Bedrijfsvoering

Visie op bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Visie op bedrijfsvoering

Als gemeente zijn we onderdeel van een netwerksamenleving. We zijn alert op maatschappelijke vraagstukken. En we spelen hier samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners flexibel op in. De organisatie van onze bedrijfsvoering ontwikkelt daarin mee. Bijvoorbeeld zorgen we voor systemen die helpen om de dienstverlening aan inwoners en ondernemers te verbeteren. Denk aan een wendbare website, een makkelijk afsprakensysteem of een app waarmee mensen een melding over de openbare ruimte kunnen doen.

Inrichting ambtelijke organisatie

Terug naar navigatie - Inrichting ambtelijke organisatie

De structuur van de organisatie is eenvoudig en eenduidig. De organisatie kent 7 teams.   

  • Samenleving
  • Ruimte en Projecten
  • Klant
  • Civiele techniek en vastgoed
  • Sociaal domein
  • Advies
  • Interne Ondersteuning

Elk team heeft een teamleider. De teamleider is eindverantwoordelijk voor de producten en resultaten van het team. Onder de teamleider is er geen andere hiërarchische aansturingslaag. Daarnaast is er nog het team Concern. Concern ondersteunt het college van burgemeester en wethouders en de algemeen directeur/gemeentesecretaris. 

Een team heeft een logische samenhang in taakgebieden. De indeling volgt het onderscheid tussen beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering en tussen externe en interne dienstverlening. De teams werken nauw samen waar dat nodig is. Medewerkers horen bij een team en kunnen tegelijk tijdelijk (gedeeltelijk) werkzaam zijn in een project met collega's uit andere teams. Per vraagstuk kijken we hoe we ons het beste kunnen organiseren om er goed op in te spelen. Zo zijn we wendbaar en flexibel.

De aansturing van de organisatie ligt bij de algemeen directeur en de teamleiders. Zij overleggen over de ontwikkelingen buiten en binnen de organisatie en nemen besluiten over beleid en de sturing van de hele organisatie. Op de agenda van het managementteam staan verschillende onderwerpen. Denk dan aan samenwerking tussen de teams, bespreken van trends en ontwikkelingen in de stad en de regio, goed werkgever zijn en kwaliteit van dienstverlening. 

Naast de teams, aangestuurd door de algemeen directeur /gemeentesecretaris, is er ook een griffie die wordt aangestuurd door de griffier.

De griffie ondersteunt de Gemeenteraad, de leden van de gemeenteraad en de (raads)commissies in de meest brede zin en levert als zodanig een bijdrage aan de vormgeving en invulling van de lokale democratie. De griffier bepaalt de vertaling van de koers van deze ondersteuning vanuit een eigenstandige griffieorganisatie. Deze richt zich op het faciliteren van het primaat van de politiek en is de eerstverantwoordelijke voor de inzet van diensten van de griffieorganisatie ten behoeve van Gemeenteraad, fracties, leden gemeenteraad, presidium, werkgeverscommissie, raadscommissies en Burgemeester als voorzitter van de Gemeenteraad. Stemt (pro)actief af met de Gemeentesecretaris als hoofd van de gemeentelijke ambtelijke organisatie.

 

Ontwikkelingen personeelsbeleid

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen personeelsbeleid

In 2023  hebben we als eerste ingezet op het invullen van de vele openstaande vacatures en daarmee ook de terugdringing van inhuur.  De instroom en doorstroom van medewerkers  houdt het tempo van uitstroom met moeite bij.  In een te krappe arbeidsmarkt zijn we gezamenlijk met de teamleiders deze uitdaging aangegaan. 

Daarnaast zijn in diverse teams Lean-trajecten uitgevoerd om de meeste efficiënte manier van werken te vinden en in te voeren. Een voorbeeld is bij HR zelf het verbeteren van het werkproces rond instroom, doorstroom en uitstroom.

Ondertussen gaan de ontwikkelingen in wet- en regelgeving door. Dit betekent dat er regelmatig nieuwe taken bij komen. Dat leidt vaak weer tot uitbreiding van de formatie. We kijken financieel gezien altijd eerst of er mogelijkheden zijn binnen de loonsom. Kan dit niet, dan vragen we college en de raad om extra ruimte. Het cluster HR, de teamleider en het cluster Financiën trekken in zo’n traject samen op.

In 2023 is met toestemming van de raad gestart met aanpassing van de werkplekken. Samen met de uitgifte van laptops maken we zo het plaats- en tijdonafhankelijk werken (hybride werken) makkelijker. Dat kan bijdragen aan de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. 

Het thema duurzame inzetbaarheid krijgt op vele manieren aandacht. Zowel individueel als in teamverband. In dit kader is in 2023 een traject gestart waarbij de concrete vertaling van de kernwaarden van GIJS centraal staat. Medewerkers zijn actief betrokken in dit traject. In 2023 is ook gestart met een centraal introductieprogramma en is de GIJS academie nieuw leven ingeblazen. Bovenstaande zaken zet GIJS in om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven voor iedereen.

Visie op control

Terug naar navigatie - Visie op control

De gemeente stelt de inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties in IJsselstein centraal. Zij vormen ons bestaansrecht en als gemeente willen wij voor hen een zichtbare en betrouwbare partner zijn. Dit geldt voor de raad, het college, onze medewerkers, verbonden partijen die taken voor ons uitvoeren, en externe partijen die toezicht op ons houden.

Om onze doelen te bereiken richten we de organisatie zo in dat doelstellingen gerealiseerd kunnen worden en risico's zoveel mogelijk beperkt worden. En zodat we flexibel zijn en bij kunnen sturen waar nodig. Als gemeente hebben we namelijk te maken met grote opgaven en de daarmee samenhangende verantwoordelijkheid. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners hebben hierbij verschillende verwachtingen van de gemeente. Onze organisatie moet op deze dynamiek in kunnen spelen. We werken dan ook altijd aan ons aanpassingsvermogen zodat bestuur, management en medewerkers op veranderingen in kunnen spelen.

Om dit te kunnen is het noodzakelijk dat onze interne processen, interne beheersing en controlesystemen op orde zijn. Op die manier draagt de bedrijfsvoering bij aan de realisatie van beleidsdoelstellingen en kunnen we zeggen dat we als gemeente in control zijn. In control zijn betekent niet dat alle beleidsdoelstellingen gehaald worden. Er kan dan nog steeds sprake zijn van ontwikkelingen die ervoor zorgen dat beleid aangepast moet worden. In control zijn betekent wel dat we deze ontwikkelingen tijdig zien en hier als organisatie op in kunnen spelen. Het betekent ook dat we onze middelen doelmatig en rechtmatig inzetten en ons hierbij houden aan wet- en regelgeving. Op deze manier hebben we zoveel mogelijk grip op het behalen van onze beleidsdoelstellingen. Een effectieve interne bedrijfsvoering is hiervoor onmisbaar en het vraagt om een bredere visie dan alleen financiën en rechtmatigheid.

 

Wij zien tien processen die allemaal onmisbaar zijn voor een goede interne bedrijfsvoering. De processen dienen allemaal op orde te zijn om in control te kunnen zien. De afbeelding hieronder geeft deze processen weer:

Security en privacy| Communicatie | Organisatie | Personeel/HR | Administratieve organisatie | Financiën | Informatie | Juridische zaken | Technologie | Huisvesting

In control zijn gaat zowel over koers bepalen als over koers houden. Daarbij hanteren we de methode van plan-do-check-act in alle processen. 'Plan' ziet toe op het hebben van duidelijke werkprocessen en een organisatieplanning, zodat voor iedereen duidelijk is wat zijn of haar verantwoordelijkheden zijn. 'Do' ziet toe op de uitvoering van de processen. 'Check' gaat over de interne controle, zowel tijdens de uitvoering als achteraf. Hiervoor hebben we diverse middelen. Tijdens de uitvoering is sprake van het vier-ogen principe (toetsing door een directe collega) bij belangrijke handelingen. Controle achteraf gebeurt minimaal jaarlijks door onafhankelijke medewerkers en door onze accountant. Met 'Act' zien we erop toe dat fouten en verbetermogelijkheden juist worden opgevolgd. Op deze manier zorgen we ervoor dat we in control zijn en blijven.

Eind 2022 is onze visie op control ontwikkeld en is een 0-meting gedaan gedaan op alle tien de processen van interne bedrijfsvoering. Met als resultaat een totaaloverzicht van punten waar de gemeente grip op wil hebben, hoe we daarvoor zorgen, welke risico's we hierbij lopen en waar nog mogelijkheden tot verbetering liggen. De conclusie is dat we als gemeente op hoofdlijnen de juiste dingen doen en in control zijn wat betreft onze belangrijkste doelen en risico's. Uit de 0-meting zijn ook verbeterpunten gebleken, en in 2023 hebben we hierin prioriteiten gesteld en verbeteringen in ons proces doorgevoerd. In 2024 gaan we hiermee verder en ontwikkelen we een management dashboard waarin onze belangrijkste doelen op het gebied van interne bedrijfsvoering actueel gemonitord worden. Dit geeft de informatie die nodig is om tijdig bij te sturen.

Het afgelopen jaar doorgegaan met het zogenaamde 'vangnet'. Dit is een adviestafel dat in 2022 is gestart waarin de adviseurs juridische zaken, bestuur, financiën, communicatie, concerncontrol en gemeentesecretaris samenkomen. Al het nieuwe beleid, beleidswijzigingen en andere zaken waar het college en/of de raad over dient te beslissen komen aan bod in het vangnet. Hierdoor is sprake van toetsing vanuit alle relevante invalshoeken. Dit draagt bij aan de beheersing van risico's en bereiken van doelstellingen. Daarnaast zien we dat het leidt tot betere college- en raadsvoorstellen en bijdraagt aan een effectieve besluitvorming.

Verder hebben we het coalitieakkoord integraal verwerkt tot een organisatieplanning, collegewerkplanningen en planning voor de raad. Op die manier zorgen we ervoor dat processen op tijd worden gestart zodat besluitvorming hier tijdig over kan plaatsvinden.

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Bij deze jaarstukken verstrekt het college voor het eerst zelf een rechtmatigheidsverantwoording. Hiermee legt het verantwoording af over de naleving van regels die relevant zijn voor de financiële rechtmatigheid van baten, lasten en balansmutaties. De rechtmatigheidsverantwoording gaat over drie specifieke rechtmatigheidscriteria: begrotingscriterium, voorwaardencriterium en het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium. 

In 2023 hebben we de laatste voorbereidende stappen gezet om klaar te zijn voor de rechtmatigheidsverantwoording. Hierbij hebben we steeds afstemming gezocht met onze accountant. Voor het begrotingscriterium heeft de raad in het controleprotocol  afspraken opgenomen over op welke manier we omgaan met begrotingsonrechtmatigheden. Voor het voorwaardencriterium is het normenkader voor boekjaar 2023 voor het eerst vastgesteld door de raad in plaats van door het college.  

Gedurende het jaar heeft de Kwaliteitsmedewerker AO/IC de Verbijzonderde Interne Controle uitgevoerd. De bevindingen van deze controle zijn de basis voor de rechtmatigheidsverantwoording. De accountant heeft bij de interimcontrole 2023 opgemerkt dat de Verbijzonderde Interne Controle van goede kwaliteit is waar zij bij hun controle goed gebruik van kunnen maken.

De totale omvang van de geconstateerde afwijkingen met betrekking tot rechtmatigheid bedraagt: € 2.568.330. Dit is boven de – door de raad – vastgestelde verantwoordingsgrens. In deze paragraaf geven we daarom een toelichting op de afwijkingen die groter zijn dan de – door de raad – vastgestelde rapporteringsgrens van € 50.000. 

Begrotingscriterium
Onder het begrotingscriterium is totaal € 2.275.160 aan rechtmatigheidsfouten geconstateerd. In de rechtmatigheidsverantwoording geven we de omvang van de rechtmatigheidsfouten per soort begrotingsafwijking weer. Hieronder lichten we de begrotingsafwijkingen per programma toe.

Overschrijdingen van lasten of investeringskredieten zijn altijd onrechtmatig, maar sommige afwijkingen worden gezien als acceptabele, niet verwijtbare begrotingsafwijkingen. In onderstaande tabel is te zien welke afwijkingen we als acceptabel beschouwen en onder welke voorwaarden.

Tabel acceptabel/niet-acceptabel (incl. onder welke voorwaarde):

Programma Omvang overschrijding lasten Omvang acceptabele overschrijding Voorwaarden acceptabel Omvang niet-acceptabele overschrijding
3 € 187.504 € 187.504 1: € 187.504 € 0
4 € 506.416 € 371.278 1: € 45.000 € 135.138
2: € 326.278
5 € 1.562.441 € 1.562.441 1&4: € 1.360.000 € 0
3: € 202.441
Investeringskrediet € 18.799 € 6.293 1: € 6.293 € 12.506
Totaal € 2.275.160 € 2.127.516 € 1.979.872 € 147.644

Voorwaarden acceptabel (controleprotocol 2023-1)

  1. De raad is binnen het boekjaar geïnformeerd over de overschrijding van de begrote lasten of investeringskrediet, maar er is geen begrotingswijziging vastgesteld.
  2. De overschrijding van de begrote lasten of investeringskrediet kon niet tijdig in de Q3-rapportage worden opgenomen.
  3. Er is sprake van een kostenoverschrijding die gecompenseerd kan worden door direct gerelateerde baten.
  4. Er is sprake van een open-einde-regeling.
  5. De overschrijding van de begrote lasten of investeringskrediet is ontstaan door een gewijzigde regelgeving ten opzichte van de begroting.
  6. De overschrijding van de begrote lasten of investeringskrediet is voorafgaand aan het uitvoeren van het beleid met instemming van de raad tot stand gekomen.

Toelichting op/verklaring voor niet-acceptabele begrotingsafwijkingen
Over verreweg het grootste deel van de afwijkingen is de raad met de Q3 rapportage geïnformeerd. Daarnaast komt ruim de helft van de overschrijding door open einde regelingen op jeugd en werk & inkomen. Na correctie van de kosten die nog niet bij de Q3 rapportage bekend waren of waar een evenredige inkomst tegenover staat resteert een onrechtmatigheid van € 147.645.

We concluderen hiermee dat de afwijkingen -in hoeverre mogelijk- gedurende het jaar goed in beeld zijn en tijdig met de raad zijn gedeeld. We blijven de raad in de toekomst op dit niveau informeren om de afwijkingen bij de jaarstukken blijvend te minimaliseren.

Voorwaardencriterium
Onder het voorwaardencriterium is in totaal € 293.638 aan rechtmatigheidsfouten geconstateerd. Deze rechtmatigheidsfouten komen door het niet naleven van wet- en regelgeving bij aanbesteden. Het gaat hierbij om inkoopopdrachten die op grond van de Aanbestedingswet Europees aanbesteed hadden moeten worden. Het gaat hierbij om drie dossiers. De overeenkomsten van twee van deze dossiers zijn per januari en per maart 2024 beëindigd. De ene opdracht is opnieuw aanbesteed; de andere opdracht is definitief gestopt. Deze twee onrechtmatigheden zijn het gevolg van het niet tijdig beëindigen van de opdracht of van vertraging in de nieuwe aanbesteding.  De derde onrechtmatigheid is het gevolg van een onjuiste vaststelling van de opdrachtwaarde. In 2024 onderzoeken we op welke manier deze inkoop vanaf 2024 wel rechtmatig plaats kan vinden.

Onder het voorwaardencriterium is in totaal € 141.857 aan onduidelijkheden geconstateerd. Aangezien dit beneden de verantwoordingsgrens is, maar boven de rapportagegrens wordt dit enkel in deze paragraaf toegelicht. Het betreft een langlopend IT contract waarvan de aanbestedingsprocedure onbekend is. De inschatting is dat het opnieuw aanbesteden van deze IT dienst tot ongunstigere voorwaarden leidt. Daarom wordt deze onduidelijkheid voorlopig geaccepteerd.

Om onrechtmatigheden te signaleren en te beëindigen, voeren we halfjaarlijks een spendanalyse uit over de inkopen en aanbestedingen. Zo wordt de aanbestedingsrechtmatigheid gemonitord en (zoveel mogelijk) voorkomen. Ook betrekken we het externe inkoopbureau zoveel mogelijk bij aanbestedingsprocedures.

Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium
In 2023 hebben we de overkoepelende Beleidsnota fraude, integriteit, misbruik & oneigenlijk gebruik opgesteld. Met deze beleidsnota geven we informatie over hoe er uitvoering gegeven wordt aan het beheersen van fraude, het bevorderen van integriteit en het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik.

In 2023 hebben we een frauderisicoanalyse opgesteld. Met deze analyse hebben we inzichtelijk gemaakt welke risico’s zich kunnen voordoen en welke maatregelen wij nemen om deze frauderisico’s te verkleinen. In deze analyse maken we onderscheid tussen fraude (interne fraude) en misbruik & oneigenlijk gebruik (externe fraude). Vanaf 2023 toetsen we bij de Verbijzonderde Interne Controle op de werking van de fraudebeheersmaatregelen.

De accountant heeft bij de interim-controle 2023 opgemerkt dat we met de frauderisicoanalyse een goede basis hebben gelegd voor fraudepreventie. Uit de frauderisicoanalyse komt naar voren dat met de genomen maatregelen de frauderisico’s laag of middel zijn. Dit is geen garantie dat er geen fraudesituaties zich kunnen voordoen binnen onze organisatie, maar we hebben wel passende maatregelen genomen om de kans op frauderisico’s te verkleinen. 

Het college heeft geen aanwijzingen of vermoedens dat zich interne fraudes hebben voorgedaan in boekjaar 2023. Hierbij baseert het college zich op de eigen interne controles en op eventuele meldingen die zijn gedaan bij de vertrouwenspersonen integriteit en melding vermoeden misstand. Er zijn in 2023 geen meldingen gedaan over integriteitskwesties of over (vermoedens van) misstanden.

Wat betreft misbruik en oneigenlijk gebruik door derden heeft de toezichthouder Rechtmatigheid een onderzoek gedaan naar een zorgverlener in het sociaal domein. De aanleiding voor dit onderzoek waren signalen van onregelmatigheden die door ons eigen team zijn opgemerkt. Uit dit onderzoek blijkt dat uren onterecht gedeclareerd zijn en is er aanleiding om te vermoeden dat sprake is geweest van opzet. We hebben aangifte gedaan tegen de zorgverlener, het onterecht betaalde bedrag teruggevorderd en de samenwerking met de zorgverlener is per direct beëindigd. Cliënten zijn bij andere zorgverleners ondergebracht. De raad is eerder al over de casus geïnformeerd. Hoewel iedere vorm van misbruik er één te veel is, zien wij het als positief teken dat deze casus door onze eigen interne controle is geconstateerd. Deze casus is een voorbeeld van een effectieve werking van beheersingsmaatregelen om misbruik en oneigenlijk gebruik te signaleren. 

Informatieveiligheid

Terug naar navigatie - Informatieveiligheid

We zetten verdere stappen in de structurele versteviging van de  informatieveiligheid. De BIO 2.0 (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) vormt hier de basis voor en is dan ook wederom het belangrijkste punt om aan te werken in 2024.  Daarnaast zijn het voldoen aan wet- en regelgeving (ENSIA) en NIS2 naast het vergroten van de bewustwording met betrekking tot informatieveiligheid, de speerpunten voor het komende jaar.

Om medewerkers (meer) bewust te maken van informatieveiligheid bieden we nieuwe collega een introductiecursus “basiskennis privacybescherming en informatieveiligheid” aan. Daarnaast helpt een tweewekelijkse mailing om het onderwerp top of mind te houden. Naast de phishing mail testen krijgen medewerkers die daar behoefte aan hebben, ondersteuning (bijvoorbeeld door klassikale training) bij het veilig werken.

We gaan wederom de jaarlijkse ENSIA audit uitvoeren voor de verplichte onderdelen DigiD en Suwinet. Door middel van een zogenaamde collegeverklaring geeft het college weer in hoeverre de beoogde (opzet) en ingerichte (bestaande) beheersingsmaatregelen voldoen aan de geselecteerde informatiebeveiligingsnormen voor DigiD en Suwinet. Een onafhankelijk IT-auditor zal die verklaring onderzoeken. De uitkomst daarvan leggen we in een Assurance rapport vast. De raad informeren we zowel over de collegegeverklaring als over het Assurance rapport.

Informatiemanagement

Terug naar navigatie - Informatiemanagement

In 2023 zijn er diverse stappen gezet binnen de informatiehuishouding. Het zaaksysteem is verder geoptimaliseerd door het vervangen van de DigiD-koppeling en het realiseren van de eHerkenning-koppeling. Zowel de DigiD als de eHerkenning-koppeling zorgt ervoor dat inwoners en bedrijven op een beveiligde manier digitaal zaken kunnen doen met de gemeente.

Daarnaast is het project vervanging telefooncentrale afgerond en is het binnen de organisatie mogelijk om te videobellen/-vergaderen via MS Teams.

Verder, als subonderdeel van het Hybride werken, zijn in 2023 de Mobile Device Management (MDM) richtlijnen vastgesteld. Deze MDM-richtlijnen zijn opgesteld voor de uitgifte en beheer van mobiele apparaten aan medewerkers, waarbij de uitrol in 2024 gaat plaatsvinden. Medewerkers kunnen dan veilig en tijd- en plaatsonafhankelijk werken. 

Hybride werken

Terug naar navigatie - Hybride werken

Hybride werken is niet meer weg te denken uit de moderne werkomgeving. Mede door COVID-19 heeft deze trend zich in sneltreinvaart ontwikkeld. Ook GIJS bied een moderne werkplek aan zijn werknemers. In 2023 is het raadsvoorstel hybride werken goedgekeurd en is het multidisciplinair projectteam begonnen met de uitvoering. Het streven is op 1 augustus 2024 volledig hybride te kunnen werken.

Digitalisering begrotingscyclus

Terug naar navigatie - Digitalisering begrotingscyclus

We hebben de aanbesteding voor een P&C-applicatie succesvol doorlopen. Met een P&C-applicatie kunnen we producten als de kadernota, begroting en jaarstukken digitaliseren. Ook hebben we de nieuwe applicatie volledig geïmplementeerd. Hiermee is de basis gelegd om de P&C-producten in de toekomst efficiënter op te stellen en als website te kunnen publiceren. Deze jaarrekening is hier het eerste voorbeeld van.

Juridische Zaken

Terug naar navigatie - Juridische Zaken

Het dagelijks werk van het cluster Juridische Zaken (JZ) omvat veel taken met wettelijke termijnen. Het gaat dan vooral om het behandelen van bezwaarschriften, rechtszaken en klachten. En het behandelen van verzoeken  voor openbaarmaking van documenten en verzoeken volgens de privacywetgeving. Daarnaast heeft JZ een rol bij gemeentelijke wetgeving en het geven van interne adviezen en trainingen. JZ helpt ook bij de invoering van nieuwe wetten. In 2023 is de  voorbereiding van de Omgevingswet de belangrijkste geweest. 

Communicatie

Terug naar navigatie - Communicatie

Het collegeprogramma en het inrichtingsplan zijn het kompas voor het communicatie- en participatiebeleid. Met communicatie en participatie geven we op een transparante, eerlijke en rolbewuste manier handen en voeten aan de rol van de gemeente als betrouwbare samenwerkingspartner in een netwerkomgeving. Dat betekent dat onze organisatie werkt vanuit verbinding. We weten onze rol flexibel en bewust aan te passen als de situatie daar om vraagt. De focus ligt op het participatief leren samenwerken van organisatie en bestuur. We dragen bij aan het communicatieve bewustzijn van medewerkers en bestuurders. We houden rekening met de toenemende digitalisering van communicatie en het schrijven in begrijpelijke taal. Dat is ook te merken in onze interne communicatie.  Daarnaast speelt communicatie een rol bij de doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie.

Toelichting mutaties personeelslasten

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties personeelslasten

In 2023 zijn de taken van RMN teruggehaald en daarbij ook de loonkosten. Daarnaast zijn de ontwikkelingen voor de Vlootschouw uitgevoerd. Dit heeft een stijging in de begroting van de loonsom tot het gevolg. De begroting personeelslasten van 2022 was € 13.755.289 en voor 2023 € 17.234.559. 

Loonsom 
Met de huidige krappe arbeidsmarkt is het lastig om vacatures in te vullen. Hierdoor hebben vacatures gedurende het jaar gemiddeld langer open gestaan. Hier staat tegenover dat we een deel van de functies tijdelijk in hebben kunnen vullen met externe inhuur. Per saldo resulteert dit in een positief saldo van € 607.347 op de loonsom. Dit is 3.52% van de totale loonsom. 

Loonsom per programma Begroting 2023 Totale personeelskosten Resultaat 2023
1 Bestuur en organisatie 337.940 280.598 57.342
2 Openbare orde en veiligheid 1.215.518 874.289 341.229
3 Wonen en ruimte 5.006.731 5.284.500 -277.769
4 Onderwijs, sport en cultuur 936.240 812.674 123.566
5 Inkomen, jeugd en Wmo 3.434.665 3.726.458 -291.793
6 Overhead 6.250.909 5.648.693 602.216
7 Algemene dekkingsmiddelen 52.556 0 52.556
Resultaat 17.234.559 16.627.212 607.347