Verbonden partijen

Algemeen

Inleiding verbonden partijen

Terug naar navigatie - Inleiding verbonden partijen

Deze paragraaf geeft inzicht in de publieke en privaatrechtelijke organisaties waarin IJsselstein een bestuurlijk en financieel belang  heeft. Dat wil zeggen dat de gemeente een zetel of stemrecht heeft in het bestuur en dat de gemeente middelen beschikbaar stelt. Er is sprake van een bestuurlijk belang als een wethouder, raadslid of ambtenaar van de gemeente namens de gemeente in het bestuur van de verbonden partij plaatsneemt, of namens de gemeente stemrecht heeft. Bij een financieel belang stelt de gemeente middelen ter beschikking aan de verbonden partij. Deze raakt de gemeente kwijt in geval van faillissement van de partij. Daarnaast kn financiële problemen van de partij worden verhaald op de gemeente. 

Vanwege deze belangen en mogelijke risico’s besteden we in de programmabegroting aandacht aan rechtspersonen waarmee de gemeente een band heeft. De gemeente neemt vooral deel aan gemeenschappelijke regelingen. Daarnaast heeft de gemeente aandelen in enkele NV’s (Vitens en Bank Nederlandse Gemeenten) en nemen we deel aan enkele stichtingen (Inkoopbureau Midden Nederland, WerkWIJSS, WerkWIJSS Schoon en Robijn). 

Sturing en regie

Terug naar navigatie - Sturing en regie

De uitvoering van een aantal taken is belegd bij verbonden partijen. Uitgangpunt daarbij is dat (beleid)doelstellingen met minimale risico's zo efficiënt en effectief mogelijk worden gerealiseerd. Realisatie door de verbonden partij moet plaatsvinden binnen de afgesproken beleidsinhoudelijke en financiële kaders. Binnen de organisatie besteden we daarom doorlopend aandacht aan (het faciliteren van) sturing en regie om de prestatie en ontwikkeling van de verbonden partijen te volgen. Bestuur en ambtelijke organisatie werken hierin en vanuit de eigen rol samen. 

In de periode 2022-2024 worden de gemeenschappelijke regelingen die we zijn aangegaan, aangepast aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (1-7-2022). Ook wordt voor zover mogelijk verder uitvoering gegeven aan de aanbevelingen de Rekenkamer IJsselstein in zijn rapport Grip op gemeenschappelijke regelingen heeft gedaan (juni 2022) . Eén van de aanbevelingen van de Rekenkamer is de actualisatie van de nota Verbonden partijen.  Mede op basis van die aanbeveling is 9 maart 2023 de Nota verbonden partijen 2023 vastgesteld. 

Risicoprofiel

Terug naar navigatie - Risicoprofiel

Aan de hand van een vragenlijst brengen we de risico’s van taken van verbonden partijen in beeld en komen zo tot een risicoprofiel op basis van 7 indicatoren. Vanuit de praktijk kijken we zowel naar financiële factoren als naar minder grijpbare, zachtere factoren. Het risicoprofiel verbeelden we in de zogenaamde spinnenwebgrafiek aan de hand van 8 parameters: financiën, eigenaarsbelang, governance, sturing op doelen, risicomanagement, bedrijfsvoering, opdrachtgeversbelang en beleids- en verantwoordelijkheidsbelang. Het risicoprofiel helpt ons om grip op onze verbonden partijen te realiseren. We gebruiken het bijvoorbeeld om duidelijk te krijgen welke verbonden partijen voor de gemeente de grootste risico's hebben en op welke onderdelen het meeste aandacht nodig is.

Typenindeling en totaaloverzicht verbonden partijen

Terug naar navigatie - Typenindeling en totaaloverzicht verbonden partijen

We delen de verbonden partijen in drie typen:

Gemeenschappelijke regelingen

  • Afvalverwijdering Utrecht
  • Belastingsamenwerking Rivierenlanden
  • GGD regio Utrecht
  • Omgevingsdienst regio Utrecht
  • Recreatieschap Stichtse Rijnlanden 
  • Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard
  • Reinigingsbedrijf Midden Nederland
  • Veiligheidsregio Utrecht
  • Werk en Inkomen Lekstroom

Coöperaties en vennootschappen

  • Bank Nederlandse Gemeenten
  • Vitens NV

Stichtingen en verenigingen

  • Stichting Inkoopbureau Midden Nederland
  • Stichting Robijn
  • Stichting WerkwIJSS
  • Stichting WerkwIJSS Schoon

Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Afvalverwijdering Utrecht (AVU)

Afvalverwijdering Utrecht (AVU)

Programma

Wonen en ruimte

Vestigingsplaats

Soest

Doel

Deze gemeenschappelijke regeling heeft tot doel om op een doelmatige en uit oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde wijze sturing en uitvoering te geven aan het afvalstoffenbeleid in de provincie Utrecht. 

Deelnemers

De gemeenten Amersfoort, Baarn, De Bilt, De Ronde Venen, Bunnik, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Soest, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein en Zeist. 

Openbaar belang

Zorgen voor een goede, reguliere en milieuverantwoorde verwerking van door de gemeenten ingezamelde huishoudelijke afvalstromen.  Daarnaast heeft de AVU een adviserende rol naar de deelnemende gemeenten over nationale en internationale ontwikkelingen op afvalgebied.

Bestuurlijk belang

Het college benoemt 1 lid en 1 plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur. Wethouder Bekker is lid en wethouder Tas  plaatsvervangend lid.

Financieel belang

De AVU sluit contracten af met verwerkers voor het transport en de verwerking van diverse afvalstromen. Deze kosten worden op basis van de werkelijke aangeboden volumes bij de deelnemende gemeenten in rekening gebracht samen met de opslag voor de organisatiekosten.

De baten en lasten van de AVU lopen via de begroting van het Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN), zie hierna

Op basis van de concept jaarstukken 2023 van de AVU bedragen de gerealiseerde lasten afgerond €  972K

De kosten zijn als volgt opgebouwd:

Brandbaar, GFT en Injectienaalden afval                        1.107.000

Glas                                                                                                              - 8.000

Papier                                                                                                    -127.000

Voor de verwerking van glas en papier geldt dat sprake is van een netto opbrengst.

Evt. veranderingen

in een belang

N.v.t.

Verhouding eigen

en vreemd vermogen

 

 

1-1-2023

31-12-2023

Eigen vermogen

301.000

0           

Vreemd vermogen

27.653.000

20.804.000

In beginsel heeft de AVU geen eigen vermogen. De gerealiseerde overschotten of tekorten worden verrekend met de gemeenten.

Resultaat

Het gerealiseerde resultaat over 2023 bedraagt € 0.

Risico’s en weerstandsvermogen

Actuele (externe) risico’s zijn o.a.:

  • Dat papierprijzen wereldwijd onder druk staan en de gevolgen hiervan voor de opbrengsten van oud papier en karton;
  • Dat veranderende wet- en regelgeving kan leiden tot wijziging van de bedrijfsvoering of hogere kosten voor de eindverwerking van het afval (voorbeeld: verbrandingsbelasting);
  • Wegvallen afzetmarkt Azië voor o.a. plastic en papier.

Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bijdragen.

Ontwikkelingen

Als gevolg van de problematiek rond de lachgascilinders is schade ontstaan aan een installatie van de AVR. Hiervoor heeft de AVR een schadeclaim ingediend, welke door de AVU is afgewezen. De hoogte bedraagt € 1,3 mln. De impact hiervan voor de AVU en voor deelnemende gemeenten zal naar verwachting in 2024 duidelijk worden. 

Verplichte Kengetallen Weerstandsvermogen

 

 

Realisatie 2023

Begroting 2023

Realisatie 2022

Netto schuldquote

0,2%

0%

-0,5%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Solvabiliteitsratio

0%

0%

1,1%

Structurele exploitatieruimte

0,3%

0%

0,3%

 

Toelichting:

De netto schuldquote geeft de verhouding tussen de netto schulden en de inkomsten, oftewel (schulden – kortlopende vorderingen) / totale baten. De solvabiliteitsratio geeft de verhouding weer tussen het eigen vermogen en het totaal aan vreemd vermogen, dat is hier: (eigen vermogen / totaal vermogen) in %.

De AVU streeft naar een resultaat van 0, waarbij geen vermogen ontstaat. Hierdoor is dit kengetal in principe 0. Een kleine bestemmingsreserve liet echter een kleine solvabiliteitsratio zien in 2022, deze is in 2023 gebruikt. De structurele exploitatieruimte geeft de verhouding weer tussen de structurele baten en de structurele lasten, in berekening: ((structurele baten - structurele lasten) + (structurele stortingen in reserves - structurele onttrekkingen uit reserves)) / totale baten. Doordat de AVU-lasten en opbrengsten 1 op 1 verrekend zou dit kengetal normaliter 0 moeten zijn. De realisatie wijkt hier niet noemenswaardig van af.

Beleidsprestaties

De AVU zorgt voor voldoende opslag- en verwerkingscapaciteit van afval- en grondstoffen die worden ingezameld in de gemeente.

Terug naar navigatie - Belastingsamenwerking Rivierenlanden (BSR)

Belastingsamenwerking Rivierenlanden (BSR)

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Vestigingsplaats

Tiel

Doel

Doel van de BSR is het behalen van financiële, kwalitatieve en procesmatige voordelen door professionalisering van de belasting. BSR zorgt voor het heffen en invorderen van gemeentelijke- en waterschapsbelastingen. Daarnaast zorgt de BSR voor de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken, het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie en de uitvoering van de werkzaamheden BAG.

Deelnemers

De deelnemers zijn: de gemeenten Culemborg, IJsselstein, Maasdriel, Montfoort, Tiel, West Betuwe (fusiegemeente Geldermalsen, Lingewaal en Neerijnen), West Maas en Waal, Wijk bij Duurstede, de gemeenschappelijke regeling Avri (afvalverwijdering Rivierenland) en het Waterschap Rivierenland.  

Openbaar belang

Een goede en efficiënte heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen. 

Bestuurlijk belang

Het college benoemt 1 lid en 1 plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur. Wethouder Foekema is lid en wethouder Schell is  plaatsvervangend lid. 

Financieel belang

De reguliere bijdrage voor 2023 bedraagt na begrotingswijziging 804K, gebaseerd op de verrekening van de lasten en baten van de producten: heffen, innen, waarderen en BAG/WKPB. In werkelijkheid bedraagt de bijdrage 747K, een voordeel van 57K. 

Evt. veranderingen

in een belang

N.v.t.  

 

Verhouding eigen

en vreemd vermogen

X 1.000

31-12-2022

31-12-2023

Eigen vermogen

397

325

Vreemd vermogen

9.124

9.905

 

Resultaat

Het resultaat na resultaatbestemming is 0.

Risico’s

Weerstandsvermogen BSR

In 2009 is besloten dat er geen weerstandsvermogen bij BSR wordt gevormd. Dit betekent dat financiële risico's voor rekening komen van de deelnemers.

Belastingopbrengsten deelnemers

Risico’s met betrekking tot de belastingopbrengsten behoren niet tot de bedrijfsrisico’s van BSR. Deelnemers van BSR treffen, indien noodzakelijk, zelf een voorziening om risico’s inzake de belastingopbrengsten te kunnen afdekken. 

Ontwikkelingen

Op diverse terreinen hebben ontwikkelingen plaatsgevonden, waaronder:

  • Het realiseren van een geheel nieuwe website die het gebruiksgemak voor belastingplichtigen vergroot;
  • Een nieuwe look-and-feel van het aanslagbiljet inclusief QR-code om gemakkelijk te kunnen betalen (80.000 keer gebruik van gemaakt in 2023);
  • Het implementeren van diverse generieke belastingprocessen vanuit de landelijke samenwerking (LLBP); 
  • Het opnieuw verlengen van onze ISO 9001 certificering;
  • Het bijdragen aan een optimale synchronisatie met landelijke voorziening WOZ (LV-WOZ);
  • het uitbrengen van diverse offertes voor toetreding van deelnemers of uitbreiden van de afgenomen diensten door de huidige deelnemers van BSR.

Verplichte Kengetallen

Weerstands-vermogen

 

Rekening

2022

Begroting

2023

Rekening

2023

Netto schuldquote

2,2%

-1,97%

1,5%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

-

-

-

Solvabiliteitsratio

4,2%

4,5%

3,2%

Structurele exploitatieruimte

0,0%

0,0%

0,0%

Beleidsprestaties

De BSR verricht de volgende werkzaamheden ten behoeve van IJsselstein:

  1. Heffing en invordering van lokale belastingen.
  2. De uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken, waaronder tevens wordt begrepen de administratie van vastgoedgegevens en het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden.
  3. Het behandelen van reacties van burgers en bedrijven naar aanleiding van de verzonden WOZ-beschikkingen en belastingaanslagen.
  4. Het leveren van informatie uit deze (basis) registraties aan de deelnemers voor zover de wettelijke voorschriften dit toestaan.
  5. Het opzetten en beheren van basisregistraties waaronder de BAG.

Op basis van de producten levert BSR de volgende prestaties. De prestaties worden periodiek gerapporteerd.

  1. Aanslagoplegging
  2. Bezwaar en Beroep
  3. Afhandeling binnen wettelijk gestelde termijn
  4. Invordering
  5. Van gegevens naar waarde.
Terug naar navigatie - GGD Regio Utrecht (GGDrU)

Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGD)

Programma

Inkomen, jeugd en Wmo

Vestigingsplaats

Zeist

Doel

De GGD regio Utrecht heeft als doel om de taken uit te voeren, die bij of krachtens de Wet publieke gezondheid aan de colleges zijn opgedragen (Volksgezondheid basistaken).

De GGD regio Utrecht voert sinds 2016 voor IJsselstein ook taken uit binnen de Jeugdgezondheidszorg (maatwerktaken). Dat omvat onder andere de consultatiebureaus en de schoolartsen.

Daarnaast voert de GGD regio Utrecht enkele specifieke toezichtstaken uit; toezicht op uitvoering door Wmo-zorgaanbieders, en toezicht op grond van de Wet Kinderopvang (Kinderopvang en gastouderbedrijven)

Deelnemers

De gemeenten Ronde Venen, Stichtse Vecht, Woerden, Montfoort, Oudewater, Lopik, IJsselstein, Vijfheerenlanden, Nieuwegein, Houten, Eemnes, Baarn, Bunschoten, Amersfoort, Soest, Leusden, Woudenberg, Veenendaal, Renswoude, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, de Bilt, Bunnik, Zeist, Wijk bij Duurstede en de stad Utrecht.

Openbaar belang

De GGD  voert onderstaande taken voor de gemeente IJsselstein uit:

Basistaken


Gezondheidsbescherming

  • Infectieziektebestrijding (IZB)
  • TBC-bestrijding
  • Medisch milieukundige zorg
  • Technische hygiënezorg; advisering publieksevenementen
  • Seksuele gezondheid; SOA-bestrijding

 

Gezondheidsbevordering

  • Gezondheidsbeleid
  • Onderzoek, gezondheidsmonitor

Toezicht & Advies

  • Inspecties Kinderopvang

 

Crisisfunctie: advies en ondersteuning

 

Intensivering basistaken

 

Gezondheidsbescherming

  • Technische Hygiëne Zorg
  • Advisering Publieksevenementen

 

Gezondheidsbevordering

  • Lokaal onderzoek: Epidemiologische ondersteuning JGZ
  • Projectmanagement Gezondheidsbevordering

 

Toezicht & Advies

  • Inspectie Kinderopvang: Landelijke register
  • Kinderopvang en Lichte handhaving

Basistaken-plus

Gezondheidsbevordering

  • Seksuele gezondheid: Sense 

Toezicht & Advies

  • Forensische zorg
  • Inspecties tatoeage- en piercingshops (via derden)
  • WMO toezicht

 

JGZ 0-18

  • Basistakenpakket

 

 

Maatwerk

Gezondheidsbevordering

  • Gezondheidsbevordering statushouders
  • Extra inzet gezondheidsbevordering
  • Meld- en Adviespunt ‘Bezorgd’
  • Woon Hygiënische Problematiek (WHP)

JGZ maatwerk

  • Stevig Ouderschap
  • Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
  • Intensivering Vroeghulp door JGZ
  • Convenant-beheer verwijsindex
  • Advisering vrijstelling leerplicht



JGZ Overige

  • Huisvesting

 

 

 

 

Bestuurlijk belang

Het college benoemt 1 lid en 1 plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur. Voor IJsselstein heeft Wethouder Schell zitting in het algemeen bestuur als lid met wethouder Foekema plaatsvervanger.

Financieel belang

De begroting 2023 van de GGD heeft een totale omvang van € 48,4 miljoen (inkomsten). Hiervan heeft € 41,0 miljoen betrekking op gemeentelijke bijdragen en vergoedingen.

In 2023 zijn de totale kosten van de GGD voor de gemeente IJsselstein begroot op € 1,3 miljoen. De taken van de GGD vallen binnen het taakveld algemene volksgezondheidszorg en het taakveld jeugdgezondheidszorg 0-18 jaar. 

Voor Volksgezondheid algemeen heeft GGD de totale kosten voor de gemeente IJsselstein begroot op € 307K. Daarvan is € 193K inwonersbijdrage voor de collectieve wettelijke taken, € 75K voor de inspecties kinderopvang en 39K voor de extra- en maatwerktaken die de GGD voor de gemeente uitvoert. Daarnaast is nog € 12K begroot voor toezicht Wmo en forensische zorg.

Voor Jeugdgezondheid 0-18 jaar zijn de totale kosten voor de gemeente IJsselstein begroot op 1.031K. Daarvan is € 928K inwonersbijdrage voor de collectieve wettelijke taken JGZ 0-18 jaar (incl. het rijksvaccinatieprogramma) en € 103K voor extra taken. De extra taken jeugdgezondheid bestaan onder andere uit huisvestingskosten, convenantbeheer verwijsindex en project stevig ouderschap.

Evt. veranderingen

in een belang

Niet van toepassing.

Verhouding eigen en vreemd vermogen

 

 

1-1-2023

31-12-2023

Eigen vermogen

4.330.577

4.618.536

Vreemd vermogen

       29.287.735

32.285.913

 

Resultaat

Het jaarresultaat over 2023 sluit met een positief saldo van 1.3 miljoen Euro. Dit is inclusief mutaties in reserves. Exclusief mutaties in reserves bedraagt het resultaat 288K.

Risico’s

De deelnemende gemeenten staan garant voor de betaling van rente en aflossing van de geldleningen en rekening-courant schulden die door de GGD zijn aangegaan. De garantstelling door de deelnemende gemeenten is naar verhouding van de inwonertallen op 1 januari van het jaar waarin de garantieverplichting tot stand is gekomen.

De GGD stelt elke vier maanden een rapportage op. Hierin wordt gerapporteerd over de uitvoering van de taken, de financiën en de bedrijfsvoering. Vanaf 2018 wordt tevens elke vier maanden een gemeentelijke rapportage opgesteld waarmee de inhoudelijke en financiële verantwoording voor onze gemeente gedurende het boekjaar plaats vindt.

Op basis van de risico-inventarisatie door de GGD is de benodigde weerstandscapaciteit 1.538K. De beschikbare weerstandscapaciteit is  2.409K. Daarmee komt de verhouding op 1: 1,57. Hiermee zijn de financiële risico’s eind 2023 voldoende afgedekt.

Ontwikkelingen

Digitaal Kinddossier (GGiD)

Eind 2022 hebben de besturen van GGD regio Utrecht, GGD Hollands Noorden en GGD Twente besloten om te stoppen met de ontwikkeling van het zogeheten Digitaal Dossier Jeugdgezondheid (GGiD). Met het besluit om te stoppen is besloten een onafhankelijke evaluatie uit te laten voeren door een externe partij (AEF). De evaluatie is in 2023 afgerond en in november besproken in het algemeen bestuur. De uitkomsten van de evaluatie worden gebruikt bij de nieuwe aanbesteding van een DD JGZ dat in 2024 verder zal gaan.

GALA/IZA

Om te zorgen dat alle Nederlanders die dit nodig hebben zorg kunnen blijven ontvangen, zijn in het Integraal Zorg Akkoord (IZA) afspraken gemaakt over samenwerking, preventie en het versterken van de eerstelijnszorg. En in het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) bouwen we aan het fundament voor een gerichte lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en sociale basis. Een beweging naar de voorkant is nodig, de urgentie is groot met als stip op de horizon een gezonde generatie in 2040.
GGDrU heeft gemeenten ondersteund in deze ontwikkeling, door het beschikbaar stellen van monitoringsinformatie, advisering op de GALA plannen en het Regioplan en coördinatie van regionale en/of lokale aanpak van bijvoorbeeld valpreventie.

Verplichte Kengetallen Weerstandsvermogen

 

 

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Netto schuldquote

2,4%

9,4%

7,1%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

2,4%

9,4%

7,1%

Solvabiliteitsratio

12,9%

15,6%

12,5%

Structurele exploitatieruimte

0,0%

0,0%

0,0%

 

Toelichting

De solvabiliteitsratio daalt iets ten opzichte van begroting door onttrekkingen aan reserves. Verder blijft de schuldquote laag en blijft de structurele exploitatieruimte nul.

 

Beleidsprestaties

De prestatie van de GGD valt uiteen in 2 beleidsvelden; Volksgezondheidszorg en Jeugdgezondheidzorg. Beide zijn onderdeel van programma 5 van de begroting.

De gewenste beleidsprestaties voor de 2 beleidsvelden zijn in meer detail te lezen in de nota Ijsselstein Gezond en Vitaal 2021-2025. Het is onze missie om samen met inwoners en samenwerkingspartners ervoor te zorgen dat iedereen in IJsselstein de mogelijkheid heeft om gezonde en vitale keuzes te maken. Om goed in te kunnen spelen op de (gezondheids-)ontwikkelingen van de komende jaren, focust dit beleid op:

  • Preventie: Vroegtijdige signalering en inzet om de gevolgen van gezondheidsrisico’s te verminderen en te voorkomen.
  • Verantwoordelijkheid: Inwoners zijn zelf verantwoordelijk voor de keuzes die zij maken met betrekking tot hun gezondheid en vitaliteit.
  • Normaliseren: Iedereen krijgt in het leven te maken met tegenslagen die de gezondheid en vitaliteit kunnen beïnvloeden. Dit hoort bij het leven. Hierbij willen we niet onnodig etiketten of labels te plakken.
  • Faciliteren: De gemeente en haar partners maken het mogelijk dat inwoners gezonde en vitale keuzes kunnen maken.
  • Stimuleren: Gezamenlijke inzet van gemeente, professionals en inwoners om inwoners te stimuleren meer gezonde en vitale keuzes te maken.
  • Ondersteunen: Wanneer het op eigen kracht niet (meer) gaat kunnen inwoners op ondersteuning of hulp rekenen.

De nota bevat de volgende 4 thema’s:

  • Gezonde Leefstijl
  • Vitale Stad
  • Mentale Gezondheid
  • Vitaal van jong tot oud

De GGD levert de algehele basis aan preventieve gezondheidszorg en voert, in samenwerking met de gemeente Ijsselstein en partners, projecten en programma’s uit om doelstellingen binnen de thema’s te realiseren.

De prestatie die in de jeugdgezondheidszorg geleverd moet worden is via het wettelijke JGZ-basis-pakket, vastgelegd door de minister. Hiernaast worden er extra diensten ingekocht die jaarlijks vastgelegd worden in een maatwerkovereenkomst.

Terug naar navigatie - Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)

Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)

Programma

Onderwijs, sport en cultuur

Vestigingsplaats

Utrecht

Doel

De regeling is in 1999 getroffen om de belangen van de deelnemende gemeenten te behartigen bij de recreatie (openlucht) en de bescherming van natuur en landschap in de deelnemende gemeenten.

Het RSG heeft onder andere de taak om de inwoners van de stadsregio Utrecht een gevarieerd aanbod aan recreatievoorzieningen in de openlucht te bieden dat aansluit op de vraag van de regionale bevolking.

Deelnemers

De gemeenten De Bilt, Houten, Lopik, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Woerden, De Ronde Venen, IJsselstein en de provincie Utrecht.

Openbaar belang

Het RSG behartigt de belangen van de dagrecreatie in het landelijk gebied, waarbij de zorg voor natuur en landschap een belangrijke plaats inneemt.

Het schap ontwikkelt, beheert en onderhoudt diverse dagrecreatieterreinen, paden en bruggen. Daarnaast maakt het schap allerlei vormen van recreatie mogelijk. Zoals bijvoorbeeld wandelen, fietsen, paardrijden en kanovaren.

Het schap regelt verder met name bezig met de zogenaamde basisvoorzieningen. Dit zijn algemene voorzieningen, die gratis en vrij toegankelijk zijn. Voorbeelden hiervan zijn fiets- en wandelpaden in de natuurgebieden.

Bestuurlijk belang

De raad benoemt 2 leden en 2 plaatsvervangende leden in het Algemeen Bestuur. Raadslid C.J. Koehorst en wethouder Tas zijn lid. Wethouder Bekker en raadslid R.C. Koehorst zijn plaatsvervangend lid. 

Financieel belang

In 2018 is de gemeente De Ronde Venen toegetreden tot de regeling. Besloten is dat de financiële huishouding binnen het recreatieschap voorlopig wordt gescheiden in 2 delen: het werkgebied van Stichtse Groenlanden van voor 2018 (programma A) en het werkgebied de Vinkeveense Plassen (programma B) dat de gemeente De Ronde Venen heeft ingebracht. 

In 2023 heeft IJsselstein € 150.000 bijgedragen aan programma A van het recreatieschap, gebaseerd op een vast bedrag per inwoner.  . Programma B Vinkeveense Plassen ontvangt deelnemersbijdragen van Provincie Utrecht en gemeente De Ronde Venen. De gemeente IJsselstein draagt niet bij aan programma B.

Evt. veranderingen in een belang

Niet van toepassing in 2023.

Verhouding eigen en vreemd vermogen

 

31-12-2022

31-12-2023

Eigen vermogen

€3.876.202

€2.035.704

Vreemd vermogen

€8.205.434

€9.422.492

 

Resultaat

 Het begrotingsjaar 2023 sluit met een voorlopig negatief resultaat van - € 1.77 miljoen. Het resultaat voor programma A bedraagt € 1.14 miljoen negatief. 
Dit negatieve resultaat wordt met name veroorzaakt door een mutatie in de voorziening garantietoelagen binnen de jaarrekening van SGL 2023 op basis van een gesloten koopovereenkomst uit 2022 (tussen Staatsbosbeheer en SGL), waarvan de volledige financiële consequenties recentelijk (februari 2024) duidelijk zijn geworden. Dekkingsvoorstel voor dit incidenteel tekort wordt voorbereid en door het Algemeen Bestuur in juli 2024 vastgesteld. De financiële impact hiervan op de gemeente kan nog niet vastgesteld worden.

Risico’s

Als het weerstandsvermogen van het recreatieschap onvoldoende is, kunnen van de deelnemers hogere bijdragen worden verlangd.  Daarnaast hebben de risico’s van het recreatieschap met name betrekking op de realisatie van de in de begroting opgenomen opbrengsten en exploitaties van de recreatieterreinen. Het financiële handelen van Staatsbosbeheer (de beheer- en uitvoeringsorganisatie) is van invloed op de financiën van het recreatieschap. De samenwerking met SBB wordt gemonitord en geëvalueerd om zodoende zicht te houden dat de uitvoering binnen het beleid en de financiële kaders past van het schap.  

Ontwikkelingen

Het recreatieschap heeft de uitvoering van zijn werkzaamheden - Beheer & Onderhoud, Toezicht &Handhaving, Exploitatie, Bedrijfsvoering en Bestuursondersteuning - belegd bij  SBB. Recreatieschap Midden-Nederland was tot 1 januari 2023 de uitvoeringsorganisatie voor recreatieschap Stichtse Groenlanden, Plassenschap Loosdrecht e.o. en Routebureau Utrecht.

Momenteel wordt er door SBB gewerkt aan een plan van aanpak voor een vierjarig-uitvoeringsplan in relatie tot de toekomstvisie.  Het ontwikkelen van een Terreinbeheermodel maakt hier ook deel vanuit. Dat moet inzicht geven in de  huidige staat van onderhoud van de recreatiegebieden en de kosten die met het onderhoud  en een bepaald beeldkwaliteitsniveau gemoeid zijn.  Dat moet financiële en beleidsmatige kaders geven vanaf 2025.  2024 geldt nog als transitiejaar. De verwachte (financiële) impact hiervan op de gemeente zal in de loop van 2024 duidelijk worden.

Verplichte Kengetallen Weerstandsvermogen

 

Rekening 2022

Rekening 2023

Netto schuldquote

17%

10%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

17%

10%

Solvabiliteitsratio

32%

18%

Structurele exploitatieruimte

-1%

1.2%

Beleidsprestaties

In de economische visie van IJsselstein vormt de basis voor de beleidsprestaties van RSG. Recreatie draagt volgens de economische visie bij aan ‘beleving’ van de stad IJsselstein.

Dit is vervolgens concreet vertaald naar (1) het versterken van de identiteit door positionering in het Groene Hart. En naar (2) versterken van de samenhangende recreatieve groenstructuur rondom Utrecht (met partners waaronder het recreatieschap) onder andere via investering in het Hollandsche IJsselgebied aan de Noord IJsseldijk en het behouden van goed verbindingen met de Nedereindse plas en de Lek- en IJsseldijk.

 

Terug naar navigatie - Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard (RHC)

Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard (RHC)

Programma

Onderwijs, sport en cultuur

Vestigingsplaats

Woerden

Doel

Het beheer van de archieven in de archiefbewaarplaatsen en het toezicht op het beheer van de archiefstukken voor zover deze niet naar een archiefbewaarplaats zijn overgebracht.

Deelnemers

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Lopik, Montfoort, Oudewater, Woerden en IJsselstein.

Openbaar belang

Op grond van de Archiefwet moeten besturen van overheden ervoor zorgen dat hun archieven in goede en geordende staat verkeren. Dit wordt uitgevoerd door archiefdiensten. Op grond van diezelfde wet zijn alle overheidsarchieven van 20 jaar en ouder in principe openbaar en voor iedereen kosteloos te raadplegen.  De gemeenten en het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden werken onderling samen met het doel om aan de Archiefwet 1995 te voldoen (waaronder het bepaalde in art. 32, lid 1 en 2, en artikel 37, lid 1 en 2).

Bestuurlijk belang

De regeling heeft één bestuur. Dit wordt de Archiefcommissie genoemd. Het college benoemt 1 lid en 1 plaatsvervangend lid in dit bestuur. Burgemeester Van Domburg is lid en wethouder Foekema plaatsvervanger.

Financieel belang

Voor 2023 is de bijdrage op € 155K begroot (waarvan € 12K teruggevraagd kan worden uit het BTW-compensatiefonds).

Evt. veranderingen in een belang

Niet van toepassing.

Verhouding eigen en vreemd vermogen

Het RHC heeft geen eigen en vreemd vermogen.

Resultaat

De jaarrekening 2023 van het RHC zal in juni door de Archiefcommissie worden vastgesteld. Hierdoor is het resultaat nog niet bekend.

Risico’s

RHC heeft geen weerstandsvermogen. Financiële risico's zijn voor rekening van de deelnemers. 

De risico’s ten aanzien van deelname zijn beperkt. Het RHC levert in het algemeen de prestaties, die we van haar verwachten. 

Ontwikkelingen

De jaarrekening 2023 van RHC zal in juni door de Archiefcommissie worden vastgesteld.  Hierdoor zijn de ontwikkelingen vanuit de jaarrekening van het RHC nog niet beschikbaar.

Hier buiten zien wij geen ontwikkelingen die een significante impact hebben op de gemeente.

Verplichte Kengetallen Weerstands-vermogen

Het RHC heeft geen balanspositie en dus geen kengetallen.

Beleidsprestaties

Het RHC voort de Archiefwet uit voor de bij het RHC aangesloten gemeenten en het hoogheemraadschap. De missie van het RHC is om burgers en bestuur te voorzien van betrouwbare historische informatie over het werkgebied op basis van archieven en collecties is het RHC beheerd. Daarnaast waakt het RHC vanuit de inspectietaak over de duurzame toegankelijkheid van de archieven.

 

Terug naar navigatie - Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Programma

Wonen en ruimte

Vestigingsplaats

Soest

Doel

Deze gemeenschappelijke regeling heeft als doel het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardige en klantgerichte uitvoering van de afval- en reinigingstaken voor alle deelnemende gemeenten.

Deelnemers

De gemeenten Baarn, Bunnik, IJsselstein, Nieuwegein, Soest en Zeist.

Openbaar belang

RMN voert de volgende taken voor de gemeente uit:

  • verzorgen van grondstof- en afvalbeheer door middel van inzameling; 
  • verzorgen  van grondstof- en afvalbeheer door middel van het beheren van milieustraten; 
  • mechanisch straatvegen en handvegen, het verwijderen van zwerfafval op grijs, verzorgen van onkruidbestrijding, het reinigen van honden uitlaatstroken, het legen van prullenbakken, legen en reinigen van kolken;
  • verzorgen van gladheidbestrijding en 
  • verzorgen van plaagdierbestrijding. 

Dit zijn de basistaken van de regeling. In 2023 worden geen additionele taken meer geleverd door de RMN aan de gemeente.

Bestuurlijk belang

 Het college benoemt 1 lid en 1 plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur. Wethouder Bekker is lid en wethouder Tas plaatsvervanger.

Financieel belang

De kosten van de taken worden bij de deelnemers in rekening gebracht. De begroting bestaat uit vaste kosten (bv de uren van de medewerkers) en verrekenbare kosten (bv op basis van aangeboden tonnages afval). De baten en lasten van de AVU zijn opgenomen in de begroting van RMN. 

Op basis van de concept jaarrekening 2023 zijn de volgende bedragen opgenomen als gerealiseerde kosten voor de gemeente IJsselstein (incl. de AVU):

Basistaken:

Afvalverwerking:       € 3.993K    (afvalinzameling en beheer recyclestation);

Overige taken:          € 1.226K    (gladheid-, en plaagdieren- en onkruidbestrijding, kolkenreiniging en straatreiniging etc.);

Een overschot of tekort op de afvalverwerking wordt in de jaarrekening van de gemeente geëgaliseerd met de egalisatiereserve afvalstoffenheffing.

Evt. veranderingen

in een belang

-

Verhouding eigen en vreemd vermogen

 

1-1-2023

31-12-2023

Eigen vermogen

218.000

243.000

Vreemd vermogen

12.286.000

18.428.000

Resultaat

De jaarrekening sluit met een saldo van 26K.

Risico’s en weerstandsvermogen

De deelnemende gemeenten dragen voor de basistaken naar evenredigheid bij. Dit geldt ook voor de financiële risico's die uit de basistaken voortkomen. De voordelen en nadelen van de additionele taken zijn volledig voor de afnemende deelnemer.

De weerstandscapaciteit wordt berekend uit de posten: algemene reserve, bestemmingsreserve en de stille reserves en bedraagt ultimo 2024 € 417K. Het bestuur van RMN heeft bepaald dat de verrekensystematiek zo wordt vormgegeven dat de werkelijke kosten worden afgerekend en er geen bedrijfsresultaat achter blijft.

In de begroting van de RMN worden ook risico’s beschreven met een inschatting van de kans op het risico, inclusief een bedrag eraan gekoppeld. Veel risico’s zijn grotendeels afgedekt door het onderbrengen ervan bij solide verzekeraars en door het voeren van een gericht beleid om de risico’s te beperken. De belangrijkste beheersing zit echter op het verbeteren van het inzicht in de beheersmaatregelen en het sturen op de uitvoering  van de maatregelen binnen de bedrijfsvoering RMN.

Omdat er sprake kan zijn van onzekere omstandigheden en het soms niet mogelijk is risico's voldoende te beheersen, is een post onvoorzien in de begroting 2023 opgenomen van € 200K.  Voor 2024 is wederom een post onvoorzien opgenomen in de begroting.

Ontwikkelingen

Op 16 februari 2022 heeft het algemeen bestuur van RMN het Meerjarenbeleidsplan 2022-2025 en het Verbeterplan Basis op orde, samen bouwen aan RMN vastgesteld. Het onderdeel sturing en beheersing van de financiën voorziet in een projectmatige aanpak met duidelijke doelen, producten en mijlpalen. Dit is gericht op structurele verbetering van met name de managementinformatie, bedrijfsvoeringprocessen en de P&C-cyclus, waarbij de begroting dient aan te sluiten bij de uitvoering van werkzaamheden. Momenteel implementeert RMN dit verbeterplan. In 2023 is er gewerkt aan de volgende punten:

-    Onderdelen gerealiseerd in de bedrijfsvoering: routeoptimalisatie, inrichten van dashboards, containermanagement, registeren aanvullende opdrachten en inrichten vlakke planning;
-    Samen met alle gemeenten gewerkt aan een nieuwe DVO-structuur;
-    Actualiseren van GR en verschillende organisatieverordeningen (financiële-, mandaat- en organisatieverordening en budgethouders regeling);
-    Aanpassing GR naar aanleiding van de wetswijziging uit 2022;
-    Vaststellen van nieuwe organisatiestructuur door MT RMN en starten plaatsingsproces;

Verplichte Kengetallen Weerstandsvermogen

 

 

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Netto schuldquote

39,81%

63,93%

66,9%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

39,81%

63,39%

66,9%

Solvabiliteitsratio

1,01%

1,41%

0,8%

Structurele exploitatieruimte

0,0%

0,2%

-0,5%

 

Toelichting:

De netto schuldquote geeft de verhouding tussen de netto schulden en de inkomsten, oftewel (schulden – kortlopende vorderingen) / totale baten. De solvabiliteitsratio geeft de verhouding weer tussen het eigen vermogen en het totaal aan vreemd vermogen, dat is hier: (eigen vermogen / totaal vermogen) in %.

De toename van de netto schuldquote wordt veroorzaakt doordat de baten toenemen ten op zichten van de schulden in 2023. 

Beleidsprestaties

 

Met het Meerjarenbeleidsplan RMN 2022-2025 ‘basis op orde, samen bouwen aan RMN’, vastgesteld in februari 2022, word in 2023 en 2024 belangrijke stappen gezet in de doorontwikkeling van RMN. RMN heeft als scope producten en (advies-)diensten te leveren, die gerelateerd zijn aan: 
•    Het inzamelen van grondstoffen en restafval huis aan huis
•    Het inzamelen van grondstoffen en restafval via recyclestations
•    Het beheren van een schone, hele en veilige buitenruimte

 

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)

Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)

Programma

Wonen en ruimte

Vestigingsplaats

Utrecht

Doel

De ODRU ondersteunt en adviseert inwoners op het gebied van milieuvergunningen en is gespecialiseerd in milieutoezicht en -handhaving als het gaat om veiligheid, lucht, geluid, energie, afval en bodem. De experts van de ODRU werken in opdracht van de gemeente IJsselstein op het gebied van milieu en de Omgevingswet. De ODRU is adviseur van de gemeente waarin we wonen en werken nog veiliger, duurzamer en gezonder maken. 

 

Deelnemers

De eigenaar-gemeenten zijn: de gemeenten Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden, IJsselstein en Zeist.

Openbaar belang

Een juiste en efficiënte uitvoering van de taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.

Bestuurlijk belang

Het college benoemt 1 lid en 1 plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur. Wethouder Bekker is lid en wethouder Tas plaatsvervanger. Daarnaast is wethouder Bekker lid van het Dagelijks Bestuur. 

Financieel belang

Bestuur en management van ODRU zetten zich ervoor in ODRU in te richten als een flexibele, dienstverlenende organisatie met beperkte financiële risico's voor de deelnemers/eigenaar gemeenten. De formatie is afgestemd op gegarandeerde omzet. Aanvullende omzet wordt verricht door inhuur en uitbesteding. Functies worden alleen ingevuld wanneer dit past binnen de behoefte aan kennis en capaciteit. ODRU hanteert hiervoor een strategische personeelsplanning.

De gemeente IJsselstein heeft in 2023 17.281 uren (begroot 15.626) afgenomen van de ODRU. De ODRU werkt vraaggestuurd en in 2023 zijn minder uren nodig geweest dan vooraf ingekocht. Deze uren worden als balansuren in 2024 meegenomen.  De totale bijdrage aan de ODRU in 2023 komt hiermee uit op ongeveer 1,8 miljoen Euro.

Evt. veranderingen in een belang

Niet van toepassing.

Verhouding eigen en vreemd vermogen

 

1-1-2023

31-12-2023

Eigen vermogen

809.000

474.800

Vreemd vermogen

4.314.000

5.315.600

Resultaat

Het jaarrekeningresultaat 2023 is €643.754 negatief. Het negatieve resultaat is voornamelijk veroorzaakt door een incidentele last 'bovenwettelijk verlof' die ODRU verwacht.

Risico’s

Het algemene risicobeeld is niet veranderd ten opzichte van vorig jaar. De eerder beschreven mondiale ontwikkelingen zijn gelijk gebleven, zoals de spanningen tussen Rusland en het westen. De krapte op de arbeidsmarkt is onverminderd groot, waardoor er structureel tekort aan gekwalificeerd personeel is. 

Ondanks de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de gedeeltelijke inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging, geeft de uitwerking ervan nog onzekerheden. 

Verder geldt dat de verhouding tussen kosten en opbrengsten (leges) uit vergunningen een risico vormt voor de gemeente. Hiervoor verwijzen wij naar de risicoparagraaf waar dit verder is toegelicht.

Ontwikkelingen

ODRU heeft in 2023 haar vernieuwde koers vastgesteld. Daarnaast is in het kader van het Interbestuurlijk Programma versterking VTH, een van de pijlers zoals verwoord in het rapport van de commissie Van Aartsen, een routekaart opgesteld om te komen tot een robuuste omgevingsdienst. De routekaart leidt naar een mogelijke fusie met de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD). Dit traject is zowel ambtelijk als bestuurlijk gestart.  

Verplichte Kengetallen Weerstands-vermogen

 

Rekening  2022

bijgestelde Begroting  2023

Rekening 2023

Netto schuldquote

-4,81%

1,22% -3,63%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

-4,81%

1,22% -3,63%

Solvabiliteitsratio

21,07%

9,03% 7,46%

Structurele exploitatieruimte

-4,45%

2,38% 8,80%
  • De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van ODRU ten opzichte van de eigen middelen. De netto schuldquote geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie.  Zoals de tabel laat zien, is de quote -4,81% in 2022 en -3,63% in 2023. De schuldquote is nauwelijks gewijzigd t.o.v. 2022. De positie is goed te noemen en beter dan begroot.
  • Solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de ODRU in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de ratio, hoe groter de weerbaarheid van de ODRU. De solvabiliteit is lager dan vorig jaar door het veel slechtere jaarresultaat.  
  • Om te zien hoe groot de structurele exploitatieruimte is, kijken wij naar de structurele baten en lasten en vergelijken deze met de totale baten. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken.  Het kengetal is positief en geeft daarmee aan dat de ODRU een financieel stabiele organisatie is in de zin dat de structurele baten de structurele lasten kunnen opvangen.  

Beleidsprestaties

De ODRU voert voor de gemeente IJsselstein de volgende taken uit:

  1. Omgevingswet, vergunningverlening, toezicht, handhaving en uitvoeringsbeleid
  2. Monumentenwet
  3. APV in het kader van de Omgevingswet, vergunningverlening en handhaving
  4. Huisnummerbesluiten
  5. Winkeltijdenwet, vergunningverlening, toezicht en handhaving
  6. Duurzaamheid, uitvoeringsbeleid
  7. Wet Bodembescherming, wettelijke taak en uitvoeringsbeleid,
  8. Wet Geluidhinder, wettelijke taak en uitvoeringsbeleid

Per jaar wordt een uitvoeringsprogramma (UVP) vastgesteld waarin alle producten die de gemeente afneemt, opgenomen zijn. Dit UVP is gebaseerd op de Productdienstencatalogus van de ODRU. Op basis van dit UVP en de daarmee samenhangende dienstverleningsovereenkomst vindt periodieke monitoring op de uitvoering plaats.

 

Terug naar navigatie - VeiligheidsRegio Utrecht (VRU)

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Programma

Openbare orde en veiligheid

Vestigingsplaats

Utrecht

Doel

Het doel van de VRU is om de kwaliteit van de rampenbeheersing, crisisbeheersing en noodhulpverlening in de regio Utrecht te verbeteren. Door een intensieve samenwerking tussen gemeenten en de diverse hulpdiensten ontstaat een organisatie die bestuurlijk en operationeel gezien slagvaardig kan optreden bij crisisbeheersing en rampenbestrijding.

Deelnemers

Alle gemeenten in de Provincie Utrecht

Openbaar belang

Adequate rampen- en crisisbeheersing. Ter behartiging van dit belang vervult de veiligheidsregio vier kerntaken:

  1. Het ondersteunen en beheren van de regionale brandweerzorg, bevolkingszorg en de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen (GHOR);
  2. Het samen met de politie inrichten en in stand houden van een gemeenschappelijke meldkamer (GMU);
  3. Het geven van adviezen over actie en preventie aan de gemeentebesturen;
  4. De voorbereiding van de crisisbeheersing en rampenbestrijding.

Bestuurlijk belang

Het Algemeen Bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten (artikel 11 lid 1 Wet veiligheidsregio’s).

Financieel belang

De bijdrage van de gemeente voor 2023 bedraagt  € 1.896.000. (vastgestelde geactualiseerde begroting VRU 2023, incl. aanvullend takenpakket).

Evt. veranderingen in een belang

Geen

Verhouding eigen en vreemd vermogen

 

1-1-2023

31-12-2023

Eigen vermogen

23.253.000

28.319.000

Vreemd vermogen

62.533.000

64.945.000

 

Resultaat

Het resultaat over 2023 bedroeg 4.5 miljoen Euro. De VRU heeft voorgesteld om hiervan 2 miljoen terug te storten naar de deelnemende gemeenten.

Risico’s

In het algemeen geldt dat aan het aangaan van een gemeenschappelijke regeling ‘systeemrisico’s’ verbonden zijn. Voor sturing op beleid van de gemeenschappelijke regeling zijn de deelnemende gemeenten deels afhankelijk van besluitvorming in het AB, wat impliceert, dat gemeentelijke invloed beperkt is. Tegelijkertijd dragen deelnemende gemeente de financiële risico's wanneer het weerstandsvermogen van de regeling onvoldoende blijkt.

Op basis van de risico-inventarisatie door de VRU is de benodigde weerstandscapaciteit 585K. De beschikbare weerstandscapaciteit is € 1.409K. Daarmee komt de verhouding op 2,5. Hiermee zijn de risico’s eind 2023 financieel voldoende afgedekt.

Omgevingswet

Onderzoeksbureau Cebeon heeft de (financiële) gevolgen van de stelselherziening als gevolg van de Omgevingswet voor de VRU in beeld gebracht. Op basis van het Cebeon-rapport kan geconcludeerd worden dat de VRU voor de invoering van de Omgevingswet nog te maken krijgt met incidentele kosten (wegvallen capaciteit vanwege benodigde inspanningen in het project

voor de inrichting van de werkprocessen en het aansluiten op gemeentelijke werkprocessen en digitaal verkeer) en structurele kosten. Bij invoering Omgevingswet speelt gelijktijdig de invoering van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Tussen het Rijk en de bestuurlijke partners zijn afspraken gemaakt over het monitoren en evalueren van de financiële gevolgen van de stelselherziening Omgevingswet. De inzet is dat de wet budgetneutraal kan worden ingevoerd, waarbij de minister heeft afgesproken op zoek te gaan naar oplossingen als uit de financiële evaluatie blijkt dat de invoeringskosten substantieel hoger zijn dan eerder voorzien.

Implementatie van het (landelijke) programma "Toekomstbestendige brandweer"

Europese wetgeving duidt er op dat vrijwilligers als deeltijdwerkers beschouwd moeten worden zodra sprake is van een verplichtend karakter. Er bestaat een reëel risico dat de kosten voor brandweerzorg daardoor significant zullen gaan stijgen.

Overeenkomsten van opdracht voor eigen personeel (OVO's)

Verschillende werkzaamheden worden uitgevoerd op basis van een overeenkomst van opdrachten. Er bestaat een risico dat deze werkzaamheden als een (fictieve) dienstbetrekking gezien moeten worden.  Voor het berekenen van extra werkgeverslasten zoals loonheffing en werkgeverslasten wordt een opslagpercentage toegepast van 5-%. De kans dat dit risico zich voordoet is ingeschat op klein (25%).

CAO Regeling Vervroegd Uittreden

In 2023 is een tijdelijke regeling voor vervroegd uittreden (RVU) opgenomen in de CAO. Er is voor 2024 een bedrag berekend indien alle medewerkers die hiervoor in aanmerking komen hiervan gebruik maken. In de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit is uitgegaan dat de helft van deze medewerkers hiervan gebruik zal maken.

Ontwikkelingen

In 2023 heeft het AB VRU de bestuursagenda 2024-2027 vastgesteld. De bestuursagenda is gebaseerd op het regionaal risicoprofiel wat begin 2023 is vastgesteld. De bestuursagenda levert vier programma-onderdelen op:

  • Brandweer – Toekomstbestendige brandweerzorg
  • Risicobeheersing – Veilige en gezonde leefomgeving
  • Crisisbeheersing en GHOR – Versterking crisisbeheersing
  • Algemeen – Ondersteuning organisatie en algemene dekkingsmiddelen

Hieronder de belangrijkste ontwikkelingen binnen deze programma-onderdelen.

Versterking digitale veiligheid
Als gevolg van digitalisering wordt voortdurende aandacht voor digitale veiligheid steeds belangrijker. De bescherming van vitale infrastructuur is ook noodzakelijk vanwege de toenemende dreiging. Het afgelopen jaar heeft de VRU de organisatie op dit gebied structureel versterkt.

Veilige energietransitie
De energietransitie is een overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame energiebronnen, zoals zonne-energie, windenergie en waterstof. In de provincie Utrecht zien we een groeiend aantal initiatieven op het gebied van duurzame energie, zoals zonneparken, windmolenparken en waterstofproductie-installaties. Hoewel dit positieve stappen zijn naar een duurzame toekomst, brengen ze ook nieuwe veiligheidsrisico's met zich mee.

Natuurbrandbeheersing
Door de klimaatontwikkeling wordt het warmer en droger in Nederland. Zoals in het Regionaal Risicoprofiel VRU 2023 staat, neemt hierdoor de kans op natuurbranden toe en zullen die zich -door de droogte en de verandering van vegetatie - sneller uitbreiden. Ook door het intensiever gebruik van de natuur neemt het risico op een natuurbrand toe. Deze branden zijn door hun omvang voor de brandweer steeds moeilijker te bestrijden.

Vakbekwaamheid brandweer
Het brandweervak wordt steeds veelzijdiger. Incidenten worden complexer en risico’s nemen toe. Om onze brandweermensen goed voor te bereiden op de praktijk is de basis brandweeropleiding (manschap 2.0) landelijk vernieuwd. Door meer praktijkmomenten (training en toetsing) in de opleiding stijgen de kosten daarvan. Daarnaast wordt de VRU geconfronteerd met een significante toename van de kosten van oefencentra (ca 30% voor een tweedaagse training en 48% voor een ééndaagse training). Ook stijgen de kosten voor chauffeursopleidingen. Door een sneller personeelsverloop moeten jaarlijks meer bevelvoerders en chauffeurs worden opgeleid.

Arbeidsveiligheid: pilot onderwaterdrone
Onderdeel van onze bestuursagenda is het vergroten van veiligheid voor onze brandweermensen in onveilige situaties. Dit doen wij bijvoorbeeld met innovatieve oplossingen, zoals de onderwaterdrone. Brandweerduikers lopen gezien de aard van het werk (onverwacht, geen mogelijkheid voor verkenning en onder alle omstandigheden) hoge risico’s. Door voldoende training, het toepassen van voornamelijk standaardprocedures en het gebruik van de juiste arbeidsmiddelen worden deze risico’s zoveel mogelijk gereduceerd.

Uitwerking scenario's huisvesting
In de huidige situatie worden de brandweerposten om niet ter beschikking gesteld aan de VRU door de gemeenten. De gemeenten en de VRU werken gezamenlijk aan een visie op de organisatie van de huisvesting. Hiervoor is een gezamenlijke verkenning uitgevoerd op basis van een aantal bestuurlijke uitgangspunten1. Dit heeft geleid tot drie scenario’s. Op 6 november 2023 heeft het algemeen bestuur opdracht gegeven om deze drie scenario’s uit te werken.

Verplichte Kengetallen Weerstands-vermogen

 

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Netto schuldquote

25,3%

69,5%

28,6%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

15,0%

69.4%

28,5%

Solvabiliteitsratio

27,6%

16,7%

35,3%

Structurele exploitatieruimte

-0,1%

0,0%

-0,5%

Beleidsprestaties

Brandweer - Toekomstbestendige brandweerzorg

Brandweer

  • Harmonisering rooster 24-uursdienst
  • Afrondig en evaluatie proef 'Verbeteren dekking Amersfoort'
  • Start implementatie Uitruk op maat
  • Update inzbetbepaling brandweereenheden
  • Opstellen verbeterplan vakbekwaamheid
  • Start proef onderwaterdrone
  • Organiseren trainingsdagen leidinggevenden
  • Vertaling van ontwikkelingen in de energietransitie
  • Vaststelling handreiking bluswatervoorziening en bereikbaarheid
  • Maken doorrekeningen nieuwe dekkingsplan
  • Ontvangen en in gebruiknemen nieuw materieel

Meldkamer

  • Meldingen sneller en slimmer ontvangen en verwerken
  • Sturen op kwaliteit en bruikbaarheid van informatie
  • Meldkamer Midden-Nederland

Risicobeheersing - Veilige en gezonde leefomogeving

Veilige leefomgeving

  • Doorontwikkeling van het actueel risicobeeld
  • Opstellen plan van aanpak voor natuurbrandgebieden
  • Beschrijven visie op risicogericht werken
  • Afronding noodzakelijke voorbereidingen implementatie Omgevingswet
  • Uitvoering verkenning aanbevelingen evenementveiligheid

Veerkrachtige redzame samenleving

  • Verkennende gesprekken met 3 gemeenten over een gezonde en veilige wijk aanpak
  • Start verkennend onderzoek naar een Risk Factory Utrecht
  • Voorlichtingsweek in Zeist

Breed gezamenlijk netwerk

  • Onderzoek naar de positionering van de directie Risicobeheersing

Crisisbeheersing en GHOR - Versterking crisisbeheersing

Crisisbeheersing

  • Voorstel vormgeving en organisatie van een robuuste crisisorganisatie
  • Ontwikkeling en uitvoering opleidingsprogramma kernfunctionarissen en bestuurders
  • Voorbereiding bevolkingszorg 3.0
  • Start gezamenlijk project multidisciplinair informatieknooppunt
  • Start project veerkracht

GHOR

  • Beter positioneren dashboard zorgcontinuïteit
  • Versteviging netwerkpositie GHOR
Terug naar navigatie - Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)

Programma

Inkomen, jeugd en Wmo

Vestigingsplaats

Nieuwegein

Doel

De  WIL heeft als missie inwoners uit de deelnemende gemeenten en klanten van WIL gericht vooruit te helpen op het gebied van werk, inkomen en schulden zodat mensen weer mee kunnen doen en perspectief hebben. WIL verstrekt bijstandsuitkeringen aan degenen die dat echt nodig hebben, begeleidt hen naar werk (betaald en onbetaald), biedt hulp bij schulden en financiële ondersteuning aan mensen met een laag inkomen. Hierbij werkt WIL zoveel mogelijk vanuit de leefwereld, maatwerk en vertrouwen. WIL gaat uit van de kracht van mensen zelf.

Deelnemers

De gemeenten Lopik, Nieuwegein, Houten en IJsselstein.

Openbaar belang

Adequate uitvoering van dienstverlening op het gebied van Werk en Inkomen aan inwoners waar de gemeente (wettelijk) voor verantwoordelijk is en waarvoor deze verantwoordelijkheid over is gedragen aan WIL.

Bestuurlijk belang

De gemeente is vertegenwoordigd in het Algemeen en Dagelijks bestuur. De raad benoemt 2 leden en 2 plaatsvervangende leden in het Algemeen Bestuur. Wethouder Schell en wethouder Tas zijn lid, en wethouder Foekema en wethouder Bekker zijn plaatsvervanger.

Financieel belang

De directe kosten (bijvoorbeeld bijstandsuitkeringen) van de diverse regelingen worden rechtstreeks toegerekend aan de gemeenten. Voor de indirecte kosten (uitvoering) draagt de gemeente bij op basis van een verdeelsleutel. 

De WIL hanteert de nullijn als uitgangspunt voor de begroting. Dit betekent dat de voorheen gehanteerde systematiek waarbij de formatie en de omvang van de organisatie automatisch binnen een bepaalde bandbreedte meebeweegt met de conjunctuur is losgelaten.

Op basis van de (concept) jaarrekening van WIL zal de bijdrage voor 2023 uitkomen op circa:

Programma Inkomen                                                          € 8.974.000 (cliëntgebonden kosten en uitvoeringskosten)

Programma Werk                                                               €    966.000 (cliëntgebonden kosten en uitvoeringskosten)

Programma Inkomensondersteuning                                 € 1.385.000 (cliëntgebonden kosten incl. maatwerk en uitvoeringskosten)

Uitvoeringskosten Overhead                                              € 1.793.000

 

Evt. veranderingen in een belang

geen

Verhouding eigen en vreemd vermogen

 

 

1-1-2023

31-12-2023

Eigen vermogen

0

0

Vreemd vermogen

6.896.000

5.350.000

 

Resultaat

Eventuele saldo’s worden direct verrekend met deelnemende gemeenten. De WIL heeft hierdoor in principe altijd een resultaat en eigen vermogen van 0.

Risico’s

WIL beschikt niet over eigen vermogen, dus risico’s met financiële gevolgen komen voor rekening van de deelnemende gemeenten.

WIL onderkent een aantal risico’s. De voornaamste (met classificering “hoog”) zijn:

  • Een hoog ziekteverzuim vanwege aanhoudende werkdruk
  • Hogere transitiekosten. M.i.v. januari 2020 geldt de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA). De regels van het civiel recht gelden voor de rechtspositie van personeel. Bij ontslag of afloop van tijdelijke contracten kan een transitievergoeding aan de orde zijn.
  • Hogere uitkeringslasten indien meer mensen een beroep hier op doen.

Ontwikkelingen

Gevolgen Energie- en koopkrachtcrisis: ook in 2023 heeft de WIL de energietoeslag uitgevoerd voor klanten en inwoners van de Lekstroom gemeenten. Deze toeslag gold voor mensen met een inkomen tot 120% van het geldende minimuminkomen. De kostenstijgingen zorgden er ook voor dat meer ondernemers en zzp-ers bij WIL aanklopten voor ondersteuning en dat meer aanvragen voor bijzondere bijstand werden gedaan.

Stijging Wettelijk minimumloon (WML): per 1 januari 2023 is het wettelijk minimumloon vanuit het Rijk het verhoogd. Dat heeft directe gevolgen gehad voor WIL door bijvoorbeeld de verhoging van de uitkeringsnormen, maar ook de draagkracht bijzondere bijstand en de beslagvrije voet.

Stijging aantal klanten: WIL-breed is het aantal klanten toegenomen. 

De druk op de uitvoering bij WIL is verder toegenomen: in het 2e halfjaar 2023 is het ziekteverzuim toegenomen. Er is onvoldoende balans tussen opdracht, middelen en inzet. WIL en de WIL-gemeenten zijn een proces gestart om richting 2025 de opdracht van WIL te actualiseren en de dienstverlening te herijken. 

Implementatie lokale werkteams: De implementatie van de meer lokale uitvoering van de werkdienstverlening via lokale werkteams is voortgezet. Eind 2022 is de benodigde wijziging van de gemeenschappelijke regeling aan de gemeenten voorgelegd voor de formeel juridische inbedding van de huidige werkwijze en zeggenschapsverhouding: lokale werkteams onder gemeentelijke aansturing en een sterke (regionale) WIL op het gebied van participatie en inkomensondersteuning onder de vlag van de GR.  In het eerste kwartaal 2023 is de besluitvorming hierover afgerond. Het werken met lokale werkteams in combinatie met een sterke regionale uitvoeringsorganisatie is daarmee geformaliseerd. 

Verplichte Kengetallen Weerstands-vermogen

 

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Netto schuldquote

0,00%

-0,29%

0,00%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen

0,00%

-0,29%

0,00%

Solvabiliteitsratio

0,00%

0,00%

0,00%

Structurele exploitatieruimte

0,00%

0,00%

0,00%

Beleidsprestaties

WIL heeft die taken uitgevoerd voor de deelnemende gemeenten waar gemeenten op grond van de volgende wetten toe verplicht zijn: Participatiewet; Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werklozen; Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen; Minimabeleid; Besluit bijstandsverlening zelfstandigen; Wet gemeentelijke schuldhulpverlening; Wet kinderopvang (artikel 1.22 tot en met 1.28); Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

WIL zorgt in het kader van deze regelingen voor een adequaat aanbod van diensten aan inwoners.

Daarnaast heeft WIL werkzaamheden uitgevoerd in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) op basis van een dienstverleningsovereenkomst (DVO).

Stichtingen en verenigingen

Terug naar navigatie - Stichting Inkoopbureau Midden Nederland (IBMN)

Stichting Inkoopbureau Midden Nederland (IBMN)

Programma

Bestuur en organisatie.

Vestigingsplaats

Vianen

Doel

IBMN stelt deelnemers in staat om te besparen en maximaal sociale en maatschappelijke meerwaarde te realiseren door middel van hun inkoopprojecten. IBMN biedt daarom professionele en deskundige inkoopondersteuning op een manier die nauw aansluit bij de individuele wensen van de deelnemer.

Deelnemers

IJsselstein, Leusden, Molenlanden, Montfoort, Scherpenzeel, Vijfheerenlanden, Woudenberg, Avres, Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN), Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug (RSDKRH).

Openbaar belang

Rechtmatig en transparant inkopen en aanbesteden.

Bestuurlijk belang

Het bestuur bestaat volgens de statuten uit de gemeentesecretarissen van de samenwerkende gemeenten. De locosecretaris is de formele plaatsvervanger.

Financieel belang

In 2023 is door de gemeente IJsselstein voor € 182K aan advies en ondersteuning afgenomen bij IBMN.

Evt. veranderingen in een belang

Niet van toepassing.

Verhouding eigen en vreemd vermogen

Niet van toepassing. Gezien relatie niet relevant voor gemeente.

Resultaat

De geraamde kosten worden gedekt door de deelnemersbijdragen. Die bestaan uit een vaste bijdrage en een garantieafname. Per saldo is het resultaat 0.

Risico’s

Geen verhoogd risico.

Ontwikkelingen

IBMN werkt met een bedrijfsplan dat inspeelt op de veranderende omgeving en regio. Het plan is productgericht. Het specialisme van IBMN, werken met domeinen, blijft intact. Er hebben geen ontwikkelingen plaatsgevonden die significante impact hebben op de samenwerking met de gemeente.

 

De door IBMN uit te voeren diensten voldoen aan de eisen van kwaliteit, deugdelijkheid, doelmatigheid en professionaliteit. Daarmee draagt IBMN bij aan een kwalitatief goed en procesmatig inkoopproces.Beleidsprestaties

Terug naar navigatie - Stichting Robijn

Stichting Robijn

Algemeen

Het openbaar onderwijs in IJsselstein en Nieuwegein is verzelfstandigd in stichting Robijn. De gemeente heeft geen direct bestuurlijk of financieel belang bij stichting Robijn. Echter is er wel een indirect belang aangezien de gemeente verantwoordelijk is voor het bieden van openbaar onderwijs

Toezicht

De gemeente heeft een aantal toezichthoudende taken. De kaderstellende taken zijn belegd bij de gemeenteraad en de uitvoerende taken bij het college.

Het toezicht wordt ingevuld op basis van de Governance notitie van Robijn (november 2016).

Twee keer per jaar vindt een integraal voortgangsoverleg plaats over zowel de financiële voortgang als de onderwijskwaliteit. Dit overleg vindt plaats in gezamenlijkheid met beide portefeuillehouders, de bestuurder van stichting Robijn en één keer per jaar met een afvaardiging van de Raad van Toezicht.

Deze overleggen vinden plaats aan de hand van een rapportage van de stichting:

  • in oktober na verwerking van de leerlingentellingen en omtrent de contouren van de komende begroting (en meerjarenplanning)
  • in maart/april – voorafgaande aan de Kaderbrief van de gemeenten voor het nieuwe begrotingsjaar – omtrent de voortgang van de financiën.

Bestuurlijke en financiële ontwikkelingen

Het college is bestuurlijk verantwoordelijk voor het in stand houden van afdoende openbaar onderwijs. De Stichting Robijn valt binnen de portefeuille van de wethouder Onderwijs. 

Ontwikkelingen

De begroting 2025 wordt in het najaar 2024 verwacht. De aandachtspunten voor 2025 zullen daarin verwoord worden. Er zijn in 2023 geen ontwikkelingen die significante impact hebben op de gemeente.

Beleidsprestaties

De gemeente heeft een wettelijke taak om voldoende openbaar onderwijs te bieden op een genoegzaam aantal scholen (wet op het primair onderwijs). In de begroting zijn geen specifieke beleidsprestaties opgenomen ten aanzien van het openbaar onderwijs. Wel is als algemene beleidskader verwoord over de beschikbaarheid van adequate onderwijshuisvesting, de ononderbroken leerweg en de nauwe samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg.

Terug naar navigatie - Stichting WerkwIJSS (Beschut werk Lekstroom)

 

Stichting WerkwIJSS (Beschut werk Lekstroom)

Programma

Inkomen, jeugd en WMO

Vestigingsplaats

IJsselstein

Doel

Het organiseren van beschutte werkplekken en leerwerktrajecten voor personen met een arbeidsbeperking of een achterstand tot de arbeidsmarkt. Dit in het kader van de wet sociale werkvoorziening.

Deelnemers

De gemeenten Lopik, IJsselstein, Nieuwegein, Vijfheerenlanden

Bestuurlijk belang

De gemeente is vertegenwoordigd in de raad van commissarissen (RvC) en heeft stemrecht in de vergaderingen van deze Raad. Wethouder Schell is door het college aangewezen als vertegenwoordiger in de RvC.

De begroting van WerkwIJSS kent een zienswijze procedure voor de gemeenteraad.

Financieel belang

De begroting van WerkwIJSS is geen direct onderdeel van de gemeentebegroting. De gemeente koopt beschutte werkplekken in bij de stichting. Het door de gemeente te betalen tarief per beschutte werkplek is de uitkomst van het financieel resultaat van de stichting gedeeld door het totaal aantal ingekochte werkplekken van alle gemeenten. Hiermee is de gemeente (indirect) verantwoordelijk voor het resultaat van de stichting.

Evt. veranderingen in een belang

Niet van toepassing

Verhouding eigen en vreemd vermogen

Niet van toepassing (Gezien relatie niet relevant voor gemeente)

Resultaat

Financieel: het gerealiseerde resultaat over 2023 was € 2.482. Het bestuur stelt voor dit toe te voegen aan de overige reserves.

Risico’s

Hogere kosten en/of lagere opbrengsten van WerkwIJSS kunnen leiden tot hogere kosten voor de gemeente.

Ontwikkelingen

In 2022 is aan de slag gegaan met aanbevelingen uit de evaluatie uitvoering Wsw Lekstroomgemeenten waaronder het project verbetering begeleiding Wsw-medewerkers. Dit is in 2023 voorgezet. 

Beleidsprestaties

WerkwIJSS heeft passende werkplekken en leerwerktrajecten geboden voor inwoners van IJsselstein die hier op zijn aangewezen binnen de afgesproken financiële kaders.

Terug naar navigatie - Stichting WerkwIJSS Schoon

Stichting WerkwIJSS Schoon

Programma

Inkomen, jeugd en WMO

Vestigingsplaats

IJsselstein

Doel

Het organiseren van beschutte werkplekken en leerwerktrajecten voor personen met een arbeidsbeperking of een achterstand tot de arbeidsmarkt. Dit in het kader van de wet sociale werkvoorziening.

Deelnemers

De gemeenten Lopik, Stichtse Vecht, IJsselstein

Openbaar belang

Voldoende werkplekken en leerwerktrajecten gericht op het uitvoeren van schoonmaakwerkzaamheden voor inwoners die hier op zijn aangewezen

Bestuurlijk belang

De gemeente is vertegenwoordigd in de raad van commissarissen (RvC) en heeft stemrecht in de vergaderingen van deze Raad. Wethouder Schell is door het college aangewezen als vertegenwoordiger in de RvC.

De begroting van WerkwIJSS kent een zienswijze procedure voor de gemeenteraad.

Financieel belang

De begroting van WerkwIJSS Schoon is geen direct onderdeel van de gemeentebegroting. De gemeente ontvangt een detacheringsvergoeding per regelingsgebonden-werknemer (hoofdzakelijk Wsw-werknemers) van de stichting.

De hoogte van de detacheringsvergoeding bij Schoon is de uitkomst van het financieel resultaat van de stichting gedeeld door het aantal regelingsgebonden-werknemers. Hiermee is de gemeente (indirect) verantwoordelijk voor het resultaat van de stichting.

Evt. veranderingen in een belang

Geen

Verhouding eigen en vreemd vermogen

Niet van toepassing (Gezien relatie niet relevant voor gemeente)

Resultaat

Financieel: het gerealiseerde resultaat over 2023 is € 86.251 negatief. Het bestuur stelt voor dit ten laste te brengen van de overige reserves.

Risico’s

Hogere kosten en/of lagere opbrengsten van WerkwIJSS Schoon kunnen leiden tot een lagere of negatieve door de gemeente te ontvangen detacheringsvergoeding. In 2023 was de detacheringsvergoeding nul, conform verwachting.

Ontwikkelingen

In 2022 is aan de slag gegaan met aanbevelingen uit de evaluatie uitvoering Wsw Lekstroomgemeenten waaronder het project verbetering begeleiding Wsw-medewerkers. Dit is in 2023 voortgezet.

Beleidsprestaties

WerkwIJSS Schoon heeft passende werkplekken en leerwerktrajecten geboden voor inwoners van IJsselstein die hier op zijn aangewezen binnen de afgesproken financiële kaders.

Coöperaties en vennootschappen

Terug naar navigatie - BNG Bank NV (BNG)

BNG Bank NV (BNG)

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Vestigingsplaats

’s-Gravenhage

Doel

De BNG Bank NV, ook wel bekend als de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlands maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid (Triple A).

De BNG keert dividend uit en levert daarmee een bijdrage aan de algemene middelen.

Deelnemers

De staat, gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.

Openbaar belang

BNG is de bank van en voor overheden in instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Bestuurlijk belang

De gemeente is aandeelhouder en heeft stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. Wethouder Foekema is de door het college aangewezen vertegenwoordiger.

Financieel belang

De staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. De gemeente IJsselstein bezit 4.563 aandelen à € 2,85 nominaal. De nominale waarde van het aandelenbelang is dus 13.000 Euro.

Evt. veranderingen in een belang

Niet van toepassing.

Verhouding eigen en vreemd vermogen

 

1-1-2023

31-12-2023

Eigen vermogen

4.615.000

4.721.000

Vreemd vermogen

107.459.000

110.819.000

Resultaat

254 miljoen euro (netto) over 2023

Risico’s

De BNG loopt diverse risico’s (kredietrisico’s, marktrisico’s, liquiditeitsrisico’s, operationele en strategische risico’s), die zijn uitgewerkt in het Annual Report BNG Bank. Het risicobeheer is gebaseerd op een Risk Appetite Statement en gericht op handhaving van het risicoprofiel.

De risico's van BNG hebben geen direct effect op de gemeente IJsselstein. Enkel via het resultaat en hiermee samenhangend dividend kan het een zeer beperkte indirecte impact hebben.

Ontwikkelingen

BNG Bank streeft niet naar winstmaximalisatie, maar naar maatschappelijke impact en een redelijk rendement voor de aandeelhoudende overheden. Er zijn geen ontwikkelingen die een significante impact hebben op de gemeente IJsselstein.

Beleidsprestaties

De BNG biedt goedkope en duurzame financiering en financiële dienstverlening aan, voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Het beleid van de BNG heeft geen directe relatie met het beleid van de gemeente IJsselstein.

Terug naar navigatie - Vitens NV

Vitens NV

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Vestigingsplaats

Zwolle

Doel

De uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, daaronder begrepen de winning, de productie, transport, verkoop en distributie van water alsmede het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn. Alles in de ruimste zin van het woord.

Deelnemers

De aandeelhouders van Vitens zijn 105 gemeenten en 5 provincies.

Openbaar belang

Kwaliteit en continuïteit van schoon en betaalbaar drinkwater leveren en de duurzaamheid van bronnen in wingebieden en infrastructuur borgen.

Bestuurlijk belang

De gemeente is aandeelhouder en heeft stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. Wethouder Foekema is de door het college aangewezen vertegenwoordiger.

Financieel belang

Gemeente IJsselstein bezit 31.228 aandelen van € 1.

Evt. veranderingen in een belang

Niet van toepassing.


Verhouding eigen en vreemd vermogen

  01-01-2022 01-01-2022
Eigen vermogen 600.300.000 649.500.000
Vreemd vermogen 1.387.800.000 1.446.600.000

Omdat de jaarrekening over 2023 nog niet beschikbaar is, zijn de cijfers over 2022 weergegeven.

Resultaat

Het resultaat over 2022 bedroeg 8,2 mln. euro. 

Risico’s

De risico's van Vitens staan toegelicht in de jaarrekening van Vitens. Deze hebben geen directe relatie met de gemeente IJsselstein.

Ontwikkelingen

Wij zien geen ontwikkelingen die een directe relatie hebben met de gemeente IJsselstein.

Beleidsprestaties

Vitens draagt bij aan schoon en betaalbaar drinkwater voor de bewoners, aan een duurzaam onderhoud van de waterwingebieden en het in stand houden van de infrastructuur om water aan de huishoudens te leveren.