-
Blz. 1
Programmabegroting 2026
-
Blz. 2
Programmabegroting 2026-2029
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Bestuur en Organisatie - Programma 1
-
Blz. 5
Samen met en voor ons stadje
-
Blz. 6
Bestuur en Organisatie
-
Blz. 7
Een betrouwbaar bestuur dat zegt wat het doet en doet wat het zegt
-
Blz. 8
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 9
Goed samenspel tussen raad, college en ambtelijke organisatie
-
Blz. 10
We faciliteren bij de introductie van nieuwe raadsleden.
-
Blz. 11
We maken een introductieprogramma voor een nieuw college.
-
Blz. 12
We ondersteunen bij het opstellen van een coalitieakkoord.
-
Blz. 13
Grip op ontwikkelingen en een transparante belangenafweging
-
Blz. 14
Bij alle college- en raadsvoorstellen zorgen we voor een open, integraal en transparante belangenafweging.
-
Blz. 15
Nieuwe (landelijke) ontwikkelingen vertalen we in beleid of opgaves die we vervolgens integraal uitwerken.
-
Blz. 16
We hebben grip op de planning via een door bestuur en organisatie gezamenlijk samengestelde langetermijnplanning.
-
Blz. 17
Toegankelijk en openbaar maken van informatie.
-
Blz. 18
Implementeren van het aangepaste bestuurlijke besluitvormingsproces, zodat dit voldoet aan de Woo
-
Blz. 19
We voeren in 2026 de afgesproken acties uit het plan van aanpak uit zodat we in 2030 voldoen aan de Woo.
-
Blz. 20
Regionale samenwerking
-
Blz. 21
Een zelfstandige en sterke gemeente die bewust samenwerkt
-
Blz. 22
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 23
Doeltreffende en doelmatige uitvoering van de gemeentelijke taken
-
Blz. 24
Eind 2025 wordt de evaluatie verbonden partijen afgerond. In 2026 bepalen we eventuele aandachtspunten en vervolgacties.
-
Blz. 25
In de Lekstroom regio richten we een gemeenschappelijke regeling op waarmee we voldoen aan de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg.
-
Blz. 26
We beslissen over het wel of niet uittreden uit de gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden. We doen hiervoor in 2026 een voorstel aan de raad op basis van het onderzoek dat in 2025 is uitgevoerd.
-
Blz. 27
We voeren actief regie op onze verbonden partijen. We monitoren actief op het behalen van beleidsdoelstellingen en blijven verbonden partijen oproepen besparingsmogelijkheden in beeld te brengen.
-
Blz. 28
Invloed op regionale en landelijke opgaven
-
Blz. 29
We nemen bestuurlijk actief deel aan regionale overleggen, zoals VNG bestuur, commissielid financiën VNG en provincietafels.
-
Blz. 30
Dienstverlening
-
Blz. 31
De gemeentelijke dienstverlening wordt gewaardeerd door inwoners
-
Blz. 32
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 33
Dienstverlening is snel en digitaal toegankelijk
-
Blz. 34
Minder digitaal vaardige inwoners gaan we helpen met digitale aanvragen
-
Blz. 35
We maken het digitaal melden van verhuizing mogelijk.
-
Blz. 36
Inzicht in klanttevredenheid en mate waarin we voldoen aan onze servicenormen
-
Blz. 37
Ieder kwartaal monitoren we de klanttevredenheid. We rapporteren erover via de Q-rapportages.
-
Blz. 38
Verbeteren van dienstverlening op basis van het onderzoek en monitoring.
-
Blz. 39
Participatie
-
Blz. 40
In IJsselstein werken we Samen
-
Blz. 41
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 42
Communicatie en samenwerking gaan hand in hand
-
Blz. 43
Alle nieuwe medewerkers volgen de e-learning Schrijven op B1-niveau aan, zodat iedereen in begrijpelijke taal kan communiceren.
-
Blz. 44
Er zijn praktische hulpmiddelen beschikbaar die de medewerkers van de gemeente helpen om belanghebbenden zo goed mogelijk te betrekken bij projecten en ontwikkelingen.
-
Blz. 45
Het participatiebeleid Samenwerken in IJsselstein is concreet vertaald in beleid, organisatie en trainingen.
-
Blz. 46
Medewerkers kunnen bij de GIJS-academie interne trainingen volgen om het participatiebeleid toe te passen.
-
Blz. 47
Wat mag het kosten
-
Blz. 48
Toelichting belangrijkste afwijkingen
-
Blz. 49
Investeringen
-
Blz. 50
Verbonden partijen
-
Blz. 51
Kaderstellende documenten
-
Blz. 52
Openbare orde en Veiligheid - Programma 2
-
Blz. 53
In IJsselstein ben je veilig
-
Blz. 54
Georganiseerde ondermijnende (drugs)criminaliteit
-
Blz. 55
Criminaliteit mag niet lonen
-
Blz. 56
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 57
Dwarsbomen van het criminele verdienmodel
-
Blz. 58
Organiseren van een training mensenhandel aan de interne organisatie. Hierdoor zijn medewerkers zich meer bewust van signalen en weten hoe te handelen.
-
Blz. 59
Uitvoeren van 2 integrale controles samen met onze veiligheidspartners.
-
Blz. 60
Tegengaan dat jongeren in de criminaliteit terechtkomen
-
Blz. 61
We adviseren scholen over aanvullende lessen over jongeren en criminaliteit.
-
Blz. 62
Digitale veiligheid en cybercrime
-
Blz. 63
Digitale criminaliteit pakken we samen aan
-
Blz. 64
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 65
Zicht houden op de problematiek en omvang van digitale veiligheid en cybercrime, zodat vervolgens deze vorm van criminaliteit bestreden kan worden
-
Blz. 66
Aangaan en borgen van de relatie met lokale organisaties in het kader van voorlichting. Lokale organisaties waarmee we gaan samenwerken op het gebied van digitale veiligheid zijn de bibliotheek, verzorgingshuizen, ouderenorganisaties en basisschole
-
Blz. 67
Invulling en uitvoering geven aan het districtelijk actieplan Digitale Veiligheid.
-
Blz. 68
Starten met het verzamelen van subjectieve veiligheidsgegevens over het onderwerp.
-
Blz. 69
Maatschappelijke onrust
-
Blz. 70
Bouwen aan een vreedzame samenleving
-
Blz. 71
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 72
Kennis- en informatiepositie rondom radicalisering en polarisatie opbouwen
-
Blz. 73
Trainen van medewerkers van de gemeente over hoe signalen herkend kunnen worden en wat het bijbehorende handelingsperspectief is.
-
Blz. 74
We organiseren een structureel overleg met lokale partners
-
Blz. 75
Zorg en veiligheid
-
Blz. 76
Prettig leven voor iedereen
-
Blz. 77
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 78
Zorg en veiligheid vullen elkaar aan.
-
Blz. 79
We organiseren structurele ambtelijke en bestuurlijke overleggen gericht op de coördinatie op Zorg en Veiligheid.
-
Blz. 80
We versterken de samenhang tussen de werkvelden veiligheid en zorg door (de in 2025 te inventariseren) verbeterpunten door te voeren.
-
Blz. 81
Beheersen van veiligheidsrisico’s en incidenten
-
Blz. 82
Veilig zijn is de basis
-
Blz. 83
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 84
De organisatie bij crises is op orde
-
Blz. 85
Door middel van planvorming zorgen we ervoor dat de organisatie van bevolkingszorg en crisiscommunicatie goed op elkaar aansluiten.
-
Blz. 86
Verdere uitwerking en verbetering van de recent ingevoerde werkwijze Bevolkingszorg 3.0.
-
Blz. 87
Wat mag het kosten
-
Blz. 88
Belangrijkste financiële afwijkingen
-
Blz. 89
Investeringen
-
Blz. 90
Verbonden partijen
-
Blz. 91
Kaderstellende documenten
-
Blz. 92
Wonen en ruimte - Programma 3
-
Blz. 93
Voor alles is een plek
-
Blz. 94
Economie
-
Blz. 95
Een vitale en krachtige kern
-
Blz. 96
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 97
Gastvrije binnenstad
-
Blz. 98
We onderzoeken de mogelijkheid om te komen tot permanente winterterrassen. Inclusief de benodigde beleidsaanpassingen, vergunningen, ruimtegebruik, duurzaamheid, overlastbeperking en afstemming met betrokkenen.
-
Blz. 99
We onderzoeken verkeerscirculatie en komen tot een advies welke maatregelen we kunnen nemen. Denk daarbij aan de mogelijkheden om de verkeerssituatie en verblijfskwaliteit op de route Molenstraat/Schuttersgracht te verbeteren.
-
Blz. 100
We voeren camerahandhaving in voor gemotoriseerd verkeer op minimaal 1 locatie in de binnenstad.
-
Blz. 101
IJsselstein heeft een levendig buitengebied
-
Blz. 102
We ondersteunen ondernemers in het buitengebied bij hun agrarische activiteiten en bij het opzetten van niet-agrarische (neven)activiteiten.
-
Blz. 103
We werken mee aan uitvoering van het Utrechts Programma Landelijk Gebied om de toekomst voor onze agrarische sector te verzekeren.
-
Blz. 104
Talentenstad voor iedereen
-
Blz. 105
Een behoefte-inventarisatie naar het verbeteren van de dienstverlening van de gemeente aan zzp’ers is uitgevoerd.
-
Blz. 106
We versterken de samenwerking tussen gemeente, Lokaal werkteam en uitvoeringsorganisaties (WIL, Werkwijss en Wess) ten aanzien van de personeelsbehoefte van lokale bedrijven.
-
Blz. 107
Toekomstbestendige werklocaties
-
Blz. 108
De raad krijgt een detailhandelsstructuurvisie en horecastructuurvisie aangeboden.
-
Blz. 109
Op 1 bedrijventerrein is een formele samenwerking tussen de bedrijven gestart.
-
Blz. 110
We laten IJsselsteinse bedrijven profiteren van regionale samenwerking door 1 á 2 kennissessies te organiseren, in samenwerking met onder meer U10, EBU, ROM en MKB Werkplaats.
-
Blz. 111
We onderzoeken de mogelijkheden om bedrijventerreinen binnen onze gemeente op strategische wijze te zoneren en te reguleren met het oog op toekomstbestendige en passende bedrijvigheid.
-
Blz. 112
Wonen
-
Blz. 113
Er is een plek voor iedereen
-
Blz. 114
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 115
Huisvesten van specifieke doelgroepen
-
Blz. 116
Voor de specifieke aandachtsgroepen zoeken we passende woonruimte zoals kleine woonruimtes, onzelfstandige woonruimtes en huisvesting voor statushouders.
-
Blz. 117
We komen met een visie op de huisvesting van arbeidsmigranten.
-
Blz. 118
We sturen op de gewenste samenstelling van het woningbouwprogramma woningbouwprogramma op basis van de Woonvisie 2025-2030 met voldoende sociale huur en betaalbare woningen, passend bij de doelgroepen.
-
Blz. 119
We voeren de meerjarige prestatieafspraken met Cazas Wonen voor 2026 en verder uit en stellen deze zo nodig bij.
-
Blz. 120
We voeren ons woningbouwprogramma uit
-
Blz. 121
In gesprek met partners sturen wij op het realiseren van in- en uitbreidingslocaties.
-
Blz. 122
We starten met een Masterplan voor het Kromme IJsselgebied.
-
Blz. 123
We versnellen de huidige woningbouwprojecten waar mogelijk.
-
Blz. 124
We zoeken naar meer mogelijkheden tot ontwikkeling
-
Blz. 125
We zetten onze sturingsinstrumenten in om binnen de bestaande woningvoorraad meer woningen te realiseren, zoals door woningsplitsing, woningdelen, generatie wonen, optoppen.
-
Blz. 126
We zorgen voor een beweegvriendelijke omgeving (zie ook programma 4)
-
Blz. 127
We renoveren, conform IBOR, 18 speellocaties. (zie ook paragraaf kapitaalgoederen)
-
Blz. 128
Recreatie en toerisme
-
Blz. 129
IJsselstein is gastvrij
-
Blz. 130
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 131
Meer betalende bezoekers trekken
-
Blz. 132
We herzien de promotie,- marketing,- en informatievoorziening.
-
Blz. 133
We ondersteunen tenminste drie initiatieven die de verhaallijnen van IJsselstein beleefbaar maken.
-
Blz. 134
We onderzoeken de mogelijkheden om betalende bezoekers inzichtelijk te krijgen.
-
Blz. 135
We ontwikkelen een toeristisch profiel. Daaruit maken we verhaallijnen en maken deze beleefbaar.
-
Blz. 136
We realiseren van één professionele destinatie- en marketingorganisatie.
-
Blz. 137
We versterken ons monumentale vastgoed en wijzen nieuw erfgoed aan (daar waar het een bijdrage levert aan het versterken van ons monumentale vastgoed), zie programma 4.
-
Blz. 138
We zoeken daar waar mogelijk de regionale samenwerking op.
-
Blz. 139
Vergroting van de recreatieve mogelijkheden in de stad en in het buitengebied
-
Blz. 140
We geven aan welke ontwikkelingen voor dag- en verblijfsrecreatie we wenselijk achten, onder welke voorwaarden, en bieden we initiatiefnemers duidelijkheid, zodat ze nieuwe projecten kunnen realiseren.
-
Blz. 141
We werken aan de verbinding(en) tussen de stad en het buitengebied. Dat doen we onder meer door de gebiedssamenwerking binnen Groen Groeit Mee.
-
Blz. 142
Groen, grijs en blauw als aantrekkelijke aankleding voor de stad
-
Blz. 143
Het college stelt Integraal vaar- en aanlegbeleid vast voor de hele gemeente IJsselstein.
-
Blz. 144
We breiden het recreatief routenetwerk uit.
-
Blz. 145
We vervangen minstens 20 prullenbakken in de openbare ruimte door prullenbakken met een klep omdat dit bijdraagt aan een schone leefomgeving.
-
Blz. 146
We verwijderen zinloze verharding bij onderhoudswerkzaamheden en projecten.
-
Blz. 147
Mobiliteit
-
Blz. 148
We kunnen overal komen
-
Blz. 149
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 150
Beperken van verkeers- en parkeeroverlast
-
Blz. 151
We brengen de parkeerproblematiek met betrekking tot de bedrijfsbusjes in kaart.
-
Blz. 152
We onderzoeken de mogelijkheden voor het aanwijzen van bezoekersparkeerplaatsen bij winkels in IJsselstein.
-
Blz. 153
We onderzoeken de verbetermogelijkheden voor het kruispunt Utrechtseweg met Beneluxweg en Europalaan.
-
Blz. 154
We stellen een stappenplan op om te acteren op gebieden waar te hoge parkeerdruk wordt gemeten.
-
Blz. 155
We stellen nieuw parkeerbeleid vast op basis van de vastgestelde Nota van uitgangspunten parkeerbeleid.
-
Blz. 156
Bereikbaar blijven in een leefbare omgeving
-
Blz. 157
We realiseren een comfortabele en aantrekkelijke fietsroute naar de Nedereindse Plas.
-
Blz. 158
We werken één maatregel uit voor veilige loop- en fietsroutes naar bedrijventerreinen tot een ontwerp.
-
Blz. 159
Toename van efficiënte en schone mobiliteit
-
Blz. 160
We stellen een plan vast voor een verbeterde knooppuntfunctie en verblijfskwaliteit van busstation Binnenstad.
-
Blz. 161
We verbeteren toegankelijkheid van het OV in samenwerking met de provincie.
-
Blz. 162
Verbeteren van de verkeersveiligheid
-
Blz. 163
Minimaal 1 schoolzone is verbeterd door deze herkenbaar, uniform en veilig in te richten.
-
Blz. 164
Voor een verkeersveilig en leefbaar Overtoom is een uitvoeringsplan opgesteld en is gestart met de realisatie.
-
Blz. 165
We doen onderzoek naar verbetering van de verkeersveiligheid van de Noord IJsseldijk. Op basis van dit onderzoek wordt geparticipeerd over de mogelijke maatregelen. Na vaststelling van de maatregelen volgt de uitvoering.
-
Blz. 166
Duurzaamheid en Klimaat
-
Blz. 167
Een toekomst voor IJsselstein
-
Blz. 168
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 169
Beperken en zoveel mogelijk hergebruiken van afvalstromen
-
Blz. 170
Naar aanleiding van de evaluatie van het traject Van Afval Naar Grondstof herijken we het grondstoffenbeleid waar nodig en komen daarmee naar de raad.
-
Blz. 171
In 2050 gebruiken we geen aardgas meer voor verwarming van woningen
-
Blz. 172
We komen in 2026 met een raadsvoorstel om te komen tot een warmteprogramma.
-
Blz. 173
We ronden het onderzoek naar de warmtepotentie van de rioolwaterzuiveringsinstallatie bij Klaphek af.
-
Blz. 174
We starten met het opstellen van het eerste wijkuitvoeringsplan.
-
Blz. 175
We helpen bij energiebesparing
-
Blz. 176
We blijven inzetten op energiebesparing en het bestrijden van energiearmoede op basis van de evaluatie uit 2025.
-
Blz. 177
We ondersteunen minima waar mogelijk met een witgoedregeling.
-
Blz. 178
We voeren lokale isolatie-aanpak uit waarmee we inwoners ondersteunen bij het nemen van maatregelen aan de schil van hun woning.
-
Blz. 179
We zetten in op opwek van duurzame elektriciteit
-
Blz. 180
We zetten stappen om tot realisatie van zonnevelden te komen en starten waar nodig met de uitwerking van een extra zoekgebied.
-
Blz. 181
De gemeente heeft een voortrekkersrol
-
Blz. 182
We gaan ledverlichting toepassen in de historische armaturen in de binnenstad.
-
Blz. 183
We voorzien het dak van het oude stadhuis van nieuwe dakplaten (isolatie) inclusief herstel van het dakwerk (dakpannen, goten e.d.).
-
Blz. 184
We passen ons aan, aan een veranderend klimaat
-
Blz. 185
We organiseren minimaal 2 communicatiecampagnes en/of bijeenkomsten om bewoners en ondernemers te stimuleren tot het nemen van klimaatadaptieve maatregelen. Denk daarbij aan het aanleggen van groene daken en het vergroenen van tuinen.
-
Blz. 186
We realiseren in 2026 verschillende acties of maatregelen uit het Visie- en Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie 2023-2028, het WRP en de IBOR.
-
Blz. 187
Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Ruimtelijke Ordening
-
Blz. 188
Een rechtmatige en evenwichtige verdeling van ruimte
-
Blz. 189
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 190
We zorgen voor heldere kaders
-
Blz. 191
Het college stelt de nieuwe lokale uitvoerings- en handhaving strategie vast.
-
Blz. 192
Het college stelt een casco Omgevingsplan/regelbibliotheek op.
-
Blz. 193
Het college stelt een plan van aanpak op om invulling te geven aan een gefaseerde totstandkoming van het Omgevingsplan, om in 2032 een definitief Omgevingsplan te hebben.
-
Blz. 194
Wat mag het kosten
-
Blz. 195
Belangrijkste financiële afwijkingen
-
Blz. 196
Investeringen
-
Blz. 197
Verbonden partijen
-
Blz. 198
kaderstellende documenten
-
Blz. 199
Onderwijs, sport en cultuur - Programma 4
-
Blz. 200
Staat open voor iedereen
-
Blz. 201
Onderwijs
-
Blz. 202
Een goede start
-
Blz. 203
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 204
Optimale en kansrijke schoolloopbaan voor alle kinderen in IJsselstein
-
Blz. 205
We versterken de vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) om meer onderwijskansengelijkheid te bereiken.
-
Blz. 206
We voeren ons onderwijskansenbeleid uit om alle kinderen meer kansen in het onderwijs te geven.
-
Blz. 207
Toekomstbestendige en duurzame onderwijshuisvesting
-
Blz. 208
We bereiden de aanpassing van de tijdelijke huisvesting van de Agnesschool voor.
-
Blz. 209
We bereiden samen met de schoolbesturen de inhuizing van de Baanbreker in het schoolgebouw van het Calscollege IJsselstein voor.
-
Blz. 210
We ontwikkelen in samenwerking met de betrokken schoolbesturen een plan ter voorbereiding op de benodigde vergunningsprocedures voor de nieuwbouw van het kindcentrum van de Agnesschool en De Tandem.
-
Blz. 211
Sport
-
Blz. 212
Vitale inwoners
-
Blz. 213
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 214
Duurzame sportinfrastructuur
-
Blz. 215
De buurtsportcoaches bieden structureel aanbod in de openbare ruimte voor diverse doelgroepen. Zoals sport en spel voor kinderen en jongeren op het Cruyff Court, het Lange Land en wandelen met de QR FIT route.
-
Blz. 216
De gemeente realiseert met de inzet van de buurtsportcoaches en sport-overstijgende partners een structureler aanbod van sport en spel in de openbare ruimte.
-
Blz. 217
Inclusief sporten en bewegen
-
Blz. 218
We zetten buurtsportcoaches in voor een passend sport- en beweegaanbod voor alle inwoners, met specifieke aandacht voor kwetsbare groepen.
-
Blz. 219
Vaardig bewegen
-
Blz. 220
De buurtsportcoaches bieden wekelijks peutergym aan waarbij zowel de grove als de fijne motoriek van peuters gestimuleerd wordt. Door middel van speelse activiteiten verbeteren spierkracht, coördinatie en evenwicht.
-
Blz. 221
Vitale sportaanbieders & Positieve sportcultuur
-
Blz. 222
Medio 2025 hadden alle sportverenigingen in IJsselstein een vertrouwenscontactpersoon binnen hun organisatie aangesteld. Dat was een mooie mijlpaal. Dit draagt bij aan een veilige en toegankelijke sportomgeving voor iedereen.
-
Blz. 223
Cultuur
-
Blz. 224
Behouden, verrijken en ontplooien
-
Blz. 225
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 226
Beheer en behoud cultuurhistorisch erfgoed
-
Blz. 227
We herstellen de Poortdijkbrug en de Benschopperpoort met onderdelen van de bijbehorende stadsmuren en een deel van de stadsmuur aan de Walkade.
-
Blz. 228
We onderhouden onze monumenten
-
Blz. 229
We verkennen nut en noodzaak van een Cultuurhistorische Waardenkaart voor het versterken van ons Erfgoed.
-
Blz. 230
We wijzen nieuw erfgoed aan daar waar het een bijdrage levert aan het versterken van ons monumentale vastgoed (gemeentelijke monumenten). Hiervoor gebruiken we een actueel Gemeentelijk Register.
-
Blz. 231
Brede en laagdrempelige bibliotheek
-
Blz. 232
Divers aanbod vanuit het Taalhuis
-
Blz. 233
Diverse activiteiten ter bevordering van basisvaardigheden en een leven lang ontwikkelen.
-
Blz. 234
Huiskamer van de stad met ruimte voor laagdrempelige ontmoeting.
-
Blz. 235
Stimuleren taal- en leesontwikkeling en leesplezier.
-
Blz. 236
Toegang tot een fysieke en digitale boeken- en tijdschriftencollectie.
-
Blz. 237
Voortzetten van het informatiepunt Digitale Overheid.
-
Blz. 238
Een sterke, creatieve cultuursector
-
Blz. 239
Bevorderen van onderlinge samenwerking tussen culturele partners, het onderwijs en welzijnspartners.
-
Blz. 240
Borgen van een kwalitatieve gelaagdheid in het kunstaanbod in IJsselstein.
-
Blz. 241
Onderzoeken van de mogelijkheden van een digitale, centrale plek voor het cultuuraanbod van IJsselstein.
-
Blz. 242
Organiseren van minimaal 2 cultuurcafés in samenwerking met het culturele veld.
-
Blz. 243
Starten met het uitrollen van het uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur 2026-2029.
-
Blz. 244
Iedereen die wil, kan meedoen en talent kan ontplooien
-
Blz. 245
Borgen van laagdrempelige deelname, onder andere door middel van de U-pas en kunst in de openbare ruimte.
-
Blz. 246
De zichtbaarheid van het culturele aanbod in IJsselstein en de participatie van inwoners vergroten door middel van verschillende campagnes.
-
Blz. 247
Inclusiviteit van jongeren tot 18 jaar bevorderen door de pilot van een buurtcultuurcoach.
-
Blz. 248
Meer publiek bereiken door het stimuleren van inclusief aanbod.
-
Blz. 249
Opstarten van het uitvoeren van de tweejaarlijkse cultuurmonitor onder inwoners van IJsselstein voor het meten van cultuurparticipatie (0-meting in 2022/2023, vervolgmeting in 2024/2025).
-
Blz. 250
Wat mag het kosten
-
Blz. 251
Belangrijkste financiële afwijkingen
-
Blz. 252
Investeringen
-
Blz. 253
Verbonden partijen
-
Blz. 254
Kaderstellende documenten
-
Blz. 255
Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5
-
Blz. 256
Inburgering en integratie
-
Blz. 257
Spreidingswet
-
Blz. 258
Spreidingswet
-
Blz. 259
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 260
Voldoen aan de gemeentelijke taak ‘mogelijk maken asielopvangvoorzieningen’
-
Blz. 261
Zoeken naar en realiseren van nieuwe asielopvang in de gemeente en/of samenwerken met omliggende gemeenten hiervoor
-
Blz. 262
Statushouders integreren snel en goed
-
Blz. 263
Statushouders integreren snel en goed
-
Blz. 264
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 265
Een goed en structureel aanbod waardoor statushouders snel deelnemen aan werk, scholing of participatie.
-
Blz. 266
Begeleiding naar werk, scholing en/of participatie samen met partners als het Lokaal Werkteam en Werk en Studie Statushouders.
-
Blz. 267
Individuele begeleiding van statushouders waarbij een persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP) wordt gemaakt. Hierdoor wordt een passende leerroute per statushouder gevonden zodat iedereen mee kan doen op het eigen niveau.
-
Blz. 268
Passend taalaanbod voor de diverse leerroutes binnen het inburgeringsstelsel. Hiervoor worden op regionaal niveau afspraken gemaakt met taalaanbieders.
-
Blz. 269
Passende huisvesting voor statushouders
-
Blz. 270
Doorgaan met zoeken naar mogelijkheden om statushouders te huisvesten, door onder andere het vergroten van de woningvoorraad en het verminderen van de druk op de woningvoorraad.
-
Blz. 271
Statushouders zo goed mogelijk gespreid over de gemeente huisvesten in het belang van integratiekansen en de balans en leefbaarheid in de wijk
-
Blz. 272
Voldoen aan de wettelijke taakstelling die het Rijk elk halfjaar opstelt wat betreft de aantallen statushouders die moeten worden gehuisvest
-
Blz. 273
Opvang ontheemden Oekraïne
-
Blz. 274
Opvang ontheemden Oekraïne
-
Blz. 275
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 276
Realiseren van opvang en het bieden van perspectief op deelname aan de maatschappij door middel van werk, dagbesteding etc.
-
Blz. 277
Ondersteuning bieden aan Oekraïners. Zowel Oekraïners die in de gemeentelijke opvang verblijven als die bij particulieren ondergebracht zijn. Deze ondersteuning is onder andere op het gebied van opvang, werk, taal en onderwijs voor de kinderen.
-
Blz. 278
Voortzetten van de opvangvoorziening voor Oekraïense ontheemden.
-
Blz. 279
Volksgezondheid/Gezondheidszorg
-
Blz. 280
Preventie, eigen verantwoordelijkheid en een gezonde leefomgeving
-
Blz. 281
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 282
Mentale gezondheid
-
Blz. 283
Betrekken van en acceptatie van inwoners met een geestelijk gezondheidsprobleem door onder andere het organiseren Mental Health First Aid trainingen voor professionals en vrijwilligers.
-
Blz. 284
Stress onder jongeren verminderen door o.a. activiteiten gericht op het bevorderen van zelfvertrouwen, vitaliteit en contact met anderen (JoinUs en IJsselsteinse jacht).
-
Blz. 285
Stimuleren gezonde leefstijl
-
Blz. 286
Blijvend inzetten van programma’s die inwoners stimuleren gezond te eten, te bewegen en op een gezond gewicht te komen en te blijven.
-
Blz. 287
Voor het terugdringen van het gebruik van alcohol en drugs onder jongeren onder de 18 jaar zetten we in op consultatie, advies en deskundigheidsbevordering van docenten op het middelbaar onderwijs door Jellinek.
-
Blz. 288
Vitaal ouder worden
-
Blz. 289
Samen met sociale partners vergroten we de bekendheid van voorliggende voorzieningen, zodat meer inwoners, vooral 75-plussers, hiervan gebruikmaken.
-
Blz. 290
We gaan door met het uitvoeren van de ketenaanpak valpreventie inclusief voor- en natraject.
-
Blz. 291
We gaan door met het uitvoeren van het lesprogramma Digivitaler.
-
Blz. 292
Werken aan een vitale stad
-
Blz. 293
Meedoen aan campagnes vanuit het rijk en de provincie om mensen meer te laten lopen en op de fiets te krijgen.
-
Blz. 294
We zetten in op het vergroten van de bekendheid onder inwoners van vervoersservices die toegankelijk zijn zonder indicatie, zoals de Pulse Pendel, de Gouden koets, de Buurtbus en de Zender Express.
-
Blz. 295
Inkomen
-
Blz. 296
Bestaanszekerheid
-
Blz. 297
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 298
Alle inwoners met een bijstandsuitkering zijn in beeld
-
Blz. 299
De werkcoaches van het lokaal werkteam monitoren de voortgang en verwerken dit in het persoonlijk plan van aanpak.
-
Blz. 300
Het lokaal werkteam houdt actief contact met alle inwoners met een bijstandsuitkering. De aard en intensiteit van het contact verschilt al naar gelang de afstand tot de arbeidsmarkt.
-
Blz. 301
Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt worden als dat nodig is langdurig begeleid. Het doel en de aard van de begeleiding is maatwerk. Het kan ook gaan om zorg of ondersteuning vanuit bijvoorbeeld het team sociaal domein.
-
Blz. 302
Inwoners met een korte afstand tot de arbeidsmarkt worden intensief begeleid naar een passende werkplek
-
Blz. 303
Inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt of een arbeidsbeperking helpen in hun zoektocht naar passend werk
-
Blz. 304
Het lokaal werkteam ondersteunt inwoners met bijstand actief naar (duurzaam) werk, stimuleert parttime werk (zowel behouden van als urenuitbreiding). Als dat niet mogelijk is worden inwoners actief begeleid naar participatie in de samenleving,
-
Blz. 305
In 2025 gaat de fase van ketenregie op de Sociale infrastructuur Lekstroom Werkt (SILW), gestart in 2025, over naar kwartiermaken van de nieuwe in 2025, over naar kwartiermaken van de nieuwe infrastructuur.
-
Blz. 306
Samen met onze uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) en de andere WIL-gemeenten (Nieuwegein, Houten en Lopik) blijven we werken we aan de doorontwikkeling van de dienstverlening van WIL met als doelstelling balans tussen opdracht,
-
Blz. 307
We versterken de samenwerking binnen het sociaal domein om het voor inwoners met problemen op meerder leefgebieden makkelijker te maken.
-
Blz. 308
We voeren experimenten uit om deze sociale infrastructuur te verbeteren. bijvoorbeeld door de inzet op parttime werk.
-
Blz. 309
Verminderen armoede en geldzorgen
-
Blz. 310
Samen met de Hogeschool Utrecht wordt een pilot uitgevoerd op gebied van gecombineerde leefstijlinterventie voor inwoners met geldzorgen.
-
Blz. 311
We bestrijden gezondheidsachterstanden als gevolg van armoede door het organiseren van structureel aanbod (informatiemateriaal, cursus) over gezond en betaalbaar eten.
-
Blz. 312
We gaan door met de uitvoeringsagenda die hoort bij het beleidsplan armoede, schulden, minimabeleid gemeente IJsselstein 2024-2028.
-
Blz. 313
We monitoren het effect van het uitvoeren van de acties uit de uitvoeringsagenda op het gebruik van onze regelingen.
-
Blz. 314
We zorgen dat inwoners met een laag inkomen mee kunnen doen met energiebesparing om kosten te besparen door uitbreiding van het sociaal programma energiebesparing met grotere isolerende maatregelen waar nodig en mogelijk.
-
Blz. 315
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
-
Blz. 316
Zo lang mogelijk zelfstandig thuis
-
Blz. 317
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 318
Betere aansluiting tussen de velden in het Sociaal Domein
-
Blz. 319
Eenvoudige overgang tussen Jeugdwet en Wmo.
-
Blz. 320
Uitvoering geven aan Netwerk Mentale Gezondheid (IZA-akkoord), samenwerking Altrecht, Zorg4IJsselstein, Pulse, Lister/Enik en gemeente.
-
Blz. 321
Uitwerking van de acties uit het Uitvoeringsplan MOBW 2025-2028 IJsselstein
-
Blz. 322
Vaststellen Sociale Visie IJsselstein (Koersdocument Sociaal Domein) inclusief uitvoering VN -verdrag inzake personen met een handicap.
-
Blz. 323
Passend woningaanbod en zorg voor mensen met een kwetsbaarheid
-
Blz. 324
Aanbieden van twee bijeenkomsten Welkome Wijk voor professionals, vrijwilligers en inwoners en bewustzijnscampagne ‘Zeg eens hoi’ in alle Lekstroomgemeenten.
-
Blz. 325
ETHOS-telling (met betrekking tot dakloosheid) in de Lekstroomgemeenten.
-
Blz. 326
Inzetten op het voorkomen van escalatie door eerder oppakken van signalen en snellere opvolging naar aanleiding van meldingen.
-
Blz. 327
Inzetten van de Hospitaregeling in afstemming met team Ruimte en Projecten zodat alternatieve woonvormen benut worden en woningdelen bevorderd wordt zoals Onder de pannen en Kamers met Aandacht.
-
Blz. 328
Inzetten van een coördinator Welzijn op Recept als schakel tussen de gemeente, huisartsen, welzijn en regio Lekstroom
-
Blz. 329
Uitvoeren en monitoren van de afspraken in de Uitvoeringsagenda Woonzorgvisie.
-
Blz. 330
Passende zorg voor onze inwoners
-
Blz. 331
Blijven inzetten op meer verwijzing door huisartsen en andere disciplines naar Welzijn op Recept voor patiënten die gebaat zijn met welzijnsdiensten.
-
Blz. 332
Het team sociaal domein verwijst de inwoner die hulp nodig heeft vanwege de mantelzorgtaken naar het Steunpunt Mantelzorg voor informatie, advies, hulp bij regeltaken rond de (mantel)zorg, ontmoeting met personen die in dezelfde situatie zitten
-
Blz. 333
Jaarlijks bijwerken van de sociale kaart, de links en informatie op de website van de gemeente en de zorginstellingen.
-
Blz. 334
Stimuleren eigen kracht, mogelijkheden en ondersteuning
-
Blz. 335
Bevorderen van het gebruik van lichte vormen van ondersteuning om zware zorg te voorkomen door inwoners te wijzen op en te informeren over onder andere het aanbod van Vroegsignalering, het inzetten van het Outreachteam, individuele begeleiding,
-
Blz. 336
Een goed en toegankelijk aanbod van preventieve en vrij toegankelijke voorzieningen. Medewerkers van het team sociaal domein en onze maatschappelijke partners informeren inwoners hierover.
-
Blz. 337
Verbeteren preventie door vroegsignalering en outreachend werken
-
Blz. 338
We blijven investeren in goed contact met onze ketenpartners zoals politie, huisartsen, woningcorporaties en zorgaanbieders waardoor passende zorg en ondersteuning wordt geboden.
-
Blz. 339
We willen voorkomen dat mensen met zorgwekkend gedrag in aanraking komen met politie, justitie, schuldeisers e.d. en mogelijk daardoor niet de passende zorg en ondersteuning krijgen die nodig is.
-
Blz. 340
Welzijn
-
Blz. 341
Verbreden Wijkbewust Werken
-
Blz. 342
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 343
Sociale structuren behouden en versterken
-
Blz. 344
Hulp en sociale verbinding is toegankelijk en in de buurt. Een breed scala aan activiteiten voor en door inwoners wordt georganiseerd in zes buurthuizen en in de wijktuinen Achterveld en het Repair Café.
-
Blz. 345
Samen met onze lokale partners werken we integraal aan het verbeteren van de leefbaarheid in de wijken.
-
Blz. 346
We evalueren de subsidieregeling Idee tegen eenzaamheid en bepalen op basis van de uitkomsten het vervolg voor het thema Eenzaamheid
-
Blz. 347
We gaan door met investeren in de samenwerking met de welzijnsorganisatie door te monitoren op resultaatafspraken met rapportages en in kwartaalgesprekken.
-
Blz. 348
We stimuleren het gebruik van het bewoners-initiatievenbudget om de betrokkenheid van bewoners te versterken en de sociale cohesie in de wijken te verbeteren.
-
Blz. 349
We verkennen de mogelijkheden om datagestuurd te werken met digitale wijkscans
-
Blz. 350
We zijn zichtbaar in de wijk en weten wat er speelt onder bewoners.
-
Blz. 351
Jeugd
-
Blz. 352
Minder zorg, meer aandacht.
-
Blz. 353
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 354
Financiële beheersbaarheid jeugdbudgetten
-
Blz. 355
We breiden de werkwijze tussen huisartsen en het Team Sociaal Domein uit naar alle vier de huisartsenpraktijken in IJsstelstein. Deze werkwijze houdt in dat alle psychische hulpvragen van kinderen worden doorgezet naar het Team Sociaal Domein.
-
Blz. 356
We gaan verder met de lijnen die benoemd zijn in Project Jeugd.
-
Blz. 357
We gaan verder met een pilot waarin we preventieve gesprekken voeren met kinderen die steeds vaker afwezig zijn op school. We breiden deze pilot uit naar andere middelbare scholen in andere gemeenten waar IJsselsteinse kinderen naar school gaan.
-
Blz. 358
We sluiten aan op de ontwikkelingen van de Hervormingsagenda Jeugd en Toekomstscenario Kind en gezin.
-
Blz. 359
Jongeren van 0 tot 23 jaar de beste start en kansen bieden.
-
Blz. 360
Actief en Gezond: De kans om deel te nemen aan sport, spel en ontspanning, thuis, op school en in de samenleving. Je lichamelijk en geestelijk goed voelen.
-
Blz. 361
Gerespecteerd worden en erbij horen. Gehoord voelen en serieus genomen worden. Geaccepteerd worden als deel van de gemeenschap. Hulp krijgen bij het overwinnen van sociale-, fysieke-, economische en onderwijsachterstanden.
-
Blz. 362
Kinderen groeien zoveel mogelijk thuis in een veilige en beschermde omgeving op en de benodigde hulp moet zoveel mogelijk dichtbij de leefomgeving van het kind beschikbaar zijn.
-
Blz. 363
Verantwoordelijkheid en ontplooiing. Een actieve en verantwoordelijke rol nemen. Kansen en ondersteuning krijgen en pakken om te leren en je talenten te ontwikkelen.
-
Blz. 364
Omschrijving programma
-
Blz. 365
Wat mag het kosten
-
Blz. 366
Belangrijkste financiële afwijkingen
-
Blz. 367
Investeringen
-
Blz. 368
Verbonden partijen
-
Blz. 369
Kaderstellende documenten
-
Blz. 370
Overhead - Programma 6
-
Blz. 371
Inleiding
-
Blz. 372
Wat mag het kosten
-
Blz. 373
Belangrijkste financiële afwijkingen
-
Blz. 374
Investeringen
-
Blz. 375
Algemene dekkingsmiddelen - Programma 7
-
Blz. 376
Inleiding
-
Blz. 377
Wat mag het kosten
-
Blz. 378
Belangrijkste financiële afwijkingen
-
Blz. 379
Onvoorzien - Programma 8
-
Blz. 380
Wat mag het kosten
-
Blz. 381
VPB - Programma 9
-
Blz. 382
Projecten
-
Blz. 383
Overzicht projecten
-
Blz. 384
Omschrijving
-
Blz. 385
Totaaloverzicht Projecten 2026-2029
-
Blz. 386
Informatie per project
-
Blz. 387
Abbink Spainkgebouw
-
Blz. 388
Clinckhoeff
-
Blz. 389
Ewoud Initiatiefase
-
Blz. 390
Gebiedsontwikkeling Kromme IJssel
-
Blz. 391
Ijsseloevers
-
Blz. 392
Hotel Meerndijk
-
Blz. 393
Groenverbeterplan Randdijk
-
Blz. 394
Kroon Ontwerpface
-
Blz. 395
Lage biezen
-
Blz. 396
Paardenveld Noord
-
Blz. 397
Ruimtevaartbaan
-
Blz. 398
Woningbouw Randdijk
-
Blz. 399
Europakwartier
-
Blz. 400
Binnenstedelijke locaties
-
Blz. 401
Fietsstraat 2e fase
-
Blz. 402
Parallelweg
-
Blz. 403
Voorwoord en leeswijzer
-
Blz. 404
Voorwoord
-
Blz. 405
Voorwoord
-
Blz. 406
Leeswijzer
-
Blz. 407
Beleidsbegroting
-
Blz. 408
Financiële begroting
-
Blz. 409
Toelichting bedragen
-
Blz. 410
Financiële samenvatting
-
Blz. 411
Financieel perspectief
-
Blz. 412
Financieel perspectief
-
Blz. 413
Paragrafen
-
Blz. 414
Openbaarheidsparagraaf
-
Blz. 415
Inleiding
-
Blz. 416
Actief openbaar maken
-
Blz. 417
Bedrijfsvoering
-
Blz. 418
Inleiding
-
Blz. 419
Visie op bedrijfsvoering
-
Blz. 420
Ondersteunen en ontzorgen
-
Blz. 421
Inrichting ambtelijke organisatie
-
Blz. 422
Inrichting ambtelijke organisatie
-
Blz. 423
Communicatie
-
Blz. 424
Creëren van begrip
-
Blz. 425
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 426
Luisteren naar de samenleving
-
Blz. 427
Elke communicatieadviseur kiest per ontwikkeling en project welke inhoud, vorm en communicatiemiddelen passend zijn bij de doelgroep. De basis is de communicatiestrategie.
-
Blz. 428
Praten met de samenleving
-
Blz. 429
Als onderdeel van het introductieprogramma worden nieuwe medewerkers getraind in het schrijven van begrijpelijke taal (B1) binnen het project Direct Duidelijk. Deze training bieden we ook aan voor bestaande medewerkers.
-
Blz. 430
We behouden het (digi)toegankelijkheidsniveau van de gemeentelijke website op B en verbeteren dit door onder andere de documenten en pagina's verder aan te passen.
-
Blz. 431
We verbeteren de digitale informatievoorziening en dienstverlening met een (technisch) nieuwe gemeentelijke website.
-
Blz. 432
Rust bewaren bij crises
-
Blz. 433
Alle communicatieadviseurs volgen de basistraining crisiscommunicatie.
-
Blz. 434
We communiceren tijdens crises en rampen richting inwoners volgens onze draaiboeken en afspraken (snel en duidelijk).
-
Blz. 435
We gaan op een uniforme wijze samenwerken met Montfoort en Lopik bij de organisatie en uitvoering van crisiscommunicatie.
-
Blz. 436
Zelfbewust communiceren
-
Blz. 437
Elke communicatieadviseur kiest per ontwikkeling en project welke inhoud, vorm en communicatiemiddelen passend zijn bij de doelgroep. De basis is de communicatiestrategie.
-
Blz. 438
Control
-
Blz. 439
Rechtmatig en doelmatig
-
Blz. 440
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 441
Actueel en volledig inzicht in risico’s en mate waarin deze beheerst worden
-
Blz. 442
We toetsen of onze maatregelen die de risico’s verkleinen werken. En bepalen extra acties om het totaal aan risico’s te reduceren tot een acceptabel niveau.
-
Blz. 443
We voeren een onderzoek uit naar ‘soft controls’. Hierbij wordt (onder andere) onderzocht of cultuur en gedrag binnen onze organisatie voldoende bijdragen aan het verkleinen van risico’s.
-
Blz. 444
We voeren jaarlijks de integrale risicoanalyse uit. Hierin is aandacht voor alle risico’s die de rechtmatigheid raken. Daarbij besteden we ook aandacht aan risico’s op fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik.
-
Blz. 445
Grip op doelmatigheid van eigen bedrijfsvoering
-
Blz. 446
Uitkomsten worden besproken in het managementteam en acties worden bepaald.
-
Blz. 447
We stellen ieder kwartaal een management dashboard op waarin doelen van al onze bedrijfsvoeringsprocessen zijn opgenomen en worden gemeten.
-
Blz. 448
Voldoen aan wet- en regelgeving (rechtmatigheid)
-
Blz. 449
Controlebevindingen worden achteraf gerepareerd. We ondernemen acties om dezelfde fouten te voorkomen. Dit zorgt ervoor dat we geen jaarlijks terugkerende bevindingen hebben in onze eigen controles.
-
Blz. 450
Opstellen en uitvoeren van een controleplan en controleprogramma’s. Hiermee toetsen we de rechtmatige uitvoering van onze processen.
-
Blz. 451
We monitoren de opvolging van acties die komen uit onze eigen controle of die van de accountant. We streven naar nul grote tekortkomingen in de managementletter en het accountantsverslag.
-
Blz. 452
Financiën
-
Blz. 453
Financieel duurzaam en verantwoord
-
Blz. 454
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 455
Actueel inzicht financiële situatie
-
Blz. 456
Alle circulaires van het gemeentefonds vertalen we naar effecten voor de gemeente IJsselstein.
-
Blz. 457
Bij de verkiezingen leveren we een meerjarig financieel beeld aan de onderhandelaars. Indien gewenst rekenen we de financiële consequenties van een coalitieakkoord door
-
Blz. 458
We stellen 3 kwartaalrapportages op.
-
Blz. 459
Financieel toekomstbestendige gemeente
-
Blz. 460
Bij voorstellen maken we -indien van toepassing- het effect op het saldo of de Algemene reserve inzichtelijk.
-
Blz. 461
Geactualiseerd financieel beleid ter vaststelling aanbieden aan de raad.
-
Blz. 462
Solide financiële administratie
-
Blz. 463
De aanbesteding van het financieel systeem ronden we af.
-
Blz. 464
We toetsen aan de Financiële verordening, de Nota waardering & afschrijving, de Nota reserves en voorzieningen, het Treasury statuut en de Budgethoudersregeling. Hierin zijn de spelregels voor onze financiële transacties opgenomen.
-
Blz. 465
Human Resources
-
Blz. 466
De mens centraal
-
Blz. 467
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 468
Creëren van een uitdagende werkomgeving
-
Blz. 469
Alle medewerkers spreken hun leidinggevende minimaal twee keer per jaar over hun functioneren en ontwikkeling.
-
Blz. 470
In de gesprekscycli bespreken we ook thema’s als integriteit, mobiliteit, veiligheid en duurzame inzetbaarheid.
-
Blz. 471
Opstellen van ons strategisch personeelsbeleid naar de toekomst toe.
-
Blz. 472
We geven opvolging aan de aanbevelingen van de RI&E
-
Blz. 473
We maken een opleidingsplan en bieden gerichter opleidingen aan.
-
Blz. 474
We verwerken de resultaten van het preventief medisch onderzoek in beleid per doelgroep
-
Blz. 475
Organiseren van een warm en goed welkom
-
Blz. 476
Voor alle startende medewerkers zijn de faciliteiten voor de startdatum geregeld.
-
Blz. 477
We evalueren na afloop van het introductieprogramma de ervaringen van de nieuwe medewerker.
-
Blz. 478
We gaan het instroomproces verder automatiseren en digitaliseren.
-
Blz. 479
We gaan ons introductieprogramma voor nieuwe medewerkers optimaliseren.
-
Blz. 480
Selecteren van de beste mensen voor de juiste functies
-
Blz. 481
We benutten het inhuursysteem Flextender volledig.
-
Blz. 482
We hebben aandacht voor diversiteit en inclusie.
-
Blz. 483
We zijn zichtbaar voor de juiste doelgroepen met als doel het vervullen van onze vacatures en een goede mix van eigen medewerkers en inhuur (flexibele schil).
-
Blz. 484
Informatie
-
Blz. 485
Grip op informatie
-
Blz. 486
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 487
Duurzaam, ordenen, bewaren en veilig gebruik van informatie
-
Blz. 488
Uitvoering geven aan de bewaarstrategie.
-
Blz. 489
Regie op de informatiestromen binnen en buiten de gemeente
-
Blz. 490
Invulling geven aan het veilig samenwerken met documenten binnen en buiten de gemeente door middel van een zorgvuldige doorontwikkeling van MS365.
-
Blz. 491
Op basis van het informatielandschap brengen we ons leverancier en contractmanagement in kaart.
-
Blz. 492
Uitvoering geven aan het informatiebeleidsplan en informatieveiligheidsplan.
-
Blz. 493
Toegankelijk en openbaar maken van informatie
-
Blz. 494
Implementeren van het aangepaste bestuurlijke besluitvormingsproces, zodat dit voldoet aan de Woo
-
Blz. 495
Uitvoering geven aan het projectplan Woo. Hierin staan de concrete acties voor 2026.
-
Blz. 496
Voldoen aan wet- en regelgeving en bewustwording informatieveiligheid.
-
Blz. 497
Jaarlijkse ENSIA audit over onder andere BIO, DigiD en Suwinet.
-
Blz. 498
Uitvoering geven aan de nieuwe Cyberbeveiligingswet (NIS2).
-
Blz. 499
Juridische zaken
-
Blz. 500
Rechtsstatelijkheid en betrouwbaarheid
-
Blz. 501
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
-
Blz. 502
Juridische kwaliteitszorg: de gemeente handelt rechtmatig
-
Blz. 503
Bijdragen aan juridisch control en risicomanagement, door het jaarlijks uitvoeren minimaal 1 intern onderzoek.
-
Blz. 504
De kwaliteit van beslissen (publiekrechtelijk en privaatrechtelijk) bewaken door wekelijke toetsing van college- en raadsvoorstellen.
-
Blz. 505
Het bestand van regelgeving en beleidsregels actueel houden.
-
Blz. 506
Ieder jaar minimaal 1 opleiding aanbieden voor de GIJS Academie.
-
Blz. 507
Nieuwe organisatie-brede wetgeving voor de datum van inwerkingtreden invoeren.
-
Blz. 508
Ongevraagde adviezen leveren die kwalitatief goed zijn en op tijd zijn voor bestuurlijke besluitvorming.
-
Blz. 509
Juridische producten: goed van kwaliteit en op tijd
-
Blz. 510
Eenvoudige schadeclaims binnen 8 weken afhandelen.
-
Blz. 511
Klachten over gedrag binnen de wettelijke termijn afhandelen.
-
Blz. 512
Verzoeken om informatie en openbaarmaking (Wet open overheid) binnen de wettelijke termijnen afhandelen.
-
Blz. 513
Verzoeken volgens de privacywetgeving (AVG) binnen de wettelijke termijnen afhandelen
-
Blz. 514
Lokale heffingen
-
Blz. 515
Omschrijving paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 516
Ontwikkeling lokale lastendruk
-
Blz. 517
Belastingen
-
Blz. 518
Heffingen en rechten
-
Blz. 519
Leges
-
Blz. 520
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 521
Onbenutte belastingcapaciteit OZB
-
Blz. 522
Tabel onbenutte belastingcapaciteit
-
Blz. 523
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 524
Inleiding
-
Blz. 525
Samengevat
-
Blz. 526
Weerstandsvermogen
-
Blz. 527
Risico's
-
Blz. 528
Kengetallen
-
Blz. 529
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 530
Algemeen
-
Blz. 531
Integrale visie openbare ruimte
-
Blz. 532
Openbaar groen
-
Blz. 533
Speelvoorzieningen
-
Blz. 534
Sportvelden
-
Blz. 535
Openbare verlichting
-
Blz. 536
Wegen
-
Blz. 537
Verkeersinstallaties
-
Blz. 538
Water
-
Blz. 539
Beschoeiingen
-
Blz. 540
Civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 541
Riolering
-
Blz. 542
Vastgoed
-
Blz. 543
Duurzaamheid
-
Blz. 544
Klimaatadaptatie
-
Blz. 545
Civieltechnische projecten
-
Blz. 546
Financiering
-
Blz. 547
Inleiding
-
Blz. 548
Financieringspositie en -resultaat
-
Blz. 549
Wet FIDO en financiering
-
Blz. 550
Leningen
-
Blz. 551
Kredietrisicobeheer
-
Blz. 552
Leningen met een gemeentegarantie
-
Blz. 553
Verbonden partijen
-
Blz. 554
Algemeen
-
Blz. 555
Inleiding verbonden partijen
-
Blz. 556
Sturing en regie
-
Blz. 557
Risicoprofiel
-
Blz. 558
Grafiek risicoprofiel
-
Blz. 559
Typenindeling en totaaloverzicht verbonden partijen
-
Blz. 560
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 561
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-
Blz. 562
Belastingsamenwerking Rivierenlanden (BSR)
-
Blz. 563
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
-
Blz. 564
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
-
Blz. 565
Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard (RHC)
-
Blz. 566
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
-
Blz. 567
Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)
-
Blz. 568
VeiligheidsRegio Utrecht (VRU)
-
Blz. 569
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
-
Blz. 570
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 571
Stichting Inkoopbureau Midden Nederland (IBMN)
-
Blz. 572
Stichting Robijn
-
Blz. 573
Stichting WerkwIJSS (Beschut werk Lekstroom)
-
Blz. 574
Stichting WerkwIJSS Schoon
-
Blz. 575
Coöperaties en vennootschappen
-
Blz. 576
BNG Bank NV (BNG)
-
Blz. 577
Vitens NV
-
Blz. 578
Grondbeleid
-
Blz. 579
Grondbeleid
-
Blz. 580
tabel
-
Blz. 581
Subsidieverlening
-
Blz. 582
Algemeen
-
Blz. 583
Financiële tabel
-
Blz. 584
Toelichting
-
Blz. 585
Financiële begroting
-
Blz. 586
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 587
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 588
Overhead
-
Blz. 589
Overzicht van baten en Lasten Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 590
Overzicht VPB en Overige
-
Blz. 591
Overzicht Mutatie Reserves
-
Blz. 592
Totaal
-
Blz. 593
Overzicht van baten lasten per taakveld
-
Blz. 594
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 595
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 596
Incidentele baten en lasten - Overzicht
-
Blz. 597
Structurele mutaties reserves
-
Blz. 598
Overzicht van structurele mutaties reserves
-
Blz. 599
Staat van investeringen
-
Blz. 600
Investeringen
-
Blz. 601
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 602
Overzicht
-
Blz. 603
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 604
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 605
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
-
Blz. 606
Omschrijving
-
Blz. 607
Kerngegevens
-
Blz. 608
Kerngegevens
-
Blz. 609
EMU-Saldo
-
Blz. 610
EMU Saldo
-
Blz. 611
Verplichte BBV Beleidsindicatoren
-
Blz. 612
BBV indicatoren (Bestuur en Organisatie)
-
Blz. 613
BBV-Beleidsindicatoren (bestuur en organisatie)
-
Blz. 614
BBV indicatoren (Openbare Orde en Veiligheid)
-
Blz. 615
BBV-beleidsindicatoren
-
Blz. 616
BBV Indicatoren (Wonen en ruimte)
-
Blz. 617
BBV Indicatoren deel 1
-
Blz. 618
BBV Indicatoren deel 2
-
Blz. 619
BBV Indicatoren deel 3
-
Blz. 620
BBV Indicatoren deel 4
-
Blz. 621
BBV- indicatoren (Onderwijs, sport en cultuur)
-
Blz. 622
BBV-beleidsindicatoren deel 1
-
Blz. 623
BBV-beleidsindicatoren deel 2
-
Blz. 624
BBV indicatoren (Inkomen, jeugd en Wmo)
-
Blz. 625
BBV- Beleidsindicatoren deel 1
-
Blz. 626
BBV- Beleidsindicatoren deel 2
-
Blz. 627
BBV- Beleidsindicatoren deel 3
-
Blz. 628
BBV- Beleidsindicatoren deel 4
-
Blz. 629
BBV indicatoren (Overhead)
-
Blz. 630
BBV- Beleidsindicatoren
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap