Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Programmabegroting 2026
>
Activiteiten
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Home
Programma’s
Bestuur en Organisatie - Programma 1
Openbare orde en Veiligheid - Programma 2
Wonen en ruimte - Programma 3
Onderwijs, sport en cultuur - Programma 4
Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5
Overhead - Programma 6
Algemene dekkingsmiddelen - Programma 7
Onvoorzien - Programma 8
VPB - Programma 9
Projecten
Voorwoord en leeswijzer
Voorwoord
Leeswijzer
Financiële samenvatting
Financieel perspectief
Paragrafen
Openbaarheidsparagraaf
Bedrijfsvoering
Lokale heffingen
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Onderhoud kapitaalgoederen
Financiering
Verbonden partijen
Grondbeleid
Subsidieverlening
Financiële begroting
Overzicht van baten en lasten
Overzicht van baten lasten per taakveld
Incidentele baten en lasten
Structurele mutaties reserves
Staat van investeringen
Reserves en voorzieningen
Geprognosticeerde balans
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
Kerngegevens
EMU-Saldo
Verplichte BBV Beleidsindicatoren
Activiteiten
Home
Programma’s
Bestuur en Organisatie - Programma 1
Openbare orde en Veiligheid - Programma 2
Wonen en ruimte - Programma 3
Onderwijs, sport en cultuur - Programma 4
Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5
Overhead - Programma 6
Algemene dekkingsmiddelen - Programma 7
Onvoorzien - Programma 8
VPB - Programma 9
Projecten
Voorwoord en leeswijzer
Voorwoord
Leeswijzer
Financiële samenvatting
Financieel perspectief
Paragrafen
Openbaarheidsparagraaf
Bedrijfsvoering
Lokale heffingen
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Onderhoud kapitaalgoederen
Financiering
Verbonden partijen
Grondbeleid
Subsidieverlening
Financiële begroting
Overzicht van baten en lasten
Overzicht van baten lasten per taakveld
Incidentele baten en lasten
Structurele mutaties reserves
Staat van investeringen
Reserves en voorzieningen
Geprognosticeerde balans
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
Kerngegevens
EMU-Saldo
Verplichte BBV Beleidsindicatoren
Activiteiten
Tonen
Activiteiten (239)
Aanbieden van twee bijeenkomsten Welkome Wijk voor professionals, vrijwilligers en inwoners en bewustzijnscampagne ‘Zeg eens hoi’ in alle Lekstroomgemeenten.
Aangaan en borgen van de relatie met lokale organisaties in het kader van voorlichting. Lokale organisaties waarmee we gaan samenwerken op het gebied van digitale veiligheid zijn de bibliotheek, verzorgingshuizen, ouderenorganisaties en basisschole
Actief en Gezond: De kans om deel te nemen aan sport, spel en ontspanning, thuis, op school en in de samenleving. Je lichamelijk en geestelijk goed voelen.
Alle circulaires van het gemeentefonds vertalen we naar effecten voor de gemeente IJsselstein.
Alle communicatieadviseurs volgen de basistraining crisiscommunicatie.
Alle medewerkers spreken hun leidinggevende minimaal twee keer per jaar over hun functioneren en ontwikkeling.
Alle nieuwe medewerkers volgen de e-learning Schrijven op B1-niveau aan, zodat iedereen in begrijpelijke taal kan communiceren.
Als onderdeel van het introductieprogramma worden nieuwe medewerkers getraind in het schrijven van begrijpelijke taal (B1) binnen het project Direct Duidelijk. Deze training bieden we ook aan voor bestaande medewerkers.
Begeleiding naar werk, scholing en/of participatie samen met partners als het Lokaal Werkteam en Werk en Studie Statushouders.
Betrekken van en acceptatie van inwoners met een geestelijk gezondheidsprobleem door onder andere het organiseren Mental Health First Aid trainingen voor professionals en vrijwilligers.
Bevorderen van het gebruik van lichte vormen van ondersteuning om zware zorg te voorkomen door inwoners te wijzen op en te informeren over onder andere het aanbod van Vroegsignalering, het inzetten van het Outreachteam, individuele begeleiding,
Bevorderen van onderlinge samenwerking tussen culturele partners, het onderwijs en welzijnspartners.
Bij alle college- en raadsvoorstellen zorgen we voor een open, integraal en transparante belangenafweging.
Bij de verkiezingen leveren we een meerjarig financieel beeld aan de onderhandelaars. Indien gewenst rekenen we de financiële consequenties van een coalitieakkoord door
Bij voorstellen maken we -indien van toepassing- het effect op het saldo of de Algemene reserve inzichtelijk.
Bijdragen aan juridisch control en risicomanagement, door het jaarlijks uitvoeren minimaal 1 intern onderzoek.
Blijven inzetten op meer verwijzing door huisartsen en andere disciplines naar Welzijn op Recept voor patiënten die gebaat zijn met welzijnsdiensten.
Blijvend inzetten van programma’s die inwoners stimuleren gezond te eten, te bewegen en op een gezond gewicht te komen en te blijven.
Borgen van een kwalitatieve gelaagdheid in het kunstaanbod in IJsselstein.
Borgen van laagdrempelige deelname, onder andere door middel van de U-pas en kunst in de openbare ruimte.
Controlebevindingen worden achteraf gerepareerd. We ondernemen acties om dezelfde fouten te voorkomen. Dit zorgt ervoor dat we geen jaarlijks terugkerende bevindingen hebben in onze eigen controles.
De aanbesteding van het financieel systeem ronden we af.
De buurtsportcoaches bieden structureel aanbod in de openbare ruimte voor diverse doelgroepen. Zoals sport en spel voor kinderen en jongeren op het Cruyff Court, het Lange Land en wandelen met de QR FIT route.
De buurtsportcoaches bieden wekelijks peutergym aan waarbij zowel de grove als de fijne motoriek van peuters gestimuleerd wordt. Door middel van speelse activiteiten verbeteren spierkracht, coördinatie en evenwicht.
De gemeente realiseert met de inzet van de buurtsportcoaches en sport-overstijgende partners een structureler aanbod van sport en spel in de openbare ruimte.
De kwaliteit van beslissen (publiekrechtelijk en privaatrechtelijk) bewaken door wekelijke toetsing van college- en raadsvoorstellen.
De raad krijgt een detailhandelsstructuurvisie en horecastructuurvisie aangeboden.
De werkcoaches van het lokaal werkteam monitoren de voortgang en verwerken dit in het persoonlijk plan van aanpak.
De zichtbaarheid van het culturele aanbod in IJsselstein en de participatie van inwoners vergroten door middel van verschillende campagnes.
Divers aanbod vanuit het Taalhuis
Diverse activiteiten ter bevordering van basisvaardigheden en een leven lang ontwikkelen.
Door middel van planvorming zorgen we ervoor dat de organisatie van bevolkingszorg en crisiscommunicatie goed op elkaar aansluiten.
Doorgaan met zoeken naar mogelijkheden om statushouders te huisvesten, door onder andere het vergroten van de woningvoorraad en het verminderen van de druk op de woningvoorraad.
Een behoefte-inventarisatie naar het verbeteren van de dienstverlening van de gemeente aan zzp’ers is uitgevoerd.
Een goed en toegankelijk aanbod van preventieve en vrij toegankelijke voorzieningen. Medewerkers van het team sociaal domein en onze maatschappelijke partners informeren inwoners hierover.
Eenvoudige overgang tussen Jeugdwet en Wmo.
Eenvoudige schadeclaims binnen 8 weken afhandelen.
Eind 2025 wordt de evaluatie verbonden partijen afgerond. In 2026 bepalen we eventuele aandachtspunten en vervolgacties.
Elke communicatieadviseur kiest per ontwikkeling en project welke inhoud, vorm en communicatiemiddelen passend zijn bij de doelgroep. De basis is de communicatiestrategie.
Er zijn praktische hulpmiddelen beschikbaar die de medewerkers van de gemeente helpen om belanghebbenden zo goed mogelijk te betrekken bij projecten en ontwikkelingen.
ETHOS-telling (met betrekking tot dakloosheid) in de Lekstroomgemeenten.
Geactualiseerd financieel beleid ter vaststelling aanbieden aan de raad.
Gerespecteerd worden en erbij horen. Gehoord voelen en serieus genomen worden. Geaccepteerd worden als deel van de gemeenschap. Hulp krijgen bij het overwinnen van sociale-, fysieke-, economische en onderwijsachterstanden.
Het bestand van regelgeving en beleidsregels actueel houden.
Het college stelt de nieuwe lokale uitvoerings- en handhaving strategie vast.
Het college stelt een casco Omgevingsplan/regelbibliotheek op.
Het college stelt een plan van aanpak op om invulling te geven aan een gefaseerde totstandkoming van het Omgevingsplan, om in 2032 een definitief Omgevingsplan te hebben.
Het college stelt Integraal vaar- en aanlegbeleid vast voor de hele gemeente IJsselstein.
Het lokaal werkteam houdt actief contact met alle inwoners met een bijstandsuitkering. De aard en intensiteit van het contact verschilt al naar gelang de afstand tot de arbeidsmarkt.
Het lokaal werkteam ondersteunt inwoners met bijstand actief naar (duurzaam) werk, stimuleert parttime werk (zowel behouden van als urenuitbreiding). Als dat niet mogelijk is worden inwoners actief begeleid naar participatie in de samenleving,
Het participatiebeleid Samenwerken in IJsselstein is concreet vertaald in beleid, organisatie en trainingen.
Het team sociaal domein verwijst de inwoner die hulp nodig heeft vanwege de mantelzorgtaken naar het Steunpunt Mantelzorg voor informatie, advies, hulp bij regeltaken rond de (mantel)zorg, ontmoeting met personen die in dezelfde situatie zitten
Huiskamer van de stad met ruimte voor laagdrempelige ontmoeting.
Hulp en sociale verbinding is toegankelijk en in de buurt. Een breed scala aan activiteiten voor en door inwoners wordt georganiseerd in zes buurthuizen en in de wijktuinen Achterveld en het Repair Café.
Ieder jaar minimaal 1 opleiding aanbieden voor de GIJS Academie.
Ieder kwartaal monitoren we de klanttevredenheid. We rapporteren erover via de Q-rapportages.
Implementeren van het aangepaste bestuurlijke besluitvormingsproces, zodat dit voldoet aan de Woo
In 2025 gaat de fase van ketenregie op de Sociale infrastructuur Lekstroom Werkt (SILW), gestart in 2025, over naar kwartiermaken van de nieuwe in 2025, over naar kwartiermaken van de nieuwe infrastructuur.
In de gesprekscycli bespreken we ook thema’s als integriteit, mobiliteit, veiligheid en duurzame inzetbaarheid.
In de Lekstroom regio richten we een gemeenschappelijke regeling op waarmee we voldoen aan de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg.
In gesprek met partners sturen wij op het realiseren van in- en uitbreidingslocaties.
Inclusiviteit van jongeren tot 18 jaar bevorderen door de pilot van een buurtcultuurcoach.
Individuele begeleiding van statushouders waarbij een persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP) wordt gemaakt. Hierdoor wordt een passende leerroute per statushouder gevonden zodat iedereen mee kan doen op het eigen niveau.
Invulling en uitvoering geven aan het districtelijk actieplan Digitale Veiligheid.
Invulling geven aan het veilig samenwerken met documenten binnen en buiten de gemeente door middel van een zorgvuldige doorontwikkeling van MS365.
Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt worden als dat nodig is langdurig begeleid. Het doel en de aard van de begeleiding is maatwerk. Het kan ook gaan om zorg of ondersteuning vanuit bijvoorbeeld het team sociaal domein.
Inwoners met een korte afstand tot de arbeidsmarkt worden intensief begeleid naar een passende werkplek
Inzetten op het voorkomen van escalatie door eerder oppakken van signalen en snellere opvolging naar aanleiding van meldingen.
Inzetten van de Hospitaregeling in afstemming met team Ruimte en Projecten zodat alternatieve woonvormen benut worden en woningdelen bevorderd wordt zoals Onder de pannen en Kamers met Aandacht.
Inzetten van een coördinator Welzijn op Recept als schakel tussen de gemeente, huisartsen, welzijn en regio Lekstroom
Jaarlijks bijwerken van de sociale kaart, de links en informatie op de website van de gemeente en de zorginstellingen.
Jaarlijkse ENSIA audit over onder andere BIO, DigiD en Suwinet.
Kinderen groeien zoveel mogelijk thuis in een veilige en beschermde omgeving op en de benodigde hulp moet zoveel mogelijk dichtbij de leefomgeving van het kind beschikbaar zijn.
Klachten over gedrag binnen de wettelijke termijn afhandelen.
Medewerkers kunnen bij de GIJS-academie interne trainingen volgen om het participatiebeleid toe te passen.
Medio 2025 hadden alle sportverenigingen in IJsselstein een vertrouwenscontactpersoon binnen hun organisatie aangesteld. Dat was een mooie mijlpaal. Dit draagt bij aan een veilige en toegankelijke sportomgeving voor iedereen.
Meedoen aan campagnes vanuit het rijk en de provincie om mensen meer te laten lopen en op de fiets te krijgen.
Meer publiek bereiken door het stimuleren van inclusief aanbod.
Minder digitaal vaardige inwoners gaan we helpen met digitale aanvragen
Minimaal 1 schoolzone is verbeterd door deze herkenbaar, uniform en veilig in te richten.
Naar aanleiding van de evaluatie van het traject Van Afval Naar Grondstof herijken we het grondstoffenbeleid waar nodig en komen daarmee naar de raad.
Nieuwe (landelijke) ontwikkelingen vertalen we in beleid of opgaves die we vervolgens integraal uitwerken.
Nieuwe organisatie-brede wetgeving voor de datum van inwerkingtreden invoeren.
Ondersteuning bieden aan Oekraïners. Zowel Oekraïners die in de gemeentelijke opvang verblijven als die bij particulieren ondergebracht zijn. Deze ondersteuning is onder andere op het gebied van opvang, werk, taal en onderwijs voor de kinderen.
Onderzoeken van de mogelijkheden van een digitale, centrale plek voor het cultuuraanbod van IJsselstein.
Ongevraagde adviezen leveren die kwalitatief goed zijn en op tijd zijn voor bestuurlijke besluitvorming.
Op 1 bedrijventerrein is een formele samenwerking tussen de bedrijven gestart.
Op basis van het informatielandschap brengen we ons leverancier en contractmanagement in kaart.
Opstarten van het uitvoeren van de tweejaarlijkse cultuurmonitor onder inwoners van IJsselstein voor het meten van cultuurparticipatie (0-meting in 2022/2023, vervolgmeting in 2024/2025).
Opstellen en uitvoeren van een controleplan en controleprogramma’s. Hiermee toetsen we de rechtmatige uitvoering van onze processen.
Opstellen van ons strategisch personeelsbeleid naar de toekomst toe.
Organiseren van een training mensenhandel aan de interne organisatie. Hierdoor zijn medewerkers zich meer bewust van signalen en weten hoe te handelen.
Organiseren van minimaal 2 cultuurcafés in samenwerking met het culturele veld.
Passend taalaanbod voor de diverse leerroutes binnen het inburgeringsstelsel. Hiervoor worden op regionaal niveau afspraken gemaakt met taalaanbieders.
Samen met de Hogeschool Utrecht wordt een pilot uitgevoerd op gebied van gecombineerde leefstijlinterventie voor inwoners met geldzorgen.
Samen met onze lokale partners werken we integraal aan het verbeteren van de leefbaarheid in de wijken.
Samen met onze uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) en de andere WIL-gemeenten (Nieuwegein, Houten en Lopik) blijven we werken we aan de doorontwikkeling van de dienstverlening van WIL met als doelstelling balans tussen opdracht,
Samen met sociale partners vergroten we de bekendheid van voorliggende voorzieningen, zodat meer inwoners, vooral 75-plussers, hiervan gebruikmaken.
Starten met het uitrollen van het uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur 2026-2029.
Starten met het verzamelen van subjectieve veiligheidsgegevens over het onderwerp.
Statushouders zo goed mogelijk gespreid over de gemeente huisvesten in het belang van integratiekansen en de balans en leefbaarheid in de wijk
Stimuleren taal- en leesontwikkeling en leesplezier.
Stress onder jongeren verminderen door o.a. activiteiten gericht op het bevorderen van zelfvertrouwen, vitaliteit en contact met anderen (JoinUs en IJsselsteinse jacht).
Toegang tot een fysieke en digitale boeken- en tijdschriftencollectie.
Trainen van medewerkers van de gemeente over hoe signalen herkend kunnen worden en wat het bijbehorende handelingsperspectief is.
Uitkomsten worden besproken in het managementteam en acties worden bepaald.
Uitvoeren en monitoren van de afspraken in de Uitvoeringsagenda Woonzorgvisie.
Uitvoeren van 2 integrale controles samen met onze veiligheidspartners.
Uitvoering geven aan de bewaarstrategie.
Uitvoering geven aan de nieuwe Cyberbeveiligingswet (NIS2).
Uitvoering geven aan het informatiebeleidsplan en informatieveiligheidsplan.
Uitvoering geven aan het projectplan Woo. Hierin staan de concrete acties voor 2026.
Uitvoering geven aan Netwerk Mentale Gezondheid (IZA-akkoord), samenwerking Altrecht, Zorg4IJsselstein, Pulse, Lister/Enik en gemeente.
Uitwerking van de acties uit het Uitvoeringsplan MOBW 2025-2028 IJsselstein
Vaststellen Sociale Visie IJsselstein (Koersdocument Sociaal Domein) inclusief uitvoering VN -verdrag inzake personen met een handicap.
Verantwoordelijkheid en ontplooiing. Een actieve en verantwoordelijke rol nemen. Kansen en ondersteuning krijgen en pakken om te leren en je talenten te ontwikkelen.
Verbeteren van dienstverlening op basis van het onderzoek en monitoring.
Verdere uitwerking en verbetering van de recent ingevoerde werkwijze Bevolkingszorg 3.0.
Verzoeken om informatie en openbaarmaking (Wet open overheid) binnen de wettelijke termijnen afhandelen.
Verzoeken volgens de privacywetgeving (AVG) binnen de wettelijke termijnen afhandelen
Voldoen aan de wettelijke taakstelling die het Rijk elk halfjaar opstelt wat betreft de aantallen statushouders die moeten worden gehuisvest
Voor alle startende medewerkers zijn de faciliteiten voor de startdatum geregeld.
Voor de specifieke aandachtsgroepen zoeken we passende woonruimte zoals kleine woonruimtes, onzelfstandige woonruimtes en huisvesting voor statushouders.
Voor een verkeersveilig en leefbaar Overtoom is een uitvoeringsplan opgesteld en is gestart met de realisatie.
Voor het terugdringen van het gebruik van alcohol en drugs onder jongeren onder de 18 jaar zetten we in op consultatie, advies en deskundigheidsbevordering van docenten op het middelbaar onderwijs door Jellinek.
Voortzetten van de opvangvoorziening voor Oekraïense ontheemden.
Voortzetten van het informatiepunt Digitale Overheid.
We adviseren scholen over aanvullende lessen over jongeren en criminaliteit.
We behouden het (digi)toegankelijkheidsniveau van de gemeentelijke website op B en verbeteren dit door onder andere de documenten en pagina's verder aan te passen.
We benutten het inhuursysteem Flextender volledig.
We bereiden de aanpassing van de tijdelijke huisvesting van de Agnesschool voor.
We bereiden samen met de schoolbesturen de inhuizing van de Baanbreker in het schoolgebouw van het Calscollege IJsselstein voor.
We beslissen over het wel of niet uittreden uit de gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden. We doen hiervoor in 2026 een voorstel aan de raad op basis van het onderzoek dat in 2025 is uitgevoerd.
We bestrijden gezondheidsachterstanden als gevolg van armoede door het organiseren van structureel aanbod (informatiemateriaal, cursus) over gezond en betaalbaar eten.
We blijven investeren in goed contact met onze ketenpartners zoals politie, huisartsen, woningcorporaties en zorgaanbieders waardoor passende zorg en ondersteuning wordt geboden.
We blijven inzetten op energiebesparing en het bestrijden van energiearmoede op basis van de evaluatie uit 2025.
We breiden de werkwijze tussen huisartsen en het Team Sociaal Domein uit naar alle vier de huisartsenpraktijken in IJsstelstein. Deze werkwijze houdt in dat alle psychische hulpvragen van kinderen worden doorgezet naar het Team Sociaal Domein.
We breiden het recreatief routenetwerk uit.
We brengen de parkeerproblematiek met betrekking tot de bedrijfsbusjes in kaart.
We communiceren tijdens crises en rampen richting inwoners volgens onze draaiboeken en afspraken (snel en duidelijk).
We doen onderzoek naar verbetering van de verkeersveiligheid van de Noord IJsseldijk. Op basis van dit onderzoek wordt geparticipeerd over de mogelijke maatregelen. Na vaststelling van de maatregelen volgt de uitvoering.
We evalueren de subsidieregeling Idee tegen eenzaamheid en bepalen op basis van de uitkomsten het vervolg voor het thema Eenzaamheid
We evalueren na afloop van het introductieprogramma de ervaringen van de nieuwe medewerker.
We faciliteren bij de introductie van nieuwe raadsleden.
We gaan door met de uitvoeringsagenda die hoort bij het beleidsplan armoede, schulden, minimabeleid gemeente IJsselstein 2024-2028.
We gaan door met het uitvoeren van de ketenaanpak valpreventie inclusief voor- en natraject.
We gaan door met het uitvoeren van het lesprogramma Digivitaler.
We gaan door met investeren in de samenwerking met de welzijnsorganisatie door te monitoren op resultaatafspraken met rapportages en in kwartaalgesprekken.
We gaan het instroomproces verder automatiseren en digitaliseren.
We gaan ledverlichting toepassen in de historische armaturen in de binnenstad.
We gaan ons introductieprogramma voor nieuwe medewerkers optimaliseren.
We gaan op een uniforme wijze samenwerken met Montfoort en Lopik bij de organisatie en uitvoering van crisiscommunicatie.
We gaan verder met de lijnen die benoemd zijn in Project Jeugd.
We gaan verder met een pilot waarin we preventieve gesprekken voeren met kinderen die steeds vaker afwezig zijn op school. We breiden deze pilot uit naar andere middelbare scholen in andere gemeenten waar IJsselsteinse kinderen naar school gaan.
We geven aan welke ontwikkelingen voor dag- en verblijfsrecreatie we wenselijk achten, onder welke voorwaarden, en bieden we initiatiefnemers duidelijkheid, zodat ze nieuwe projecten kunnen realiseren.
We geven opvolging aan de aanbevelingen van de RI&E
We hebben aandacht voor diversiteit en inclusie.
We hebben grip op de planning via een door bestuur en organisatie gezamenlijk samengestelde langetermijnplanning.
We herstellen de Poortdijkbrug en de Benschopperpoort met onderdelen van de bijbehorende stadsmuren en een deel van de stadsmuur aan de Walkade.
We herzien de promotie,- marketing,- en informatievoorziening.
We komen in 2026 met een raadsvoorstel om te komen tot een warmteprogramma.
We komen met een visie op de huisvesting van arbeidsmigranten.
We laten IJsselsteinse bedrijven profiteren van regionale samenwerking door 1 á 2 kennissessies te organiseren, in samenwerking met onder meer U10, EBU, ROM en MKB Werkplaats.
We maken een introductieprogramma voor een nieuw college.
We maken een opleidingsplan en bieden gerichter opleidingen aan.
We maken het digitaal melden van verhuizing mogelijk.
We monitoren de opvolging van acties die komen uit onze eigen controle of die van de accountant. We streven naar nul grote tekortkomingen in de managementletter en het accountantsverslag.
We monitoren het effect van het uitvoeren van de acties uit de uitvoeringsagenda op het gebruik van onze regelingen.
We nemen bestuurlijk actief deel aan regionale overleggen, zoals VNG bestuur, commissielid financiën VNG en provincietafels.
We onderhouden onze monumenten
We ondersteunen bij het opstellen van een coalitieakkoord.
We ondersteunen minima waar mogelijk met een witgoedregeling.
We ondersteunen ondernemers in het buitengebied bij hun agrarische activiteiten en bij het opzetten van niet-agrarische (neven)activiteiten.
We ondersteunen tenminste drie initiatieven die de verhaallijnen van IJsselstein beleefbaar maken.
We onderzoeken de mogelijkheden om bedrijventerreinen binnen onze gemeente op strategische wijze te zoneren en te reguleren met het oog op toekomstbestendige en passende bedrijvigheid.
We onderzoeken de mogelijkheden om betalende bezoekers inzichtelijk te krijgen.
We onderzoeken de mogelijkheden voor het aanwijzen van bezoekersparkeerplaatsen bij winkels in IJsselstein.
We onderzoeken de mogelijkheid om te komen tot permanente winterterrassen. Inclusief de benodigde beleidsaanpassingen, vergunningen, ruimtegebruik, duurzaamheid, overlastbeperking en afstemming met betrokkenen.
We onderzoeken de verbetermogelijkheden voor het kruispunt Utrechtseweg met Beneluxweg en Europalaan.
We onderzoeken verkeerscirculatie en komen tot een advies welke maatregelen we kunnen nemen. Denk daarbij aan de mogelijkheden om de verkeerssituatie en verblijfskwaliteit op de route Molenstraat/Schuttersgracht te verbeteren.
We ontwikkelen een toeristisch profiel. Daaruit maken we verhaallijnen en maken deze beleefbaar.
We ontwikkelen in samenwerking met de betrokken schoolbesturen een plan ter voorbereiding op de benodigde vergunningsprocedures voor de nieuwbouw van het kindcentrum van de Agnesschool en De Tandem.
We organiseren een structureel overleg met lokale partners
We organiseren minimaal 2 communicatiecampagnes en/of bijeenkomsten om bewoners en ondernemers te stimuleren tot het nemen van klimaatadaptieve maatregelen. Denk daarbij aan het aanleggen van groene daken en het vergroenen van tuinen.
We organiseren structurele ambtelijke en bestuurlijke overleggen gericht op de coördinatie op Zorg en Veiligheid.
We realiseren een comfortabele en aantrekkelijke fietsroute naar de Nedereindse Plas.
We realiseren in 2026 verschillende acties of maatregelen uit het Visie- en Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie 2023-2028, het WRP en de IBOR.
We realiseren van één professionele destinatie- en marketingorganisatie.
We renoveren, conform IBOR, 18 speellocaties. (zie ook paragraaf kapitaalgoederen)
We ronden het onderzoek naar de warmtepotentie van de rioolwaterzuiveringsinstallatie bij Klaphek af.
We sluiten aan op de ontwikkelingen van de Hervormingsagenda Jeugd en Toekomstscenario Kind en gezin.
We starten met een Masterplan voor het Kromme IJsselgebied.
We starten met het opstellen van het eerste wijkuitvoeringsplan.
We stellen 3 kwartaalrapportages op.
We stellen een plan vast voor een verbeterde knooppuntfunctie en verblijfskwaliteit van busstation Binnenstad.
We stellen een stappenplan op om te acteren op gebieden waar te hoge parkeerdruk wordt gemeten.
We stellen ieder kwartaal een management dashboard op waarin doelen van al onze bedrijfsvoeringsprocessen zijn opgenomen en worden gemeten.
We stellen nieuw parkeerbeleid vast op basis van de vastgestelde Nota van uitgangspunten parkeerbeleid.
We stimuleren het gebruik van het bewoners-initiatievenbudget om de betrokkenheid van bewoners te versterken en de sociale cohesie in de wijken te verbeteren.
We sturen op de gewenste samenstelling van het woningbouwprogramma woningbouwprogramma op basis van de Woonvisie 2025-2030 met voldoende sociale huur en betaalbare woningen, passend bij de doelgroepen.
We toetsen aan de Financiële verordening, de Nota waardering & afschrijving, de Nota reserves en voorzieningen, het Treasury statuut en de Budgethoudersregeling. Hierin zijn de spelregels voor onze financiële transacties opgenomen.
We toetsen of onze maatregelen die de risico’s verkleinen werken. En bepalen extra acties om het totaal aan risico’s te reduceren tot een acceptabel niveau.
We verbeteren de digitale informatievoorziening en dienstverlening met een (technisch) nieuwe gemeentelijke website.
We verbeteren toegankelijkheid van het OV in samenwerking met de provincie.
We verkennen de mogelijkheden om datagestuurd te werken met digitale wijkscans
We verkennen nut en noodzaak van een Cultuurhistorische Waardenkaart voor het versterken van ons Erfgoed.
We versnellen de huidige woningbouwprojecten waar mogelijk.
We versterken de samenhang tussen de werkvelden veiligheid en zorg door (de in 2025 te inventariseren) verbeterpunten door te voeren.
We versterken de samenwerking binnen het sociaal domein om het voor inwoners met problemen op meerder leefgebieden makkelijker te maken.
We versterken de samenwerking tussen gemeente, Lokaal werkteam en uitvoeringsorganisaties (WIL, Werkwijss en Wess) ten aanzien van de personeelsbehoefte van lokale bedrijven.
We versterken de vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) om meer onderwijskansengelijkheid te bereiken.
We versterken ons monumentale vastgoed en wijzen nieuw erfgoed aan (daar waar het een bijdrage levert aan het versterken van ons monumentale vastgoed), zie programma 4.
We vervangen minstens 20 prullenbakken in de openbare ruimte door prullenbakken met een klep omdat dit bijdraagt aan een schone leefomgeving.
We verwerken de resultaten van het preventief medisch onderzoek in beleid per doelgroep
We verwijderen zinloze verharding bij onderhoudswerkzaamheden en projecten.
We voeren actief regie op onze verbonden partijen. We monitoren actief op het behalen van beleidsdoelstellingen en blijven verbonden partijen oproepen besparingsmogelijkheden in beeld te brengen.
We voeren camerahandhaving in voor gemotoriseerd verkeer op minimaal 1 locatie in de binnenstad.
We voeren de meerjarige prestatieafspraken met Cazas Wonen voor 2026 en verder uit en stellen deze zo nodig bij.
We voeren een onderzoek uit naar ‘soft controls’. Hierbij wordt (onder andere) onderzocht of cultuur en gedrag binnen onze organisatie voldoende bijdragen aan het verkleinen van risico’s.
We voeren experimenten uit om deze sociale infrastructuur te verbeteren. bijvoorbeeld door de inzet op parttime werk.
We voeren in 2026 de afgesproken acties uit het plan van aanpak uit zodat we in 2030 voldoen aan de Woo.
We voeren jaarlijks de integrale risicoanalyse uit. Hierin is aandacht voor alle risico’s die de rechtmatigheid raken. Daarbij besteden we ook aandacht aan risico’s op fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik.
We voeren lokale isolatie-aanpak uit waarmee we inwoners ondersteunen bij het nemen van maatregelen aan de schil van hun woning.
We voeren ons onderwijskansenbeleid uit om alle kinderen meer kansen in het onderwijs te geven.
We voorzien het dak van het oude stadhuis van nieuwe dakplaten (isolatie) inclusief herstel van het dakwerk (dakpannen, goten e.d.).
We werken aan de verbinding(en) tussen de stad en het buitengebied. Dat doen we onder meer door de gebiedssamenwerking binnen Groen Groeit Mee.
We werken één maatregel uit voor veilige loop- en fietsroutes naar bedrijventerreinen tot een ontwerp.
We werken mee aan uitvoering van het Utrechts Programma Landelijk Gebied om de toekomst voor onze agrarische sector te verzekeren.
We wijzen nieuw erfgoed aan daar waar het een bijdrage levert aan het versterken van ons monumentale vastgoed (gemeentelijke monumenten). Hiervoor gebruiken we een actueel Gemeentelijk Register.
We willen voorkomen dat mensen met zorgwekkend gedrag in aanraking komen met politie, justitie, schuldeisers e.d. en mogelijk daardoor niet de passende zorg en ondersteuning krijgen die nodig is.
We zetten buurtsportcoaches in voor een passend sport- en beweegaanbod voor alle inwoners, met specifieke aandacht voor kwetsbare groepen.
We zetten in op het vergroten van de bekendheid onder inwoners van vervoersservices die toegankelijk zijn zonder indicatie, zoals de Pulse Pendel, de Gouden koets, de Buurtbus en de Zender Express.
We zetten onze sturingsinstrumenten in om binnen de bestaande woningvoorraad meer woningen te realiseren, zoals door woningsplitsing, woningdelen, generatie wonen, optoppen.
We zetten stappen om tot realisatie van zonnevelden te komen en starten waar nodig met de uitwerking van een extra zoekgebied.
We zijn zichtbaar in de wijk en weten wat er speelt onder bewoners.
We zijn zichtbaar voor de juiste doelgroepen met als doel het vervullen van onze vacatures en een goede mix van eigen medewerkers en inhuur (flexibele schil).
We zoeken daar waar mogelijk de regionale samenwerking op.
We zorgen dat inwoners met een laag inkomen mee kunnen doen met energiebesparing om kosten te besparen door uitbreiding van het sociaal programma energiebesparing met grotere isolerende maatregelen waar nodig en mogelijk.
Zoeken naar en realiseren van nieuwe asielopvang in de gemeente en/of samenwerken met omliggende gemeenten hiervoor
Vorige
/ 630
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk