Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2025
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Bestuur en Organisatie - Programma 1
        1. Blz. 5 Samen met en voor ons stadje
        2. Blz. 6 Bestuur en Organisatie
          1. Blz. 7 Een betrouwbaar bestuur dat zegt wat het doet en doet wat het zegt
          2. Blz. 8 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 9 Goed samenspel tussen raad, college en ambtelijke organisatie
              1. Blz. 10 Op basis hiervan maken we een plan voor deze periode en de acties die we in 2025 gaan uitvoeren.
              2. Blz. 11 We gaan inventariseren wat in de periode tot aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 nog aandacht vraagt.
            2. Blz. 12 Grip op ontwikkelingen en een transparante belangenafweging
              1. Blz. 13 Bij alle collegebesluiten en raadsvoorstellen zorgen we een open en transparante belangenafweging.
              2. Blz. 14 We geven een gezamenlijk beeld van de opgaves samengebracht vanuit verschillende disciplines.
              3. Blz. 15 We hebben grip op ontwikkelingen via een door bestuur en organisatie gezamenlijk samengestelde langetermijnplanning.
            3. Blz. 16 Toegankelijk en openbaar maken van informatie.
              1. Blz. 17 We maken een plan waarmee we in 2030 volledig voldoen aan de Woo. Deze termijn is door het rijk opgelegd. Dit plan bevat een concrete tijdsplanning van de maatregelen die we nemen.
              2. Blz. 18 We voeren de acties uit die in dit plan voor 2025 zijn opgenomen. Hiermee voldoen we ook aan de 5 informatiecategorieën die in 2025 al verplicht zijn.
        3. Blz. 19 Regionale samenwerking
          1. Blz. 20 Een zelfstandige en sterke gemeente die bewust samenwerkt
          2. Blz. 21 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 22 Doeltreffende en doelmatige uitvoering van de gemeentelijke taken
              1. Blz. 23 We maken een evaluatiekader waarmee we samenwerkingen kunnen evalueren.
              2. Blz. 24 We passen dit kader toe op alle verbonden partijen. Op basis hiervan evalueren we of de wijze van samenwerking nog passend is.
            2. Blz. 25 Invloed op regionale en landelijke opgaven
              1. Blz. 26 We nemen bestuurlijk actief deel aan regionale overleggen, zoals VNG bestuur, commissielid financiën VNG en provincietafels.
        4. Blz. 27 Dienstverlening
          1. Blz. 28 De gemeentelijke dienstverlening wordt gewaardeerd door inwoners
          2. Blz. 29 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 30 Dienstverlening is snel en digitaal toegankelijk
              1. Blz. 31 We maken digitaal aangifte doen van een geboorte mogelijk.
              2. Blz. 32 We maken digitaal aangifte doen van overlijden door begrafenisondernemers mogelijk.
              3. Blz. 33 We voeren de mogelijkheid in om op afspraak een flitshuwelijk te laten voltrekken.
            2. Blz. 34 Inzicht in klanttevredenheid en mate waarin we voldoen aan onze servicenormen
              1. Blz. 35 Ieder kwartaal uitkomsten intern monitoren en rapporteren.
              2. Blz. 36 Uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek.
              3. Blz. 37 Verbeteren van dienstverlening op basis van het onderzoek en monitoring.
        5. Blz. 38 Participatie (bestuur)
          1. Blz. 39 In IJsselstein werken we Samen
          2. Blz. 40 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 41 Communicatie en samenwerking gaan hand in hand
              1. Blz. 42 Een set met hulpmiddelen ontwikkelen en beschikbaar maken die de gemeente en haar stakeholders helpt om hun participatieproces eenduidig in te richten.
              2. Blz. 43 Samen met de participatiewerkgroep het nieuwe participatiebeleid evalueren.
              3. Blz. 44 Training ontwikkelen voor medewerkers die veel met partijen in de samenleving samenwerken.
              4. Blz. 45 We communiceren op een begrijpelijk taalniveau (B1) en trainen de medewerkers daarin binnen het project Direct Duidelijk.
        6. Blz. 46 Wat mag het kosten
        7. Blz. 47 Toelichting belangrijkste afwijkingen
        8. Blz. 48 Investeringen
        9. Blz. 49 Verbonden partijen
        10. Blz. 50 Kaderstellende documenten
      2. Blz. 51 Openbare orde en Veiligheid - Programma 2
        1. Blz. 52 Georganiseerde ondermijnende (drugs)criminaliteit
          1. Blz. 53 Criminaliteit mag niet lonen
          2. Blz. 54 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 55 Dwarsbomen van het criminele verdienmodel
              1. Blz. 56 Implementeren van het beleid Mensenhandel in de organisatie in samenwerking met de omliggende gemeenten.
              2. Blz. 57 Uitvoeren van 2 integrale controles samen met onze veiligheidspartners.
            2. Blz. 58 Tegengaan dat jongeren in de criminaliteit terechtkomen
              1. Blz. 59 We adviseren scholen over aanvullende lessen over jongeren en criminaliteit.
        2. Blz. 60 Digitale veiligheid en cybercrime
          1. Blz. 61 Digitale criminaliteit pakken we samen aan
          2. Blz. 62 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 63 Zicht houden op de problematiek en omvang van digitale veiligheid en cybercrime, zodat vervolgens deze vorm van criminaliteit bestreden kan worden
              1. Blz. 64 Aangaan en borgen van de relatie met lokale organisaties in het kader van voorlichting. Lokale organisaties waarmee we gaan samenwerken op het gebied van digitale veiligheid zijn de bibliotheek, verzorgingshuizen, ouderenorganisaties en basisscholen.
              2. Blz. 65 Invulling en uitvoering geven aan het districtelijk actieplan Digitale Veiligheid.
        3. Blz. 66 Maatschappelijke onrust
          1. Blz. 67 Bouwen aan een vreedzame samenleving
          2. Blz. 68 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 69 Kennis- en informatiepositie rondom radicalisering en polarisatie opbouwen
              1. Blz. 70 Trainen van medewerkers van de gemeente (sociaal- en jeugdteam en handhavers) over hoe signalen herkend kunnen worden en wat het bijbehorende handelingsperspectief is.
        4. Blz. 71 Zorg en veiligheid
          1. Blz. 72 Prettig leven voor iedereen
          2. Blz. 73 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 74 Zorg en veiligheid vullen elkaar aan.
              1. Blz. 75 We gaan de samenhang tussen de werkvelden veiligheid en zorg versterken door (de in 2024 te inventariseren) verbeterpunten door te voeren.
        5. Blz. 76 Beheersen van veiligheidsrisico’s en incidenten
          1. Blz. 77 Veilig zijn is de basis
          2. Blz. 78 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 79 De organisatie bij crises is op orde
              1. Blz. 80 Afronden van de implementatie van de nieuwe bevolkingszorgorganisatie (Bevolkingszorg 3.0).
            2. Blz. 81 Er zijn duidelijke regels, waar toezicht op wordt gehouden en op wordt gehandhaafd.
              1. Blz. 82 Actualiseren van regelgeving en beleid op basis van een in 2024 uit te voeren prioritering.
              2. Blz. 83 We actualiseren de bij regelgeving en beleid horende werkprocessen en werkinstructies in het kader van handhaving.
        6. Blz. 84 In IJsselstein ben je veilig
        7. Blz. 85 Wat mag het kosten
        8. Blz. 86 Belangrijkste financiële afwijkingen
        9. Blz. 87 Investeringen
        10. Blz. 88 Verbonden partijen
        11. Blz. 89 Kaderstellende documenten
      3. Blz. 90 Wonen en ruimte - Programma 3
        1. Blz. 91 Voor alles is een plek
        2. Blz. 92 Economie
          1. Blz. 93 Een vitale en krachtige kern
          2. Blz. 94 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 95 Gastvrije binnenstad
              1. Blz. 96 Voor de interne coördinatie van alle activiteiten in relatie tot het toekomstbeeld en het uitvoeringsprogramma richten we een gebiedsteam in.
              2. Blz. 97 We beginnen met de eerste activiteiten uit het Uitvoeringsprogramma Binnenstad.
              3. Blz. 98 We bieden de raad een detailhandelsvisie aan.
              4. Blz. 99 We monitoren en analyseren de bezoekers, leegstand, branchering, trends en ontwikkelingen.
            2. Blz. 100 IJsselstein heeft een levendig buitengebied
              1. Blz. 101 We ondersteunen ondernemers in het buitengebied bij het opzetten van niet-agrarische (neven)activiteiten.
              2. Blz. 102 We werken mee aan uitvoering van het Utrechts Programma Landelijk Gebied om de toekomst voor onze agrarische sector te verzekeren.
            3. Blz. 103 Talentenstad voor iedereen
              1. Blz. 104 We stimuleren initiatieven van talentontwikkeling tussen onderwijs, uitvoeringsorganisaties en ondernemers met als doel voldoende gekwalificeerd personeel.
              2. Blz. 105 We verbeteren onze dienstverlening aan zzp’ers op basis van een behoefte-inventarisatie en stimuleren de verhoging van de organisatiegraad.
              3. Blz. 106 We versterken de samenwerking tussen gemeente, Lokaal werkteam en uitvoeringsorganisaties (WIL, Werkwijss en Wess) ten aanzien van de personeelsbehoefte van lokale bedrijven.
            4. Blz. 107 Toekomstbestendige werklocaties
              1. Blz. 108 We verbeteren onze dienstverlening aan ondernemers op basis van het accountmanagementplan uit 2024.
              2. Blz. 109 We verlenen medewerking aan het te ontwikkelen bedrijventerrein De Kroon en de ontwikkeling van Lage Dijk.
        3. Blz. 110 Wonen
          1. Blz. 111 Er is een plek voor iedereen
          2. Blz. 112 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 113 Huisvesten van specifieke doelgroepen
              1. Blz. 114 We leggen prestatieafspraken voor specifieke doelgroepen met Cazas Wonen vast.
              2. Blz. 115 We onderzoeken de mogelijkheden van huisvesting voor asielzoekers.
              3. Blz. 116 We voldoen aan onze wettelijke plicht om mensen met een verblijfsvergunning aan een woning te helpen.
            2. Blz. 117 Nieuwe inzichten over wonen verwerken we in beleid
              1. Blz. 118 We bieden de raad een aangepaste Woonvisie aan.
            3. Blz. 119 We voeren ons woningbouwprogramma uit
              1. Blz. 120 We faciliteren of ontwikkelen projecten die bijdragen aan de realisatie van 2.500 woningen in het jaar 2030.
              2. Blz. 121 We zetten volgende stappen in de uitvoering van het gebiedsperspectief voor het Kromme IJsselgebied.
            4. Blz. 122 We zoeken naar meer mogelijkheden tot ontwikkeling
              1. Blz. 123 We stellen de Nota kostenverhaal vast.
            5. Blz. 124 We zorgen voor een beweegvriendelijke omgeving (zie programma 4)
              1. Blz. 125 We richten minimaal 20 speelplaatsen opnieuw in.
        4. Blz. 126 Recreatie en toerisme
          1. Blz. 127 IJsselstein is een aantrekkelijke gastheer
          2. Blz. 128 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 129 Groen, grijs en blauw als aantrekkelijke aankleding voor de stad
              1. Blz. 130 We breiden het recreatief routenetwerk uit.
              2. Blz. 131 We verwijderen zinloze verharding bij onderhoudswerkzaamheden en projecten.
              3. Blz. 132 We voeren het Integrale Beheersplan Openbare Ruimte (IBOR) uit.
            2. Blz. 133 Het versterken van ons monumentale vastgoed
              1. Blz. 134 We renoveren diverse onderdelen van de oude stadsmuur en stadspoorten.
              2. Blz. 135 We stellen een Cultuurhistorische Waardenkaart op.
              3. Blz. 136 We vernieuwen het dak van het oude stadhuis.
              4. Blz. 137 We wijzen nieuw erfgoed aan daar waar het een bijdrage levert aan het versterken van ons monumentale vastgoed (gemeentelijke monumenten).
            3. Blz. 138 Meer betalende bezoekers trekken
              1. Blz. 139 We optimaliseren de stadsmarketing en versterken de regionale samenwerking.
            4. Blz. 140 Vergroting van de recreatieve mogelijkheden van het buitengebied
              1. Blz. 141 We gaan een visie op toerisme en recreatie opstellen.
              2. Blz. 142 We realiseren plekken voor dagrecreatie en hotelovernachtingen.
        5. Blz. 143 Mobiliteit
          1. Blz. 144 We kunnen overal komen
          2. Blz. 145 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 146 Bereikbaar blijven in een leefbare omgeving
              1. Blz. 147 We creëren fietsenstallingen waar fietsers het voetgangersgebied naderen.
              2. Blz. 148 We maken een comfortabele en aantrekkelijke fietsroute naar de Nedereindse Plas.
              3. Blz. 149 We maken een keuze over de gewenste fietsroute door of om de binnenstad.
              4. Blz. 150 We plaatsen in de Weidstraat en Kloosterstraat een camera om verkeer buiten de venstertijden te weren.
            2. Blz. 151 Terugdringen van verkeers- en parkeeroverlast
              1. Blz. 152 We onderzoeken de mogelijkheid om de parkeerplaats Groenvliet efficiënter in te richten.
              2. Blz. 153 We richten het Vingerhoekhof autovrij in.
            3. Blz. 154 Toename van efficiënte en schone mobiliteit
              1. Blz. 155 We plaatsen extra laadpalen in de openbare ruimte volgens de laadkaart.
              2. Blz. 156 We stimuleren de OV-bereikbaarheid van de bedrijventerreinen rondom de Baronieweg.
              3. Blz. 157 We stimuleren de toegankelijkheid van- en fietsvoorzieningen bij OV-haltes op basis van de uitvoeringsagenda OV visie Lopikerwaard.
              4. Blz. 158 We stimuleren een verbeterde knooppuntfunctie en verblijfskwaliteit van busstation Binnenstad.
            4. Blz. 159 Verbeteren van de verkeersveiligheid
              1. Blz. 160 We doen onderzoek naar verbetering van de verkeersveiligheid van de Noord IJsseldijk.
              2. Blz. 161 We richten de Overtoom anders in als onderdeel van een nieuw verkeerscirculatieplan, zodat onze inwoners meer genieten van dit plein.
              3. Blz. 162 We verbeteren de verkeersveiligheid op de Lorentzlaan.
        6. Blz. 163 Duurzaamheid
          1. Blz. 164 Een toekomst voor IJsselstein
          2. Blz. 165 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 166 Beperken en zoveel mogelijk hergebruiken van afvalstromen
              1. Blz. 167 We voeren een evaluatie van het traject Van Afval Naar Grondstof (VANG) uit.
            2. Blz. 168 In 2050 gebruiken we geen aardgas meer voor verwarming van woningen
              1. Blz. 169 We bieden de raad een warmteprogramma aan met keuzes voor alternatieve warmtebronnen en een planning tot 2035.
            3. Blz. 170 We geven het goede voorbeeld
              1. Blz. 171 In aanbestedingen voor onderhoud van de openbare ruimte geven wij aandacht aan. duurzaamheid, waaronder voorkeur voor duurzame materialen, afstand en hergebruik materialen.
              2. Blz. 172 We stellen een duurzaam Meerjarenonderhoudsplan vastgoed op.
              3. Blz. 173 We vervangen de openbare verlichting in de binnenstad voor duurzamer LED verlichting.
            4. Blz. 174 We helpen bij energiebesparing
              1. Blz. 175 We blijven inzetten op energiebesparing en het bestrijden van energiearmoede op basis van de evaluatie uit 2024.
              2. Blz. 176 We stellen een isolatieprogramma op om inwoners te ondersteunen en voeren deze uit.
              3. Blz. 177 We stellen een soortenmanagementplan op om woningisolatie te vergemakkelijken en meer inzicht in de biodiversiteit in de stad te krijgen.
            5. Blz. 178 We passen ons aan, aan een veranderend klimaat
              1. Blz. 179 We gaan het schoolplein aan de Bratislavastraat herinrichten.
              2. Blz. 180 We gaan Prinses Margriet- en Christinaplein e.o. herinrichten.
              3. Blz. 181 We geven uitvoering aan de Visie en Uitvoeringsagenda klimaatadaptatie en het IBOR.
              4. Blz. 182 We starten onderzoeken op naar het klimaatbestendig inrichten van diverse straten.
              5. Blz. 183 We verlenen subsidies aan bewoners en ondernemers voor klimaatadaptieve maatregelen.
            6. Blz. 184 We zetten in op de opwek van duurzame elektriciteit
              1. Blz. 185 We bieden de raad een RES (Regionale Energiestrategie) Herijking aan.
              2. Blz. 186 We bieden de raad een uitnodigingskader voor zonnevelden aan.
        7. Blz. 187 Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Ruimtelijke Ordening
          1. Blz. 188 Een rechtmatige en evenwichtige verdeling van ruimte
          2. Blz. 189 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 190 We zorgen voor heldere kaders
              1. Blz. 191 We evalueren de implementatie van de Wet kwaliteitsborging.
              2. Blz. 192 We stellen een eerste conceptwijziging van het omgevingsplan op.
              3. Blz. 193 We stimuleren een fusie tussen ODRU en RUD om te voldoen aan de robuustheidsvereisten voor omgevingsdiensten.
              4. Blz. 194 We werken regionaal samen aan een vernieuwde uitvoerings- en handhavingsstrategie en geven lokaal uitvoering aan.
        8. Blz. 195 Wat mag het kosten
        9. Blz. 196 Belangrijkste financiële afwijkingen
        10. Blz. 197 Investeringen
        11. Blz. 198 Verbonden partijen
        12. Blz. 199 Kaderstellende documenten
      4. Blz. 200 Onderwijs, sport en cultuur - Programma 4
        1. Blz. 201 Staat open voor iedereen
        2. Blz. 202 Onderwijs
          1. Blz. 203 Een goede start
          2. Blz. 204 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 205 Optimale en kansrijke schoolloopbaan voor alle kinderen in IJsselstein
              1. Blz. 206 We versterken de vroeg- en voorschoolse educatie(VVE) om meer onderwijskansengelijkheid te bereiken.
            2. Blz. 207 Toekomstbestendige en duurzame onderwijshuisvesting
              1. Blz. 208 De Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs IJsselstein herijken.
              2. Blz. 209 Samen met de schoolbesturen een nieuw Integraal Huisvestingsplan Onderwijs opstellen.
        3. Blz. 210 Sport
          1. Blz. 211 Vitale inwoners
          2. Blz. 212 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 213 Duurzame sportinfrastructuur
              1. Blz. 214 De buurtsportcoaches bieden structureel aanbod in de openbare ruimte voor diverse doelgroepen. Zoals sport en spel voor kinderen en jongeren op het Cruyff Court, het Lange Land en wandelen met de QR FIT route.
              2. Blz. 215 De gemeente realiseert met de inzet van de buurtsportcoaches en sport-overstijgende partners een structureler aanbod van sport en spel in de openbare ruimte.
            2. Blz. 216 Inclusief sporten en bewegen
              1. Blz. 217 De gemeente realiseert met inzet van de buurtsportcoaches een passend sport- en beweegaanbod voor alle IJsselsteinse inwoners.
            3. Blz. 218 Vaardig bewegen
              1. Blz. 219 De gemeente realiseert met de inzet van de buurtsportcoaches beweegaanbod gericht op het verbeteren van de motorische ontwikkeling van de jeugd.
            4. Blz. 220 Vitale sportaanbieders & Positieve sportcultuur
              1. Blz. 221 De gemeente biedt sportverenigingen verenigingsondersteuning.
        4. Blz. 222 Cultuur
          1. Blz. 223 Behouden, verrijken en ontplooien
          2. Blz. 224 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 225 Beheer en behoud cultuurhistorisch erfgoed
              1. Blz. 226 Het vindbaar en bruikbaar maken van het gemeentelijke register voor gemeentelijke monumenten.
              2. Blz. 227 We stellen een Cultuurhistorische Waardenkaart op.
            2. Blz. 228 Brede en laagdrempelige bibliotheek
              1. Blz. 229 Bevorderen digitale vaardigheid (Informatiepunt Digitale Overheid).
              2. Blz. 230 Centraal punt voor informatie en ontmoeting.
              3. Blz. 231 Leven Lang Ontwikkelen.
              4. Blz. 232 Stimuleren taal- en leesontwikkeling via de bibliotheek.
              5. Blz. 233 Voortzetten van het Taalhuis.
            3. Blz. 234 Een sterke, creatieve cultuursector
              1. Blz. 235 Bevorderen van onderlinge bekendheid tussen culturele partners, het onderwijs, welzijnspartners.
              2. Blz. 236 Doorgaan met het uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur door o.a. het bevorderen van de samenwerking in en zichtbaarheid van het culturele veld. Onderdeel hiervan is het organiseren van Cultuurcafés bij en in samenwerking met culturele partners.
              3. Blz. 237 Evalueren van het uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur 2022-2025 samen met de culturele partners door o.a. een enquête en cultuurtafels.
              4. Blz. 238 Opstellen uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur 2026-2029 met culturele partners.
            4. Blz. 239 Iedereen die wil, kan meedoen
              1. Blz. 240 Aansluiten bij de Strasse des Friedens (“Vredesstraat”).
              2. Blz. 241 Doorgaan met vergroten van de zichtbaarheid van het culturele aanbod door inzet van o.a. CultiTijd en andere communicatiemiddelen.
              3. Blz. 242 Integraal werken binnen het sociaal domein: kunst en cultuur zien als kans tot maatschappelijke participatie.
              4. Blz. 243 We bevorderen kunst en cultuur door en voor alle inwoners door een aansprekend, divers cultureel aanbod.
              5. Blz. 244 We ondersteunen en stimuleren vrijwilligersorganisaties en verenigingen op cultureel gebied om andere doelgroepen te betrekken als deelnemer, vrijwilliger of toeschouwer.
        5. Blz. 245 Wat mag het kosten
        6. Blz. 246 Belangrijkste financiële afwijkingen
        7. Blz. 247 Investeringen
        8. Blz. 248 Verbonden partijen
        9. Blz. 249 Kaderstellende documenten
      5. Blz. 250 Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5
        1. Blz. 251 Omschrijving programma
        2. Blz. 252 Inburgering en integratie
          1. Blz. 253 Spreidingswet
            1. Blz. 254 omschrijving
            2. Blz. 255 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
              1. Blz. 256 Voldoen aan de gemeentelijke taak ‘mogelijk maken asielopvangvoorzieningen’
                1. Blz. 257 Zoeken en realiseren van nieuwe asielopvang binnen de gemeente en/of samenwerken met omliggende gemeenten om asielopvang mogelijk te maken.
          2. Blz. 258 Statushouders integreren snel en goed
            1. Blz. 259 Omschrijving
            2. Blz. 260 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
              1. Blz. 261 Een goed en structureel aanbod waardoor statushouders snel deelnemen aan werk, scholing of participatie.
                1. Blz. 262 Begeleiding naar werk, scholing en/of participatie samen met partners als het Lokaal Werkteam en Werk en Studie Statushouders.
                2. Blz. 263 Individuele begeleiding van statushouders waarbij een persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP) wordt gemaakt. Hierdoor wordt een passende leerroute per statushouder gevonden zodat iedereen mee kan doen op het eigen niveau.
                3. Blz. 264 Passend taalaanbod voor de diverse leerroutes binnen het inburgeringsstelsel. Hiervoor worden op regionaal niveau afspraken gemaakt met taalaanbieders.
              2. Blz. 265 Passende huisvesting voor statushouders
                1. Blz. 266 De achterstanden op de taakstelling zoveel mogelijk inhalen in 2025
                2. Blz. 267 Doorgaan met zoeken naar mogelijkheden om statushouders te huisvesten, door onder andere het vergroten van de woningvoorraad en het verminderen van de druk op de woningvoorraad.
                3. Blz. 268 Statushouders zo goed mogelijk gespreid over de gemeente huisvesten in het belang van integratiekansen en de balans en leefbaarheid in de wijk
                4. Blz. 269 Voldoen aan de wettelijke taakstelling die het Rijk elk halfjaar opstelt wat betreft de aantallen statushouders die moeten worden gehuisvest.
          3. Blz. 270 Opvang ontheemden Oekraïne
            1. Blz. 271 omschrijving
            2. Blz. 272 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
              1. Blz. 273 Realiseren van opvang en het bieden van perspectief op deelname aan de maatschappij door middel van werk, dagbesteding etc.
                1. Blz. 274 Ondersteuning bieden aan Oekraïners. Zowel Oekraïners die in de gemeentelijke opvang verblijven als die bij particulieren ondergebracht zijn. Deze ondersteuning is onder andere op het gebied van opvang, werk, taal en onderwijs voor de kinderen.
                2. Blz. 275 Voortzetten van de opvangvoorziening voor Oekraïense ontheemden.
        3. Blz. 276 Volksgezondheid/Gezondheidszorg
          1. Blz. 277 Preventie, eigen verantwoordelijkheid en een gezonde leefomgeving
          2. Blz. 278 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 279 Mentale gezondheid
              1. Blz. 280 Betrekken van en acceptatie van inwoners met een geestelijk gezondheidsprobleem door onder andere twee keer per jaar organiseren Mental Health First Aid trainingen voor professionals en vrijwilligers en vergroten bekendheid Enik Recovery College.
              2. Blz. 281 Stress onder jongeren verminderen door o.a. activiteiten gericht op het bevorderen van zelfvertrouwen, vitaliteit en contact met anderen (JoinUs en IJsselsteinse jacht).
              3. Blz. 282 Verminderen van eenzaamheid door o.a. koffiemiddagen, buurtkamers, spelmiddagen en creatieve en sportieve activiteiten.
            2. Blz. 283 Stimuleren gezonde leefstijl
              1. Blz. 284 Blijvend inzetten van programma’s die inwoners stimuleert gezond te eten, te bewegen en op een gezond gewicht te komen en te blijven. Dat zijn onder andere programma JOGG (gezonde jeugd, gezonde toekomst) en de Gezonde School-aanpak.
              2. Blz. 285 Het gebruik van alcohol en drugs onder jongeren onder de 18 jaar terugdringen naar respectievelijk onder de 15% en onder de 10%. Om dit te bereiken zetten wij in op de trainingen aan docenten op het middelbaar onderwijs.
              3. Blz. 286 Stimuleren buitenspelen. Kinderen moeten het liefst minimaal drie keer per week buiten spelen. Voor 2025 is het doel dat dit boven de 71% ligt.
              4. Blz. 287 Uitvoeren van het project Jong leren eten voor kinderen en jongeren op de kinderopvang en op school met als doel aanleren van het maken van gezonde en duurzame voedselkeuzes.
            3. Blz. 288 Vitaal ouder worden
              1. Blz. 289 Meer dan 80% van de inwoners ervaart eigen regie bij het ontvangen van hulp of ondersteuning. Hierbij kijkt het Sociaal Team samen met de inwoner naar de best passende ondersteuning, afgestemd op persoonlijke mogelijkheden en kenmerken.
              2. Blz. 290 Opzetten van het online platform voor vrijwilligerswerk ‘NL voor elkaar’.
              3. Blz. 291 Samen met sociale partners vergroten we de bekendheid van voorliggende voorzieningen, zodat meer inwoners, vooral 75-plussers, hiervan gebruikmaken.
              4. Blz. 292 Uitvoeren ketenaanpak valpreventie inclusief voor- en natraject.
              5. Blz. 293 Uitvoeren van het lesprogramma Digivitaler.
            4. Blz. 294 Werken aan een vitale stad
              1. Blz. 295 Bekendheid vergroten onder inwoners van vervoersservices die toegankelijk zijn zonder indicatie, zoals de Pulse Pendel, de Gouden koets, de Buurtbus en de Zender Express.
              2. Blz. 296 Creëren van rust- en ontmoetingspunten zoals picknickplekken en bankjes.
              3. Blz. 297 Lokaal uitvoering geven aan het toegankelijkheidsproject van de provincie waarbij coaches worden ingezet om mensen die nog niet zelfstandig reizen vertrouwd te maken met het Openbaar Vervoer.
              4. Blz. 298 Meedoen aan campagnes vanuit het rijk en de provincie om mensen meer te laten lopen en op de fiets te krijgen.
              5. Blz. 299 Mogelijkheden verkennen voor duurzame vervoersservice, zoals het inzetten van elektrische golfkarren.
              6. Blz. 300 Plaatsen van beweegtoestellen in de openbare ruimte.
        4. Blz. 301 Inkomen
          1. Blz. 302 Bestaanszekerheid
          2. Blz. 303 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 304 Alle inwoners met een bijstandsuitkering zijn in beeld
              1. Blz. 305 Continueren en verder door ontwikkelen van het integraal samenwerken door het lokaal werkteam en het sociaal team bij inwoners met problemen op meerdere gebieden (werk en inkomen, jeugd, Wmo).
              2. Blz. 306 Samen met onze uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) en de andere WIL-gemeenten (Nieuwegein, Houten en Lopik) werken we aan de doorontwikkeling van de dienstverlening van WIL.
              3. Blz. 307 Start maken met het Inrichten van sociale infrastructuur ‘Lekstroom Werkt’ voor de uitvoering van de Participatiewet en Wet sociale werkvoorziening;
            2. Blz. 308 Verminderen armoede en geldzorgen verminderen
              1. Blz. 309 We bestrijden gezondheidsachterstanden als gevolg van armoede door het organiseren van structureel aanbod (informatiemateriaal, cursus) over gezond en betaalbaar eten.
              2. Blz. 310 We gaan door met de uitvoeringsagenda die hoort bij het beleidsplan armoede, schulden, minimabeleid gemeente IJsselstein 2024-2028.
              3. Blz. 311 We signaleren schulden vroegtijdig, maken ze hanteerbaar en bieden perspectief o.a. door samen met WIL de vroegsignalering schulden te verbeteren.
              4. Blz. 312 We zorgen dat inwoners met een laag inkomen mee kunnen doen met energiebesparing om kosten te besparen door uitbreiding van het sociaal programma energie-aanpak met grotere isolerende maatregelen waar nodig en mogelijk.
        5. Blz. 313 Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
          1. Blz. 314 Zo lang mogelijk zelfstandig thuis
          2. Blz. 315 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 316 Betere aansluiting tussen de velden in het Sociaal Domein
              1. Blz. 317 Eenvoudige overgang tussen Jeugdwet en Wmo.
              2. Blz. 318 Herijken “Koers Sociaal Domein” inclusief uitvoering VN verdrag inzake personen met een handicap.
            2. Blz. 319 Eigen kracht, mogelijkheden en ondersteuning
              1. Blz. 320 Bevorderen van gebruik van lichte vormen van ondersteuning om zware zorg te voorkomen.
              2. Blz. 321 Een goed en toegankelijk aanbod van preventieve en vrij toegankelijke voorzieningen.
              3. Blz. 322 Inzichtelijk maken welke voorzieningen en hulp er zijn in de stad en de regio.
              4. Blz. 323 Meer regie bij Steunpunt Mantelzorg (bijvoorbeeld door het bieden van kortdurende respijtzorg en het adviseren van kortdurend verblijf).
              5. Blz. 324 Ondersteuning vanuit de Wmo is passend en toegankelijk.
              6. Blz. 325 Onderzoek naar- en uitvoering van- brede groepsaanbod ‘ondersteuning in dag-en weekplanning’ voor mensen met autisme door Enik Recovery College IJsselstein, als voorliggende voorziening.
              7. Blz. 326 Stimuleren dat inwoners gebruikmaken van hun eigen mogelijkheden en oplossend vermogen
              8. Blz. 327 Uitvoering doordecentralisatie Beschermd Wonen U16.
              9. Blz. 328 Uitvoering Plan van Aanpak Dakloosheid U16.
            3. Blz. 329 Passend woningaanbod en zorg voor mensen met een kwetsbaarheid
              1. Blz. 330 Afspraak met Cazas Wonen om te streven naar het toewijzen van 10 contingent-woningen voor Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen (MOBW).
              2. Blz. 331 Bijeenkomsten Welkome Wijk voor professionals, vrijwilligers en inwoners (3 tot 6 bijeenkomsten) en bewustzijnscampagne ‘Zeg eens hoi’ in alle Lekstroomgemeenten.
              3. Blz. 332 Inzet Hospitaregeling in afstemming met team Ruimte en Projecten zodat alternatieve woonvormen benut worden en woningdelen bevorderd wordt;
              4. Blz. 333 Inzetten van een coördinator Welzijn op Recept als schakel tussen de gemeente, huisartsen, welzijn en regio Lekstroom
              5. Blz. 334 Stabilisatie aantal meldingen Meldpunt Bezorgd in 2025 ten opzichte van 2024.
              6. Blz. 335 Uitvoeren en monitoren afspraken in de Uitvoeringsagenda Woonzorgvisie.
              7. Blz. 336 Voorkomen escalatie door eerder oppakken signalen en snellere opvolging meldingen.
              8. Blz. 337 Vooruitlopend op ETHOS-telling (mbt dakloosheid) in 2026 intern onderzoek naar dakloosheid in IJsselstein.
            4. Blz. 338 Passende zorg voor onze inwoners
              1. Blz. 339 Huisartsen verwijzen meer patiënten die gebaat zijn met welzijnsdiensten naar Welzijn op Recept.
              2. Blz. 340 Jaarlijks bijwerken van de sociale kaart en de links en informatie op de website van de gemeente en de zorginstellingen.
              3. Blz. 341 Mantelzorger krijgt sneller passende ondersteuning door meer regie bij Steunpunt Mantelzorg.
              4. Blz. 342 Opstellen van een afwegingskader waar de huisvestingopgave voor aandachtgroepen wordt getoetst en geprioriteerd.
              5. Blz. 343 Voorzieningen en ondersteuning zijn inzichtelijk gemaakt in 2025.
            5. Blz. 344 Verbeteren preventie door vroegsignalering en outreachend werken
              1. Blz. 345 Een duurzame infrastructuur met ketenpartners (huisartsen, woningcorporatie en zorgaanbieders).
              2. Blz. 346 Uitbreiding Outreachteam met Wijk-GGZ-er (snijvlak van zorg en veiligheid) (bij toekenning externe subsidie ZonMw Wmo).
              3. Blz. 347 Uitvoering Meldpunt Bezorgd.
              4. Blz. 348 We willen voorkomen dat mensen met zorgwekkend gedrag in aanraking komen met politie, justitie, schuldeisers e.d. en mogelijk daardoor niet de passende zorg en ondersteuning krijgen die nodig is.
        6. Blz. 349 Welzijn
          1. Blz. 350 Verbreden Wijkbewust Werken
          2. Blz. 351 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 352 Sociale structuren behouden
              1. Blz. 353 Hulp is toegankelijk en in de buurt. De zes buurthuizen Oase, Zenderstein, Kameraplein, Studio 10, Xpress en Xperience blijven bestaan.
              2. Blz. 354 We investeren in 2025 verder in de samenwerking met de welzijnsorganisatie door het opstellen van duidelijke resultaatafspraken en rapportages.
            2. Blz. 355 Sociale structuren versterken
              1. Blz. 356 De subsidieregeling Samen IJsselstein evalueren en de voortgang op het thema Eenzaamheid voor 2026 bepalen.
              2. Blz. 357 Doorgaan met en uitbreiden van het in 2024 opgestarte bestuurlijk leefbaarheidsoverleg.
              3. Blz. 358 Stimuleren van het gebruik van de incidentele subsidie (initiatievenbudget).
              4. Blz. 359 We zijn zichtbaar in de wijk en weten wat er speelt.
        7. Blz. 360 Jeugd
          1. Blz. 361 Minder zorg, meer aandacht.
          2. Blz. 362 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 363 Financiële beheersbaarheid jeugdbudgetten
              1. Blz. 364 Alleen doen wat nodig is (niet alles is Jeugdhulp).
              2. Blz. 365 Betere afbakening Jeugdhulp.
              3. Blz. 366 Uitvoeren hervormingsagenda jeugd.
              4. Blz. 367 Uitvoeren toekomstscenario kind en gezin.
              5. Blz. 368 Verbeteren regionale samenwerking o.a. gezamenlijke inkoop jeugdhulp en Wmo.
              6. Blz. 369 Versterken Sociaal Team, capaciteit, kennis en ervaring.
              7. Blz. 370 We starten een pilot met de huisartsen waardoor de huisartsen niet meer zelf verwijzen maar verwijzen naar het Sociaal Team die het daarna oppakt.
            2. Blz. 371 Jongeren van 0 tot 23 jaar de beste start en kansen bieden.
              1. Blz. 372 Actief en Gezond: De kans om deel te nemen aan sport, spel en ontspanning, thuis, op school en in de samenleving. Je lichamelijk en geestelijk goed voelen.
              2. Blz. 373 Gerespecteerd en erbij horen. Gehoord voelen en serieus genomen worden. Geaccepteerd worden als deel van de gemeenschap. Hulp krijgen bij het overwinnen van sociale-, fysieke-, economische en onderwijsachterstanden.
              3. Blz. 374 Kinderen groeien zoveel mogelijk thuis in een veilige en beschermde omgeving op en de benodigde hulp moet zoveel mogelijk dichtbij de leefomgeving van het kind beschikbaar zijn.
              4. Blz. 375 Verantwoordelijkheid en ontplooiing. Een actieve en verantwoordelijke rol nemen. Kansen en ondersteuning krijgen en pakken om te leren en je talenten te ontwikkelen.
        8. Blz. 376 Wat mag het kosten
        9. Blz. 377 Belangrijkste financiële afwijkingen
        10. Blz. 378 Investeringen
        11. Blz. 379 Verbonden partijen
        12. Blz. 380 Kaderstellende documenten
      6. Blz. 381 Overhead - Programma 6
        1. Blz. 382 Omschrijving programma
        2. Blz. 383 Wat mag het kosten
        3. Blz. 384 Belangrijkste financiële afwijkingen
        4. Blz. 385 Investeringen
      7. Blz. 386 Algemene dekkingsmiddelen - Programma 7
        1. Blz. 387 Omschrijving programma
        2. Blz. 388 Wat mag het kosten
        3. Blz. 389 Belangrijkste financiële afwijkingen
      8. Blz. 390 Onvoorzien - Programma 8
        1. Blz. 391 Wat mag het kosten
      9. Blz. 392 VPB - Programma 9
        1. Blz. 393 Wat mag het kosten
      10. Blz. 394 Projecten
        1. Blz. 395 Overzicht projecten
          1. Blz. 396 Omschrijving
          2. Blz. 397 Totaaloverzicht Projecten 2025-2028
        2. Blz. 398 Informatie per project
          1. Blz. 399 Abbink Spainkgebouw
          2. Blz. 400 Clinckhoeff
          3. Blz. 401 Ewoud Initiatiefase
          4. Blz. 402 Flexwonen Noord IJsseldijk
          5. Blz. 403 Gebiedsontwikkeling Kromme IJssel
          6. Blz. 404 Herontwikkeling ROBA terrein
          7. Blz. 405 Hitteschild 2-4
          8. Blz. 406 Hotel Meerndijk
          9. Blz. 407 Groenverbeterplan Randdijk
          10. Blz. 408 Kroon Ontwerpface
          11. Blz. 409 Lage biezen
          12. Blz. 410 Nederlandlaan
          13. Blz. 411 Ontwikkelopgaaf projecten
          14. Blz. 412 Paardenveld Noord
          15. Blz. 413 Podium
          16. Blz. 414 Ruimtevaartbaan
          17. Blz. 415 Woningbouw Randdijk
          18. Blz. 416 Parallelweg
          19. Blz. 417 Europakwartier
    3. Blz. 418 Voorwoord en leeswijzer
      1. Blz. 419 Voorwoord
        1. Blz. 420 Voorwoord
      2. Blz. 421 Leeswijzer
        1. Blz. 422 Beleidsbegroting
        2. Blz. 423 Financiële begroting
        3. Blz. 424 Toelichting bedragen
    4. Blz. 425 Financiële samenvatting
      1. Blz. 426 Financieel perspectief
        1. Blz. 427 Financieel perspectief
    5. Blz. 428 Paragrafen
      1. Blz. 429 Openbaarheidsparagraaf
        1. Blz. 430 Inleiding
        2. Blz. 431 Actief openbaar maken
        3. Blz. 432 Zorgplicht
      2. Blz. 433 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 434 Inleiding
        2. Blz. 435 Visie op bedrijfsvoering
          1. Blz. 436 Ondersteunen en ontzorgen
        3. Blz. 437 Inrichting ambtelijke organisatie
          1. Blz. 438 Inrichting ambtelijke organisatie
        4. Blz. 439 Communicatie
          1. Blz. 440 Creëren van begrip
          2. Blz. 441 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 442 Luisteren naar de samenleving
              1. Blz. 443 We stellen een communicatiestrategie op.
            2. Blz. 444 Praten met de samenleving
              1. Blz. 445 Tenminste 60% van de medewerkers zijn getraind in het schrijven van begrijpelijke taal (B1) binnen het project Direct Duidelijk.
              2. Blz. 446 We behouden het (digi)toegankelijkheidsniveau van de gemeentelijke website op B en verbeteren dit door onder andere de documenten en pagina's verder aan te passen.
              3. Blz. 447 We verbeteren de digitale informatievoorziening en dienstverlening met een (technisch) nieuwe gemeentelijke website.
            3. Blz. 448 Rust bewaren bij crises
              1. Blz. 449 Alle communicatieadviseurs hebben de basistraining crisiscommunicatie gevolgd.
              2. Blz. 450 We gaan op een uniforme wijze samenwerken met Montfoort en Lopik bij de organisatie en uitvoering van crisiscommunicatie.
            4. Blz. 451 Zelfbewust communiceren
              1. Blz. 452 We stellen een communicatiestrategie op.
        5. Blz. 453 Control
          1. Blz. 454 Rechtmatig en doelmatig
          2. Blz. 455 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 456 Actueel en volledig inzicht in risico’s en mate waarin deze beheerst worden
              1. Blz. 457 We brengen verschillende risico-analyses samen tot één integrale risico-analyse. Hierin is aandacht voor financiële risico’s, frauderisico’s en beleidsrisico’s.
              2. Blz. 458 We toetsen of onze maatregelen die de risico’s verkleinen goed werken. En bepalen extra acties om het totaal aan risico’s te reduceren tot een acceptabel niveau.
              3. Blz. 459 We voeren een onderzoek uit naar ‘soft controls’. Hierbij wordt (onder andere) onderzocht of cultuur en gedrag binnen onze organisatie voldoende bijdragen aan het verkleinen van risico’s.
            2. Blz. 460 Grip op doelmatigheid van eigen bedrijfsvoering
              1. Blz. 461 We ontwikkelen een management dashboard waarin doelen van al onze interne processen zijn opgenomen en worden gemeten. Dit gebeurt ieder kwartaal. Uitkomsten worden besproken in het managementteam en acties worden bepaald.
              2. Blz. 462 We voeren een zogenaamd ‘213a’ onderzoek uit naar de effectieve en doelmatige inzet van ons vastgoed.
            3. Blz. 463 Voldoen aan wet- en regelgeving (rechtmatigheid)
              1. Blz. 464 Controlebevindingen worden achteraf gerepareerd. We ondernemen acties om dezelfde fouten te voorkomen. Dit zorgt ervoor dat we geen jaarlijks terugkerende bevindingen hebben in onze eigen controles.
              2. Blz. 465 Opstellen en uitvoeren van een controleplan en controleprogramma’s. Hiermee toetsen we de rechtmatige uitvoering van onze processen.
              3. Blz. 466 We monitoren de opvolging van acties die komen uit onze eigen controle of die van de accountant. We streven naar nul grote tekortkomingen in de managementletter en het accountantsverslag.
        6. Blz. 467 Financiën
          1. Blz. 468 Financieel duurzaam en verantwoord
          2. Blz. 469 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 470 Actueel inzicht financiële situatie
              1. Blz. 471 Alle circulaires van het gemeentefonds vertalen naar effecten IJsselstein.
              2. Blz. 472 In 2025 stimuleren we het gebruik van de verplichtingenadministratie extra door dit mee te nemen in trainingen en bewustwording.
              3. Blz. 473 Vaststellen 3 kwartaalrapportages.
            2. Blz. 474 Financieel toekomstbestendige gemeente
              1. Blz. 475 Aanbieden van een sluitende begroting 2026, ondanks het financieel ravijn. Hierin is het jaar 2026 of 2029 sluitend.
              2. Blz. 476 Geactualiseerd financieel beleid ter vaststelling aanbieden aan de raad.
            3. Blz. 477 Solide financiële administratie
              1. Blz. 478 Uitvoering geven aan de Financiële verordening, de Nota waardering & afschrijving, de Nota reserves en voorzieningen, het Treasury statuut en de Budgethoudersregeling.
              2. Blz. 479 We besteden het financieel systeem aan.
        7. Blz. 480 Human Resources
          1. Blz. 481 De mens centraal
          2. Blz. 482 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 483 Creëren van een uitdagende werkomgeving
              1. Blz. 484 Gesprekscycli invoeren waaronder ook thema’s als integriteit, mobiliteit, veiligheid en duurzame inzetbaarheid.
              2. Blz. 485 Opstellen van ons strategisch personeelsbeleid naar de toekomst toe.
              3. Blz. 486 We evalueren onze lokale arbeidsvoorwaarden en stellen deze eventueel bij waar nodig.
              4. Blz. 487 We maken een opleidingsplan en gerichter opleidingen aanbieden.
            2. Blz. 488 Organiseren van een warm en goed welkom
              1. Blz. 489 We evalueren na afloop van het introductieprogramma de ervaringen van de nieuwe medewerker.
              2. Blz. 490 We gaan het instroomproces opnieuw inrichten met behulp van de LEAN-werkmethode.
              3. Blz. 491 We gaan ons introductieprogramma voor nieuwe medewerkers optimaliseren.
            3. Blz. 492 Selecteren van de beste mensen voor de juiste functies
              1. Blz. 493 We gaan het inhuursysteem Flextender volledig benutten.
              2. Blz. 494 We gaan het recruitmentsysteem Easycruit invoeren.
              3. Blz. 495 We hebben aandacht voor diversiteit en inclusie.
              4. Blz. 496 We zijn zichtbaar voor de juiste doelgroepen met als doel het vervullen van onze vacatures en een goede mix van eigen medewerkers en inhuur (flexibele schil).
        8. Blz. 497 Informatie
          1. Blz. 498 Grip op informatie
          2. Blz. 499 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 500 Duurzaam, ordenen, bewaren en veilig gebruik van informatie
              1. Blz. 501 We stellen de Bewaarstrategie op.
              2. Blz. 502 We stellen een Documentair Informatieplan op.
            2. Blz. 503 Regie op de informatiestromen binnen en buiten de gemeente
              1. Blz. 504 Doorontwikkelen MS365 voor het veilig samenwerken met documenten binnen en buiten gemeenten.
              2. Blz. 505 Inventariseren sturingsinformatie externe partijen in relatie tot informatiemanagement om regie te houden op de uitbestede diensten.
              3. Blz. 506 Opstellen informatiebeleidsplan en informatieveiligheidsplan.
              4. Blz. 507 We actualiseren het overzicht informatielandschap om zicht te krijgen op de applicaties binnen de organisatie.
            3. Blz. 508 Toegankelijk en openbaar maken van informatie
              1. Blz. 509 We maken een plan waarmee we in 2030 volledig voldoen aan de Woo. Deze termijn is door het rijk opgelegd. Dit plan bevat een concrete tijdsplanning van de maatregelen die we nemen.
              2. Blz. 510 We voeren de acties uit die in dit plan voor 2025 zijn opgenomen. Hiermee voldoen we ook aan de 5 informatiecategorieën die in 2025 al verplicht zijn.
            4. Blz. 511 Voldoen aan wet- en regelgeving en bewustwording informatieveiligheid.
              1. Blz. 512 Jaarlijkse ENSIA audit met onder andere BIO, DigiD en Suwinet.
              2. Blz. 513 Uitvoeren bewustwordingsplan informatievoorziening.
              3. Blz. 514 Uitvoering geven aan NIS2 richtlijnen en de vernieuwde BIO 2.0 normenkader.
              4. Blz. 515 We stellen de Cloud strategie op.
        9. Blz. 516 Juridische zaken
          1. Blz. 517 Rechtsstatelijkheid en betrouwbaarheid
          2. Blz. 518 Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
            1. Blz. 519 Juridische kwaliteitszorg: de gemeente handelt rechtmatig
              1. Blz. 520 Bijdragen aan juridisch control en risicomanagement, door het jaarlijks uitvoeren minimaal 1 intern onderzoek.
              2. Blz. 521 De kwaliteit van beslissen (publiekrechtelijk en privaatrechtelijk) bewaken door wekelijke toetsing van college- en raadsvoorstellen.
              3. Blz. 522 Het bestand van regelgeving en beleidsregels actueel houden.
              4. Blz. 523 Ieder jaar minimaal 1 opleiding aanbieden voor de GIJS Academie.
              5. Blz. 524 Nieuwe organisatie-brede wetgeving voor de datum van inwerkingtreden invoeren.
              6. Blz. 525 Ongevraagde adviezen leveren die kwalitatief goed zijn en op tijd zijn voor bestuurlijke besluitvorming.
              7. Blz. 526 We voeren wekelijks een juridische toets uit op college- en raadsvoorstellen.
            2. Blz. 527 Juridische producten: goed van kwaliteit en op tijd
              1. Blz. 528 Adviezen leveren die kwalitatief goed zijn.
              2. Blz. 529 Adviezen op tijd leveren.
              3. Blz. 530 Bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn afhandelen.
              4. Blz. 531 Eenvoudige schadeclaims binnen 8 weken afhandelen.
              5. Blz. 532 Klachten over gedrag binnen de wettelijke termijn afhandelen.
              6. Blz. 533 Verzoeken om informatie en openbaarmaking (Wet open overheid) binnen de wettelijke termijnen afhandelen.
              7. Blz. 534 Verzoeken volgens de privacywetgeving (AVG) binnen de wettelijke termijnen afhandelen.
      3. Blz. 535 Lokale heffingen
        1. Blz. 536 Omschrijving paragraaf lokale heffingen
        2. Blz. 537 Ontwikkeling lokale lastendruk
        3. Blz. 538 Belastingen
        4. Blz. 539 Heffingen en rechten
        5. Blz. 540 Leges
        6. Blz. 541 Kwijtscheldingsbeleid
        7. Blz. 542 Onbenutte belastingcapaciteit OZB
      4. Blz. 543 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 544 Inleiding
        2. Blz. 545 Samengevat
        3. Blz. 546 Weerstandsvermogen
        4. Blz. 547 Risico's
        5. Blz. 548 Kengetallen
      5. Blz. 549 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 550 Algemeen
        2. Blz. 551 Integrale visie openbare ruimte
        3. Blz. 552 Openbaar groen
        4. Blz. 553 Speelvoorzieningen
        5. Blz. 554 Sportvelden
        6. Blz. 555 Openbare verlichting
        7. Blz. 556 Wegen
        8. Blz. 557 Wortelopdruk
        9. Blz. 558 Verkeersinstallaties
        10. Blz. 559 Water
        11. Blz. 560 Beschoeiingen
        12. Blz. 561 Civieltechnische kunstwerken
        13. Blz. 562 Riolering
        14. Blz. 563 Vastgoed
        15. Blz. 564 Klimaatadaptatie
        16. Blz. 565 Civieltechnische projecten
      6. Blz. 566 Financiering
        1. Blz. 567 Inleiding
        2. Blz. 568 Financieringspositie en -resultaat
        3. Blz. 569 Wet FIDO en financiering
        4. Blz. 570 Leningen
        5. Blz. 571 Kredietrisicobeheer
        6. Blz. 572 Leningen met een gemeentegarantie
      7. Blz. 573 Verbonden partijen
        1. Blz. 574 Algemeen
          1. Blz. 575 Inleiding verbonden partijen
          2. Blz. 576 Sturing en regie
          3. Blz. 577 Risicoprofiel
          4. Blz. 578 Grafiek risicoprofiel
          5. Blz. 579 Typenindeling en totaaloverzicht verbonden partijen
        2. Blz. 580 Gemeenschappelijke regelingen
          1. Blz. 581 Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
          2. Blz. 582 Belastingsamenwerking Rivierenlanden (BSR)
          3. Blz. 583 GGD Regio Utrecht (GGDrU)
          4. Blz. 584 Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
          5. Blz. 585 Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard (RHC)
          6. Blz. 586 Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
          7. Blz. 587 Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)
          8. Blz. 588 VeiligheidsRegio Utrecht (VRU)
          9. Blz. 589 Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
        3. Blz. 590 Stichtingen en verenigingen
          1. Blz. 591 Stichting Inkoopbureau Midden Nederland (IBMN)
          2. Blz. 592 Stichting Robijn
          3. Blz. 593 Stichting WerkwIJSS (Beschut werk Lekstroom)
          4. Blz. 594 Stichting WerkwIJSS Schoon
        4. Blz. 595 Coöperaties en vennootschappen
          1. Blz. 596 BNG Bank NV (BNG)
          2. Blz. 597 Vitens NV
      8. Blz. 598 Grondbeleid
        1. Blz. 599 Grondbeleid
      9. Blz. 600 Subsidieverlening
        1. Blz. 601 Algemeen
        2. Blz. 602 Financiële tabel
        3. Blz. 603 Toelichting
    6. Blz. 604 Financiële begroting
      1. Blz. 605 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 606 Overzicht van baten en lasten
        2. Blz. 607 Overhead
        3. Blz. 608 Overzicht van baten en Lasten Algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 609 Overzicht VPB en Overige
        5. Blz. 610 Overzicht Mutatie Reserves
        6. Blz. 611 Totaal
      2. Blz. 612 Overzicht van baten lasten per taakveld
        1. Blz. 613 Overzicht
      3. Blz. 614 Incidentele baten en lasten
        1. Blz. 615 Incidentele baten en lasten - Overzicht
      4. Blz. 616 Structurele mutaties reserves
        1. Blz. 617 Overzicht van structurele mutaties reserves
      5. Blz. 618 Staat van investeringen
        1. Blz. 619 Investeringen
      6. Blz. 620 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 621 Overzicht
      7. Blz. 622 Geprognosticeerde balans
        1. Blz. 623 Geprognosticeerde balans
      8. Blz. 624 Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
        1. Blz. 625 Omschrijving
      9. Blz. 626 Kerngegevens
        1. Blz. 627 Kerngegevens
      10. Blz. 628 EMU-Saldo
        1. Blz. 629 EMU Saldo
      11. Blz. 630 Verplichte BBV Beleidsindicatoren
        1. Blz. 631 Bestuur en organisatie - programma 1
        2. Blz. 632 Openbare orde en veiligheid - programma 2
        3. Blz. 633 Wonen en ruimte - programma 3
        4. Blz. 634 Onderwijs, sport en cultuur - programma 4
        5. Blz. 635 Inkomen, jeugd en Wmo - programma 5
        6. Blz. 636 Overhead – programma 6
    7. Activiteiten
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap