagen. 

Daarnaast richt de gemeente zich op het creëren van een gezonde leefomgeving die beweging en sociale interactie stimuleert. Er is ook een focus op mentale gezondheid, met aandacht voor stress, eenzaamheid en dementie. 

Tot slot is er inzet op de ondersteuning en zelfredzaamheid van alle inwoners, van jong tot oud, om een vitaal leven te kunnen leiden. In het integrale plan van aanpak inclusief uitvoeringsprogramma op het gebied van het Gezond en actief leven akkoord (GALA) en het integraal zorgakkoord (IZA) zijn de ambities, doelen en acties beschreven. Hierin bouwen we voort op wat er al is en goed werkt en is er ruimte voor nieuwe activiteiten en aanpakken. We werken samen binnen de gemeente en met regionale en lokale partners.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Volksgezondheid/Gezondheidszorg - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Mentale gezondheid

Terug naar navigatie - Volksgezondheid/Gezondheidszorg - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Mentale gezondheid

KPI: Deelname van minimaal 300 unieke jongeren aan stressverminderende activiteiten zoals JoinUs en andere evenementen/activiteiten.

KPI: Minimaal 10 professionals en vrijwilligers hebben de Mental Health First Aid training gevolgd in 2026. 

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Stimuleren gezonde leefstijl

Terug naar navigatie - Volksgezondheid/Gezondheidszorg - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Stimuleren gezonde leefstijl

KPI: Minimaal 5 initiatieven vanuit FIT IJsselstein op onder andere gezond gewicht, mentale gezondheid en sport en bewegen.

KPI: het gebruik van alcohol en drugs onder jongeren onder de 18 jaar terugdringen naar respectievelijk minder dan 15% en minder dan 10%.

KPI: stimuleren buitenspelen. Kinderen moeten het liefst minimaal drie keer per week buiten spelen. Voor 2026 is het doel dat dit voor meer dan 71% van de kinderen het geval is.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Vitaal ouder worden

Terug naar navigatie - Volksgezondheid/Gezondheidszorg - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Vitaal ouder worden

KPI: Minimaal 80% van de 75-plussers die zich met een hulpvraag melden, ervaart eigen regie bij het ontvangen van hulp of ondersteuning van de gemeente.  

KPI: Minimaal 20 senioren hebben deelgenomen aan het Digivitaler programma in 2026. 

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Werken aan een vitale stad

Terug naar navigatie - Volksgezondheid/Gezondheidszorg - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Werken aan een vitale stad

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Inkomen

Bestaanszekerheid

Terug naar navigatie - Inkomen - Bestaanszekerheid

Als aanvulling op landelijke beleid en regelingen ondersteunen we inwoners onder de leefbare bestaansgrens waar en zolang nodig met financiële of persoonlijk hulp- en dienstverlening. 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Inkomen - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Alle inwoners met een bijstandsuitkering zijn in beeld

Terug naar navigatie - Inkomen - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Alle inwoners met een bijstandsuitkering zijn in beeld

KPI: 80% van onze inwoners (met een bijstandsuitkering) heeft een actueel plan van aanpak.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt of een arbeidsbeperking helpen in hun zoektocht naar passend werk

Terug naar navigatie - Inkomen - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt of een arbeidsbeperking helpen in hun zoektocht naar passend werk

KPI: 70% van de nieuwe aanmeldingen met de indicatie beschut werk worden geplaatst op een passende werkplek.

KPI: 60% van de inwoners met een indicatie banenafspraak die in beeld zijn worden geplaatst op een baan.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Verminderen armoede en geldzorgen

Terug naar navigatie - Inkomen - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Verminderen armoede en geldzorgen

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Betere aansluiting tussen de velden in het Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Betere aansluiting tussen de velden in het Sociaal Domein

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Passend woningaanbod en zorg voor mensen met een kwetsbaarheid

Terug naar navigatie - Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Passend woningaanbod en zorg voor mensen met een kwetsbaarheid

KPI: 30% van de beschikbare sociale huurwoningen wordt toegewezen aan de wettelijk urgente aandachtsgroepen.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Passende zorg voor onze inwoners

Terug naar navigatie - Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Passende zorg voor onze inwoners

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Stimuleren eigen kracht, mogelijkheden en ondersteuning

Terug naar navigatie - Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Stimuleren eigen kracht, mogelijkheden en ondersteuning

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Verbeteren preventie door vroegsignalering en outreachend werken

Terug naar navigatie - Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Verbeteren preventie door vroegsignalering en outreachend werken

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Welzijn

Verbreden Wijkbewust Werken

Terug naar navigatie - Welzijn - Verbreden Wijkbewust Werken

Bewoners kennen hun buurt of wijk het beste. Zij weten wat er leeft. Wij geloven in de kracht en de creativiteit van de samenleving en het eigen initiatief. De gemeente wil dat inwoners meebeslissen op initiatieven die hen raken en initiatieven die zij zelf ontplooien. We werken aan verbinding tussen mensen en dragen zo bij aan een sterke betekenisvolle sociale basis. 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Welzijn - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Sociale structuren behouden en versterken

Terug naar navigatie - Welzijn - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Sociale structuren behouden en versterken

KPI: De welzijnsorganisatie is aanwezig op 8 vaste locaties verdeeld over alle wijken van IJsselstein en bereikt 60.000 deelnemers over het hele jaar via divers groepsaanbod

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Jeugd

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Jeugd - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Financiële beheersbaarheid jeugdbudgetten

Terug naar navigatie - Jeugd - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Financiële beheersbaarheid jeugdbudgetten

KPI: Het aantal indicaties voor niet-specialistische jeugdhulp daalt in lijn met de prognose Project Jeugd (scenario 2).

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Jongeren van 0 tot 23 jaar de beste start en kansen bieden.

Terug naar navigatie - Jeugd - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Jongeren van 0 tot 23 jaar de beste start en kansen bieden.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5 - Wat mag het kosten
Exploitatie Begroting 2025 na wijziging Aanpassingen 2025-2026 Primitieve Begroting 2026 Primitieve Begroting 2027 Primitieve Begroting 2028 Primitieve Begroting 2029
Lasten 46.140.044 985.097 47.125.141 46.590.628 46.442.938 45.661.893
Baten 10.787.286 -33.980 10.753.306 10.901.583 11.378.564 10.870.119
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 35.352.758 1.019.077 36.371.835 35.689.045 35.064.374 34.791.774
Onttrekkingen 322.576 -200.780 121.796 121.796 13.129 13.129
Stortingen 0 0 0 0 0 0
Mutaties reserves -322.576 200.780 -121.796 -121.796 -13.129 -13.129

Belangrijkste financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5 - Belangrijkste financiële afwijkingen
Programma 5 Inkomen, jeugd en Wmo 
Onderwerp Toelichting aanpassingen Inkomen, jeugd en Wmo Aanpassing begrote lasten 2026 t.o.v. 2025 Aanpassing begrote baten 2026 t.o.v. 2025
Toelichting afwijkingen voor bestemming 
 Inburgering en integratie < 25K, geen toelichting   -8.000
 0
 Participatie < 25K, geen toelichting  -16.000  -16.000
Werk en Inkomen
Lasten:
WIL: De bijdrage aan de WIL wordt verhoogd met € 107.000. Dit is het gevolg van loon- en prijsindexatie en meer gebruik van de regelingen.
WSW: In de meicirculaire hebben we extra middelen gekregen voor beschut werk. Hierdoor stijgt het budget met € 227.000.
Lokaal reïntegratiebudget: In 2024 en 2025 is extra ingezet op de reïntegratie en participatie van de gemeentelijke doelgroep. In 2026 is dit budget (€ 65.000) niet beschikbaar.
Alleenverdienersproblematiek: In 2025 is incidenteel € 57.000 ingezet voor de alleenverdienersproblematiek. In 2026 is dit budget niet beschikbaar.
135.000 11.000
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Lasten:
Loket huishoudelijke hulp: In 2025 is € 138.000 gereserveerd voor het loket huishoudelijke hulp. In 2026 is dit budget niet beschikbaar.
Compensatie vergrijzing: Voor de toenemende Wmo kosten als gevolg van vergrijzing ontvangen we € 97.000 compensatie.
-36.000 6.000
Jeugd
Lasten:
Actualisatie jeugdbudgetten: In het voorstel ravijnjaar zijn keuzes genomen om de kosten van de jeudhulp te beperken. In aanvulling hierop is in de Kadernota 2026 de kostenprognose van het project Financiële beheersmaatregelen Jeugdwet geactualiseerd aan de laatste cijfers. Per saldo stijgt het jeugdbudget hiermee in 2026 met € 160.000.
160.000 0
Volksgezondheid/Gezondheidszorg

Lasten:
GGDrU: De bijdrage aan de GGDrU wordt verlaagd met €80.000. Dit komt hoofdzakelijk door een afname van het maatwerk. Dit is in lijn met de keuzes die gemaakt zijn bij het ravijnvoorstel.
Brede SPUK: Het budget van de Brede SPUK is in 2026 €46.000 lager dan in 2025. Dit werkt door in zowel de lasten als baten.
Ravijnjaar: Ter dekking van het ravijnjaar zijn de budgetten bij dit onderwerp met € 25.000 verlaagd.

Baten:
Brede SPUK: Het budget van de Brede SPUK is in 2026 € 46.000 lager dan in 2025. Dit werkt door in zowel de lasten als baten.

-145.000 -52.000
Indexatie De prijsgevoelige budgetten zijn met 2,74 % geïndexeerd om de inflatie te compenseren.  672.000  16.000
Kapitaallasten < 25K, geen toelichting
2.000
0
Personeelslasten De stijging in personeelslasten is een gevolg van de gemaakte CAO afspraken en een verschuiving van taken naar dit programma. Hierdoor verschuiven ook de personeelslasten. Daarnaast is dit budget verlaagd ter dekking van het ravijnjaar.
221.000
 
Totaal verschil saldo voor bestemming     986.000 
 -35.000
Toelichting afwijkingen reserve mutaties 
Reserves Baten:
Onttrekking reserve: In 2025 stond incidenteel een onttrekking begroot  voor een uitgestelde prestatie prestatie 57280 alleenverdienersproblematiek. Daarnaast is in 2025 incidenteel € 137.500 onttrokken volgens het raadsbesluit "Financiering tijdelijk loket Huishoudelijke ondersteuning"
0 -201.000
Totaal verschil saldo na bestemming      986.000 -236.000 

 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5 - Verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u de paragraaf verbonden partijen.

Binnen programma 5 is sprake van de volgende verbonden partijen:
• GGD regio Utrecht
• Werk en Inkomen Lekstroom WIL
• WerkwIJSS en WerkwIJSS Schoon

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5 - Kaderstellende documenten

• Uitvoeringsplan Opvang, wonen en herstel 2021
• Nota IJsselstein Gezond en Vitaal 2021-2025
• Regiovisies Jeugdhulp en Wmo 2021
• Inkoopkaders Jeugdhulp en Wmo 2021
• Lokaal Preventieakkoord IJsselstein 2021
• Koers sociaal domein 2020-2026
• Kadernotitie Bewonersparticipatie en Wijkbewust Werken 2021
• Lokaal Preventieakkoord IJsselstein 2021
• Jeugdnota 2023-2026

• Beleidsplan armoede, schulden, minimabeleid 2024-2028

• Woonzorg 2025-2030, uitvoeringsagenda 2025

• Plan van aanpak brede SPUK Gezond en Actief Leven 2023-2026, Gezond en Actief Leven in IJsselstein, uitvoeringsprogramma Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)

• Jeugdnota 2023-2026

• Nota volksgezondheid en seniorenbeleid 2021-2025,  uitvoeringsnotitie