Openbare orde en Veiligheid - Programma 2

Georganiseerde ondermijnende (drugs)criminaliteit

Criminaliteit mag niet lonen

Terug naar navigatie - Georganiseerde ondermijnende (drugs)criminaliteit - Criminaliteit mag niet lonen

Georganiseerde (drugs)criminaliteit ontwricht de samenleving door misbruik te maken van legale structuren van de overheid. Kwetsbare inwoners zijn vaak slachtoffer van georganiseerde criminaliteit. In IJsselstein dwarsbomen we het criminele verdienmodel, onder andere door inwoners, bedrijven en de organisatie weerbaar te maken. Zo kiezen we voor een goede balans tussen voorkomen en bestrijden.

Terug naar navigatie - Georganiseerde ondermijnende (drugs)criminaliteit - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Digitale veiligheid en cybercrime

Digitale criminaliteit pakken we samen aan

Terug naar navigatie - Digitale veiligheid en cybercrime - Digitale criminaliteit pakken we samen aan

Digitale criminaliteit is een ernstige vorm van criminaliteit, die toeneemt, maar minder zichtbaar is in de politiecijfers. Van het stelen, verkopen of vernielen van (persoons)gegevens, het platleggen van systemen en van het hacken van webshopaccounts tot afpersing met gijzelsoftware. De aanpak van deze vorm van criminaliteit staat nog in de kinderschoenen. Samen verkennen we waar de rollen en verantwoordelijkheden liggen en pakken we digitale criminaliteit aan.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Terug naar navigatie - Digitale veiligheid en cybercrime - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Zicht houden op de problematiek en omvang van digitale veiligheid en cybercrime, zodat vervolgens deze vorm van criminaliteit bestreden kan worden

Terug naar navigatie - Digitale veiligheid en cybercrime - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025? - Zicht houden op de problematiek en omvang van digitale veiligheid en cybercrime, zodat vervolgens deze vorm van criminaliteit bestreden kan worden

Maatschappelijke onrust

Bouwen aan een vreedzame samenleving

Terug naar navigatie - Maatschappelijke onrust - Bouwen aan een vreedzame samenleving

Het maatschappelijk debat over onderwerpen die raken aan het (dagelijks) leven van grote aantallen Nederlanders is volop aan de gang. Het kunnen uiten van je mening en dus ook ongenoegen is – zolang dit binnen de grenzen van de wet gebeurt – essentieel voor een vitale democratie. Steeds vaker gaat dit debat aan de grenzen van de wet voorbijgaat. Dit heeft in toenemende mate strafbare feiten en (ernstige) openbare ordeverstoringen tot gevolg. Wij bouwen aan een samenleving die grenzen respecteert, maar waar ruimte is voor het kunnen uiten van je mening.

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Terug naar navigatie - Maatschappelijke onrust - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Kennis- en informatiepositie rondom radicalisering en polarisatie opbouwen

Terug naar navigatie - Maatschappelijke onrust - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025? - Kennis- en informatiepositie rondom radicalisering en polarisatie opbouwen
KPI: Minimaal twee gegeven trainingen radicalisering en polarisatie.

 

Zorg en veiligheid

Prettig leven voor iedereen

Terug naar navigatie - Zorg en veiligheid - Prettig leven voor iedereen

Veel vraagstukken vereisen een effectieve verbinding van zorg en veiligheid: via combinaties van interventies kunnen we deze vraagstukken daadwerkelijk integraal en gericht aanpakken. Daarmee gaan we herhaling (recidive) tegen en dragen we bij aan een prettig leven voor iedereen.

Beheersen van veiligheidsrisico’s en incidenten

Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Terug naar navigatie - Beheersen van veiligheidsrisico’s en incidenten - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?

Er zijn duidelijke regels, waar toezicht op wordt gehouden en op wordt gehandhaafd.

Terug naar navigatie - Beheersen van veiligheidsrisico’s en incidenten - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025? - Er zijn duidelijke regels, waar toezicht op wordt gehouden en op wordt gehandhaafd.
KPI: Geactualiseerde regelgeving en beleid.

 

In IJsselstein ben je veilig

Terug naar navigatie - Openbare orde en Veiligheid - Programma 2 - In IJsselstein ben je veilig

Dit programma richt zich op het zorgen voor veiligheid als een van de kerntaken van de gemeentelijke overheid. We werken op alle onderdelen van de veiligheidsketen volgens het integraal veiligheidsbeleid. De veiligheidsketen bestaat uit pro-actie, preventie, preparatie, repressie en nazorg. Daarbij stimuleren wij burgers, bezoekers, ondernemers en veiligheidspartners om vanuit hun eigen verantwoordelijkheid bij te dragen aan de veiligheid binnen de gemeente.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Openbare orde en Veiligheid - Programma 2 - Wat mag het kosten
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Aanpassingen 2024-2025 Primitieve Begroting 2025 Primitieve Begroting 2026 Primitieve Begroting 2027 Primitieve Begroting 2028
Lasten 3.841.600 159.372 4.000.972 4.008.028 4.108.459 4.017.270
Baten 0 0 0 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 3.841.600 159.372 4.000.972 4.008.028 4.108.459 4.017.270
Onttrekkingen 27.052 -23.778 3.274 14.035 112.129 19.700
Stortingen 22.483 0 22.483 22.483 22.483 17.942
Mutaties reserves -4.569 23.778 19.209 8.448 -89.646 -1.758

Belangrijkste financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Openbare orde en Veiligheid - Programma 2 - Belangrijkste financiële afwijkingen
Onderwerp Toelichting aanpassingen Openbare orde en veiligheid Aanpassing begrote lasten 2025 t.o.v. 2024 Aanpassing begrote baten 2025 t.o.v. 2024
Toelichting afwijkingen voor bestemming
Bijdrage VRU De verhoging van de bijdrage VRU is de doorberekening van de indexering. 164.000
Groot onderhoud De begrote kosten voor groot onderhoud fluctueren jaarlijks. In 2025 zijn de verwachte onderhoudskosten voor de brandweerkazerne lager dan in 2024. -23.778
Totaal verschil saldo voor bestemming 140.222 0
Toelichting afwijkingen reserve mutaties
- Geen significante afwijkingen - -
Totaal verschil saldo na bestemming 140.222 0