Wonen en ruimte - Programma 3

Voor alles is een plek

Terug naar navigatie - Voor alles is een plek

Het programma Wonen en Ruimte gaat over de ruimte  waar wij in leven en hoe we deze willen inrichten en benutten. Het overkoepelende beleid hebben we vastgelegd in de omgevingsvisie. In deze programmabegroting benoemen we de opgaven die uit de omgevingsvisie voortkomen. 

Economie

Een vitale en krachtige kern

Terug naar navigatie - Een vitale en krachtige kern

De IJsselsteinse economie is divers van samenstelling. We koesteren deze diversiteit en versterken en verbreden die waar mogelijk. We willen dat het economisch goed gaat met onze inwoners en ondernemingen. Daarvoor hanteren we de economische visie als leidraad. Door de gunstige ligging, de aantrekkelijke binnenstad en de nabijheid van het buitengebied en het stedelijk gebied is het goed wonen en verblijven in IJsselstein. De keerzijde is de druk op de arbeids- en woningmarkt en beperkte beschikbaarheid van ruimte voor bedrijven. Dit laatste vraagt om een scherpe focus. We zoeken daarom altijd naar kansen en samenwerking. 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Gastvrije binnenstad

Terug naar navigatie - Gastvrije binnenstad
KPI: Uitvoering geven aan minimaal 3 activiteiten uit het Uitvoeringsprogramma Binnenstad.

 

IJsselstein heeft een levendig buitengebied

Terug naar navigatie - IJsselstein heeft een levendig buitengebied

Talentenstad voor iedereen

Terug naar navigatie - Talentenstad voor iedereen

Toekomstbestendige werklocaties

Terug naar navigatie - Toekomstbestendige werklocaties
KPI: Op 1 bedrijventerrein is een formele samenwerking tussen de bedrijven gestart.
KPI: Op 1 bedrijventerrein is een in samenwerking met ondernemers een plan van aanpak voor verduurzaming opgesteld.

 

Wonen

Er is een plek voor iedereen

Terug naar navigatie - Er is een plek voor iedereen

Het hebben van een plek om te wonen is een basisrecht. Veel woningzoekenden hebben moeite om in een overspannen woningmarkt een plek te vinden. We spannen ons daarom in om de groeiende vraag naar woonruimte het hoofd te bieden. Dat doen we onder andere door initiatiefnemers goed te faciliteren en zelf woningbouwprojecten te starten. Daarbij hebben we aandacht voor bijzondere doelgroepen en de betaalbaarheid van woningen. 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Huisvesten van specifieke doelgroepen

Terug naar navigatie - Huisvesten van specifieke doelgroepen

We voeren ons woningbouwprogramma uit

Terug naar navigatie - We voeren ons woningbouwprogramma uit
KPI: Tenminste 100 flexwoningen zijn gerealiseerd.

 

Recreatie en toerisme

IJsselstein is een aantrekkelijke gastheer

Terug naar navigatie - IJsselstein is een aantrekkelijke gastheer

IJsselstein is te mooi om voor onszelf te houden. We verwelkomen daarom graag onze gasten. Daarnaast maken we de stad zo aantrekkelijk mogelijk. Hier plukken zowel de inwoners als de bezoekers de vruchten van. We koppelen deze aanpak zoveel mogelijk aan andere projecten zodat we zo efficiënt mogelijk investeren.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Het versterken van ons monumentale vastgoed

Terug naar navigatie - Het versterken van ons monumentale vastgoed

Mobiliteit

We kunnen overal komen

Terug naar navigatie - We kunnen overal komen

De gemeente IJsselstein ligt dicht bij de stedelijke agglomeratie Utrecht aan. Daar hebben we profijt, maar ook last van. We proberen de sterke verbindingen zo goed mogelijk te benutten en we waken dat het netwerk vast loopt. We maken verplaatsingen zo comfortabel mogelijk voor fietsers en voetgangers. We maken ieder jaar het OV een stapje beter. Daarnaast begrijpen we dat sommige ritten prettiger zijn met de auto. We streven er naar dat iedereen altijd zo mobiel mogelijk kan zijn, zodat iedereen comfortabel kan komen waar die wil zijn. 

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Bereikbaar blijven in een leefbare omgeving

Terug naar navigatie - Bereikbaar blijven in een leefbare omgeving
KPI: Minimaal 1 beveiligde fietsenstalling bij de binnenstad is gerealiseerd.

 

Toename van efficiënte en schone mobiliteit

Terug naar navigatie - Toename van efficiënte en schone mobiliteit

Verbeteren van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Verbeteren van de verkeersveiligheid
KPI: Minimaal 1 schoolzone is verbeterd door deze herkenbaar en veilig in te richten.

 

Duurzaamheid

Een toekomst voor IJsselstein

Terug naar navigatie - Een toekomst voor IJsselstein

De noodzaak om onze leefomgeving aan te passen aan het veranderende klimaat neemt toe. We beperken de uitstoot van CO2 door energie te besparen, over te schakelen naar hernieuwbare energiebronnen en door onze infrastructuur aan te passen.  Tegelijkertijd bereiden we ons voor op extremere regenval, meer droogte en de effecten hiervan op de bodem. We zoeken daarbij naar zoveel mogelijk draagvlak onder inwoners.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

We geven het goede voorbeeld

Terug naar navigatie - We geven het goede voorbeeld

We helpen bij energiebesparing

Terug naar navigatie - We helpen bij energiebesparing

We passen ons aan, aan een veranderend klimaat

Terug naar navigatie - We passen ons aan, aan een veranderend klimaat

Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Ruimtelijke Ordening

Een rechtmatige en evenwichtige verdeling van ruimte

Terug naar navigatie - Een rechtmatige en evenwichtige verdeling van ruimte

De druk op de beschikbare ruimte is groot. Als gemeente sturen we op de verdeling hiervan door middel van de omgevingsvisie en het omgevingsplan. Daarbij hebben we oog voor het bieden van ontwikkelruimte. Als mensen iets in de ruimte willen veranderen toetsen we deze aanpassingen. Als iemand de regels vermijdt of ondermijnt dan treden we op.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

We zorgen voor heldere kaders

Terug naar navigatie - We zorgen voor heldere kaders

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Aanpassingen 2024-2025 Primitieve Begroting 2025 Primitieve Begroting 2026 Primitieve Begroting 2027 Primitieve Begroting 2028
Lasten 30.183.953 -3.932.361 26.251.592 28.919.325 25.515.076 25.667.877
Baten 15.345.119 435.896 15.781.015 20.137.917 15.205.249 15.399.786
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 14.838.834 -4.368.257 10.470.577 8.781.408 10.309.827 10.268.091
Onttrekkingen 4.443.921 -4.216.564 227.357 146.438 135.457 146.881
Stortingen 415.453 -186.967 228.486 1.660.937 61.977 61.977
Mutaties reserves -4.028.468 4.029.597 1.129 1.514.499 -73.480 -84.904

Belangrijkste financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Belangrijkste financiële afwijkingen
Onderwerp Toelichting aanpassingen Wonen en ruimte Aanpassing begrote lasten 2025 t.o.v. 2024 Aanpassing begrote baten 2025 t.o.v. 2024
Toelichting afwijkingen voor bestemming
Indexatie De prijsgevoelige budgetten zijn met 2,3 % geïndexeerd om de inflatie te compenseren. -88.210 63.587
Personeelslasten Zie de paragraaf bedrijfsvoering voor een centrale toelichting op de personeelslasten. -53.808
Uitgestelde prestaties Conform het raadsvoorstel bij de jaarrekening 2023 waren er diverse uitgestelde prestaties waarvoor resterend budget uit 2023 in 2024 incidenteel beschikbaar was gesteld. 286.407
Actualisatie grexen De bij de jaarrekening en via apart raadsbesluit vastgestelde grexen zijn in de begroting verwerkt. -394.973 433.072
Rente en afschrijvingen Door onder andere afgesloten investeringen in 2024 stijgen de rente en afschrijflasten. -106.355
Klimaatmiddelen In 2024 was er incidenteel € 81.000 begroot voor het opstellen van een 'Visie en Uitvoeringsagenda Duurzaamheid en Energie' 81.000
Energiearmoede In 2024 was incidenteel subsidie ontvangen ter bestrijding van energiearmoede. 90.618 -90.618
Subsidie klimaat Vanuit het rijk is subsidie ontvangen om de klimaatdoelstellingen te behalen. In 2024 hebben wij een deel van het restant van de ontvangen Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) gelden uit 2023 gebruikt. Dit extra budget is in 2025 niet meer beschikbaar. 194.744 -194.744
Isolatie gelden In 2024 is incidentele subsidie ontvangen voor isolatiemaatregelen. De ontvangen subsidie is in 2024 ook weer besteed. Door het incidentele karakter zijn deze bedragen in 2025 niet meer beschikbaar 468.880 -468.880
Omgevingsdienst regio Utrecht (OdrU) Door o.a. indexatie worden de budgetten van de OdrU binnen programma 3 verhoogd. -83.494
Omgevingswet In 2024 is naast de uitgestelde prestatie voor de omgevingswet (€ 261.407) ook extra incidenteel budget ontvangen uit de circulaires. 286.429
Woonvisie In 2024 was incidenteel budget beschikbaar voor het actualiseren van de woonvisie 30.000
Aanpassingen IBOR In 2025 vallen de uitgaven voor de beheerplannen IBOR lager uit. Dit komt vooral omdat in 2024 éénmalige stortingen in de voorzieningen zijn begroot om langjarige ons groot onderhoud te dekken. Deze éénmalige stortingen vervallen daarom in 2025. Daarnaast zijn er ook fluctuaties in het dagelijks onderhoud van het IBOR, zoals te zien in het door u vastgestelde beheerplan IBOR. 2.864.892
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) Door o.a. indexatie worden de budgetten van de RMN binnen programma 3 verhoogd. -200.360
Garageparkeren We zien dat er structureel budget tekort is voor het dagelijks beheer van de parkeergarages. Deze extra kosten vangen wij op door meer inkomsten garageparkeren, die ontstaan omdat er vaker wordt geparkeerd in de garages dan vooraf begroot. -30.000 30.000
Openbaar groen In 2025 verwachten wij minder advieskosten voor groen t.o.v. 2024. Dit omdat het IBOR-beleid in 2024 is vastgesteld door de raad. Hiervoor was in 2024 incidenteel budget beschikbaar. Daarnaast is ook het licentiebudget naar beneden bijgesteld. 77.703
Actualisatie budgetten In aanloop naar de inventarisatie van bezuinigingsmogelijkheden voor het ravijnjaar hebben we alle budgetten kritisch doorlopen en geactualiseerd. Dit resulteert in de volgenden voordelen 175.575 1.195
Afval In 2025 verhogen we de afvalbudgetten o.a. door een hogere bijdrage aan de RMN (zie onderdeel RMN hierboven), een stijging van de kosten voor groot onderhoud en indexatie. Daarnaast verlagen wij de begrote inkomsten van de huur van de omdat wij afrekenen op basis van daadwerkelijk afgenomen M2. Ook vallen de verwachtte inkomsten voor o.a. PMD, papier, etc. € 103.000 lager uit dan begroot. Al deze stijgingen en dalingen hebben een effect op de inkomsten afvalstoffenheffing. -91.025 356.212
Riolering Het door uw raad vastgestelde Water en Rioolplan (WRP) is verwerkt in de begroting 2025. De uitgaven dalen door o.a. een verlaagde bijdrage aan de spaarvoorziening voor toekomstige vervangingen. Daarnaast verlagen wij de begrote inkomsten in lijn met het door u vastgestelde WRP 471.285 -387.810
Bestemmingsplannen In 2025 komen incidenteel meer inkomsten binnen voor anterieure inkomsten voor werk in relatie tot bestemmingsplannen. 47.550
Totaal verschil saldo voor bestemming 3.979.308 -210.436
Toelichting afwijkingen reserve mutaties
In 2024 stond een onttrekking aan de Reserve Opschorting prestaties gepland inzake diverse uitgestelde prestaties conform jaarrekening 2023. -687.834
Door uitvoering van het vastgestelde raadsvoorstel “IBOR” wordt in 2024 incidenteel budget onttrokken uit de algemene reserve. -1.967.447
De bij de jaarrekening 2023 vastgestelde grex is in de begroting verwerkt. Hierdoor storten wij in 2025 minder in de reserve. -43.959
Door uitvoering van het vastgestelde raadsvoorstel “klimaatmiddelen” wordt in 2024 incidenteel budget onttrokken uit de algemene reserve. -366.866
Door de uitvoering van de het raadsvoorstel IBOR zijn in 2024 incidenteel de saldo's van de reserves baggeren en civiele kunstwerken onttrokken. -945.150
Uit de reserve klimaatmiddelen is in 2024 incidenteel budget onttrokken voor de 'uitvoeringsagenda duurzaamheid en energie' en voor het opstellen van het soortenmanagementplan -81.000
In 2024 was het laatste jaar dat er een onttrekking stond begroot aan de egalisatiereserve rioolheffing om de stijging van de rioolheffing te dempen. -174.714
Door uitvoering van het vastgestelde raadsvoorstel “Hybride werken” wordt in 2024 incidenteel budget onttrokken uit de reserves. 290.476
In 2024 stond een incidentele inkomst grondverkopen begroot, welke wij hebben gestort in de reserve. Ook is er een incidentele bijdrage aan de bovenwijkse voorziening gestort 63.000
In 2024 is via het raadsvoorstel "verzamelbegrotingswijzing" een extra inkomst begroot in 2025 voor bestemmingsplannen. Deze storten wij in de reserve. -122.550
Totaal verschil saldo na bestemming 4.166.275 -4.433.447

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Programma Omschrijving activum 2025 2026 2027 2028
Progr. 3 Aanbr doorl verharding op park.pltsen (2024-2029) 50.000 50.000 50.000 50.000
Aanhanger Empas (2025) 3.000
Actieplan Verkeersveiligh. Lorentzl (2025) 150.000
Armaturen Kronenburgplantoen (2025) 35.000
Asfalt 1.936.361 569.194
Beschoeiing 206.597 293.724 204.543 191.457
Borden 13.290 13.290 13.290 13.290
Elementen 2027 3.419
Elementen 2028 1.288.968
Empas hogedrukreiniger (2025) 24.000
GROEN "Arm" giertank (2028) 16.500
GROEN Aanhangwagen 1 assig 1 (2027) 3.240
GROEN Aanhangwagens 1 & 2 assig (4x)(2028) 22.000
GROEN Aanhangwagens 1 & 2 assig (4x)(2028) 26.950
GROEN Dacia Dokker (2028) 26.500
GROEN Dienstfietsen (9x) (2026) 21.465
GROEN Elektr. wagen Nimos Mi-Nitrac 1.4E (2028) 57.200
GROEN Elektrische auto DFSK (2027) 54.000
GROEN Fuso Canter (2025) 67.600
GROEN Fuso Canter 3C 13D (2028) 60.500
GROEN Laadbak met arm (2028) 33.000
GROEN Mercedes Vito (2026) 68.900
GROEN Toyota Dyna (2025) 65.000
GROEN Toyota Dyna Truck (2025) 36.400
GROEN Toyota Dyna Truck (2025) 28.600
GROEN Toyota Dyna Truck (2027) 0 70.200
GROEN Toyota Dyna verlengd (2025) 65.000
GROEN Versnipperaar Vandaele (2028) 13.750
GROEN Versnipperaar Vandaele (2028) 21.450
Groen 2025 100.000 100.000 100.000 100.000
Herinr.parken en aanplant grote boomkr (2025) 50.000 50.000 50.000 50.000
Kleine auto laad kraan (2025) 10.000
Kleine auto laad kraan (2027) 10.800
Kleine auto laad kraan (2027) 10.800
Maatr Bedr.t. Lage Dijk (zeemanln/ lorentzn)(2026) 250.000
Maatregelen aanpak wateroverlast (2024) 200.000 200.000 200.000 200.000
Masten Kronenburgplantsoen (2025) 104.500
OVL Armatuur 10.000 10.000 10.000 10.000
OVL Mast 50.000 50.000 50.000 50.000
Snellere fietsverb. regio (route Kr IJssel)(2025) 750.000
Snellere fietsverb.regio (fietsbHoll.IJssel(2025) 1.200.000
Straatmeubilair 83.660 83.660 83.660 83.660
Verb.afwatering Binnenstad en Nieuwpoort (2026) 100.000 100.000
Vergr. watersyst voor afkopp.verh oppervlak (2025) 25.000
Vergroenen en herinrichten straten (2025) 109.908
Versterken groen-blauwe netwerken (2027) 50.000
Vervangen houten brug 2025 240.250
Vervangen houten brug 2026 961.000
Vervangen voegoverganconstructie 2028 0 55.800
Vervangingen speellocaties 2027 50.000 0
Vervangingen speellocaties 2028 50.000
Werk-met-werk maken irt klimaatmiddelen (2026) 200.000 200.000 200.000
aanbrengen groen in diverse straten (2025) 50.000 50.000 50.000 50.000
verwijd 'zinl verhardingen'en aanbr.groen(2024-28) 50.000 50.000 50.000 50.000
Progr. 3 - Totaal 3.799.270 2.530.574 3.399.813 3.240.719

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u de paragraaf verbonden partijen.

  •      Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
  •      Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
  •      Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)
  •      Recreatieschap Stichtse Rijnlanden

Kaderstellende documenten

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten
  •      Woonvisie 2030
  •      Beeldkwaliteitsplan 2012
  •      Beleidsplan Duurzaamheid Gemeente IJsselstein 2016
  •      Mobiliteitsplan IJsselstein, gezond op weg naar 2030
  •      Regionale Energiestrategie 1.0
  •      Plan van aanpak Energietransitie 2020
  •      Transitievisie Warmte
  •      Veiligheids- en Leefbaarheidsmonitor 2021
  •      Economische Visie
  •      Nota Speelruimtebeleid
  •      Woningbouwopgave 2020
  •      Nota grondbeleid 2022
  •      Parkeerbeleid 2006
  •      Omgevingsvisie IJsselstein 2021
  •      Utrechtse verkeersveiligheidsopgave
  •      Regionale fietsvisie 2.0 U10
  •      OV netwerkperspectief
  •      Gemeentelijk rioleringsplan
  •      Beheerplan Baggeren 2015-2024
  •      Oever beheerplan 2020 – 2030
  •      Beheerplan VRI 2020 – 2024
  •      Beheerplan wegen 2020 – 2024
  •      Beheerplan wortelopdruk 2021 - 2025
  •      Beheerplan openbare verlichting 2020 – 2024
  •      Beheerplan kunstwerken 2015 - 2024
  •      Integrale Visie Openbare Ruimte 2021 – 2031
  •      Groenstructuurplan 2009