Verbonden partijen

Algemeen

Inleiding verbonden partijen

Terug naar navigatie - Inleiding verbonden partijen

Gemeentelijke taken voeren we grotendeels zelf uit. In een aantal gevallen besteden we de uitvoering van taken uit aan derden, werken we samen met andere overheden of verlenen we subsidies. Daarmee kunnen derden een belangrijke rol krijgen bij de realisatie van onze beleids- en programmadoelstellingen. Hieruit volgt dat bepaalde vormen van samenwerking ook risico’s met zich meebrengen. 

Samenwerkingsvormen
We participeren in diverse samenwerkingsvormen. Bijvoorbeeld door deel te nemen in gemeenschappelijke regelingen, aandeelhouder te zijn of een bestuurder te leveren in een private entiteit. Als de samenwerking de vorm heeft van een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft, spreken we van ‘verbonden partijen’. 

Wat zijn verbonden partijen?
Verbonden partijen zijn privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft.  Van een bestuurlijk belang is sprake indien de gemeente rechtstreeks invloed heeft op de besluitvorming binnen de verbonden partij, bijvoorbeeld door een zetel in het bestuur en/of door stemrecht.
Van een financieel belang is sprake als de gemeente middelen aan de verbonden partij ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in geval van faillissement van die partij of het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.

Voor- en nadelen van samenwerkingsverbanden
Er zijn diverse redenen om samen te werken. Bijvoorbeeld om schaal- en efficiencyvoordelen te bereiken, kennis te delen, risico's te spreiden of om een maatschappelijk initiatief te ondersteunen.

Samenwerken brengt echter ook risico's met zich mee. Ondanks dat een deel van de uitvoering van het beleid elders is belegd, blijft de gemeente verantwoordelijk voor het uitgevoerde beleid. Daardoor kan de gemeente aanzienlijke maatschappelijke, financiële en fiscale risico's lopen wanneer een samenwerkingsverband in financiële problemen komt of zijn taken niet goed uitvoert. 

De gemeente heeft daarom een controlerende taak op het gevoerde beleid. Om die taak goed te kunnen uitvoeren, is het van belang om de risico's van de samenwerkingsverbanden in beeld te hebben. Deze paragraaf heeft tot doel deze taak te ondersteunen. Daarnaast besteden we binnen de organisatie doorlopend aandacht aan sturing en regie om de prestaties en ontwikkeling van de verbonden partijen te volgen en verbeteren. 

Sturing en regie

Terug naar navigatie - Sturing en regie

De uitvoering van een aantal taken is belegd bij verbonden partijen. Uitgangpunt daarbij is dat (beleid)doelstellingen met minimale risico's zo efficiënt en effectief mogelijk worden gerealiseerd. Realisatie door de verbonden partij moet plaatsvinden binnen de afgesproken beleidsinhoudelijke en financiële kaders. Binnen de organisatie besteden we daarom doorlopend aandacht aan (het faciliteren van) sturing en regie om de prestatie en ontwikkeling van de verbonden partijen te volgen. Bestuur en ambtelijke organisatie werken hierin en vanuit de eigen rol samen. 

Risicoprofiel

Terug naar navigatie - Risicoprofiel

Aan de hand van een vragenlijst brengen we de risico’s van taken van verbonden partijen in beeld en komen zo tot een risicoprofiel op basis van 7 indicatoren. Vanuit de praktijk kijken we zowel naar financiële factoren als naar minder grijpbare, zachtere factoren. Het risicoprofiel verbeelden we in de zogenaamde spinnenwebgrafiek (zie bijgevoegd voorbeeld) aan de hand van 8 parameters: financiën, eigenaarsbelang, governance, sturing op doelen, risicomanagement, bedrijfsvoering, opdrachtgeversbelang en beleids- en verantwoordelijkheidsbelang. Het risicoprofiel helpt ons om grip op onze verbonden partijen te realiseren. We gebruiken het bijvoorbeeld om duidelijk te krijgen welke verbonden partijen voor de gemeente de grootste risico's hebben en op welke onderdelen het meeste aandacht nodig is.

Ter illustratie hebben wij in onderstaande grafiek de uitkomsten voor enkele verbonden partijen vanuit verschillende beleidsterreinen weergegeven.

Typenindeling en totaaloverzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Typenindeling en totaaloverzicht verbonden partijen

We delen de verbonden partijen in drie typen:

Gemeenschappelijke regelingen

  • Afvalverwijdering Utrecht
  • Belastingsamenwerking Rivierenlanden
  • GGD regio Utrecht
  • Omgevingsdienst regio Utrecht
  • Recreatieschap Stichtse Rijnlanden 
  • Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard
  • Reinigingsbedrijf Midden Nederland
  • Veiligheidsregio Utrecht
  • Werk en Inkomen Lekstroom

Coöperaties en vennootschappen

  • Bank Nederlandse Gemeenten
  • Vitens NV

Stichtingen en verenigingen

  • Stichting Inkoopbureau Midden Nederland
  • Stichting Robijn
  • Stichting WerkwIJSS
  • Stichting WerkwIJSS Schoon

Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Afvalverwijdering Utrecht (AVU)

Afvalverwijdering Utrecht (AVU)

Programma

Wonen en ruimte

Vestigingsplaats

Soest

Doel

Deze gemeenschappelijke regeling heeft tot doel om op een doelmatige en uit oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde wijze sturing en uitvoering te geven aan het afvalstoffenbeleid in de provincie Utrecht. 

Deelnemers

De gemeenten Amersfoort, Baarn, De Bilt, De Ronde Venen, Bunnik, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Soest, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein en Zeist. 

Openbaar belang

Zorgen voor een goede, reguliere en milieuverantwoorde verwerking van door de gemeenten ingezamelde huishoudelijke afvalstromen.  Daarnaast heeft de AVU een adviserende rol naar de deelnemende gemeenten over nationale en internationale ontwikkelingen op afvalgebied.

Bestuurlijk belang

Het college benoemt 1 lid en 1 plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur. Wethouder Bekker is lid en wethouder Tas  plaatsvervangend lid.

Financieel belang

De AVU sluit contracten af met verwerkers voor het transport en de verwerking van diverse afvalstromen. Deze kosten worden op basis van de werkelijke aangeboden volumes bij de deelnemende gemeenten in rekening gebracht samen met de opslag voor de organisatiekosten.

De baten en lasten van de AVU lopen via de begroting van het Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN), zie hierna.

Op basis van de begroting 2025 van de AVU zijn de geprognosticeerde lasten afgerond €  1.330.000.

De kosten zijn als volgt opgebouwd:

Brandbaar afval en GFT                                                             1.450.000

Glas                                                                                                        -/- 20.000

Papier                                                                                                    -/- 100.000

Voor de verwerking van glas en papier geldt dat sprake is van een netto opbrengst.

Evt. veranderingen

in een belang

N.v.t.

Verhouding eigen

en vreemd vermogen

 

 

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

0

100 .000 

Vreemd vermogen

20.804.000

14.000.000

In beginsel heeft de AVU geen eigen vermogen. De gerealiseerde overschotten of tekorten worden verrekend met de gemeenten.

Resultaat

De begroting sluit met een saldo van 0. 

Risico’s en weerstandsvermogen

Actuele (externe) risico’s zijn o.a.:

  • Dat veranderende wet- en regelgeving kan leiden tot wijziging van de bedrijfsvoering of hogere kosten voor de eindverwerking van het afval (voorbeeld: verbrandingsbelasting);
  • De kosten voor overslag, transport en afvalverwerking zijn tot en met 2026 zeker gesteld. Ook de tarieven staan vast en worden jaarlijks aangepast aan indexering. Dit zou dus geen onverwachte tegenvaller moeten opleveren. Na 2026 is de kostenontwikkeling hierin wel weer een risico.
  • Dat Verpact daadwerkelijk geen inzamelvergoeding meer uitkeert vanwege het feit dat er vanaf 1 januari 2025 geen nieuwe ketenovereenkomst ten grondslag ligt (zie ontwikkelingen). Mogelijk kan een nieuwe ketenovereenkomst enkele maanden tot een half jaar duur na 1 januari 2025. 
  • Dat in dezelfde periode als hierboven beschreven er een risico bestaat voor de verwerking van pmd. Hierin zijn 2 mogelijkheden:
    • We betalen zelf de kosten voor de voor overslag, transport, sortering en vermarkting. 
    • Het ingezamelde pmd wordt verbrand. Dit is de meeste slechte optie.

Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bijdragen.

Ontwikkelingen

De VNG heeft de Ketenovereenkomst Verpakkingen met Verpact (voorheen Afvalfonds) opgezegd om zo voor 1 januari 2025 te komen tot betere afspraken in een nieuwe Ketenovereenkomst. Feitelijk betekent dit nu dat er per 1 januari 2025 geen wederzijdse verplichtingen meer bestaan. Dit betreft ook de vergoeding die Verpact (via Nedvang) betaalt voor de inzameling door gemeenten, zowel bron- als nascheiding. Zie de risico's hiervoor onder het kopje risico's. Wanneer er per 1 januari 2025 nog geen akkoord over een nieuwe Ketenovereenkomst is bereikt, zullen waarschijnlijk de huidige afspraken informeel doorlopen.

Alle deelnemende RMN gemeenten hebben in 2024 het contractbeheer ten behoeve van het transport en de verwerking van de afvalstromen van de milieustraat overgedragen aan AVU/Cirkelwaarde. De gemeenten worden hiermee ontzorgd op het gebied van contractmanagement. Door het bundelen van de krachten en de hoeveelheden afval binnen het netwerk van Cirkelwaarde kunnen er gunstigere tarieven worden gerealiseerd. Dit levert een besparing op van circa 13% voor de gemeenten.

Als gevolg van de problematiek rond de lachgascilinders is schade ontstaan aan een installatie van de AVR. Hiervoor heeft de AVR een schadeclaim ingediend, welke door de AVU is afgewezen. De hoogte bedraagt € 1,3 mln. De impact hiervan voor de AVU en voor deelnemende gemeenten is nog niet bekend. De Rijksoverheid lijkt in te willen zetten op een Europees verbod op basis van het ontbreken van een veiligheidskeurmerk van lachgascilinders. Op korte termijn echter zal dit niet gerealiseerd worden. Het gevolg blijft voor nu dus dat de kosten bij de inwoners (afvalstoffenheffing) terecht gaan komen.

Verplichte Kengetallen Weerstandsvermogen

 

 

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Netto schuldquote

0%

0%

0%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

0%

0%

0%

Solvabiliteitsratio

0%

0%

0%

Structurele exploitatieruimte

0%

0%

0%

 

Toelichting:

De netto schuldquote geeft de verhouding tussen de netto schulden en de inkomsten weer. Omdat de AVU geen netto schulden heeft, is de netto schuldquote 0. De solvabiliteitsratio geeft de verhouding weer tussen het eigen vermogen en het totaal aan vreemd vermogen. De AVU streeft naar een resultaat van 0, dus geen vermogensopbouw. Hierdoor zou dit kengetal in principe 0 moeten zijn.

Beleidsprestaties

De AVU zorgt voor voldoende opslag- en verwerkingscapaciteit van afval- en grondstoffen die worden ingezameld in de gemeente.

Terug naar navigatie - Belastingsamenwerking Rivierenlanden (BSR)

Belastingsamenwerking Rivierenlanden (BSR)

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Vestigingsplaats

Tiel

Doel

Doel van de BSR is het behalen van financiële, kwalitatieve en procesmatige voordelen door professionalisering van de belasting. BSR zorgt voor het heffen en invorderen van gemeentelijke- en waterschapsbelastingen. Daarnaast zorgt de BSR voor de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken, het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie, de uitvoering van de werkzaamheden BAG en de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wet WKPB).

Deelnemers

De deelnemers zijn: de gemeenten Culemborg, IJsselstein, Maasdriel, Montfoort, Tiel, West Betuwe (fusiegemeente Geldermalsen, Lingewaal en Neerijnen), West Maas en Waal, Wijk bij Duurstede, de gemeenschappelijke regeling Avri (afvalverwijdering Rivierenland) en het Waterschap Rivierenland.  

Openbaar belang

Een goede en efficiënte heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen. 

Bestuurlijk belang

Het college benoemt 1 lid en 1 plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur. Wethouder Foekema is lid en wethouder Schell is  plaatsvervangend lid. 

Financieel belang

De reguliere bijdrage voor 2025 bedraagt € 755.000 (na aftrek van de compensabele BTW), gebaseerd op de verrekening van de lasten en baten van de producten: heffen, innen, waarderen en BAG/WKPB.
De kosten zijn als volgt opgebouwd:

OZB woningen

€ 507.000

OZB niet woningen € 61.000
Overige belastingen € 1.000
Rioolheffing € 52.000
Afvalstoffenheffing € 50.000                                        
Basisadm. Gebouwen (BAG) € 84.000

 

Evt. veranderingen

in een belang

Niet van toepassing. 

Verhouding eigen

en vreemd vermogen

 

01-01-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

155.000

100.000

Vreemd vermogen

9.680.000

9.512.000

 

Resultaat

Het resultaat na resultaatbestemming is 0.

Risico’s en weerstandsvermogen 

Weerstandsvermogen BSR

In 2009 is besloten dat er geen weerstandsvermogen bij BSR wordt gevormd. Dit betekent dat financiële risico's voor rekening komen van de deelnemers. Bij tegenvallers kan het dus zijn dat deelnemers extra zullen moeten bijdragen.

Belastingopbrengsten deelnemers

Risico’s met betrekking tot de belastingopbrengsten behoren niet tot de bedrijfsrisico’s van BSR. Deelnemers van BSR treffen, indien noodzakelijk, zelf een voorziening om risico’s inzake de belastingopbrengsten te kunnen afdekken. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het risico dat belastingplichtigen de belasting niet (kunnen) betalen.

Ontwikkelingen

Het werkveld van belastinguitvoering kenmerkt zich in de komende jaren door veel ontwikkelingen rondom wet- en regelgeving, overgang naar basisregistraties en landelijke voorzieningen, gewijzigde eisen van de Waarderingskamer, wijzigingen in het belastingstelsel, generieke processen, ICT en technologie.
Landelijke voorzieningen / basisregistraties
Er is de komende jaren nog veel werk in het consistent krijgen en houden van de data, alsmede het naadloos op elkaar laten aansluiten van de diverse landelijke basisregistraties. Denk hierbij aan registraties als:
•Basisregistratie Adressen en Gebouwen;
•Basisregistratie Kadaster;
•Basisregistratie WOZ.

Arbeidsmarkt

Om mee te bewegen met deze ontwikkelingen zijn kennis, kunde, tijd en investeringen nodig in een arbeidsmarkt met een schaarste aan (ervaren/kundige) arbeidskrachten. Het is dan ook van groot belang dat wij, rekening houdend met de krapte op de arbeidsmarkt en de uitstroom van kennis door pensionering, de organisatie tijdig versterken om zodoende onze kwaliteit en output te kunnen continueren en waarborgen.


Volumegroei BSR
In 2022 heeft het algemeen bestuur gesproken over volumegroei bij BSR als mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan het realiseren van kostenbeheersing, kostenverlaging en/of verlagen van de kwetsbaarheid van het geheel of op onderdelen. Deze volumegroei lijkt mogelijk door aansluiting van individuele gemeenten of een combinatie van een samenwerking of fusie met andere belasting-kantoren. Per heden is er een een officieel verzoek ontvangen van gemeente Gorinchem om toe te treden in de gemeenschappelijke regeling BSR. De toetreding zal op zijn vroegst per 1 januari 2025 gebeuren. 


Het bestuur van BSR heeft vervolgens de wens uitgesproken om tot een verdere concretisering van verschillende opties voor schaalvergroting te komen, zodat voor de komende vier jaar duidelijk is op welke optie(s) voor schaalvergroting ingezet moet worden.

 

Kostenbeheersing
Het bestuur en het management van BSR vinden het belangrijk om, zeker in deze financieel onzekere tijden, een structurele bijdrage te leveren. Dit doet BSR door te streven naar de laagst mogelijke integrale kostprijs tegenover een optimaal niveau van dienstverlening. De voorliggende begroting is hierop geënt.
Dit is een uitdagende opgave, gelet op het feit dat lang niet alle elementen die het kostenniveau bepalen door ons te beïnvloeden zijn. Zo zijn de indexatie van leveranciers, additionele wettelijke verplichtingen/taken en cao-stijgingen belangrijke factoren die de kosten van onze uitvoering verhogen.


BSR wil de kosten graag structureel beheersen zodat de prijsstijgingen,  voor een deel kunnen worden afgevlakt voor de stakeholders.
Dit vraagt om scherp aan de wind te zeilen en creatief te zijn in oplossingen en mogelijkheden. Belangrijk uitgangspunt hierbij is dat de kwaliteit en de belastingopbrengsten niet negatief beïnvloed worden. Dit betekent dat de kosten van BSR op onderdelen mogelijk kunnen stijgen, waarbij het positieve effect op de belastingopbrengsten hoger is dan de stijging van de kosten van BSR.

Verplichte Kengetallen

Weerstands-vermogen

 

Rekening

2023

Begroting

2024

Begroting 

2025

Netto schuldquote

1,5%

6,2%

5,1%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

-

-

-

Solvabiliteitsratio

3,2%

1,6%

1,0%

Structurele exploitatieruimte

0,0%

0,0%

0,0%

Beleidsprestaties

De BSR verricht de volgende werkzaamheden ten behoeve van IJsselstein:

  1. Heffing en invordering van lokale belastingen.
  2. De uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken, waaronder tevens wordt begrepen de administratie van vastgoedgegevens en het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden.
  3. Het behandelen van reacties van burgers en bedrijven naar aanleiding van de verzonden WOZ-beschikkingen en belastingaanslagen.
  4. Het leveren van informatie uit deze (basis) registraties aan de deelnemers voor zover de wettelijke voorschriften dit toestaan.
  5. Het opzetten en beheren van basisregistraties waaronder de BAG.

Op basis van de producten levert BSR de volgende prestaties. De prestaties worden periodiek gerapporteerd.

  1. Aanslagoplegging
  2. Bezwaar en Beroep
  3. Afhandeling binnen wettelijk gestelde termijn
  4. Invordering
  5. Van gegevens naar waarde.
Terug naar navigatie - GGD Regio Utrecht (GGDrU)

Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)

Programma

Inkomen, jeugd en Wmo

Vestigingsplaats

Zeist

Doel

De GGD regio Utrecht heeft als doel om de taken uit te voeren, die bij of krachtens de Wet publieke gezondheid aan de colleges zijn opgedragen (Volksgezondheid basistaken).

De GGD regio Utrecht voert sinds 2016 voor IJsselstein ook taken uit binnen de Jeugdgezondheidszorg (maatwerktaken). Dat omvat onder andere de consultatiebureaus en de schoolartsen.

Daarnaast voert de GGD regio Utrecht enkele specifieke toezichtstaken uit; toezicht op uitvoering door Wmo-zorgaanbieders, en toezicht op grond van de Wet Kinderopvang (Kinderopvang en gastouderbedrijven)

Deelnemers

De gemeenten Ronde Venen, Stichtse Vecht, Woerden, Montfoort, Oudewater, Lopik, IJsselstein, Vijfheerenlanden, Nieuwegein, Houten, Eemnes, Baarn, Bunschoten, Amersfoort, Soest, Leusden, Woudenberg, Veenendaal, Renswoude, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, de Bilt, Bunnik, Zeist, Wijk bij Duurstede en de stad Utrecht.

Openbaar belang

De GGD  voert onderstaande taken voor de gemeente IJsselstein uit:

Basistaken


Gezondheidsbescherming

  • Infectieziektebestrijding (IZB)
  • TBC-bestrijding
  • Medisch milieukundige zorg
  • Technische hygiënezorg; advisering publieksevenementen
  • Seksuele gezondheid; SOA-bestrijding

 

Gezondheidsbevordering

  • Gezondheidsbeleid
  • Onderzoek, gezondheidsmonitor

Toezicht & Advies

  • Inspecties Kinderopvang

 

Crisisfunctie: advies en ondersteuning

 

Intensivering basistaken

 

Gezondheidsbescherming

  • Technische Hygiëne Zorg
  • Advisering Publieksevenementen

 

Gezondheidsbevordering

  • Lokaal onderzoek: Epidemiologische ondersteuning JGZ
  • Projectmanagement Gezondheidsbevordering

 

Toezicht & Advies

  • Inspectie Kinderopvang: Landelijke register
  • Kinderopvang en Lichte handhaving

Basistaken-plus

Gezondheidsbevordering

  • Seksuele gezondheid: Sense 

Toezicht & Advies

  • Forensische zorg
  • Inspecties tatoeage- en piercingshops (via derden)
  • WMO toezicht

 

JGZ 0-18

  • Basistakenpakket

 

 

Maatwerk

Gezondheidsbevordering

  • Gezondheidsbevordering statushouders
  • Extra inzet gezondheidsbevordering
  • Meld- en Adviespunt ‘Bezorgd’
  • Woon Hygiënische Problematiek (WHP)

JGZ maatwerk

  • Stevig Ouderschap
  • Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
  • Intensivering Vroeghulp door JGZ
  • Convenant-beheer verwijsindex
  • Advisering vrijstelling leerplicht



JGZ Overige

  • Huisvesting

 

 

 

 

Bestuurlijk belang

Het college benoemt 1 lid en 1 plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur. Voor IJsselstein heeft Wethouder Schell zitting in het algemeen bestuur als lid met wethouder Foekema plaatsvervanger.

Financieel belang

De begroting 2025 van de GGD heeft een totale omvang van € 64,4 miljoen (inkomsten). Hiervan heeft € 56,1 miljoen betrekking op gemeentelijke bijdragen en vergoedingen.

In 2025 zijn de totale kosten van de GGD voor de gemeente IJsselstein begroot op (afgerond) € 1,7 miljoen. De taken van de GGD vallen binnen het taakveld algemene volksgezondheidszorg en het taakveld jeugdgezondheidszorg 0-18 jaar. 

Voor Volksgezondheid algemeen heeft GGD de totale kosten voor de gemeente IJsselstein begroot op € 481K. Daarvan is € 260K inwonersbijdrage voor de collectieve wettelijke taken, € 66K voor de inspecties kinderopvang en 135K voor de extra- en maatwerktaken die de GGD voor de gemeente uitvoert. Daarnaast is nog € 20K begroot voor toezicht Wmo en forensische zorg.

Voor Jeugdgezondheid 0-18 jaar zijn de totale kosten voor de gemeente IJsselstein begroot op 1.183K. Daarvan is € 1.096K inwonersbijdrage voor de collectieve wettelijke taken JGZ 0-18 jaar (incl. het rijksvaccinatieprogramma) en € 87K voor extra taken. De extra taken jeugdgezondheid bestaan onder andere uit convenantbeheer verwijsindex en project stevig ouderschap.

Evt. veranderingen

in een belang

Niet van toepassing.

Verhouding eigen en vreemd vermogen

 

 

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

2.609.000

2.669.000

Vreemd vermogen

       25.354.000

21.085.000

 

Resultaat

De GGDrU voorziet voor 2025 een sluitende begroting. Dit is inclusief een dotatie van 60K aan de  bestemmingsreserve "Monitor Volwassenen".

Risico’s

De deelnemende gemeenten staan garant voor de betaling van rente en aflossing van de geldleningen en rekening-courant schulden die door de GGD zijn aangegaan. De garantstelling door de deelnemende gemeenten is naar verhouding van de inwonertallen op 1 januari van het jaar waarin de garantieverplichting tot stand is gekomen.

Op basis van de risico-inventarisatie door de GGD is de benodigde weerstandscapaciteit 1.538K. De beschikbare weerstandscapaciteit is  2.409K. Daarmee komt de verhouding op 1: 1,57. Hiermee zijn de financiële risico’s eind 2023 voldoende afgedekt. Enkel indien dit sterk zou verslechteren ontstaat er een risico dat deelnemende gemeenten extra moeten bijdragen om tegenvallers op te vangen.

De GGDrU stelt 2x per jaar een rapportage op van de afgenomen extra maatwerktaken door de Gemeente IJsselstein. Eventuele voorziene over- of onderschrijdingen worden hier in beeld gebracht. Op dit moment blijken hieruit geen bijzondere risico's.

Ontwikkelingen

GALA/IZA

Om te zorgen dat alle Nederlanders die dit nodig hebben zorg kunnen blijven ontvangen, zijn in het Integraal Zorg Akkoord (IZA) afspraken gemaakt over samenwerking, preventie en het versterken van de eerstelijnszorg. En in het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) bouwen we aan het fundament voor een gerichte lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en sociale basis. Een beweging naar de voorkant is nodig, de urgentie is groot met als stip op de horizon een gezonde generatie in 2040.
GGDrU heeft gemeenten ondersteund in deze ontwikkeling, door het beschikbaar stellen van monitoringsinformatie, advisering op de GALA plannen en het Regioplan en coördinatie van regionale en/of lokale aanpak van bijvoorbeeld valpreventie.

Infectieziektebestrijding

GGDrU werkt in 2025 samen met ketenpartners en inwoners aan de publieke gezondheid. Team Infectieziektebestrijding adviseert zowel inwoners als zorgprofessionals over infectieziektes en hoe zij zich kunnen beschermen en hoe zij verspreiding kunnen voorkomen.

Pandemische paraatheid

In 2023 is de coronabestrijding volledig geïntegreerd binnen GGDrU, en is het beleidsprogramma VIP (Versterking Infectieziektebestrijding Pandemische Paraatheid) gestart. Vanaf 2025 zal dit programma continueren voor structurele paraatheid van GGDrU.

Verplichte Kengetallen Weerstandsvermogen

 

 

Rekening 2023

Begroting 2024

Raming 2025

Netto schuldquote

7,1%

16,5%

13,5%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

7,1%

16,5%

13,5%

Solvabiliteitsratio

12,5%

10,9%

11,2%

Structurele exploitatieruimte

0,0%

0,0%

0,0%

 

Toelichting

De netto schuldquote stijgt t.o.v. de realisatie 2023 maar bevindt zich nog steeds in de categorie "minst risicovol". 

De solvabiliteit daalt iets t.o.v. 2023 als gevolg van geprognotiseerde onttrekkingen aan reserves in 2024. De solvabiliteit bevindt zich in de categorie "meest risicovol" aangezien deze lager is dan 20%.

 

Beleidsprestaties

De prestatie van de GGDrU valt uiteen in 2 beleidsvelden; Volksgezondheidszorg en Jeugdgezondheidzorg. Beide zijn onderdeel van programma 5 van de begroting.

De gewenste beleidsprestaties voor de 2 beleidsvelden zijn in meer detail te lezen in de nota Ijsselstein Gezond en Vitaal 2021-2025. Het is onze missie om samen met inwoners en samenwerkingspartners ervoor te zorgen dat iedereen in IJsselstein de mogelijkheid heeft om gezonde en vitale keuzes te maken. Om goed in te kunnen spelen op de (gezondheids-)ontwikkelingen van de komende jaren, focust dit beleid op:

  • Preventie: Vroegtijdige signalering en inzet om de gevolgen van gezondheidsrisico’s te verminderen en te voorkomen.
  • Verantwoordelijkheid: Inwoners zijn zelf verantwoordelijk voor de keuzes die zij maken met betrekking tot hun gezondheid en vitaliteit.
  • Normaliseren: Iedereen krijgt in het leven te maken met tegenslagen die de gezondheid en vitaliteit kunnen beïnvloeden. Dit hoort bij het leven. Hierbij willen we niet onnodig etiketten of labels te plakken.
  • Faciliteren: De gemeente en haar partners maken het mogelijk dat inwoners gezonde en vitale keuzes kunnen maken.
  • Stimuleren: Gezamenlijke inzet van gemeente, professionals en inwoners om inwoners te stimuleren meer gezonde en vitale keuzes te maken.
  • Ondersteunen: Wanneer het op eigen kracht niet (meer) gaat kunnen inwoners op ondersteuning of hulp rekenen.

De nota bevat de volgende 4 thema’s:

  • Gezonde Leefstijl
  • Vitale Stad
  • Mentale Gezondheid
  • Vitaal van jong tot oud

De GGDrU levert de algehele basis aan preventieve gezondheidszorg en voert, in samenwerking met de gemeente Ijsselstein en partners, projecten en programma’s uit om doelstellingen binnen de thema’s te realiseren.

De prestatie die in de jeugdgezondheidszorg geleverd moet worden is via het wettelijke JGZ-basis-pakket, vastgelegd door de minister. Hiernaast worden er extra diensten ingekocht die jaarlijks vastgelegd worden in een maatwerkovereenkomst.

Terug naar navigatie - Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)

Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)

Programma

Onderwijs, sport en cultuur

Vestigingsplaats

Utrecht

Doel

De regeling is in 1999 getroffen om de belangen van de deelnemende gemeenten te behartigen bij de recreatie (openlucht) en de bescherming van natuur en landschap in de deelnemende gemeenten.

Het RSG heeft onder andere de taak om de inwoners van de stadsregio Utrecht een gevarieerd aanbod aan recreatievoorzieningen in de openlucht te bieden dat aansluit op de vraag van de regionale bevolking.

Deelnemers

De gemeenten De Bilt, Houten, Lopik, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Woerden, De Ronde Venen, IJsselstein en de provincie Utrecht.

Openbaar belang

Het RSG behartigt de belangen van de dagrecreatie in het landelijk gebied, waarbij de zorg voor natuur en landschap een belangrijke plaats inneemt.

Het schap ontwikkelt, beheert en onderhoudt diverse dagrecreatieterreinen, paden en bruggen. Daarnaast maakt het schap allerlei vormen van recreatie mogelijk. Zoals bijvoorbeeld wandelen, fietsen, paardrijden en kanovaren.

Het schap regelt verder met name bezig met de zogenaamde basisvoorzieningen. Dit zijn algemene voorzieningen, die gratis en vrij toegankelijk zijn. Voorbeelden hiervan zijn fiets- en wandelpaden in de natuurgebieden.

Bestuurlijk belang

De raad benoemt 2 leden en 2 plaatsvervangende leden in het Algemeen Bestuur. Raadslid C.J. Koehorst en wethouder Tas zijn lid. Wethouder Bekker en raadslid R.C. Koehorst zijn plaatsvervangend lid. 

Financieel belang

In 2018 is de gemeente De Ronde Venen toegetreden tot de regeling. Besloten is dat de financiële huishouding binnen het recreatieschap voorlopig wordt gescheiden in 2 delen: het werkgebied van Stichtse Groenlanden van voor 2018 (programma A) en het werkgebied de Vinkeveense Plassen (programma B) dat de gemeente De Ronde Venen heeft ingebracht. 

In 2025 draagt IJsselstein € 161.190 bij aan programma A van het recreatieschap, gebaseerd op een vast bedrag per inwoner. Programma B Vinkeveense Plassen ontvangt deelnemersbijdragen van Provincie Utrecht en gemeente De Ronde Venen. De gemeente IJsselstein draagt niet bij aan programma B.

Evt. veranderingen in een belang

Niet van toepassing in 2023.

Verhouding eigen en vreemd vermogen

 

01-01-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

€3.560.300

€3.629.477

Vreemd vermogen

€7.522.396

€7.474.494

 

Resultaat

Het jaar 2025 kent een sluitende begroting.

Risico’s

Als het weerstandsvermogen van het recreatieschap onvoldoende is, kunnen van de deelnemers hogere bijdragen worden verlangd.  Daarnaast hebben de risico’s van het recreatieschap met name betrekking op de realisatie van de in de begroting opgenomen opbrengsten en exploitaties van de recreatieterreinen. Het financiële handelen van Staatsbosbeheer (de beheer- en uitvoeringsorganisatie) is van invloed op de financiën van het recreatieschap. De samenwerking met SBB wordt gemonitord en geëvalueerd om zodoende zicht te houden dat de uitvoering binnen het beleid en de financiële kaders past van het schap.  

Ontwikkelingen

Het recreatieschap heeft de uitvoering van zijn werkzaamheden - Beheer & Onderhoud, Toezicht &Handhaving, Exploitatie, Bedrijfsvoering en Bestuursondersteuning - belegd bij  SBB. Recreatieschap Midden-Nederland was tot 1 januari 2023 de uitvoeringsorganisatie voor recreatieschap Stichtse Groenlanden, Plassenschap Loosdrecht e.o. en Routebureau Utrecht.

Momenteel wordt er door SBB gewerkt aan een plan van aanpak voor een vierjarig-uitvoeringsplan in relatie tot de toekomstvisie.  Het ontwikkelen van een Terreinbeheermodel maakt hier ook deel vanuit. Dat moet inzicht geven in de  huidige staat van onderhoud van de recreatiegebieden en de kosten die met het onderhoud  en een bepaald beeldkwaliteitsniveau gemoeid zijn.  Dat moet financiële en beleidsmatige kaders geven vanaf 2025.  2024 geldt nog als transitiejaar. De verwachte (financiële) impact hiervan op de gemeente zal naar verwachting eind 2024 duidelijk worden.

Verplichte Kengetallen Weerstandsvermogen

 

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Netto schuldquote

17%

40%

40%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

17%

40%

40%

Solvabiliteitsratio

35%

32%

33%

Structurele exploitatieruimte

3%

-1.2%

2,9%

Beleidsprestaties

In de economische visie van IJsselstein vormt de basis voor de beleidsprestaties van RSG. Recreatie draagt volgens de economische visie bij aan ‘beleving’ van de stad IJsselstein.

Dit is vervolgens concreet vertaald naar (1) het versterken van de identiteit door positionering in het Groene Hart. En naar (2) versterken van de samenhangende recreatieve groenstructuur rondom Utrecht (met partners waaronder het recreatieschap) onder andere via investering in het Hollandsche IJsselgebied aan de Noord IJsseldijk en het behouden van goed verbindingen met de Nedereindse plas en de Lek- en IJsseldijk.

 

Terug naar navigatie - Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard (RHC)

Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard (RHC)

Programma

Onderwijs, sport en cultuur

Vestigingsplaats

Woerden

Doel

Het beheer van de archieven in de archiefbewaarplaatsen en het toezicht op het beheer van de archiefstukken voor zover deze niet naar een archiefbewaarplaats zijn overgebracht.

Deelnemers

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Lopik, Montfoort, Oudewater, Woerden en IJsselstein.

Openbaar belang

Op grond van de Archiefwet moeten besturen van overheden ervoor zorgen dat hun archieven in goede en geordende staat verkeren. Dit wordt uitgevoerd door archiefdiensten. Op grond van diezelfde wet zijn alle overheidsarchieven van 20 jaar en ouder in principe openbaar en voor iedereen kosteloos te raadplegen.  Het RHC vervult de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis. Door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek. 

Bestuurlijk belang

De regeling heeft één bestuur. Dit wordt de Archiefcommissie genoemd. Het college benoemt 1 lid en 1 plaatsvervangend lid in dit bestuur. Burgemeester Van Domburg is lid en wethouder Foekema plaatsvervanger.

Financieel belang

Voor 2025 is de bijdrage op € 183.000 geraamd (waarvan € 12.612 teruggevraagd kan worden uit het BTW-compensatiefonds). 

Evt. veranderingen in een belang

Niet van toepassing.

Verhouding eigen en vreemd vermogen

Het RHC heeft geen eigen en vreemd vermogen.

Resultaat

De begroting sluit met een saldo van 0. 

Risico’s

RHC heeft geen weerstandsvermogen. Financiële risico's zijn voor rekening van de deelnemers. 

De risico’s ten aanzien van deelname zijn beperkt. Het RHC levert in het algemeen de prestaties, die we van haar verwachten. 

Ontwikkelingen

 

Een nieuwe ontwikkeling is dat gemeenten gebruik maken van de mogelijkheid om digitale informatie uit te plaatsen, als voorstadium van de uiteindelijke overbrenging naar het e-depot. Dit kan met korting en dus relatief goedkoop, door het contract dat het RHC heeft met de leverancier van het e-depot. Kosten van uitplaatsing in het predepot drukken niet op de begroting van het RHC, immers in dat geval beheert de archiefvormer nog zelf de informatie. In de begroting 2025 is niettemin rekening gehouden met de situatie dat het maximum van de contractkosten voor de basisvoorziening van het e-depot is bereikt. Financieel maakt het hierbij voor de licentie niet uit of er enkele deelnemers zijn aangesloten die samen 125.000 inwoners vertegenwoordigen, of dat al onze deelnemers zijn aangesloten (de staffel loopt namelijk door tot 250.000 inwoners).

 

Verplichte Kengetallen Weerstands-vermogen

Het RHC heeft geen balanspositie en dus geen kengetallen. Het RHC werkt niet met reserveringen. Een eventueel positief saldo wordt in beginsel altijd in mindering gebracht op de bijdrage voor het volgende jaar. De hoogte van de bijdrage kan hierdoor bij benodigde investeringen (extra) stijgen. De begrotingssystematiek van het RHC wijkt af ten opzichte van veel andere gemeenschappelijke regelingen. Centrumgemeente Woerden neemt op grond van de gemeenschappelijke regeling de financiële verantwoording van het RHC in de gemeentelijke jaarrekening mee, waarin de hier genoemde begrotingsposten worden opgenomen. De provincie Utrecht ging in 2018 akkoord met handhaving van de bestaande inrichting van de begroting en acht het niet nodig om alle voorschriften van het vernieuwde BBV in de (bescheiden) begroting van het RHC te doen verwerken. 

Beleidsprestaties

Het RHC voert de Archiefwet uit voor de bij het RHC aangesloten gemeenten en het hoogheemraadschap. De missie van het RHC is om burgers en bestuur te voorzien van betrouwbare historische informatie over het werkgebied op basis van archieven en collecties die het RHC beheerd. Daarnaast waakt het RHC vanuit de inspectietaak over de duurzame toegankelijkheid van de archieven. 

 

Terug naar navigatie - Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Programma

Wonen en ruimte

Vestigingsplaats

Soest

Doel

Deze gemeenschappelijke regeling heeft als doel het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardige en klantgerichte uitvoering van de afval- en reinigingstaken voor alle deelnemende gemeenten. Deze uitvoering zorgt voor een schone, hele en veilige buitenruimte. 

Deelnemers

De gemeenten Baarn, Bunnik, IJsselstein, Nieuwegein, Soest en Zeist.

Openbaar belang

RMN is afval- en grondstoffenexpert, opereert zelfbewust en draagt actief bij aan circulaire doelen en duurzaamheidsdoelen.

RMN voert de volgende taken voor de gemeente uit:

  • verzorgen van grondstof- en afvalbeheer door middel van inzameling; 
  • verzorgen  van grondstof- en afvalbeheer door middel van het beheren van milieustraten; 
  • mechanisch straatvegen en handvegen, het verwijderen van zwerfafval op grijs, verzorgen van onkruidbestrijding, het reinigen van honden uitlaatstroken, het legen van prullenbakken en het legen en reinigen van kolken;
  • verzorgen van gladheidbestrijding en 
  • verzorgen van plaagdierbestrijding. 

Dit zijn de basistaken van de regeling. Gemeente IJsselstein neemt geen additionele taken af van de RMN.

Bestuurlijk belang

 Het college benoemt 1 lid en 1 plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur. Wethouder Bekker is lid en wethouder Tas plaatsvervanger.

Financieel belang

RMN brengt de kosten van de taken bij de deelnemende gemeenten in rekening. De begroting bestaat uit vaste kosten (bv de uren van de medewerkers) en verrekenbare kosten (bv op basis van aangeboden tonnages afval). De baten en lasten van de AVU zijn opgenomen in de begroting van RMN. In de begroting zijn conform de BBV de van toepassing zijnde taakvelden opgenomen. 

Op basis van de ontwerpbegroting 2025 zijn de volgende bedragen opgenomen voor de gemeente IJsselstein (incl. de AVU):

Basistaken:

Afvalverwerking:       € 4.744.080    (afvalinzameling en beheer recyclestation);

Overige taken:          € 1.350.042    (gladheid-, en plaagdieren- en onkruidbestrijding, kolkenreiniging en straatreiniging etc.);

Een overschot of tekort op de afvalverwerking wordt in de jaarrekening van de gemeente geëgaliseerd met de egalisatiereserve afvalstoffenheffing.

Evt. veranderingen

in een belang

N.v.t. 

Verhouding eigen en vreemd vermogen

 

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

417.000

417.000

Vreemd vermogen

33.233.633

33.851.100

Cijfers zijn gebaseerd op meerjarenoverzicht balans ontwerp begroting 2025 RMN.

Resultaat

De begroting sluit met een saldo van € 200.000. Om de weerbaarheid binnen het financiële kader van het RMN te vergroten wordt in 2025 rekening gehouden met een post onvoorzien van €200.000.

Risico’s en weerstandsvermogen

De deelnemende gemeenten dragen voor de basistaken naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. De voordelen en nadelen van de additionele taken zijn volledig voor de afnemende deelnemer.

De weerstandscapaciteit wordt berekend uit de posten: algemene reserve, bestemmingsreserve en de stille reserves en bedraagt ultimo 2025 € 239.000. Het bestuur van RMN heeft bepaald dat de verrekensystematiek zo wordt vormgegeven dat de werkelijke kosten worden afgerekend en er geen bedrijfsresultaat achter blijft.

In de begroting van de RMN worden ook risico’s beschreven met een inschatting van de kans op het risico, inclusief een bedrag eraan gekoppeld. Veel risico’s zijn grotendeels afgedekt door het onderbrengen ervan bij solide verzekeraars en door het voeren van een gericht beleid om de risico’s te beperken. De belangrijkste beheersing zit echter op het verbeteren van het inzicht in de beheersmaatregelen en het sturen op de uitvoering  van de maatregelen binnen de bedrijfsvoering RMN. Vanaf september 2021 worden risico's gemonitord in de voortgangsrapportages per budgethouder.

Gezien de onzekere omstandigheden en het soms ook niet kunnen beheersen van zich voordoende financieel negatieve effecten van maatschappelijke en/of economische ontwikkelingen is middels de kaderbrief 2023 een post onvoorzien geïntroduceerd. Voor 2025 zal wederom een post onvoorzien worden opgenomen zoals gemeld in de kaderbrief 2025.

Ontwikkelingen

Op 16 februari 2022 heeft het algemeen bestuur van RMN het Meerjarenbeleidsplan 2022-2025 en het Verbeterplan Basis op orde, samen bouwen aan RMN vastgesteld. Het onderdeel sturing en beheersing van de financiën voorziet in een projectmatige aanpak met duidelijke doelen, producten en mijlpalen. Dit is gericht op structurele verbetering van met name de managementinformatie, bedrijfsvoeringprocessen en de P&C-cyclus, waarbij de begroting dient aan te sluiten bij de uitvoering van werkzaamheden. Momenteel implementeert RMN dit verbeterplan.

RMN heeft het voornemen om vanaf 2025 meer op planmatige basis gaan werken door middel van jaarplannen, als vervolg op het Verbeterplan Basis op orde uit 2022. Op deze manier maakt RMN de organisatieontwikkeling dynamisch en actueel, voortbouwend op de uitgezette missie en visie van het Meerjarenbeleidsplan 2022-2025.

Verplichte Kengetallen Weerstandsvermogen

 

 

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Netto schuldquote

66,9%

63,93%

68,31%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

66,9%

63,39%

68,31%

Solvabiliteitsratio

0,8%

1,41%

1,22%

Structurele exploitatieruimte

0,0%

0,0%

0,0%

 

Toelichting:

De netto schuldquote geeft de verhouding tussen de netto schulden en de inkomsten, oftewel (schulden – kortlopende vorderingen) / totale baten. De solvabiliteitsratio geeft de verhouding weer tussen het eigen vermogen en het totaal aan vreemd vermogen, dat is hier: (eigen vermogen / totaal vermogen) in %.

RMN werkt als non-profit organisatie zonder winstoogmerk en keert eventuele overschotten uit aan de deelnemende gemeenten. De deelnemende gemeenten staan garant voor eventuele tekorten. 

Beleidsprestaties

Met het Meerjarenbeleidsplan RMN 2022-2025 ‘basis op orde, samen bouwen aan RMN’, vastgesteld in februari 2022, zijn er in 2024 belangrijke stappen gezet in de doorontwikkeling van RMN. RMN heeft als scope producten en (advies-)diensten te leveren, die gerelateerd zijn aan: 

•    Het inzamelen van grondstoffen en restafval huis aan huis
•    Het inzamelen van grondstoffen en restafval via recyclestations
•    Het beheren van een schone, hele en veilige buitenruimte

 

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)

Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)

Programma

Wonen en ruimte

Vestigingsplaats

Utrecht

Doel

De ODRU ondersteunt en adviseert inwoners op het gebied van bouw- en milieuvergunningen en is gespecialiseerd in bouw- en milieutoezicht en -handhaving als het gaat om veiligheid, lucht, geluid, energie, afval en bodem. De experts van de ODRU werken in opdracht van de gemeente IJsselstein op het gebied van bouw en milieu. De ODRU is adviseur van de gemeente waarin we wonen en werken nog veiliger, duurzamer en gezonder maken. 

 

Deelnemers

De eigenaar-gemeenten zijn: de gemeenten Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, IJsselstein en Zeist.

Openbaar belang

Een juiste en efficiënte uitvoering van de taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.

Bestuurlijk belang

Het college benoemt 1 lid en 1 plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur. Wethouder Bekker is lid en wethouder Tas plaatsvervanger. Daarnaast is wethouder Bekker lid van het Dagelijks Bestuur. 

Financieel belang

Bestuur en management van ODRU zetten zich ervoor in ODRU in te richten als een flexibele, dienstverlenende organisatie met beperkte financiële risico's voor de deelnemers/eigenaar gemeenten. De formatie is afgestemd op gegarandeerde omzet. Aanvullende omzet wordt verricht door inhuur en uitbesteding. Functies worden alleen ingevuld wanneer dit past binnen de behoefte aan kennis en capaciteit. ODRU hanteert hiervoor een strategische personeelsplanning.

De gemeente IJsselstein heeft in 2025 18.080 uren begroot bij de ODRU. De totale bijdrage aan de ODRU in 2025 komt hiermee uit op ongeveer 2,1 miljoen Euro.

Evt. veranderingen in een belang

Niet van toepassing.

Verhouding eigen en vreemd vermogen

 

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

867.000

867.000

Vreemd vermogen

5.305.000

5.869.000

Resultaat

De begroting 2025 is sluitend (resultaat € 0. In 2024 is een incidenteel resultaat van €-282.000 begroot wat wordt veroorzaakt door ‘lasten bovenwettelijk verlof’, die ODRU verwacht in 2024 ten gunste van de voorziening te brengen. 

Risico’s

Het algemene risicobeeld is niet veranderd ten opzichte van vorig jaar. De eerder beschreven mondiale ontwikkelingen zijn gelijk gebleven, zoals de spanningen tussen Rusland en het westen. De krapte op de arbeidsmarkt is onverminderd groot, waardoor er structureel tekort aan gekwalificeerd personeel is. 

Ondanks de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de gedeeltelijke inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging, geeft de uitwerking ervan nog onzekerheden. 

Verder geldt dat de verhouding tussen kosten en opbrengsten (leges) uit vergunningen een risico vormt voor de gemeente. Hiervoor verwijzen wij naar de risicoparagraaf waar dit verder is toegelicht.

Ontwikkelingen

ODRU heeft in 2023 haar vernieuwde koers vastgesteld. Daarnaast is in het kader van het Interbestuurlijk Programma versterking VTH, een van de pijlers zoals verwoord in het rapport van de commissie Van Aartsen, een routekaart opgesteld om te komen tot een robuuste omgevingsdienst. De routekaart leidt waarschijnlijk tot een fusie met de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD). Dit traject is zowel ambtelijk als bestuurlijk gestart. De verwachting is dat de fusie niet eerder dan 2026 plaats zal vinden. Deze ontwikkeling zal dus in 2025 beperkte invloed hebben op de diensten die ODRU voor de gemeente uitvoert.  

Verplichte Kengetallen Weerstands-vermogen

 

Rekening  2023

bijgestelde Begroting  2024

Begroting 2025

Netto schuldquote

-3,63%

-4,61% -6,63%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

-3,63%

-4,61% -6,63%

Solvabiliteitsratio

8,20%

9,48% 12,87%

Structurele exploitatieruimte

0,00%

0,00% 0,00%
  • De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van ODRU ten opzichte van de eigen middelen. De netto schuldquote geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie.  De netto schuldquote verbetert in de loop van de jaren vanwege de bijdragen van eigenaar gemeenten aan de voorziening bovenwettelijk verlof.
  • Solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de ODRU in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de ratio, hoe groter de weerbaarheid van de ODRU. De solvabiliteit verbetert in de loop van de jaren vanwege de bijdragen van eigenaar gemeenten aan de voorziening bovenwettelijk verlof.
  • Het laatste kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is, doordat wordt gekeken naar de structurele baten en structurele lasten en deze worden vergeleken met de totale baten. Een positief of nihil percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken. Het percentage is vanaf 2023 0%, omdat de structurele baten dekkend zijn voor de structurele lasten.

Beleidsprestaties

De ODRU voert voor de gemeente IJsselstein de volgende taken uit:

  1. Omgevingswet, vergunningverlening, toezicht, handhaving en uitvoeringsbeleid
  2. Monumentenwet
  3. APV in het kader van de Omgevingswet, vergunningverlening en handhaving
  4. Huisnummerbesluiten
  5. Winkeltijdenwet, vergunningverlening, toezicht en handhaving
  6. Duurzaamheid, uitvoeringsbeleid
  7. Wet Bodembescherming, wettelijke taak en uitvoeringsbeleid,
  8. Wet Geluidhinder, wettelijke taak en uitvoeringsbeleid

Per jaar wordt een uitvoeringsprogramma (UVP) vastgesteld waarin alle producten die de gemeente afneemt, opgenomen zijn. Dit UVP is gebaseerd op de Productdienstencatalogus van de ODRU. Op basis van dit UVP en de daarmee samenhangende dienstverleningsovereenkomst vindt periodieke monitoring op de uitvoering plaats.

 

Terug naar navigatie - VeiligheidsRegio Utrecht (VRU)

 

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Programma
Openbare orde en veiligheid
Vestigingsplaats Utrecht
Doel Het doel van de VRU is om de kwaliteit van de rampenbestrijding, crisisbeheersing en noodhulpverlening in de regio Utrecht te verbeteren. Door een intensieve samenwerking tussen gemeenten en de diverse hulpdiensten ontstaat een organisatie die bestuurlijk en operationeel gezien slagvaardig kan optreden bij crisisbeheersing en rampenbestrijding.

 

Deelnemers

 

Alle gemeenten in de Provincie Utrecht
Openbaar belang Adequate rampen- en crisisbeheersing
Ter behartiging van dit belang vervult de veiligheidsregio vier kerntaken:
1. Het ondersteunen en beheren van de regionale brandweerzorg, bevolkingszorg en de geneeskundige
hulpverlening bij ongevallen en rampen (GHOR);
2. Het samen met de politie inrichten en in stand houden van een gemeenschappelijke meldkamer (GMU);
3. Het geven van adviezen over proactief en preventie aan de gemeentebesturen;
4. De voorbereiding van de crisisbeheersing en rampenbestrijding.
Bestuurlijk belang Het Algemeen Bestuur bestaat uit de fungerend burgemeesters van de deelnemende gemeenten (artikel 11 lid 1 Wet veiligheidsregio’s).
Financieel belang De bijdrage voor 2025 bedraagt € 2.128.000 (vastgestelde begroting VRU 2025, bestaande uit gezamenlijke
basistakenpakket (GBTP) en individueel gemeentelijk pluspakket (IGPP).
Eventuele veranderingen in een belang Geen
Verhouding eigen en vreemd vermogen
  1-1-2025 31-12-2025
Eigen vermogen 22.976.000 22.746.000
Vreemd vermogen 73.919.000 69.557.000
Resultaat De Begroting 2025 van de VRU laat een negatief resultaat voor mutaties reserves zien van -231K. Dit negatieve resultaat wordt met stortingen en onttrekkingen uit diverse reserves verrekend.
Risico's en weerstandsvermogen

In het algemeen geldt dat aan het aangaan van een gemeenschappelijke regeling ‘systeemrisico’s’ verbonden zijn. Voor sturing op beleid van de gemeenschappelijke regeling zijn de deelnemende gemeenten deels afhankelijk van besluitvorming in het AB, wat impliceert, dat gemeentelijke invloed beperkt is. Tegelijkertijd dragen deelnemende gemeente de financiële risico's wanneer het weerstandsvermogen van de regeling onvoldoende blijkt.

Op basis van de risico-inventarisatie door de VRU is de benodigde weerstandscapaciteit 971K. De beschikbare weerstandscapaciteit is € 1.409K. Daarmee komt de verhouding op 1,5. Hiermee zijn de risico’s voor 2025 financieel voldoende afgedekt. Enkel wanneer deze verhouding sterk zou verslechteren onstaat een risico dat gemeenten financieel moeten bijspringen.

Omgevingswet

Na een flinke vertraging eis de omgevingswet per 1 januari 2024 ingevoerd. Het Rijk en de bestuurlijke partners hebben afspraken gemaakt over het monitoren en evalueren van de financiële gevolgen van de stelselherziening Omgevingswet. De inzet is dat de wet budgetneutraal wordt ingevoerd, waarbij de minister heeft afgesproken op zoek te gaan naar oplossingen als uit de financiële evaluatie blijkt dat de invoeringskosten substantieel hoger zijn dan eerder voorzien.

Verplichten karakter brandweervrijwilligers

Europese wetgeving duidt er op dat vrijwilligers als deeltijdwerkers beschouwd moeten worden zodra sprake is van een verplichtend karakter. Er bestaat een reëel risico dat de kosten voor brandweerzorg daardoor significant zullen gaan stijgen.

Overeenkomsten van opdracht voor eigen personeel (OVO's)

Verschillende werkzaamheden worden uitgevoerd op basis van een overeenkomst van opdrachten. Er bestaat een risico dat deze werkzaamheden als een (fictieve) dienstbetrekking gezien moeten worden.  Voor het berekenen van extra werkgeverslasten zoals loonheffing en werkgeverslasten wordt een opslagpercentage toegepast van 5-%. De kans dat dit risico zich voordoet is ingeschat op klein (25%).

CAO Regeling Vervroegd Uittreden

In 2023 is een tijdelijke regeling voor vervroegd uittreden (RVU) opgenomen in de CAO. Medewerkers hebben op basis van deze regeling de mogelijkheid eerder met pensioen te gaan. De VRU keert vervolgens maandelijks een bedrag uit totdat de medewerker de AOW-leeftijd heeft bereikt. Het financieel effect van de tijdelijke Regeling voor Vervroegd Uittreden (RVU) is niet verwerkt in de kaders voor de begroting 2025 en geactualiseerde begroting 2024 en daarmee is voor de RVU geen dekking in de begroting opgenomen.

Ontwikkelingen

In 2023 heeft het AB VRU de bestuursagenda 2024-2027 vastgesteld. De bestuursagenda is gebaseerd op het regionaal risicoprofiel wat begin 2023 is vastgesteld. De bestuursagenda levert vier programma-onderdelen op:

  • Brandweer – Toekomstbestendige brandweerzorg
  • Risicobeheersing – Veilige en gezonde leefomgeving
  • Crisisbeheersing en GHOR – Versterking crisisbeheersing
  • Algemeen – Ondersteuning organisatie en algemene dekkingsmiddelen

Hieronder de belangrijkste ontwikkelingen binnen deze programma-onderdelen.

Versterking digitale veiligheid
Als gevolg van digitalisering wordt voortdurende aandacht voor digitale veiligheid steeds belangrijker. De bescherming van vitale infrastructuur is ook noodzakelijk vanwege de toenemende dreiging. Het afgelopen jaar heeft de VRU de organisatie op dit gebied structureel versterkt.

Veilige energietransitie
De energietransitie is een overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen, zoals zonne-energie, windenergie en waterstof. In de provincie Utrecht zien we een groeiend aantal initiatieven op het gebied van duurzame energie, zoals zonneparken, windmolenparken en waterstofproductie-installaties. Hoewel dit positieve stappen zijn naar een duurzame toekomst, brengen ze ook nieuwe veiligheidsrisico's met zich mee.

Natuurbrandbeheersing
Door de klimaatontwikkeling wordt het warmer en droger in Nederland. Zoals in het Regionaal Risicoprofiel VRU 2023 staat, neemt hierdoor de kans op natuurbranden toe en zullen die zich -door de droogte en de verandering van vegetatie - sneller uitbreiden. Ook door het intensiever gebruik van de natuur neemt het risico op een natuurbrand toe. Deze branden zijn door hun omvang voor de brandweer steeds moeilijker te bestrijden.

Vakbekwaamheid brandweer
Het brandweervak wordt steeds veelzijdiger. Incidenten worden complexer en risico’s nemen toe. Om onze brandweermensen goed voor te bereiden op de praktijk is de basis brandweeropleiding (manschap 2.0) landelijk vernieuwd. Door meer praktijkmomenten (training en toetsing) in de opleiding stijgen de kosten daarvan. Daarnaast wordt de VRU geconfronteerd met een significante toename van de kosten van oefencentra (ca 30% voor een tweedaagse training en 48% voor een ééndaagse training). Ook stijgen de kosten voor chauffeursopleidingen. Door een sneller personeelsverloop moeten jaarlijks meer bevelvoerders en chauffeurs worden opgeleid.

Arbeidsveiligheid: pilot onderwaterdrone
Onderdeel van onze bestuursagenda is het vergroten van veiligheid voor onze brandweermensen in onveilige situaties. Dit doen wij bijvoorbeeld met innovatieve oplossingen, zoals de onderwaterdrone. Brandweerduikers lopen gezien de aard van het werk (onverwacht, geen mogelijkheid voor verkenning en onder alle omstandigheden) hoge risico’s. Door voldoende training, het toepassen van voornamelijk standaardprocedures en het gebruik van de juiste arbeidsmiddelen worden deze risico’s zoveel mogelijk gereduceerd.

Uitwerking scenario's huisvesting
In de huidige situatie worden de brandweerposten om niet ter beschikking gesteld aan de VRU door de gemeenten. De gemeenten en de VRU werken gezamenlijk aan een visie op de organisatie van de huisvesting. Hiervoor is een gezamenlijke verkenning uitgevoerd op basis van een aantal bestuurlijke uitgangspunten1. Dit heeft geleid tot drie scenario’s. Op 6 november 2023 heeft het algemeen bestuur opdracht gegeven om deze drie scenario’s uit te werken.

Verplichte Kengetallen Weerstandsvermogen

 

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Netto schuldquote

28,6%

46,8%

51,7%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

28,5%

46.8%

51,7%

Solvabiliteitsratio

30,4%

23,7%

24,6%

Structurele exploitatieruimte

-0,5%

0,0%

0,0%

Beleidsprestaties

Brandweer - Toekomstbestendige brandweerzorg

Brandweer

  • Harmonisering rooster 24-uursdienst 
  • Afronding en evaluatie proef 'Verbeteren dekking Amersfoort'
  • Start implementatie Uitruk op maat
  • Update inzbetbepaling brandweereenheden
  • Opstellen verbeterplan vakbekwaamheid
  • Start proef onderwaterdrone
  • Organiseren trainingsdagen leidinggevenden
  • Vertaling van ontwikkelingen in de energietransitie
  • Vaststelling handreiking bluswatervoorziening en bereikbaarheid
  • Maken doorrekeningen nieuwe dekkingsplan
  • Ontvangen en in gebruiknemen nieuw materieel

Meldkamer

  • Meldingen sneller en slimmer ontvangen en verwerken
  • Sturen op kwaliteit en bruikbaarheid van informatie
  • Meldkamer Midden-Nederland

Risicobeheersing - Veilige en gezonde leefomogeving

Veilige leefomgeving

  • Doorontwikkeling van het actueel risicobeeld
  • Opstellen plan van aanpak voor natuurbrandgebieden
  • Beschrijven visie op risicogericht werken
  • Afronding noodzakelijke voorbereidingen implementatie Omgevingswet
  • Uitvoering verkenning aanbevelingen evenementveiligheid

Veerkrachtige redzame samenleving

  • Verkennende gesprekken met 3 gemeenten over een gezonde en veilige wijk aanpak
  • Start verkennend onderzoek naar een Risk Factory Utrecht
  • Voorlichtingsweek in Zeist

Breed gezamenlijk netwerk

  • Onderzoek naar de positionering van de directie Risicobeheersing

Crisisbeheersing en GHOR - Versterking crisisbeheersing

Crisisbeheersing

  • Voorstel vormgeving en organisatie van een robuuste crisisorganisatie
  • Ontwikkeling en uitvoering opleidingsprogramma kernfunctionarissen en bestuurders
  • Voorbereiding bevolkingszorg 3.0
  • Start gezamenlijk project multidisciplinair informatieknooppunt
  • Start project veerkracht

GHOR

  • Beter positioneren dashboard zorgcontinuïteit
  • Versteviging netwerkpositie GHOR
Terug naar navigatie - Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)

Programma

Inkomen, jeugd en Wmo

Vestigingsplaats

Nieuwegein

Doel

Klantgerichte, rechtmatige, doelmatige en doeltreffende uitvoering van de wetten en regelingen waarvan de uitvoering is overgedragen aan de gemeenschappelijke regeling. Het gaat om taken ten aanzien van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere - en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW),  de wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004, minimabeleid, artikel 1,13 van de Wet kinderopvang, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de Wet op de Lijkbezorging (artikelen 21 en 22).

Deelnemers

De gemeenten Lopik, Nieuwegein, Houten en IJsselstein.

Openbaar belang

Adequate uitvoering van dienstverlening op het gebied van Werk en Inkomen aan inwoners waar de gemeente (wettelijk) voor verantwoordelijk is en waarvoor deze verantwoordelijkheid over is gedragen aan WIL.

Bestuurlijk belang

De gemeente is vertegenwoordigd in het Algemeen en Dagelijks bestuur. De raad benoemt 2 leden en 2 plaatsvervangende leden in het Algemeen Bestuur. Wethouder Schell en wethouder Foekema zijn lid, en wethouder Tas en wethouder Bekker zijn plaatsvervanger. Daarnaast is wethouder Schell lid van het Dagelijks Bestuur.

Financieel belang

De directe kosten (bijvoorbeeld bijstandsuitkeringen) van de diverse regelingen worden rechtstreeks toegerekend aan de gemeenten. Voor de indirecte kosten (uitvoering) draagt de gemeente bij op basis van een verdeelsleutel. 

De WIL hanteert de nullijn als uitgangspunt voor de begroting. Dit betekent dat de voorheen gehanteerde systematiek waarbij de formatie en de omvang van de organisatie automatisch binnen een bepaalde bandbreedte meebeweegt met de conjunctuur is losgelaten.

Op basis van de definitieve begroting 2025 van WIL zal de bijdrage voor 2025 uitkomen op circa:

Programma Inkomen                                                          € 9.698.000 (cliëntgebonden kosten en uitvoeringskosten)

Programma Werk                                                               €    1.100.000 (cliëntgebonden kosten en uitvoeringskosten)

Programma Inkomensondersteuning                                 € 1.493.000 (cliëntgebonden kosten incl. maatwerk en uitvoeringskosten)

Uitvoeringskosten Overhead                                              € 1.878.000

 

Evt. veranderingen in een belang

Geen

Verhouding eigen en vreemd vermogen

 

 

01-01-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

0

0

Vreemd vermogen

5.085.000

5.085.000

 

Resultaat

De begroting sluit met een saldo van 0.

Risico’s

WIL beschikt niet over eigen vermogen, dus risico’s met financiële gevolgen komen voor rekening van de deelnemende gemeenten.

WIL onderkent een aantal risico’s. De voornaamste (met classificering “hoog”) zijn:

  • Hogere uitvoerings-en regelingskosten. In de begroting WIL 2025 zijn de regelingskosten op basis van het aantal klanten berekend (eindcijfer 2023 per gemeente + 1% en indexering uitkering met 2,4%)
  • Een hoog ziekteverzuim vanwege aanhoudende en soms te hoge werkdruk in combinatie met krapte op de arbeidsmarkt
  • Personeel/krapte op de arbeidsmarkt: door de krappere arbeidsmarkt is het vinden, binden en boeie van (goed) personeel lastig
  • Nieuw beleid: van een aantal beleidsontwikkelingen is de impact lastig te kapitaliseren: extra inzet op armoede, schuldhulpverlening en vroegsignalering, Participatiewet in Balans.  
  • Verzilveren van de kansrijke opties vraagt om investeringsbudget: naar aanleiding van de 1e begrotingswijziging 2024 waarin WIL aangaf veel extra capaciteit nodig te hebben, zijn WIL en de gemeenten in 2024 gestart met een traject om de balans tussen opdracht, dienstverlening en financiën structureel te herstellen. Dit heeft een aantal kansrijke opties opgeleverd voor zowel de korte (worden opgepakt in 2024) als de langere termijn (onderdeel van de 'doorontwikkelagenda', worden opgepakt vanaf 2025). Vanuit meerdere afdelingen van WIL zal hierop moeten worden ingezet. WiL verwacht hiervoor een investeringsbudget nodig te hebben. Hoeveel is nog niet bekend.

Ontwikkelingen

Stijging Wettelijk minimumloon (WML): per 1 januari 2024 en juli 2024 is het wettelijk minimumloon vanuit het Rijk het verhoogd. Dat heeft directe gevolgen gehad voor WIL door bijvoorbeeld de verhoging van de uitkeringsnormen, maar ook de draagkracht bijzondere bijstand en de beslagvrije voet.

Stijging aantal klanten: het CPB en het SCP verwachten een toename van het aantal klanten van sociale diensten. WIL heeft dit in de begroting 2025 verwerkt.   

Het aandeel klanten met een arbeidsbeperking, grote afstand tot de arbeidsmarkt en/of multiproblematiek neemt steeds verder toe. Dienstverlening aan deze klanten kost meer tijd.

Doorontwikkeling dienstverlening WIL voor het structureel in balans brengen en houden tussen opdracht, dienstverlening en financiën, samen met WIL en de WIL-gemeenten. Dienstverlening aanpassen aan de eisen van deze tijd, nog meer te werken vanuit vertrouwen, eenvoud, maatwerk en werken vanuit de bedoeling

Doorgaan met het ontwikkelen van de sociale infrastructuur Lekstroom Werkt naar aanleiding van de lange termijn verkenning  naar een duurzame, toekomstbestendige uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening en Participatiewet.

Verplichte Kengetallen Weerstands-vermogen

 

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Netto schuldquote

-0,15%

-0,15%

0,00%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

-0,15%

-0,15%

0,00%

Solvabiliteitsratio

0,00%

0,00%

0,00%

Structurele exploitatieruimte

0,00%

0,00%

0,00%

Beleidsprestaties

WIL voert die taken uit voor de deelnemende gemeenten waar gemeenten op grond van de volgende wetten toe verplicht zijn: Participatiewet; Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werklozen; Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen; Minimabeleid; Besluit bijstandsverlening zelfstandigen; Wet gemeentelijke schuldhulpverlening; Wet kinderopvang (artikel 1.22 tot en met 1.28); Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

WIL zorgt in het kader van deze regelingen voor een adequaat aanbod van diensten aan inwoners.

Daarnaast voert WIL werkzaamheden uit in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) op basis van een dienstverleningsovereenkomst (DVO) en de leefgeldregeling voor Oekraïners.

Stichtingen en verenigingen

Terug naar navigatie - Stichting Inkoopbureau Midden Nederland (IBMN)

Stichting Inkoopbureau Midden Nederland (IBMN)

Programma

Bestuur en organisatie.

Vestigingsplaats

Vianen

Doel

IBMN stelt deelnemers in staat om te besparen en maximaal sociale en maatschappelijke meerwaarde te realiseren door middel van hun inkoopprojecten. IBMN biedt daarom professionele en deskundige inkoopondersteuning op een manier die nauw aansluit bij de individuele wensen van de deelnemer.

Deelnemers

IJsselstein, Leusden, Molenlanden, Montfoort, Scherpenzeel, Vijfheerenlanden, Woudenberg, Avres, Reinigingsbedrijf Midden Nederland, Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug.

Openbaar belang

Rechtmatig en transparant inkopen en aanbesteden.

Bestuurlijk belang

Het bestuur bestaat volgens de statuten uit de gemeentesecretarissen van de samenwerkende gemeenten. De locosecretaris is de formele plaatsvervanger.

Financieel belang

In de begroting 2025 van de gemeente IJsselstein is een bedrag van € 173.000 geraamd voor ondersteuning en advies bij inkoop en aanbesteden

Evt. veranderingen in een belang

Niet van toepassing.

Verhouding eigen en vreemd vermogen

Niet van toepassing. Gezien relatie niet relevant voor gemeente.

Resultaat

De geraamde kosten worden gedekt door de deelnemersbijdragen. Die bestaan uit een vaste bijdrage en een garantieafname. Per saldo is het resultaat 0.

Risico’s

Geen verhoogd risico.

Ontwikkelingen

IBMN werkt met een bedrijfsplan dat inspeelt op de veranderende omgeving en regio. Het plan is productgericht. Het specialisme van IBMN, werken met domeinen, blijft intact. Er is geen sprake van ontwikkelingen die een grote impact hebben op de gemeente. 

Beleidsprestaties

De door IBMN uit te voeren diensten voldoen aan de eisen van kwaliteit, deugdelijkheid, doelmatigheid en professionaliteit. Daarmee draagt IBMN bij aan een kwalitatief en procesmatig goed inkoopproces. Hiermee draagt IBMN ook bij aan het borgen van rechtmatige inkoop door de gemeente.

Terug naar navigatie - Stichting Robijn

Stichting Robijn

Algemeen

Het openbaar onderwijs in IJsselstein en Nieuwegein is verzelfstandigd in stichting Robijn. De gemeente heeft geen direct bestuurlijk of financieel belang bij stichting Robijn. Echter is er wel een indirect belang aangezien de gemeente verantwoordelijk is voor het bieden van openbaar onderwijs

Toezicht

De gemeente heeft een aantal toezichthoudende taken. De kaderstellende taken zijn belegd bij de gemeenteraad en de uitvoerende taken bij het college.

Het toezicht wordt ingevuld op basis van de Governance notitie van Robijn (november 2016).

Twee keer per jaar vindt een integraal voortgangsoverleg plaats over zowel de financiële voortgang als de onderwijskwaliteit. Dit overleg vindt plaats in gezamenlijkheid met beide portefeuillehouders, de bestuurder van stichting Robijn en één keer per jaar met een afvaardiging van de Raad van Toezicht.

Deze overleggen vinden plaats aan de hand van een rapportage van de stichting:

  • in oktober na verwerking van de leerlingentellingen en omtrent de contouren van de komende begroting (en meerjarenplanning)
  • in maart/april – voorafgaande aan de Kaderbrief van de gemeenten voor het nieuwe begrotingsjaar – omtrent de voortgang van de financiën.

Bestuurlijke en financiële ontwikkelingen

Het college is bestuurlijk verantwoordelijk voor het in stand houden van afdoende openbaar onderwijs. De Stichting Robijn valt binnen de portefeuille van de wethouder Onderwijs. 

Ontwikkelingen

De begroting 2025 wordt in het najaar 2024 verwacht. De aandachtspunten voor 2025 zullen daarin verwoord worden. Er zijn geen ontwikkelingen die significante impact hebben op de gemeente.

Beleidsprestaties

De gemeente heeft een wettelijke taak om voldoende openbaar onderwijs te bieden op een voldoende aantal scholen (wet op het primair onderwijs). In de begroting zijn geen specifieke beleidsprestaties opgenomen ten aanzien van het openbaar onderwijs. Wel is als algemene beleidskader verwoord over de beschikbaarheid van adequate onderwijshuisvesting, de ononderbroken leerweg en de nauwe samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg.

Terug naar navigatie - Stichting WerkwIJSS (Beschut werk Lekstroom)

 

Stichting WerkwIJSS (Beschut werk Lekstroom)

Programma

Inkomen, jeugd en Wmo

Vestigingsplaats

IJsselstein

Doel

Het organiseren van beschutte werkplekken en leerwerktrajecten voor personen met een arbeidsbeperking in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) of Nieuw beschut werk (Participatiewet) dan wel een achterstand tot de arbeidsmarkt.  Bij WerkwIJSS kunnen deze mensen aan de slag en zich verder ontwikkelen.

Deelnemers

De gemeenten Lopik, IJsselstein, Nieuwegein, Vijfheerenlanden

Bestuurlijk belang

De gemeente is vertegenwoordigd in de raad van commissarissen (RvC) en heeft hier stemrecht. Wethouder Schell is door het college aangewezen als vertegenwoordiger in de RvC.

De begroting van WerkwIJSS kent een zienswijze procedure voor de gemeenteraad.

Financieel belang

De begroting van WerkwIJSS is geen direct onderdeel van de gemeentebegroting. De gemeente koopt beschutte werkplekken in bij de stichting. Het door de gemeente te betalen tarief per beschutte werkplek is de uitkomst van het financieel resultaat van de stichting gedeeld door het totaal aantal ingekochte werkplekken van alle gemeenten. Hiermee is de gemeente (indirect) verantwoordelijk voor het resultaat van de stichting.

Evt. veranderingen in een belang

Niet van toepassing

Verhouding eigen en vreemd vermogen

Niet van toepassing (Gezien relatie niet relevant voor gemeente)

Resultaat

De begroting sluit met een saldo van 0.

Risico’s

Hogere kosten en/of lagere opbrengsten van WerkwIJSS kunnen leiden tot hogere kosten voor de gemeente. Al een aantal jaren stijgen de kosten per werkplek door hogere loonkosten in combinatie met de huidige opzet van Werkwijss (vaste kosten voor o.a. de locatie, faciliteiten en personeel) en niet-volledige benutting van de capaciteit van WerkwIJSS (100 werkplekken) door de deelnemende gemeenten. IJsselstein maakt wel veel gebruik van WerkwIJSS en draagt daardoor steeds meer bij  in het totale exploitatieresultaat. 

Het weerstandsvermogen is € 121.000 met een maximale bandbreedte van 40%.  In 2024 wordt een nieuwe beoordeling van risico's en benodigd vermogen gedaan. Het is mogelijk dat dit leidt tot een noodzakelijke extra bijdrage om het weerstandsvermogen op peil te brengen. Dit is op dit moment nog niet bekend.

Ontwikkelingen

Toename van het aantal Wsw-medewerkers dat is aangewezen op een beschutte werkplek. De populatie veroudert en de mogelijkheden van de medewerkers worden minder. Medewerkers vallen terug naar beschut werken vanuit begeleid werken, detachering, groen of schoonmaak.

Versterken van de (praktijk)begeleiding. in verband met de toegenomen begeleidingsbehoefte van medewerkers door de groeiende instroom van nieuwe (kortlopende) maatwerktrajecten en de huidige (Wsw)groep in combinatie met het doel van arbeidsontwikkeling

Uitvoeringsagenda Wsw Lekstroom: de korte termijn verbeteracties zijn grotendeels geïmplemteerd. De lange termijn verbeteractie (verkenning structuurwijziging organisatie en uitvoering Sw Lekstroom) loopt door in nauwe samenwerking met Werk en Inkomen Lekstroom en de betrokken gemeenten.  

Op termijn is sprake van herhuisvesting vanwege de ontwikkeling van de huidige locatie (Paardenveld-Noord). 

Beleidsprestaties

WerkwIJSS biedt voldoende passende werkplekken en leerwerktrajecten voor inwoners van IJsselstein die hier op zijn aangewezen binnen de afgesproken financiële kaders.

Terug naar navigatie - Stichting WerkwIJSS Schoon

Stichting WerkwIJSS Schoon

Programma

Inkomen, jeugd en Wmo

Vestigingsplaats

IJsselstein

Doel

Het organiseren van beschutte werkplekken en leerwerktrajecten voor personen met een arbeidsbeperking in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) of Nieuw beschut werk (Participatiewet) dan wel een achterstand tot de arbeidsmarkt. Bij WerkwIJSS kunnen deze mensen aan de slag en zich verder ontwikkelen. 

Deelnemers

De gemeenten Lopik en IJsselstein

Openbaar belang

Voldoende werkplekken en leerwerktrajecten gericht op het uitvoeren van schoonmaakwerkzaamheden voor inwoners die hier op zijn aangewezen

Bestuurlijk belang

De gemeente is vertegenwoordigd in de raad van commissarissen (RvC) en heeft hier stemrecht. Wethouder Schell is door het college aangewezen als vertegenwoordiger in de RvC.

De begroting van WerkwIJSS kent een zienswijze procedure voor de gemeenteraad.

Financieel belang

De begroting van WerkwIJSS Schoon is geen direct onderdeel van de gemeentebegroting. De gemeente ontvangt een detacheringsvergoeding per regelingsgebonden-werknemer (hoofdzakelijk Wsw-werknemers) van de stichting.  De hoogte van de detacheringsvergoeding bij Schoon is de uitkomst van het financieel resultaat van de stichting gedeeld door het aantal regelingsgebonden-werknemers. Hiermee is de gemeente (indirect) verantwoordelijk voor het resultaat van de stichting.

Evt. veranderingen in een belang

De laatste jaren is steeds vaker sprake van een negatief financieel resultaat als gevolg van o.a. de toegenomen begeleidingsbehoefte van de medewerkers. De schoonmaak-leerwerkplekken ontwikkelen zich daardoor meer en meer als beschutte werkplekken zonder detacheringsopbrengsten waardoor de gemeente extra moet bijdragen. 

Verhouding eigen en vreemd vermogen

Niet van toepassing (Gezien relatie niet relevant voor gemeente)

Resultaat

De begroting sluit met een saldo van 0.

Risico’s

Hogere kosten en/of lagere opbrengsten van WerkwIJSS Schoon kunnen leiden tot een lagere of negatieve door de gemeente te ontvangen detacheringsvergoeding.

Bijna alle medewerkers van WerkwIJSS Schoon zijn inwoners van IJsselstein . Daardoor draagt de gemeente IJsselstein steeds meer bij in het totale exploitatieresultaat en komt het risico in steeds hogere mate te liggen bij de gemeente IJsselstein. Dit is versterkt nadat de gemeente Stichtse Vecht de samenwerking met Werkwijs Schoon heeft beëindigd.

Het weerstandsvermogen is minimaal € 117.000 met een bandbreedte van maximaal 40%. In 2024 wordt een nieuwe beoordeling van risico's en benodigd weerstandsvermogen gedaan. Het is mogelijk dat dit leidt tot een noodzakelijke extra bijdrage om het weerstandsvermogen op peil te brengen. Dit is op dit moment nog niet bekend.

Ontwikkelingen

De schoonmaakwerkzaamheden voor de gemeente Stichtse Vecht zijn gestopt. Hierdoor sterke verlaging van de marge op de schoonmaakwerkzaamheden. 

Toegenomen begeleidingsbehoefte van medewerkers door de instroom van nieuwe (kortlopende) maatwerktrajecten en de zittende (Wsw) groep in combinatie met de doelstelling van arbeidsontwikkeling. 

De schoonmaakwerkplekken ontwikkelen zich meer en meer als beschutte leerwerkplekken zonder detacheringsvergoeding. WerkwIJSS rekent in haar begroting met een financiering per plek die gelijk is aan het tarief van de beschutte werkplekken.

Vooruitlopend op de uitkomsten van de herijking van het schoonmaakbestek heeft WerkwIJSS gerekend met een verhoging van de vergoeding voor de schoonmaakwerkzaamheden van 25%. 

Versterken van de (praktijk)begeleiding in verband met de hierboven genoemde toegenomen begeleidingsbehoefte van de medewerkers.

In 2023 is gestart met de toekomstverkenning "Sociale Infrastructuur Lekstroom Werkt" in nauwe samenwerking met Werk en Inkomen Lekstroom (WIL). Daarin wordt meegenomen hoe schoonmaakleerwerkplekken en -trajecten een passende plek in deze infrastructuur krijgen. De verkenning loopt door in nauwe samenwerking met WIL en de betrokken gemeenten. 

Op termijn is sprake van herhuisvesting van wege de ontwikkeling van de huidige locatie (Paardenveld-noord).

Beleidsprestaties

WerkwIJSS Schoon biedt passende werkplekken en leerwerktrajecten voor inwoners van IJsselstein die hier op zijn aangewezen binnen de afgesproken financiële kaders.

Coöperaties en vennootschappen

Terug naar navigatie - BNG Bank NV (BNG)

BNG Bank NV (BNG)

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel

De BNG Bank NV, ook wel bekend als de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlands maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid (Triple A).

De BNG keert dividend uit en levert daarmee een bijdrage aan de algemene middelen.

Deelnemers

De staat, gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.

Openbaar belang

BNG is de bank van en voor overheden in instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Bestuurlijk belang

De gemeente is aandeelhouder en heeft stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. Wethouder Foekema is de door het college aangewezen vertegenwoordiger.

Financieel belang

De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. De gemeente IJsselstein bezit 4.563 aandelen à € 2,85 nominaal. De nominale waarde van het aandelenbelang is dus 13.000 Euro.

Evt. veranderingen in een belang

Niet van toepassing.

Verhouding eigen en vreemd vermogen

 

1-1-2024

31-12-2024

Eigen vermogen

4.721.000

n.n.

Vreemd vermogen

110.809.000

n.n.

Resultaat

254 miljoen euro (netto) over 2023. Het resultaat over 2024 is op dit moment nog niet bekend.

Risico’s

De BNG loopt diverse risico’s (kredietrisico’s, marktrisico’s, liquiditeitsrisico’s, operationele en strategische risico’s), die zijn uitgewerkt in het Annual Report BNG Bank. Het risicobeheer is gebaseerd op een Risk Appetite Statement en gericht op handhaving van het risicoprofiel.

De risico's van BNG hebben geen direct effect op de gemeente IJsselstein. Enkel via het resultaat en hiermee samenhangend dividend kan het een zeer beperkte indirecte impact hebben.

Ontwikkelingen

BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar maatschappelijke impact en een redelijk rendement voor de aandeelhoudende overheden. Er zijn geen ontwikkelingen die een significante impact hebben op de gemeente IJsselstein.

Beleidsprestaties

De BNG biedt goedkope en duurzame financiering en financiële dienstverlening aan, voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Het beleid van de BNG heeft geen directe relatie met het beleid van de gemeente IJsselstein.

Terug naar navigatie - Vitens NV

Vitens NV

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Vestigingsplaats

Zwolle

Doel

De uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, transport, verkoop en distributie van water. Daarnaast ook het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt of daaraan kan bijdragen.

Deelnemers

De aandeelhouders van Vitens zijn 105 gemeenten en 5 provincies.

Openbaar belang

Kwaliteit en continuïteit van schoon en betaalbaar drinkwater leveren en de duurzaamheid van bronnen in wingebieden en infrastructuur borgen.

Bestuurlijk belang

De gemeente is aandeelhouder en heeft stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. Wethouder Foekema is de door het college aangewezen vertegenwoordiger.

Financieel belang

Gemeente IJsselstein bezit 31.228 aandelen van € 1.

Evt. veranderingen in een belang

Niet van toepassing.


Verhouding eigen en vreemd vermogen

  01-01-2024 31-12-2024
Eigen vermogen 677.700.000 n.n.
Vreemd vermogen 1.560.000.000 n.n.

Resultaat

Het resultaat over 2023 bedroeg 27,2 mln. euro.  Het resultaat over 2024 is op dit moment nog niet bekend.

Risico’s

De risico's van Vitens staan toegelicht in het jaarverslag van Vitens. Deze hebben geen directe relatie met de gemeente IJsselstein.

Ontwikkelingen

Wij zien geen ontwikkelingen die een directe relatie hebben met de gemeente IJsselstein.

Beleidsprestaties

Vitens draagt bij aan schoon en betaalbaar drinkwater voor de bewoners, aan een duurzaam onderhoud van de waterwingebieden en het in stand houden van de infrastructuur om water aan de huishoudens te leveren. Hoewel de activiteiten van Vitens zeer belangrijk zijn voor de inwoners van IJsselstein, voert Vitens geen gemeentelijke taak uit. Er is dus geen directe relatie met het beleid van de gemeente.