IJsselstein wil groeien met 2.500 woningen. Bedrijventerreinen hebben behoefte aan meer ruimte en de aanleg van bedrijventerrein De Kroon wordt realiteit. De regio rondom Utrecht stad groeit met de bouw van woningen en de verwachting is een enorme toename van arbeidsplaatsen. Hoe verhoudt dit zich tot de mobiliteit in IJsselstein? Hoe vermijden we files om de stad in en uit te kunnen rijden? Hoe voorkomen we geluidsoverlast en de uitstoot van fijnstof? Hoe stimuleren we elektrisch autorijden? Hoe vergroten we de verkeersveiligheid en hoe houden we onze historische binnenstad aantrekkelijk?
Het mobiliteitsplan: ‘IJsselstein, gezond op weg naar 2030’ geeft antwoorden op deze vragen. Wij willen onder andere uitvoering geven aan de rode draad uit dit mobiliteitsplan: een omslag in het gedrag van de reiziger. Door het stimuleren en faciliteren van goede alternatieven kunnen inwoners ook kiezen voor een deelauto, de fiets en/of vaker gebruik maken van het openbaar vervoer. Daarbij is aandachtspunt dat IJsselsteiners in elke levensfase zo zelfstandig mogelijk kunnen reizen. Bij de ontwikkeling van woningbouwlocaties zien we dat de ruimtevraag van parkeren een steeds grotere invloed heeft op de haalbaarheid van het gehele plan.
In 2023 is de doorfietsroute naar Nieuwegein en Utrecht in uitvoering gegaan. Voor de fietsroute naar de Nedereindse Plas is gestart met het schetsontwerp. Bij de gemeente Utrecht hebben we ons hard gemaakt voor een goede fietsroute via de Nedereindse Plas.
Voor parkeren is in de hele gemeente een parkeerdrukmeting uitgevoerd. Daarnaast heeft een evaluatie van het parkeerbeleid plaatsgevonden. Er zijn 23 openbare laadpalen geplaatst.
Om de bereikbaarheid van IJsselstein in de toekomst veilig te stellen of te verbeteren, hebben we een knelpuntenanalyse uitgevoerd. Dat onderzoek geeft inzicht in de impact van woningbouwontwikkelingen op de verkeersafwikkeling. We geven vanuit onze belangen actief input op de plannen van Utrecht bij de ontwikkeling van Rijnenburg. We willen een goede aansluiting voor het OV en de fiets en ongewenst autoverkeer voorkomen. In dit hele vraagstuk betrekken we ook de aansluiting van IJsselstein op de N210 en de N210 op de snelweg. Samen met GoedopWeg zijn we gestart met een bedrijvenaanpak, waarbij zoveel mogelijk bedrijven een mobiliteitsscan uitvoeren.