Deze paragraaf geeft een overzicht van een aantal onderdelen van onze bedrijfsvoering en de belangrijkste thema’s daarbinnen.
KPI: Bij de ontwikkeling van beleid weten wat de inwoner vindt en wil. |
Deze paragraaf geeft een overzicht van een aantal onderdelen van onze bedrijfsvoering en de belangrijkste thema’s daarbinnen.
Wij ondersteunen collega’s, college en raad bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid en projecten. Daarmee dragen we bij aan de ontwikkeling van IJsselstein. Wij werken voor onze inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen en andere partners.
De structuur van de organisatie is eenvoudig en eenduidig. De organisatie bestaat uit 8 teams.
Het managementteam wordt gevormd door de algemeen directeur en de teamleiders. De teamleider is integraal eindverantwoordelijk voor de producten en resultaten van het team. De algemeen directeur is de eindverantwoordelijke van de ambtelijke organisatie.
De organisatie kent de volgende teams:
Team |
Formatie 2025 |
Concern |
8,1 |
Advies |
16,2 |
Interne ondersteuning |
26,1 |
Klant |
18,6 |
Civiel en Vastgoed |
50,1 |
Ruimte en Projecten |
28,6 |
Samenleving |
28,2 |
Sociaal domein |
36,4 |
Totaal |
212,4 |
Met effectieve en open communicatie werken wij aan verbinding, samenwerking en begrip tussen de gemeente, haar inwoners en andere stakeholders. Daarmee dragen wij bij aan de uitvoering van de opgaves en uitdagingen waar organisatie en college voor staan.
KPI: Bij de ontwikkeling van beleid weten wat de inwoner vindt en wil. |
KPI: Alle uitgaande brieven zijn in B1 geschreven. |
KPI: De website heeft (digi)toegankelijkheidsniveau B. |
KPI: Alle communicatieadviseurs zijn inzetbaar bij een crisis. |
KPI: De communicatie tijdens crises en rampen richting inwoners is snel en duidelijk . |
KPI: In de communicatie van de gemeente zijn de missie, visie, kernwaarden herkenbaar terug te vinden. |
We zijn ons bewust van de risico’s die wij als gemeente lopen. Onze interne beheersing beperkt deze risico’s, zodat we ‘in control’ zijn. Dit betekent dat we onze activiteiten uitvoeren binnen geldende regels (rechtmatig) en bijdragen aan onze opgaves (doelmatig).
KPI: De weerstandsfactor (weerstandsvermogen ten opzichte van totaal aan risico’s) is minimaal 1,5. |
KPI: Restrisico’s in onze integrale risico-analyse zijn allemaal laag of middel. |
KPI: We hebben een dashboard waarin alle processen van bedrijfsvoering met bijbehorende doelen ieder kwartaal worden gerapporteerd. |
KPI: Geen jaarlijks terugkerende grote tekortkomingen in het management dashboard. |
KPI: Rechtmatigheidsfouten en onduidelijkheden niet hoger dan 1% van de totale lasten (inclusief toevoegingen aan reserves). Dit is de grens die door de raad is bepaald. |
We verantwoorden ons over wat we doen en voeren solide financieel beleid, ook voor de lange termijn. Op deze manier kunnen we ook in de toekomst blijven werken aan onze opgaven.
KPI: De afwijking tussen resultaatprognose van de Q3 rapportage en het jaarrekeningresultaat is maximaal 1% van de totaal begrote lasten. |
KPI: Onze weerstandsfactor is minimaal 1,5%. Dit is de grens die door de raad is bepaald. |
KPI: We staan onder het minimale (repressieve) toezicht van de provincie. |
KPI: De maximale getrouwheidsfout in het accountantsoordeel van de jaarstukken is maximaal 1% van de totaal begrote lasten. |
De medewerker is het belangrijkste kapitaal van onze organisatie. Door het centraal zetten van de medewerkers, kunnen zij hun talent en capaciteit zo optimaal mogelijk inzetten. Daarbij is een veilige werkomgeving van belang.
KPI: Alle medewerkers spreken hun leidinggevende minimaal twee keer per jaar over hun functioneren en ontwikkeling. |
KPI: We geven in de gesprekken gericht aandacht aan de opleidingsmogelijkheden, zodat we ons opleidingsbudget goed benutten. |
KPI: Voor alle startende medewerkers zijn de faciliteiten voor de startdatum geregeld. |
KPI: Alle startende medewerkers doorlopen het introductieprogramma in de eerste drie maanden. |
We brengen de informatiehuishouding op orde door te werken aan de (wettelijke) opgaven. Op langer termijn is er meer openheid en transparantie van informatie. Zodat we op een bewuste veilige manier werken en gebruik maken van de informatie.
KPI: Voldoen aan de jaarlijkse verantwoording van het archief- en informatiebeheer aan het RHC en Provincie. |
KPI: Voldoen aan de jaarlijkse ENSIA audit. |
Als gemeente respecteren we de beginselen van de rechtsstaat en handelen we daarnaar.
KPI: Minimaal 1 keer per jaar voeren we een intern juridisch kwaliteitsonderzoek uit. |
KPI: Minimaal 1 keer per jaar bieden we een interne juridische training aan. |
KPI: We voeren wekelijks een juridische toets uit op college- en raadsvoorstellen. |
KPI: We blijven binnen de wettelijk vastgelegde termijnen. |
KPI: Voor afhandeling van schadeclaims houden we maximaal 8 weken aan. |