Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Programmabegroting 2025
>
Activiteiten
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Home
Programma’s
Bestuur en Organisatie - Programma 1
Openbare orde en Veiligheid - Programma 2
Wonen en ruimte - Programma 3
Onderwijs, sport en cultuur - Programma 4
Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5
Overhead - Programma 6
Algemene dekkingsmiddelen - Programma 7
Onvoorzien - Programma 8
VPB - Programma 9
Projecten
Voorwoord en leeswijzer
Voorwoord
Leeswijzer
Financiële samenvatting
Financieel perspectief
Paragrafen
Openbaarheidsparagraaf
Bedrijfsvoering
Lokale heffingen
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Onderhoud kapitaalgoederen
Financiering
Verbonden partijen
Grondbeleid
Subsidieverlening
Financiële begroting
Overzicht van baten en lasten
Overzicht van baten lasten per taakveld
Incidentele baten en lasten
Structurele mutaties reserves
Staat van investeringen
Reserves en voorzieningen
Geprognosticeerde balans
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
Kerngegevens
EMU-Saldo
Verplichte BBV Beleidsindicatoren
Activiteiten
Home
Programma’s
Bestuur en Organisatie - Programma 1
Openbare orde en Veiligheid - Programma 2
Wonen en ruimte - Programma 3
Onderwijs, sport en cultuur - Programma 4
Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5
Overhead - Programma 6
Algemene dekkingsmiddelen - Programma 7
Onvoorzien - Programma 8
VPB - Programma 9
Projecten
Voorwoord en leeswijzer
Voorwoord
Leeswijzer
Financiële samenvatting
Financieel perspectief
Paragrafen
Openbaarheidsparagraaf
Bedrijfsvoering
Lokale heffingen
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Onderhoud kapitaalgoederen
Financiering
Verbonden partijen
Grondbeleid
Subsidieverlening
Financiële begroting
Overzicht van baten en lasten
Overzicht van baten lasten per taakveld
Incidentele baten en lasten
Structurele mutaties reserves
Staat van investeringen
Reserves en voorzieningen
Geprognosticeerde balans
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten
Kerngegevens
EMU-Saldo
Verplichte BBV Beleidsindicatoren
Activiteiten
Tonen
Activiteiten (251)
Aanbieden van een sluitende begroting 2026, ondanks het financieel ravijn. Hierin is het jaar 2026 of 2029 sluitend.
Aangaan en borgen van de relatie met lokale organisaties in het kader van voorlichting. Lokale organisaties waarmee we gaan samenwerken op het gebied van digitale veiligheid zijn de bibliotheek, verzorgingshuizen, ouderenorganisaties en basisscholen.
Aansluiten bij de Strasse des Friedens (“Vredesstraat”).
Actief en Gezond: De kans om deel te nemen aan sport, spel en ontspanning, thuis, op school en in de samenleving. Je lichamelijk en geestelijk goed voelen.
Actualiseren van regelgeving en beleid op basis van een in 2024 uit te voeren prioritering.
Adviezen leveren die kwalitatief goed zijn.
Adviezen op tijd leveren.
Afronden van de implementatie van de nieuwe bevolkingszorgorganisatie (Bevolkingszorg 3.0).
Afspraak met Cazas Wonen om te streven naar het toewijzen van 10 contingent-woningen voor Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen (MOBW).
Alle circulaires van het gemeentefonds vertalen naar effecten IJsselstein.
Alle communicatieadviseurs hebben de basistraining crisiscommunicatie gevolgd.
Alleen doen wat nodig is (niet alles is Jeugdhulp).
Begeleiding naar werk, scholing en/of participatie samen met partners als het Lokaal Werkteam en Werk en Studie Statushouders.
Bekendheid vergroten onder inwoners van vervoersservices die toegankelijk zijn zonder indicatie, zoals de Pulse Pendel, de Gouden koets, de Buurtbus en de Zender Express.
Betere afbakening Jeugdhulp.
Betrekken van en acceptatie van inwoners met een geestelijk gezondheidsprobleem door onder andere twee keer per jaar organiseren Mental Health First Aid trainingen voor professionals en vrijwilligers en vergroten bekendheid Enik Recovery College.
Bevorderen digitale vaardigheid (Informatiepunt Digitale Overheid).
Bevorderen van gebruik van lichte vormen van ondersteuning om zware zorg te voorkomen.
Bevorderen van onderlinge bekendheid tussen culturele partners, het onderwijs, welzijnspartners.
Bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn afhandelen.
Bij alle collegebesluiten en raadsvoorstellen zorgen we een open en transparante belangenafweging.
Bijdragen aan juridisch control en risicomanagement, door het jaarlijks uitvoeren minimaal 1 intern onderzoek.
Bijeenkomsten Welkome Wijk voor professionals, vrijwilligers en inwoners (3 tot 6 bijeenkomsten) en bewustzijnscampagne ‘Zeg eens hoi’ in alle Lekstroomgemeenten.
Blijvend inzetten van programma’s die inwoners stimuleert gezond te eten, te bewegen en op een gezond gewicht te komen en te blijven. Dat zijn onder andere programma JOGG (gezonde jeugd, gezonde toekomst) en de Gezonde School-aanpak.
Centraal punt voor informatie en ontmoeting.
Continueren en verder door ontwikkelen van het integraal samenwerken door het lokaal werkteam en het sociaal team bij inwoners met problemen op meerdere gebieden (werk en inkomen, jeugd, Wmo).
Controlebevindingen worden achteraf gerepareerd. We ondernemen acties om dezelfde fouten te voorkomen. Dit zorgt ervoor dat we geen jaarlijks terugkerende bevindingen hebben in onze eigen controles.
Creëren van rust- en ontmoetingspunten zoals picknickplekken en bankjes.
De achterstanden op de taakstelling zoveel mogelijk inhalen in 2025
De buurtsportcoaches bieden structureel aanbod in de openbare ruimte voor diverse doelgroepen. Zoals sport en spel voor kinderen en jongeren op het Cruyff Court, het Lange Land en wandelen met de QR FIT route.
De gemeente biedt sportverenigingen verenigingsondersteuning.
De gemeente realiseert met de inzet van de buurtsportcoaches beweegaanbod gericht op het verbeteren van de motorische ontwikkeling van de jeugd.
De gemeente realiseert met de inzet van de buurtsportcoaches en sport-overstijgende partners een structureler aanbod van sport en spel in de openbare ruimte.
De gemeente realiseert met inzet van de buurtsportcoaches een passend sport- en beweegaanbod voor alle IJsselsteinse inwoners.
De kwaliteit van beslissen (publiekrechtelijk en privaatrechtelijk) bewaken door wekelijke toetsing van college- en raadsvoorstellen.
De subsidieregeling Samen IJsselstein evalueren en de voortgang op het thema Eenzaamheid voor 2026 bepalen.
De Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs IJsselstein herijken.
Doorgaan met en uitbreiden van het in 2024 opgestarte bestuurlijk leefbaarheidsoverleg.
Doorgaan met het uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur door o.a. het bevorderen van de samenwerking in en zichtbaarheid van het culturele veld. Onderdeel hiervan is het organiseren van Cultuurcafés bij en in samenwerking met culturele partners.
Doorgaan met vergroten van de zichtbaarheid van het culturele aanbod door inzet van o.a. CultiTijd en andere communicatiemiddelen.
Doorgaan met zoeken naar mogelijkheden om statushouders te huisvesten, door onder andere het vergroten van de woningvoorraad en het verminderen van de druk op de woningvoorraad.
Doorontwikkelen MS365 voor het veilig samenwerken met documenten binnen en buiten gemeenten.
Een duurzame infrastructuur met ketenpartners (huisartsen, woningcorporatie en zorgaanbieders).
Een goed en toegankelijk aanbod van preventieve en vrij toegankelijke voorzieningen.
Een set met hulpmiddelen ontwikkelen en beschikbaar maken die de gemeente en haar stakeholders helpt om hun participatieproces eenduidig in te richten.
Eenvoudige overgang tussen Jeugdwet en Wmo.
Eenvoudige schadeclaims binnen 8 weken afhandelen.
Evalueren van het uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur 2022-2025 samen met de culturele partners door o.a. een enquête en cultuurtafels.
Geactualiseerd financieel beleid ter vaststelling aanbieden aan de raad.
Gerespecteerd en erbij horen. Gehoord voelen en serieus genomen worden. Geaccepteerd worden als deel van de gemeenschap. Hulp krijgen bij het overwinnen van sociale-, fysieke-, economische en onderwijsachterstanden.
Gesprekscycli invoeren waaronder ook thema’s als integriteit, mobiliteit, veiligheid en duurzame inzetbaarheid.
Herijken “Koers Sociaal Domein” inclusief uitvoering VN verdrag inzake personen met een handicap.
Het bestand van regelgeving en beleidsregels actueel houden.
Het gebruik van alcohol en drugs onder jongeren onder de 18 jaar terugdringen naar respectievelijk onder de 15% en onder de 10%. Om dit te bereiken zetten wij in op de trainingen aan docenten op het middelbaar onderwijs.
Het vindbaar en bruikbaar maken van het gemeentelijke register voor gemeentelijke monumenten.
Huisartsen verwijzen meer patiënten die gebaat zijn met welzijnsdiensten naar Welzijn op Recept.
Hulp is toegankelijk en in de buurt. De zes buurthuizen Oase, Zenderstein, Kameraplein, Studio 10, Xpress en Xperience blijven bestaan.
Ieder jaar minimaal 1 opleiding aanbieden voor de GIJS Academie.
Ieder kwartaal uitkomsten intern monitoren en rapporteren.
Implementeren van het beleid Mensenhandel in de organisatie in samenwerking met de omliggende gemeenten.
In 2025 stimuleren we het gebruik van de verplichtingenadministratie extra door dit mee te nemen in trainingen en bewustwording.
In aanbestedingen voor onderhoud van de openbare ruimte geven wij aandacht aan. duurzaamheid, waaronder voorkeur voor duurzame materialen, afstand en hergebruik materialen.
Individuele begeleiding van statushouders waarbij een persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP) wordt gemaakt. Hierdoor wordt een passende leerroute per statushouder gevonden zodat iedereen mee kan doen op het eigen niveau.
Integraal werken binnen het sociaal domein: kunst en cultuur zien als kans tot maatschappelijke participatie.
Inventariseren sturingsinformatie externe partijen in relatie tot informatiemanagement om regie te houden op de uitbestede diensten.
Invulling en uitvoering geven aan het districtelijk actieplan Digitale Veiligheid.
Inzet Hospitaregeling in afstemming met team Ruimte en Projecten zodat alternatieve woonvormen benut worden en woningdelen bevorderd wordt;
Inzetten van een coördinator Welzijn op Recept als schakel tussen de gemeente, huisartsen, welzijn en regio Lekstroom
Inzichtelijk maken welke voorzieningen en hulp er zijn in de stad en de regio.
Jaarlijks bijwerken van de sociale kaart en de links en informatie op de website van de gemeente en de zorginstellingen.
Jaarlijkse ENSIA audit met onder andere BIO, DigiD en Suwinet.
Kinderen groeien zoveel mogelijk thuis in een veilige en beschermde omgeving op en de benodigde hulp moet zoveel mogelijk dichtbij de leefomgeving van het kind beschikbaar zijn.
Klachten over gedrag binnen de wettelijke termijn afhandelen.
Leven Lang Ontwikkelen.
Lokaal uitvoering geven aan het toegankelijkheidsproject van de provincie waarbij coaches worden ingezet om mensen die nog niet zelfstandig reizen vertrouwd te maken met het Openbaar Vervoer.
Mantelzorger krijgt sneller passende ondersteuning door meer regie bij Steunpunt Mantelzorg.
Meedoen aan campagnes vanuit het rijk en de provincie om mensen meer te laten lopen en op de fiets te krijgen.
Meer dan 80% van de inwoners ervaart eigen regie bij het ontvangen van hulp of ondersteuning. Hierbij kijkt het Sociaal Team samen met de inwoner naar de best passende ondersteuning, afgestemd op persoonlijke mogelijkheden en kenmerken.
Meer regie bij Steunpunt Mantelzorg (bijvoorbeeld door het bieden van kortdurende respijtzorg en het adviseren van kortdurend verblijf).
Mogelijkheden verkennen voor duurzame vervoersservice, zoals het inzetten van elektrische golfkarren.
Nieuwe organisatie-brede wetgeving voor de datum van inwerkingtreden invoeren.
Ondersteuning bieden aan Oekraïners. Zowel Oekraïners die in de gemeentelijke opvang verblijven als die bij particulieren ondergebracht zijn. Deze ondersteuning is onder andere op het gebied van opvang, werk, taal en onderwijs voor de kinderen.
Ondersteuning vanuit de Wmo is passend en toegankelijk.
Onderzoek naar- en uitvoering van- brede groepsaanbod ‘ondersteuning in dag-en weekplanning’ voor mensen met autisme door Enik Recovery College IJsselstein, als voorliggende voorziening.
Ongevraagde adviezen leveren die kwalitatief goed zijn en op tijd zijn voor bestuurlijke besluitvorming.
Op basis hiervan maken we een plan voor deze periode en de acties die we in 2025 gaan uitvoeren.
Opstellen en uitvoeren van een controleplan en controleprogramma’s. Hiermee toetsen we de rechtmatige uitvoering van onze processen.
Opstellen informatiebeleidsplan en informatieveiligheidsplan.
Opstellen uitvoeringsprogramma Kunst en Cultuur 2026-2029 met culturele partners.
Opstellen van een afwegingskader waar de huisvestingopgave voor aandachtgroepen wordt getoetst en geprioriteerd.
Opstellen van ons strategisch personeelsbeleid naar de toekomst toe.
Opzetten van het online platform voor vrijwilligerswerk ‘NL voor elkaar’.
Passend taalaanbod voor de diverse leerroutes binnen het inburgeringsstelsel. Hiervoor worden op regionaal niveau afspraken gemaakt met taalaanbieders.
Plaatsen van beweegtoestellen in de openbare ruimte.
Samen met de participatiewerkgroep het nieuwe participatiebeleid evalueren.
Samen met de schoolbesturen een nieuw Integraal Huisvestingsplan Onderwijs opstellen.
Samen met onze uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) en de andere WIL-gemeenten (Nieuwegein, Houten en Lopik) werken we aan de doorontwikkeling van de dienstverlening van WIL.
Samen met sociale partners vergroten we de bekendheid van voorliggende voorzieningen, zodat meer inwoners, vooral 75-plussers, hiervan gebruikmaken.
Stabilisatie aantal meldingen Meldpunt Bezorgd in 2025 ten opzichte van 2024.
Start maken met het Inrichten van sociale infrastructuur ‘Lekstroom Werkt’ voor de uitvoering van de Participatiewet en Wet sociale werkvoorziening;
Statushouders zo goed mogelijk gespreid over de gemeente huisvesten in het belang van integratiekansen en de balans en leefbaarheid in de wijk
Stimuleren buitenspelen. Kinderen moeten het liefst minimaal drie keer per week buiten spelen. Voor 2025 is het doel dat dit boven de 71% ligt.
Stimuleren dat inwoners gebruikmaken van hun eigen mogelijkheden en oplossend vermogen
Stimuleren taal- en leesontwikkeling via de bibliotheek.
Stimuleren van het gebruik van de incidentele subsidie (initiatievenbudget).
Stress onder jongeren verminderen door o.a. activiteiten gericht op het bevorderen van zelfvertrouwen, vitaliteit en contact met anderen (JoinUs en IJsselsteinse jacht).
Tenminste 60% van de medewerkers zijn getraind in het schrijven van begrijpelijke taal (B1) binnen het project Direct Duidelijk.
Trainen van medewerkers van de gemeente (sociaal- en jeugdteam en handhavers) over hoe signalen herkend kunnen worden en wat het bijbehorende handelingsperspectief is.
Training ontwikkelen voor medewerkers die veel met partijen in de samenleving samenwerken.
Uitbreiding Outreachteam met Wijk-GGZ-er (snijvlak van zorg en veiligheid) (bij toekenning externe subsidie ZonMw Wmo).
Uitvoeren bewustwordingsplan informatievoorziening.
Uitvoeren en monitoren afspraken in de Uitvoeringsagenda Woonzorgvisie.
Uitvoeren hervormingsagenda jeugd.
Uitvoeren ketenaanpak valpreventie inclusief voor- en natraject.
Uitvoeren toekomstscenario kind en gezin.
Uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek.
Uitvoeren van 2 integrale controles samen met onze veiligheidspartners.
Uitvoeren van het lesprogramma Digivitaler.
Uitvoeren van het project Jong leren eten voor kinderen en jongeren op de kinderopvang en op school met als doel aanleren van het maken van gezonde en duurzame voedselkeuzes.
Uitvoering doordecentralisatie Beschermd Wonen U16.
Uitvoering geven aan de Financiële verordening, de Nota waardering & afschrijving, de Nota reserves en voorzieningen, het Treasury statuut en de Budgethoudersregeling.
Uitvoering geven aan NIS2 richtlijnen en de vernieuwde BIO 2.0 normenkader.
Uitvoering Meldpunt Bezorgd.
Uitvoering Plan van Aanpak Dakloosheid U16.
Vaststellen 3 kwartaalrapportages.
Verantwoordelijkheid en ontplooiing. Een actieve en verantwoordelijke rol nemen. Kansen en ondersteuning krijgen en pakken om te leren en je talenten te ontwikkelen.
Verbeteren regionale samenwerking o.a. gezamenlijke inkoop jeugdhulp en Wmo.
Verbeteren van dienstverlening op basis van het onderzoek en monitoring.
Verminderen van eenzaamheid door o.a. koffiemiddagen, buurtkamers, spelmiddagen en creatieve en sportieve activiteiten.
Versterken Sociaal Team, capaciteit, kennis en ervaring.
Verzoeken om informatie en openbaarmaking (Wet open overheid) binnen de wettelijke termijnen afhandelen.
Verzoeken volgens de privacywetgeving (AVG) binnen de wettelijke termijnen afhandelen.
Voldoen aan de wettelijke taakstelling die het Rijk elk halfjaar opstelt wat betreft de aantallen statushouders die moeten worden gehuisvest.
Voor de interne coördinatie van alle activiteiten in relatie tot het toekomstbeeld en het uitvoeringsprogramma richten we een gebiedsteam in.
Voorkomen escalatie door eerder oppakken signalen en snellere opvolging meldingen.
Voortzetten van de opvangvoorziening voor Oekraïense ontheemden.
Voortzetten van het Taalhuis.
Vooruitlopend op ETHOS-telling (mbt dakloosheid) in 2026 intern onderzoek naar dakloosheid in IJsselstein.
Voorzieningen en ondersteuning zijn inzichtelijk gemaakt in 2025.
We actualiseren de bij regelgeving en beleid horende werkprocessen en werkinstructies in het kader van handhaving.
We actualiseren het overzicht informatielandschap om zicht te krijgen op de applicaties binnen de organisatie.
We adviseren scholen over aanvullende lessen over jongeren en criminaliteit.
We beginnen met de eerste activiteiten uit het Uitvoeringsprogramma Binnenstad.
We behouden het (digi)toegankelijkheidsniveau van de gemeentelijke website op B en verbeteren dit door onder andere de documenten en pagina's verder aan te passen.
We besteden het financieel systeem aan.
We bestrijden gezondheidsachterstanden als gevolg van armoede door het organiseren van structureel aanbod (informatiemateriaal, cursus) over gezond en betaalbaar eten.
We bevorderen kunst en cultuur door en voor alle inwoners door een aansprekend, divers cultureel aanbod.
We bieden de raad een aangepaste Woonvisie aan.
We bieden de raad een detailhandelsvisie aan.
We bieden de raad een RES (Regionale Energiestrategie) Herijking aan.
We bieden de raad een uitnodigingskader voor zonnevelden aan.
We bieden de raad een warmteprogramma aan met keuzes voor alternatieve warmtebronnen en een planning tot 2035.
We blijven inzetten op energiebesparing en het bestrijden van energiearmoede op basis van de evaluatie uit 2024.
We breiden het recreatief routenetwerk uit.
We brengen verschillende risico-analyses samen tot één integrale risico-analyse. Hierin is aandacht voor financiële risico’s, frauderisico’s en beleidsrisico’s.
We communiceren op een begrijpelijk taalniveau (B1) en trainen de medewerkers daarin binnen het project Direct Duidelijk.
We creëren fietsenstallingen waar fietsers het voetgangersgebied naderen.
We doen onderzoek naar verbetering van de verkeersveiligheid van de Noord IJsseldijk.
We evalueren de implementatie van de Wet kwaliteitsborging.
We evalueren na afloop van het introductieprogramma de ervaringen van de nieuwe medewerker.
We evalueren onze lokale arbeidsvoorwaarden en stellen deze eventueel bij waar nodig.
We faciliteren of ontwikkelen projecten die bijdragen aan de realisatie van 2.500 woningen in het jaar 2030.
We gaan de samenhang tussen de werkvelden veiligheid en zorg versterken door (de in 2024 te inventariseren) verbeterpunten door te voeren.
We gaan door met de uitvoeringsagenda die hoort bij het beleidsplan armoede, schulden, minimabeleid gemeente IJsselstein 2024-2028.
We gaan een visie op toerisme en recreatie opstellen.
We gaan het inhuursysteem Flextender volledig benutten.
We gaan het instroomproces opnieuw inrichten met behulp van de LEAN-werkmethode.
We gaan het recruitmentsysteem Easycruit invoeren.
We gaan het schoolplein aan de Bratislavastraat herinrichten.
We gaan inventariseren wat in de periode tot aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 nog aandacht vraagt.
We gaan ons introductieprogramma voor nieuwe medewerkers optimaliseren.
We gaan op een uniforme wijze samenwerken met Montfoort en Lopik bij de organisatie en uitvoering van crisiscommunicatie.
We gaan Prinses Margriet- en Christinaplein e.o. herinrichten.
We geven een gezamenlijk beeld van de opgaves samengebracht vanuit verschillende disciplines.
We geven uitvoering aan de Visie en Uitvoeringsagenda klimaatadaptatie en het IBOR.
We hebben aandacht voor diversiteit en inclusie.
We hebben grip op ontwikkelingen via een door bestuur en organisatie gezamenlijk samengestelde langetermijnplanning.
We investeren in 2025 verder in de samenwerking met de welzijnsorganisatie door het opstellen van duidelijke resultaatafspraken en rapportages.
We leggen prestatieafspraken voor specifieke doelgroepen met Cazas Wonen vast.
We maken digitaal aangifte doen van een geboorte mogelijk.
We maken digitaal aangifte doen van overlijden door begrafenisondernemers mogelijk.
We maken een comfortabele en aantrekkelijke fietsroute naar de Nedereindse Plas.
We maken een evaluatiekader waarmee we samenwerkingen kunnen evalueren.
We maken een keuze over de gewenste fietsroute door of om de binnenstad.
We maken een opleidingsplan en gerichter opleidingen aanbieden.
We maken een plan waarmee we in 2030 volledig voldoen aan de Woo. Deze termijn is door het rijk opgelegd. Dit plan bevat een concrete tijdsplanning van de maatregelen die we nemen.
We monitoren de opvolging van acties die komen uit onze eigen controle of die van de accountant. We streven naar nul grote tekortkomingen in de managementletter en het accountantsverslag.
We monitoren en analyseren de bezoekers, leegstand, branchering, trends en ontwikkelingen.
We nemen bestuurlijk actief deel aan regionale overleggen, zoals VNG bestuur, commissielid financiën VNG en provincietafels.
We ondersteunen en stimuleren vrijwilligersorganisaties en verenigingen op cultureel gebied om andere doelgroepen te betrekken als deelnemer, vrijwilliger of toeschouwer.
We ondersteunen ondernemers in het buitengebied bij het opzetten van niet-agrarische (neven)activiteiten.
We onderzoeken de mogelijkheden van huisvesting voor asielzoekers.
We onderzoeken de mogelijkheid om de parkeerplaats Groenvliet efficiënter in te richten.
We ontwikkelen een management dashboard waarin doelen van al onze interne processen zijn opgenomen en worden gemeten. Dit gebeurt ieder kwartaal. Uitkomsten worden besproken in het managementteam en acties worden bepaald.
We optimaliseren de stadsmarketing en versterken de regionale samenwerking.
We passen dit kader toe op alle verbonden partijen. Op basis hiervan evalueren we of de wijze van samenwerking nog passend is.
We plaatsen extra laadpalen in de openbare ruimte volgens de laadkaart.
We plaatsen in de Weidstraat en Kloosterstraat een camera om verkeer buiten de venstertijden te weren.
We realiseren plekken voor dagrecreatie en hotelovernachtingen.
We renoveren diverse onderdelen van de oude stadsmuur en stadspoorten.
We richten de Overtoom anders in als onderdeel van een nieuw verkeerscirculatieplan, zodat onze inwoners meer genieten van dit plein.
We richten het Vingerhoekhof autovrij in.
We richten minimaal 20 speelplaatsen opnieuw in.
We signaleren schulden vroegtijdig, maken ze hanteerbaar en bieden perspectief o.a. door samen met WIL de vroegsignalering schulden te verbeteren.
We starten een pilot met de huisartsen waardoor de huisartsen niet meer zelf verwijzen maar verwijzen naar het Sociaal Team die het daarna oppakt.
We starten onderzoeken op naar het klimaatbestendig inrichten van diverse straten.
We stellen de Bewaarstrategie op.
We stellen de Cloud strategie op.
We stellen de Nota kostenverhaal vast.
We stellen een communicatiestrategie op.
We stellen een Cultuurhistorische Waardenkaart op.
We stellen een Cultuurhistorische Waardenkaart op.
We stellen een Documentair Informatieplan op.
We stellen een duurzaam Meerjarenonderhoudsplan vastgoed op.
We stellen een eerste conceptwijziging van het omgevingsplan op.
We stellen een isolatieprogramma op om inwoners te ondersteunen en voeren deze uit.
We stellen een soortenmanagementplan op om woningisolatie te vergemakkelijken en meer inzicht in de biodiversiteit in de stad te krijgen.
We stimuleren de OV-bereikbaarheid van de bedrijventerreinen rondom de Baronieweg.
We stimuleren de toegankelijkheid van- en fietsvoorzieningen bij OV-haltes op basis van de uitvoeringsagenda OV visie Lopikerwaard.
We stimuleren een fusie tussen ODRU en RUD om te voldoen aan de robuustheidsvereisten voor omgevingsdiensten.
We stimuleren een verbeterde knooppuntfunctie en verblijfskwaliteit van busstation Binnenstad.
We stimuleren initiatieven van talentontwikkeling tussen onderwijs, uitvoeringsorganisaties en ondernemers met als doel voldoende gekwalificeerd personeel.
We toetsen of onze maatregelen die de risico’s verkleinen goed werken. En bepalen extra acties om het totaal aan risico’s te reduceren tot een acceptabel niveau.
We verbeteren de digitale informatievoorziening en dienstverlening met een (technisch) nieuwe gemeentelijke website.
We verbeteren de verkeersveiligheid op de Lorentzlaan.
We verbeteren onze dienstverlening aan ondernemers op basis van het accountmanagementplan uit 2024.
We verbeteren onze dienstverlening aan zzp’ers op basis van een behoefte-inventarisatie en stimuleren de verhoging van de organisatiegraad.
We verlenen medewerking aan het te ontwikkelen bedrijventerrein De Kroon en de ontwikkeling van Lage Dijk.
We verlenen subsidies aan bewoners en ondernemers voor klimaatadaptieve maatregelen.
We vernieuwen het dak van het oude stadhuis.
We versterken de samenwerking tussen gemeente, Lokaal werkteam en uitvoeringsorganisaties (WIL, Werkwijss en Wess) ten aanzien van de personeelsbehoefte van lokale bedrijven.
We versterken de vroeg- en voorschoolse educatie(VVE) om meer onderwijskansengelijkheid te bereiken.
We vervangen de openbare verlichting in de binnenstad voor duurzamer LED verlichting.
We verwijderen zinloze verharding bij onderhoudswerkzaamheden en projecten.
We voeren de acties uit die in dit plan voor 2025 zijn opgenomen. Hiermee voldoen we ook aan de 5 informatiecategorieën die in 2025 al verplicht zijn.
We voeren de mogelijkheid in om op afspraak een flitshuwelijk te laten voltrekken.
We voeren een evaluatie van het traject Van Afval Naar Grondstof (VANG) uit.
We voeren een onderzoek uit naar ‘soft controls’. Hierbij wordt (onder andere) onderzocht of cultuur en gedrag binnen onze organisatie voldoende bijdragen aan het verkleinen van risico’s.
We voeren een zogenaamd ‘213a’ onderzoek uit naar de effectieve en doelmatige inzet van ons vastgoed.
We voeren het Integrale Beheersplan Openbare Ruimte (IBOR) uit.
We voeren wekelijks een juridische toets uit op college- en raadsvoorstellen.
We voldoen aan onze wettelijke plicht om mensen met een verblijfsvergunning aan een woning te helpen.
We werken mee aan uitvoering van het Utrechts Programma Landelijk Gebied om de toekomst voor onze agrarische sector te verzekeren.
We werken regionaal samen aan een vernieuwde uitvoerings- en handhavingsstrategie en geven lokaal uitvoering aan.
We wijzen nieuw erfgoed aan daar waar het een bijdrage levert aan het versterken van ons monumentale vastgoed (gemeentelijke monumenten).
We willen voorkomen dat mensen met zorgwekkend gedrag in aanraking komen met politie, justitie, schuldeisers e.d. en mogelijk daardoor niet de passende zorg en ondersteuning krijgen die nodig is.
We zetten volgende stappen in de uitvoering van het gebiedsperspectief voor het Kromme IJsselgebied.
We zijn zichtbaar in de wijk en weten wat er speelt.
We zijn zichtbaar voor de juiste doelgroepen met als doel het vervullen van onze vacatures en een goede mix van eigen medewerkers en inhuur (flexibele schil).
We zorgen dat inwoners met een laag inkomen mee kunnen doen met energiebesparing om kosten te besparen door uitbreiding van het sociaal programma energie-aanpak met grotere isolerende maatregelen waar nodig en mogelijk.
Zoeken en realiseren van nieuwe asielopvang binnen de gemeente en/of samenwerken met omliggende gemeenten om asielopvang mogelijk te maken.
Vorige
/ 636
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk