Wonen en ruimte - Programma 3

Economie

Een vitale en krachtige kern

Terug naar navigatie - Economie - Een vitale en krachtige kern

De IJsselsteinse economie is divers van samenstelling. We koesteren deze diversiteit en versterken en verbreden die waar mogelijk. We willen dat het economisch goed gaat met onze inwoners en ondernemingen. Daarvoor hanteren we de economische visie 2024-2030 als leidraad. In de visie recreatie en toerisme 2025-2035 bouwen we hierop voort. Ook is er samenhang met het Toekomstbeeld Binnenstad. Door de gunstige ligging, de aantrekkelijke binnenstad en de nabijheid van het buitengebied en het stedelijk gebied is het goed wonen en verblijven in IJsselstein. De keerzijde is de druk op de arbeids- en woningmarkt en beperkte beschikbaarheid van ruimte voor bedrijven. Dit laatste vraagt om een scherpe focus. We zoeken daarom altijd naar kansen en samenwerking.   

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Economie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Gastvrije binnenstad

Terug naar navigatie - Economie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Gastvrije binnenstad

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Toekomstbestendige werklocaties

Terug naar navigatie - Economie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Toekomstbestendige werklocaties

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Wonen

Er is een plek voor iedereen

Terug naar navigatie - Wonen - Er is een plek voor iedereen

 Er zijn veel mensen op zoek naar betaalbare en passende woningen. Dit is voor elke doelgroep weer anders. We streven ernaar om in 2026 zo veel als mogelijk in de vraag van de reguliere en specifieke doelgroepen te voorzien. Om IJsselstein vitaal te houden en om het draagvlak voor voorzieningen als scholen, winkels en verenigingen te versterken. Daarvoor willen we initiatieven faciliteren en zelf waar mogelijk woningbouwprojecten realiseren. We gaan meer nieuwe woningen bouwen en we zetten de beschikbare instrumenten in waardoor bestaande woningen beter worden benut. 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Wonen - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Huisvesten van specifieke doelgroepen

Terug naar navigatie - Wonen - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Huisvesten van specifieke doelgroepen

KPI: Tenminste 30% van de beschikbare sociale huurwoningen wordt toegewezen aan wettelijk urgente aandachtsgroepen.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

We voeren ons woningbouwprogramma uit

Terug naar navigatie - Wonen - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - We voeren ons woningbouwprogramma uit

KPI: 400 woningen staan in de woningbouwplanning om uiterlijk in 2030 gerealiseerd te hebben.

KPI: voor 224 woningen wordt met de bouw gestart. 

Voor de voortgang van woningbouwprojecten, zie informatie per project in de projecten paragraaf.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Recreatie en toerisme

IJsselstein is gastvrij

Terug naar navigatie - Recreatie en toerisme - IJsselstein is gastvrij

IJsselstein is te mooi om voor onszelf te houden. We verwelkomen daarom graag onze gasten. Dat draagt bij aan de bedrijvigheid, leefbaarheid en behoud van voorzieningen in IJsselstein. Dit staat ook in de visie recreatie en toerisme 2025-2035. We maken de stad zo aantrekkelijk mogelijk. Hier plukken zowel de inwoners als de bezoekers de vruchten van. We koppelen deze aanpak zoveel mogelijk aan andere projecten zodat we zo efficiënt mogelijk investeren.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Recreatie en toerisme - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Meer betalende bezoekers trekken

Terug naar navigatie - Recreatie en toerisme - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Meer betalende bezoekers trekken

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Vergroting van de recreatieve mogelijkheden in de stad en in het buitengebied

Terug naar navigatie - Recreatie en toerisme - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Vergroting van de recreatieve mogelijkheden in de stad en in het buitengebied

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Groen, grijs en blauw als aantrekkelijke aankleding voor de stad

Terug naar navigatie - Recreatie en toerisme - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Groen, grijs en blauw als aantrekkelijke aankleding voor de stad

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Mobiliteit

We kunnen overal komen

Terug naar navigatie - Mobiliteit - We kunnen overal komen

De gemeente IJsselstein ligt dicht bij de stedelijke agglomeratie Utrecht. Dat heeft voordelen én nadelen. We proberen de sterke verbindingen zo goed mogelijk te benutten en we waken dat het netwerk vast loopt. We maken verplaatsingen zo comfortabel mogelijk voor fietsers en voetgangers. We maken ieder jaar het OV een stapje beter. Daarnaast begrijpen we dat sommige ritten prettiger zijn met de auto. We streven ernaar dat iedereen altijd zo mobiel mogelijk kan zijn, zodat iedereen comfortabel kan komen waar die wil zijn.  In ons mobiliteitsplan 2020-2030 hebben we deze richting bepaald.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Mobiliteit - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Beperken van verkeers- en parkeeroverlast

Terug naar navigatie - Mobiliteit - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Beperken van verkeers- en parkeeroverlast

KPI: Binnen 150 meter is altijd een parkeerplek te vinden; dit wordt eens in de drie jaar gemeten (voor het eerst in 2027).

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Bereikbaar blijven in een leefbare omgeving

Terug naar navigatie - Mobiliteit - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Bereikbaar blijven in een leefbare omgeving

KPI: Ritten over de regionale fietsroutes in IJsselstein nemen met 5% toe in 2030 ten opzichte van 2020.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Verbeteren van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Mobiliteit - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Verbeteren van de verkeersveiligheid

KPI: Op wegen waar verkeersveiligheidsmaatregelen zijn genomen is de V85 (85% van de bestuurders houdt zich aan deze snelheid) afgenomen tot onder de verbaliseringslimiet.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Duurzaamheid en Klimaat

Een toekomst voor IJsselstein

Terug naar navigatie - Duurzaamheid en Klimaat - Een toekomst voor IJsselstein

De noodzaak om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen blijft toenemen en de gevolgen van klimaatverandering vragen om aanpassing van onze leefomgeving. We beperken de uitstoot van CO2 door energie te besparen, elektriciteit op te wekken met zonnepanelen en over te stappen op duurzame alternatieven voor aardgas. Om dit mogelijk te maken moeten we tegelijkertijd ook onze energie-infrastructuur aanpassen. De vastgestelde RES 2.0 helpt ons hierbij. Daarnaast bereiden we ons voor op extremere regenval, meer droogte en de effecten hiervan op de bodem. We zoeken daarbij naar zoveel mogelijk draagvlak onder inwoners. De vastgestelde visie en uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie 2025-2028 geeft daarbij de richting aan.

Algemene KPI (raakt meerdere doelen): In 2030 stoten we 55% minder CO2 uit ten opzichte van 2017.

 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Duurzaamheid en Klimaat - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Beperken en zoveel mogelijk hergebruiken van afvalstromen

Terug naar navigatie - Duurzaamheid en Klimaat - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - Beperken en zoveel mogelijk hergebruiken van afvalstromen

KPI: In 2030 bestaat 60% van al het huishoudelijk afval van inwoners in de gemeente IJsselstein recyclebare grondstofstromen. Volgens de meest recente cijfers is dat nu 47%.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

In 2050 gebruiken we geen aardgas meer voor verwarming van woningen

Terug naar navigatie - Duurzaamheid en Klimaat - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - In 2050 gebruiken we geen aardgas meer voor verwarming van woningen

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

We helpen bij energiebesparing

Terug naar navigatie - Duurzaamheid en Klimaat - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - We helpen bij energiebesparing

KPI:  Voor minimaal 120 woningen is een subsidie voor isolerende maatregelen toegekend via het lokale isolatieprogramma.

KPI: 100 huishoudens zijn door energiecoaches bezocht.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

We zetten in op opwek van duurzame elektriciteit

Terug naar navigatie - Duurzaamheid en Klimaat - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - We zetten in op opwek van duurzame elektriciteit

KPI:   In 2030 wekken we 50GWh op middels zon op dak (>15kWp) en zonnevelden. Tussendoel voor 2026 is 9,5GWh zon op dak en 20GWH aan zonnevelden in voorbereiding.  

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

We passen ons aan, aan een veranderend klimaat

Terug naar navigatie - Duurzaamheid en Klimaat - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - We passen ons aan, aan een veranderend klimaat

KPI:  In 2026 wordt van uit de gemeente subsidie verstrekt voor de aanleg van 2000 vierkante meter groen en de aanschaf van 250 regentonnen door particulieren.

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Ruimtelijke Ordening

Een rechtmatige en evenwichtige verdeling van ruimte

Terug naar navigatie - Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Ruimtelijke Ordening - Een rechtmatige en evenwichtige verdeling van ruimte

De druk op de beschikbare ruimte is groot. Met de omgevingsvisie en het omgevingsplan bepalen we hoe de ruimte wordt verdeeld. Daarbij hebben we oog voor het bieden van ontwikkelruimte. Als mensen iets in de ruimte willen veranderen toetsen we deze aanpassingen. Als iemand de regels vermijdt of ondermijnt dan handhaven we.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Ruimtelijke Ordening - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?

We zorgen voor heldere kaders

Terug naar navigatie - Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Ruimtelijke Ordening - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026? - We zorgen voor heldere kaders

Wat gaan we daarvoor doen in 2026?

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wonen en ruimte - Programma 3 - Wat mag het kosten
Exploitatie Begroting 2025 na wijziging Aanpassingen 2025-2026 Primitieve Begroting 2026 Primitieve Begroting 2027 Primitieve Begroting 2028 Primitieve Begroting 2029
Lasten 26.996.681 -722.366 26.274.315 25.068.786 26.924.346 27.078.569
Baten 15.060.663 236.336 15.296.999 15.570.694 16.053.979 16.075.544
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 11.936.018 -958.702 10.977.316 9.498.092 10.870.367 11.003.025
Onttrekkingen 1.499.016 -1.258.727 240.289 131.752 127.370 127.370
Stortingen 122.550 -76.393 46.157 1.638.822 0 0
Mutaties reserves -1.376.466 1.182.334 -194.132 1.507.070 -127.370 -127.370

Belangrijkste financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Wonen en ruimte - Programma 3 - Belangrijkste financiële afwijkingen
Programma 3 Wonen en ruimte 
Onderwerp Toelichting aanpassingen Wonen en ruimte Aanpassing begrote lasten 2026 t.o.v. 2025 Aanpassing begrote baten 2026 t.o.v. 2025
Toelichting afwijkingen voor bestemming 
 Dienstverlening  < 25K, geen toelichting  0 10.000 
 Riolering Lasten:
Uitvoeringsprogramma klimaat: Bij het vaststellen van het uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie zijn jaarlijks fluctuerende bedragen opgenomen. Hierdoor dalen de uitgaven in 2026 met € 50.000
Storting voorziening riolering: Ten opzichte van 2025 stijgt de storting, overeenkomstig met het vastgestelde WRP, in 2026 met € 73.000
 32.000  0
 Wonen

Lasten:
Ravijnjaar: ter dekking van het ravijnjaar zijn de budgetten bij dit onderwerp met € 135.000 verlaagd.
OdrU:  De bijdrage voor de GR OdrU is met € 34.000 gestegen als gevolg van indexatie, overgangskosten naar de OdU en meer afgenomen uren. Voor dit laatste staan ook extra verwachte inkomsten tegenover.
Projectfinanciering: Omdat wij geen projectfinaciering hebben, zijn de inkomsten en uitgaven van de rente ter waarde van € 178.000 uit de begroting gehaald.

Baten:
Bijdrage bovenwijkse voorzieningen: in 2025 was een incidentele bijdrage begroot van € 122.500 voor bovenwijkse voorzieningen. Deze vervalt in 2026.
Projectfinanciering: Omdat wij geen projectfinaciering hebben, zijn de inkomsten en uitgaven van de rente ter waarde van € 178.000 uit de begroting gehaald.

 -266.000

 -301.000

 

 Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Ruimtelijke Ordening

Lasten
OdrU:  De bijdrage voor de GR OdrU is met € 215.500 gestegen als gevolg van indexatie, overgangskosten naar de OdU en doordat wij meer uren afnemen dan in 2025. Tegenover het meer afnemen van uren staat ook (deels) dekking van gestegen inkomsten van de omgevingsvergunningen.
Omgevingswet: Door het vaststellen van de jaarstukken 2024 is er incidenteel € 508.000 meegenomen naar 2025. In 2026 is dit budget niet beschikbaar.

Baten:
Omgevingsvergunningen: naar aanleiding van de extra afgenomen uren OdrU verwachten wij ook € 78.000 extra inkomsten.

 -296.000

78.000

 

 

 Gebouwen  Lasten:
MJOP gebouwen: Bij het vastgestelde beheerplan MJOP gebouwen zijn jaarlijks verschillende budgetten voor onderhoud beschikbaar. In 2026 is er € 200.000 minder benodigd dan in 2025. 
 -198.000

-26.000

 

 Mobiliteit Lasten:
Parkeren: Naar aanleiding van het MJOP gebouwen is er in 2026 € 50.000 minder dagelijks onderhoud begroot aan de parkeergarages dan in 2025. 
 -46.000 1.000
 Openbare ruimte

 Lasten:
RMN:  De bijdrage aan het RMN wordt verhoogd met € 121.500. Dit komt enerzijds door de in de kaderbrief 2026 aangekondigde verhoging door loon- en kostenindexatie en anderzijds door de stijging van kapitaallasten van afgeronde investeringen.
Civiele kunstwerken: Door het vaststellen van de jaarstukken 2024 is er incidenteel € 150.000 meegenomen naar 2025. In 2026 is dit budget niet beschikbaar.
IBOR: Bij het vastgestelde beheerplan IBOR zijn jaarlijks verschillende budgetten voor dagelijks onderhoud en stortingen in de voorzieningen opgenomen. in 2026 zijn deze € 35.000 lager dan in 2025.
Mobiliteit: In 2025 was incidenteel budget beschikbaar gesteld voor diverse mobiliteits zaken ter waarde van € 464.000. Deze budgetten waren o.a. voor het aanpassen van de Overtoom, het aanpassen van het Jaagpad, Benschopperstraat fietsvrij, enkele kruispunten aanpassen en voor het plaatsen van fietspaaltjes. Deze budgetten zijn in 2026 niet begroot.
Ravijnjaar: ter dekking van het ravijnjaar zijn de budgetten bij dit onderwerp met € 25.000 verlaagd.
Interne verrekening werf: in 2026 vervalt een interne verrekening van kosten van onze gemeentewerf t.w.v. € 31.000.
SPUK leefomgeving: In 2025 is incidenteel een SPUK leefomgeving ontvangen en uitgegeven voor € 18.000. Deze is in 2026 niet meer begroot.

Baten:
SPUK leefomgeving: In 2025 is incidenteel een SPUK leefomgeving ontvangen en uitgegeven voor € 18.000. Deze is in 2026 niet meer begroot.

-644.000  -18.000
 Economie  Baten:
Bedrijfsinvesteringszone (BIZ): De inkomsten en uitgaven van de BIZ zijn in lijn gebracht met de werkelijkheid. Hierdoor stijgen de inkomsten met € 74.000.
Toeristenbelasting: In onze begroting waren inkomsten opgenomen voor het innen van toeristenbelasting. Deze zijn nu gecorrigeerd t.w.v. € 104.000.
 6.000 -30.000
 Afval  Lasten:
RMN:  De bijdrage aan het RMN wordt verhoogd met 261.000. Dit komt enerzijds door de in de kaderbrief 2026 aangekondigde verhoging door loon- en kostenindexatie en anderzijds door de stijging van kapitaallasten van afgeronde investeringen.
 261.000  0
 Riool- & afvalstoffenheffing Baten:
Riool- & afvalstoffenheffing: De inkomsten van deze heffingen worden verhoogd naar aanleiding van de berekening van de kostendekkendheid. Deze stijgen door de inflatiecorrectie, de extra bijdrage aan de RMN en een stijging van de extracontabel toe te rekenen kosten aan de rioolheffing. 
 

 447.000

 

Indexatie  De prijsgevoelige budgetten zijn met 2,74 % geïndexeerd om de inflatie te compenseren.  155.000 75.000
Kapitaallasten Door een actualisatie van de investeringsplanning dalen in 2026 de rente en afschrijflasten.
-67.000  
Personeelslasten De stijging in personeelslasten is een gevolg van de gemaakte CAO afspraken.
343.000  
Totaal verschil saldo voor bestemming       - 720.000
236.000
Toelichting afwijkingen reserve mutaties 
Reserves

Lasten:
Storting reserve: In 2025 was er vanuit een project een incidentele storting begroot voor bovenwijkse bijdrage van € 122.550. Deze vervalt in 2026. Daarnaast staat er in 2026 vanuit een ander project een storting begroot van € 46.000 voor bovenwijkse bijdragen. Deze stond niet begroot in 2025.

Baten:
Onttrekking reserve: In 2025 stond incidenteel een onttrekking aan de Reserve Opschorting prestaties begroot voor diverse uitgestelde prestaties voor € 800.000.  Daarnaast zijn in 2025 incidenteel € 481.000 en € 50.000 onttrokken volgens de vastgestelde raadsbesluiten MJOP gebouwen en economische visie. In 2026 wordt € 35.000 meer onttrokken dan in 2025 voor het uitvoeringsprogramma visie recreatie en toerisme

-76.000  -1.259.000
Totaal verschil saldo na bestemming

 

-796.000  -1.023.000

 

Investeringen

Terug naar navigatie - Wonen en ruimte - Programma 3 - Investeringen

Excel-tabel

Progr. Omschrijving activum 2026 2027 2028 2029 Verwacht jaar gereed Totaal 2026-2029
Progr. 3 2 Camera's in het openbaar gebied (2024) 36.000 - - - 2026 36.000
Progr. 3 Aanbr doorl verharding op park.pltsen (2026-2029) 50.000 50.000 50.000 50.000 2026-2029 200.000
Progr. 3 aanbrengen groen in diverse straten (2026-2029) 50.000 50.000 50.000 50.000 2026-2029 200.000
Progr. 3 Actieplan Verkeersveiligh. Lorentzl (2024 was2025) 150.000 - - - 2026 150.000
Progr. 3 Actieplan Verkeerveiligh. (2023) 203.897 - - - 2026 203.897
Progr. 3 Armaturen Binnenstad (2024) 164.680 - - - 2026 164.680
Progr. 3 Armaturen Kronenburgplantoen (2025) 35.000 - - - 2026 35.000
Progr. 3 Armaturen Walkade (2024) 19.550 - - - 2026 19.550
Progr. 3 Asfalt 2027-2029 393.636 1.542.725 569.194 200.000 2027-2029 2.705.555
Progr. 3 Aula begraafplaats 90 (MJOP 2025) 199.650 - - - 2026 199.650
Progr. 3 Benschopperstraat 43 90 (MJOP 2026-2028) 87.534 74.434 77.089 - 2026-2028 239.057
Progr. 3 Beschoeiing 2026-2029 293.724 204.543 191.457 200.000 2026-2029 889.724
Progr. 3 Betonnen brug bij Doelenstraat BM-059 * 111.500 - - - 2026 111.500
Progr. 3 Betonnen Looie brug BM-066 * 80.500 - - - 2026 80.500
Progr. 3 Borden 2026-2029 13.290 13.290 13.290 13.290 2026-2029 53.160
Progr. 3 De Ijsselsteen 40 (2028) - - 13.986 - 2028 13.986
Progr. 3 De IJsselsteen 60 (MJOP 2025/2027) 45.507 87.065 - - 2026/2027 132.572
Progr. 3 De Ijsselsteen 90 (MJOP 2027) - 15.449 - - 2027 15.449
Progr. 3 Dienstfietsen 21.465 - - - 2026 21.465
Progr. 3 Dubbele Cabine/Open laadbak (elektrisch) - - 66.000 - 2028 66.000
Progr. 3 Dubbele Cabine/Open laadbak (elektrisch) - - 66.000 - 2028 66.000
Progr. 3 Dubbele Cabine/Open laadbak (elektrisch) - - 66.000 - 2028 66.000
Progr. 3 Duitslandstraat 7 60 (MJOP 2025/2027) 28.723 12.576 - - 2026/2027 41.299
Progr. 3 Duitslandstraat 7 90 (MJOP 2025-2029) 49.454 19.458 2.500 21.332 2026-2029 92.744
Progr. 3 Elementen 2027-2029 - 3.419 1.288.968 200.000 2027-2029 1.492.387
Progr. 3 Enkele Cabine/ Gesloten laadruimte 36.900 - - - 2026 36.900
Progr. 3 Enkele Cabine/ laadbak (Elektrische aandrijving) 54.000 - - - 2026 54.000
Progr. 3 Enkele Cabine/ laadbak+kraan (HVO100) 82.500 - - - 2026 82.500
Progr. 3 Enkele Cabine/ laadbak+kraan (HVO100) - 82.500 - - 2027 82.500
Progr. 3 Enkele Cabine/laadbak+kraan (HVO100) - 82.500 - - 2027 82.500
Progr. 3 Gekanaliseerde Hollandse IJssel (2021) 331.100 20.000 - - 2027 351.100
Progr. 3 Gemeentewerf 40 (MJOP 2026-2027) 39.567 11.809 - - 2026-2027 51.376
Progr. 3 Gemeentewerf 50 (MJOP 2026) 36.332 - - - 2026 36.332
Progr. 3 Gemeentewerf 60 (MJOP 2026-2029) 76.782 66.935 19.295 36.996 2026-2029 200.008
Progr. 3 Gemeentewerf 90 (MJOP 2025-2028) 65.377 183.920 39.798 - 2026-2028 289.095
Progr. 3 GROEN "Arm" giertank (2028) - - 16.500 - 2028 16.500
Progr. 3 Groen 2026-2029 100.000 100.000 100.000 100.000 2026-2029 400.000
Progr. 3 GROEN Aanhangwagen 1 assig 1 (2027) - 3.240 - - 2027 3.240
Progr. 3 GROEN Aanhangwagens 1 & 2 assig (4x)(2028) - - 48.950 - 2028 48.950
Progr. 3 GROEN Versnipperaar Vandaele (2028) - - 35.200 - 2028 35.200
Progr. 3 Heemradenlaan 42 40 (MJOP 2025) 24.304 - - - 2026 24.304
Progr. 3 Heemradenlaan 42 60 (MJOP 2025) 90.951 - - - 2026 90.951
Progr. 3 Heemradenlaan 42 90 (MJOP 2025-2029) 122.156 - 9.149 82.345 2026-2029 213.650
Progr. 3 Herinr.parken en aanplant grote boomkr (2026-2029) 50.000 50.000 50.000 50.000 2026-2029 200.000
Progr. 3 Herinrichting Weg Noord IJsseldijk (2024) 400.000 - - - 2026 400.000
Progr. 3 Inrichten 30km zones woonw, 5 str (2024) was 2025 75.000 125.000 - - 2027 200.000
Progr. 3 Kademuur bij brug Doelenstraat BM-059 * 120.000 - - - 2026 120.000
Progr. 3 KeerwandenTuinensingel KW-089 (2022) 184.700 - - - 2026 184.700
Progr. 3 Maatr Bedr.t. Lage Dijk (zeemanln/ lorentzn)(2026) 250.000 - - - 2026 250.000
Progr. 3 Maatregelen aanpak wateroverlast (2026-2029) 200.000 200.000 200.000 200.000 2026-2029 800.000
Progr. 3 Masten Binnenstad (2024) 461.180 - - - 2026 461.180
Progr. 3 Masten Kronenburgplantsoen (2025) 79.500 - - - 2026 79.500
Progr. 3 Masten Walkade (2024) 38.000 - - - 2026 38.000
Progr. 3 Noord IJsseldijk 57 90 (2029) - - 4.000 35.738 2029 39.738
Progr. 3 OVL Armatuur 2026-2029 10.000 10.000 10.000 10.000 2026-2029 40.000
Progr. 3 OVL Mast 2026-2029 50.000 50.000 50.000 50.000 2026-2029 200.000
Progr. 3 Parkeergarage Eiteren 40 (MJOP 2027) - 13.000 - - 2027 13.000
Progr. 3 Parkeergarage Eiteren 50 (MJOP 2027) - 78.450 - - 2027 78.450
Progr. 3 Parkeergarage Eiteren 60 (MJOP 2025-2029) 57.982 14.885 2.000 18.050 2026-2029 92.917
Progr. 3 Parkeergarage Eiteren 90 (MJOP 2027) - 190.300 - - 2027 190.300
Progr. 3 Parkeergarage Overtoom 60 (2028) - - 46.600 - 2028 46.600
Progr. 3 Praagsingel 378 90 (2028) - - 23.404 - 2028 23.404
Progr. 3 Snellere fietsverb. regio (route Kr IJssel)(2025) - 750.000 - - 2027 750.000
Progr. 3 Snellere fietsverb. regio (route Ned.Plas) (2024) 792.585 - - - 2026 792.585
Progr. 3 Snellere fietsverb.regio (fietsbHoll.IJssel(2025) 1.200.000 - - - 2026 1.200.000
Progr. 3 Snellere fietsverb.regio(Fietsstr Eiteren2eF(2023) 150.000 - - - 2026 150.000
Progr. 3 Snellere fietsverb.regio(IJsselbos Ned.Plas)(2024) 200.000 350.000 - - 2027 550.000
Progr. 3 Speelbeleid 2024 493.366 - - - 2026 493.366
Progr. 3 Stadsmuur en -poorten 60 (2028) - - 46.600 - 2028 46.600
Progr. 3 Stadsmuur en -poorten 90 (MJOP 2025) 17.756 - - - 2026 17.756
Progr. 3 Straatmeubilair 2024-2028 127.320 83.660 83.660 83.660 2026-2028 378.300
Progr. 3 Teenschillerpad 2 60 (MJOP 2025) 13.841 - - - 2026 13.841
Progr. 3 Teenschillerpad 2 90 (2029) - - 5.000 27.424 2029 32.424
Progr. 3 Televisiebaan 143 60 (2028) - - 12.277 - 2028 12.277
Progr. 3 Televisiebaan 143 90 (2028 - - 7.454 - 2028 7.454
Progr. 3 Tramstation 60 (MJOP 2025) 14.700 - - - 2026 14.700
Progr. 3 Tramstation 90 (MJOP 2025) 26.961 - - - 2026 26.961
Progr. 3 Verb.afwatering Binnenstad en Nieuwpoort (2026-2027) 100.000 100.000 - - 2026-2027 200.000
Progr. 3 Vergroenen en herinrichten straten (2025) 109.908 - - - 2026 109.908
Progr. 3 Versterken groen-blauwe netwerken (2027) - 50.000 - - 2027 50.000
Progr. 3 Vervangen houten brug 2024 613.750 - - - 2026 613.750
Progr. 3 Vervangen houten brug 2025 240.250 - - - 2026 240.250
Progr. 3 Vervangen houten brug 2026 - 961.000 - - 2027 961.000
Progr. 3 Vervangen houten dekbeplanking 2024 23.979 - - - 2026 23.979
Progr. 3 Vervangen voegoverganconstructie 2028 - - 55.800 - 2028 55.800
Progr. 3 Vervangingen speellocaties 2025-2029 100.000 50.000 50.000 50.000 2026-2029 250.000
Progr. 3 verwijd 'zinl verhardingen'en aanbr.groen(2026-2029) 50.000 50.000 50.000 50.000 2026-2029 200.000
Progr. 3 Werk-met-werk maken irt klimaatmiddelen (2026-2029) 200.000 200.000 200.000 200.000 2026-2029 800.000
Progr. 3 Zomerdijk 42 A+ B 60 (2026-2029) 95.601 105.459 4.000 51.757 2026-2029 256.817
Totaal Programma 3 9.640.458 6.055.617 3.624.171 1.780.592 21.100.838

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Wonen en ruimte - Programma 3 - Verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u de paragraaf verbonden partijen.

Binnen programma 3 is sprake van de volgende verbonden partijen:
• Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
• Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
• Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)
• Recreatieschap Stichtse Rijnlanden

kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Wonen en ruimte - Programma 3 - kaderstellende documenten

• Woonvisie 2030
• Beeldkwaliteitsplan 2012
• Beleidsplan Duurzaamheid Gemeente IJsselstein 2016
• Mobiliteitsplan IJsselstein, gezond op weg naar 2030
• Regionale Energiestrategie 1.0
• Plan van aanpak Energietransitie 2020
• Transitievisie Warmte
• Veiligheids- en Leefbaarheidsmonitor 2021
• Economische Visie
• Nota Speelruimtebeleid
• Woningbouwopgave 2020
• Nota grondbeleid 2022
• Parkeerbeleid 2006
• Omgevingsvisie IJsselstein 2021
• Utrechtse verkeersveiligheidsopgave
• Regionale fietsvisie 2.0 U10
• OV netwerkperspectief
• Gemeentelijk rioleringsplan
• Beheerplan Baggeren 2015-2024
• Oever beheerplan 2020 – 2030
• Beheerplan VRI 2020 – 2024
• Beheerplan wegen 2020 – 2024
• Beheerplan wortelopdruk 2021 - 2025
• Beheerplan openbare verlichting 2020 – 2024
• Beheerplan kunstwerken 2015 - 2024
• Integrale Visie Openbare Ruimte 2021 – 2031
• Groenstructuurplan 2009