Programma
|
Inkomen, jeugd en Wmo
|
Vestigingsplaats
|
Zeist
|
Doel
|
De GGD regio Utrecht heeft als doel om de taken uit te voeren, die bij of krachtens de Wet publieke gezondheid aan de colleges zijn opgedragen (Volksgezondheid basistaken).
De GGD regio Utrecht voert sinds 2016 voor IJsselstein ook taken uit binnen de Jeugdgezondheidszorg (maatwerktaken). Dat omvat onder andere de consultatiebureaus en de schoolartsen.
Daarnaast voert de GGD regio Utrecht enkele specifieke toezichtstaken uit; toezicht op uitvoering door Wmo-zorgaanbieders, en toezicht op grond van de Wet Kinderopvang (Kinderopvang en gastouderbedrijven)
|
Deelnemers
|
De gemeenten Ronde Venen, Stichtse Vecht, Woerden, Montfoort, Oudewater, Lopik, IJsselstein, Vijfheerenlanden, Nieuwegein, Houten, Eemnes, Baarn, Bunschoten, Amersfoort, Soest, Leusden, Woudenberg, Veenendaal, Renswoude, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, de Bilt, Bunnik, Zeist, Wijk bij Duurstede en de stad Utrecht.
|
Openbaar belang
|
De GGD voert onderstaande taken voor de gemeente IJsselstein uit:
Basistaken
Gezondheidsbescherming
- Infectieziektebestrijding (IZB)
- TBC-bestrijding
- Medisch milieukundige zorg
- Technische hygiënezorg; advisering publieksevenementen
- Seksuele gezondheid; SOA-bestrijding
Gezondheidsbevordering
- Gezondheidsbeleid
- Onderzoek, gezondheidsmonitor
Toezicht & Advies
Crisisfunctie: advies en ondersteuning
|
Intensivering basistaken
Gezondheidsbescherming
- Technische Hygiëne Zorg
- Advisering Publieksevenementen
Gezondheidsbevordering
- Lokaal onderzoek: Epidemiologische ondersteuning JGZ
- Projectmanagement Gezondheidsbevordering
Toezicht & Advies
- Inspectie Kinderopvang: Landelijke register
- Kinderopvang en Lichte handhaving
|
Basistaken-plus
Gezondheidsbevordering
- Seksuele gezondheid: Sense
Toezicht & Advies
- Forensische zorg
- Inspecties tatoeage- en piercingshops (via derden)
- WMO toezicht
JGZ 0-18
|
Maatwerk
Gezondheidsbevordering
- Gezondheidsbevordering statushouders
- Extra inzet gezondheidsbevordering
- Meld- en Adviespunt ‘Bezorgd’
- Woon Hygiënische Problematiek (WHP)
JGZ maatwerk
- Stevig Ouderschap
- Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
- Intensivering Vroeghulp door JGZ
- Convenant-beheer verwijsindex
- Advisering vrijstelling leerplicht
JGZ Overige
|
|
|
Bestuurlijk belang
|
Het college benoemt 1 lid en 1 plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur. Voor IJsselstein heeft Wethouder Schell zitting in het algemeen bestuur als lid met wethouder Foekema plaatsvervanger.
|
Financieel belang
|
De begroting 2025 van de GGD heeft een totale omvang van € 64,4 miljoen (inkomsten). Hiervan heeft € 56,1 miljoen betrekking op gemeentelijke bijdragen en vergoedingen.
In 2025 zijn de totale kosten van de GGD voor de gemeente IJsselstein begroot op (afgerond) € 1,7 miljoen. De taken van de GGD vallen binnen het taakveld algemene volksgezondheidszorg en het taakveld jeugdgezondheidszorg 0-18 jaar.
Voor Volksgezondheid algemeen heeft GGD de totale kosten voor de gemeente IJsselstein begroot op € 481K. Daarvan is € 260K inwonersbijdrage voor de collectieve wettelijke taken, € 66K voor de inspecties kinderopvang en 135K voor de extra- en maatwerktaken die de GGD voor de gemeente uitvoert. Daarnaast is nog € 20K begroot voor toezicht Wmo en forensische zorg.
Voor Jeugdgezondheid 0-18 jaar zijn de totale kosten voor de gemeente IJsselstein begroot op 1.183K. Daarvan is € 1.096K inwonersbijdrage voor de collectieve wettelijke taken JGZ 0-18 jaar (incl. het rijksvaccinatieprogramma) en € 87K voor extra taken. De extra taken jeugdgezondheid bestaan onder andere uit convenantbeheer verwijsindex en project stevig ouderschap.
|
Evt. veranderingen
in een belang
|
Niet van toepassing.
|
Verhouding eigen en vreemd vermogen
|
|
1-1-2025
|
31-12-2025
|
Eigen vermogen
|
2.609.000
|
2.669.000
|
Vreemd vermogen
|
25.354.000
|
21.085.000
|
|
Resultaat
|
De GGDrU voorziet voor 2025 een sluitende begroting. Dit is inclusief een dotatie van 60K aan de bestemmingsreserve "Monitor Volwassenen".
|
Risico’s
|
De deelnemende gemeenten staan garant voor de betaling van rente en aflossing van de geldleningen en rekening-courant schulden die door de GGD zijn aangegaan. De garantstelling door de deelnemende gemeenten is naar verhouding van de inwonertallen op 1 januari van het jaar waarin de garantieverplichting tot stand is gekomen.
Op basis van de risico-inventarisatie door de GGD is de benodigde weerstandscapaciteit 1.538K. De beschikbare weerstandscapaciteit is 2.409K. Daarmee komt de verhouding op 1: 1,57. Hiermee zijn de financiële risico’s eind 2023 voldoende afgedekt. Enkel indien dit sterk zou verslechteren ontstaat er een risico dat deelnemende gemeenten extra moeten bijdragen om tegenvallers op te vangen.
De GGDrU stelt 2x per jaar een rapportage op van de afgenomen extra maatwerktaken door de Gemeente IJsselstein. Eventuele voorziene over- of onderschrijdingen worden hier in beeld gebracht. Op dit moment blijken hieruit geen bijzondere risico's.
|
Ontwikkelingen
|
GALA/IZA
Om te zorgen dat alle Nederlanders die dit nodig hebben zorg kunnen blijven ontvangen, zijn in het Integraal Zorg Akkoord (IZA) afspraken gemaakt over samenwerking, preventie en het versterken van de eerstelijnszorg. En in het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) bouwen we aan het fundament voor een gerichte lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en sociale basis. Een beweging naar de voorkant is nodig, de urgentie is groot met als stip op de horizon een gezonde generatie in 2040. GGDrU heeft gemeenten ondersteund in deze ontwikkeling, door het beschikbaar stellen van monitoringsinformatie, advisering op de GALA plannen en het Regioplan en coördinatie van regionale en/of lokale aanpak van bijvoorbeeld valpreventie.
Infectieziektebestrijding
GGDrU werkt in 2025 samen met ketenpartners en inwoners aan de publieke gezondheid. Team Infectieziektebestrijding adviseert zowel inwoners als zorgprofessionals over infectieziektes en hoe zij zich kunnen beschermen en hoe zij verspreiding kunnen voorkomen.
Pandemische paraatheid
In 2023 is de coronabestrijding volledig geïntegreerd binnen GGDrU, en is het beleidsprogramma VIP (Versterking Infectieziektebestrijding Pandemische Paraatheid) gestart. Vanaf 2025 zal dit programma continueren voor structurele paraatheid van GGDrU.
|
Verplichte Kengetallen Weerstandsvermogen
|
|
Rekening 2023
|
Begroting 2024
|
Raming 2025
|
Netto schuldquote
|
7,1%
|
16,5%
|
13,5%
|
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen
|
7,1%
|
16,5%
|
13,5%
|
Solvabiliteitsratio
|
12,5%
|
10,9%
|
11,2%
|
Structurele exploitatieruimte
|
0,0%
|
0,0%
|
0,0%
|
Toelichting
De netto schuldquote stijgt t.o.v. de realisatie 2023 maar bevindt zich nog steeds in de categorie "minst risicovol".
De solvabiliteit daalt iets t.o.v. 2023 als gevolg van geprognotiseerde onttrekkingen aan reserves in 2024. De solvabiliteit bevindt zich in de categorie "meest risicovol" aangezien deze lager is dan 20%.
|
|
Beleidsprestaties
|
De prestatie van de GGDrU valt uiteen in 2 beleidsvelden; Volksgezondheidszorg en Jeugdgezondheidzorg. Beide zijn onderdeel van programma 5 van de begroting.
De gewenste beleidsprestaties voor de 2 beleidsvelden zijn in meer detail te lezen in de nota Ijsselstein Gezond en Vitaal 2021-2025. Het is onze missie om samen met inwoners en samenwerkingspartners ervoor te zorgen dat iedereen in IJsselstein de mogelijkheid heeft om gezonde en vitale keuzes te maken. Om goed in te kunnen spelen op de (gezondheids-)ontwikkelingen van de komende jaren, focust dit beleid op:
- Preventie: Vroegtijdige signalering en inzet om de gevolgen van gezondheidsrisico’s te verminderen en te voorkomen.
- Verantwoordelijkheid: Inwoners zijn zelf verantwoordelijk voor de keuzes die zij maken met betrekking tot hun gezondheid en vitaliteit.
- Normaliseren: Iedereen krijgt in het leven te maken met tegenslagen die de gezondheid en vitaliteit kunnen beïnvloeden. Dit hoort bij het leven. Hierbij willen we niet onnodig etiketten of labels te plakken.
- Faciliteren: De gemeente en haar partners maken het mogelijk dat inwoners gezonde en vitale keuzes kunnen maken.
- Stimuleren: Gezamenlijke inzet van gemeente, professionals en inwoners om inwoners te stimuleren meer gezonde en vitale keuzes te maken.
- Ondersteunen: Wanneer het op eigen kracht niet (meer) gaat kunnen inwoners op ondersteuning of hulp rekenen.
De nota bevat de volgende 4 thema’s:
- Gezonde Leefstijl
- Vitale Stad
- Mentale Gezondheid
- Vitaal van jong tot oud
De GGDrU levert de algehele basis aan preventieve gezondheidszorg en voert, in samenwerking met de gemeente Ijsselstein en partners, projecten en programma’s uit om doelstellingen binnen de thema’s te realiseren.
De prestatie die in de jeugdgezondheidszorg geleverd moet worden is via het wettelijke JGZ-basis-pakket, vastgelegd door de minister. Hiernaast worden er extra diensten ingekocht die jaarlijks vastgelegd worden in een maatwerkovereenkomst.
|