Bestuur en Organisatie - Programma 1

Bestuur en organisatie

Terug naar navigatie - Omschrijving progr.Bestuur en Organisatie

Dit programma gaat over de relatie tussen de inwoners van de gemeente en het gemeentebestuur en de manier waarop het gemeentebestuur daaraan vorm en inhoud geeft. Het besturen van de gemeente is in handen van de raad, het college en de burgemeester. Inwoners kiezen de raad direct. Daardoor vormt de raad een vertegenwoordiging van die inwoners. De  griffie ondersteunt de (leden van de) raad en raadscommissies.

De raad stelt de kaders voor het beleid vast. Het college en (soms) de burgemeester voeren het beleid uit. De raad controleert vervolgens of en in welke mate de gemaakte afspraken zijn nagekomen. De burgemeester heeft ook eigen (wettelijke) taken. Dat beleid bepaalt de burgemeester zelf. De raad mag de burgemeester daar vragen over stellen. De ambtelijke organisatie ondersteunt en adviseert het gemeentebestuur (raad, college en burgemeester).

Dit programma heeft een relatie met de volgende thema’s:

  • Bestuur en organisatie
  • Financiën
  • Informatieveiligheid
  • Dienstverlening, communicatie, participatie
  • Regionale samenwerking

Thema Bestuur en organisatie

Terug naar navigatie - Omschrijving Thema Bestuur en organisatie

IJsselstein werkt als zelfstandige en zelfbewuste gemeente samen met andere gemeenten als dit nadrukkelijk meetbare voordelen oplevert. Onze eigenheid en het behoud van onze prachtige voorzieningen tegen een (relatief) gelijkblijvende belastingdruk staan voorop.

IJsselstein heeft sinds 2019 een slagvaardige ambtelijke organisatie opgebouwd en daarmee de basis op orde gebracht. Nu kunnen we de organisatie verder verstevigen en uitbouwen. De kernwaarden van de organisatie zijn: klantgericht, betrokken, samenwerken en verantwoordelijk. in 2023 zijn we gestart met een traject om deze kernwaarden opnieuw te bekijken en concreet te maken. We toetsen daarbij of deze waarden nog passen bij de zelfbewuste rol die bestuur en organisatie innemen in de stad en regio.

Voor de ambtelijke organisatie is het fundament voor het werk een goede relatie met- en samenspel tussen de gemeentelijke organisatie, het gemeentebestuur (raad, college, burgemeester), de inwoners, de ondernemers en de organisaties in de gemeente.

De ambtelijke organisatie heeft daarnaast te maken met steeds meer taken. De rijksoverheid wijst de gemeente taken toe, vaak met onvoldoende financiële middelen. Ook moet de gemeente een bijdrage leveren aan landelijke opgaven zoals de energietransitie, de woningbouwopgave, de opvang van vluchtelingen en de uitvoering van de Omgevingswet. Dit maakt de werklast/werkdruk van de medewerkers een permanent aandachtspunt. We willen goed blijven in spelen op de extra taken en opgaven. En we willen die accuraat en snel oppakken en uitvoeren. Tegelijk willen we een goed werkgever zijn. Daarom investeren we in de capaciteit van onze ambtelijke organisatie. We vinden het belangrijk dat de medewerkers met plezier in de GIJS-organisatie werken en hun werk met voldoende middelen kunnen doen.

 

Dit willen we bereiken (speerpunt in 2023)

Terug naar navigatie - Dit willen we bereiken (speerpunt in 2023)

Thema Financiën

Terug naar navigatie - Omschrijving Thema Financien

Tijdens het jaar hebben we de ontwikkeling van het resultaat strak gevolgd. We geven niet meer geld uit dan we binnenkrijgen. Hierover hebben we u meegenomen in de kwartaalrapportages. Ook de Programmabegroting 2024 is voor de jaren 2024 en 2025 sluitend opgesteld. De vaste inkomsten zijn voldoende om de vaste uitgaven te betalen. Daarom heeft onze toezichthouder ons weer in de laagste vorm van toezicht geplaatst. 

In de begroting hebben we de budgetten voor lokale heffingen met maximaal de indexatie verhoogd. De leges voor omgevingsvergunningen vielen al een paar jaar lager uit dan begroot. Daarom hebben we u voorgesteld de tarieven in de legesverordening 2024 aan te passen.

Vanaf 2026 krijgen we minder geld van het Rijk. Hierdoor zijn onze inkomsten te laag om onze uitgaven te betalen. Het is nog onduidelijk of dit zo blijft. Als voorbereiding hierop hebben we nieuw beleid beperkt. Daarnaast zijn we begonnen met een breed onderzoek. Hierbij onderzoeken we alle mogelijkheden om dit tekort op te vangen. We bereiden ons hiermee alvast voor op de begroting 2026.

Dit willen we bereiken (speerpunt in 2023)

Terug naar navigatie - Dit willen we bereiken (speerpunt in 2023)

Vergroten kostendekkendheid leges/heffingen.

Terug naar navigatie - Vergroten kostendekkendheid leges/heffingen.

Kostendekkende leges marktgelden, burgerzaken, APV, omgevingsvergunning, afvalstoffenheffing en rioolheffing.

Dit hebben we gedaan in 2023

Thema Informatieveiligheid

Terug naar navigatie - Omschrijving Thema Veiligheid Bestuur en Organisatie

De gemeente beschikt over zeer veel data van inwoners en medewerkers. Daarom moeten wij als organisatie permanent alert zijn op cybercriminaliteit. Het is van groot belang dat privacygevoelige gegevens goed worden beschermd en dat de gemeente voldoet aan het beveiligingsniveau van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).

Zie ook de prestatie-indicator.

Thema Dienstverlening, communicatie en participatie

Terug naar navigatie - Omschrijving Dienstverlening, Communicatie en participatie

Wij stellen onze inwoners, ondernemers en organisaties voorop en werken daarom continu aan de verbetering van onze dienstverlening. Daarbij blijft de menselijke maat leidend. “Ja, tenzij …” is bij contacten met de IJsselsteiners onze standaard reactie. Bewoners kennen hun buurt of wijk het beste. Zij weten wat er leeft. Ondernemers kijken altijd vooruit om elke kans op verbetering aan te pakken. Organisaties zijn door hun gebundelde krachten sterk. En maatschappelijke organisaties  spelen een verbindende rol in onze gemeenschap. Wij geloven in de kracht en de creativiteit van de samenleving en het eigen initiatief. Wij willen dat inwoners, ondernemers en organisaties binnen duidelijke spelregels meepraten en meebeslissen op initiatieven die hen raken en initiatieven die zij zelf ontplooien. We werken samen aan oplossingen met een breed draagvlak door taken los te laten en door een sterke en betrouwbare partner te zijn. Deze houding kenmerkt onze herijkte, participatieve werkwijze en de manier waarop we onder de Omgevingswet werken.

Dit willen we bereiken (speerpunt in 2023)

Terug naar navigatie - Dit willen we bereiken (speerpunt in 2023)

Ervaring opdoen met de herijkte participatieve werkwijze

Terug naar navigatie - Ervaring opdoen met de herijkte participatieve werkwijze

Kwalitatief betere besluitvorming rond projecten door (groepen) inwoners vroegtijdig te betrekken bij beleid en projecten.

Dit hebben we gedaan in 2023

Thema Regionale samenwerking

Terug naar navigatie - Omschrijving

Onze gemeente werkt veel samen. We participeren in gemeenschappelijke regelingen zoals de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU), Veiligheidsregio Utrecht (VRU), Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU), Werk en Inkomen Lekstroom (WIL), Belastingsamenwerking Rivierenlanden (BSR), Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard (RHC) of Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN). En in andere samenwerkingsverbanden, zoals de U10 netwerkorganisatie, de regionale Backoffice Lekstroom (sociaal domein) en het Inkoopbureau Midden Nederland (IBMN). Daarnaast zijn publieke taken ondergebracht bij stichtingen, vennootschappen en andere samenwerkingsvormen en besteden we opdrachten uit aan externe partijen. 

Wat heeft het gekost? (Bestuur en Organisatie)

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 primitief Begroting 2023 na Wijziging Rekening 2023 Verschil Begr.Rek. 2023
Lasten 2.533.697 2.609.732 2.596.280 13.452
Baten 429.879 429.879 707.509 -277.630
Saldo voor mutaties reserves 2.103.818 2.179.853 1.888.771 291.082
Onttrekkingen 8.188 63.419 33.419 30.000
Stortingen 0 10.000 0 10.000
Saldo mutatie reserves -8.188 -53.419 -33.419 -20.000

Toelichting op de belangrijkste verschillen t.o.v. begroting 2023

Terug naar navigatie - Toelichting op de belangrijkste verschillen t.o.v. begroting 2023
Onderwerp Verschil lasten Verschil baten Toelichting
Programma 1. Bestuur en organisatie
Personeelslasten 57.000 In de paragraaf Bedrijfsvoering vindt u een centrale toelichting op de totale personeelslasten.
Reisdocumenten -61.000 74.000 Het aantal reisdocument dat we dit jaar hebben verstrekt is hoger dan begroot. Door de Brexit is het aantal paspoortaanvragen gestegen. Daarnaast hebben we inwoners actief aangeschreven om de paspoortenpiek te verminderen en de werkzaamheden te verspreiden. Hiermee zijn de wachttijden voor de inwoner tot een minimum beperkt.
Controlekosten accountant -52.000 We verwachten op de controlekosten van de accountant € 52.000 te overschrijden. Deze overschrijding wordt veroorzaakt door een toename van het aantal controles op specifieke uitkeringen en indexatie.
Verkiezingen -25.000 Omdat het kabinet gevallen is zijn de Tweede Kamerverkiezingen eerder dan gepland. Hier krijgen we in 2023 geen vergoeding voor.
Voorziening pensioenen wethouders 127.000 Door de verlaging van de rekenrente hebben we een deel van de voorziening vrij kunnen laten vallen.
Beleggingen APPA fonds 203.000 Ter dekking van de pensioenen van oud wethouders hebben we een Algemene Pensioen- en uitkeringswet Politieke Ambtsdragers (APPA) beleggingsfonds. Dit jaar heeft het fonds een positief rendement.
46.000 277.000

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Investering Krediet 2023 Realisatie 2023 bedrag Restant Planning jaar gereed Status
I-pads raad (2022) 6.913 - 6.913 2023 Afsluiten

Prestatie-indicatoren (Bestuur en Organisatie)

Overige indicatoren en kengetallen (bestuur en organisatie)

Terug naar navigatie - Overige indicatoren en kengetallen (bestuur en organisatie)
Onderwerp    Gewenst resultaat    Gewenst resultaat   Doel 2023 Gerealiseerd in 2023
 Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO)  Zoveel mogelijk voldoen aan basisnormenkader Baseline Informatiebeveiliging Overheid
(BIO).  
Van 67% naar 74% implementatie beheersmaatregelen.

IJsselstein heeft de voorgenomen verbeteringen uitgevoerd. De vragen vanuit de BIO kunnen in aantal en vraagstellingen veranderen per jaar. Hierdoor is de procentuele tendens over de jaren heen niet eenduidig vast te stellen. De tendens is echter positief.

 

 

Verbonden partijen (Bestuur en Organisatie)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen (bestuur en organisatie)

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar de paragraaf Verbonden partijen.

  • Inkoopbureau Midden Nederland (IBMN)
  • Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
  • Vitens

Kaderstellende documenten (Bestuur en Organisatie)

Terug naar navigatie - Kaderstellende documenten (bestuur en organisatie)
  • Inrichtingsplan IJsselstein 2019
  • Rapport Toekomstperspectief IJsselstein 2040
  • Gemeentebeleidsmonitor 2021
  • Verordening regelende de procedures op het gebied van burgerparticipatie in de gemeente IJsselstein 2003
  • Beleidsplan Burgerparticipatie en de participatieladder 2011
  • Nota Participatiebeleid 2019
  • Plan van aanpak participatieve werkwijze 2021
  • Visie op dienstverlening 2022
  • Verordening financieel beheer, beleid en organisatie gemeente IJsselstein 2023
  • Nota waardering en afschrijving gemeente IJsselstein 2023
  • Nota reserves en voorzieningen gemeente IJsselstein 2023
  • Treasury statuut gemeente IJsselstein 2023