Het programma Wonen en Ruimte gaat over de ruimte waar wij in leven en hoe we deze willen inrichten en benutten. Het overkoepelende beleid hebben we vastgelegd in de omgevingsvisie. In deze programmabegroting benoemen we de opgaven die uit de omgevingsvisie voortkomen.
Wonen en ruimte - Programma 3
Economie
Een vitale en krachtige kern
Terug naar navigatie - Economie - Een vitale en krachtige kernDe IJsselsteinse economie is divers van samenstelling. We koesteren deze diversiteit en versterken en verbreden die waar mogelijk. We willen dat het economisch goed gaat met onze inwoners en ondernemingen. Daarvoor hanteren we de economische visie 2024-2030 als leidraad. In de visie recreatie en toerisme 2025-2035 bouwen we hierop voort. Ook is er samenhang met het Toekomstbeeld Binnenstad. Door de gunstige ligging, de aantrekkelijke binnenstad en de nabijheid van het buitengebied en het stedelijk gebied is het goed wonen en verblijven in IJsselstein. De keerzijde is de druk op de arbeids- en woningmarkt en beperkte beschikbaarheid van ruimte voor bedrijven. Dit laatste vraagt om een scherpe focus. We zoeken daarom altijd naar kansen en samenwerking.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Terug naar navigatie - Economie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?Gastvrije binnenstad
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
IJsselstein heeft een levendig buitengebied
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Talentenstad voor iedereen
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Toekomstbestendige werklocaties
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Wonen
Er is een plek voor iedereen
Terug naar navigatie - Wonen - Er is een plek voor iedereenEr zijn veel mensen op zoek naar betaalbare en passende woningen. Dit is voor elke doelgroep weer anders. We streven ernaar om in 2026 zo veel als mogelijk in de vraag van de reguliere en specifieke doelgroepen te voorzien. Om IJsselstein vitaal te houden en om het draagvlak voor voorzieningen als scholen, winkels en verenigingen te versterken. Daarvoor willen we initiatieven faciliteren en zelf waar mogelijk woningbouwprojecten realiseren. We gaan meer nieuwe woningen bouwen en we zetten de beschikbare instrumenten in waardoor bestaande woningen beter worden benut.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Terug naar navigatie - Wonen - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?Huisvesten van specifieke doelgroepen
KPI: Tenminste 30% van de beschikbare sociale huurwoningen wordt toegewezen aan wettelijk urgente aandachtsgroepen.
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
We voeren ons woningbouwprogramma uit
KPI: 400 woningen staan in de woningbouwplanning om uiterlijk in 2030 gerealiseerd te hebben.
KPI: voor 224 woningen wordt met de bouw gestart.
Voor de voortgang van woningbouwprojecten, zie informatie per project in de projecten paragraaf.
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
We zoeken naar meer mogelijkheden tot ontwikkeling
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
We zorgen voor een beweegvriendelijke omgeving (zie ook programma 4)
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Recreatie en toerisme
IJsselstein is gastvrij
Terug naar navigatie - Recreatie en toerisme - IJsselstein is gastvrijIJsselstein is te mooi om voor onszelf te houden. We verwelkomen daarom graag onze gasten. Dat draagt bij aan de bedrijvigheid, leefbaarheid en behoud van voorzieningen in IJsselstein. Dit staat ook in de visie recreatie en toerisme 2025-2035. We maken de stad zo aantrekkelijk mogelijk. Hier plukken zowel de inwoners als de bezoekers de vruchten van. We koppelen deze aanpak zoveel mogelijk aan andere projecten zodat we zo efficiënt mogelijk investeren.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Terug naar navigatie - Recreatie en toerisme - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?Meer betalende bezoekers trekken
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Vergroting van de recreatieve mogelijkheden in de stad en in het buitengebied
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Groen, grijs en blauw als aantrekkelijke aankleding voor de stad
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Mobiliteit
We kunnen overal komen
Terug naar navigatie - Mobiliteit - We kunnen overal komenDe gemeente IJsselstein ligt dicht bij de stedelijke agglomeratie Utrecht. Dat heeft voordelen én nadelen. We proberen de sterke verbindingen zo goed mogelijk te benutten en we waken dat het netwerk vast loopt. We maken verplaatsingen zo comfortabel mogelijk voor fietsers en voetgangers. We maken ieder jaar het OV een stapje beter. Daarnaast begrijpen we dat sommige ritten prettiger zijn met de auto. We streven ernaar dat iedereen altijd zo mobiel mogelijk kan zijn, zodat iedereen comfortabel kan komen waar die wil zijn. In ons mobiliteitsplan 2020-2030 hebben we deze richting bepaald.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Terug naar navigatie - Mobiliteit - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?Beperken van verkeers- en parkeeroverlast
KPI: Binnen 150 meter is altijd een parkeerplek te vinden; dit wordt eens in de drie jaar gemeten (voor het eerst in 2027).
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Bereikbaar blijven in een leefbare omgeving
KPI: Ritten over de regionale fietsroutes in IJsselstein nemen met 5% toe in 2030 ten opzichte van 2020.
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Toename van efficiënte en schone mobiliteit
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Verbeteren van de verkeersveiligheid
KPI: Op wegen waar verkeersveiligheidsmaatregelen zijn genomen is de V85 (85% van de bestuurders houdt zich aan deze snelheid) afgenomen tot onder de verbaliseringslimiet.
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Duurzaamheid en Klimaat
Een toekomst voor IJsselstein
Terug naar navigatie - Duurzaamheid en Klimaat - Een toekomst voor IJsselsteinDe noodzaak om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen blijft toenemen en de gevolgen van klimaatverandering vragen om aanpassing van onze leefomgeving. We beperken de uitstoot van CO2 door energie te besparen, elektriciteit op te wekken met zonnepanelen en over te stappen op duurzame alternatieven voor aardgas. Om dit mogelijk te maken moeten we tegelijkertijd ook onze energie-infrastructuur aanpassen. De vastgestelde RES 2.0 helpt ons hierbij. Daarnaast bereiden we ons voor op extremere regenval, meer droogte en de effecten hiervan op de bodem. We zoeken daarbij naar zoveel mogelijk draagvlak onder inwoners. De vastgestelde visie en uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie 2025-2028 geeft daarbij de richting aan.
Algemene KPI (raakt meerdere doelen): In 2030 stoten we 55% minder CO2 uit ten opzichte van 2017.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Terug naar navigatie - Duurzaamheid en Klimaat - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?Beperken en zoveel mogelijk hergebruiken van afvalstromen
KPI: In 2030 bestaat 60% van al het huishoudelijk afval van inwoners in de gemeente IJsselstein recyclebare grondstofstromen. Volgens de meest recente cijfers is dat nu 47%.
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
In 2050 gebruiken we geen aardgas meer voor verwarming van woningen
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
We helpen bij energiebesparing
KPI: Voor minimaal 120 woningen is een subsidie voor isolerende maatregelen toegekend via het lokale isolatieprogramma.
KPI: 100 huishoudens zijn door energiecoaches bezocht.
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
We zetten in op opwek van duurzame elektriciteit
KPI: In 2030 wekken we 50GWh op middels zon op dak (>15kWp) en zonnevelden. Tussendoel voor 2026 is 9,5GWh zon op dak en 20GWH aan zonnevelden in voorbereiding.
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
De gemeente heeft een voortrekkersrol
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
We passen ons aan, aan een veranderend klimaat
KPI: In 2026 wordt van uit de gemeente subsidie verstrekt voor de aanleg van 2000 vierkante meter groen en de aanschaf van 250 regentonnen door particulieren.
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Ruimtelijke Ordening
Een rechtmatige en evenwichtige verdeling van ruimte
Terug naar navigatie - Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Ruimtelijke Ordening - Een rechtmatige en evenwichtige verdeling van ruimteDe druk op de beschikbare ruimte is groot. Met de omgevingsvisie en het omgevingsplan bepalen we hoe de ruimte wordt verdeeld. Daarbij hebben we oog voor het bieden van ontwikkelruimte. Als mensen iets in de ruimte willen veranderen toetsen we deze aanpassingen. Als iemand de regels vermijdt of ondermijnt dan handhaven we.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Terug naar navigatie - Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Ruimtelijke Ordening - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2026?We zorgen voor heldere kaders
Wat gaan we daarvoor doen in 2026?
Wat mag het kosten
Terug naar navigatie - Wonen en ruimte - Programma 3 - Wat mag het kosten| Exploitatie | Begroting 2025 na wijziging | Aanpassingen 2025-2026 | Primitieve Begroting 2026 | Primitieve Begroting 2027 | Primitieve Begroting 2028 | Primitieve Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Lasten | 26.996.681 | -722.366 | 26.274.315 | 25.068.786 | 26.924.346 | 27.078.569 | |
| Baten | 15.060.663 | 236.336 | 15.296.999 | 15.570.694 | 16.053.979 | 16.075.544 | |
| Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 11.936.018 | -958.702 | 10.977.316 | 9.498.092 | 10.870.367 | 11.003.025 | |
| Onttrekkingen | 1.499.016 | -1.258.727 | 240.289 | 131.752 | 127.370 | 127.370 | |
| Stortingen | 122.550 | -76.393 | 46.157 | 1.638.822 | 0 | 0 | |
| Mutaties reserves | -1.376.466 | 1.182.334 | -194.132 | 1.507.070 | -127.370 | -127.370 | |
| Gerealiseerd resultaat | 10.559.552 | 223.632 | 10.783.184 | 11.005.162 | 10.742.997 | 10.875.655 | |
Belangrijkste financiële afwijkingen
Terug naar navigatie - Wonen en ruimte - Programma 3 - Belangrijkste financiële afwijkingen| Programma 3 Wonen en ruimte | |||
| Onderwerp | Toelichting aanpassingen Wonen en ruimte | Aanpassing begrote lasten 2026 t.o.v. 2025 | Aanpassing begrote baten 2026 t.o.v. 2025 |
| Toelichting afwijkingen voor bestemming |
|||
| Dienstverlening | < 25K, geen toelichting | 0 | 10.000 |
| Riolering | Lasten: Uitvoeringsprogramma klimaat: Bij het vaststellen van het uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie zijn jaarlijks fluctuerende bedragen opgenomen. Hierdoor dalen de uitgaven in 2026 met € 50.000 Storting voorziening riolering: Ten opzichte van 2025 stijgt de storting, overeenkomstig met het vastgestelde WRP, in 2026 met € 73.000 |
32.000 | 0 |
| Wonen |
Lasten: Baten: |
-266.000 |
-301.000
|
| Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Ruimtelijke Ordening |
Lasten: Baten: |
-296.000 |
78.000
|
| Gebouwen | Lasten: MJOP gebouwen: Bij het vastgestelde beheerplan MJOP gebouwen zijn jaarlijks verschillende budgetten voor onderhoud beschikbaar. In 2026 is er € 200.000 minder benodigd dan in 2025. |
-198.000 |
-26.000
|
| Mobiliteit | Lasten: Parkeren: Naar aanleiding van het MJOP gebouwen is er in 2026 € 50.000 minder dagelijks onderhoud begroot aan de parkeergarages dan in 2025. |
-46.000 | 1.000 |
| Openbare ruimte |
Lasten: Baten: |
-644.000 | -18.000 |
| Economie | Baten: Bedrijfsinvesteringszone (BIZ): De inkomsten en uitgaven van de BIZ zijn in lijn gebracht met de werkelijkheid. Hierdoor stijgen de inkomsten met € 74.000. Toeristenbelasting: In onze begroting waren inkomsten opgenomen voor het innen van toeristenbelasting. Deze zijn nu gecorrigeerd t.w.v. € 104.000. |
6.000 | -30.000 |
| Afval | Lasten: RMN: De bijdrage aan het RMN wordt verhoogd met 261.000. Dit komt enerzijds door de in de kaderbrief 2026 aangekondigde verhoging door loon- en kostenindexatie en anderzijds door de stijging van kapitaallasten van afgeronde investeringen. |
261.000 | 0 |
| Riool- & afvalstoffenheffing | Baten: Riool- & afvalstoffenheffing: De inkomsten van deze heffingen worden verhoogd naar aanleiding van de berekening van de kostendekkendheid. Deze stijgen door de inflatiecorrectie, de extra bijdrage aan de RMN en een stijging van de extracontabel toe te rekenen kosten aan de rioolheffing. |
447.000
|
|
| Indexatie | De prijsgevoelige budgetten zijn met 2,74 % geïndexeerd om de inflatie te compenseren. | 155.000 | 75.000 |
| Kapitaallasten | Door een actualisatie van de investeringsplanning dalen in 2026 de rente en afschrijflasten. |
-67.000 | |
| Personeelslasten | De stijging in personeelslasten is een gevolg van de gemaakte CAO afspraken. |
343.000 | |
| Totaal verschil saldo voor bestemming | - 720.000 |
236.000 | |
| Toelichting afwijkingen reserve mutaties |
|||
| Reserves |
Lasten: Baten: |
-76.000 | -1.259.000 |
| Totaal verschil saldo na bestemming |
|
-796.000 | -1.023.000 |
Investeringen
Terug naar navigatie - Wonen en ruimte - Programma 3 - InvesteringenExcel-tabel
| Progr. | Omschrijving activum | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | Verwacht jaar gereed | Totaal 2026-2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Progr. 3 | 2 Camera's in het openbaar gebied (2024) | 36.000 | - | - | - | 2026 | 36.000 |
| Progr. 3 | Aanbr doorl verharding op park.pltsen (2026-2029) | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 2026-2029 | 200.000 |
| Progr. 3 | aanbrengen groen in diverse straten (2026-2029) | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 2026-2029 | 200.000 |
| Progr. 3 | Actieplan Verkeersveiligh. Lorentzl (2024 was2025) | 150.000 | - | - | - | 2026 | 150.000 |
| Progr. 3 | Actieplan Verkeerveiligh. (2023) | 203.897 | - | - | - | 2026 | 203.897 |
| Progr. 3 | Armaturen Binnenstad (2024) | 164.680 | - | - | - | 2026 | 164.680 |
| Progr. 3 | Armaturen Kronenburgplantoen (2025) | 35.000 | - | - | - | 2026 | 35.000 |
| Progr. 3 | Armaturen Walkade (2024) | 19.550 | - | - | - | 2026 | 19.550 |
| Progr. 3 | Asfalt 2027-2029 | 393.636 | 1.542.725 | 569.194 | 200.000 | 2027-2029 | 2.705.555 |
| Progr. 3 | Aula begraafplaats 90 (MJOP 2025) | 199.650 | - | - | - | 2026 | 199.650 |
| Progr. 3 | Benschopperstraat 43 90 (MJOP 2026-2028) | 87.534 | 74.434 | 77.089 | - | 2026-2028 | 239.057 |
| Progr. 3 | Beschoeiing 2026-2029 | 293.724 | 204.543 | 191.457 | 200.000 | 2026-2029 | 889.724 |
| Progr. 3 | Betonnen brug bij Doelenstraat BM-059 * | 111.500 | - | - | - | 2026 | 111.500 |
| Progr. 3 | Betonnen Looie brug BM-066 * | 80.500 | - | - | - | 2026 | 80.500 |
| Progr. 3 | Borden 2026-2029 | 13.290 | 13.290 | 13.290 | 13.290 | 2026-2029 | 53.160 |
| Progr. 3 | De Ijsselsteen 40 (2028) | - | - | 13.986 | - | 2028 | 13.986 |
| Progr. 3 | De IJsselsteen 60 (MJOP 2025/2027) | 45.507 | 87.065 | - | - | 2026/2027 | 132.572 |
| Progr. 3 | De Ijsselsteen 90 (MJOP 2027) | - | 15.449 | - | - | 2027 | 15.449 |
| Progr. 3 | Dienstfietsen | 21.465 | - | - | - | 2026 | 21.465 |
| Progr. 3 | Dubbele Cabine/Open laadbak (elektrisch) | - | - | 66.000 | - | 2028 | 66.000 |
| Progr. 3 | Dubbele Cabine/Open laadbak (elektrisch) | - | - | 66.000 | - | 2028 | 66.000 |
| Progr. 3 | Dubbele Cabine/Open laadbak (elektrisch) | - | - | 66.000 | - | 2028 | 66.000 |
| Progr. 3 | Duitslandstraat 7 60 (MJOP 2025/2027) | 28.723 | 12.576 | - | - | 2026/2027 | 41.299 |
| Progr. 3 | Duitslandstraat 7 90 (MJOP 2025-2029) | 49.454 | 19.458 | 2.500 | 21.332 | 2026-2029 | 92.744 |
| Progr. 3 | Elementen 2027-2029 | - | 3.419 | 1.288.968 | 200.000 | 2027-2029 | 1.492.387 |
| Progr. 3 | Enkele Cabine/ Gesloten laadruimte | 36.900 | - | - | - | 2026 | 36.900 |
| Progr. 3 | Enkele Cabine/ laadbak (Elektrische aandrijving) | 54.000 | - | - | - | 2026 | 54.000 |
| Progr. 3 | Enkele Cabine/ laadbak+kraan (HVO100) | 82.500 | - | - | - | 2026 | 82.500 |
| Progr. 3 | Enkele Cabine/ laadbak+kraan (HVO100) | - | 82.500 | - | - | 2027 | 82.500 |
| Progr. 3 | Enkele Cabine/laadbak+kraan (HVO100) | - | 82.500 | - | - | 2027 | 82.500 |
| Progr. 3 | Gekanaliseerde Hollandse IJssel (2021) | 331.100 | 20.000 | - | - | 2027 | 351.100 |
| Progr. 3 | Gemeentewerf 40 (MJOP 2026-2027) | 39.567 | 11.809 | - | - | 2026-2027 | 51.376 |
| Progr. 3 | Gemeentewerf 50 (MJOP 2026) | 36.332 | - | - | - | 2026 | 36.332 |
| Progr. 3 | Gemeentewerf 60 (MJOP 2026-2029) | 76.782 | 66.935 | 19.295 | 36.996 | 2026-2029 | 200.008 |
| Progr. 3 | Gemeentewerf 90 (MJOP 2025-2028) | 65.377 | 183.920 | 39.798 | - | 2026-2028 | 289.095 |
| Progr. 3 | GROEN "Arm" giertank (2028) | - | - | 16.500 | - | 2028 | 16.500 |
| Progr. 3 | Groen 2026-2029 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 2026-2029 | 400.000 |
| Progr. 3 | GROEN Aanhangwagen 1 assig 1 (2027) | - | 3.240 | - | - | 2027 | 3.240 |
| Progr. 3 | GROEN Aanhangwagens 1 & 2 assig (4x)(2028) | - | - | 48.950 | - | 2028 | 48.950 |
| Progr. 3 | GROEN Versnipperaar Vandaele (2028) | - | - | 35.200 | - | 2028 | 35.200 |
| Progr. 3 | Heemradenlaan 42 40 (MJOP 2025) | 24.304 | - | - | - | 2026 | 24.304 |
| Progr. 3 | Heemradenlaan 42 60 (MJOP 2025) | 90.951 | - | - | - | 2026 | 90.951 |
| Progr. 3 | Heemradenlaan 42 90 (MJOP 2025-2029) | 122.156 | - | 9.149 | 82.345 | 2026-2029 | 213.650 |
| Progr. 3 | Herinr.parken en aanplant grote boomkr (2026-2029) | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 2026-2029 | 200.000 |
| Progr. 3 | Herinrichting Weg Noord IJsseldijk (2024) | 400.000 | - | - | - | 2026 | 400.000 |
| Progr. 3 | Inrichten 30km zones woonw, 5 str (2024) was 2025 | 75.000 | 125.000 | - | - | 2027 | 200.000 |
| Progr. 3 | Kademuur bij brug Doelenstraat BM-059 * | 120.000 | - | - | - | 2026 | 120.000 |
| Progr. 3 | KeerwandenTuinensingel KW-089 (2022) | 184.700 | - | - | - | 2026 | 184.700 |
| Progr. 3 | Maatr Bedr.t. Lage Dijk (zeemanln/ lorentzn)(2026) | 250.000 | - | - | - | 2026 | 250.000 |
| Progr. 3 | Maatregelen aanpak wateroverlast (2026-2029) | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 2026-2029 | 800.000 |
| Progr. 3 | Masten Binnenstad (2024) | 461.180 | - | - | - | 2026 | 461.180 |
| Progr. 3 | Masten Kronenburgplantsoen (2025) | 79.500 | - | - | - | 2026 | 79.500 |
| Progr. 3 | Masten Walkade (2024) | 38.000 | - | - | - | 2026 | 38.000 |
| Progr. 3 | Noord IJsseldijk 57 90 (2029) | - | - | 4.000 | 35.738 | 2029 | 39.738 |
| Progr. 3 | OVL Armatuur 2026-2029 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 2026-2029 | 40.000 |
| Progr. 3 | OVL Mast 2026-2029 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 2026-2029 | 200.000 |
| Progr. 3 | Parkeergarage Eiteren 40 (MJOP 2027) | - | 13.000 | - | - | 2027 | 13.000 |
| Progr. 3 | Parkeergarage Eiteren 50 (MJOP 2027) | - | 78.450 | - | - | 2027 | 78.450 |
| Progr. 3 | Parkeergarage Eiteren 60 (MJOP 2025-2029) | 57.982 | 14.885 | 2.000 | 18.050 | 2026-2029 | 92.917 |
| Progr. 3 | Parkeergarage Eiteren 90 (MJOP 2027) | - | 190.300 | - | - | 2027 | 190.300 |
| Progr. 3 | Parkeergarage Overtoom 60 (2028) | - | - | 46.600 | - | 2028 | 46.600 |
| Progr. 3 | Praagsingel 378 90 (2028) | - | - | 23.404 | - | 2028 | 23.404 |
| Progr. 3 | Snellere fietsverb. regio (route Kr IJssel)(2025) | - | 750.000 | - | - | 2027 | 750.000 |
| Progr. 3 | Snellere fietsverb. regio (route Ned.Plas) (2024) | 792.585 | - | - | - | 2026 | 792.585 |
| Progr. 3 | Snellere fietsverb.regio (fietsbHoll.IJssel(2025) | 1.200.000 | - | - | - | 2026 | 1.200.000 |
| Progr. 3 | Snellere fietsverb.regio(Fietsstr Eiteren2eF(2023) | 150.000 | - | - | - | 2026 | 150.000 |
| Progr. 3 | Snellere fietsverb.regio(IJsselbos Ned.Plas)(2024) | 200.000 | 350.000 | - | - | 2027 | 550.000 |
| Progr. 3 | Speelbeleid 2024 | 493.366 | - | - | - | 2026 | 493.366 |
| Progr. 3 | Stadsmuur en -poorten 60 (2028) | - | - | 46.600 | - | 2028 | 46.600 |
| Progr. 3 | Stadsmuur en -poorten 90 (MJOP 2025) | 17.756 | - | - | - | 2026 | 17.756 |
| Progr. 3 | Straatmeubilair 2024-2028 | 127.320 | 83.660 | 83.660 | 83.660 | 2026-2028 | 378.300 |
| Progr. 3 | Teenschillerpad 2 60 (MJOP 2025) | 13.841 | - | - | - | 2026 | 13.841 |
| Progr. 3 | Teenschillerpad 2 90 (2029) | - | - | 5.000 | 27.424 | 2029 | 32.424 |
| Progr. 3 | Televisiebaan 143 60 (2028) | - | - | 12.277 | - | 2028 | 12.277 |
| Progr. 3 | Televisiebaan 143 90 (2028 | - | - | 7.454 | - | 2028 | 7.454 |
| Progr. 3 | Tramstation 60 (MJOP 2025) | 14.700 | - | - | - | 2026 | 14.700 |
| Progr. 3 | Tramstation 90 (MJOP 2025) | 26.961 | - | - | - | 2026 | 26.961 |
| Progr. 3 | Verb.afwatering Binnenstad en Nieuwpoort (2026-2027) | 100.000 | 100.000 | - | - | 2026-2027 | 200.000 |
| Progr. 3 | Vergroenen en herinrichten straten (2025) | 109.908 | - | - | - | 2026 | 109.908 |
| Progr. 3 | Versterken groen-blauwe netwerken (2027) | - | 50.000 | - | - | 2027 | 50.000 |
| Progr. 3 | Vervangen houten brug 2024 | 613.750 | - | - | - | 2026 | 613.750 |
| Progr. 3 | Vervangen houten brug 2025 | 240.250 | - | - | - | 2026 | 240.250 |
| Progr. 3 | Vervangen houten brug 2026 | - | 961.000 | - | - | 2027 | 961.000 |
| Progr. 3 | Vervangen houten dekbeplanking 2024 | 23.979 | - | - | - | 2026 | 23.979 |
| Progr. 3 | Vervangen voegoverganconstructie 2028 | - | - | 55.800 | - | 2028 | 55.800 |
| Progr. 3 | Vervangingen speellocaties 2025-2029 | 100.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 2026-2029 | 250.000 |
| Progr. 3 | verwijd 'zinl verhardingen'en aanbr.groen(2026-2029) | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 2026-2029 | 200.000 |
| Progr. 3 | Werk-met-werk maken irt klimaatmiddelen (2026-2029) | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 2026-2029 | 800.000 |
| Progr. 3 | Zomerdijk 42 A+ B 60 (2026-2029) | 95.601 | 105.459 | 4.000 | 51.757 | 2026-2029 | 256.817 |
| Totaal Programma 3 | 9.640.458 | 6.055.617 | 3.624.171 | 1.780.592 | 21.100.838 | ||
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Wonen en ruimte - Programma 3 - Verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u de paragraaf verbonden partijen.
Binnen programma 3 is sprake van de volgende verbonden partijen:
• Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
• Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
• Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)
• Recreatieschap Stichtse Rijnlanden
kaderstellende documenten
Terug naar navigatie - Wonen en ruimte - Programma 3 - kaderstellende documenten• Woonvisie 2030
• Beeldkwaliteitsplan 2012
• Beleidsplan Duurzaamheid Gemeente IJsselstein 2016
• Mobiliteitsplan IJsselstein, gezond op weg naar 2030
• Regionale Energiestrategie 1.0
• Plan van aanpak Energietransitie 2020
• Transitievisie Warmte
• Veiligheids- en Leefbaarheidsmonitor 2021
• Economische Visie
• Nota Speelruimtebeleid
• Woningbouwopgave 2020
• Nota grondbeleid 2022
• Parkeerbeleid 2006
• Omgevingsvisie IJsselstein 2021
• Utrechtse verkeersveiligheidsopgave
• Regionale fietsvisie 2.0 U10
• OV netwerkperspectief
• Gemeentelijk rioleringsplan
• Beheerplan Baggeren 2015-2024
• Oever beheerplan 2020 – 2030
• Beheerplan VRI 2020 – 2024
• Beheerplan wegen 2020 – 2024
• Beheerplan wortelopdruk 2021 - 2025
• Beheerplan openbare verlichting 2020 – 2024
• Beheerplan kunstwerken 2015 - 2024
• Integrale Visie Openbare Ruimte 2021 – 2031
• Groenstructuurplan 2009