Vastgoed
De basis
Het bereiken van beleidsdoelen van vastgoed, het efficiënt en effectief inzetten van het vastgoed, doelmatig en rechtmatig beheer, en het beheersen van risico’s kennen een belangrijke randvoorwaarde: inzicht in de vastgoedportefeuille. Voor het verkrijgen van inzicht zijn drie elementen van belang: registratie, contractmanagement en begroten van investerings- en onderhoudskosten.
Vastgoedregistratie
Het gemeentelijk vastgoed moet adequaat geregistreerd zijn. Uitgangspunten voor een goede registratie zijn:
• Actueel
• Compleet (bevat alle relevante data en contractstukken)
• Toegankelijk (digitaal)
• Centraal (afdelingsniveau)
De bovengenoemde uitgangspunten zijn verwerkt in de vastgoedregistratie (objectdossier). Periodiek wordt van al het vastgoed (gebouwen en (sport)terreinen) een inventarisatie uitgevoerd en wordt deze waar nodig herijkt. Zo wordt bijvoorbeeld eens in de 5 jaar het vastgoed opnieuw geïnspecteerd en wordt het MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP) herijkt. Alle relevante data (voor zover beschikbaar) worden hiermee inzichtelijk gemaakt en geregistreerd. Daarnaast zijn ook alle huurovereenkomsten en gebruikscontracten per vastgoedobject opgenomen in de vastgoedregistratie.
Contractmanagement
Met betrekking tot het gemeentelijk vastgoed gaat de gemeente juridische en financiële verplichtingen aan. Voorbeelden hiervan zijn: huurovereenkomsten voor het gebruik van het gemeentelijk vastgoed, notariële aktes inzake de verkoop van vastgoed of recht van opstal en opdrachtverstrekkingen aan aannemers voor het uitvoeren van onderhouden, aanbestedingen en leveringsovereenkomsten voor nutsvoorzieningen.
Relevante gegevens uit de huur- en gebruiksovereenkomsten, zoals vergoeding, indexatie, looptijd en opzeggingstermijn, worden centraal geregistreerd. Door het volledig en centraal registreren van alle contractuele (verhuur)verplichtingen die betrekking hebben op het vastgoed verkleinen we (juridische en financiële) risico’s en vergroten we de kans op optimalisatie.
Voor een verdere professionalisering en optimalisering van het vastgoedbeheer is in 2023 een vastgoedbeheersysteem aangeschaft.
Verduurzaming
Bij uitvoering van het onderhoud is gekeken of het onderhoud en het thema verduurzaming gecombineerd kon worden. Waar mogelijk is er gekozen om een verduurzamingsslag te maken. Duurzaamheid is een steeds belangrijker wordend thema binnen het vastgoedbeheer.
In 2023 is gestart om voor alle vastgoedobjecten een duurzaam MeerJarenOnderhoudsPlan Vastgoed (DMJOP) op te stellen, waarbij wordt gekeken op welke wijze duurzame maatregelen in de vastgoedportefeuille kunnen worden toegepast.
Groot onderhoud
Het MeerJarenOnderhoudsPlan Vastgoed (MJOP 2019-2038) is gebruikt als uitgangspunt voor de uitvoering van het onderhoud in 2023. In het jaar 2023 zijn er op basis van het MJOP diverse werkzaamheden afgerond of in opdracht gegeven. In 2023 is ook al het vastgoed opnieuw geïnspecteerd en is het MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP) herijkt.
Duitslandstraat 7, Reddingsbrigade: Bij dit object is het kozijn bij de entree vernieuwd, zijn 2 deuren van de naastgelegen schuur vernieuwd en zijn de houten boeidelen aan de achterzijde vervangen door Trespa. Het buitenschilderwerk is daarna volledig uitgevoerd. De schoorsteen op het dak is in het geheel verwijderd omdat deze lekkage vertoonde en geen dienst meer deed. Het platte dak is daarna weer hersteld.
Poortdijk 34, Sporthal Poortdijk: De ventilatiebox op het dak was defect en is vervangen om zodoende de juiste ventilatie in de sporthal te kunnen waarborgen. In verband met de brandveiligheid en verbetering van de akoestiek in de sporthal is op veel plekken de houten wandbekleding verwijderd en zijn de wanden voorzien van Trenomat (akoestisch materiaal). Het systeemplafond bij de tribune is vervangen omdat deze aan vervanging toe was. Er is gekozen om deze te vervangen voor multiplex omdat dit materiaal stootvaster is en daarmee langer mee gaat. Gelijktijdig hebben we op het gebied van duurzaamheid een slag kunnen maken door de oude lichtarmaturen in het plafond te vervangen door LED verlichting. Ook is het systeemplafond in de centrale hal vervangen.
Merkelbachlaan 2, WOC: Onder de overstek aan de buitenzijde van het gebouw zijn de houtwolcementplaten vernieuwd. Gelijktijdig zijn ter voorkoming van lekkage nieuwe waterslagprofielen aangebracht. Ook hier hebben we op het gebied van duurzaamheid een slag kunnen maken door de oude lichtarmaturen in de overstek te vervangen door LED verlichting. Daarnaast zijn er 3 deurkozijnen vernieuwd omdat deze niet meer hersteld konden worden en daarmee onvoldoende inbraakwerend waren.
St. Petersburglaan 27, Sporthal Zenderpark: Om aan de eisen te blijven voldoen (wet en regelgeving) is bij dit object de brandmeldinstallatie vernieuwd. In de centrale hal zijn aan beide zijde de wanden opnieuw gesaust. De tegels in alle 4 de douchegelegenheden lieten op sommige plekken los. Om de veiligheid te kunnen waarborgen hebben we deze plaatselijk laten herstellen en vernieuwen. Het plafond in de natte ruimtes vernieuwd omdat deze was aangetast door een eerdere lekkages. In 2023 stond het vervangen van de dakbedekking en de gevel in de planning. Vanwege een flora- en fauna onderzoek hebben we dit moeten verplaatsen en kan dit pas in het najaar 2024 uitgevoerd worden. Wel zijn wel diversen noodvoorzieningen getroffen om lekkage te voorkomen.
Heemradenlaan 34, Sporthal ‘t Heem: De regelkast (aansturing) van het klimaatsysteem is hier vervangen omdat deze aan vervanging toe was. Ter voorkoming van lekkages zijn bij de hele sporthal de wand en dakplaten vernieuwd. De sporthal heeft nu weer een mooie frisse uitstraling.
Benschopperstraat 39, Waaggebouw: Dit object is zowel van binnen als van buiten aangepakt. Voor zover mogelijk met behoud van klassieke details en in overleg met de Historische Kring IJsselstein en Monumentenwacht.
Binnen is de keuken en het sanitair vervangen, zijn diverse wanden hersteld en is het hang- en sluitwerk van de oude deuren in de oude staat teruggebracht. Op zolder is LED verlichting aangebracht. In het kader van brandveiligheid is het hele pand voorzien van nieuwe bedrading en is de groepenkast vervangen.
Buiten is het platte dak aan de achterzijde vernieuwd en voorzien van een nieuwe lichtkoepel. Ter voorkoming van lekkages is het dak grotendeels vervangen en is het dakbeschot voorzien van dampdoorlatende folie. De boeidelen en goten zijn vernieuwd en alle hemelwaterafvoeren zijn nagelopen en waar nodig vernieuwd. Na het uitvoeren van een asbestinventarisatie (voorafgaand aan de werkzaamheden) is besloten het nog aanwezige asbest (asbest uit de laagste risicoklasse) uit voorzorg te laten saneren door een gecertificeerd bedrijf.
Kamerling Onneslaan 26, gemeentewerf: Door het terughalen van taken (bijvoorbeeld het groenonderhoud) van de RMN naar de gemeente IJsselstein maken de gemeente en de RMN per 1 januari 2023 gezamenlijk gebruik van de gemeentewerf. Voorheen werd de gemeentewerf volledig gehuurd door RMN. Door deze verschuiving was het noodzakelijk aanpassingen te doen aan de werkplekken. Zo zijn de werkplekken voorzien van nieuwe marmoleum vloerbedekking, is er een uitgiftebalie gerealiseerd en zijn wanden opnieuw gesaust.
Teenschiller 2: Bij dit object is het gehele buitenschilderwerk uitgevoerd en is waar nodig houtrotreparatie uitgevoerd.
Brugwachtershuisjes Poortdijk en Oranje Nassaulaan: Deze waren toe aan een opknapbeurt. Bij het brugwachtershuisje aan de Poortdijk is besloten het nog aanwezige asbest uit voorzorg te laten saneren door een gecertificeerd bedrijf. Daarna zijn de wand en de vloer voorzien van nieuwe beplating. Het brugwachtershuisje aan de Oranje Nassaulaan is voorzien van een nieuwe marmoleum vloer en is aan de buitenzijde opnieuw geschilderd.
Televisiebaan 143: Bij dit object is het gehele buitenschilderwerk uitgevoerd
Lage Biezen 4: Dit object (voorheen schoolgebouw) is in 2023 door omgebouwd naar woonlocatie voor het tijdelijk opvangen van statushouders
Utrechtsestraat 14, oude burgemeesterswoning: Bij dit object zijn het dak, de goten en de schoorsteen vernieuwd. Ook is het gehele buitenschilderwerk uitgevoerd. De gevel is volledig nagelopen op scheurvorming en waar nodig hersteld. Daarnaast hebben we op het gebied van duurzaamheid een slag kunnen maken door de woning grotendeels te voorzien van dubbel glas en het dak te isoleren. Na het uitvoeren van een asbestinventarisatie (voorafgaand aan de werkzaamheden) is besloten het nog aanwezige asbest (asbest uit de laagste risicoklasse) uit voorzorg laten saneren door een gecertificeerd bedrijf.
Utrechtsestraat 79, oude raadhuis: Het aanwezige invalidentoilet is gerenoveerd omdat deze verouderd was en niet meer voldeed aan de eisen. Ter voorkoming van vochtdoorslag (onder het maaiveld) en behoud van de gevel zijn de muren geïnjecteerd met een vochtwerend middel.
Parkeergarage Overtoom: de parkeergarage hebben we voorzien van nieuwe camera's omdat deze hun technische levensduur hadden bereikt en niet meer voldeden aan de huidige eisen.
Parkeergarage Eiteren: Bij de vuilwaterpompinstallaties hebben we diversen onderdelen en pompen moeten vernieuwen om een juiste afwatering van de parkeergarage te kunnen waarborgen
Overtoom 1, stadhuis: Omdat de grondwet in 2022 tekstueel is aangepast moest de oude tekst op de wand in de centrale hal voorzien worden van de nieuwe tekst (nieuwe grondwet). Verder is op diverse locaties binnen en buitenverlichting vervangen door LED.
Overtoom 3, Fulco theater: Ter voorkoming van lekkages zijn op diverse plekken de dakbedekking en dakranden vernieuwd. Op het gebied van duurzaamheid hebben we een start kunnen maken bij een deel van de binnenverlichting door deze te vervangen door LED verlichting.
Noord IJsseldijk 57, begraafplaats: Bij de aula en de schuur is het gehele buitenschilderwerk uitgevoerd en is waar nodig houtrotreparatie uitgevoerd. Ook zijn er dakreparaties uitgevoerd ter voorkoming van lekkages.
Zomerdijk 42a, 42b, sporthal De Oever: De kozijnen en boeidelen bij de kleedkamers van Shot en Fortissimo zijn vervangen en daarna geschilderd omdat dat deze hun technische levensduur hadden bereikt. Daarnaast zijn ook aan de binnenzijde alle kozijnen netjes afgetimmerd en afgewerkt.
Oranje Nassaulaan 50, sporthal IJsselhal: Bij het sportcafé was het kozijn toe aan vervanging. Deze hebben we laten vervangen door een kozijn met 2 openslaande deuren zodat er een betere doorgang is ontstaan naar het buitengelegen terras. Ook de boeidelen en het overstek zijn vernieuwd door nieuw Trespabeplating. Tevens zijn deze kozijnen voorzien van een schilderbeurt.
Stadsmuur Molenstraat: Bij de stadsmuur is het voegwerk hersteld en vernieuwd
Sint Nicolaasstraat 12, basiliekkerk toren: Van de kerktoren is het uurwerk gerestaureerd. Het uurwerk is daarnaast verduurzaamd door toepassing van LED verlichting
Dagelijks onderhoud
Naast bovenstaande werkzaamheden wordt dagelijks inzet gepleegd om klachten/storingen en meldingen te verhelpen. Sportbeheer zorgt er jaarlijks voor dat alle sporttoestellen gekeurd worden, maakt voor aanvang van de gymlessen de sportzalen schoon en wordt er dagelijks toezicht gehouden door de sporthalbeheerders, zodat de kinderen veilig en schoon kunnen sporten.
Overige werkzaamheden
Naast de werkzaamheden voor groot- en dagelijks onderhoud worden ook reguliere onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd, zoals jaarlijkse keuringen van onze gereedschappen (denk hierbij aan ladders, elektrische gereedschappen, persoonlijke beschermingsmiddelen) maar ook de onderhoudsbeurten voor de luchtbehandeling, cv-installaties en elektronische installaties, liftonderhoud, uitvoering van verplichte keuringen en dagelijkse storingen die voor kunnen komen.