Wonen en ruimte - Programma 3

Wonen en Ruimte

Terug naar navigatie - Omschrijving programma Wonen en ruimte

Het programma Wonen en Ruimte gaat over wonen en de ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente IJsselstein; op het zo goed mogelijk voorzien in de woningbehoefte van (toekomstige) inwoners. Bij de verschillende thema's is aangegeven welke stappen hiervoor zijn gezet.

Dit programma heeft een relatie met de volgende thema’s uit de begroting 2023:

•    Wonen
•    Mobiliteit
•    Verkeersveiligheid
•    Duurzaamheid
•    Leefomgeving/openbare ruimte
•    Economie, recreatie en toerisme

Thema Wonen

Terug naar navigatie - Omschrijving Thema wonen

IJsselstein is een fijne stad om in te wonen. Mooie groene woonwijken die als een schil om onze historische binnenstad liggen. Een stad met alle moderne voorzieningen die we ons kunnen wensen; een stad die bruist van de activiteiten en een stad waar de sociale samenhang groot is. IJsselstein is een stad voor alle IJsselsteiners.

In 2023 is de Huisvestingsverordening vastgesteld. Dit geeft de basis om te sturen op woonruimteverdeling. Zo is al voorrang verleend aan een inwoner uit een bijzondere beroepsgroep.

De woonzorgvisie is in de basis opgesteld en zal in 2024 worden voorgelegd aan de raad. Hiermee ontstaat duidelijkheid over de woonbehoeften van specifieke doelgroepen die zorg nodig hebben.

In verschillende woningbouwprojecten zijn belangrijke stappen gezet. Via het woningbouwprogramma sturen wij op voldoende woningen in de diverse woningcategorieën. Dit geeft de verzekering dat we de doelstellingen uit de Woonvisie behalen. Meer informatie over de diverse projecten vindt u in de paragraaf Projecten.

Dit willen we bereiken (speerpunt in 2023)

Terug naar navigatie - Dit willen we bereiken (speerpunt in 2023)

Thema Mobiliteit

Terug naar navigatie - Omschrijving Thema mobiliteit

IJsselstein wil groeien met 2.500 woningen. Bedrijventerreinen hebben behoefte aan meer ruimte en de aanleg van bedrijventerrein De Kroon wordt realiteit. De regio rondom Utrecht stad groeit met de bouw van woningen en de verwachting is een enorme toename van arbeidsplaatsen. Hoe verhoudt dit zich tot de mobiliteit in IJsselstein? Hoe vermijden we files om de stad in en uit te kunnen rijden? Hoe voorkomen we geluidsoverlast en de uitstoot van fijnstof? Hoe stimuleren we elektrisch autorijden? Hoe vergroten we de verkeersveiligheid en hoe houden we onze historische binnenstad aantrekkelijk?

Het mobiliteitsplan: ‘IJsselstein, gezond op weg naar 2030’ geeft antwoorden op deze vragen. Wij willen onder andere uitvoering geven aan de rode draad uit dit mobiliteitsplan: een omslag in het gedrag van de reiziger. Door het stimuleren en faciliteren van goede alternatieven kunnen inwoners ook kiezen voor een deelauto, de fiets en/of vaker gebruik maken van het openbaar vervoer. Daarbij is aandachtspunt dat IJsselsteiners in elke levensfase zo zelfstandig mogelijk kunnen reizen. Bij de ontwikkeling van woningbouwlocaties zien we dat de ruimtevraag van parkeren een steeds grotere invloed heeft op de haalbaarheid van het gehele plan.

In 2023 is de doorfietsroute naar Nieuwegein en Utrecht in uitvoering gegaan. Voor de fietsroute naar de Nedereindse Plas is gestart met het schetsontwerp. Bij de gemeente Utrecht hebben we ons hard gemaakt voor een goede fietsroute via de Nedereindse Plas.

Voor parkeren is in de hele gemeente een parkeerdrukmeting uitgevoerd. Daarnaast heeft een evaluatie van het parkeerbeleid plaatsgevonden. Er zijn 23 openbare laadpalen geplaatst.

Om de bereikbaarheid van IJsselstein in de toekomst veilig te stellen of te verbeteren, hebben we een knelpuntenanalyse uitgevoerd. Dat onderzoek geeft inzicht in de impact van woningbouwontwikkelingen op de verkeersafwikkeling. We geven vanuit onze belangen actief input op de plannen van Utrecht bij de ontwikkeling van Rijnenburg. We willen een goede aansluiting voor het OV en de fiets en ongewenst autoverkeer voorkomen. In dit hele vraagstuk betrekken we ook de aansluiting van IJsselstein op de N210  en de N210 op de snelweg. Samen met GoedopWeg zijn we gestart met een bedrijvenaanpak, waarbij zoveel mogelijk bedrijven een mobiliteitsscan uitvoeren.

Thema Verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Omschrijving Thema Verkeersveiligheid

Te voet, op de fiets, met het openbaar vervoer of in de auto: iedereen neemt deel aan het verkeer. Je leert de verkeersregels aan de hand van je ouders, je fietsexamen voor het verkeersdiploma op de basisschool en eventueel later het theorie-examen als je lest voor je rijbewijs. Toch is hiermee de veiligheid in het verkeer niet vanzelfsprekend. Onveilige situaties kunnen ontstaan door bijvoorbeeld veel verkeersdeelnemers waardoor het erg druk kan zijn. Voorrangssituaties moeten duidelijk zijn en kruisingen overzichtelijk. Elk ongeluk is er één teveel. Wij gaan, zeker in de omgeving van scholen en sportaccommodaties, zoeken naar veilige oplossingen.

Dit willen we bereiken (speerpunt in 2023)

Terug naar navigatie - Dit willen we bereiken (speerpunt in 2023)

Thema Duurzaamheid

Terug naar navigatie - Omschrijving Thema Duurzaamheid

Nederland heeft het Klimaatakkoord van Parijs in 2015 mede ondertekend. Dit betekent dat we met elkaar de schouders er onder moeten zetten om de uitstoot van CO2 te reduceren en ons aan te passen aan een veranderend klimaat. De afgelopen jaren hebben wij hierover veel met inwoners, ondernemers en belangenverenigingen gesproken. Samen zijn beleidsstukken (zoals de Regionale Energie Strategie en de Transitievisie Warmte) opgesteld die de basis vormen voor de toekomst. Duurzaamheid is vraagt een lange adem en samenwerking. Samen moeten we de koers vasthouden, een werkagenda opstellen, structurele budgetten vaststellen om belangrijke stappen te blijven zetten in energiebesparing, warmtetransitie, opwek van duurzame elektriciteit en klimaatadaptatie.

Dit willen we bereiken (speerpunt in 2023)

Terug naar navigatie - Dit willen we bereiken (speerpunt in 2023)

Thema Leefomgeving/Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Omschrijving Thema Leefomgeving/Openbare ruimte

IJsselsteiners wonen en leven met veel plezier in onze stad.  Inwoners waarderen vooral het groene karakter van de woonwijken. Om hiervan te kunnen genieten is het belangrijk dat de openbare ruimte op orde (schoon, heel en veilig) is. We versterken het groene karakter van IJsselstein. In 2023 hebben we daarom gewerkt aan het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR). De betrokkenheid van inwoners bij het opstellen van dit plan is groot.  Ook hebben inwoners en ondernemers een bijdrage geleverd aan het Toekomstbeeld Binnenstad, dat door de raad is vastgesteld. Met deze vaststelling zijn heldere keuzes gemaakt om ook in de toekomst een levendige en leefbare binnenstad te behouden. Met vaststelling van de Visie en uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie IJsselstein 2023-2028 zijn heldere kaders en ambities opgenomen waarmee onder meer het groene karakter van IJsselstein wordt versterkt en de toekomstbestendigheid van de (openbare) ruimte wordt verzekerd.

Dit willen we bereiken (speerpunt in 2023)

Terug naar navigatie - Dit willen we bereiken (speerpunt in 2023)

Thema Economie, recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - Omschrijving Thema Economie, recreatie en toerisma

De visie geeft richting aan het economisch beleid op de korte termijn (tot en met 2030) maar kijkt ook naar doelen op de lange termijn (na 2030). De Economische Visie is niet alleen gericht op werkgelegenheid, maar gaat ook over het ondernemersklimaat met goede bereikbaarheid, voldoende woningaanbod, toerisme en recreatie en een passend voorzieningenniveau. Hierbij staan 4 thema’s centraal, namelijk Toekomstbestendige werklocaties, Talentenstad, Gastvrije ontmoetingsplek en Aantrekkelijke woonkernen.

Prestatie-indicatoren (Wonen en ruimte)

BBV-beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - BBV-beleidsindicatoren
Verplichte beleidsindicator IJsselstein Gemiddelde van gemeenten met grootte tussen 25.000 en 50.000 inwoners Eenheid Tijdvak data
Functiemenging 50,7 53,8 % 2022
Vestigingen (van bedrijven) 161,1 174,1 Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar 2022
Omvang huishoudelijk restafval 162,5 164 Kg/inwoner 2022
Hernieuwbare elektriciteit 17,8 34 % 2023
Gemiddelde WOZ-waarde woningen 402 369 x € 1.000  2023
Nieuw gebouwde woningen 6,4 9,3 Aantal per 1.000 woningen 2022
Demografische druk 72,50% 70,3% % 2023
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden 697 (Prov Utrecht) 937 euro 2023
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden 1068 (Prov Utrecht) 1020 euro 2023

Wat heeft het gekost? (Ruimte en wonen)

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 primitief Begroting 2023 na Wijziging Rekening 2023 Verschil Begr.Rek. 2023
Lasten 24.828.518 26.242.402 26.208.602 33.800
Baten 15.146.541 17.503.691 15.674.627 1.829.064
Saldo voor mutaties reserves 9.681.977 8.738.711 10.533.975 -1.795.264
Onttrekkingen 590.377 2.204.842 2.666.754 -461.912
Stortingen 441.977 3.103.259 3.954.589 -851.330
Saldo mutatie reserves -148.400 898.417 1.287.835 -389.418

Toelichting op de belangrijkste verschillen t.a.v. de begroting 2023

Terug naar navigatie - Toelichting op de belangrijkste verschillen t.a.v. de begroting 2023
Onderwerp Verschil lasten Verschil baten Toelichting
Programma 3. Wonen en ruimte
Personeelslasten -273.000 In de paragraaf Bedrijfsvoering vindt u een centrale toelichting op de totale personeelslasten.
Kapitaallasten 119.000 Binnen programma 3 zijn minder kapitaallasten doorbelast. Dit komt omdat er minder investeringen zijn afgesloten waardoor er minder kapitaallasten gegenereerd worden.
Energielasten -572.000 De overschrijding op de energielasten wordt gedekt uit de stelpost energie. Zie programma 7 voor een centrale toelichting
Groot onderhoud wegen (voorziening) -197.000 Zoals in de Q3 rapportage is aangegeven, zijn in het groot onderhoud (voorziening) extra uitgaven gedaan om een aantal veiligheidsissues op te lossen. Deze veiligheidsissues zijn geconstateerd door middel van weginspecties. De veiligheidsissues zijn ontstaan door versnelde achteruitgang van het wegdek bij de Noord IJsseldijk, Hoge Biezendijk en de Achtersloot. Dit komt o.a. door de droge weersomstandigheden waardoor het onderliggende dijklichaam in beweging is. Hierdoor is er extra budget (€ 197.561) gestort in de voorziening om deze kosten op te vangen.
Wegen (achterstallig onderhoud) -104.000 Zoals in de Q3 rapportage is gemeld blijkt er na inspecties van de wegen achterstallig onderhoud te zijn geconstateerd. Dit komt omdat door de stijgende gasprijzen in 2022 de landelijke productie van asfalt sterk gedaald was. Hierdoor konden de (herstel)werkzaamheden niet eerder worden uitgevoerd met als gevolg dat er nu achterstallig onderhoud is. Conform de BBV richtlijnen moet achterstallig onderhoud als last genomen worden in het jaar dat het geconstateerd wordt. Deze last wordt ondergebracht in een voorziening waaruit het achterstallig onderhoud hersteld zal worden. Hierdoor is er € 103.712 in de voorziening achterstallig onderhoud gestort.
Wegen, straten en pleinen/kosten licenties -42.000 Er diende een niet begrote veiligheidsupdate in het wegen beheersystemen te worden doorgevoerd. Hierdoor is er op de licentie kosten circa € 42.000 meer uitgegeven.
Dagelijks onderhoud wegen -145.000 Voor het dagelijks onderhoud wegen is er circa € 145.500 meer uitgegeven dan begroot. Zoals in de Q3 rapportage is aangegeven, komt dit onder andere door de stijgende prijzen uit 2022 waardoor er onvoldoende budget is om de werkzaamheden uit te voeren van circa € 85.000. Daarnaast is er een schade aan de weg geconstateerd die uit veiligheidsoogpunt direct opgelost diende te worden, omdat onze wegen aan minimale veiligheidseisen moeten voldoen (CROW-richtlijnen).
Onderhoud bestrating vanwege wortelopdruk -96.000 Wij zijn verantwoordelijk voor goed onderhouden wegen, trottoirs en andere wandelpaden. Wanneer er gevaarlijke situaties ontstaan door bijvoorbeeld opstaande tegels door wortelopdruk, dienen wij deze te repareren. Onze wegen, trottoirs en andere wandelpaden moeten aan minimale veiligheidseisen voldoen (CROW-richtlijnen). Vanuit de recentelijke weginspecties als vanuit de inwoners zijn meer locaties gemeld waar een reparatie plaats moe(s)t vinden binnen een korte termijn. Hierdoor is het budget met circa € 96.000 overschreden.
Openbare verlichting -41.000 Op het budget openbare verlichting is een tekort van circa € 41.000 . Zoals in de Q3 rapportage is gemeld komt deze enerzijds voort uit inflatiestijgingen en door de vervanging van de verlichting op de Overtoom.
Leges begraafplaatsen -21.000 De leges voor begraven zijn de laatste jaren gemiddeld hoger begroot dan we werkelijk ontvangen. In lijn met deze trend blijkt dit ook in 2023 te gelden. De begroting 2024 is hierop aangepast.
Achterstallig onderhoud Utrechtsestraat -63.000 In de jaarstukken 2022 is een voorziening gevormd voor het achterstallig onderhoud aan de woning aan de Utrechtsestraat nr. 14. Per abuis is vergeten om de niet compensabele BTW hierover mee te nemen. Daardoor dient er nog een storting plaats te vinden in deze voorziening om de kosten voor BTW te dekken.
Spelen 236.000 In 2023 zijn plannen gemaakt voor het reconstrueren van speellocaties in de komende jaren. Door deze plannen te maken kunnen we vanaf 2024een versnelling in de reconstructies doorvoeren. Om geen desinvesteringen te doen is besloten om in 2023 minder speeltoestellen te vervangen of speellocaties te reconstrueren totdat de plannen gereed zijn. Daarnaast was er minder (dagelijks) onderhoud nodig dan voorzien.
Inkomsten omgevingsvergunningen -572.000 De legesinkomsten fluctueren jaarlijks. In 2023 zijn geen inkomsten vanuit grote projecten gegenereerd. Voor 2024 en verder is de legesverordening aangepast na onderzoek kostendekkendheid.
Structuur- en bestemmingsplannen 99.000 -100.000 Bij de bestemmingsplannen is budget opgenomen voor wijziging van bestemmingsplannen aangevraagd door externe partijen. Deze budgetten zijn enerzijds om de kosten die wij maken voor externe adviezen en het inhuren van externe expertise op te vangen. Anderzijds sluiten wij anterieure overeenkomsten af om deze kosten te dekken. Ten opzichte van de verwachting bij de begroting is er minder ontvangen en daardoor ook minder uitgegeven.
Implementatie Omgevingswet 83.000 Door het Rijk is een deel van de toegezegde middelen voor implementatie van de Omgevingswet verstrekt. Een belangrijk deel van deze middelen is nodig om het omgevingsplan te wijzigen. Dit zal een proces van meerdere jaren zijn, waarmee niet het volledige bedrag in 2023 is uitgegeven maar in de komende jaren benut zal worden. We willen u voorstellen om dit bedrag als uitgestelde prestatie (UP) mee te nemen naar 2024
Wet kwaliteitsborging BUW 20.000 De Wet Kwaliteitsborging (Wkb) is per 1 januari 2024 in werking getreden, gelijktijdig met de Omgevingswet. Voor 2023 is budget gereserveerd voor de voorbereiding van diverse processen. De uren zijn gemaakt door de Omgevingsdienst regio Utrecht en de kosten vielen lager uit.
Rente projectfinanciering 112.000 -112.000 De doorberekende projectrente was € 112.000 lager dan begroot. Dit laat een voordeel zien bij de lasten maar ook een nadeel bij de baten.
Subsidies projecten 28.000 Er zijn minder uitgaven nodig geweest om subsidiebijdragen van derden te realiseren voor de huidige projecten.
Onderzoek kostendekkende leges 32.000 In 2023 is budget gereserveerd om onderzoek te laten doen naar kostendekkendheid van onder andere de leges omgevingsvergunningen. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden en de legesverordening 2024 is hierop aangepast.  De kosten voor het onderzoek vielen lager uit dan verwacht.
Bedrijveninvesteringszone -53.000 76.000 Onze jaarlijkse bijdrage (subsidie) aan de BIZ is hoger dan begroot. Daar tegenover staat ook een hogere inkomst vanuit de BIZ. Iedere 5 jaar vindt er een afrekening plaats op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten van de BIZ en de subsidie van de gemeente. Hierin worden eventuele verschillen in inkomsten en uitgaven verrekend.
opbrengsten van grondverkopen 48.000 In 2023 zijn zowel inkomsten ontvangen uit snippergroen als kleine stukjes bouwgrond.  Deze incidentele inkomsten zijn hoger dan begroot.
Advieskosten 27.000 In 2023 zijn kosten gemaakt voor het opstellen van bomenbeleid. Deze vielen lager uit dan begroot in 2023. De opdracht en budget lopen door in 2024.
Kosten licenties 49.000 In 2023 is minder uitgegeven dan begroot aan licenties, onder andere doordat er geen beheerkosten zijn gemaakt voor de inwonersapplicatie meldingen/klachten openbare ruimte.   In 2023 zijn kosten begroot voor aanschaf van een applicatie voor inwoners om klachten en/of meldingen over de openbare ruimte te doen. Achteraf bleek het ook mogelijk om via bestaande applicatie een webformulier te maken om meldingen te registreren. Aanschaf applicatie was daarmee niet nodig.
Water (Groot onderhoud) 129.000 Er is een prioriteitskeuze gemaakt in de ambtelijke inzet. De ambtelijke inzet is ingezet in het beheer en onderhoud van de sportvelden. De reden hiertoe is het terughalen van de RMN taken. In 2023 zijn de werkzaamheden voor groot onderhoud aan de beschoeiingen voorbereid en de uitvoering is in 2024 gepland. Hierdoor willen wij uw raad voorstellen om het restant van € 129.000 als uitgestelde prestatie mee te nemen naar 2024.
Water en Baggeren (Groot onderhoud) 54.000 Baggeren kan in het najaar en in het voorjaar. Daarom schrijven we het baggerbestek voor twee jaar. Het bestek 2023-2024 is in 2023 voorbereid, zal in Q1 2024 worden aanbesteed en in de loop van 2024 worden uitgevoerd. Daarom willen wij uw raad voorstellen om het restant van € 54.000 als uitgestelde prestatie mee te nemen naar 2024.
Milieubeheer 18.000 Per abuis waren in 2023 de uitvoeringskosten van de NME dubbel begroot. Hierdoor is er minder uitgegeven dan begroot.
Energiearmoede 22.000 -22.000 Voor bestrijding van de energiearmoede is subsidie ontvangen, deze is zowel aan de inkomsten als de uitgave kant begroot. In 2023 is er minder uitgegeven van deze subsidie. Waardoor wij het bedrag dat minder is uitgeven ook minder als inkomst hebben geboekt. Hierdoor blijft het restant van de subsidie voor 2024 beschikbaar.
Klimaatakkoord 311.000 -311.000 Voor de uitvoering en implementatie van het klimaatakkoord (realisatie energietransitie in IJsselstein) is subsidie ontvangen, deze is zowel aan de inkomsten als de uitgave kant begroot. In 2023 is er minder uitgegeven van deze subsidie. Waardoor wij het bedrag dat minder is uitgeven ook minder als inkomst hebben geboekt. Hierdoor blijft het restant van de subsidie voor 2024 beschikbaar.
Isolatiegelden 64.000 -64.000 Voor de uitvoering van de isolatiemaatregelen bij woningen met een slecht energielabel is subsidie ontvangen, deze is zowel aan de inkomsten als de uitgave kant begroot. In 2023 is er minder uitgegeven van deze subsidie. Waardoor wij het bedrag dat minder is uitgeven ook minder als inkomst hebben geboekt. Hierdoor blijft het restant van de subsidie voor 2024 beschikbaar.
Volkshuisvesting 44.000 In 2023 is er minder budget doorbelast naar de lopende projecten omdat deze projecten nog over voldoende budget beschikten.
Teruggehaalde additionele taken RMN -495.000 Na het terughalen van de additionele taken RMN hebben wij voor het opstellen van nieuwe meerjarige contracten extra kosten moeten maken. Daarnaast bleken de areaalgegevens niet volledig, waardoor meerwerk is ontstaan. Ook zijn er prijsstijgingen geweest op de groenproducten, zijn er meer zaken op orde gesteld en hersteld en zijn werkzaamheden vanuit het jaar 2022 in 2023 afgerond.
Afvalverwerking 80.000 -20.000 Het voordeel op de lasten komt o.a. door lagere verwerkingskosten afval. Het nadeel van de baten kan vooral worden toegeschreven aan lagere huurinkomsten van de gemeentewerf omdat de RMN minder M2 bij ons afneemt.
Kosten voor leegstandsbeheer en onderhoud -153.000 Er zijn binnen programma 3 een 4-tal ontwikkellocaties waarvoor wij leegstandsbeheer hebben ingeschakeld. Op deze locaties  hebben wij kosten gemaakt voor o.a. belastingen, water en door minimaal onderhoud uit te voeren. Omdat het ontwikkellocaties zijn, zijn de kosten van in totaal € 153.000 niet begroot.
Inspectie kinderopvang 24.000 We zien een dalende trend in de uitgaven van inspecties kinderopvang. Dit wordt met name veroorzaakt doordat de GGD meer inzet op het aanbieden van herstelmogelijkheden aan de houders van kinderopvangorganisaties. Hierdoor is minder handhavend optreden nodig door de GGD waardoor de kosten zijn afgenomen. Bij de begroting 2025 zullen we het budget hierop aanpassen.
Projecten(administratie) 66.000 581.000 Om alle projecten inzichtelijk te houden is er een projectadministratie opgericht. Zie hiervoor ook de paragraaf projecten. Het saldo van deze projecten storten wij in de reserve “projecten” zodat het budget meerjarig beschikbaar blijft om de verschillende projecten uit te voeren. Zie hiervoor ook hoofdstuk 6 van de jaarrekening (toelichting op de reserves).
Grondbeleid 763.000 -1.255.000 Dit budget heeft enerzijds betrekking op de grondexploitaties. Voor de toelichting verwijzen wij naar de actualisatie van de grondexploitatie. Deze is al bijlage toegevoegd ter vaststelling. Anderzijds is geconstateerd dat bij de verkoop van de gronden “De Kroon” er nog een boekwaarde afgewaardeerd diende te worden van € 375.000. Daarnaast blijkt dat de verliesvoorziening van de grondexploitatie Binnenstad verhoogd moet worden met € 123.393 voor de laatste werkzaamheden. Zie hiervoor de bijgevoegde actualisatie van de grondexploitatie Binnenstad.
Mutaties reserves -851.000 462.000 Voor de toelichting verwijzen wij u naar hoofdstuk Mutaties reserves.
-660.000 -1.358.000

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Investering Krediet 2023 Realisatie 2023 bedrag Restant Planning jaar gereed Status
Begraafplaats De Akker terreinen en paden 2016 12.505 20.304 -7.799 0 afsluiten
Begraafpl De Akker terreinen en paden 2017-2018 28.273 35.607 -7.334 0 afsluiten
VRI 7 Basiliekpad-Baronieweg 27.644 - 27.644 2024 Doorschuiven
Kademuur bij brug Doelenstraat BM-059 120.000 - 120.000 2025 Doorschuiven
Betonnen brug bij Doelenstraat BM-059 211.500 - 211.500 2025 Doorschuiven
Betonnen Looie brug BM-066 130.500 - 130.500 2025 Doorschuiven
Aanvulling speeltoestellen 32.841 -1.100 33.941 2024 Doorschuiven
Onvoorzien Lichtmasten (vervanging) 27.809 26.248 1.561 2023 afsluiten
Voorbereidingskrediet Hitteschild (project 49) 8.824 - 8.824 2024 Doorschuiven
Inventaris sporthal Poortdijk 67.000 - 67.000 2024 Doorschuiven
Verharde bestrating parkeerplaatsen clubgeb. HCIJ 15.000 - 15.000 2024 Doorschuiven
Vervangen sanitair was- en kleedlokalen VVIJ 13.500 - 13.500 2024 Doorschuiven
Speeltoestellen 2021 299.592 35.212 264.380 2024 Doorschuiven
Perceel H247 De Kroon -2.617 - -2.617 0 afsluiten
Verv boiler warm water was- en kleedlokalen(2021) 16.000 - 16.000 2024 Doorschuiven
AV Middelen (hybride werken) (2023) 88.600 25.935 62.665 2024 Doorschuiven
Doorfietsroute U-N-IJ (2021) 642.148 2.663 639.485 2024 Doorschuiven
Kanalisering Hollandse IJssel 2021 361.821 -39.279 401.100 2027 Doorschuiven
Verharde bestrating parkeerplaatsen Sporthal(2022) 30.000 - 30.000 2024 Doorschuiven
Vervangen toplaag kunstgras veld 1 IJFC (2022) 290.900 247.101 43.799 2023 Afsluiten
Revitaliseren onderbouw kunstgras veld1 IJFC(2022) 15.000 15.000 - 2023 Afsluiten
Toezicht & Begeleiding vervanging veld1 IJFC(2022) 9.000 9.000 - 2023 Afsluiten
Toplaag renovatie Keepershoek (gras)(2023) 9.500 - 9.500 2024 Doorschuiven
Toplaag renovatie Veld 2 IJFc (gras)(2023) 39.000 - 39.000 2024 Doorschuiven
Vervangen beregeningsinstallatie veld 2 IJFC(2023) 4.000 - 4.000 2024 Doorschuiven
Revitaliseren onderbouw veld 2 IJFC (gras)(2023) 15.000 - 15.000 2024 Doorschuiven
Toezicht & Begeleiding vervanging Veld2 IJFC(2023) 9.000 - 9.000 2024 Doorschuiven
Keerwanden Tuinensingel KW-089 (2022) 384.700 - 384.700 2024 Doorschuiven
Snellerefietsverb.regio (Fietsstr Eiteren 2e(2025) 200.000 - 200.000 2024 Doorschuiven
Actieplan Verkeerveiligheid(2023) 168.165 19.040 149.126 2024 doorschuiven
Overtoom – speedgate (2023) 79.848 - 79.848 2024 Doorschuiven
Overtoom – parkeerinstallatie (2023) 61.356 - 61.356 2024 Doorschuiven
Bouwkundige aanp. Overtoom 1 Hybride werken (2023) 521.950 48.254 473.696 2024 Doorschuiven
Installatietechn wijz. Overtoom Hybride wkn (2023) 134.997 60.080 74.917 2024 Doorschuiven
GROEN Giertank (2023) 25.000 26.050 -1.050 2023 Afsluiten
GROEN "Arm" giertank (2023) 15.000 15.000 - 2023 Afsluiten
GROEN Vrachtwagen (2023) kenteken: 170.000 - 170.000 2024 Doorschuiven
GROEN Laadbak met arm 30.000 - 30.000 2024 Doorschuiven
GROEN Overname materieel RMN 2023 (2023) 152.033 152.033 - 2023 Afsluiten
Verkeersveiligheid Touwlaan (2023) 231.835 -48.950 280.785 2024 Doorschuiven

Verbonden partijen (Wonen en ruimte)

Terug naar navigatie - Verbonden partijen (Wonen en ruimte)

Deelname in de volgende verbonden partij(en) draagt bij aan het uitvoeren van activiteiten en realiseren van de doelstellingen binnen dit programma. Voor verdere toelichting over de verbonden partijen verwijzen we u naar de paragraaf Verbonden partijen.

•    Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
•    Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
•    Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)
•    Recreatieschap Stichtse Rijnlanden

Kaderstellende documenten (Wonen en ruimte)

Terug naar navigatie - Kaderstellenden documenten (Wonen en ruimte)

•    Woonvisie 2030
•    Beleidsplan Duurzaamheid Gemeente IJsselstein 2016
•    Mobiliteitsplan IJsselstein, gezond op weg naar 2030
•    RES 1.0
•    Plan van aanpak Energietransitie 2020
•    Transitievisie Warmte
•    Veiligheids- en Leefbaarheidsmonitor 2021
•    Economische Visie
•    Nota Speelruimtebeleid
•    Woningbouwopgave 2020
•    Nota grondbeleid 2022
•    Parkeerbeleid 2006
•    Omgevingsvisie IJsselstein 2021
•    Utrechtse verkeersveiligheidsopgave
•    Regionale fietsvisie 2.0 U10
•    OV netwerkperspectief
•    Gemeentelijk rioleringsplan 2019-2023
•    Beheerplan Baggeren 2015-2024
•    Oever beheerplan 2020 – 2030
•    Beheerplan VRI 2020 – 2024
•    Beheerplan wegen 2020 – 2024
•    Beheerplan wortelopdruk 2021 - 2025
•    Beheerplan openbare verlichting 2020 – 2024
•    Beheerplan kunstwerken 2015 - 2024
•    Integrale Visie Openbare Ruimte 2021 – 2031
•    Groenstructuurplan 2009