Overhead - Programma 6

Omschrijving programma

Terug naar navigatie - Omschrijving programma

Overhead bestaat uit de kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van primaire processen. Activiteiten die onder de overhead vallen, zijn grofweg in te delen in: ondersteunende teams (zoals activiteiten van personeelszaken, facilitaire zaken en financiën) en ondersteunende personen op de taakvelden (zoals activiteiten van leidinggevenden en het secretariaat).

BBV-beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - BBV-beleidsindicatoren
Programma Verplichte beleidsindicator Eenheid IJsselstein 2022 IJsselstein 2023 Gemiddelde van gemeenten met grootte tussen 25.000 en 50.000 inwoners in 2023
1 Formatie Fte per 1.000 inwoners 4,8 6,2 Gegevens niet beschikbaar
1 Bezetting Fte per 1.000 inwoners 4,6 5,2 Gegevens niet beschikbaar
1 Apparaatskosten Kosten per inwoner 228 318 Gegevens niet beschikbaar
1 Externe inhuur Kosten als % van (totale loonsom + totale kosten inhuur externen) 12,6% 15,15% Gegevens niet beschikbaar
1 Overhead % van totale lasten 10,3% 10,84% Gegevens niet beschikbaar

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2023 primitief Begroting 2023 na Wijziging Rekening 2023 Verschil Begr.Rek. 2023
Lasten 9.264.779 11.028.286 10.875.819 152.467
Baten 643.269 643.269 848.500 -205.231
Saldo voor mutaties reserves 8.621.510 10.385.017 10.027.319 357.698
Onttrekkingen 32.213 279.763 264.688 15.075
Stortingen 83.327 104.327 104.327 0
Saldo mutatie reserves 51.114 -175.436 -160.361 -15.075

Belangrijkste financiele afwijkingen

Terug naar navigatie - Belangrijkste financiele afwijkingen
Onderwerp Verschil lasten Verschil baten Toelichting
Programma 6. Overhead
Personeelslasten 602.000 In de paragraaf Bedrijfsvoering vindt u een centrale toelichting op de totale personeelslasten.
Lease laptops en beheer van laptops en smartphones 89.000 In oktober wordt het beheer en inrichting van de laptops gegund. Vanwege 2 maanden vertraging in het inkooptraject door onder andere de zomerperiode valt er € 39.000 vrij.
Telefoon- en datakosten 63.000 Door de samenwerking met Gouda vallen de kosten voor telefonie 2023 lager uit. Wij onderzoeken of dit een structureel effect heeft voor 2024 en verder.
Bijdrage ICT Gouda 100.000 Op 1 januari 2023 zijn de buitendienst medewerkers van RMN teruggekomen. In de overhead berekening is rekening gehouden met ICT kosten. Deze kosten worden vanaf 2024 opgenomen in de jaarbijdrage aan ICT Gouda.
Licenties oud zaaksysteem -55.000 De extra uitgaven van € 55.000 komt door extra licentiekosten van het oude documentinformatiesysteem doordat de uitfasering langer duurt dan verwacht.  Echter wordt hiervan 30% in rekening gebracht bij gemeente Montfoort.
Hybride werken 120.000 Het project hybride werken is later van start gegaan, hierdoor worden de kosten grotendeels in 2024 gemaakt. Wij verzoeken uw raad om het bedrag van  € 118.376 als uitgestelde prestatie mee te nemen naar 2024.
Wet open overheid (Woo) 143.000 In 2023 lag de aandacht op het inventariseren van taken die onder de Woo middelen vielen. Hierdoor hebben we inzicht gekregen, hoe we deze middelen in 2024 effectief kunnen inzetten. In 2023 is totaal € 60.000 uitgegeven, waardoor er € 143.000 in 2023 niet is besteed.
Onderhoud installaties Fulco -72.000 In 2023 zijn er verschillende onderhoudswerkzaamheden geweest aan installaties die niet waren voorzien.
Onderhoud installaties stadskantoor -158.000 Er is meer onderhoud dan voorzien geweest aan het Stadskantoor. Dit komt door het plaatsen van de airco's in de raadszaal en het veiliger maken van de toegangscontrole door het vervangen van de camera's.
Energiekosten -160.000 In de begroting 2023 is een stelpost gevormd voor de energiekosten in programma 7, deze stelpost dekt de overschrijdingen in de programma's.
Personeelsuitkeringen 208.000 In 2023 hebben wij € 208.000 meer aan uitkeringen ontvangen van het UWV vanwege langdurig ziekteverzuim.
Ophogen voorziening Verlofsparen -274.000 Bij de jaarlijkse toetsing van de voorziening verlofuren, verlofuren die meerjarig gespaard mogen worden, hebben we extra moeten storten om de voorziening op peil te brengen.
398.000 208.000

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

foto van nieuwe hybride ingerichte vergaderruimte na de verbouwing van de gemeente IJsselstein

Na renovatie van de kantooromgeving is hybride vergaderen mogelijk bij GIJS

Investering Krediet 2023 Realisatie 2023 bedrag Restant Planning jaar gereed Status
Indoordekking (2022) 49.290 47.038 2.252 2023 Afsluiten
Meubilair Hybride werken (2023) 100.000 76.146 23.854 2024 Doorschuiven