Lokale heffingen

Omschrijving paragraaf lokale heffingen

Terug naar navigatie - Omschrijving paragraaf lokale heffingen

In deze paragraaf wordt een beeld gegeven van de ontwikkeling van de gemeentelijke belastingen. Hierna volgt een samenvatting van de ontwikkeling van de lokale belastingdruk. In de onderdelen daarna wordt per belastingsoort toegelicht hoe deze berekend wordt en wat de uitgangspunten hiervoor zijn.
Dit is gedaan door enerzijds de ontwikkeling in beeld te brengen tussen de begroting 2024 en de gewijzigde begroting 2023, maar ook door deze te vergelijken met de ontwikkeling van het landelijk gemiddelde. 

Hierna worden de ontwikkelingen in de volgende belastingsoorten toegelicht:

  • Onroerendezaakbelastingen (OZB)
  • Afvalstoffenheffing;
  • Rioolheffingen;
  • Marktgelden;
  • Begraafrechten;
  • Leges.

Tot slot gaan we in op het kwijtscheldingsbeleid en de onbenutte belastingcapaciteit.

Ontwikkeling lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Ontwikkeling lokale lastendruk

Het kengetal belastingcapaciteit, dat op grond van het gewijzigde BBV dient te worden berekend, geeft aan hoe de lasten van de voornaamste lokale belastingen zich ontwikkelen ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De lasten in het jaar worden afgezet tegen de gemiddelde landelijke lasten van het voorgaande jaar. 

Ontwikkelingen lokale belastingdruk 2024 2025 Verschil t.o.v. 2024
Bedragen in euro's in € in %
OZB Woningen (Op basis van gemiddelde WOZ woningen) 252,43 258,24 5,81 2,30%
Afvalstoffenheffing (meerpersoonshuishouden) 501,09 532,03 30,94 6,17%
Rioolheffing (meerpersoonshuishouden) 333,56 275,59 -57,97 -17,38%
Totaal 1087,08 1.065,86 -21,22 -8,90%
Gemiddelde alle gemeenten voorgaande jaar 904 944 40 4,40%
Kengetal belastingcapaciteit (BBV) 120,25% 112,91% 0 -6,10%

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

Onroerendezaakbelasting (OZB)

De grondslag voor de aanslagen onroerendezaakbelastingen is de vastgestelde waarde (WOZ-waarde) van de onroerende zaak.

Voor 2025 wordt voorgesteld om de opbrengsten van de onroerendezaakbelastingen met het algemene prijsinflatiepercentage van 2,3% te verhogen. Voor de onroerendezaakbelastingen zelf betekent dit nog niet dat de tarieven met 2,3% zullen worden verhoogd. Dit is afhankelijk van de waardeontwikkelingen van de woningen en bedrijfsgebouwen.

Bij het bepalen van de tarieven die in december 2024 in de belastingverordening worden opgenomen, wordt gerekend met de meest recente waardeontwikkeling. Uitgangspunt daarbij is dat de totale baten voor OZB toenemen met 2,3% prijsinflatie. Onderstaande tariefinschatting is gemaakt aan de hand van de op dit moment beschikbare data.

 

Onroerendezaakbelasting Belastingjaar Verschil t.o.v. 2024
2024 2025 in € in %
OZB baten woningen 4.141.717 4.236.976 95.259 2,30%
OZB baten niet-woningen 1.389.210 1.421.162 31.952 2,30%
Totaal opbrengst 5.530.927 5.658.138 127.211 2,30%
Onroerendezaakbelasting* Belastingjaar
2023 2024 2025
Gebruikers, niet woningen 0,152 0,1416 NTB
Eigenaren, woningen 0,0684 0,0668 NTB
Eigenaren, niet woningen 0,1895 0,1892 NTB
*De tarieven voor 2025 kunnen pas berekend worden nadat de Waarderingskamer de waardestijging heeft gepubliceerd eind 2024.

Parkeerbelasting

Parkeerbelasting wordt geheven in het door het college aangewezen gebied in en rond het centrum van de gemeente. De tarieven van de parkeerbelasting worden in oktober 2024 bepaald. 

Parkeerbelasting Tijdvak Belastingjaar
2024 2025
Vergunning parkeren
1e bewonersvergunning per jaar - -
2e bewonersvergunning per jaar 146,50 149,90
Zakelijke parkeervergunning per jaar 214,20 219,15
Parkeervergunning Mantelzorg per jaar - -
Parkeervergunning Hulpverleners per jaar 62,10 63,55
Parkeervergunning Marktkooplieden per jaar 62,10 63,55
Werkparkeervergunning per dag 10,10 10,35
per week 30,30 31,00
per maand 90,70 92,80
per kwartaal 226,70 231,95
per jaar 679,70 695,35
Woonwerkparkeervergunning per jaar 62,10 63,55
Deelauto-vergunning per jaar 212,10 217,00
Bezoekersparkeren bewoners per uur 0,60 0,65
Bezoekersparkeren hulpverl. Instanties per uur 0,60 0,65
Straatparkeren per uur 3,80 3,90
Terreinparkeren Podium per uur 3,80 3,90
Toelichting
De reguliere indexatie voor 2025 is 2,3%. Alle tarieven worden afgerond op € 0,05 behalve bij het garage- en het straatparkeren. Deze worden afgerond op € 0,10 omdat dit de kleinste contante betaaleenheden zijn.

De baten zijn geactualiseerd op basis van de laatste aantallen. 

Parkeerbelasting Begroting Verschil t.o.v. 2024
Bedragen in euro's 2024 2025 in € in %
Geraamde baten Straatparkeren 928.158 951.262 23.104 2,49%
Geraamde baten Garageparkeren 181.502 216.366 34.864 19,21%
Totaal geraamde baten straat- en terreinparkeren 1.109.660 1.167.628 57.968 5,22%

Heffingen en rechten

Terug naar navigatie - Heffingen en rechten

Heffingen en rechten mogen conform de BBV richtlijnen (Wijzigingsbesluit BBV 5 maart 2016) niet meer dan kostendekkend zijn. 

Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing wordt geheven van de bewoner van een eigendom, waarbij huishoudelijke afvalstoffen worden opgehaald. Er is sprake van een tariefdifferentiatie naar gezinsverhouding. Voor 2025 zien we een stijging van het tarief. Dit komt hoofdzakelijk door een stijging in kosten bij de afvalstoffendienst (RMN) en meer groot onderhoud aan de werf in 2025.

Afvalstoffenheffing Belastingjaar Verschil t.o.v. 2024
2024 2025 in € in %
Totaal geraamde baten 5.999.948 6.498.422 498.474 8,3%
Afvalstoffenheffing Belastingjaar Verschil t.o.v. 2024
Bedragen in euro’s 2024 2025 in € in %
Eenpersoonstarief 260,34 276,41 16,07 6,2%
Meerpersoonstarief 501,09 532,03 30,94 6,2%

De berekening van de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing is als volgt:

Afvalstoffenheffing Begroting Begroting
2024 2025
Kosten taakveld 4.577.656 5.675.976
Inkomsten taakveld (excl heffingen) 410.000 306.354
Netto kosten product 4.987.656 5.369.622
Toe te rekenen kosten: 0 0
Overhead 5.782 5.081
Btw 1.006.510 1.123.719
Uitgaven taakveld 5.999.948 6.498.422
Opbrengst heffing inclusief vrijval egalisatiereserve 5.999.948 6.498.422
Dekkingspercentage 100% 100%

Rioolheffing

In de begroting 2025 is het vernieuwde Water en RioleringsPlan (WRP) verwerkt zoals door uw raad is vastgesteld. Door het verwerking van het WRP stijgen de totale inkomsten rioolheffing in 2025 niet.  

Voor het heffen van de rioolheffing hanteren wij 2 systematieken. Voor woningen is uitgegaan van een standaard tarief. Voorheen was er een verschil tussen één- en meerpersoons huishoudens. Omdat we geen onderscheid zien in onderhoudskosten bij het gebruik tussen één- en meerpersoons huishoudens, zijn we in onderstaande cijfers uitgegaan van 1 tarief voor alle huishoudens. Hierover ontvangt uw raad nog een apart voorstel.

Voor niet-woningen is een tarief gebaseerd op waterverbruik. Dit gebeurd net zoals de voorgaande jaren op basis van een staffel. 

Alle tarieven worden periodiek herrekend op basis van het Water en RioleringsPlan.  

Rioolheffing Belastingjaar Verschil t.o.v. 2024
2024 2025 in € in %
Totaal geraamde baten 3.997.107 4.165.266 168.159,00 4,2%
Onttrekking egalisatiereserve riolering 174.714 - -174.714,00 0,0%
Totaal 4.171.821 4.165.266 -6.555,00 -0,2%
Rioolheffing woningen Belastingjaar Verschil t.o.v. 2024
Bedragen in euro's 2024 2025 in € in %
Eenpersoonshuishouden 158,62 275,59 116,97 73,7%
Meerpersoonshuishouden 333,56 -57,97 -17,4%
Staffel rioolheffing niet-woningen Belastingjaar Verschil t.o.v. 2024
Bedragen in euro's 2024 2025 in € in %
Vast Variabel Vast Variabel Vast Variabel Vast Variabel
0m3 - 500m3 93,27 65,35 93,27 65,35 - - 0,0% 0,0%
501m3 - 750m3 746,76 65,35 746,76 65,35 - - 0,0% 0,0%
751m3 - 3000m3 1.073,51 65,35 1073,51 65,35 - - 0,0% 0,0%
3001m3 - 6000m3 4.014,22 130,70 4014,22 130,70 - - 0,0% 0,0%
6001m3 - 12000m3 7.935,18 130,70 7935,18 130,70 - - 0,0% 0,0%
12001m3 - 24000m3 15.777,10 130,70 15777,10 130,70 - - 0,0% 0,0%
> 24000m3 31.460,93 130,70 31460,93 130,70 - - 0,0% 0,0%
Het variabele bedrag in de heffingssystematiek geldt voor iedere 50m3 boven de ondergrens van de staffel.

De berekening van de kostendekkendheid van de rioolheffing is als volgt:

Rioolheffing Begroting
2024 2025
Kosten taakveld 3.362.914 3.316.204
Netto kosten product 3.362.914 3.316.204
Toe te rekenen kosten: - -
Overhead 165.563 261.490
Btw 643.343 587.572
Uitgaven taakveld 4.171.820 4.165.266
- -
Opbrengst heffingen incl ontrekking reserve 4.171.821 4.165.266
Dekkingspercentage 100% 100%

Marktgelden

Marktgelden worden geheven voor het huren van een kraam op de weekmarkt. De tarieven worden verhoogd met  2,3% indexatie voor 2025.

Geraamde baten marktgelden

Marktgelden Belastingjaar Verschil t.o.v. 2024
2024 2025 in € in %
Totaal geraamde baten 43.180 44.173 993 2,3%

Tarief marktgelden vaste standplaats

Marktgelden Belastingjaar Verschil t.o.v. 2024
Bedragen in euro's 2024 2025 in € in %
Vaste standplaats per dag per strekkende meter
Met licht en pinautomaat 3,48 3,56 0,08 2,30%
Met licht, pinautomaat, kassa en weegschaal 3,79 3,87 0,09 2,30%
Met licht, pinautomaat plus koeling en/of bakapparatuur 4,4 4,5 0,1 2,30%

De berekening van de kostendekkendheid van de marktgelden is als volgt:

Marktgelden Begroting
2024 2025
Kosten taakveld 48.304 56.075
Netto kosten product 48.304 56.075
Toe te rekenen kosten:
Overhead 15.424 14.154
Btw 3.430 4.818
Uitgaven taakveld 67.158 75.048
Opbrengst heffingen 43.180 44.173
Dekkingspercentage 64% 59%

Begraafrechten
Begraafrechten worden geheven voor  alle werkzaamheden die samenhangen met het begraven. De tarieven worden verhoogd met  2,3% indexatie voor 2025.

Begraafrechten Belastingjaar Verschil t.o.v. 2024
2024 2025 in € in %
Totaal geraamde baten 250.234 255.989 5.755 2,30%
Begraafrechten Belastingjaar Verschil t.o.v. 2024
Bedragen in euro's 2024 2025 in € in %
Eigen graf 20 jaar 2.992,66 3.061,50 68,83 2,30%
Keldergraf 20 jaar 5.985,17 6.122,82 137,66 2,30%
Urngraf 20 jaar 1.500,46 1.534,97 34,51 2,30%
Kindergraf 20 jaar 1.572,99 1.609,17 36,18 2,30%
Begraafrecht 1.434,77 1.467,77 33,00 2,30%
Bijzetten asbus en urn 717,60 734,11 16,50 2,30%
Onderhoud per jaar 208,19 212,97 4,79 2,30%

Begraafrechten worden geheven voor het verlenen van vergunningen voor delven, bijzettingen en onderhoud van graven.

Begraafrechten Begroting
2024 2025
Kosten taakveld 204.873 206.930
Netto kosten product 204.873 206.930
Toe te rekenen kosten:
Overhead 98.186 80.913
Btw 4.763 7.252
Uitgaven taakveld 307.823 295.095
Opbrengst heffingen 250.234 255.989
Dekkingspercentage 81% 87%

Leges

Terug naar navigatie - Leges

Leges worden geheven voor specifieke door de gemeente verstrekte individuele diensten. Voorbeelden hiervan zijn: het verstrekken van paspoorten, voltrekken van huwelijken en afgeven van vergunningen en ontheffingen. Er zijn meer dan honderd verschillende diensten en tarieven. Ook ten aanzien van de legestarieven wordt voorgesteld om deze met het 2,3% prijsinflatiecorrectie te verhogen. Individuele legestarieven kunnen met meer of minder dan 2,3% stijgen. Voorbeelden hiervan zijn de wettelijke vastgestelde tarieven en/of rijksleges, zoals paspoorten en rijbewijzen. De tarieven worden in december voorafgaand aan het begrotingsjaar vastgesteld. 

Leges Begroting Verschil t.o.v. 2024
Bedragen in euro's 2024 2025 in € in %
Geraamde baten Secretarieleges KCC 564.720 411.998 -152.722 -27,04%
Geraamde baten Leges omgevingsvergunningen 965.237 987.437 22.200 2,30%
Geraamde baten Leges APV 40.090 26.745 -13.345 -33,29%
Totaal geraamde baten leges 1.570.047 1.426.180 -143.867 -9%

De berekening van de kostendekkendheid van de leges burgerzaken is als volgt:

Leges burgerzaken en APV Begroting
2024 2025
Kosten taakveld 688.282 627.503
Netto kosten product 688.282 627.503
Toe te rekenen kosten:
Overhead 212.985 199.872
Btw 68.717 50.939
Uitgaven taakveld 969.984 878.313
Opbrengst heffingen 604.810 494.953
Dekkingspercentage 62% 56%

Toelichting
In 2024 is er een piek geweest in het vernieuwen van paspoorten en ID-kaarten. Voor 2025 is dit niet de verwachting, vandaar het dalen van zowel de baten als de lasten.

De berekening van de kostendekkendheid van de leges omgevingsvergunningen is als volgt:

Leges omgevingsvergunningen Begroting
2024 2025
Kosten taakveld 1.246.921 1.106.286
Netto kosten product 1.246.921 1.106.286
Toe te rekenen kosten:
Overhead 260.589 155.569
Btw 147.763 146.029
Uitgaven taakveld 1.655.273 1.407.884
Opbrengst heffingen 1.005.327 1.014.182
Dekkingspercentage 61% 72%

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

Als een belastingschuldige als gevolg van financiële omstandigheden niet in staat is een belastingaanslag geheel of gedeeltelijk te betalen, kan op verzoek gehele of gedeeltelijke kwijtschelding worden verleend. De normen voor het behandelen van kwijtscheldingsverzoeken worden bepaald door de rijksoverheid. Volgens de Rijksnormen wordt beoordeeld of iemand in aanmerking komt voor kwijtschelding. Kwijtschelding wordt verleend met betrekking tot de volgende gemeentelijke belastingsoorten: Onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing, en de rioolheffingen.

De kwijtscheldingen maken deel uit van het minimabeleid, dat onderdeel is van programma Inkomen, jeugd en Wmo. Kwijtscheldingen worden meegenomen bij het bepalen van de heffingen, omdat daar het uitgangspunt van volledige kostendekkendheid geldt. Bij de onroerendezaakbelastingen spelen de lasten geen directe rol bij het bepalen van de tarieven.

In 2023 is een Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen vastgesteld. Het kwijtscheldingsbeleid wordt uitgevoerd door de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR). Zij maken voor het gebruik van de automatische kwijtscheldingen gebruik van het Inlichtingenbureau van de VNG. Dit bureau geeft een advies of een huishouden in aanmerking komt voor kwijtschelding. Is het advies positief dan ontvangt dit huishouden automatisch kwijtschelding. De huishoudens die niet voor automatische kwijtschelding in aanmerking komen, kunnen nog een afzonderlijk verzoek hiertoe indienen bij BSR.

Onbenutte belastingcapaciteit OZB

Terug naar navigatie - Onbenutte belastingcapaciteit OZB

De onbenutte belastingcapaciteit bestaat uit de extra middelen die gegenereerd kunnen worden door de tarieven van de gemeentelijke heffingen te verhogen tot het wettelijk toegestane maximum. De onbenutte belastingcapaciteit kan worden berekend door de maximaal toegestane belastingbaten/-tarieven te vergelijken met de belastingbaten/-tarieven in de gemeente. 

Lokale heffingen - Onbenutte belastingcapaciteit onroerendezaakbelasting 2025 

Onbenutte belastingcapaciteit
Omschrijving 2025
WOZ-waarden (in €, raming 2024) 6.702.500.000
Maximale OZB-opbrengst (Norm art.12: 0,1595% van de WOZ-waarde) 10.690.488
Af: geraamde OZB-opbrengst 2025 5.658.138
Onbenutte belastingcapaciteit 5.032.350