Onderwerp |
Verschil lasten |
Verschil baten |
Toelichting |
|
|
|
Programma 3. Wonen en ruimte |
|
|
|
Personeelslasten |
-273.000 |
|
In de paragraaf Bedrijfsvoering vindt u een centrale toelichting op de totale personeelslasten. |
|
|
|
Kapitaallasten |
119.000 |
|
Binnen programma 3 zijn minder kapitaallasten doorbelast. Dit komt omdat er minder investeringen zijn afgesloten waardoor er minder kapitaallasten gegenereerd worden. |
|
|
|
Energielasten |
-572.000 |
|
De overschrijding op de energielasten wordt gedekt uit de stelpost energie. Zie programma 7 voor een centrale toelichting |
|
|
|
Groot onderhoud wegen (voorziening) |
-197.000 |
|
Zoals in de Q3 rapportage is aangegeven, zijn in het groot onderhoud (voorziening) extra uitgaven gedaan om een aantal veiligheidsissues op te lossen. Deze veiligheidsissues zijn geconstateerd door middel van weginspecties. De veiligheidsissues zijn ontstaan door versnelde achteruitgang van het wegdek bij de Noord IJsseldijk, Hoge Biezendijk en de Achtersloot. Dit komt o.a. door de droge weersomstandigheden waardoor het onderliggende dijklichaam in beweging is. Hierdoor is er extra budget (€ 197.561) gestort in de voorziening om deze kosten op te vangen. |
|
|
|
Wegen (achterstallig onderhoud) |
-104.000 |
|
Zoals in de Q3 rapportage is gemeld blijkt er na inspecties van de wegen achterstallig onderhoud te zijn geconstateerd. Dit komt omdat door de stijgende gasprijzen in 2022 de landelijke productie van asfalt sterk gedaald was. Hierdoor konden de (herstel)werkzaamheden niet eerder worden uitgevoerd met als gevolg dat er nu achterstallig onderhoud is.
Conform de BBV richtlijnen moet achterstallig onderhoud als last genomen worden in het jaar dat het geconstateerd wordt. Deze last wordt ondergebracht in een voorziening waaruit het achterstallig onderhoud hersteld zal worden. Hierdoor is er € 103.712 in de voorziening achterstallig onderhoud gestort. |
|
|
|
Wegen, straten en pleinen/kosten licenties |
-42.000 |
|
Er diende een niet begrote veiligheidsupdate in het wegen beheersystemen te worden doorgevoerd. Hierdoor is er op de licentie kosten circa € 42.000 meer uitgegeven. |
|
|
|
Dagelijks onderhoud wegen |
-145.000 |
|
Voor het dagelijks onderhoud wegen is er circa € 145.500 meer uitgegeven dan begroot. Zoals in de Q3 rapportage is aangegeven, komt dit onder andere door de stijgende prijzen uit 2022 waardoor er onvoldoende budget is om de werkzaamheden uit te voeren van circa € 85.000. Daarnaast is er een schade aan de weg geconstateerd die uit veiligheidsoogpunt direct opgelost diende te worden, omdat onze wegen aan minimale veiligheidseisen moeten voldoen (CROW-richtlijnen). |
|
|
|
Onderhoud bestrating vanwege wortelopdruk |
-96.000 |
|
Wij zijn verantwoordelijk voor goed onderhouden wegen, trottoirs en andere wandelpaden. Wanneer er gevaarlijke situaties ontstaan door bijvoorbeeld opstaande tegels door wortelopdruk, dienen wij deze te repareren. Onze wegen, trottoirs en andere wandelpaden moeten aan minimale veiligheidseisen voldoen (CROW-richtlijnen). Vanuit de recentelijke weginspecties als vanuit de inwoners zijn meer locaties gemeld waar een reparatie plaats moe(s)t vinden binnen een korte termijn. Hierdoor is het budget met circa € 96.000 overschreden. |
|
|
|
Openbare verlichting |
-41.000 |
|
Op het budget openbare verlichting is een tekort van circa € 41.000 . Zoals in de Q3 rapportage is gemeld komt deze enerzijds voort uit inflatiestijgingen en door de vervanging van de verlichting op de Overtoom. |
|
|
|
Leges begraafplaatsen |
|
-21.000 |
De leges voor begraven zijn de laatste jaren gemiddeld hoger begroot dan we werkelijk ontvangen. In lijn met deze trend blijkt dit ook in 2023 te gelden. De begroting 2024 is hierop aangepast. |
|
|
|
Achterstallig onderhoud Utrechtsestraat |
-63.000 |
|
In de jaarstukken 2022 is een voorziening gevormd voor het achterstallig onderhoud aan de woning aan de Utrechtsestraat nr. 14. Per abuis is vergeten om de niet compensabele BTW hierover mee te nemen. Daardoor dient er nog een storting plaats te vinden in deze voorziening om de kosten voor BTW te dekken. |
|
|
|
Spelen |
236.000 |
|
In 2023 zijn plannen gemaakt voor het reconstrueren van speellocaties in de komende jaren. Door deze plannen te maken kunnen we vanaf 2024een versnelling in de reconstructies doorvoeren. Om geen desinvesteringen te doen is besloten om in 2023 minder speeltoestellen te vervangen of speellocaties te reconstrueren totdat de plannen gereed zijn. Daarnaast was er minder (dagelijks) onderhoud nodig dan voorzien. |
|
|
|
Inkomsten omgevingsvergunningen |
|
-572.000 |
De legesinkomsten fluctueren jaarlijks. In 2023 zijn geen inkomsten vanuit grote projecten gegenereerd. Voor 2024 en verder is de legesverordening aangepast na onderzoek kostendekkendheid. |
|
|
|
Structuur- en bestemmingsplannen |
99.000 |
-100.000 |
Bij de bestemmingsplannen is budget opgenomen voor wijziging van bestemmingsplannen aangevraagd door externe partijen. Deze budgetten zijn enerzijds om de kosten die wij maken voor externe adviezen en het inhuren van externe expertise op te vangen. Anderzijds sluiten wij anterieure overeenkomsten af om deze kosten te dekken. Ten opzichte van de verwachting bij de begroting is er minder ontvangen en daardoor ook minder uitgegeven. |
|
|
|
Implementatie Omgevingswet |
83.000 |
|
Door het Rijk is een deel van de toegezegde middelen voor implementatie van de Omgevingswet verstrekt. Een belangrijk deel van deze middelen is nodig om het omgevingsplan te wijzigen. Dit zal een proces van meerdere jaren zijn, waarmee niet het volledige bedrag in 2023 is uitgegeven maar in de komende jaren benut zal worden. We willen u voorstellen om dit bedrag als uitgestelde prestatie (UP) mee te nemen naar 2024 |
|
|
|
Wet kwaliteitsborging BUW |
20.000 |
|
De Wet Kwaliteitsborging (Wkb) is per 1 januari 2024 in werking getreden, gelijktijdig met de Omgevingswet. Voor 2023 is budget gereserveerd voor de voorbereiding van diverse processen. De uren zijn gemaakt door de Omgevingsdienst regio Utrecht en de kosten vielen lager uit. |
|
|
|
Rente projectfinanciering |
112.000 |
-112.000 |
De doorberekende projectrente was € 112.000 lager dan begroot. Dit laat een voordeel zien bij de lasten maar ook een nadeel bij de baten. |
|
|
|
Subsidies projecten |
28.000 |
|
Er zijn minder uitgaven nodig geweest om subsidiebijdragen van derden te realiseren voor de huidige projecten. |
|
|
|
Onderzoek kostendekkende leges |
32.000 |
|
In 2023 is budget gereserveerd om onderzoek te laten doen naar kostendekkendheid van onder andere de leges omgevingsvergunningen. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden en de legesverordening 2024 is hierop aangepast. De kosten voor het onderzoek vielen lager uit dan verwacht. |
|
|
|
Bedrijveninvesteringszone |
-53.000 |
76.000 |
Onze jaarlijkse bijdrage (subsidie) aan de BIZ is hoger dan begroot. Daar tegenover staat ook een hogere inkomst vanuit de BIZ. Iedere 5 jaar vindt er een afrekening plaats op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten van de BIZ en de subsidie van de gemeente. Hierin worden eventuele verschillen in inkomsten en uitgaven verrekend. |
|
|
|
opbrengsten van grondverkopen |
|
48.000 |
In 2023 zijn zowel inkomsten ontvangen uit snippergroen als kleine stukjes bouwgrond. Deze incidentele inkomsten zijn hoger dan begroot. |
|
|
|
Advieskosten |
27.000 |
|
In 2023 zijn kosten gemaakt voor het opstellen van bomenbeleid. Deze vielen lager uit dan begroot in 2023. De opdracht en budget lopen door in 2024. |
|
|
|
Kosten licenties |
49.000 |
|
In 2023 is minder uitgegeven dan begroot aan licenties, onder andere doordat er geen beheerkosten zijn gemaakt voor de inwonersapplicatie meldingen/klachten openbare ruimte.
In 2023 zijn kosten begroot voor aanschaf van een applicatie voor inwoners om klachten en/of meldingen over de openbare ruimte te doen. Achteraf bleek het ook mogelijk om via bestaande applicatie een webformulier te maken om meldingen te registreren. Aanschaf applicatie was daarmee niet nodig. |
|
|
|
Water (Groot onderhoud) |
129.000 |
|
Er is een prioriteitskeuze gemaakt in de ambtelijke inzet. De ambtelijke inzet is ingezet in het beheer en onderhoud van de sportvelden. De reden hiertoe is het terughalen van de RMN taken. In 2023 zijn de werkzaamheden voor groot onderhoud aan de beschoeiingen voorbereid en de uitvoering is in 2024 gepland. Hierdoor willen wij uw raad voorstellen om het restant van € 129.000 als uitgestelde prestatie mee te nemen naar 2024. |
|
|
|
Water en Baggeren (Groot onderhoud) |
54.000 |
|
Baggeren kan in het najaar en in het voorjaar. Daarom schrijven we het baggerbestek voor twee jaar. Het bestek 2023-2024 is in 2023 voorbereid, zal in Q1 2024 worden aanbesteed en in de loop van 2024 worden uitgevoerd. Daarom willen wij uw raad voorstellen om het restant van € 54.000 als uitgestelde prestatie mee te nemen naar 2024. |
|
|
|
Milieubeheer |
18.000 |
|
Per abuis waren in 2023 de uitvoeringskosten van de NME dubbel begroot. Hierdoor is er minder uitgegeven dan begroot. |
|
|
|
Energiearmoede |
22.000 |
-22.000 |
Voor bestrijding van de energiearmoede is subsidie ontvangen, deze is zowel aan de inkomsten als de uitgave kant begroot. In 2023 is er minder uitgegeven van deze subsidie. Waardoor wij het bedrag dat minder is uitgeven ook minder als inkomst hebben geboekt. Hierdoor blijft het restant van de subsidie voor 2024 beschikbaar. |
|
|
|
Klimaatakkoord |
311.000 |
-311.000 |
Voor de uitvoering en implementatie van het klimaatakkoord (realisatie energietransitie in IJsselstein) is subsidie ontvangen, deze is zowel aan de inkomsten als de uitgave kant begroot. In 2023 is er minder uitgegeven van deze subsidie. Waardoor wij het bedrag dat minder is uitgeven ook minder als inkomst hebben geboekt. Hierdoor blijft het restant van de subsidie voor 2024 beschikbaar. |
|
|
|
Isolatiegelden |
64.000 |
-64.000 |
Voor de uitvoering van de isolatiemaatregelen bij woningen met een slecht energielabel is subsidie ontvangen, deze is zowel aan de inkomsten als de uitgave kant begroot. In 2023 is er minder uitgegeven van deze subsidie. Waardoor wij het bedrag dat minder is uitgeven ook minder als inkomst hebben geboekt. Hierdoor blijft het restant van de subsidie voor 2024 beschikbaar. |
|
|
|
Volkshuisvesting |
44.000 |
|
In 2023 is er minder budget doorbelast naar de lopende projecten omdat deze projecten nog over voldoende budget beschikten. |
|
|
|
Teruggehaalde additionele taken RMN |
-495.000 |
|
Na het terughalen van de additionele taken RMN hebben wij voor het opstellen van nieuwe meerjarige contracten extra kosten moeten maken. Daarnaast bleken de areaalgegevens niet volledig, waardoor meerwerk is ontstaan. Ook zijn er prijsstijgingen geweest op de groenproducten, zijn er meer zaken op orde gesteld en hersteld en zijn werkzaamheden vanuit het jaar 2022 in 2023 afgerond. |
|
|
|
Afvalverwerking |
80.000 |
-20.000 |
Het voordeel op de lasten komt o.a. door lagere verwerkingskosten afval. Het nadeel van de baten kan vooral worden toegeschreven aan lagere huurinkomsten van de gemeentewerf omdat de RMN minder M2 bij ons afneemt. |
|
|
|
Kosten voor leegstandsbeheer en onderhoud |
-153.000 |
|
Er zijn binnen programma 3 een 4-tal ontwikkellocaties waarvoor wij leegstandsbeheer hebben ingeschakeld. Op deze locaties hebben wij kosten gemaakt voor o.a. belastingen, water en door minimaal onderhoud uit te voeren. Omdat het ontwikkellocaties zijn, zijn de kosten van in totaal € 153.000 niet begroot. |
|
|
|
Inspectie kinderopvang |
24.000 |
|
We zien een dalende trend in de uitgaven van inspecties kinderopvang. Dit wordt met name veroorzaakt doordat de GGD meer inzet op het aanbieden van herstelmogelijkheden aan de houders van kinderopvangorganisaties.
Hierdoor is minder handhavend optreden nodig door de GGD waardoor de kosten zijn afgenomen.
Bij de begroting 2025 zullen we het budget hierop aanpassen. |
|
|
|
Projecten(administratie) |
66.000 |
581.000 |
Om alle projecten inzichtelijk te houden is er een projectadministratie opgericht. Zie hiervoor ook de paragraaf projecten. Het saldo van deze projecten storten wij in de reserve “projecten” zodat het budget meerjarig beschikbaar blijft om de verschillende projecten uit te voeren. Zie hiervoor ook hoofdstuk 6 van de jaarrekening (toelichting op de reserves). |
|
|
|
Grondbeleid |
763.000 |
-1.255.000 |
Dit budget heeft enerzijds betrekking op de grondexploitaties. Voor de toelichting verwijzen wij naar de actualisatie van de grondexploitatie. Deze is al bijlage toegevoegd ter vaststelling. Anderzijds is geconstateerd dat bij de verkoop van de gronden “De Kroon” er nog een boekwaarde afgewaardeerd diende te worden van € 375.000. Daarnaast blijkt dat de verliesvoorziening van de grondexploitatie Binnenstad verhoogd moet worden met € 123.393 voor de laatste werkzaamheden. Zie hiervoor de bijgevoegde actualisatie van de grondexploitatie Binnenstad. |
|
|
|
Mutaties reserves |
-851.000 |
462.000 |
Voor de toelichting verwijzen wij u naar hoofdstuk Mutaties reserves. |
|
|
|
|
-660.000 |
-1.358.000 |
|
|
|
|