In deze samenvatting geven wij inzicht in de ontwikkeling van de financiële positie van onze gemeente. Het actuele saldo van de betreffende jaarschijf uit de begroting 2024 is hiervoor het vertrekpunt. De wijzigingen ten opzichte van dit saldo worden onder de tabel toegelicht.
Het saldo wijkt positief af van hetgeen eerder vermeld is in het kader van het ravijnjaar. Dit is te verklaren doordat in deze begroting geen rekening is gehouden met de effecten van de herijkingsoperatie. Dit komt doordat verdere opbouw van de herijking van het gemeentefonds pas bekend wordt na onderzoek naar de effecten hiervan.
Ook hebben wij in aanloop van het ravijnjaar de in vorige jaren niet besteedde delen van budgetten vrij laten vallen ten gunste van het saldo. Ditzelfde is het geval een deel van de middelen die gereserveerd waren voor de hogere energielasten. Hiermee verbetert het financieel perspectief in deze begroting ten opzichte van het uitgangspunt voor de noodzakelijke bezuinigingen in verband met het ravijnjaar.
Als laatste is het amendement om de stelpost Voortgang coalitie vrij te laten vallen in deze publicatieversie van de begroting verwerkt.
Ontwikkeling financieel perspectief op hoofdlijnen | ||||
---|---|---|---|---|
- = nadeel, + is voordeel, bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Saldo primitief | 388 | -3.496 | -4.665 | -3.795 |
Financieel effect Meicirculaire 2024 | -2.565 | -511 | -383 | -447 |
Saldo na verwerking meicirculaire | -2.177 | -4.007 | -5.048 | -4.242 |
Mogelijke totale extra lasten herijking gemeentefonds | 0 | -2.680 | -2.680 | -2.680 |
Mogelijk toekomstig tekort | -2.177 | -6.687 | -7.728 | -6.922 |
Opbouw herijking gemeentefonds nog niet bekend | 0 | 2.680 | 2.680 | 2.680 |
Saldo voor begroting | -2.177 | -4.007 | -5.048 | -4.242 |
Mutaties begroting | ||||
Vrijval stelpost Ambtelijke bezetting (raadsvoorstel januari) | 174 | 174 | 174 | 174 |
Vrijval stelpost prijs- en loonindexatie | 739 | 739 | 739 | 739 |
Actualisatie budgetten | 658 | 683 | 704 | 652 |
Bijstelling inkomsten afvalstoffenheffing | 215 | 177 | 189 | 215 |
Actualisatie investeringsplanning | 128 | 49 | -292 | 221 |
Voorstellen Kadernota 2025 | -11 | 0 | 0 | 0 |
Amendement vrijval stelpost Voortgang coalitie | 200 | 200 | 200 | 200 |
Saldo Programmabegroting 2025 | -74 | -1.985 | -3.334 | -2.041 |
Vrijval stelpost Ambtelijke bezetting
Op 7 maart 2024 heeft de raad besloten om het restant van de stelpost Ambtelijke bezetting op sterkte vrij te laten vallen. Dit werkt positief door in het financieel perspectief.
Vrijval stelpost prijs- en loonindexatie
In de stelpost prijs- en loonindexatie was een bedrag opgenomen voor de indexatie van de energiekosten. Doordat de prijzen voor energie flink gedaald zijn kunnen we een deel van de stelpost vrij laten vallen. Dit werkt positief door in het financieel perspectief.
Actualisatie budgetten
In aanloop naar de inventarisatie van bezuinigingsmogelijkheden voor het ravijnjaar hebben we alle budgetten kritisch doorlopen en geactualiseerd. Het gaat hierbij niet om bezuinigingen maar enkel om het bijstellen van budgetten die niet gebruikt worden of te hoog waren geraamd. Dit resulteert in een voordeel van € 658.000 in 2025.
Bijstelling inkomsten afvalstoffenheffing
Jaarlijks actualiseren we de inkomsten van de afvalstoffenheffing. Dit werkt positief door in het financieel perspectief.
Actualisatie investeringsplanning
Bij het opstellen van de begroting wordt de investeringsplanning geactualiseerd. Deze actualisatie resulteert in een voordeel van € 128.000 in 2025.
Voorstellen Kadernota
Dit zijn de kosten voor de aangenomen Kadernota voorstellen. In 2025 is dit incidenteel € 11.000.
Amendement vrijval stelpost Voortgang coalitie
Bij de begrotingsbehandeling is het amendement aangenomen om de stelpost Voortgang coalitie vrij te laten vallen. Dit is in deze publicatieversie van de begroting verwerkt.
Ontwikkeling Algemene reserve en weerstandsvermogen
Het totaal van geïdentificeerde risico’s (zie totaal risico’s) voor 2025 bedraagt ca. € 5,7 mln. De beschikbare weerstandscapaciteit is per eind 2025, ca € 11 mln. waarmee de factor weerstandsvermogen op 1,9 komt. De factor weerstandsvermogen neemt vanaf 2027 af als gevolg van de sterk teruglopende Rijksbijdrage en zakt naar verwachting in 2028 naar 1,2. Dit is onder de gewenste norm van 1,5.
Incidentele weerstandscapaciteit (in € ) | ||||
---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Algemene reserve | ||||
Saldo per begin van het boekjaar | 12.160.181 | 11.046.903 | 12.162.675 | 10.173.673 |
Geraamde mutaties via de reguliere exploitaties | -22.758 | 1.189.711 | -4.382 | 0 |
Geraamde mutaties via de balans/resultaatbestemming | -1.090.520 | -73.939 | -1.984.620 | -3.333.696 |
Totaal incidentele weerstandscapaciteit per eind boekjaar | 11.046.903 | 12.162.675 | 10.173.673 | 6.839.977 |
Provincie en toezicht
De provincie houdt via onze begroting en jaarrekening toezicht op de gemeentelijke financiële positie. Onderdeel van het toezicht is de controle of onze begroting ‘structureel sluitend’ is. Hierbij wordt beoordeeld of wij structurele lasten met structurele baten dekken. Dit geeft aan dat de structurele lasten, bij gelijkblijvende omstandigheden, ook op de langere termijn gedekt kunnen worden.
Om aan de vereisten voor het minimale ‘repressieve’ begrotingstoezicht te voldoen moet de begroting minimaal structureel sluitend zijn in het eerste of laatste jaar. In de onderstaande tabel kunt u lezen dat onze begroting in 2025 structureel sluitend is en we hiermee aan de eis voldoen. In de financiële begroting vind u onder ‘Incidentele baten en lasten’ de uiteenzetting van het structurele saldo.
Structureel begrotingssaldo | ||||
---|---|---|---|---|
- = nadeel, + is voordeel | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Begrotingssaldo | -74 | -1.985 | -3.334 | -2.041 |
Saldo incidentele baten en lasten | 1.492 | 173 | 200 | 135 |
Totaal | 1.418 | -1.812 | -3.134 | -1.906 |