Bestuur en Organisatie - Programma 1

Samen met en voor ons stadje

Terug naar navigatie - Bestuur en Organisatie - Programma 1 - Samen met en voor ons stadje

Dit programma gaat over de verbinding tussen inwoners en het gemeentebestuur en de manier waarop het gemeentebestuur daaraan vorm en inhoud geeft. Het besturen van de gemeente is in handen van de raad, het college en de burgemeester. Onze inwoners kiezen de raad direct. De raad vertegenwoordigt daardoor de inwoners. De (leden van de) raad en raadscommissies krijgen ambtelijke ondersteuning van de griffier. 

De raad stelt de hoofdlijnen van het beleid vast, het college en (soms) de burgemeester voeren het beleid uit. De raad controleert of en in welke mate de afspraken zijn nagekomen. Het college en de burgemeester hebben ook eigen taken. Het beleid dat daarmee samenhangt bepalen het college en de burgemeester zelf. De raad mag daarover het college of de burgemeester vragen stellen. De ambtelijke organisatie ondersteunt en adviseert het college en de burgemeester. 

Bestuur en Organisatie

Een betrouwbaar bestuur dat zegt wat het doet en doet wat het zegt

Terug naar navigatie - Bestuur en Organisatie - Een betrouwbaar bestuur dat zegt wat het doet en doet wat het zegt

Ons bestuur wil transparant en consistent zijn. Als gemeentelijke overheid komen wij onze beloften na en communiceren we open over onze acties en beslissingen. Door aan te geven wat we doen en dit ook uit te voeren, bouwen we vertrouwen en geloofwaardigheid op bij de gemeenschap. Dit creëert een stabiele basis voor samenwerking en draagt bij aan de effectiviteit van ons handelen.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Bestuur en Organisatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Grip op ontwikkelingen en een transparante belangenafweging

Terug naar navigatie - Bestuur en Organisatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Grip op ontwikkelingen en een transparante belangenafweging

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Regionale samenwerking

Een zelfstandige en sterke gemeente die bewust samenwerkt

Terug naar navigatie - Regionale samenwerking - Een zelfstandige en sterke gemeente die bewust samenwerkt

Als zelfstandige gemeente kiezen wij bewust tussen zelf doen, samen doen of uitbesteden. Samenwerking met omliggende gemeenten en partners is geen doel op zich, maar zetten we in ter verbetering van onze dienstverlening in brede zin. Samen bouwen we aan een toekomstbestendige gemeenschap. We gaan voor een goede balans tussen stedelijke regio Utrecht en landelijk gebied Lopikerwaard.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Regionale samenwerking - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Doeltreffende en doelmatige uitvoering van de gemeentelijke taken

Terug naar navigatie - Regionale samenwerking - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Doeltreffende en doelmatige uitvoering van de gemeentelijke taken

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Dienstverlening

De gemeentelijke dienstverlening wordt gewaardeerd door inwoners

Terug naar navigatie - Dienstverlening - De gemeentelijke dienstverlening wordt gewaardeerd door inwoners

We streven ernaar dat inwoners onze dienstverlening als ruim voldoende waarderen. Was ons streven in 2025 een 7, in 2026 streven we naar de klantwaardering van 7,5. Onze inzet op klantgerichtheid en doelmatigheid draagt bij aan deze positieve waardering. Door continue verbetering blijven we werken aan goede service, die ook zo wordt ervaren.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Dienstverlening - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Inzicht in klanttevredenheid en mate waarin we voldoen aan onze servicenormen

Terug naar navigatie - Dienstverlening - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Inzicht in klanttevredenheid en mate waarin we voldoen aan onze servicenormen

KPI: Inwoners waarderen de gemeentelijke dienstverlening met tenminste een 7,5

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Participatie

In IJsselstein werken we Samen

Terug naar navigatie - Participatie - In IJsselstein werken we Samen

Als bestuur in de stad willen we op zo'n manier met elkaar samenwerken dat we goed naar elkaar luisteren en begrip tonen voor elkaars belangen en betrokkenheid. Dit organiseren we op een zo zelfde mogelijke manier waarbij er ruimte is voor maatwerk. Door met inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen samen aan de stad te werken, bouwen we aan draagvlak en komen we tot kwalitatief betere resultaten.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Participatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Communicatie en samenwerking gaan hand in hand

Terug naar navigatie - Participatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Communicatie en samenwerking gaan hand in hand

KPI: 60% van de medewerkers heeft de training Schrijven op B1-niveau gevolgd.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Bestuur en Organisatie - Programma 1 - Wat mag het kosten
Exploitatie Begroting 2025 na wijziging Aanpassingen 2025-2026 Primitieve Begroting 2026 Primitieve Begroting 2027 Primitieve Begroting 2028 Primitieve Begroting 2029
Lasten 2.746.168 52.970 2.799.138 2.727.888 2.727.872 2.727.855
Baten 463.508 12.700 476.208 476.208 476.208 476.208
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 2.282.660 40.270 2.322.930 2.251.680 2.251.664 2.251.647
Onttrekkingen 38.188 -30.000 8.188 8.188 8.188 8.188
Stortingen 0 0 0 0 0 0
Mutaties reserves -38.188 30.000 -8.188 -8.188 -8.188 -8.188

Toelichting belangrijkste afwijkingen

Terug naar navigatie - Bestuur en Organisatie - Programma 1 - Toelichting belangrijkste afwijkingen
Programma 1 Bestuur en Organisatie
Onderwerp Toelichting aanpassingen Bestuur en Organisatie Aanpassing begrote lasten 2026 t.o.v. 2025 Aanpassing begrote baten 2026 t.o.v. 2025
Toelichting afwijkingen voor bestemming 
 Bestuur en organisatie

 Lasten:
Techniek raadzaal: In 2025 was incidenteel € 30.000 beschikbaar gesteld voor het vernieuwen van de communicatietechniek in de raadzaal. Dit budget vervalt in 2026.

 -48.000  0
Dienstverlening
< 25K, geen toelichting
5.000 0
Indexatie
De prijsgevoelige budgetten zijn met 2,74 % geïndexeerd om de inflatie te compenseren.
50.000

13.000

 Personeelslasten  De stijging in personeelslasten is een gevolg van de gemaakte CAO afspraken.  46.000
Totaal verschil saldo voor bestemming
       53.000 
   13.000
Toelichting afwijkingen reserve mutaties 
Reserves Baten:
Techniek raadzaal: In 2025 was incidenteel € 30.000 beschikbaar gesteld voor het vernieuwen van de communicatietechniek in de raadzaal. Dit budget vervalt in 2026. 
0 -30.000
Totaal verschil saldo na bestemming   53.000 -17.000

 

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Bestuur en Organisatie - Programma 1 - Verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u de paragraaf verbonden partijen.

Binnen programma 1 is sprake van de volgende verbonden partijen:
• Inkoopbureau Midden Nederland (IBMN)
• Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
• Vitens

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Bestuur en Organisatie - Programma 1 - Kaderstellende documenten

• Inrichtingsplan IJsselstein 2019
• Rapport Toekomstperspectief IJsselstein 2040
• Verordening participatie en inspraak gemeente IJsselstein 2024
• Verordening inwonerinitiatief gemeente IJsselstein 2024
• Samenwerken in IJsselstein, de IJsselsteinse participatieaanpak 2024
• Visie op dienstverlening 2022
• Verordening financieel beheer, beleid en organisatie gemeente IJsselstein 2025
• Nota waardering en afschrijving gemeente IJsselstein 2025
• Nota reserves en voorzieningen gemeente IJsselstein 2025
• Treasury statuut gemeente IJsselstein 2023