Opstellen van een integraal armoedebeleidsplan.
Stand van zaken (indicator en toelichting)
In 2023 zijn we gestart met het opstellen van een nieuw beleidsplan armoede, schulden, minimabeleid. Het bestaande beleidsplan was opgesteld in 2016 en is verouderd. We gaan dit vervangen door een nieuw plan vanaf 2024.
Het afgelopen jaar hebben we gekeken hoe armoede en schulden samenhangen met andere levensgebieden van inwoners en hoe we hier rekening mee kunnen houden bij het verminderen van armoede en geldzorgen. 'De menselijke maat' en 'werken vanuit de bedoeling' zijn hierbij belangrijke nieuwe invalshoeken.
We hebben gesprekken gevoerd met betrokken organisaties en met de gemeenteraad om goed in beeld te krijgen wat de wensen en behoeften zijn van inwoners met geldzorgen en schulden. In september organiseerden we een thema-avond in het Stadhuis waar raads- en commissieleden in gesprek gingen met onze uitvoerende partners: Financiën op Orde van Stichting Pulse, Stichting Leergeld IJsselstein, het Sociaal Programma Energie-aanpak, Stichting Urgente Noden (SUN) Lekstroom, Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) en Platform Samenleving IJsselstein (PSIJ). Op deze avond werd goed duidelijk dat er een goed aanbod bestaat voor onze inwoners, met een hecht en goed werkend netwerk van samenwerkende partijen, maar dat het moeilijk is het taboe rond armoede en schulden te doorbreken. We willen zoveel mogelijk inwoners bereiken en zetten daarom nog meer in op duidelijke en toegankelijke communicatie.
In de commissie Samenleving op 29 november 2023 deelden we onze uitgangspunten voor nieuw beleid. Ons lokale minimabeleid is aanvullend op landelijk beleid om inwoners te helpen hun financiële basis op orde te hebben en te houden. We doen dit zo snel mogelijk, zodat problemen niet onnodig groter worden. Alle kinderen moeten normaal kunnen meedoen.
Het beleidsplan is in de afrondende fase en wordt begin 2024 vastgesteld.