-
Blz. 1
Programmabegroting 2025
-
Blz. 2
Programmabegroting 2025
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Bestuur en Organisatie - Programma 1
-
Blz. 5
Samen met en voor ons stadje
-
Blz. 6
Bestuur en Organisatie
-
Blz. 7
Een betrouwbaar bestuur dat zegt wat het doet en doet wat het zegt
-
Blz. 8
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 9
Goed samenspel tussen raad, college en ambtelijke organisatie
-
Blz. 10
Op basis hiervan maken we een plan voor deze periode en de acties die we in 2025 gaan uitvoeren.
-
Blz. 11
We gaan inventariseren wat in de periode tot aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 nog aandacht vraagt.
-
Blz. 12
Grip op ontwikkelingen en een transparante belangenafweging
-
Blz. 13
Bij alle collegebesluiten en raadsvoorstellen zorgen we een open en transparante belangenafweging.
-
Blz. 14
We geven een gezamenlijk beeld van de opgaves samengebracht vanuit verschillende disciplines.
-
Blz. 15
We hebben grip op ontwikkelingen via een door bestuur en organisatie gezamenlijk samengestelde langetermijnplanning.
-
Blz. 16
Toegankelijk en openbaar maken van informatie.
-
Blz. 17
We maken een plan waarmee we in 2030 volledig voldoen aan de Woo. Deze termijn is door het rijk opgelegd. Dit plan bevat een concrete tijdsplanning van de maatregelen die we nemen.
-
Blz. 18
We voeren de acties uit die in dit plan voor 2025 zijn opgenomen. Hiermee voldoen we ook aan de 5 informatiecategorieën die in 2025 al verplicht zijn.
-
Blz. 19
Regionale samenwerking
-
Blz. 20
Een zelfstandige en sterke gemeente die bewust samenwerkt
-
Blz. 21
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 22
Doeltreffende en doelmatige uitvoering van de gemeentelijke taken
-
Blz. 23
We maken een evaluatiekader waarmee we samenwerkingen kunnen evalueren.
-
Blz. 24
We passen dit kader toe op alle verbonden partijen. Op basis hiervan evalueren we of de wijze van samenwerking nog passend is.
-
Blz. 25
Invloed op regionale en landelijke opgaven
-
Blz. 26
We nemen bestuurlijk actief deel aan regionale overleggen, zoals VNG bestuur, commissielid financiën VNG en provincietafels.
-
Blz. 27
Dienstverlening
-
Blz. 28
De gemeentelijke dienstverlening wordt gewaardeerd door inwoners
-
Blz. 29
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 30
Dienstverlening is snel en digitaal toegankelijk
-
Blz. 31
We maken digitaal aangifte doen van een geboorte mogelijk.
-
Blz. 32
We maken digitaal aangifte doen van overlijden door begrafenisondernemers mogelijk.
-
Blz. 33
We voeren de mogelijkheid in om op afspraak een flitshuwelijk te laten voltrekken.
-
Blz. 34
Inzicht in klanttevredenheid en mate waarin we voldoen aan onze servicenormen
-
Blz. 35
Ieder kwartaal uitkomsten intern monitoren en rapporteren.
-
Blz. 36
Uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek.
-
Blz. 37
Verbeteren van dienstverlening op basis van het onderzoek en monitoring.
-
Blz. 38
Participatie (bestuur)
-
Blz. 39
In IJsselstein werken we Samen
-
Blz. 40
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 41
Communicatie en samenwerking gaan hand in hand
-
Blz. 42
Een set met hulpmiddelen ontwikkelen en beschikbaar maken die de gemeente en haar stakeholders helpt om hun participatieproces eenduidig in te richten.
-
Blz. 43
Samen met de participatiewerkgroep het nieuwe participatiebeleid evalueren.
-
Blz. 44
Training ontwikkelen voor medewerkers die veel met partijen in de samenleving samenwerken.
-
Blz. 45
We communiceren op een begrijpelijk taalniveau (B1) en trainen de medewerkers daarin binnen het project Direct Duidelijk.
-
Blz. 46
Wat mag het kosten
-
Blz. 47
Toelichting belangrijkste afwijkingen
-
Blz. 48
Investeringen
-
Blz. 49
Verbonden partijen
-
Blz. 50
Kaderstellende documenten
-
Blz. 51
Openbare orde en Veiligheid - Programma 2
-
Blz. 52
Georganiseerde ondermijnende (drugs)criminaliteit
-
Blz. 53
Criminaliteit mag niet lonen
-
Blz. 54
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 55
Dwarsbomen van het criminele verdienmodel
-
Blz. 56
Implementeren van het beleid Mensenhandel in de organisatie in samenwerking met de omliggende gemeenten.
-
Blz. 57
Uitvoeren van 2 integrale controles samen met onze veiligheidspartners.
-
Blz. 58
Tegengaan dat jongeren in de criminaliteit terechtkomen
-
Blz. 59
We adviseren scholen over aanvullende lessen over jongeren en criminaliteit.
-
Blz. 60
Digitale veiligheid en cybercrime
-
Blz. 61
Digitale criminaliteit pakken we samen aan
-
Blz. 62
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 63
Zicht houden op de problematiek en omvang van digitale veiligheid en cybercrime, zodat vervolgens deze vorm van criminaliteit bestreden kan worden
-
Blz. 64
Aangaan en borgen van de relatie met lokale organisaties in het kader van voorlichting. Lokale organisaties waarmee we gaan samenwerken op het gebied van digitale veiligheid zijn de bibliotheek, verzorgingshuizen, ouderenorganisaties en basisscholen.
-
Blz. 65
Invulling en uitvoering geven aan het districtelijk actieplan Digitale Veiligheid.
-
Blz. 66
Maatschappelijke onrust
-
Blz. 67
Bouwen aan een vreedzame samenleving
-
Blz. 68
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 69
Kennis- en informatiepositie rondom radicalisering en polarisatie opbouwen
-
Blz. 70
Trainen van medewerkers van de gemeente (sociaal- en jeugdteam en handhavers) over hoe signalen herkend kunnen worden en wat het bijbehorende handelingsperspectief is.
-
Blz. 71
Zorg en veiligheid
-
Blz. 72
Prettig leven voor iedereen
-
Blz. 73
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 74
Zorg en veiligheid vullen elkaar aan.
-
Blz. 75
We gaan de samenhang tussen de werkvelden veiligheid en zorg versterken door (de in 2024 te inventariseren) verbeterpunten door te voeren.
-
Blz. 76
Beheersen van veiligheidsrisico’s en incidenten
-
Blz. 77
Veilig zijn is de basis
-
Blz. 78
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 79
De organisatie bij crises is op orde
-
Blz. 80
Afronden van de implementatie van de nieuwe bevolkingszorgorganisatie (Bevolkingszorg 3.0).
-
Blz. 81
Er zijn duidelijke regels, waar toezicht op wordt gehouden en op wordt gehandhaafd.
-
Blz. 82
Actualiseren van regelgeving en beleid op basis van een in 2024 uit te voeren prioritering.
-
Blz. 83
We actualiseren de bij regelgeving en beleid horende werkprocessen en werkinstructies in het kader van handhaving.
-
Blz. 84
In IJsselstein ben je veilig
-
Blz. 85
Wat mag het kosten
-
Blz. 86
Belangrijkste financiële afwijkingen
-
Blz. 87
Investeringen
-
Blz. 88
Verbonden partijen
-
Blz. 89
Kaderstellende documenten
-
Blz. 90
Wonen en ruimte - Programma 3
-
Blz. 91
Voor alles is een plek
-
Blz. 92
Economie
-
Blz. 93
Een vitale en krachtige kern
-
Blz. 94
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 95
Gastvrije binnenstad
-
Blz. 96
Voor de interne coördinatie van alle activiteiten in relatie tot het toekomstbeeld en het uitvoeringsprogramma richten we een gebiedsteam in.
-
Blz. 97
We beginnen met de eerste activiteiten uit het Uitvoeringsprogramma Binnenstad.
-
Blz. 98
We bieden de raad een detailhandelsvisie aan.
-
Blz. 99
We monitoren en analyseren de bezoekers, leegstand, branchering, trends en ontwikkelingen.
-
Blz. 100
IJsselstein heeft een levendig buitengebied
-
Blz. 101
We ondersteunen ondernemers in het buitengebied bij het opzetten van niet-agrarische (neven)activiteiten.
-
Blz. 102
We werken mee aan uitvoering van het Utrechts Programma Landelijk Gebied om de toekomst voor onze agrarische sector te verzekeren.
-
Blz. 103
Talentenstad voor iedereen
-
Blz. 104
We stimuleren initiatieven van talentontwikkeling tussen onderwijs, uitvoeringsorganisaties en ondernemers met als doel voldoende gekwalificeerd personeel.
-
Blz. 105
We verbeteren onze dienstverlening aan zzp’ers op basis van een behoefte-inventarisatie en stimuleren de verhoging van de organisatiegraad.
-
Blz. 106
We versterken de samenwerking tussen gemeente, Lokaal werkteam en uitvoeringsorganisaties (WIL, Werkwijss en Wess) ten aanzien van de personeelsbehoefte van lokale bedrijven.
-
Blz. 107
Toekomstbestendige werklocaties
-
Blz. 108
We verbeteren onze dienstverlening aan ondernemers op basis van het accountmanagementplan uit 2024.
-
Blz. 109
We verlenen medewerking aan het te ontwikkelen bedrijventerrein De Kroon en de ontwikkeling van Lage Dijk.
-
Blz. 110
Wonen
-
Blz. 111
Er is een plek voor iedereen
-
Blz. 112
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 113
Huisvesten van specifieke doelgroepen
-
Blz. 114
We leggen prestatieafspraken voor specifieke doelgroepen met Cazas Wonen vast.
-
Blz. 115
We onderzoeken de mogelijkheden van huisvesting voor asielzoekers.
-
Blz. 116
We voldoen aan onze wettelijke plicht om mensen met een verblijfsvergunning aan een woning te helpen.
-
Blz. 117
Nieuwe inzichten over wonen verwerken we in beleid
-
Blz. 118
We bieden de raad een aangepaste Woonvisie aan.
-
Blz. 119
We voeren ons woningbouwprogramma uit
-
Blz. 120
We faciliteren of ontwikkelen projecten die bijdragen aan de realisatie van 2.500 woningen in het jaar 2030.
-
Blz. 121
We zetten volgende stappen in de uitvoering van het gebiedsperspectief voor het Kromme IJsselgebied.
-
Blz. 122
We zoeken naar meer mogelijkheden tot ontwikkeling
-
Blz. 123
We stellen de Nota kostenverhaal vast.
-
Blz. 124
We zorgen voor een beweegvriendelijke omgeving (zie programma 4)
-
Blz. 125
We richten minimaal 20 speelplaatsen opnieuw in.
-
Blz. 126
Recreatie en toerisme
-
Blz. 127
IJsselstein is een aantrekkelijke gastheer
-
Blz. 128
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 129
Groen, grijs en blauw als aantrekkelijke aankleding voor de stad
-
Blz. 130
We breiden het recreatief routenetwerk uit.
-
Blz. 131
We verwijderen zinloze verharding bij onderhoudswerkzaamheden en projecten.
-
Blz. 132
We voeren het Integrale Beheersplan Openbare Ruimte (IBOR) uit.
-
Blz. 133
Het versterken van ons monumentale vastgoed
-
Blz. 134
We renoveren diverse onderdelen van de oude stadsmuur en stadspoorten.
-
Blz. 135
We stellen een Cultuurhistorische Waardenkaart op.
-
Blz. 136
We vernieuwen het dak van het oude stadhuis.
-
Blz. 137
We wijzen nieuw erfgoed aan daar waar het een bijdrage levert aan het versterken van ons monumentale vastgoed (gemeentelijke monumenten).
-
Blz. 138
Meer betalende bezoekers trekken
-
Blz. 139
We optimaliseren de stadsmarketing en versterken de regionale samenwerking.
-
Blz. 140
Vergroting van de recreatieve mogelijkheden van het buitengebied
-
Blz. 141
We gaan een visie op toerisme en recreatie opstellen.
-
Blz. 142
We realiseren plekken voor dagrecreatie en hotelovernachtingen.
-
Blz. 143
Mobiliteit
-
Blz. 144
We kunnen overal komen
-
Blz. 145
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 146
Bereikbaar blijven in een leefbare omgeving
-
Blz. 147
We creëren fietsenstallingen waar fietsers het voetgangersgebied naderen.
-
Blz. 148
We maken een comfortabele en aantrekkelijke fietsroute naar de Nedereindse Plas.
-
Blz. 149
We maken een keuze over de gewenste fietsroute door of om de binnenstad.
-
Blz. 150
We plaatsen in de Weidstraat en Kloosterstraat een camera om verkeer buiten de venstertijden te weren.
-
Blz. 151
Terugdringen van verkeers- en parkeeroverlast
-
Blz. 152
We onderzoeken de mogelijkheid om de parkeerplaats Groenvliet efficiënter in te richten.
-
Blz. 153
We richten het Vingerhoekhof autovrij in.
-
Blz. 154
Toename van efficiënte en schone mobiliteit
-
Blz. 155
We plaatsen extra laadpalen in de openbare ruimte volgens de laadkaart.
-
Blz. 156
We stimuleren de OV-bereikbaarheid van de bedrijventerreinen rondom de Baronieweg.
-
Blz. 157
We stimuleren de toegankelijkheid van- en fietsvoorzieningen bij OV-haltes op basis van de uitvoeringsagenda OV visie Lopikerwaard.
-
Blz. 158
We stimuleren een verbeterde knooppuntfunctie en verblijfskwaliteit van busstation Binnenstad.
-
Blz. 159
Verbeteren van de verkeersveiligheid
-
Blz. 160
We doen onderzoek naar verbetering van de verkeersveiligheid van de Noord IJsseldijk.
-
Blz. 161
We richten de Overtoom anders in als onderdeel van een nieuw verkeerscirculatieplan, zodat onze inwoners meer genieten van dit plein.
-
Blz. 162
We verbeteren de verkeersveiligheid op de Lorentzlaan.
-
Blz. 163
Duurzaamheid
-
Blz. 164
Een toekomst voor IJsselstein
-
Blz. 165
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 166
Beperken en zoveel mogelijk hergebruiken van afvalstromen
-
Blz. 167
We voeren een evaluatie van het traject Van Afval Naar Grondstof (VANG) uit.
-
Blz. 168
In 2050 gebruiken we geen aardgas meer voor verwarming van woningen
-
Blz. 169
We bieden de raad een warmteprogramma aan met keuzes voor alternatieve warmtebronnen en een planning tot 2035.
-
Blz. 170
We geven het goede voorbeeld
-
Blz. 171
In aanbestedingen voor onderhoud van de openbare ruimte geven wij aandacht aan. duurzaamheid, waaronder voorkeur voor duurzame materialen, afstand en hergebruik materialen.
-
Blz. 172
We stellen een duurzaam Meerjarenonderhoudsplan vastgoed op.
-
Blz. 173
We vervangen de openbare verlichting in de binnenstad voor duurzamer LED verlichting.
-
Blz. 174
We helpen bij energiebesparing
-
Blz. 175
We blijven inzetten op energiebesparing en het bestrijden van energiearmoede op basis van de evaluatie uit 2024.
-
Blz. 176
We stellen een isolatieprogramma op om inwoners te ondersteunen en voeren deze uit.
-
Blz. 177
We stellen een soortenmanagementplan op om woningisolatie te vergemakkelijken en meer inzicht in de biodiversiteit in de stad te krijgen.
-
Blz. 178
We passen ons aan, aan een veranderend klimaat
-
Blz. 179
We gaan het schoolplein aan de Bratislavastraat herinrichten.
-
Blz. 180
We gaan Prinses Margriet- en Christinaplein e.o. herinrichten.
-
Blz. 181
We geven uitvoering aan de Visie en Uitvoeringsagenda klimaatadaptatie en het IBOR.
-
Blz. 182
We starten onderzoeken op naar het klimaatbestendig inrichten van diverse straten.
-
Blz. 183
We verlenen subsidies aan bewoners en ondernemers voor klimaatadaptieve maatregelen.
-
Blz. 184
We zetten in op de opwek van duurzame elektriciteit
-
Blz. 185
We bieden de raad een RES (Regionale Energiestrategie) Herijking aan.
-
Blz. 186
We bieden de raad een uitnodigingskader voor zonnevelden aan.
-
Blz. 187
Vergunningverlening, Toezicht, Handhaving en Ruimtelijke Ordening
-
Blz. 188
Een rechtmatige en evenwichtige verdeling van ruimte
-
Blz. 189
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 190
We zorgen voor heldere kaders
-
Blz. 191
We evalueren de implementatie van de Wet kwaliteitsborging.
-
Blz. 192
We stellen een eerste conceptwijziging van het omgevingsplan op.
-
Blz. 193
We stimuleren een fusie tussen ODRU en RUD om te voldoen aan de robuustheidsvereisten voor omgevingsdiensten.
-
Blz. 194
We werken regionaal samen aan een vernieuwde uitvoerings- en handhavingsstrategie en geven lokaal uitvoering aan.
-
Blz. 195
Wat mag het kosten
-
Blz. 196
Belangrijkste financiële afwijkingen
-
Blz. 197
Investeringen
-
Blz. 198
Verbonden partijen
-
Blz. 199
Kaderstellende documenten
-
Blz. 200
Onderwijs, sport en cultuur - Programma 4
-
Blz. 201
Staat open voor iedereen
-
Blz. 202
Onderwijs
-
Blz. 203
Een goede start
-
Blz. 204
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 205
Optimale en kansrijke schoolloopbaan voor alle kinderen in IJsselstein
-
Blz. 206
We versterken de vroeg- en voorschoolse educatie(VVE) om meer onderwijskansengelijkheid te bereiken.
-
Blz. 207
Toekomstbestendige en duurzame onderwijshuisvesting
-
Blz. 208
De Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs IJsselstein herijken.
-
Blz. 209
Samen met de schoolbesturen een nieuw Integraal Huisvestingsplan Onderwijs opstellen.
-
Blz. 210
Sport
-
Blz. 211
Vitale inwoners
-
Blz. 212
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 213
Duurzame sportinfrastructuur
-
Blz. 214
De buurtsportcoaches bieden structureel aanbod in de openbare ruimte voor diverse doelgroepen. Zoals sport en spel voor kinderen en jongeren op het Cruyff Court, het Lange Land en wandelen met de QR FIT route.
-
Blz. 215
De gemeente realiseert met de inzet van de buurtsportcoaches en sport-overstijgende partners een structureler aanbod van sport en spel in de openbare ruimte.
-
Blz. 216
Inclusief sporten en bewegen
-
Blz. 217
De gemeente realiseert met inzet van de buurtsportcoaches een passend sport- en beweegaanbod voor alle IJsselsteinse inwoners.
-
Blz. 218
Vaardig bewegen
-
Blz. 219
De gemeente realiseert met de inzet van de buurtsportcoaches beweegaanbod gericht op het verbeteren van de motorische ontwikkeling van de jeugd.
-
Blz. 220
Vitale sportaanbieders & Positieve sportcultuur
-
Blz. 221
De gemeente biedt sportverenigingen verenigingsondersteuning.
-
Blz. 222
Cultuur
-
Blz. 223
Behouden, verrijken en ontplooien
-
Blz. 224
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 225
Beheer en behoud cultuurhistorisch erfgoed
-
Blz. 226
Het vindbaar en bruikbaar maken van het gemeentelijke register voor gemeentelijke monumenten.
-
Blz. 227
We stellen een Cultuurhistorische Waardenkaart op.
-
Blz. 228
Brede en laagdrempelige bibliotheek
-
Blz. 229
Bevorderen digitale vaardigheid (Informatiepunt Digitale Overheid).
-
Blz. 230
Centraal punt voor informatie en ontmoeting.
-
Blz. 231
Leven Lang Ontwikkelen.
-
Blz. 232
Stimuleren taal- en leesontwikkeling via de bibliotheek.
-
Blz. 233
Voortzetten van het Taalhuis.
-
Blz. 234
Een sterke, creatieve cultuursector
-
Blz. 235
Bevorderen van onderlinge bekendheid tussen culturele partners, het onderwijs, welzijnspartners.
-
Blz. 236
Doorgaan met het uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur door o.a. het bevorderen van de samenwerking in en zichtbaarheid van het culturele veld. Onderdeel hiervan is het organiseren van Cultuurcafés bij en in samenwerking met culturele partners.
-
Blz. 237
Evalueren van het uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur 2022-2025 samen met de culturele partners door o.a. een enquête en cultuurtafels.
-
Blz. 238
Opstellen uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur 2026-2029 met culturele partners.
-
Blz. 239
Iedereen die wil, kan meedoen
-
Blz. 240
Aansluiten bij de Strasse des Friedens (“Vredesstraat”).
-
Blz. 241
Doorgaan met vergroten van de zichtbaarheid van het culturele aanbod door inzet van o.a. CultiTijd en andere communicatiemiddelen.
-
Blz. 242
Integraal werken binnen het sociaal domein: kunst en cultuur zien als kans tot maatschappelijke participatie.
-
Blz. 243
We bevorderen kunst en cultuur door en voor alle inwoners door een aansprekend, divers cultureel aanbod.
-
Blz. 244
We ondersteunen en stimuleren vrijwilligersorganisaties en verenigingen op cultureel gebied om andere doelgroepen te betrekken als deelnemer, vrijwilliger of toeschouwer.
-
Blz. 245
Wat mag het kosten
-
Blz. 246
Belangrijkste financiële afwijkingen
-
Blz. 247
Investeringen
-
Blz. 248
Verbonden partijen
-
Blz. 249
Kaderstellende documenten
-
Blz. 250
Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5
-
Blz. 251
Omschrijving programma
-
Blz. 252
Inburgering en integratie
-
Blz. 253
Spreidingswet
-
Blz. 254
omschrijving
-
Blz. 255
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 256
Voldoen aan de gemeentelijke taak ‘mogelijk maken asielopvangvoorzieningen’
-
Blz. 257
Zoeken en realiseren van nieuwe asielopvang binnen de gemeente en/of samenwerken met omliggende gemeenten om asielopvang mogelijk te maken.
-
Blz. 258
Statushouders integreren snel en goed
-
Blz. 259
Omschrijving
-
Blz. 260
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 261
Een goed en structureel aanbod waardoor statushouders snel deelnemen aan werk, scholing of participatie.
-
Blz. 262
Begeleiding naar werk, scholing en/of participatie samen met partners als het Lokaal Werkteam en Werk en Studie Statushouders.
-
Blz. 263
Individuele begeleiding van statushouders waarbij een persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP) wordt gemaakt. Hierdoor wordt een passende leerroute per statushouder gevonden zodat iedereen mee kan doen op het eigen niveau.
-
Blz. 264
Passend taalaanbod voor de diverse leerroutes binnen het inburgeringsstelsel. Hiervoor worden op regionaal niveau afspraken gemaakt met taalaanbieders.
-
Blz. 265
Passende huisvesting voor statushouders
-
Blz. 266
De achterstanden op de taakstelling zoveel mogelijk inhalen in 2025
-
Blz. 267
Doorgaan met zoeken naar mogelijkheden om statushouders te huisvesten, door onder andere het vergroten van de woningvoorraad en het verminderen van de druk op de woningvoorraad.
-
Blz. 268
Statushouders zo goed mogelijk gespreid over de gemeente huisvesten in het belang van integratiekansen en de balans en leefbaarheid in de wijk
-
Blz. 269
Voldoen aan de wettelijke taakstelling die het Rijk elk halfjaar opstelt wat betreft de aantallen statushouders die moeten worden gehuisvest.
-
Blz. 270
Opvang ontheemden Oekraïne
-
Blz. 271
omschrijving
-
Blz. 272
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 273
Realiseren van opvang en het bieden van perspectief op deelname aan de maatschappij door middel van werk, dagbesteding etc.
-
Blz. 274
Ondersteuning bieden aan Oekraïners. Zowel Oekraïners die in de gemeentelijke opvang verblijven als die bij particulieren ondergebracht zijn. Deze ondersteuning is onder andere op het gebied van opvang, werk, taal en onderwijs voor de kinderen.
-
Blz. 275
Voortzetten van de opvangvoorziening voor Oekraïense ontheemden.
-
Blz. 276
Volksgezondheid/Gezondheidszorg
-
Blz. 277
Preventie, eigen verantwoordelijkheid en een gezonde leefomgeving
-
Blz. 278
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 279
Mentale gezondheid
-
Blz. 280
Betrekken van en acceptatie van inwoners met een geestelijk gezondheidsprobleem door onder andere twee keer per jaar organiseren Mental Health First Aid trainingen voor professionals en vrijwilligers en vergroten bekendheid Enik Recovery College.
-
Blz. 281
Stress onder jongeren verminderen door o.a. activiteiten gericht op het bevorderen van zelfvertrouwen, vitaliteit en contact met anderen (JoinUs en IJsselsteinse jacht).
-
Blz. 282
Verminderen van eenzaamheid door o.a. koffiemiddagen, buurtkamers, spelmiddagen en creatieve en sportieve activiteiten.
-
Blz. 283
Stimuleren gezonde leefstijl
-
Blz. 284
Blijvend inzetten van programma’s die inwoners stimuleert gezond te eten, te bewegen en op een gezond gewicht te komen en te blijven. Dat zijn onder andere programma JOGG (gezonde jeugd, gezonde toekomst) en de Gezonde School-aanpak.
-
Blz. 285
Het gebruik van alcohol en drugs onder jongeren onder de 18 jaar terugdringen naar respectievelijk onder de 15% en onder de 10%. Om dit te bereiken zetten wij in op de trainingen aan docenten op het middelbaar onderwijs.
-
Blz. 286
Stimuleren buitenspelen. Kinderen moeten het liefst minimaal drie keer per week buiten spelen. Voor 2025 is het doel dat dit boven de 71% ligt.
-
Blz. 287
Uitvoeren van het project Jong leren eten voor kinderen en jongeren op de kinderopvang en op school met als doel aanleren van het maken van gezonde en duurzame voedselkeuzes.
-
Blz. 288
Vitaal ouder worden
-
Blz. 289
Meer dan 80% van de inwoners ervaart eigen regie bij het ontvangen van hulp of ondersteuning. Hierbij kijkt het Sociaal Team samen met de inwoner naar de best passende ondersteuning, afgestemd op persoonlijke mogelijkheden en kenmerken.
-
Blz. 290
Opzetten van het online platform voor vrijwilligerswerk ‘NL voor elkaar’.
-
Blz. 291
Samen met sociale partners vergroten we de bekendheid van voorliggende voorzieningen, zodat meer inwoners, vooral 75-plussers, hiervan gebruikmaken.
-
Blz. 292
Uitvoeren ketenaanpak valpreventie inclusief voor- en natraject.
-
Blz. 293
Uitvoeren van het lesprogramma Digivitaler.
-
Blz. 294
Werken aan een vitale stad
-
Blz. 295
Bekendheid vergroten onder inwoners van vervoersservices die toegankelijk zijn zonder indicatie, zoals de Pulse Pendel, de Gouden koets, de Buurtbus en de Zender Express.
-
Blz. 296
Creëren van rust- en ontmoetingspunten zoals picknickplekken en bankjes.
-
Blz. 297
Lokaal uitvoering geven aan het toegankelijkheidsproject van de provincie waarbij coaches worden ingezet om mensen die nog niet zelfstandig reizen vertrouwd te maken met het Openbaar Vervoer.
-
Blz. 298
Meedoen aan campagnes vanuit het rijk en de provincie om mensen meer te laten lopen en op de fiets te krijgen.
-
Blz. 299
Mogelijkheden verkennen voor duurzame vervoersservice, zoals het inzetten van elektrische golfkarren.
-
Blz. 300
Plaatsen van beweegtoestellen in de openbare ruimte.
-
Blz. 301
Inkomen
-
Blz. 302
Bestaanszekerheid
-
Blz. 303
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 304
Alle inwoners met een bijstandsuitkering zijn in beeld
-
Blz. 305
Continueren en verder door ontwikkelen van het integraal samenwerken door het lokaal werkteam en het sociaal team bij inwoners met problemen op meerdere gebieden (werk en inkomen, jeugd, Wmo).
-
Blz. 306
Samen met onze uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) en de andere WIL-gemeenten (Nieuwegein, Houten en Lopik) werken we aan de doorontwikkeling van de dienstverlening van WIL.
-
Blz. 307
Start maken met het Inrichten van sociale infrastructuur ‘Lekstroom Werkt’ voor de uitvoering van de Participatiewet en Wet sociale werkvoorziening;
-
Blz. 308
Verminderen armoede en geldzorgen verminderen
-
Blz. 309
We bestrijden gezondheidsachterstanden als gevolg van armoede door het organiseren van structureel aanbod (informatiemateriaal, cursus) over gezond en betaalbaar eten.
-
Blz. 310
We gaan door met de uitvoeringsagenda die hoort bij het beleidsplan armoede, schulden, minimabeleid gemeente IJsselstein 2024-2028.
-
Blz. 311
We signaleren schulden vroegtijdig, maken ze hanteerbaar en bieden perspectief o.a. door samen met WIL de vroegsignalering schulden te verbeteren.
-
Blz. 312
We zorgen dat inwoners met een laag inkomen mee kunnen doen met energiebesparing om kosten te besparen door uitbreiding van het sociaal programma energie-aanpak met grotere isolerende maatregelen waar nodig en mogelijk.
-
Blz. 313
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
-
Blz. 314
Zo lang mogelijk zelfstandig thuis
-
Blz. 315
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 316
Betere aansluiting tussen de velden in het Sociaal Domein
-
Blz. 317
Eenvoudige overgang tussen Jeugdwet en Wmo.
-
Blz. 318
Herijken “Koers Sociaal Domein” inclusief uitvoering VN verdrag inzake personen met een handicap.
-
Blz. 319
Eigen kracht, mogelijkheden en ondersteuning
-
Blz. 320
Bevorderen van gebruik van lichte vormen van ondersteuning om zware zorg te voorkomen.
-
Blz. 321
Een goed en toegankelijk aanbod van preventieve en vrij toegankelijke voorzieningen.
-
Blz. 322
Inzichtelijk maken welke voorzieningen en hulp er zijn in de stad en de regio.
-
Blz. 323
Meer regie bij Steunpunt Mantelzorg (bijvoorbeeld door het bieden van kortdurende respijtzorg en het adviseren van kortdurend verblijf).
-
Blz. 324
Ondersteuning vanuit de Wmo is passend en toegankelijk.
-
Blz. 325
Onderzoek naar- en uitvoering van- brede groepsaanbod ‘ondersteuning in dag-en weekplanning’ voor mensen met autisme door Enik Recovery College IJsselstein, als voorliggende voorziening.
-
Blz. 326
Stimuleren dat inwoners gebruikmaken van hun eigen mogelijkheden en oplossend vermogen
-
Blz. 327
Uitvoering doordecentralisatie Beschermd Wonen U16.
-
Blz. 328
Uitvoering Plan van Aanpak Dakloosheid U16.
-
Blz. 329
Passend woningaanbod en zorg voor mensen met een kwetsbaarheid
-
Blz. 330
Afspraak met Cazas Wonen om te streven naar het toewijzen van 10 contingent-woningen voor Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen (MOBW).
-
Blz. 331
Bijeenkomsten Welkome Wijk voor professionals, vrijwilligers en inwoners (3 tot 6 bijeenkomsten) en bewustzijnscampagne ‘Zeg eens hoi’ in alle Lekstroomgemeenten.
-
Blz. 332
Inzet Hospitaregeling in afstemming met team Ruimte en Projecten zodat alternatieve woonvormen benut worden en woningdelen bevorderd wordt;
-
Blz. 333
Inzetten van een coördinator Welzijn op Recept als schakel tussen de gemeente, huisartsen, welzijn en regio Lekstroom
-
Blz. 334
Stabilisatie aantal meldingen Meldpunt Bezorgd in 2025 ten opzichte van 2024.
-
Blz. 335
Uitvoeren en monitoren afspraken in de Uitvoeringsagenda Woonzorgvisie.
-
Blz. 336
Voorkomen escalatie door eerder oppakken signalen en snellere opvolging meldingen.
-
Blz. 337
Vooruitlopend op ETHOS-telling (mbt dakloosheid) in 2026 intern onderzoek naar dakloosheid in IJsselstein.
-
Blz. 338
Passende zorg voor onze inwoners
-
Blz. 339
Huisartsen verwijzen meer patiënten die gebaat zijn met welzijnsdiensten naar Welzijn op Recept.
-
Blz. 340
Jaarlijks bijwerken van de sociale kaart en de links en informatie op de website van de gemeente en de zorginstellingen.
-
Blz. 341
Mantelzorger krijgt sneller passende ondersteuning door meer regie bij Steunpunt Mantelzorg.
-
Blz. 342
Opstellen van een afwegingskader waar de huisvestingopgave voor aandachtgroepen wordt getoetst en geprioriteerd.
-
Blz. 343
Voorzieningen en ondersteuning zijn inzichtelijk gemaakt in 2025.
-
Blz. 344
Verbeteren preventie door vroegsignalering en outreachend werken
-
Blz. 345
Een duurzame infrastructuur met ketenpartners (huisartsen, woningcorporatie en zorgaanbieders).
-
Blz. 346
Uitbreiding Outreachteam met Wijk-GGZ-er (snijvlak van zorg en veiligheid) (bij toekenning externe subsidie ZonMw Wmo).
-
Blz. 347
Uitvoering Meldpunt Bezorgd.
-
Blz. 348
We willen voorkomen dat mensen met zorgwekkend gedrag in aanraking komen met politie, justitie, schuldeisers e.d. en mogelijk daardoor niet de passende zorg en ondersteuning krijgen die nodig is.
-
Blz. 349
Welzijn
-
Blz. 350
Verbreden Wijkbewust Werken
-
Blz. 351
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 352
Sociale structuren behouden
-
Blz. 353
Hulp is toegankelijk en in de buurt. De zes buurthuizen Oase, Zenderstein, Kameraplein, Studio 10, Xpress en Xperience blijven bestaan.
-
Blz. 354
We investeren in 2025 verder in de samenwerking met de welzijnsorganisatie door het opstellen van duidelijke resultaatafspraken en rapportages.
-
Blz. 355
Sociale structuren versterken
-
Blz. 356
De subsidieregeling Samen IJsselstein evalueren en de voortgang op het thema Eenzaamheid voor 2026 bepalen.
-
Blz. 357
Doorgaan met en uitbreiden van het in 2024 opgestarte bestuurlijk leefbaarheidsoverleg.
-
Blz. 358
Stimuleren van het gebruik van de incidentele subsidie (initiatievenbudget).
-
Blz. 359
We zijn zichtbaar in de wijk en weten wat er speelt.
-
Blz. 360
Jeugd
-
Blz. 361
Minder zorg, meer aandacht.
-
Blz. 362
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 363
Financiële beheersbaarheid jeugdbudgetten
-
Blz. 364
Alleen doen wat nodig is (niet alles is Jeugdhulp).
-
Blz. 365
Betere afbakening Jeugdhulp.
-
Blz. 366
Uitvoeren hervormingsagenda jeugd.
-
Blz. 367
Uitvoeren toekomstscenario kind en gezin.
-
Blz. 368
Verbeteren regionale samenwerking o.a. gezamenlijke inkoop jeugdhulp en Wmo.
-
Blz. 369
Versterken Sociaal Team, capaciteit, kennis en ervaring.
-
Blz. 370
We starten een pilot met de huisartsen waardoor de huisartsen niet meer zelf verwijzen maar verwijzen naar het Sociaal Team die het daarna oppakt.
-
Blz. 371
Jongeren van 0 tot 23 jaar de beste start en kansen bieden.
-
Blz. 372
Actief en Gezond: De kans om deel te nemen aan sport, spel en ontspanning, thuis, op school en in de samenleving. Je lichamelijk en geestelijk goed voelen.
-
Blz. 373
Gerespecteerd en erbij horen. Gehoord voelen en serieus genomen worden. Geaccepteerd worden als deel van de gemeenschap. Hulp krijgen bij het overwinnen van sociale-, fysieke-, economische en onderwijsachterstanden.
-
Blz. 374
Kinderen groeien zoveel mogelijk thuis in een veilige en beschermde omgeving op en de benodigde hulp moet zoveel mogelijk dichtbij de leefomgeving van het kind beschikbaar zijn.
-
Blz. 375
Verantwoordelijkheid en ontplooiing. Een actieve en verantwoordelijke rol nemen. Kansen en ondersteuning krijgen en pakken om te leren en je talenten te ontwikkelen.
-
Blz. 376
Wat mag het kosten
-
Blz. 377
Belangrijkste financiële afwijkingen
-
Blz. 378
Investeringen
-
Blz. 379
Verbonden partijen
-
Blz. 380
Kaderstellende documenten
-
Blz. 381
Overhead - Programma 6
-
Blz. 382
Omschrijving programma
-
Blz. 383
Wat mag het kosten
-
Blz. 384
Belangrijkste financiële afwijkingen
-
Blz. 385
Investeringen
-
Blz. 386
Algemene dekkingsmiddelen - Programma 7
-
Blz. 387
Omschrijving programma
-
Blz. 388
Wat mag het kosten
-
Blz. 389
Belangrijkste financiële afwijkingen
-
Blz. 390
Onvoorzien - Programma 8
-
Blz. 391
Wat mag het kosten
-
Blz. 392
VPB - Programma 9
-
Blz. 393
Wat mag het kosten
-
Blz. 394
Projecten
-
Blz. 395
Overzicht projecten
-
Blz. 396
Omschrijving
-
Blz. 397
Totaaloverzicht Projecten 2025-2028
-
Blz. 398
Informatie per project
-
Blz. 399
Abbink Spainkgebouw
-
Blz. 400
Clinckhoeff
-
Blz. 401
Ewoud Initiatiefase
-
Blz. 402
Flexwonen Noord IJsseldijk
-
Blz. 403
Gebiedsontwikkeling Kromme IJssel
-
Blz. 404
Herontwikkeling ROBA terrein
-
Blz. 405
Hitteschild 2-4
-
Blz. 406
Hotel Meerndijk
-
Blz. 407
Groenverbeterplan Randdijk
-
Blz. 408
Kroon Ontwerpface
-
Blz. 409
Lage biezen
-
Blz. 410
Nederlandlaan
-
Blz. 411
Ontwikkelopgaaf projecten
-
Blz. 412
Paardenveld Noord
-
Blz. 413
Podium
-
Blz. 414
Ruimtevaartbaan
-
Blz. 415
Woningbouw Randdijk
-
Blz. 416
Parallelweg
-
Blz. 417
Europakwartier
-
Blz. 418
Voorwoord en leeswijzer
-
Blz. 419
Voorwoord
-
Blz. 420
Voorwoord
-
Blz. 421
Leeswijzer
-
Blz. 422
Beleidsbegroting
-
Blz. 423
Financiële begroting
-
Blz. 424
Toelichting bedragen
-
Blz. 425
Financiële samenvatting
-
Blz. 426
Financieel perspectief
-
Blz. 427
Financieel perspectief
-
Blz. 428
Paragrafen
-
Blz. 429
Openbaarheidsparagraaf
-
Blz. 430
Inleiding
-
Blz. 431
Actief openbaar maken
-
Blz. 432
Zorgplicht
-
Blz. 433
Bedrijfsvoering
-
Blz. 434
Inleiding
-
Blz. 435
Visie op bedrijfsvoering
-
Blz. 436
Ondersteunen en ontzorgen
-
Blz. 437
Inrichting ambtelijke organisatie
-
Blz. 438
Inrichting ambtelijke organisatie
-
Blz. 439
Communicatie
-
Blz. 440
Creëren van begrip
-
Blz. 441
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 442
Luisteren naar de samenleving
-
Blz. 443
We stellen een communicatiestrategie op.
-
Blz. 444
Praten met de samenleving
-
Blz. 445
Tenminste 60% van de medewerkers zijn getraind in het schrijven van begrijpelijke taal (B1) binnen het project Direct Duidelijk.
-
Blz. 446
We behouden het (digi)toegankelijkheidsniveau van de gemeentelijke website op B en verbeteren dit door onder andere de documenten en pagina's verder aan te passen.
-
Blz. 447
We verbeteren de digitale informatievoorziening en dienstverlening met een (technisch) nieuwe gemeentelijke website.
-
Blz. 448
Rust bewaren bij crises
-
Blz. 449
Alle communicatieadviseurs hebben de basistraining crisiscommunicatie gevolgd.
-
Blz. 450
We gaan op een uniforme wijze samenwerken met Montfoort en Lopik bij de organisatie en uitvoering van crisiscommunicatie.
-
Blz. 451
Zelfbewust communiceren
-
Blz. 452
We stellen een communicatiestrategie op.
-
Blz. 453
Control
-
Blz. 454
Rechtmatig en doelmatig
-
Blz. 455
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 456
Actueel en volledig inzicht in risico’s en mate waarin deze beheerst worden
-
Blz. 457
We brengen verschillende risico-analyses samen tot één integrale risico-analyse. Hierin is aandacht voor financiële risico’s, frauderisico’s en beleidsrisico’s.
-
Blz. 458
We toetsen of onze maatregelen die de risico’s verkleinen goed werken. En bepalen extra acties om het totaal aan risico’s te reduceren tot een acceptabel niveau.
-
Blz. 459
We voeren een onderzoek uit naar ‘soft controls’. Hierbij wordt (onder andere) onderzocht of cultuur en gedrag binnen onze organisatie voldoende bijdragen aan het verkleinen van risico’s.
-
Blz. 460
Grip op doelmatigheid van eigen bedrijfsvoering
-
Blz. 461
We ontwikkelen een management dashboard waarin doelen van al onze interne processen zijn opgenomen en worden gemeten. Dit gebeurt ieder kwartaal. Uitkomsten worden besproken in het managementteam en acties worden bepaald.
-
Blz. 462
We voeren een zogenaamd ‘213a’ onderzoek uit naar de effectieve en doelmatige inzet van ons vastgoed.
-
Blz. 463
Voldoen aan wet- en regelgeving (rechtmatigheid)
-
Blz. 464
Controlebevindingen worden achteraf gerepareerd. We ondernemen acties om dezelfde fouten te voorkomen. Dit zorgt ervoor dat we geen jaarlijks terugkerende bevindingen hebben in onze eigen controles.
-
Blz. 465
Opstellen en uitvoeren van een controleplan en controleprogramma’s. Hiermee toetsen we de rechtmatige uitvoering van onze processen.
-
Blz. 466
We monitoren de opvolging van acties die komen uit onze eigen controle of die van de accountant. We streven naar nul grote tekortkomingen in de managementletter en het accountantsverslag.
-
Blz. 467
Financiën
-
Blz. 468
Financieel duurzaam en verantwoord
-
Blz. 469
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 470
Actueel inzicht financiële situatie
-
Blz. 471
Alle circulaires van het gemeentefonds vertalen naar effecten IJsselstein.
-
Blz. 472
In 2025 stimuleren we het gebruik van de verplichtingenadministratie extra door dit mee te nemen in trainingen en bewustwording.
-
Blz. 473
Vaststellen 3 kwartaalrapportages.
-
Blz. 474
Financieel toekomstbestendige gemeente
-
Blz. 475
Aanbieden van een sluitende begroting 2026, ondanks het financieel ravijn. Hierin is het jaar 2026 of 2029 sluitend.
-
Blz. 476
Geactualiseerd financieel beleid ter vaststelling aanbieden aan de raad.
-
Blz. 477
Solide financiële administratie
-
Blz. 478
Uitvoering geven aan de Financiële verordening, de Nota waardering & afschrijving, de Nota reserves en voorzieningen, het Treasury statuut en de Budgethoudersregeling.
-
Blz. 479
We besteden het financieel systeem aan.
-
Blz. 480
Human Resources
-
Blz. 481
De mens centraal
-
Blz. 482
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 483
Creëren van een uitdagende werkomgeving
-
Blz. 484
Gesprekscycli invoeren waaronder ook thema’s als integriteit, mobiliteit, veiligheid en duurzame inzetbaarheid.
-
Blz. 485
Opstellen van ons strategisch personeelsbeleid naar de toekomst toe.
-
Blz. 486
We evalueren onze lokale arbeidsvoorwaarden en stellen deze eventueel bij waar nodig.
-
Blz. 487
We maken een opleidingsplan en gerichter opleidingen aanbieden.
-
Blz. 488
Organiseren van een warm en goed welkom
-
Blz. 489
We evalueren na afloop van het introductieprogramma de ervaringen van de nieuwe medewerker.
-
Blz. 490
We gaan het instroomproces opnieuw inrichten met behulp van de LEAN-werkmethode.
-
Blz. 491
We gaan ons introductieprogramma voor nieuwe medewerkers optimaliseren.
-
Blz. 492
Selecteren van de beste mensen voor de juiste functies
-
Blz. 493
We gaan het inhuursysteem Flextender volledig benutten.
-
Blz. 494
We gaan het recruitmentsysteem Easycruit invoeren.
-
Blz. 495
We hebben aandacht voor diversiteit en inclusie.
-
Blz. 496
We zijn zichtbaar voor de juiste doelgroepen met als doel het vervullen van onze vacatures en een goede mix van eigen medewerkers en inhuur (flexibele schil).
-
Blz. 497
Informatie
-
Blz. 498
Grip op informatie
-
Blz. 499
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 500
Duurzaam, ordenen, bewaren en veilig gebruik van informatie
-
Blz. 501
We stellen de Bewaarstrategie op.
-
Blz. 502
We stellen een Documentair Informatieplan op.
-
Blz. 503
Regie op de informatiestromen binnen en buiten de gemeente
-
Blz. 504
Doorontwikkelen MS365 voor het veilig samenwerken met documenten binnen en buiten gemeenten.
-
Blz. 505
Inventariseren sturingsinformatie externe partijen in relatie tot informatiemanagement om regie te houden op de uitbestede diensten.
-
Blz. 506
Opstellen informatiebeleidsplan en informatieveiligheidsplan.
-
Blz. 507
We actualiseren het overzicht informatielandschap om zicht te krijgen op de applicaties binnen de organisatie.
-
Blz. 508
Toegankelijk en openbaar maken van informatie
-
Blz. 509
We maken een plan waarmee we in 2030 volledig voldoen aan de Woo. Deze termijn is door het rijk opgelegd. Dit plan bevat een concrete tijdsplanning van de maatregelen die we nemen.
-
Blz. 510
We voeren de acties uit die in dit plan voor 2025 zijn opgenomen. Hiermee voldoen we ook aan de 5 informatiecategorieën die in 2025 al verplicht zijn.
-
Blz. 511
Voldoen aan wet- en regelgeving en bewustwording informatieveiligheid.
-
Blz. 512
Jaarlijkse ENSIA audit met onder andere BIO, DigiD en Suwinet.
-
Blz. 513
Uitvoeren bewustwordingsplan informatievoorziening.
-
Blz. 514
Uitvoering geven aan NIS2 richtlijnen en de vernieuwde BIO 2.0 normenkader.
-
Blz. 515
We stellen de Cloud strategie op.
-
Blz. 516
Juridische zaken
-
Blz. 517
Rechtsstatelijkheid en betrouwbaarheid
-
Blz. 518
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
-
Blz. 519
Juridische kwaliteitszorg: de gemeente handelt rechtmatig
-
Blz. 520
Bijdragen aan juridisch control en risicomanagement, door het jaarlijks uitvoeren minimaal 1 intern onderzoek.
-
Blz. 521
De kwaliteit van beslissen (publiekrechtelijk en privaatrechtelijk) bewaken door wekelijke toetsing van college- en raadsvoorstellen.
-
Blz. 522
Het bestand van regelgeving en beleidsregels actueel houden.
-
Blz. 523
Ieder jaar minimaal 1 opleiding aanbieden voor de GIJS Academie.
-
Blz. 524
Nieuwe organisatie-brede wetgeving voor de datum van inwerkingtreden invoeren.
-
Blz. 525
Ongevraagde adviezen leveren die kwalitatief goed zijn en op tijd zijn voor bestuurlijke besluitvorming.
-
Blz. 526
We voeren wekelijks een juridische toets uit op college- en raadsvoorstellen.
-
Blz. 527
Juridische producten: goed van kwaliteit en op tijd
-
Blz. 528
Adviezen leveren die kwalitatief goed zijn.
-
Blz. 529
Adviezen op tijd leveren.
-
Blz. 530
Bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn afhandelen.
-
Blz. 531
Eenvoudige schadeclaims binnen 8 weken afhandelen.
-
Blz. 532
Klachten over gedrag binnen de wettelijke termijn afhandelen.
-
Blz. 533
Verzoeken om informatie en openbaarmaking (Wet open overheid) binnen de wettelijke termijnen afhandelen.
-
Blz. 534
Verzoeken volgens de privacywetgeving (AVG) binnen de wettelijke termijnen afhandelen.
-
Blz. 535
Lokale heffingen
-
Blz. 536
Omschrijving paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 537
Ontwikkeling lokale lastendruk
-
Blz. 538
Belastingen
-
Blz. 539
Heffingen en rechten
-
Blz. 540
Leges
-
Blz. 541
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 542
Onbenutte belastingcapaciteit OZB
-
Blz. 543
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 544
Inleiding
-
Blz. 545
Samengevat
-
Blz. 546
Weerstandsvermogen
-
Blz. 547
Risico's
-
Blz. 548
Kengetallen
-
Blz. 549
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 550
Algemeen
-
Blz. 551
Integrale visie openbare ruimte
-
Blz. 552
Openbaar groen
-
Blz. 553
Speelvoorzieningen
-
Blz. 554
Sportvelden
-
Blz. 555
Openbare verlichting
-
Blz. 556
Wegen
-
Blz. 557
Wortelopdruk
-
Blz. 558
Verkeersinstallaties
-
Blz. 559
Water
-
Blz. 560
Beschoeiingen
-
Blz. 561
Civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 562
Riolering
-
Blz. 563
Vastgoed
-
Blz. 564
Klimaatadaptatie
-
Blz. 565
Civieltechnische projecten
-
Blz. 566
Financiering
-
Blz. 567
Inleiding
-
Blz. 568
Financieringspositie en -resultaat
-
Blz. 569
Wet FIDO en financiering
-
Blz. 570
Leningen
-
Blz. 571
Kredietrisicobeheer
-
Blz. 572
Leningen met een gemeentegarantie
-
Blz. 573
Verbonden partijen
-
Blz. 574
Algemeen
-
Blz. 575
Inleiding verbonden partijen
-
Blz. 576
Sturing en regie
-
Blz. 577
Risicoprofiel
-
Blz. 578
Grafiek risicoprofiel
-
Blz. 579
Typenindeling en totaaloverzicht verbonden partijen
-
Blz. 580
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 581
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-
Blz. 582
Belastingsamenwerking Rivierenlanden (BSR)
-
Blz. 583
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
-
Blz. 584
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
-
Blz. 585
Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard (RHC)
-
Blz. 586
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
-
Blz. 587
Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)
-
Blz. 588
VeiligheidsRegio Utrecht (VRU)
-
Blz. 589
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
-
Blz. 590
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 591
Stichting Inkoopbureau Midden Nederland (IBMN)
-
Blz. 592
Stichting Robijn
-
Blz. 593
Stichting WerkwIJSS (Beschut werk Lekstroom)
-
Blz. 594
Stichting WerkwIJSS Schoon
-
Blz. 595
Coöperaties en vennootschappen
-
Blz. 596
BNG Bank NV (BNG)
-
Blz. 597
Vitens NV
-
Blz. 598
Grondbeleid
-
Blz. 599
Grondbeleid
-
Blz. 600
Subsidieverlening
-
Blz. 601
Algemeen
-
Blz. 602
Financiële tabel
-
Blz. 603
Toelichting
-
Blz. 604
Financiële begroting
-
Blz. 605
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 606
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 607
Overhead
-
Blz. 608
Overzicht van baten en Lasten Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 609
Overzicht VPB en Overige
-
Blz. 610
Overzicht Mutatie Reserves
-
Blz. 611
Totaal
-
Blz. 612
Overzicht van baten lasten per taakveld
-
Blz. 613
Overzicht
-
Blz. 614
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 615
Incidentele baten en lasten - Overzicht
-
Blz. 616
Structurele mutaties reserves
-
Blz. 617
Overzicht van structurele mutaties reserves
-
Blz. 618
Staat van investeringen
-
Blz. 619
Investeringen
-
Blz. 620
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 621
Overzicht
-
Blz. 622
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 623
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 624
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
-
Blz. 625
Omschrijving
-
Blz. 626
Kerngegevens
-
Blz. 627
Kerngegevens
-
Blz. 628
EMU-Saldo
-
Blz. 629
EMU Saldo
-
Blz. 630
Verplichte BBV Beleidsindicatoren
-
Blz. 631
Bestuur en organisatie - programma 1
-
Blz. 632
Openbare orde en veiligheid - programma 2
-
Blz. 633
Wonen en ruimte - programma 3
-
Blz. 634
Onderwijs, sport en cultuur - programma 4
-
Blz. 635
Inkomen, jeugd en Wmo - programma 5
-
Blz. 636
Overhead – programma 6
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap