Openbare orde en Veiligheid - Programma 2

In IJsselstein ben je veilig

Terug naar navigatie - Openbare orde en Veiligheid - Programma 2 - In IJsselstein ben je veilig

Dit programma richt zich op het zorgen voor veiligheid als een van de kerntaken van de gemeentelijke overheid. We werken op alle onderdelen van de veiligheidsketen volgens het integraal veiligheidsbeleid. De veiligheidsketen bestaat uit pro-actie, preventie, preparatie, repressie en nazorg. Daarbij stimuleren wij burgers, bezoekers, ondernemers en veiligheidspartners om vanuit hun eigen verantwoordelijkheid bij te dragen aan de veiligheid binnen de gemeente.

Georganiseerde ondermijnende (drugs)criminaliteit

Criminaliteit mag niet lonen

Terug naar navigatie - Georganiseerde ondermijnende (drugs)criminaliteit - Criminaliteit mag niet lonen

Georganiseerde (drugs)criminaliteit ontwricht de samenleving door misbruik te maken van legale structuren van de overheid. Kwetsbare inwoners zijn vaak slachtoffer van georganiseerde criminaliteit. In IJsselstein dwarsbomen we het criminele verdienmodel, onder andere door inwoners, bedrijven en de organisatie weerbaar te maken. Zo kiezen we voor een goede balans tussen voorkomen en bestrijden.
 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Georganiseerde ondermijnende (drugs)criminaliteit - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Dwarsbomen van het criminele verdienmodel

Terug naar navigatie - Georganiseerde ondermijnende (drugs)criminaliteit - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Dwarsbomen van het criminele verdienmodel

KPI: Twee uitgevoerde integrale controles.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Digitale veiligheid en cybercrime

Digitale criminaliteit pakken we samen aan

Terug naar navigatie - Digitale veiligheid en cybercrime - Digitale criminaliteit pakken we samen aan

Digitale criminaliteit is een ernstige vorm van criminaliteit, die toeneemt, maar minder zichtbaar is in de politiecijfers. Van het stelen, verkopen of vernielen van (persoons)gegevens, het platleggen van systemen en van het hacken van webshopaccounts tot afpersing met gijzelsoftware. De aanpak van deze vorm van criminaliteit staat nog in de kinderschoenen. Samen verkennen we waar de rollen en verantwoordelijkheden liggen en pakken we digitale criminaliteit aan.
 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Digitale veiligheid en cybercrime - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Zicht houden op de problematiek en omvang van digitale veiligheid en cybercrime, zodat vervolgens deze vorm van criminaliteit bestreden kan worden

Terug naar navigatie - Digitale veiligheid en cybercrime - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Zicht houden op de problematiek en omvang van digitale veiligheid en cybercrime, zodat vervolgens deze vorm van criminaliteit bestreden kan worden

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Maatschappelijke onrust

Bouwen aan een vreedzame samenleving

Terug naar navigatie - Maatschappelijke onrust - Bouwen aan een vreedzame samenleving

In Nederland woedt een breed maatschappelijk debat over onderwerpen die het dagelijks leven van velen raken. Het kunnen uiten van je mening en dus ook ongenoegen is – zolang dit binnen de grenzen van de wet gebeurt – essentieel voor een vitale democratie. Steeds vaker gaat dit debat aan de grenzen van de wet voorbij. Dit zorgt steeds vaker voor strafbare feiten en (ernstige) openbare ordeverstoringen. Wij bouwen aan een samenleving  waar ruimte is voor het kunnen uiten van je mening, zolang je de grenzen respecteerd.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Maatschappelijke onrust - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Kennis- en informatiepositie rondom radicalisering en polarisatie opbouwen

Terug naar navigatie - Maatschappelijke onrust - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Kennis- en informatiepositie rondom radicalisering en polarisatie opbouwen

KPI: Minimaal twee gegeven trainingen radicalisering en polarisatie.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Zorg en veiligheid

Prettig leven voor iedereen

Terug naar navigatie - Zorg en veiligheid - Prettig leven voor iedereen

Veel vraagstukken vereisen een effectieve verbinding van zorg en veiligheid: via combinaties van interventies kunnen we deze vraagstukken daadwerkelijk integraal en gericht aanpakken. Daarmee gaan we herhaling (recidive) tegen en dragen we bij aan een prettig leven voor iedereen.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Zorg en veiligheid - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Beheersen van veiligheidsrisico’s en incidenten

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Beheersen van veiligheidsrisico’s en incidenten - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

De organisatie bij crises is op orde

Terug naar navigatie - Beheersen van veiligheidsrisico’s en incidenten - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - De organisatie bij crises is op orde

KPI: Er heeft 1 bestuurlijke scenario-oefening plaatsgevonden waaraan zowel het college van burgemeester en wethouders al de ambtelijke (crisis)organisatie deelnemen

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Openbare orde en Veiligheid - Programma 2 - Wat mag het kosten
Exploitatie Begroting 2025 na wijziging Aanpassingen 2025-2026 Primitieve Begroting 2026 Primitieve Begroting 2027 Primitieve Begroting 2028 Primitieve Begroting 2029
Lasten 4.043.405 -22.093 4.021.312 4.044.609 4.053.225 4.055.370
Baten 0 0 0 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 4.043.405 -22.093 4.021.312 4.044.609 4.053.225 4.055.370
Onttrekkingen 0 0 0 0 0 0
Stortingen 0 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 0 0 0 0 0 0

Belangrijkste financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Openbare orde en Veiligheid - Programma 2 - Belangrijkste financiële afwijkingen
Programma 2 Openbare orde en veiligheid
Onderwerp Toelichting aanpassingen Openbare orde en veiligheid Aanpassing begrote lasten 2026 t.o.v. 2025 Aanpassing begrote baten 2026 t.o.v. 2025
Toelichting afwijkingen voor bestemming 
Veiligheid

Lasten:
VRU: De bijdrage aan de VRU wordt verhoogd met € 72.000. Dit is het gevolg van loon- en prijsindexatie.

OOV: In de Kadernota 2026 is structureel € 60.000 extra toegekend om het systeem voor het openbaar cameratoezicht te vervangen.

132.000

0
Gebouwen < 25K, geen toelichting

-11.000

0
Indexatie De prijsgevoelige budgetten zijn met 2,74 % geïndexeerd om de inflatie te compenseren.  12.000 0
Kapitaallasten Door een actualisatie van de investeringsplanning dalen in 2026 de rente en afschrijflasten.
-22.000 0
Personeelslasten De wijziging in personeelslasten is een gevolg van de gemaakte CAO afspraken (€ 62.000) en een verschuiving van taken naar een ander programma. Hierdoor verschuiven ook de personeelslasten (- € 195.000).
-133.000 0
Totaal verschil saldo voor bestemming     -22.000 0
Toelichting afwijkingen reserve mutaties 
Reserves < 25K, geen toelichting  0 0
Totaal verschil saldo na bestemming     -22.000

0

 

Investeringen

Terug naar navigatie - Openbare orde en Veiligheid - Programma 2 - Investeringen

Excel-tabel

Progr. Omschrijving activum 2026 2027 2028 2029 Verwacht jaar gereed Totaal 2026-2029
Progr. 2 Brandweerkazerne 60 (MJOP 2025-2027) 148.594 20.548 - - 2026-2027 169.142
Progr. 2 Brandweerkazerne 80 (MJOP 2026) 15.165 - - - 2026 15.165
Progr. 2 Brandweerkazerne 90 (MJOP 2026-2029) 110.733 15.132 8.772 78.948 2026-2029 213.585
Progr. 2 Brw.kazerne waterkoeling 26 kw vervangen (2026) 25.000 - - - 2026 25.000
Totaal Programma 2 299.492 35.680 8.772 78.948 422.892

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Openbare orde en Veiligheid - Programma 2 - Verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u de paragraaf verbonden partijen.

Binnen programma 2 is sprake van de volgende verbonden partijen:
• Veiligheidsregio Utrecht (VRU)