Bedrijfsvoering

Deze paragraaf geeft een overzicht van een aantal onderdelen van onze bedrijfsvoering en de belangrijkste thema’s daarbinnen. 

Visie op bedrijfsvoering

Ondersteunen en ontzorgen

Terug naar navigatie - Ondersteunen en ontzorgen

Wij ondersteunen collega’s, college en raad bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid en projecten. Daarmee dragen we bij aan de ontwikkeling van IJsselstein. Wij werken voor onze inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen en andere partners.

Inrichting ambtelijke organisatie

Inrichting ambtelijke organisatie

Terug naar navigatie - Inrichting ambtelijke organisatie

De structuur van de organisatie is eenvoudig en eenduidig. De organisatie bestaat uit 8 teams. 
Het managementteam wordt gevormd door de algemeen directeur en de teamleiders. De teamleider is integraal eindverantwoordelijk voor de producten en resultaten van het team. De algemeen directeur is de eindverantwoordelijke van de ambtelijke organisatie. 
De organisatie kent de volgende teams: 

Team

Formatie 2025

Concern

8,1

Advies

16,2

Interne ondersteuning

26,1

Klant

18,6

Civiel en Vastgoed

50,1

Ruimte en Projecten

28,6

Samenleving

28,2

Sociaal domein

36,4

Totaal

212,4

 

Communicatie

Creëren van begrip

Terug naar navigatie - Creëren van begrip

Met effectieve en open communicatie werken wij aan verbinding, samenwerking en begrip tussen de gemeente, haar inwoners en andere stakeholders. Daarmee dragen wij bij aan de uitvoering van de opgaves en uitdagingen waar organisatie en college voor staan.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Praten met de samenleving

Terug naar navigatie - Praten met de samenleving
KPI: Alle uitgaande brieven zijn in B1 geschreven.
KPI: De website heeft (digi)toegankelijkheidsniveau B.

 

Rust bewaren bij crises

Terug naar navigatie - Rust bewaren bij crises
KPI: Alle communicatieadviseurs zijn inzetbaar bij een crisis.
KPI: De communicatie tijdens crises en rampen richting inwoners is snel en duidelijk .

 

Control

Rechtmatig en doelmatig

Terug naar navigatie - Rechtmatig en doelmatig

We zijn ons bewust van de risico’s die wij als gemeente lopen. Onze interne beheersing beperkt deze risico’s, zodat we ‘in control’ zijn. Dit betekent dat we onze activiteiten uitvoeren binnen geldende regels (rechtmatig) en bijdragen aan onze opgaves (doelmatig). 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Actueel en volledig inzicht in risico’s en mate waarin deze beheerst worden

Terug naar navigatie - Actueel en volledig inzicht in risico’s en mate waarin deze beheerst worden
KPI: De weerstandsfactor (weerstandsvermogen ten opzichte van totaal aan risico’s) is minimaal 1,5.
KPI: Restrisico’s in onze integrale risico-analyse zijn allemaal laag of middel.

 

Grip op doelmatigheid van eigen bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Grip op doelmatigheid van eigen bedrijfsvoering
KPI: We hebben een dashboard waarin alle processen van bedrijfsvoering  met bijbehorende doelen ieder kwartaal worden gerapporteerd.
KPI:  Geen jaarlijks terugkerende grote tekortkomingen in het management dashboard.

 

Voldoen aan wet- en regelgeving (rechtmatigheid)

Terug naar navigatie - Voldoen aan wet- en regelgeving (rechtmatigheid)
KPI:  Rechtmatigheidsfouten en onduidelijkheden niet hoger dan 1% van de totale lasten (inclusief toevoegingen aan reserves). Dit is de grens die door de raad is bepaald.

 

Financiën

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Actueel inzicht financiële situatie

Terug naar navigatie - Actueel inzicht financiële situatie
KPI: De afwijking tussen resultaatprognose van de Q3 rapportage en het jaarrekeningresultaat is maximaal 1% van de totaal begrote lasten.

 

Financieel toekomstbestendige gemeente

Terug naar navigatie - Financieel toekomstbestendige gemeente
KPI: Onze weerstandsfactor is minimaal 1,5%. Dit is de grens die door de raad is bepaald.
KPI: We staan onder het minimale (repressieve) toezicht van de provincie.

 

Solide financiële administratie

Terug naar navigatie - Solide financiële administratie
KPI: De maximale getrouwheidsfout in het accountantsoordeel van de jaarstukken is maximaal 1% van de totaal begrote lasten.

 

Human Resources

De mens centraal

Terug naar navigatie - De mens centraal

De medewerker is het belangrijkste kapitaal van onze organisatie. Door het centraal zetten van de medewerkers, kunnen zij hun talent en capaciteit zo optimaal mogelijk inzetten. Daarbij is een veilige werkomgeving van belang. 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Creëren van een uitdagende werkomgeving

Terug naar navigatie - Creëren van een uitdagende werkomgeving
KPI: Alle medewerkers spreken hun leidinggevende minimaal twee keer per jaar over hun functioneren en ontwikkeling. 
KPI: We geven in de gesprekken gericht aandacht aan de opleidingsmogelijkheden, zodat we ons opleidingsbudget goed benutten.

 

Organiseren van een warm en goed welkom

Terug naar navigatie - Organiseren van een warm en goed welkom
KPI: Voor alle startende medewerkers zijn de faciliteiten voor de startdatum geregeld.
KPI: Alle startende medewerkers doorlopen het introductieprogramma in de eerste drie maanden.

 

Selecteren van de beste mensen voor de juiste functies

Terug naar navigatie - Selecteren van de beste mensen voor de juiste functies

Informatie

Grip op informatie

Terug naar navigatie - Grip op informatie

We brengen de informatiehuishouding op orde door te werken aan de (wettelijke) opgaven. Op langer termijn is er meer openheid en transparantie van informatie.  Zodat we op een bewuste veilige manier werken en gebruik maken van de informatie.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Regie op de informatiestromen binnen en buiten de gemeente

Terug naar navigatie - Regie op de informatiestromen binnen en buiten de gemeente

Toegankelijk en openbaar maken van informatie

Terug naar navigatie - Toegankelijk en openbaar maken van informatie

Juridische zaken

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Juridische kwaliteitszorg: de gemeente handelt rechtmatig

Terug naar navigatie - Juridische kwaliteitszorg: de gemeente handelt rechtmatig
KPI: Minimaal 1 keer per jaar voeren we een intern juridisch kwaliteitsonderzoek uit.
KPI: Minimaal 1 keer per jaar bieden we een interne juridische training aan.
KPI: We voeren wekelijks een juridische toets uit op college- en raadsvoorstellen.

 

Juridische producten: goed van kwaliteit en op tijd

Terug naar navigatie - Juridische producten: goed van kwaliteit en op tijd
KPI:  We blijven binnen de wettelijk vastgelegde termijnen.
KPI:  Voor afhandeling van schadeclaims houden we maximaal 8 weken aan.