Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

We hebben bijgedragen aan de uitwerking van de OV netwerkvisie voor de Lopikerwaard en de Zuidlob. Voor de Lopikerwaard heeft dit geresulteerd in een lijst met maatregelen waar we samen met de provincie aan gaan werken. Voor de haltes Binnenstad, Ewoud en Overwaard zijn verbetervoorstellen benoemd. De komende drie jaar gaan we hiermee aan de slag.  
 
Daarnaast hebben we bereikt dat in de dienstregeling 2024 verbeteringen zijn doorgevoerd aan de frequentie en lijnvoering van buslijn 106 (Gouda-Ijsselstein).  Voorheen reed de bus eens in de twee uur. Door een combinatie met bus 295 en een overstap op bus 497 is nu ieder half uur een reismogelijk naar Gouda, soms rechtstreeks en soms met overstap. Ook op de relatie Benschop – IJsselstein is ieder half uur een busverbinding.
Onze lobby voor verbetering van Buslijn 31 IJsselstein - USP is geslaagd. Op werkdagen rijdt de bus tussen 06:15u en 19:00u van en naar Utrecht Science Park, waar voorheen een deel van de dag nog een overstap op de tram nodig was.
De buurtbus 505 IJsselstein – Woerden rijdt 1x per uur. Aanvullend hierop is in de nieuwe dienstregeling de mogelijk om met buurtbus 504 (IJsselstein – Montfoort) via een overstap op bus 5 (Montfoort – woerden) naar Woerden te reizen. Hierdoor is 2x per uur een busverbinding met Woerden ontstaan. De reizigersinformatie van tram/bushalte Binnenstad is verbeterd door het toevoegen van halteplattegronden.
In U10-verband hebben we een bestuurlijk gesprek gevoerd over de afschaling van de dienstregeling en de rituitval. Dit heeft geresulteerd in een prioritering hoe ritten worden uitgebreid bij voldoende chauffeurs.
De provincie hebben we regelmatig aangesproken op de aantasting van de dienstregeling van de tram als gevolg van diverse werkzaamheden. Dit heeft bij de provincie bewustzijn gekweekt dat IJsselstein beter betrokken moet worden bij de planning van tramprojecten.
En hebben we intensief overleg met de provincie gevoerd over het tramgeluid en de daarbij horende maatregelen ter reductie.  Dit heeft geresulteerd in het installeren van een ander type smeerinstallatie op meerdere plekken in de baan. Daardoor is het piepen van de trams sterk verminderd.