Het programma Inkomen, jeugd en Wmo gaat over de taken die de gemeente heeft binnen het sociaal domein. Het gaat om een breed pakket aan taken op het gebied van de jeugdhulp, maatschappelijke ondersteuning (Wmo), werk en inkomen, inburgering en integratie, gezondheidszorg en wijkbewust werken.
Inkomen, jeugd en Wmo - Programma 5
Inburgering en integratie
Spreidingswet
Op 1 februari is de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen, beter bekend als de Spreidingswet, ingegaan. Deze wet moet ervoor zorgen dat er voldoende opvangplekken komen en een evenwichtiger verdeling van asielzoekers over Nederland. Het nieuwe kabinet wil de Spreidingswet intrekken. Of, hoe en wanneer dat gebeurt, is op dit moment onduidelijk.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?Voldoen aan de gemeentelijke taak ‘mogelijk maken asielopvangvoorzieningen’
Statushouders integreren snel en goed
Zodra asielzoekers een verblijfsvergunning krijgen worden ze statushouders. Ze worden dan gekoppeld aan een gemeente en de gemeente moet zorgen voor passende huisvesting. Door het tekort aan woningen is dit momenteel een grote uitdaging. Gemeenten hebben ook een belangrijke taak in het begeleiden van nieuwkomers, zoals statushouders, die inburgeringsplichtig zijn. Hoe beter de begeleiding en de voorzieningen, hoe sneller de statushouders mee kunnen doen in de samenleving en kunnen werken.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?Een goed en structureel aanbod waardoor statushouders snel deelnemen aan werk, scholing of participatie.
Passende huisvesting voor statushouders
KPI: We halen onze taakstelling ten aanzien van de huisvestiging van statushouders. |
Opvang ontheemden Oekraïne
Na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne heeft de Europese Unie de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) in werking gesteld. Hiermee hebben vluchtelingen uit Oekraïne in alle EU-lidstaten tijdelijk recht op opvang, medische zorg, werk en onderwijs. Deze richtlijn is in ieder geval tot en met 4 maart 2026 van kracht. Ook in IJsselstein vangen we Oekraïners op die onder deze richtlijn vallen.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?Realiseren van opvang en het bieden van perspectief op deelname aan de maatschappij door middel van werk, dagbesteding etc.
Volksgezondheid/Gezondheidszorg
Preventie, eigen verantwoordelijkheid en een gezonde leefomgeving
Terug naar navigatie - Preventie, eigen verantwoordelijkheid en een gezonde leefomgevingDe centrale opgave op het gebied van gezondheid voor de gemeente IJsselstein omvat het bevorderen van een gezonde leefstijl door preventie en vroegtijdige signalering van gezondheidsrisico's. Hierbij ligt de nadruk op eigen verantwoordelijkheid en normalisering van tegenslagen.
Daarnaast richt de gemeente zich op het creëren van een gezonde leefomgeving die beweging en sociale interactie stimuleert. Er is ook een focus op mentale gezondheid, met aandacht voor stress, eenzaamheid en dementie.
Tot slot is er inzet op de ondersteuning en zelfredzaamheid van alle inwoners, van jong tot oud, om een vitaal leven te kunnen leiden. In een integraal plan van aanpak inclusief uitvoeringsprogramma zijn de ambities, doelen en acties beschreven op het gebied van het Gezond en actief leven akkoord (GALA) en het integraal zorgakkoord (IZA). Hierin bouwen we voort op wat er al is en goed werkt en is er ruimte voor nieuwe activiteiten en aanpakken. We werken samen binnen de gemeente en met regionale en lokale partners.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?Mentale gezondheid
KPI: Deelname van minimaal 300 jongeren aan stressverminderende activiteiten zoals JoinUs en IJsselsteinse jacht. |
KPI: Vermindering van eenzaamheid met 5 % gemeten via de eenzaamheidsmonitor vanuit het RIVM. |
KPI: Minimaal 50 professionals en vrijwilligers hebben de Mental Health First Aid training gevolgd in 2025. |
Stimuleren gezonde leefstijl
KPI: Minimaal 90% van de basisscholen in IJsselstein neemt deel aan het Jongeren Op Gezond Gewicht-programma (JOGG) en de Gezonde School-aanpak. |
KPI: De gemeente organiseert ten minste één gemeentelijke buitenspeeldag in 2025. |
Vitaal ouder worden
KPI: Minimaal 80% van de 75-plussers die zich met een hulpvraag melden, ervaart eigen regie bij het ontvangen van hulp of ondersteuning van de gemeente. Dit wordt door het Sociaal Team uitgevraagd en geregistreerd. |
KPI: Het platform “NL voor elkaar” is operationeel in 2025 en heeft minimaal 200 geregistreerde unieke gebruikers. |
KPI: Minimaal 200 senioren hebben deelgenomen aan het Digivitaler programma in 2025. |
Werken aan een vitale stad
Inkomen
Bestaanszekerheid
Terug naar navigatie - BestaanszekerheidAls aanvulling op landelijk beleid en landelijke regelingen ondersteunen we inwoners onder de leefbare bestaansgrens waar en zolang nodig met financiële of persoonlijk hulp- en dienstverlening.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?Alle inwoners met een bijstandsuitkering zijn in beeld
KPI: 90% van onze inwoners (met een bijstandsuitkering) heeft een actueel plan van aanpak. |
Verminderen armoede en geldzorgen verminderen
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Zo lang mogelijk zelfstandig thuis
Terug naar navigatie - Zo lang mogelijk zelfstandig thuisDe gemeente wil dat inwoners zo lang mogelijk in goede gezondheid thuis kunnen wonen. Op het moment dat dit moeilijker wordt, kan de gemeente dit ondersteunen.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?Betere aansluiting tussen de velden in het Sociaal Domein
Wat gaan we daarvoor doen in 2025?
Eigen kracht, mogelijkheden en ondersteuning
Wat gaan we daarvoor doen in 2025?
Passend woningaanbod en zorg voor mensen met een kwetsbaarheid
Wat gaan we daarvoor doen in 2025?
Passende zorg voor onze inwoners
Wat gaan we daarvoor doen in 2025?
Verbeteren preventie door vroegsignalering en outreachend werken
Wat gaan we daarvoor doen in 2025?
Welzijn
Verbreden Wijkbewust Werken
Terug naar navigatie - Verbreden Wijkbewust WerkenBewoners kennen hun buurt of wijk het beste. Zij weten wat er leeft. Wij geloven in de kracht en de creativiteit van de samenleving en het eigen initiatief. De gemeente wil dat inwoners meebeslissen op initiatieven die hen raken en initiatieven die zij zelf ontplooien. We werken aan verbinding tussen mensen en dragen zo bij aan een sterke betekenisvolle sociale basis.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?Sociale structuren behouden
KPI: Het aantal activiteiten in de buurthuizen stijgt ten opzichte van 2024 en de inwoners weten de buurthuizen beter te bereiken. |
KPI: De voortgang en naleving van de resultaatafspraken met de welzijnsorganisatie worden halfjaarlijks gerapporteerd. |
Sociale structuren versterken
KPI: Het aantal georganiseerde wijkspreekuren, wijkschouwen, en informatieavonden door de gemeente stijgt met 20% binnen een jaar. De betrokken wijkbewoners en sleutelfiguren zijn in 2025 in kaart gebracht. |
KPI: Er vindt tweemaal per jaar een bestuurlijk en viermaal per jaar een ambtelijk vooroverleg met onze externe partners plaats. Minimaal vier gezamenlijke projecten of initiatieven rondom het thema leefbaarheid worden in 2025 opgepakt. |
KPI: Het aantal ingediende aanvragen voor de incidentele subsidie (initiatievenbudget) en Samen IJsselstein stijgt met 25% binnen een jaar na de start van de extra promotie-inspanningen. |
Jeugd
Minder zorg, meer aandacht.
Terug naar navigatie - Minder zorg, meer aandacht.Strubbelingen bij opvoeden en opgroeien horen bij het normale leven. Deze worden zoveel mogelijk thuis, op school of in de wijk opgepakt. Lukt dat niet, dan is inzet van professionele hulp mogelijk.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen in 2025?Financiële beheersbaarheid jeugdbudgetten
Jongeren van 0 tot 23 jaar de beste start en kansen bieden.
Wat mag het kosten
Terug naar navigatie - Wat mag het kostenExploitatie | Begroting 2024 na wijziging | Aanpassingen 2024-2025 | Primitieve Begroting 2025 | Primitieve Begroting 2026 | Primitieve Begroting 2027 | Primitieve Begroting 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 43.800.760 | -161.194 | 43.639.566 | 43.072.741 | 42.870.181 | 42.845.404 | |
Baten | 9.597.524 | -860.078 | 8.737.446 | 8.960.863 | 8.721.100 | 8.790.570 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 34.203.236 | 698.884 | 34.902.120 | 34.111.878 | 34.149.081 | 34.054.834 | |
Onttrekkingen | 476.861 | -442.819 | 34.042 | 22.733 | 58.528 | 27.791 | |
Stortingen | 17.542 | 0 | 17.542 | 17.542 | 17.542 | 17.542 | |
Mutaties reserves | -459.319 | 442.819 | -16.500 | -5.191 | -40.986 | -10.249 | |
Gerealiseerd resultaat | 33.743.917 | 1.141.703 | 34.885.620 | 34.106.687 | 34.108.095 | 34.044.585 |
Belangrijkste financiële afwijkingen
Terug naar navigatie - Belangrijkste financiële afwijkingenOnderwerp | Toelichting afwijkingen P5 Inkomen, Jeugd en Wmo | Aanpassing begrote lasten 2025 t.o.v. 2024 | Aanpassing begrote baten 2025 t.o.v. 2024 |
---|---|---|---|
Toelichting afwijkingen voor bestemming | |||
SPUK Wet inburgering | De bijdrage Wet inburgering is bij het opstellen van de begroting nog niet bekend. Bij bekendmaking wordt deze toegevoegd aan de begroting. | -691.668 | -691.668 |
Woonzorgvisie | Betreft incidenteel beschikbaar gestelde middelen voor de woonzorgvisie €75.000 en een bijdrage van de provincie. | -106.350 | -31.350 |
Eigenbijdrage Wmo | In 2024 was de verwachting dat de eigenbijdrage voor Wmo in 2025 ingevoerd ging worden. Dit is uitgesteld naar 2026. Hierdoor ontvangen we minder inkomsten. | -161.026 | |
Steunpunt Mantelzorg | Conform het collegevorstel in 2023 worden de kosten voor het Steunpunt Mantelzorg gedekt binnen het programma. Door besparingen binnen huishoudelijk ondersteuning is het budget structureel beschikbaar gesteld voor het Steunpunt Mantelzorg. | 50.000 | |
Energiearmoede en bijzonderbijstand | Betreft een uitgestelde prestatie van 2023 naar 2024 voor het beleid energiearmoede €106.000 en incidenteel beschikbaar gestelde middelen uit de Septembercirculaire voor bijzondere bijstand en vroegsignalering € 62.796 | -168.796 | |
Ondernemersondersteuning | Betreffen incidenteel beschikbaar gestelde middelen voor de impact van de coronacrisis. | -100.000 | |
Impact energiecrisis | Betreffen incidenteel beschikbaar gestelde middelen voor de impact van de energiecrisis. | -43.000 | |
Registratiesysteem Sociaal Domein | In 2024 is voor een nieuwe registratiesysteem incidenteel budget beschikbaar gesteld. | -200.000 | |
Asiel (inburgering) | Om gemeenten in staat te stellen alle inburgeraars passende ondersteuning te bieden hebben we extra middelen ontvangen in 2024. | -63.962 | |
Leerlingenvervoer | Voor het leerlingenvervoer is een aanbesteding geweest en daar is een nieuuwe contractpartner uitgekomen. Het nieuwe contract brengt hogere kosten met zich mee en dit is verwerkt in de begroting. | 118.552 | |
Actualisatie budgetten | In aanloop naar de inventarisatie van bezuinigingsmogelijkheden voor het ravijnjaar hebben we alle budgetten kritisch doorlopen en geactualiseerd. Dit resulteert in een voordeel van € 194.000 | -194.000 | |
Indexatie | De prijsgevoelige budgetten zijn met 2,3% geïndexeerd om de inflatie te compenseren. | 1.264.911 | 52.769 |
Totaal verschil saldo voor bestemming | -134.313 | -831.275 | |
Toelichting afwijkingen reserve mutaties | |||
In 2024 stonden onttrekkingen aan de Reserve Opschorting prestaties gepland inzake de uitgestelde prestaties conform jaarrekening 2023 en Q3 rapportage 2023. | -249.000 | ||
In 2024 is er een ontrekking aan de reserve gepland in verband met de aanschaf van een nieuwe registratiesysteem voor het Sociaal Domein. | -200.000 | ||
Totaal verschil saldo na bestemming | -134.313 | -1.280.275 |
Investeringen
Terug naar navigatie - InvesteringenProgramma | Omschrijving activum | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Progr. 5 | Agnes, Tandem IKC kinderopvang | 2.140.832 | |||
Progr. 5 - Totaal | 0 | 0 | 2.140.832 | 0 |
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenDeelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar de paragraaf verbonden partijen.
- GGD regio Utrecht
- Werk en Inkomen Lekstroom WIL
- WerkwIJSS
Kaderstellende documenten
Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten- Gemeentebeleidsmonitor 2021
- Uitvoeringsplan Opvang, wonen en herstel 2021
- Nota IJsselstein Gezond en Vitaal 2021-2025
- Regiovisies Jeugdhulp en Wmo 2021
- Inkoopkaders Jeugdhulp en Wmo 2021
- Lokaal Preventieakkoord IJsselstein 2021
- Koersdocument sociaal domein 2019
- Kadernotitie Bewonersparticipatie en Wijkbewust Werken 2021
- Eindrapportage Evaluatie Innovatieagenda WIL-Gemeenten 2021
- Lokaal Preventieakkoord IJsselstein 2021
- Jeugdnota 2023-2026