Lokale heffingen

Omschrijving paragraaf lokale heffingen

Terug naar navigatie - Omschrijving paragraaf lokale heffingen

Deze paragraaf geeft een beeld van de ontwikkeling van de gemeentelijke belastingen. Hierna volgt een samenvatting van de ontwikkeling van de lokale belastingdruk. In de onderdelen daarna volgt per belastingsoort een toelichting op hoe deze berekend wordt en wat de uitgangspunten hiervoor zijn.

Hierna worden de ontwikkelingen in de volgende belastingsoorten toegelicht:
- Onroerendezaakbelastingen (ozb);
- Afvalstoffenheffing;
- Rioolheffingen;
- Marktgelden;
- Begraafrechten;
- Leges.
Tot slot gaan we in op het kwijtscheldingsbeleid en de onbenutte belastingcapaciteit.

Ontwikkeling lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Ontwikkeling lokale lastendruk

Het kengetal belastingcapaciteit, dat op grond van het gewijzigde BBV dient te worden berekend, geeft aan hoe de lasten van de voornaamste lokale belastingen zich ontwikkelen ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De lasten in het jaar worden afgezet tegen de gemiddelde landelijke lasten van het voorgaande jaar. Als een gemeente het landelijk gemiddelde volgt, dan is in dit kengetal de prijsontwikkeling zichtbaar.
In 2023 zijn de totale lasten van de gemeente IJsselstein minder hard gestegen dan het landelijk gemiddelde. 

Ontwikkeling lokale lasten: ranglijst COELO
Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) presenteert jaarlijks een Atlas lokale lasten. Over het jaar 2023 staat de gemeente IJsselstein in deze atlas op positie 299 van de 352 (eigenaar/bewoner meerpersoonshuishouden) gemeenten. In 2022 was dit positie 282 van de 354. Hiermee is onze positie verslechterd. COELO sorteert de gemeenten van lage naar hoge woonlasten.

Ontwikkelingen lokale belastingdruk 2022 2023 Verschil t.o.v. 2022
Bedragen in euro's in € in %
OZB Woningen (Op basis van gemiddelde WOZ woningen €369.000) 245,08 252,40 7,32 3,0%
Afvalstoffenheffing (meerpersoonshuishouden) 392,49 447,72 55,23 14,1%
Rioolheffing (meerpersoonshuishouden) 298,70 298,70 0,00 0,0%
Totaal 936,27 998,82 62,55 6,7%
Gemiddelde alle gemeenten voorgaande jaar 904,00 944,00 40,00 4,4%
Kengetal belastingcapaciteit (BBV) 103,6% 105,8%

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

Onroerendezaakbelasting (OZB)

De grondslag voor de aanslagen onroerendezaakbelastingen is de vastgestelde waarde (WOZ-waarde) van de onroerende zaak. 

Lokale heffingen - Bij het bepalen van de tarieven die in december 2022 in de belastingverordening zijn opgenomen, wordt gerekend met de meest recente verwachting van de waarde ontwikkeling. De te verwachten opbrengst voor 2023 is de opbrengst 2022 verhoogd met de indexering.

 

Onroerendezaakbelasting Belastingjaar Verschil t.o.v. 2022
2022 2023 in € in %
OZB baten woningen 3.877.608 3.999.471 121.863 3,14%
OZB baten niet-woningen 1.385.520 1.428.560 43.040 3,11%
Totaal opbrengst 5.263.128 5.428.032 164.904

Lokale heffingen - Tarieven onroerendezaakbelasting

 

Onroerendezaakbelasting Belastingjaar
2022 2023
Gebruikers, niet woningen 0,1490 0,1520
Eigenaren, woningen 0,0783 0,0684
Eigenaren, niet woningen 0,1858 0,1895

Parkeerbelasting

Parkeerbelasting wordt geheven in het door de Raad aangewezen gebied in en rond het centrum van Ijsselstein. Hieronder volgt een overzicht van de gerealiseerde baten.

 

Parkeerexploitatie Rekening Begroting Realisatie Saldo
2022 2023 2023 2023
Straatparkeren 820.907 899.257 838.225 -61.032
Terreinparkeren 167.433 173.619 216.970 43.351
Totaal opbrengst 988.340 1.072.876 1.055.195 -17.681

Toelichting

De gerealiseerde parkeerexploitatie voor straatparkeren is achter gebleven op de begroting doordat er minder naheffingsaanslagen zijn opgelegd.

Heffingen en rechten

Terug naar navigatie - Heffingen en rechten

Heffingen en rechten mogen niet meer dan kostendekkend zijn. In dit hoofdstuk zetten we de kostendekkendheid per product uiteen.

Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing wordt geheven van de bewoner van een eigendom, waarbij huishoudelijke afvalstoffen worden opgehaald. Er is sprake van een tariefdifferentiatie naar gezinsverhouding. Voor 2023 zien we een stijging van de uitgaven door onder andere stijgende kosten van het RMN. Via het raadsbesluit ‘Zienswijzen begrotingswijzigingen 2023.01/02 RMN’ bent u meegenomen over de extra kosten voor de inzet personeel en inzamelmiddelen waarvoor geen budget is geraamd.

Lokale heffingen - Tarieven afvalstoffenheffing 2023

Afvalstoffenheffing Belastingjaar Verschil t.o.v. 2022
Bedragen in euro’s 2022 2023 in € in %
Eenpersoonstarief 203,95 232,61 28,66 14,1%
Meerpersoonstarief 392,49 447,72 55,23 14,1%

In de jaarrekening is een actuele berekening van de kostendekkendheid van de tarieven opgenomen. Voor de afvalstoffenheffing is deze als volgt:

 

Afvalstoffenheffing Rekening Begroting Rekening Saldo
2022 2023 2023 2023
Kosten taakveld 4.672.243 4.463.827 5.196.172 -732.345
Inkomsten taakveld (excl heffingen) 0 0 - 0
Netto kosten product 4.672.243 4.463.827 5.196.172 -732.345
Toe te rekenen kosten: 0 0
Overhead 12.309 5.417 12.121 -6.704
Btw 928.929 896.787 1.028.874 -132.087
Uitgaven taakveld 5.613.481 5.366.031 6.237.167 -871.136
Opbrengst heffing inclusief vrijval egalisatiereserve 4.748.271 5.366.570 5.398.557 31.987
Dekkingspercentage 85% 100% 87%

Toelichting:

Het kostendekkingspercentage voor afval bedraagt op basis van de baten en laten 87%.  Het tekort dienen wij op te vangen binnen de egalisatiereserve afvalstoffenheffing. Echter is deze reserve sinds 2022 leeg, hierdoor is het tekort ten laste gekomen van de algemene middelen.

Rioolheffing
De rioolheffing wordt geheven van de gebruiker van een eigendom dat direct of indirect is aangesloten op het gemeentelijke rioolstelsel. De rioolheffing werd in 2023 in rekening gebracht door de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR). De tarieven worden periodiek herberekend op basis van het Gemeentelijk Rioleringsplan. De gestegen kosten voor 2023 zijn niet doorberekend naar de inwoner maar ten laste gebracht van de egalisatiereserve rioolheffing.

Lokale heffingen - Tarieven rioolheffing 2023

Rioolheffing woningen Belastingjaar Verschil t.o.v. 2022
Bedragen in euro's 2022 2023 in € in %
Eenpersoonshuishouden 142,04 142,04 - 0,0%
Meerpersoonshuishouden 298,70 298,70 - 0,0%

Onderstaand is een actuele berekening van de kostendekkendheid van de tarieven opgenomen. Voor de rioolheffing is deze als volgt:

Rioolheffing Rekening Begroting Rekening Saldo
2022 2023 2023 2023
Kosten taakveld 3.042.162 3.451.990 3.434.515 17.475
Inkomsten taakveld (excl heffingen) 0 0 - 0
Netto kosten product 3.042.162 3.451.990 3.434.515 17.475
Toe te rekenen kosten: 0 0 - 0
Overhead 141.225 150.599 129.028 21.571
Btw 591.172 662.283 669.077 -6.794
Uitgaven taakveld 3.774.559 4.264.872 4.232.620 32.252
Opbrengst heffing inclusief bijdrage egalisatiereserve 3.641.613 4.279.835 4.247.341 32.494
Dekkingspercentage 96% 100% 100,35%

Toelichting: 
Het kostendekkingspercentage voor riolering bedraagt op basis van de baten en lasten 100,35% en is gebaseerd op de huidige GRP. Het dekkingsoverschot van € 14.721 is toegevoegd aan de egalisatiereserve rioolheffing. 

Marktgelden worden geheven voor het huren van een kraam op de wekelijkse marktdag op vrijdag.

Martkgelden Rekening Begroting Realisatie Saldo
2022 2023 2023 2023
Kosten taakveld 62.289 44.962 64.211 -19.249
Netto kosten product 62.289 44.962 64.211 -19.249
Toe te rekenen kosten: 0 0 - 0
Overhead 23.802 14.598 19.166 -4.568
Btw 9.560 3.280 10.770 -7.489
Uitgaven taakveld 95.651 62.841 94.147 -31.306
Opbrengst heffingen 37.904 41.305 39.246 2.059
Dekkingspercentage 40% 66% 42%

Toelichting: 
Door incidentele kosten voor de aansluiting elektra zijn de kosten voor de markt hoger dan begroot.

Begraafrechten worden geheven voor het verlenen van vergunningen voor delven, bijzettingen en onderhoud van graven.

Begraafrechten Rekening Begroting Realisatie Saldo
2022 2023 2023 2022
Kosten taakveld 396.502 342.457 291.663 -50.794
Netto kosten product 396.502 342.457 291.663 -50.794
Toe te rekenen kosten: - - -
Overhead 0 0 94.308 94.308
Btw 79.105 67.765 29.573 -38.193
Uitgaven taakveld 475.608 410.222 415.544 5.321
Opbrengst heffingen 208.325 282.946 262.213 -20.733
Dekkingspercentage 44% 69% 63%

Leges

Terug naar navigatie - Leges

Leges worden geheven voor specifieke door de gemeente verstrekte individuele diensten. Voorbeelden hiervan zijn: het verstrekken van paspoorten, voltrekken van huwelijken en afgeven van bouwvergunningen. Er zijn meer dan honderd verschillende diensten en tarieven. 

Lokale heffingen - Kostendekkendheid leges burgerzaken en APV 2023

Leges burgerzaken en APV Rekening Begroting Realisatie Saldo
2022 2023 2023 2023
Kosten taakveld 560.608 576.136 585.065 -8.929
Netto kosten product 560.608 576.136 585.065 -8.929
Toe te rekenen kosten: 0 - 0
Overhead 150.918 190.894 150.132 40.762
Btw 9.687 18.544 22.933 -4.389
Uitgaven taakveld 721.213 785.574 758.129 27.444
Opbrengst heffingen 530.597 417.291 530.261 -112.970
Dekkingspercentage 74% 53% 70%

Het aantal reisdocument dat we dit jaar hebben verstrekt is hoger dan begroot. Door de Brexit is het aantal paspoortaanvragen gestegen.

Lokale heffingen - Kostendekkendheid leges omgevingsvergunningen 2023

Leges Omgevingsvergunning Rekening Begroting Realisatie Saldo
2022 2023 2023 2022
Kosten taakveld 1.179.822 991.343 1.125.013 -133.670
Netto kosten product 1.179.822 991.343 1.125.013 -133.670
Toe te rekenen kosten: - -
Overhead 88.232 118.940 168.389 -49.449
Btw 190.440 142.147 148.956 -6.809
Uitgaven taakveld 1.458.494 1.252.430 1.442.359 -189.929
Opbrengst heffingen 357.296 937.123 364.852 352.532
Dekkingspercentage 24% 75% 25%

De legesinkomsten fluctueren jaarlijks. In 2023 zijn geen inkomsten vanuit grote projecten gegenereerd. Voor 2024 en verder is de legesverordening aangepast na onderzoek kostendekkendheid.

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

Als een belastingplichtige als gevolg van financiële omstandigheden niet in staat is een belastingaanslag geheel of gedeeltelijk te betalen, kan op verzoek gehele of gedeeltelijke kwijtschelding worden verleend. De normen voor het behandelen van kwijtscheldingsverzoeken worden bepaald door de rijksoverheid. Volgens de Rijksnormen wordt beoordeeld of iemand in aanmerking komt voor kwijtschelding. Kwijtschelding wordt verleend met betrekking tot de volgende gemeentelijke belastingsoorten: Onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing en de rioolheffingen.

De kwijtscheldingen maken deel uit van het minimabeleid, dat onderdeel is van programma Inkomen, jeugd en Wmo. Kwijtscheldingen worden meegenomen bij het bepalen van de heffingen, omdat daar het uitgangspunt van volledige kostendekkendheid geldt. Bij de onroerendezaakbelastingen spelen de lasten geen directe rol bij het bepalen van de tarieven.

Het kwijtscheldingsbeleid wordt uitgevoerd door de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR). Zij maken voor het gebruik van de automatische kwijtscheldingen gebruik van het Inlichtingenbureau van de VNG. Dit bureau geeft een advies of een huishouden in aanmerking komt voor kwijtschelding. Is het advies positief dan ontvangt dit huishouden automatisch kwijtschelding. De huishoudens die niet voor automatische kwijtschelding in aanmerking komen, kunnen nog een afzonderlijk verzoek hiertoe indienen bij BSR.

Onbenutte belastingcapaciteit OZB

Terug naar navigatie - Onbenutte belastingcapaciteit OZB

De onbenutte belastingcapaciteit bestaat uit de extra middelen die gegenereerd kunnen worden door de tarieven van de gemeentelijke heffingen te verhogen tot het wettelijk toegestane maximum. De onbenutte belastingcapaciteit kan worden berekend door de maximaal toegestane belastingbaten/-tarieven te vergelijken met de belastingbaten/-tarieven in de gemeente. Voor de maximale tarieven wordt gebruik gemaakt van de normen voor het zogeheten artikel 12 beleid. Een gemeente met een artikel 12 status is een Nederlandse gemeente die onder financiële curatele is gesteld door het Rijk vanwege een structureel slechte financiële situatie. Deze gemeenten moeten hun tarieven verhogen tot een ‘redelijk peil eigen heffingen’, willen zij in aanmerking kunnen komen voor rijkssteun. 

Lokale heffingen - Onbenutte belastingcapaciteit onroerendezaakbelasting 2023 Onbenutte belastingcapaciteit

Onbenutte belastingcapaciteit
Omschrijving 2023
WOZ-waarden (in €) per 1-1-2022 6.250.000.000
Maximale OZB-opbrengst (Norm art.12: 0,1614% van de WOZ-waarde) 10.087.500
Af: geraamde OZB-opbrengst 2023 5.369.832
Onbenutte belastingcapaciteit 4.717.668