Stand van zaken (indicator en toelichting)

G

Begin 2023 is het Regioplan U16 beschermd wonen 2023-2028 vastgesteld in alle U16 gemeenten waaronder IJsselstein. In dit Regioplan  zijn samenwerkingsafspraken  opgesteld waarbij de U16 gemeenten zich gezamenlijk verantwoordelijk houden voor de uitvoering van Beschermd Wonen.  Drie doelen staan centraal voor de uitvoering van Beschermd Wonen:
1. Voorkomen van maatschappelijke uitval en bevorderen van herstel
2. Verschuiving van beschermd verblijf naar zelfstandig wonen met ondersteuning en beschermd thuis
3. Gezamenlijk doorontwikkelen en sturen op het zorglandschap beschermd wonen
In 2023 is verder gewerkt aan het, eind 2022, geactualiseerde (uitvoerings-)plan Opvang, wonen en herstel (2023 en 2024).  Het plan is opgebouwd aan de hand van de basisset vanuit Beschermd Wonen A Toegang tot wonen en opvang, B Persoonlijk en maatschappelijke herstel, C Zorg en (informele) ondersteuning, D Preventie en vroeg signalering en E Acceptatie en integratie.

Mede door de inzet van het budget Lokaal Maatwerk Beschermd Wonen U16 zijn diverse activiteiten opgenomen die de beweging van beschermd verblijf naar zelfstandig wonen met hulp ondersteunt.
Er zijn activiteiten die voortgezet zijn zoals de Enik Recovery College waarin mensen met een psychische kwetsbaarheid deelnemen aan activiteiten- en ontmoetingsaanbod. In 2023 zijn we ook gestart met het versterken van preventieve aanpak en outreachend werken. Er is een Outreach-team gevormd die zich, samen met ketenpartners, richt op o.a. Bemoeizorg en op inwoners die vanuit het Meld- en Adviespunt Bezorgd worden aangemeld om binnen de lokale ondersteuningsstructuur op te vangen. De teamleden hebben hiervoor aanvullende deskundigheidsbevordering gekregen. 

Daarnaast onderzoeken we of er meer informele inzet mogelijk is voor inwoners Beschermd Wonen door ondersteuning via inzet ervaringsdeskundigen en Eigen Kracht Centrale waarin het eigen netwerk van mensen, vrienden,  familie of buren een belangrijke rol heeft. Dit is laagdrempelige ondersteuning die mensen mogelijk sneller accepteren. 

Op het verdere gebied van preventie en vroeg-signalering zijn activiteiten gedaan in het kader van acceptatie en anti stigma zoals bijeenkomsten Welkome Wijk IJsselstein en de voorbereiding van de Lekstroom-brede campagne ‘We zijn hier allemaal thuis’. Ook wordt in IJsselstein extra ingezet op Welzijn op Recept en trainingen Mental Health First Aid aan medewerkers die veel met inwoners in aanraking komen (BOA's, team Sociaal Domein, Pulse, Bibliotheek e.d.). 

In 2023 hebben de lokale teams Sociaal Domein een leertraject gevolgd voor de  Toegang tot Beschermd Wonen.  Een deel van de toegangstaken Beschermd Wonen wordt dichter bij de inwoner georganiseerd. Bij het team Sociaal Domein wordt in eerste instantie op lokaal niveau onderzocht welke hulp en ondersteuning op de verschillende leefgebieden nodig is, zodat iemand thuis kan (blijven) wonen. Wanneer blijkt dat de lokale aanpak niet voldoende is, wordt op basis van het onderzoek door het team Sociaal Domein met ondersteuning van het regionale expertiseteam Beschermd Wonen Lekstroom, aan de gemeente Utrecht geadviseerd een Beschermd Wonen-indicatie af te geven.
Deze nieuwe aanpak is een leerproces voor de lokale wijkteams. Daarom is er een leertraject gestart in de drie Wmo-regio’s om nieuwe aanvragen voor Beschermd Wonen op deze manier op te pakken. In 2024 evalueren we de uitkomsten van de vernieuwde werkwijze en wordt een voorstel gedaan over passende inrichting van het toegangsproces Beschermd Wonen vanaf 2025.

Tot slot is, voor de uitstroom vanuit een Beschermd Wonen plek, een 'eigen' vaste  woonplek één van de belangrijkste voorwaarden voor herstel. Daartoe zijn er contingent-afspraken gemaakt. Gezien de druk op de woningmarkt is dit een zeer grote uitdaging. In de praktijk blijkt het lastig de afgesproken aantallen te behalen. 
Binnen de Woonzorgvisie komt dit onderwerp aan de orde. In de Uitvoeringsagenda Woonzorgvisie willen we dit onderwerp opnemen in de prestatie-afspraken met de woningbouwcorporatie.