Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2026
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2026-2029
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Bestuur en Organisatie - Programma 1
        1. Blz. 5 Samen met en voor ons stadje
        2. Blz. 6 Bestuur en Organisatie
          1. Blz. 7 Een betrouwbaar bestuur dat zegt wat het doet en doet wat het zegt
          2. Blz. 8 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 9 Goed samenspel tussen raad, college en ambtelijke organisatie
              1. Blz. 10 We faciliteren bij de introductie van nieuwe raadsleden.
              2. Blz. 11 We maken een introductieprogramma voor een nieuw college.
              3. Blz. 12 We ondersteunen bij het opstellen van een coalitieakkoord.
            2. Blz. 13 Grip op ontwikkelingen en een transparante belangenafweging
              1. Blz. 14 Bij alle college- en raadsvoorstellen zorgen we voor een open, integraal en transparante belangenafweging.
              2. Blz. 15 Nieuwe (landelijke) ontwikkelingen vertalen we in beleid of opgaves die we vervolgens integraal uitwerken.
              3. Blz. 16 We hebben grip op de planning via een door bestuur en organisatie gezamenlijk samengestelde langetermijnplanning.
            3. Blz. 17 Toegankelijk en openbaar maken van informatie.
              1. Blz. 18 Implementeren van het aangepaste bestuurlijke besluitvormingsproces, zodat dit voldoet aan de Woo
              2. Blz. 19 We voeren in 2026 de afgesproken acties uit het plan van aanpak uit zodat we in 2030 voldoen aan de Woo.
        3. Blz. 20 Regionale samenwerking
          1. Blz. 21 Een zelfstandige en sterke gemeente die bewust samenwerkt
          2. Blz. 22 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 23 Doeltreffende en doelmatige uitvoering van de gemeentelijke taken
              1. Blz. 24 Eind 2025 wordt de evaluatie verbonden partijen afgerond. In 2026 bepalen we eventuele aandachtspunten en vervolgacties.
              2. Blz. 25 In de Lekstroom regio richten we een gemeenschappelijke regeling op waarmee we voldoen aan de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg.
              3. Blz. 26 We beslissen over het wel of niet uittreden uit de gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden. We doen hiervoor in 2026 een voorstel aan de raad op basis van het onderzoek dat in 2025 is uitgevoerd.
              4. Blz. 27 We voeren actief regie op onze verbonden partijen. We monitoren actief op het behalen van beleidsdoelstellingen en blijven verbonden partijen oproepen besparingsmogelijkheden in beeld te brengen.
            2. Blz. 28 Invloed op regionale en landelijke opgaven
              1. Blz. 29 We nemen bestuurlijk actief deel aan regionale overleggen, zoals VNG bestuur, commissielid financiën VNG en provincietafels.
        4. Blz. 30 Dienstverlening
          1. Blz. 31 De gemeentelijke dienstverlening wordt gewaardeerd door inwoners
          2. Blz. 32 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 33 Dienstverlening is snel en digitaal toegankelijk
              1. Blz. 34 Minder digitaal vaardige inwoners gaan we helpen met digitale aanvragen
              2. Blz. 35 We maken het digitaal melden van verhuizing mogelijk.
            2. Blz. 36 Inzicht in klanttevredenheid en mate waarin we voldoen aan onze servicenormen
              1. Blz. 37 Ieder kwartaal monitoren we de klanttevredenheid. We rapporteren erover via de Q-rapportages.
              2. Blz. 38 Verbeteren van dienstverlening op basis van het onderzoek en monitoring.
        5. Blz. 39 Participatie
          1. Blz. 40 In IJsselstein werken we Samen
          2. Blz. 41 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 42 Communicatie en samenwerking gaan hand in hand
              1. Blz. 43 Alle nieuwe medewerkers volgen de e-learning Schrijven op B1-niveau aan, zodat iedereen in begrijpelijke taal kan communiceren.
              2. Blz. 44 Er zijn praktische hulpmiddelen beschikbaar die de medewerkers van de gemeente helpen om belanghebbenden zo goed mogelijk te betrekken bij projecten en ontwikkelingen.
              3. Blz. 45 Het participatiebeleid Samenwerken in IJsselstein is concreet vertaald in beleid, organisatie en trainingen.
              4. Blz. 46 Medewerkers kunnen bij de GIJS-academie interne trainingen volgen om het participatiebeleid toe te passen.
        6. Blz. 47 Wat mag het kosten
        7. Blz. 48 Toelichting belangrijkste afwijkingen
        8. Blz. 49 Investeringen
        9. Blz. 50 Verbonden partijen
        10. Blz. 51 Kaderstellende documenten
      2. Blz. 52 Openbare orde en Veiligheid - Programma 2
        1. Blz. 53 In IJsselstein ben je veilig
        2. Blz. 54 Georganiseerde ondermijnende (drugs)criminaliteit
          1. Blz. 55 Criminaliteit mag niet lonen
          2. Blz. 56 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 57 Dwarsbomen van het criminele verdienmodel
              1. Blz. 58 Organiseren van een training mensenhandel aan de interne organisatie. Hierdoor zijn medewerkers zich meer bewust van signalen en weten hoe te handelen.
              2. Blz. 59 Uitvoeren van 2 integrale controles samen met onze veiligheidspartners.
            2. Blz. 60 Tegengaan dat jongeren in de criminaliteit terechtkomen
              1. Blz. 61 We adviseren scholen over aanvullende lessen over jongeren en criminaliteit.
        3. Blz. 62 Digitale veiligheid en cybercrime
          1. Blz. 63 Digitale criminaliteit pakken we samen aan
          2. Blz. 64 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 65 Zicht houden op de problematiek en omvang van digitale veiligheid en cybercrime, zodat vervolgens deze vorm van criminaliteit bestreden kan worden
              1. Blz. 66 Aangaan en borgen van de relatie met lokale organisaties in het kader van voorlichting. Lokale organisaties waarmee we gaan samenwerken op het gebied van digitale veiligheid zijn de bibliotheek, verzorgingshuizen, ouderenorganisaties en basisschole
              2. Blz. 67 Invulling en uitvoering geven aan het districtelijk actieplan Digitale Veiligheid.
              3. Blz. 68 Starten met het verzamelen van subjectieve veiligheidsgegevens over het onderwerp.
        4. Blz. 69 Maatschappelijke onrust
          1. Blz. 70 Bouwen aan een vreedzame samenleving
          2. Blz. 71 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 72 Kennis- en informatiepositie rondom radicalisering en polarisatie opbouwen
              1. Blz. 73 Trainen van medewerkers van de gemeente over hoe signalen herkend kunnen worden en wat het bijbehorende handelingsperspectief is.
              2. Blz. 74 We organiseren een structureel overleg met lokale partners
        5. Blz. 75 Zorg en veiligheid
          1. Blz. 76 Prettig leven voor iedereen
          2. Blz. 77 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 78 Zorg en veiligheid vullen elkaar aan.
              1. Blz. 79 We organiseren structurele ambtelijke en bestuurlijke overleggen gericht op de coördinatie op Zorg en Veiligheid.
              2. Blz. 80 We versterken de samenhang tussen de werkvelden veiligheid en zorg door (de in 2025 te inventariseren) verbeterpunten door te voeren.
        6. Blz. 81 Beheersen van veiligheidsrisico’s en incidenten
          1. Blz. 82 Veilig zijn is de basis
          2. Blz. 83 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 84 De organisatie bij crises is op orde
              1. Blz. 85 Door middel van planvorming zorgen we ervoor dat de organisatie van bevolkingszorg en crisiscommunicatie goed op elkaar aansluiten.
              2. Blz. 86 Verdere uitwerking en verbetering van de recent ingevoerde werkwijze Bevolkingszorg 3.0.
        7. Blz. 87 Wat mag het kosten
        8. Blz. 88 Belangrijkste financiële afwijkingen
        9. Blz. 89 Investeringen
        10. Blz. 90 Verbonden partijen
        11. Blz. 91 Kaderstellende documenten
      3. Blz. 92 Wonen en ruimte - Programma 3
        1. Blz. 93 Voor alles is een plek
        2. Blz. 94 Economie
          1. Blz. 95 Een vitale en krachtige kern
          2. Blz. 96 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 97 Gastvrije binnenstad
              1. Blz. 98 We onderzoeken de mogelijkheid om te komen tot permanente winterterrassen. Inclusief de benodigde beleidsaanpassingen, vergunningen, ruimtegebruik, duurzaamheid, overlastbeperking en afstemming met betrokkenen.
              2. Blz. 99 We onderzoeken verkeerscirculatie en komen tot een advies welke maatregelen we kunnen nemen. Denk daarbij aan de mogelijkheden om de verkeerssituatie en verblijfskwaliteit op de route Molenstraat/Schuttersgracht te verbeteren.
              3. Blz. 100 We voeren camerahandhaving in voor gemotoriseerd verkeer op minimaal 1 locatie in de binnenstad.
            2. Blz. 101 IJsselstein heeft een levendig buitengebied
              1. Blz. 102 We ondersteunen ondernemers in het buitengebied bij hun agrarische activiteiten en bij het opzetten van niet-agrarische (neven)activiteiten.
              2. Blz. 103 We werken mee aan uitvoering van het Utrechts Programma Landelijk Gebied om de toekomst voor onze agrarische sector te verzekeren.
            3. Blz. 104 Talentenstad voor iedereen
              1. Blz. 105 Een behoefte-inventarisatie naar het verbeteren van de dienstverlening van de gemeente aan zzp’ers is uitgevoerd.
              2. Blz. 106 We versterken de samenwerking tussen gemeente, Lokaal werkteam en uitvoeringsorganisaties (WIL, Werkwijss en Wess) ten aanzien van de personeelsbehoefte van lokale bedrijven.
            4. Blz. 107 Toekomstbestendige werklocaties
              1. Blz. 108 De raad krijgt een detailhandelsstructuurvisie en horecastructuurvisie aangeboden.
              2. Blz. 109 Op 1 bedrijventerrein is een formele samenwerking tussen de bedrijven gestart.
              3. Blz. 110 We laten IJsselsteinse bedrijven profiteren van regionale samenwerking door 1 á 2 kennissessies te organiseren, in samenwerking met onder meer U10, EBU, ROM en MKB Werkplaats.
              4. Blz. 111 We onderzoeken de mogelijkheden om bedrijventerreinen binnen onze gemeente op strategische wijze te zoneren en te reguleren met het oog op toekomstbestendige en passende bedrijvigheid.
        3. Blz. 112 Wonen
          1. Blz. 113 Er is een plek voor iedereen
          2. Blz. 114 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 115 Huisvesten van specifieke doelgroepen
              1. Blz. 116 Voor de specifieke aandachtsgroepen zoeken we passende woonruimte zoals kleine woonruimtes, onzelfstandige woonruimtes en huisvesting voor statushouders.
              2. Blz. 117 We komen met een visie op de huisvesting van arbeidsmigranten.
              3. Blz. 118 We sturen op de gewenste samenstelling van het woningbouwprogramma woningbouwprogramma op basis van de Woonvisie 2025-2030 met voldoende sociale huur en betaalbare woningen, passend bij de doelgroepen.
              4. Blz. 119 We voeren de meerjarige prestatieafspraken met Cazas Wonen voor 2026 en verder uit en stellen deze zo nodig bij.
            2. Blz. 120 We voeren ons woningbouwprogramma uit
              1. Blz. 121 In gesprek met partners sturen wij op het realiseren van in- en uitbreidingslocaties.
              2. Blz. 122 We starten met een Masterplan voor het Kromme IJsselgebied.
              3. Blz. 123 We versnellen de huidige woningbouwprojecten waar mogelijk.
            3. Blz. 124 We zoeken naar meer mogelijkheden tot ontwikkeling
              1. Blz. 125 We zetten onze sturingsinstrumenten in om binnen de bestaande woningvoorraad meer woningen te realiseren, zoals door woningsplitsing, woningdelen, generatie wonen, optoppen.
            4. Blz. 126 We zorgen voor een beweegvriendelijke omgeving (zie ook programma 4)
              1. Blz. 127 We renoveren, conform IBOR, 18 speellocaties. (zie ook paragraaf kapitaalgoederen)
        4. Blz. 128 Recreatie en toerisme
          1. Blz. 129 IJsselstein is gastvrij
          2. Blz. 130 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 131 Meer betalende bezoekers trekken
              1. Blz. 132 We herzien de promotie,- marketing,- en informatievoorziening.
              2. Blz. 133 We ondersteunen tenminste drie initiatieven die de verhaallijnen van IJsselstein beleefbaar maken.
              3. Blz. 134 We onderzoeken de mogelijkheden om betalende bezoekers inzichtelijk te krijgen.
              4. Blz. 135 We ontwikkelen een toeristisch profiel. Daaruit maken we verhaallijnen en maken deze beleefbaar.
              5. Blz. 136 We realiseren van één professionele destinatie- en marketingorganisatie.
              6. Blz. 137 We versterken ons monumentale vastgoed en wijzen nieuw erfgoed aan (daar waar het een bijdrage levert aan het versterken van ons monumentale vastgoed), zie programma 4.
              7. Blz. 138 We zoeken daar waar mogelijk de regionale samenwerking op.
            2. Blz. 139 Vergroting van de recreatieve mogelijkheden in de stad en in het buitengebied
              1. Blz. 140 We geven aan welke ontwikkelingen voor dag- en verblijfsrecreatie we wenselijk achten, onder welke voorwaarden, en bieden we initiatiefnemers duidelijkheid, zodat ze nieuwe projecten kunnen realiseren.
              2. Blz. 141 We werken aan de verbinding(en) tussen de stad en het buitengebied. Dat doen we onder meer door de gebiedssamenwerking binnen Groen Groeit Mee.
            3. Blz. 142 Groen, grijs en blauw als aantrekkelijke aankleding voor de stad
              1. Blz. 143 Het college stelt Integraal vaar- en aanlegbeleid vast voor de hele gemeente IJsselstein.
              2. Blz. 144 We breiden het recreatief routenetwerk uit.
              3. Blz. 145 We vervangen minstens 20 prullenbakken in de openbare ruimte door prullenbakken met een klep omdat dit bijdraagt aan een schone leefomgeving.
              4. Blz. 146 We verwijderen zinloze verharding bij onderhoudswerkzaamheden en projecten.
        5. Blz. 147 Mobiliteit
          1. Blz. 148 We kunnen overal komen
          2. Blz. 149 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 150 Beperken van verkeers- en parkeeroverlast
              1. Blz. 151 We brengen de parkeerproblematiek met betrekking tot de bedrijfsbusjes in kaart.
              2. Blz. 152 We onderzoeken de mogelijkheden voor het aanwijzen van bezoekersparkeerplaatsen bij winkels in IJsselstein.
              3. Blz. 153 We onderzoeken de verbetermogelijkheden voor het kruispunt Utrechtseweg met Beneluxweg en Europalaan.
              4. Blz. 154 We stellen een stappenplan op om te acteren op gebieden waar te hoge parkeerdruk wordt gemeten.
              5. Blz. 155 We stellen nieuw parkeerbeleid vast op basis van de vastgestelde Nota van uitgangspunten parkeerbeleid.
            2. Blz. 156 Bereikbaar blijven in een leefbare omgeving
              1. Blz. 157 We realiseren een comfortabele en aantrekkelijke fietsroute naar de Nedereindse Plas.
              2. Blz. 158 We werken één maatregel uit voor veilige loop- en fietsroutes naar bedrijventerreinen tot een ontwerp.
            3. Blz. 159 Toename van efficiënte en schone mobiliteit
              1. Blz. 160 We stellen een plan vast voor een verbeterde knooppuntfunctie en verblijfskwaliteit van busstation Binnenstad.
              2. Blz. 161 We verbeteren toegankelijkheid van het OV in samenwerking met de provincie.
            4. Blz. 162 Verbeteren van de verkeersveiligheid
              1. Blz. 163 Minimaal 1 schoolzone is verbeterd door deze herkenbaar, uniform en veilig in te richten.
              2. Blz. 164 Voor een verkeersveilig en leefbaar Overtoom is een uitvoeringsplan opgesteld en is gestart met de realisatie.
              3. Blz. 165 We doen onderzoek naar verbetering van de verkeersveiligheid van de Noord IJsseldijk. Op basis van dit onderzoek wordt geparticipeerd over de mogelijke maatregelen. Na vaststelling van de maatregelen volgt de uitvoering.
        6. Blz. 166 Duurzaamheid en Klimaat
          1. Blz. 167 Een toekomst voor IJsselstein
          2. Blz. 168 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 169 Beperken en zoveel mogelijk hergebruiken van afvalstromen
              1. Blz. 170 Naar aanleiding van de evaluatie van het traject Van Afval Naar Grondstof herijken we het grondstoffenbeleid waar nodig en komen daarmee naar de raad.
            2. Blz. 171 In 2050 gebruiken we geen aardgas meer voor verwarming van woningen
              1. Blz. 172 We komen in 2026 met een raadsvoorstel om te komen tot een warmteprogramma.
              2. Blz. 173 We ronden het onderzoek naar de warmtepotentie van de rioolwaterzuiveringsinstallatie bij Klaphek af.
              3. Blz. 174 We starten met het opstellen van het eerste wijkuitvoeringsplan.
            3. Blz. 175 We helpen bij energiebesparing
              1. Blz. 176 We blijven inzetten op energiebesparing en het bestrijden van energiearmoede op basis van de evaluatie uit 2025.
              2. Blz. 177 We ondersteunen minima waar mogelijk met een witgoedregeling.
              3. Blz. 178 We voeren lokale isolatie-aanpak uit waarmee we inwoners ondersteunen bij het nemen van maatregelen aan de schil van hun woning.
            4. Blz. 179 We zetten in op opwek van duurzame elektriciteit
              1. Blz. 180 We zetten stappen om tot realisatie van zonnevelden te komen en starten waar nodig met de uitwerking van een extra zoekgebied.
            5. Blz. 181 De gemeente heeft een voortrekkersrol
              1. Blz. 182 We gaan ledverlichting toepassen in de historische armaturen in de binnenstad.
              2. Blz. 183 We voorzien het dak van het oude stadhuis van nieuwe dakplaten (isolatie) inclusief herstel van het dakwerk (dakpannen, goten e.d.).
            6. Blz. 184 We passen ons aan, aan een veranderend klimaat
              1. Blz. 185 We organiseren minimaal 2 communicatiecampagnes en/of bijeenkomsten om bewoners en ondernemers te stimuleren tot het nemen van klimaatadaptieve maatregelen. Denk daarbij aan het aanleggen van groene daken en het vergroenen van tuinen.
              2. Blz. 186 We realiseren in 2026 verschillende acties of maatregelen uit het Visie- en Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie 2023-2028, het WRP en de IBOR.
        7. Blz. 187 Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Ruimtelijke Ordening
          1. Blz. 188 Een rechtmatige en evenwichtige verdeling van ruimte
          2. Blz. 189 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 190 We zorgen voor heldere kaders
              1. Blz. 191 Het college stelt de nieuwe lokale uitvoerings- en handhaving strategie vast.
              2. Blz. 192 Het college stelt een casco Omgevingsplan/regelbibliotheek op.
              3. Blz. 193 Het college stelt een plan van aanpak op om invulling te geven aan een gefaseerde totstandkoming van het Omgevingsplan, om in 2032 een definitief Omgevingsplan te hebben.
        8. Blz. 194 Wat mag het kosten
        9. Blz. 195 Belangrijkste financiële afwijkingen
        10. Blz. 196 Investeringen
        11. Blz. 197 Verbonden partijen
        12. Blz. 198 kaderstellende documenten
      4. Blz. 199 Onderwijs, sport en cultuur - Programma 4
        1. Blz. 200 Staat open voor iedereen
        2. Blz. 201 Onderwijs
          1. Blz. 202 Een goede start
          2. Blz. 203 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 204 Optimale en kansrijke schoolloopbaan voor alle kinderen in IJsselstein
              1. Blz. 205 We versterken de vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) om meer onderwijskansengelijkheid te bereiken.
              2. Blz. 206 We voeren ons onderwijskansenbeleid uit om alle kinderen meer kansen in het onderwijs te geven.
            2. Blz. 207 Toekomstbestendige en duurzame onderwijshuisvesting
              1. Blz. 208 We bereiden de aanpassing van de tijdelijke huisvesting van de Agnesschool voor.
              2. Blz. 209 We bereiden samen met de schoolbesturen de inhuizing van de Baanbreker in het schoolgebouw van het Calscollege IJsselstein voor.
              3. Blz. 210 We ontwikkelen in samenwerking met de betrokken schoolbesturen een plan ter voorbereiding op de benodigde vergunningsprocedures voor de nieuwbouw van het kindcentrum van de Agnesschool en De Tandem.
        3. Blz. 211 Sport
          1. Blz. 212 Vitale inwoners
          2. Blz. 213 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 214 Duurzame sportinfrastructuur
              1. Blz. 215 De buurtsportcoaches bieden structureel aanbod in de openbare ruimte voor diverse doelgroepen. Zoals sport en spel voor kinderen en jongeren op het Cruyff Court, het Lange Land en wandelen met de QR FIT route.
              2. Blz. 216 De gemeente realiseert met de inzet van de buurtsportcoaches en sport-overstijgende partners een structureler aanbod van sport en spel in de openbare ruimte.
            2. Blz. 217 Inclusief sporten en bewegen
              1. Blz. 218 We zetten buurtsportcoaches in voor een passend sport- en beweegaanbod voor alle inwoners, met specifieke aandacht voor kwetsbare groepen.
            3. Blz. 219 Vaardig bewegen
              1. Blz. 220 De buurtsportcoaches bieden wekelijks peutergym aan waarbij zowel de grove als de fijne motoriek van peuters gestimuleerd wordt. Door middel van speelse activiteiten verbeteren spierkracht, coördinatie en evenwicht.
            4. Blz. 221 Vitale sportaanbieders & Positieve sportcultuur
              1. Blz. 222 Medio 2025 hadden alle sportverenigingen in IJsselstein een vertrouwenscontactpersoon binnen hun organisatie aangesteld. Dat was een mooie mijlpaal. Dit draagt bij aan een veilige en toegankelijke sportomgeving voor iedereen.
        4. Blz. 223 Cultuur
          1. Blz. 224 Behouden, verrijken en ontplooien
          2. Blz. 225 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 226 Beheer en behoud cultuurhistorisch erfgoed
              1. Blz. 227 We herstellen de Poortdijkbrug en de Benschopperpoort met onderdelen van de bijbehorende stadsmuren en een deel van de stadsmuur aan de Walkade.
              2. Blz. 228 We onderhouden onze monumenten
              3. Blz. 229 We verkennen nut en noodzaak van een Cultuurhistorische Waardenkaart voor het versterken van ons Erfgoed.
              4. Blz. 230 We wijzen nieuw erfgoed aan daar waar het een bijdrage levert aan het versterken van ons monumentale vastgoed (gemeentelijke monumenten). Hiervoor gebruiken we een actueel Gemeentelijk Register.
            2. Blz. 231 Brede en laagdrempelige bibliotheek
              1. Blz. 232 Divers aanbod vanuit het Taalhuis
              2. Blz. 233 Diverse activiteiten ter bevordering van basisvaardigheden en een leven lang ontwikkelen.
              3. Blz. 234 Huiskamer van de stad met ruimte voor laagdrempelige ontmoeting.
              4. Blz. 235 Stimuleren taal- en leesontwikkeling en leesplezier.
              5. Blz. 236 Toegang tot een fysieke en digitale boeken- en tijdschriftencollectie.
              6. Blz. 237 Voortzetten van het informatiepunt Digitale Overheid.
            3. Blz. 238 Een sterke, creatieve cultuursector
              1. Blz. 239 Bevorderen van onderlinge samenwerking tussen culturele partners, het onderwijs en welzijnspartners.
              2. Blz. 240 Borgen van een kwalitatieve gelaagdheid in het kunstaanbod in IJsselstein.
              3. Blz. 241 Onderzoeken van de mogelijkheden van een digitale, centrale plek voor het cultuuraanbod van IJsselstein.
              4. Blz. 242 Organiseren van minimaal 2 cultuurcafés in samenwerking met het culturele veld.
              5. Blz. 243 Starten met het uitrollen van het uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur 2026-2029.
            4. Blz. 244 Iedereen die wil, kan meedoen en talent kan ontplooien
              1. Blz. 245 Borgen van laagdrempelige deelname, onder andere door middel van de U-pas en kunst in de openbare ruimte.
              2. Blz. 246 De zichtbaarheid van het culturele aanbod in IJsselstein en de participatie van inwoners vergroten door middel van verschillende campagnes.
              3. Blz. 247 Inclusiviteit van jongeren tot 18 jaar bevorderen door de pilot van een buurtcultuurcoach.
              4. Blz. 248 Meer publiek bereiken door het stimuleren van inclusief aanbod.
              5. Blz. 249 Opstarten van het uitvoeren van de tweejaarlijkse cultuurmonitor onder inwoners van IJsselstein voor het meten van cultuurparticipatie (0-meting in 2022/2023, vervolgmeting in 2024/2025).
        5. Blz. 250 Wat mag het kosten
        6. Blz. 251 Belangrijkste financiële afwijkingen
        7. Blz. 252 Investeringen
        8. Blz. 253 Verbonden partijen
        9. Blz. 254 Kaderstellende documenten
      5. Blz. 255 Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5
        1. Blz. 256 Inburgering en integratie
          1. Blz. 257 Spreidingswet
            1. Blz. 258 Spreidingswet
            2. Blz. 259 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
              1. Blz. 260 Voldoen aan de gemeentelijke taak ‘mogelijk maken asielopvangvoorzieningen’
                1. Blz. 261 Zoeken naar en realiseren van nieuwe asielopvang in de gemeente en/of samenwerken met omliggende gemeenten hiervoor
          2. Blz. 262 Statushouders integreren snel en goed
            1. Blz. 263 Statushouders integreren snel en goed
            2. Blz. 264 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
              1. Blz. 265 Een goed en structureel aanbod waardoor statushouders snel deelnemen aan werk, scholing of participatie.
                1. Blz. 266 Begeleiding naar werk, scholing en/of participatie samen met partners als het Lokaal Werkteam en Werk en Studie Statushouders.
                2. Blz. 267 Individuele begeleiding van statushouders waarbij een persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP) wordt gemaakt. Hierdoor wordt een passende leerroute per statushouder gevonden zodat iedereen mee kan doen op het eigen niveau.
                3. Blz. 268 Passend taalaanbod voor de diverse leerroutes binnen het inburgeringsstelsel. Hiervoor worden op regionaal niveau afspraken gemaakt met taalaanbieders.
              2. Blz. 269 Passende huisvesting voor statushouders
                1. Blz. 270 Doorgaan met zoeken naar mogelijkheden om statushouders te huisvesten, door onder andere het vergroten van de woningvoorraad en het verminderen van de druk op de woningvoorraad.
                2. Blz. 271 Statushouders zo goed mogelijk gespreid over de gemeente huisvesten in het belang van integratiekansen en de balans en leefbaarheid in de wijk
                3. Blz. 272 Voldoen aan de wettelijke taakstelling die het Rijk elk halfjaar opstelt wat betreft de aantallen statushouders die moeten worden gehuisvest
          3. Blz. 273 Opvang ontheemden Oekraïne
            1. Blz. 274 Opvang ontheemden Oekraïne
            2. Blz. 275 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
              1. Blz. 276 Realiseren van opvang en het bieden van perspectief op deelname aan de maatschappij door middel van werk, dagbesteding etc.
                1. Blz. 277 Ondersteuning bieden aan Oekraïners. Zowel Oekraïners die in de gemeentelijke opvang verblijven als die bij particulieren ondergebracht zijn. Deze ondersteuning is onder andere op het gebied van opvang, werk, taal en onderwijs voor de kinderen.
                2. Blz. 278 Voortzetten van de opvangvoorziening voor Oekraïense ontheemden.
        2. Blz. 279 Volksgezondheid/Gezondheidszorg
          1. Blz. 280 Preventie, eigen verantwoordelijkheid en een gezonde leefomgeving
          2. Blz. 281 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 282 Mentale gezondheid
              1. Blz. 283 Betrekken van en acceptatie van inwoners met een geestelijk gezondheidsprobleem door onder andere het organiseren Mental Health First Aid trainingen voor professionals en vrijwilligers.
              2. Blz. 284 Stress onder jongeren verminderen door o.a. activiteiten gericht op het bevorderen van zelfvertrouwen, vitaliteit en contact met anderen (JoinUs en IJsselsteinse jacht).
            2. Blz. 285 Stimuleren gezonde leefstijl
              1. Blz. 286 Blijvend inzetten van programma’s die inwoners stimuleren gezond te eten, te bewegen en op een gezond gewicht te komen en te blijven.
              2. Blz. 287 Voor het terugdringen van het gebruik van alcohol en drugs onder jongeren onder de 18 jaar zetten we in op consultatie, advies en deskundigheidsbevordering van docenten op het middelbaar onderwijs door Jellinek.
            3. Blz. 288 Vitaal ouder worden
              1. Blz. 289 Samen met sociale partners vergroten we de bekendheid van voorliggende voorzieningen, zodat meer inwoners, vooral 75-plussers, hiervan gebruikmaken.
              2. Blz. 290 We gaan door met het uitvoeren van de ketenaanpak valpreventie inclusief voor- en natraject.
              3. Blz. 291 We gaan door met het uitvoeren van het lesprogramma Digivitaler.
            4. Blz. 292 Werken aan een vitale stad
              1. Blz. 293 Meedoen aan campagnes vanuit het rijk en de provincie om mensen meer te laten lopen en op de fiets te krijgen.
              2. Blz. 294 We zetten in op het vergroten van de bekendheid onder inwoners van vervoersservices die toegankelijk zijn zonder indicatie, zoals de Pulse Pendel, de Gouden koets, de Buurtbus en de Zender Express.
        3. Blz. 295 Inkomen
          1. Blz. 296 Bestaanszekerheid
          2. Blz. 297 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 298 Alle inwoners met een bijstandsuitkering zijn in beeld
              1. Blz. 299 De werkcoaches van het lokaal werkteam monitoren de voortgang en verwerken dit in het persoonlijk plan van aanpak.
              2. Blz. 300 Het lokaal werkteam houdt actief contact met alle inwoners met een bijstandsuitkering. De aard en intensiteit van het contact verschilt al naar gelang de afstand tot de arbeidsmarkt.
              3. Blz. 301 Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt worden als dat nodig is langdurig begeleid. Het doel en de aard van de begeleiding is maatwerk. Het kan ook gaan om zorg of ondersteuning vanuit bijvoorbeeld het team sociaal domein.
              4. Blz. 302 Inwoners met een korte afstand tot de arbeidsmarkt worden intensief begeleid naar een passende werkplek
            2. Blz. 303 Inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt of een arbeidsbeperking helpen in hun zoektocht naar passend werk
              1. Blz. 304 Het lokaal werkteam ondersteunt inwoners met bijstand actief naar (duurzaam) werk, stimuleert parttime werk (zowel behouden van als urenuitbreiding). Als dat niet mogelijk is worden inwoners actief begeleid naar participatie in de samenleving,
              2. Blz. 305 In 2025 gaat de fase van ketenregie op de Sociale infrastructuur Lekstroom Werkt (SILW), gestart in 2025, over naar kwartiermaken van de nieuwe in 2025, over naar kwartiermaken van de nieuwe infrastructuur.
              3. Blz. 306 Samen met onze uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) en de andere WIL-gemeenten (Nieuwegein, Houten en Lopik) blijven we werken we aan de doorontwikkeling van de dienstverlening van WIL met als doelstelling balans tussen opdracht,
              4. Blz. 307 We versterken de samenwerking binnen het sociaal domein om het voor inwoners met problemen op meerder leefgebieden makkelijker te maken.
              5. Blz. 308 We voeren experimenten uit om deze sociale infrastructuur te verbeteren. bijvoorbeeld door de inzet op parttime werk.
            3. Blz. 309 Verminderen armoede en geldzorgen
              1. Blz. 310 Samen met de Hogeschool Utrecht wordt een pilot uitgevoerd op gebied van gecombineerde leefstijlinterventie voor inwoners met geldzorgen.
              2. Blz. 311 We bestrijden gezondheidsachterstanden als gevolg van armoede door het organiseren van structureel aanbod (informatiemateriaal, cursus) over gezond en betaalbaar eten.
              3. Blz. 312 We gaan door met de uitvoeringsagenda die hoort bij het beleidsplan armoede, schulden, minimabeleid gemeente IJsselstein 2024-2028.
              4. Blz. 313 We monitoren het effect van het uitvoeren van de acties uit de uitvoeringsagenda op het gebruik van onze regelingen.
              5. Blz. 314 We zorgen dat inwoners met een laag inkomen mee kunnen doen met energiebesparing om kosten te besparen door uitbreiding van het sociaal programma energiebesparing met grotere isolerende maatregelen waar nodig en mogelijk.
        4. Blz. 315 Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
          1. Blz. 316 Zo lang mogelijk zelfstandig thuis
          2. Blz. 317 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 318 Betere aansluiting tussen de velden in het Sociaal Domein
              1. Blz. 319 Eenvoudige overgang tussen Jeugdwet en Wmo.
              2. Blz. 320 Uitvoering geven aan Netwerk Mentale Gezondheid (IZA-akkoord), samenwerking Altrecht, Zorg4IJsselstein, Pulse, Lister/Enik en gemeente.
              3. Blz. 321 Uitwerking van de acties uit het Uitvoeringsplan MOBW 2025-2028 IJsselstein
              4. Blz. 322 Vaststellen Sociale Visie IJsselstein (Koersdocument Sociaal Domein) inclusief uitvoering VN -verdrag inzake personen met een handicap.
            2. Blz. 323 Passend woningaanbod en zorg voor mensen met een kwetsbaarheid
              1. Blz. 324 Aanbieden van twee bijeenkomsten Welkome Wijk voor professionals, vrijwilligers en inwoners en bewustzijnscampagne ‘Zeg eens hoi’ in alle Lekstroomgemeenten.
              2. Blz. 325 ETHOS-telling (met betrekking tot dakloosheid) in de Lekstroomgemeenten.
              3. Blz. 326 Inzetten op het voorkomen van escalatie door eerder oppakken van signalen en snellere opvolging naar aanleiding van meldingen.
              4. Blz. 327 Inzetten van de Hospitaregeling in afstemming met team Ruimte en Projecten zodat alternatieve woonvormen benut worden en woningdelen bevorderd wordt zoals Onder de pannen en Kamers met Aandacht.
              5. Blz. 328 Inzetten van een coördinator Welzijn op Recept als schakel tussen de gemeente, huisartsen, welzijn en regio Lekstroom
              6. Blz. 329 Uitvoeren en monitoren van de afspraken in de Uitvoeringsagenda Woonzorgvisie.
            3. Blz. 330 Passende zorg voor onze inwoners
              1. Blz. 331 Blijven inzetten op meer verwijzing door huisartsen en andere disciplines naar Welzijn op Recept voor patiënten die gebaat zijn met welzijnsdiensten.
              2. Blz. 332 Het team sociaal domein verwijst de inwoner die hulp nodig heeft vanwege de mantelzorgtaken naar het Steunpunt Mantelzorg voor informatie, advies, hulp bij regeltaken rond de (mantel)zorg, ontmoeting met personen die in dezelfde situatie zitten
              3. Blz. 333 Jaarlijks bijwerken van de sociale kaart, de links en informatie op de website van de gemeente en de zorginstellingen.
            4. Blz. 334 Stimuleren eigen kracht, mogelijkheden en ondersteuning
              1. Blz. 335 Bevorderen van het gebruik van lichte vormen van ondersteuning om zware zorg te voorkomen door inwoners te wijzen op en te informeren over onder andere het aanbod van Vroegsignalering, het inzetten van het Outreachteam, individuele begeleiding,
              2. Blz. 336 Een goed en toegankelijk aanbod van preventieve en vrij toegankelijke voorzieningen. Medewerkers van het team sociaal domein en onze maatschappelijke partners informeren inwoners hierover.
            5. Blz. 337 Verbeteren preventie door vroegsignalering en outreachend werken
              1. Blz. 338 We blijven investeren in goed contact met onze ketenpartners zoals politie, huisartsen, woningcorporaties en zorgaanbieders waardoor passende zorg en ondersteuning wordt geboden.
              2. Blz. 339 We willen voorkomen dat mensen met zorgwekkend gedrag in aanraking komen met politie, justitie, schuldeisers e.d. en mogelijk daardoor niet de passende zorg en ondersteuning krijgen die nodig is.
        5. Blz. 340 Welzijn
          1. Blz. 341 Verbreden Wijkbewust Werken
          2. Blz. 342 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 343 Sociale structuren behouden en versterken
              1. Blz. 344 Hulp en sociale verbinding is toegankelijk en in de buurt. Een breed scala aan activiteiten voor en door inwoners wordt georganiseerd in zes buurthuizen en in de wijktuinen Achterveld en het Repair Café.
              2. Blz. 345 Samen met onze lokale partners werken we integraal aan het verbeteren van de leefbaarheid in de wijken.
              3. Blz. 346 We evalueren de subsidieregeling Idee tegen eenzaamheid en bepalen op basis van de uitkomsten het vervolg voor het thema Eenzaamheid
              4. Blz. 347 We gaan door met investeren in de samenwerking met de welzijnsorganisatie door te monitoren op resultaatafspraken met rapportages en in kwartaalgesprekken.
              5. Blz. 348 We stimuleren het gebruik van het bewoners-initiatievenbudget om de betrokkenheid van bewoners te versterken en de sociale cohesie in de wijken te verbeteren.
              6. Blz. 349 We verkennen de mogelijkheden om datagestuurd te werken met digitale wijkscans
              7. Blz. 350 We zijn zichtbaar in de wijk en weten wat er speelt onder bewoners.
        6. Blz. 351 Jeugd
          1. Blz. 352 Minder zorg, meer aandacht.
          2. Blz. 353 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 354 Financiële beheersbaarheid jeugdbudgetten
              1. Blz. 355 We breiden de werkwijze tussen huisartsen en het Team Sociaal Domein uit naar alle vier de huisartsenpraktijken in IJsstelstein. Deze werkwijze houdt in dat alle psychische hulpvragen van kinderen worden doorgezet naar het Team Sociaal Domein.
              2. Blz. 356 We gaan verder met de lijnen die benoemd zijn in Project Jeugd.
              3. Blz. 357 We gaan verder met een pilot waarin we preventieve gesprekken voeren met kinderen die steeds vaker afwezig zijn op school. We breiden deze pilot uit naar andere middelbare scholen in andere gemeenten waar IJsselsteinse kinderen naar school gaan.
              4. Blz. 358 We sluiten aan op de ontwikkelingen van de Hervormingsagenda Jeugd en Toekomstscenario Kind en gezin.
            2. Blz. 359 Jongeren van 0 tot 23 jaar de beste start en kansen bieden.
              1. Blz. 360 Actief en Gezond: De kans om deel te nemen aan sport, spel en ontspanning, thuis, op school en in de samenleving. Je lichamelijk en geestelijk goed voelen.
              2. Blz. 361 Gerespecteerd worden en erbij horen. Gehoord voelen en serieus genomen worden. Geaccepteerd worden als deel van de gemeenschap. Hulp krijgen bij het overwinnen van sociale-, fysieke-, economische en onderwijsachterstanden.
              3. Blz. 362 Kinderen groeien zoveel mogelijk thuis in een veilige en beschermde omgeving op en de benodigde hulp moet zoveel mogelijk dichtbij de leefomgeving van het kind beschikbaar zijn.
              4. Blz. 363 Verantwoordelijkheid en ontplooiing. Een actieve en verantwoordelijke rol nemen. Kansen en ondersteuning krijgen en pakken om te leren en je talenten te ontwikkelen.
        7. Blz. 364 Omschrijving programma
        8. Blz. 365 Wat mag het kosten
        9. Blz. 366 Belangrijkste financiële afwijkingen
        10. Blz. 367 Investeringen
        11. Blz. 368 Verbonden partijen
        12. Blz. 369 Kaderstellende documenten
      6. Blz. 370 Overhead - Programma 6
        1. Blz. 371 Inleiding
        2. Blz. 372 Wat mag het kosten
        3. Blz. 373 Belangrijkste financiële afwijkingen
        4. Blz. 374 Investeringen
      7. Blz. 375 Algemene dekkingsmiddelen - Programma 7
        1. Blz. 376 Inleiding
        2. Blz. 377 Wat mag het kosten
        3. Blz. 378 Belangrijkste financiële afwijkingen
      8. Blz. 379 Onvoorzien - Programma 8
        1. Blz. 380 Wat mag het kosten
      9. Blz. 381 VPB - Programma 9
      10. Blz. 382 Projecten
        1. Blz. 383 Overzicht projecten
          1. Blz. 384 Omschrijving
          2. Blz. 385 Totaaloverzicht Projecten 2026-2029
        2. Blz. 386 Informatie per project
          1. Blz. 387 Abbink Spainkgebouw
          2. Blz. 388 Clinckhoeff
          3. Blz. 389 Ewoud Initiatiefase
          4. Blz. 390 Gebiedsontwikkeling Kromme IJssel
          5. Blz. 391 Ijsseloevers
          6. Blz. 392 Hotel Meerndijk
          7. Blz. 393 Groenverbeterplan Randdijk
          8. Blz. 394 Kroon Ontwerpface
          9. Blz. 395 Lage biezen
          10. Blz. 396 Paardenveld Noord
          11. Blz. 397 Ruimtevaartbaan
          12. Blz. 398 Woningbouw Randdijk
          13. Blz. 399 Europakwartier
          14. Blz. 400 Binnenstedelijke locaties
          15. Blz. 401 Fietsstraat 2e fase
          16. Blz. 402 Parallelweg
    3. Blz. 403 Voorwoord en leeswijzer
      1. Blz. 404 Voorwoord
        1. Blz. 405 Voorwoord
      2. Blz. 406 Leeswijzer
        1. Blz. 407 Beleidsbegroting
        2. Blz. 408 Financiële begroting
        3. Blz. 409 Toelichting bedragen
    4. Blz. 410 Financiële samenvatting
      1. Blz. 411 Financieel perspectief
        1. Blz. 412 Financieel perspectief
    5. Blz. 413 Paragrafen
      1. Blz. 414 Openbaarheidsparagraaf
        1. Blz. 415 Inleiding
        2. Blz. 416 Actief openbaar maken
      2. Blz. 417 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 418 Inleiding
        2. Blz. 419 Visie op bedrijfsvoering
          1. Blz. 420 Ondersteunen en ontzorgen
        3. Blz. 421 Inrichting ambtelijke organisatie
          1. Blz. 422 Inrichting ambtelijke organisatie
        4. Blz. 423 Communicatie
          1. Blz. 424 Creëren van begrip
          2. Blz. 425 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 426 Luisteren naar de samenleving
              1. Blz. 427 Elke communicatieadviseur kiest per ontwikkeling en project welke inhoud, vorm en communicatiemiddelen passend zijn bij de doelgroep. De basis is de communicatiestrategie.
            2. Blz. 428 Praten met de samenleving
              1. Blz. 429 Als onderdeel van het introductieprogramma worden nieuwe medewerkers getraind in het schrijven van begrijpelijke taal (B1) binnen het project Direct Duidelijk. Deze training bieden we ook aan voor bestaande medewerkers.
              2. Blz. 430 We behouden het (digi)toegankelijkheidsniveau van de gemeentelijke website op B en verbeteren dit door onder andere de documenten en pagina's verder aan te passen.
              3. Blz. 431 We verbeteren de digitale informatievoorziening en dienstverlening met een (technisch) nieuwe gemeentelijke website.
            3. Blz. 432 Rust bewaren bij crises
              1. Blz. 433 Alle communicatieadviseurs volgen de basistraining crisiscommunicatie.
              2. Blz. 434 We communiceren tijdens crises en rampen richting inwoners volgens onze draaiboeken en afspraken (snel en duidelijk).
              3. Blz. 435 We gaan op een uniforme wijze samenwerken met Montfoort en Lopik bij de organisatie en uitvoering van crisiscommunicatie.
            4. Blz. 436 Zelfbewust communiceren
              1. Blz. 437 Elke communicatieadviseur kiest per ontwikkeling en project welke inhoud, vorm en communicatiemiddelen passend zijn bij de doelgroep. De basis is de communicatiestrategie.
        5. Blz. 438 Control
          1. Blz. 439 Rechtmatig en doelmatig
          2. Blz. 440 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 441 Actueel en volledig inzicht in risico’s en mate waarin deze beheerst worden
              1. Blz. 442 We toetsen of onze maatregelen die de risico’s verkleinen werken. En bepalen extra acties om het totaal aan risico’s te reduceren tot een acceptabel niveau.
              2. Blz. 443 We voeren een onderzoek uit naar ‘soft controls’. Hierbij wordt (onder andere) onderzocht of cultuur en gedrag binnen onze organisatie voldoende bijdragen aan het verkleinen van risico’s.
              3. Blz. 444 We voeren jaarlijks de integrale risicoanalyse uit. Hierin is aandacht voor alle risico’s die de rechtmatigheid raken. Daarbij besteden we ook aandacht aan risico’s op fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik.
            2. Blz. 445 Grip op doelmatigheid van eigen bedrijfsvoering
              1. Blz. 446 Uitkomsten worden besproken in het managementteam en acties worden bepaald.
              2. Blz. 447 We stellen ieder kwartaal een management dashboard op waarin doelen van al onze bedrijfsvoeringsprocessen zijn opgenomen en worden gemeten.
            3. Blz. 448 Voldoen aan wet- en regelgeving (rechtmatigheid)
              1. Blz. 449 Controlebevindingen worden achteraf gerepareerd. We ondernemen acties om dezelfde fouten te voorkomen. Dit zorgt ervoor dat we geen jaarlijks terugkerende bevindingen hebben in onze eigen controles.
              2. Blz. 450 Opstellen en uitvoeren van een controleplan en controleprogramma’s. Hiermee toetsen we de rechtmatige uitvoering van onze processen.
              3. Blz. 451 We monitoren de opvolging van acties die komen uit onze eigen controle of die van de accountant. We streven naar nul grote tekortkomingen in de managementletter en het accountantsverslag.
        6. Blz. 452 Financiën
          1. Blz. 453 Financieel duurzaam en verantwoord
          2. Blz. 454 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 455 Actueel inzicht financiële situatie
              1. Blz. 456 Alle circulaires van het gemeentefonds vertalen we naar effecten voor de gemeente IJsselstein.
              2. Blz. 457 Bij de verkiezingen leveren we een meerjarig financieel beeld aan de onderhandelaars. Indien gewenst rekenen we de financiële consequenties van een coalitieakkoord door
              3. Blz. 458 We stellen 3 kwartaalrapportages op.
            2. Blz. 459 Financieel toekomstbestendige gemeente
              1. Blz. 460 Bij voorstellen maken we -indien van toepassing- het effect op het saldo of de Algemene reserve inzichtelijk.
              2. Blz. 461 Geactualiseerd financieel beleid ter vaststelling aanbieden aan de raad.
            3. Blz. 462 Solide financiële administratie
              1. Blz. 463 De aanbesteding van het financieel systeem ronden we af.
              2. Blz. 464 We toetsen aan de Financiële verordening, de Nota waardering & afschrijving, de Nota reserves en voorzieningen, het Treasury statuut en de Budgethoudersregeling. Hierin zijn de spelregels voor onze financiële transacties opgenomen.
        7. Blz. 465 Human Resources
          1. Blz. 466 De mens centraal
          2. Blz. 467 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 468 Creëren van een uitdagende werkomgeving
              1. Blz. 469 Alle medewerkers spreken hun leidinggevende minimaal twee keer per jaar over hun functioneren en ontwikkeling.
              2. Blz. 470 In de gesprekscycli bespreken we ook thema’s als integriteit, mobiliteit, veiligheid en duurzame inzetbaarheid.
              3. Blz. 471 Opstellen van ons strategisch personeelsbeleid naar de toekomst toe.
              4. Blz. 472 We geven opvolging aan de aanbevelingen van de RI&E
              5. Blz. 473 We maken een opleidingsplan en bieden gerichter opleidingen aan.
              6. Blz. 474 We verwerken de resultaten van het preventief medisch onderzoek in beleid per doelgroep
            2. Blz. 475 Organiseren van een warm en goed welkom
              1. Blz. 476 Voor alle startende medewerkers zijn de faciliteiten voor de startdatum geregeld.
              2. Blz. 477 We evalueren na afloop van het introductieprogramma de ervaringen van de nieuwe medewerker.
              3. Blz. 478 We gaan het instroomproces verder automatiseren en digitaliseren.
              4. Blz. 479 We gaan ons introductieprogramma voor nieuwe medewerkers optimaliseren.
            3. Blz. 480 Selecteren van de beste mensen voor de juiste functies
              1. Blz. 481 We benutten het inhuursysteem Flextender volledig.
              2. Blz. 482 We hebben aandacht voor diversiteit en inclusie.
              3. Blz. 483 We zijn zichtbaar voor de juiste doelgroepen met als doel het vervullen van onze vacatures en een goede mix van eigen medewerkers en inhuur (flexibele schil).
        8. Blz. 484 Informatie
          1. Blz. 485 Grip op informatie
          2. Blz. 486 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 487 Duurzaam, ordenen, bewaren en veilig gebruik van informatie
              1. Blz. 488 Uitvoering geven aan de bewaarstrategie.
            2. Blz. 489 Regie op de informatiestromen binnen en buiten de gemeente
              1. Blz. 490 Invulling geven aan het veilig samenwerken met documenten binnen en buiten de gemeente door middel van een zorgvuldige doorontwikkeling van MS365.
              2. Blz. 491 Op basis van het informatielandschap brengen we ons leverancier en contractmanagement in kaart.
              3. Blz. 492 Uitvoering geven aan het informatiebeleidsplan en informatieveiligheidsplan.
            3. Blz. 493 Toegankelijk en openbaar maken van informatie
              1. Blz. 494 Implementeren van het aangepaste bestuurlijke besluitvormingsproces, zodat dit voldoet aan de Woo
              2. Blz. 495 Uitvoering geven aan het projectplan Woo. Hierin staan de concrete acties voor 2026.
            4. Blz. 496 Voldoen aan wet- en regelgeving en bewustwording informatieveiligheid.
              1. Blz. 497 Jaarlijkse ENSIA audit over onder andere BIO, DigiD en Suwinet.
              2. Blz. 498 Uitvoering geven aan de nieuwe Cyberbeveiligingswet (NIS2).
        9. Blz. 499 Juridische zaken
          1. Blz. 500 Rechtsstatelijkheid en betrouwbaarheid
          2. Blz. 501 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
            1. Blz. 502 Juridische kwaliteitszorg: de gemeente handelt rechtmatig
              1. Blz. 503 Bijdragen aan juridisch control en risicomanagement, door het jaarlijks uitvoeren minimaal 1 intern onderzoek.
              2. Blz. 504 De kwaliteit van beslissen (publiekrechtelijk en privaatrechtelijk) bewaken door wekelijke toetsing van college- en raadsvoorstellen.
              3. Blz. 505 Het bestand van regelgeving en beleidsregels actueel houden.
              4. Blz. 506 Ieder jaar minimaal 1 opleiding aanbieden voor de GIJS Academie.
              5. Blz. 507 Nieuwe organisatie-brede wetgeving voor de datum van inwerkingtreden invoeren.
              6. Blz. 508 Ongevraagde adviezen leveren die kwalitatief goed zijn en op tijd zijn voor bestuurlijke besluitvorming.
            2. Blz. 509 Juridische producten: goed van kwaliteit en op tijd
              1. Blz. 510 Eenvoudige schadeclaims binnen 8 weken afhandelen.
              2. Blz. 511 Klachten over gedrag binnen de wettelijke termijn afhandelen.
              3. Blz. 512 Verzoeken om informatie en openbaarmaking (Wet open overheid) binnen de wettelijke termijnen afhandelen.
              4. Blz. 513 Verzoeken volgens de privacywetgeving (AVG) binnen de wettelijke termijnen afhandelen
      3. Blz. 514 Lokale heffingen
        1. Blz. 515 Omschrijving paragraaf lokale heffingen
        2. Blz. 516 Ontwikkeling lokale lastendruk
        3. Blz. 517 Belastingen
        4. Blz. 518 Heffingen en rechten
        5. Blz. 519 Leges
        6. Blz. 520 Kwijtscheldingsbeleid
        7. Blz. 521 Onbenutte belastingcapaciteit OZB
        8. Blz. 522 Tabel onbenutte belastingcapaciteit
      4. Blz. 523 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 524 Inleiding
        2. Blz. 525 Samengevat
        3. Blz. 526 Weerstandsvermogen
        4. Blz. 527 Risico's
        5. Blz. 528 Kengetallen
      5. Blz. 529 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 530 Algemeen
        2. Blz. 531 Integrale visie openbare ruimte
        3. Blz. 532 Openbaar groen
        4. Blz. 533 Speelvoorzieningen
        5. Blz. 534 Sportvelden
        6. Blz. 535 Openbare verlichting
        7. Blz. 536 Wegen
        8. Blz. 537 Verkeersinstallaties
        9. Blz. 538 Water
        10. Blz. 539 Beschoeiingen
        11. Blz. 540 Civieltechnische kunstwerken
        12. Blz. 541 Riolering
        13. Blz. 542 Vastgoed
        14. Blz. 543 Duurzaamheid
        15. Blz. 544 Klimaatadaptatie
        16. Blz. 545 Civieltechnische projecten
      6. Blz. 546 Financiering
        1. Blz. 547 Inleiding
        2. Blz. 548 Financieringspositie en -resultaat
        3. Blz. 549 Wet FIDO en financiering
        4. Blz. 550 Leningen
        5. Blz. 551 Kredietrisicobeheer
        6. Blz. 552 Leningen met een gemeentegarantie
      7. Blz. 553 Verbonden partijen
        1. Blz. 554 Algemeen
          1. Blz. 555 Inleiding verbonden partijen
          2. Blz. 556 Sturing en regie
          3. Blz. 557 Risicoprofiel
          4. Blz. 558 Grafiek risicoprofiel
          5. Blz. 559 Typenindeling en totaaloverzicht verbonden partijen
        2. Blz. 560 Gemeenschappelijke regelingen
          1. Blz. 561 Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
          2. Blz. 562 Belastingsamenwerking Rivierenlanden (BSR)
          3. Blz. 563 GGD Regio Utrecht (GGDrU)
          4. Blz. 564 Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
          5. Blz. 565 Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard (RHC)
          6. Blz. 566 Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
          7. Blz. 567 Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)
          8. Blz. 568 VeiligheidsRegio Utrecht (VRU)
          9. Blz. 569 Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
        3. Blz. 570 Stichtingen en verenigingen
          1. Blz. 571 Stichting Inkoopbureau Midden Nederland (IBMN)
          2. Blz. 572 Stichting Robijn
          3. Blz. 573 Stichting WerkwIJSS (Beschut werk Lekstroom)
          4. Blz. 574 Stichting WerkwIJSS Schoon
        4. Blz. 575 Coöperaties en vennootschappen
          1. Blz. 576 BNG Bank NV (BNG)
          2. Blz. 577 Vitens NV
      8. Blz. 578 Grondbeleid
        1. Blz. 579 Grondbeleid
        2. Blz. 580 tabel
      9. Blz. 581 Subsidieverlening
        1. Blz. 582 Algemeen
        2. Blz. 583 Financiële tabel
        3. Blz. 584 Toelichting
    6. Blz. 585 Financiële begroting
      1. Blz. 586 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 587 Overzicht van baten en lasten
        2. Blz. 588 Overhead
        3. Blz. 589 Overzicht van baten en Lasten Algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 590 Overzicht VPB en Overige
        5. Blz. 591 Overzicht Mutatie Reserves
        6. Blz. 592 Totaal
      2. Blz. 593 Overzicht van baten lasten per taakveld
        1. Blz. 594 Overzicht van baten en lasten per taakveld
      3. Blz. 595 Incidentele baten en lasten
        1. Blz. 596 Incidentele baten en lasten - Overzicht
      4. Blz. 597 Structurele mutaties reserves
        1. Blz. 598 Overzicht van structurele mutaties reserves
      5. Blz. 599 Staat van investeringen
        1. Blz. 600 Investeringen
      6. Blz. 601 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 602 Overzicht
      7. Blz. 603 Geprognosticeerde balans
        1. Blz. 604 Geprognosticeerde balans
      8. Blz. 605 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
        1. Blz. 606 Omschrijving
      9. Blz. 607 Kerngegevens
        1. Blz. 608 Kerngegevens
      10. Blz. 609 EMU-Saldo
        1. Blz. 610 EMU Saldo
      11. Blz. 611 Verplichte BBV Beleidsindicatoren
        1. Blz. 612 BBV indicatoren (Bestuur en Organisatie)
          1. Blz. 613 BBV-Beleidsindicatoren (bestuur en organisatie)
        2. Blz. 614 BBV indicatoren (Openbare Orde en Veiligheid)
          1. Blz. 615 BBV-beleidsindicatoren
        3. Blz. 616 BBV Indicatoren (Wonen en ruimte)
          1. Blz. 617 BBV Indicatoren deel 1
          2. Blz. 618 BBV Indicatoren deel 2
          3. Blz. 619 BBV Indicatoren deel 3
          4. Blz. 620 BBV Indicatoren deel 4
        4. Blz. 621 BBV- indicatoren (Onderwijs, sport en cultuur)
          1. Blz. 622 BBV-beleidsindicatoren deel 1
          2. Blz. 623 BBV-beleidsindicatoren deel 2
        5. Blz. 624 BBV indicatoren (Inkomen, jeugd en Wmo)
          1. Blz. 625 BBV- Beleidsindicatoren deel 1
          2. Blz. 626 BBV- Beleidsindicatoren deel 2
          3. Blz. 627 BBV- Beleidsindicatoren deel 3
          4. Blz. 628 BBV- Beleidsindicatoren deel 4
        6. Blz. 629 BBV indicatoren (Overhead)
          1. Blz. 630 BBV- Beleidsindicatoren
    7. Activiteiten
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap